Az Institutio
Prizsban az 1534. oktber 17-rl 18-ra virrad jszakn mise-ellenes jelszavakkal plaktokat fggesztettek ki. A kirly, aki szemlye elleni srtsnek vette a tmadst, erre kmletlen ldzssel vlaszolt. Klvin ugyan nem vett rszt kzvetlenl a prizsi esemnyekben, mgsem rezte magt most mr biztonsgban Franciaorszgban, ezrt elhatrozta, hogy bartjval Louis du Tillettel elhagyja az orszgot, ahol mr semmit sem tehetett gye rdekben.
1535 els napjaiban rkezett Svjcba, sok szmztt menedkhelyre ezekben az vtizedekben. Klvin nincstelen menekltknt, Martinus Lucianus lnven telepedett le Bzelban, s egy eldugott helyen teljesen tanulmnyainak szentelte magt. Meglehetsen kevs ismerse volt. Peter Virettel, a ksbbi lausannei reformtorral, Heinrich Bullingerrel, Ulrich Zwingli utdjval, s mg nhny emberrel vette fel csupn a kapcsolatot. Lehetsges, br nem valszn, hogy a hres Rotterdami Erasmust is itt ismerte meg. Bizonyosan tallkozott ismt bartjval Coppal s megismerkedett Oswald Myconius bzeli lelksszel. Hogy ellenben tallkozott-e Andreas Karlstadttal is, aki ezekben az vekben Bzelben tallta meg vgs menedkt, nem tudjuk.
Klvin kihasznlta az idt a hber nyelv jbli tanulmnyozsra. Rokona Petrus Olivtanus krsre elszt ksztett az j francia bibliafordtshoz. Mindenek eltt azonban itt fejezte be a csend nhny hnapja folyamn azt a knyvet, amelyet azta a teolgiatrtnet legnagyobb teljestmnyei kz sorolnak: az Institutit. 1535. augusztus 23-n rta al hres ajnl sorait „a nagyhatalm, felsges Ferenc kirlynak, minden franciaorszgi keresztyn uralkodjnak, kegyes fejedelmnek s urnak.” 1536 mrciusban jelent meg a m „Platter s Lasius”-nl, ppen a frankfurti tavaszi vsr idejn. A rvid id alatt elfogyott munka szerzjt egy csapsra vilghrv tette.
Hogy mi trtnt 1534 szn tnylegesen Prizsban, azt Klvin rszleteiben csak Bzelben tudta meg. Az ldztetsek folyamn kegyetlenl meggyilkoltk nhny legkzelebbi bartjt. Elevenen gettk meg Etienne de la Forgt, az elkel kereskedt, akinek hzban egykor vendgeskedett. Barthlemy Milon, a bna cipszmester, aki rokkantsga kvetkeztben mr fizikailag sem volt abban a helyzetben, hogy plaktokat ragaszthasson, a Greve tren elsknt lelte knos hallt a lngok kztt. Az ptsz Henri Poillnek elbb kitptk a nyelvt, hogy megakadlyozzk a hitvallsttelt a mglyn. Mivel k s sokan msok tbb mr nem tudtak beszlni s hitkrl tanskodni, ezt Klvinnak kellett megtennie helyettk. „Ez indtott arra, hogy mvemet Christianae Religiones Institutio cmmel megjelentessem: elszr, hogy vlaszommal megvdelmezzem testvreim megsrtett tisztessgt a msok ltal terjesztett gonosz rgalmakkal szemben, akik halla rtkes volt Isten eltt. Msfell, hogy mivel mg sokakat fenyeget hasonl ldztets, legalbb ily mdon felkeltsem irntuk a klfld egyttrzst s gondoskodst” /Elsz a Zsoltrok knyve magyarzathoz, CR 59,23/. ldztt hazai egyhznak nyomorsga knyszertett tollat Klvin kezbe.
Nagy jelentsge ellenre az Institutio egyltaln nem eredeti munka sem tartalmt, sem formjt illeten. Amint a cm kifejezi, oktatsra sznta a szerz, s flrerthetetlen Luther Kis Ktjnak a hatsa. Az els kiads nyolcadrt formban 516 oldalt tartalmazott, s a lutheri tanknyv f rszeit, a parancsolatokat, a hitet, a Miatynkot s a skramentumokat taglalta rszletesen. Ehhez kapcsoldik „A keresztyn szabadsgrl” szl hatodik fejezet, amely az egyhz kiszabadtst szorgalmazza a rmai egyhzjog bklyjbl, az egyhz s az llam szablyozott egyttlse javra.
