7. Az els kibontakozs s veresg
Az els kibontakozs s veresg
Mostantl Klvin sorsa elvlaszthatatlanul sszekapcsoldott Genffel. A kis birodalmi vros fldrajzilag kedvez fekvs volt francia, olasz, svjci s nmet terletek metszspontjban. Ez a helyzet a legkitnbb feltteleket biztostotta e helysgnek, hogy kivl kereskedelmi kzpontt legyen, ugyanakkor azonban egy politikai viharzna nem veszlytelen tkzpontjv is lett Franciaorszg, Savoya s a Svjci llamszvetsg kztt. Guillaume Farel s a mgtte ll berni tancsosok pontosan tudtk, hogy nincs alkalmasabb ennl a vrosnl, hogy a reformci kapujv legyen Franciaorszg fel. Klvin ezt a vrost vilgmret jelentsg „ville internationale-v” (nemzetkzi vros) formlta. Hogy a nemzetkzi kapcsolatokban ez a vros mg ma is fontos kzpont, kzvetve erre vezethet vissza. A Nemzetkzi Vrskereszt megalaptsa s a Npszvetsg Genfbe val helyezse meggyzdses klvinistk munkja volt. Az Egyhzak Vilgtancsa s a Felekezeti Vilgszvetsg kzpontjnak szkhelyeknt ma is utal a vros reformtoruk kumenikus szlesltkrsgre.
Reformtori ramlatok 1526 ta rtk el a pspki szkvrost. Szembetn volt a politikai sznezetk, amennyiben sszekapcsoldtak a vrost fenyeget Savoya s a Savoyval szvetsgben ll hercegrsekkel szembeni ellenllssal. Valban reformtori mozgalom mgis csak a harmincas vek elejn indult. 1532 nyarn Klvin unokatestvre Olivtan titokban Genfbe kltztt, s elkezdett hveket toborozni az evangliumnak. t kvette Guillaume Farel, aki azonban viharos fellpse miatt csak nhny napot tlthetett a vrosban. Mgis gyjtotta meg azt a lngot, amely nem is aludt ki tbb.
A vets kikelt. A nagyhatalm Bern elrte a genfi tancsnl, hogy visszahvjk Farelt, akinek nyilvnos prdiklsa utn tbb-kevsb gyen- glni kezdett a katolikus ellenlls. 1534 oktberben a vros megtagadta az engedel-messget a pspknek, s mr a kvetkez vben beszntettk a miszst is. Franciaorszg s Savoya megprblt mg egyszer beavatkozni, azonban a berniek azonnali kzbelpse biztostotta a reformci megmaradst, s a vros ezentl viszonylagos fggetlensgben fejldhetett.
1535 sztl Genfben katolikus kultusz gyakorlatilag egyltaln nem mkdtt, azonban mg semmifle evangliumi vallsgyakorlat sem lpett a helybe. Ellenben flelmetesen visszs llapotok uralkodtak az egyhzi, egyni s nyilvnos let terletn egyarnt. A politikai cselszvs folytatdott; ehhez trsult a liberti-nizmus, klnsen a polgrsg felsbb rtegei- ben. A Klvin Genfbe rkezst megelz vekben a vrosi tancs szigor rendeletek sorval prblt rendet teremteni ebben a zrzavarban, s ekzben beavatkozott az egyhz jogkrbe is. Amikor azutn elztk a pspkt, az egyhzi hatalomban bekvetkezett resedst kihasznlva a tancs az egyhzi vezetst is sajt jogkrbe vonta, ami hatalmnak vratlan megersdst eredmnyezte. Az pedig, hogy a vilgi felsbbsg ersen kzben tartotta az egyhzi gyeket is, slyos bonyodalmakhoz vezetett a Klvin tervei szerinti reformci kiptse sorn.
