Az elhvats
Klvin, miutn mg ellenrizte Institutija els kiadst, elhagyta Bzelt s ismt felvve a Charles d ́Espeville lnevet, szak-Itliai utazsra indult. Az volt a clja, hogy ltogatst tegyen Ferrara hercegnje, Estei Renta udvarban. A hercegn a reformci korszaknak kiemelked asszonyalakjai kz tartozott. XII. Lajos lnya volt, s I. Ferenc helyett lett volna Franciaorszg kirlynje, ha a szli rksdsi trvny nem zrta volna ki az asszonyokat a trnrklsbl Franciaorszgban. gy azonban apja halla utn a Valois-Angoulême hzra szllt a korona. Ennek ellenre, a francia trnnal val szoros kapcsolata miatt Renta volt Eurpa egyik legkeresettebb hercegnje. A politikai krlmnyeknek megfelelen elbb a ksbbi V. Kroly csszrnak, majd VIII. Henrik angol kirlynak, utbb pedig a brandenburgi vlasztfejedelem finak jegyeztk el, de aztn vgl 17 ves korban Estei Herkuleshez, Ferrara herceghez adtk felesgl. gy lett Renta a hrhedt Lucrezia Borgia menye, mivel a frje VI. Sndor ppa unokja volt. A kegyes s szerfelett elms asszony jrtas volt az kori nyelvekben, a filozfiban s a ktszetben. Udvarba hvta kora nagy gondolkodit s Ferrart az itliai kultra kzpontjv tette.
A hercegn ltal meghvott, itt idz vendgek kztt ott volt teht az ifj Klvin is, aki ekkor tallkozott egybknt Clment Marottal s Tiziannal, a hres festvel. A hercegn azrt kereste a Klvinnal val kapcsolatot, mert mlysgesen meg volt gyzdve a reformtori tants igazsgrl. Soha sem tagadta meg reformtus hitt s emiatt hihetetlenl sokat kellett szenvednie.
Klvin mindssze hat htig vendgeskedett Ferrarban. Srgsen el kellett hagynia Renta udvart, mivel ismtelten ldzsek fenyegettk azokat, akik Clment Marot kr csoportosultak. Ferrarai tartzkodsnak rvidsge ellenre gyakran folytatott beszlgetst a finom lelklet hercegn s az ifj Klvin. Olyan kapcsolat jtt ltre kztk, amely egsz letkben megmaradt. A Klvin s Renta kzti levlvltsok a mly hit s fennklt kultra ritka dokumentumai.
Aostn s a St. Bernard hgn keresztl Klvin elszr Bzelbe trt vissza. Nem sokig idztt azonban a Rajna-parti vrosban. Mivel ebben az idben egy kirlyi rendelet kzkegyelmet grt minden francinak, ha hat hnapon bell megtagadja reformtus hitt, Klvin kihasznlta ezt a rvid idt s letben utoljra tra kelt Franciaorszgba. Prizsba utazott, hogy felkeresse bartait. Kzlk tbbel mr nem tallkozhatott, hiszen a leghsgesebbek mglyn fejeztk be letket. Noyonban eladta mg megmaradt fldbirtokt. Amint ismt tudomsra jutott, hogy keresik a hatsgok, elhatrozta, hogy vgrvnyesen elhagyja hazjt. Hgval s ccsvel Strasbourg fel indult. gy gondolta, hogy ott vagy Bzelben telepedik le s fggetlen rknt dolgozik tovbb.
Mivel a hatr szaki rszt lezrtk a hbors zavargsok miatt, Klvinnak Strasbourg fel a Genfen keresztl vezet kerlutat kellett vlasztania. 1536-ban, egy jliusi estn rkezett meg a szmra eddig ismeretlen Rhone-parti vrosba, megszllt egy vendgfogadban, msnap pedig tovbb akart utazni. Ezen az estn azonban olyan dnt fordulat trtnt az letben, aminek a historikus trtnelmi jelentsget tulajdont, s amit Klvin Isten letbe val kzvetlen s talakt beavatkozsnak tartott. Honfitrsa Guillaume Farel volt az a szemly, akit Isten arra vlasztott ki, hogy ebben az rban a vltt tlltsa s Klvint j plyra knyszertse.