Luther Ktjn kvl Klvin forrsknt hasznlta mg Philipp Melanchthon Loci communes-t /kzs helyek/, s Ulrich Zwinglinek „Az igaz s helytelen vallsrl” szl mvt. Felttelezhetjk, hogy ismerte Johannes Oekolampadius s Martin Butzer rsait is. Ehhez jrul mr az els kiadsban a patrisztikai s skolasztikus irodalom figyelemre mlt ismertetse s feldolgozsa. Mindent sszevve mr az els vltozat tkrzi szerzje magas szellemi sznvonalt s teolgiai kpzettsge szles skljt. A leend reformtor alapelvei mr ekkorra kialakultak. Valdi jdonsgokbl, taln a predestinci tantsnak rszletes kibontakoztatsa kivtelvel, a ksbbi Klvin teolgiban alig rezhet valami.
1539-ben Klvin tdolgozta s kibvtette az Institutit. Az anyag terjedelme hromszorosra nvekedett, s az eredetileg hat fejezetbl tizenht fejezet lett. Az egykori ktbl teolgusoknak s lelki rdeklds keresztyneknek szl tanknyv lett. Fradhatatlanul folytatta Klvin a Biblia, az egyhzatyk s a reformtorok iratainak tanulmnyozst. A kzbees idben Pl Rmai levelt magyarzta, s teolgiai felismerseit bedolgozta az Institutiba. Ezzel Pl kzponti gondolatai - amelyek mr dnt befolyst gyakoroltak Augustinusra s ksbb a lutheri reformci terjedsre is, a klvini teolgia feldolgozsban a reformtus egyhz lelki bzisnak is rszv lettek. A m reformtori tartalma a bnbnatrl, megigazulsrl, eleve elrendelsrl s gondviselsrl szl magyarzatokkal bvlt. j anyagknt kapcsoldott mg ezekhez „A keresztyn letrl” szl hres fejezet is. A nmet reformcirl szerzett szemlyes tapasztalatok s a Franciaorszgi viszonyok lesebb teszik Klvinnak az llam s egyhz viszonyval kapcsolatos nzeteit.
Kt vvel ksbb ez az tdolgozs megjelent franciul is. A francia irodalomtrtnet ezt a kiadst mestermnek s a francia nyelvtrtnet egyik cscspontjnak tartja. Ezzel Klvin hazja egyhznak a tle telhet legjobbat nyjtotta. Ebbl a kiadsbl kevs pldny maradt fenn, mivel a szigor inkvizci a m legtbb pldnyt megsemmistette.
Klvin mr 1543-ra ismt tdolgozta az Institutit; ezt kt vvel ksbb kvette a francia fordts. A munka ismt bvlt ngy fejezettel. A bibliai s katolikus egyhzjog alapos trgyalsval egszti ki mvt. Klvin ezzel azt az alapjban vve humanista ttelt tmasztja al, amely szerint a reformci az segyhz formjnak helyrelltsa. Osztja azt a humanista nzetet is, hogy az egyhzi teolgia messze fltte ll a skolasztika s mindenekeltt az elml kzpkor teolgijnak. Ez meghatroz szempont volt mr a svjci reformci kezdetn s a ksbbiek folyamn tovbb ersdtt.
1550-ben Klvin jabb hrom fejezettel bvtette munkjt. Ezt egy vvel ksbb kvette a francia fordts. Aztn 9 vvel ksbb az utols simtsokat is elvgezte munkjn. A hatalmas anyagot ngy knyvre, sszesen 80 fejezetre osztotta. Az Institci ebben az 1559-ben lezrt s 1560-ban francia nyelven is megjelent formban lett a klvinizmus gerince. A reformtor biztos kzzel s nagy gyessggel illesztette ssze impozns pltt a rendelkezsre ll kveket. Ezek kzl a Szentrs szolgltatta a legtbbet. Tbb mint ngyezer bibliai idzetet illesztett mvbe alapvet, annak lnyeges pontjain. Munkja csaknem teljes egszben tartalmazza az egyhzatykkal, reformtorokkal, Rmval s a reformci balszrnyval folytatott diszkusszikat. Klvin megprbl bizonyos mrtkig vgrvnyes vlaszt adni minden irnyban. Egy tuds teolgus tfog ismeretei, egy nagy r mvszi nyelvezete s a befejezett reformtori tevkenysg tapasztalatai adjk ennek az utols kiadsnak azt a slyt s jelentsgt, amelyet mig sem vesztett el.
|