Klvin elszr lektorknt lpett be Genf egyhzi letbe. Farel elrte a tancsnl, hogy legalbb szerny fizetst kapjon, amit azonban hanyag- sgbl hnapokig nem fizettek ki. A fennmaradt tancsi jegyzknyv csupn arrl tudst, hogy „egy bizonyos francit” /ille Gallus/ lektorknt alkalmaztak. Ez az ismeretlen ember, Klvin azonnal munkhoz ltott. Felmrve a helyzetet felismerte, hogy mindenekeltt hrom dologra van szksg: egy hitvallsra, amely sszefoglalja az evangliumi hitet; egy katekizmusra a teljesen elhanyagolt kzoktats megjtsra; s egy egyhzi rendtartsra a gylekezetpts rdek- ben.
A legfontosabb rsz az egyhzi rendtarts volt, amelyet a prdiktor egyfajta memorandumknt terjesztett a tancs el. Ebben Klvin ksrletet tett arra, hogy a gylekezetet az rvacsora ajndknak elsdleges figyelembevtelvel hozzk rendbe. Mivel Genfben az evanglium hirdetse mr biztostva volt, a gylekezetet a skramentummal ls tekintetben is helyre kellett igaztani.
Klvin ngy dolgot tartott fontosnak: a gylekezetnek, akrcsak a bibliainak, gyakorolnia kell az egyhzfegyelmet. Azutn be kell vezetni a gylekezetben a zsoltrneklst, mint istentisz-teleti imdsgot. A harmadik kvetelmny a gyer- mekek hitben val nevelse. Vgl a hzassgi jogot el kell vlasztani az egyhzjogtl s j rendtartst kell rvnybe lptetni. Ezen kvl javasolta Klvin az rvacsora vasrnaponknti megnneplst, s a gylekezeti tagok egysges hitvallsttelt. Az egyhzfegyelem felgyeletre jtestamentumi minta szerint vneket /presbitereket/ kell alkalmazni. Az egyhzfegyelem gyakorlsa a gylekezet dolga, ez nem a vilgi hatsgra tartozik. Ekkor fogalmazta meg Klvin els zben az egyhz presbiterilis rendjnek nagy kvetkezmnyekkel jr eszmjt, s valstotta meg ezzel az llam s egyhz hatskrnek elklntst. Mindenesetre csak kezdemnyekben, mert ekkor Klvin mg meg volt gyzdve rla, hogy az llamnak tmogatnia kell az egyhz ptst. A felsbbsgnek abban is segtenie kell, hogy minden egyes gylekezeti tag egysges hitvallsra ktelezze magt.
Az egyhz reformjnak 1537. janur 16-n benyjtott javaslatt csak mrciusban fogadta el a tancs, mindenesetre korltozsokkal. A vasrnaponknti rvacsort elutastotta, helyette a skramentum venknti ngyszeri megnnep- lst rendelte el. Nem fogadta el az egyhz presbiteri szervezeti szablyzatt sem. A legnagyobb nehzsget mgis a reformok gyakorlati megvalstsa okozta. Llektanilag rhet volt a felsbb nprtegeknek a fegyelmezsi gyakorlattal szembeni ellenllsa, amely mindenkire nzve rvnyestette a trvny eltti egyenlsget s megszntette a trsadalmi eljogokat.
A fegyelmezsi gyakorlatot tmad ellenzk azrt tudott hatkonyan fellpni, mert kpviseli tbbsget szereztek az 1538. vi tancsi vlasztson. Mondhatni, lekzdhetetlen ellenllst fejtettek ki a gylekezet hitvallsra ktelezsnek szndkval szemben is. Sz sincs arrl, hogy ekkorra Genfnek mr minden polgra meggyzdses evangliumi keresztyn lett volna. Klvin abban a trekvsben, hogy a reformcit a lehet leggyorsabban vgrehajtsa a vros felekezeti viszonyaira val tekintettel nagyot csaldott. Kilezdtt a helyzet a tancs ama fenyegetzse kvetkeztben, miszerint minden olyan polgrt megfosztanak jogaitl, aki kivonja magt a vallsttel ktelezettsge all. Ezzel szemben Klvin sokkal inkbb a lelki rendezettsgre helyezte a hangslyt. Csak azokat akarta volna az rvacsora evangliumi szentsgben rszesteni, akik evangliumi hitvallst tettek. Ezt azonban a tancs megtiltotta neki. Az ezutn kvetkez harcban, amely az egyhz s llam teljes sztvlasztsrt kezddtt, Klvin egyelre kudarcot vallott.