Mihelyt Farel meghallotta, hogy a menekl Klvin a vrosban tartzkodik, azonnal a szllsra sietett. Minden elzmny nlkl, s tekintet nlkl Klvin terveire, szndkaira s kpessgeire, ellentmondst nem tr mdon megtiltotta, hogy tovbb utazzon, s megparancsolta neki, hogy vllalja el ott, a helysznen a reformtori munkt. Klvin az igazsgnak megfelelen azt vlaszolta, hogy csupn tutazban van, s mr csak azrt sem maradhat. Farel ezzel szemben ismertette vele a Genfben uralkod krlmnyeket, s az tutaz vendg el trta egy evangliumi gylekezet ptsnek szksgessgt. Az Institutio szerzje azonban nem rzett elhvatst a gyakorlati munkra, s tudomnyos feladatai miatt is vonakodott attl, hogy itt maradjon Genfben. Meg volt gyzdve arrl, hogy csak rszerszmmal a kezben lehet Isten eszkzv. Ekkor Farel felugrott s flelmetes tkot szrt honfitrsa fejre: Isten tkozza meg tanulmnyait, ha vonakodik e hvsnak engedelmeskedni. Ebbl a rettenetes kifakadsbl Klvin Isten szavt hallotta ki: engedelmeskedett s ott maradt.
Ezt a genfi vendgfogadban lejtszd sajtsgos s emlkezetes jelenetet Klvin sajt szemszgbl gy brzolta: „Mindig arra trekedtem, hogy visszavonultan lhessek s ki is tartottam e szndkom mellett. Azonban Genfben nem annyira tancsok s intelmek, hanem sokkal inkbb Guillaume Farel rettenetes eskje tartott vissza, mintha maga Isten helyezte volna rm hatalmas kezt az gbl. A rvidebb t ugyanis Strasbourgba, ahova vissza akartam vonulni, le volt zrva a hbor miatt. Mivel gyorsan tovbb akartam utazni, elhatroztam, hogy egy jszaknl tbbet nem idzm ebben a vrosban. Ennek a derk embernek /Farel/ s Peter Viret tuds tanrnak a munkja nyomn rviddel ezeltt kiztk a ppistasgot e vrosbl. Azonban a viszonyok mg egyltaln nem nyertek vgrvnyes formt s mlyrehat s veszlyes prtszakadsok keletkeztek. Mivel a gylletes elprtols kzepette egy ismt a ppistkhoz tllt szemly /du Tillet/ felfedezte jelenltemet, gondoskodott is rla, hogy ez kzhrr legyen. Ezt kveten Farel, akit g buzgsg emsztett az evanglium trnyersrt, azonnal erfeszt- seket tett, hogy visszatartson elutazsomtl. Amint megtudta, hogy magnjelleg tanulmnyokat folytatok, s ezek miatt nem ktelezhetem el magamat, s amint beltta, hogy krssel nem jut eredmnyre, ilyen eskre ragadtatta magt: Isten tkozza meg azt a nyugalmat, amire trekedtem, ha ebben a nagy nyomorsgban vonakodom megadni azt a segtsget, amelyet kr tlem. Ez a kijelents gy megrettentett, hogy nem folytattam tovbb megkezdett utazsomat. Azonban olyan flelem s btortalansg lett rr rajtam, hogy kptelen voltam meghatrozott s lland llst vllalni” /Elsz a Zsoltrok knyve magyarzat- hoz, CR 59,23-25/.
„Mintha maga Isten helyezte volna rm hatalmas kezt az gbl.” gy lte t Klvin szemlyesen ezt az rt, amely elindtotta s meghatrozta letmvt. gy aztn az risten vezette egsz tovbbi lett s alkotst is. Miutn bebizonyosodott, hogy Isten rvnyestette vele szemben a maga akaratt, eggy lett szmra Isten parancsa s lete valsga. Tudta, hogy Isten helyezte r a kezt, s ezrt nem a maga ura tbb. gy kellett vgeznie sajt vgyai s hajlamai ellenre azt a munkt, amelyet nem maga keresett magnak, hanem amivel Isten bzta meg.
|