A tancsnak az a vgzse, hogy senkit sem lehet eltiltani az rasztaltl, a Berntl val politikai fggsg kvetkezmnye volt, ahol a zrichi reformci teolgiai mintjt kvetve nem engedtk, hogy egyhzfegyelmezsi eszkzknt alkalmazzk az rvacsort. Ehhez jrult mg a berni kormnyzatnak az a trekvse is, hogy a liturgia s az egyhzi szoksok Genfben is mindenben feleljenek meg a sajt egyhzban uralkod llamegyhzi gyakorlatnak. Ez azt is jelentette, hogy a genfi egyhzat semmifle fegyelmez jogkr nem illette meg sajt gyeiben. 1538. mrcius 11-n a nagytancs egyhangan llst foglalt abban, hogy az egyhz szerkezeti felptst teljesen a berni minta szerint valstjk meg. Ez Klvin szmra elfogadhatatlan volt, fleg azrt, mert a tancs felttlen engedelmessget kvetelt a lelkszektl.
A vak Coraud lelksz elsnek tiltakozott ez ellen, s ezrt brtnbe csuktk. Ezt sem Klvin sem Farel nem trte sz nlkl. Lelksztrsuk letartztatsa elleni btor tiltakozsukra vlaszul a tancs eltiltotta ket a prdiklstl. Ezt Klvin gy tekintette, hogy kteles ellenllni. Senki sem tilthatja meg azt, amit Isten bzott r, az evanglium hirdetst. A hatsgi tilalom ellenre hsvt vasrnapjn Klvin felment a Szent Pter templom szszkre, prdiklt, ugyanakkor kinyilvntotta, hogy kptelen arra, hogy rvacsorztassa a gylekezetet. A skramentum mellzst azzal indokolta, hogy az nem a gylekezetre knyszertett berni ceremnia miatt, hanem a vrosban uralkod rendkvl feszlt lgkr miatt trtnt. A prdiktorok s a tancs kzti nzeteltrs termszetesen nem maradhatott titokban, emiatt zavargsokra, tumultuzus jelenetekre st, lvldzsre is sor kerlt. A tancs gy fogadta Klvin s Farel rszrl az rvacsoraoszts mellzst, hogy az ismt meg nem engedhet s nknyes, jogtalan szembehelyezkeds a felsbbsggel, mivel a tancs fenntartotta magnak a jogot, hogy eldntse: mikor lehet a skramentumot kiszolgltatni, s kit kell tle eltiltani. Ezen kvl a lelkszek a prdiklsi tilalmat is megszegtk.
Kzvetlenl az istentisztelet utn sszelt a kistancs, hsvt htfn a nagytancs, kedden pedig a npgyls. Tartva a vrhat zavargsoktl, a brtnbntetstl eltekintettek. Ehelyett a nagytancs tbbsgi hatrozattal arra ktelezte a hrom engedetlen lelkipsztort, hogy hetvenkt rn bell hagyjk el a vrost. A kvetkez napon, 1538. prilis 25-n Klvin elztt s szmztt emberknt hagyta el a vrost. Huszonkt hnapig tartzkodott Genfben. Az egyhz s llam kzti alapvet nzeteltrs miatt kellett tvoznia, amiben Klvin nem engedhetett volna anlkl, hogy htlen ne lett volna reformtori megbzatshoz. Ezrt veresge a gyzelem grett hordozta magban.
|