4. MEGISMERS: Szrmazs s ifjkora
MEGISMERS
Szrmazsa s ifjkora
Annak az embernek a trtnett, aki a 16. szzadban rnyomta lelki blyegt Nyugat-Eurpra s ksbb az jvilg egy rszre, a sajtos krlmnyekre val utalssal kell kezdeni. A reformcit nem Klvin indtotta el, hanem mve mr abbl kvetkezett. Martin Luther nmet reformcija nlkl Klvin el sem kpzelhet, ahogyan ennek az ellenkezje is igaz: Luther reformcija Klvin nlkl trtnelmi mellkesemny maradt volna. A nyugat-eurpai klvinizmus azonban megtrte az ellenreformci tmadst, mrpedig a nmet protestantizmus Nyugaton e nlkl a vdelem nlkl nehezen vszelte volna t a harmincves hbort.
Klvin mvt a francia szellem alaktotta. A 16. szzad kezdetn Franciaorszgban egszen ms politikai rend uralkodott, mint Nmetorszgban. Mg Nmetorszgban a tartomnyok megersdse kvetkeztben a birodalom egysge kezdett felbomlani, addig a francia korona kiharcolta orszga politikai s nemzeti egysgt. I. Ferenc uralkodsa alatt Franciaorszg teljesen ms llamrend keretben lpett a reformci korszakba, mint Nmetorszg. Hogy ez az llam - amely egyre inkbb abszolutisztikus berendezkedsre trekedett - vgl is a reformci ellen foglalt llst, egyik kls trtnelmi okv lett a klvinizmus harcos jellege kialakulsnak. A nemzeti ersdssel prhuzamosan olyan mrtk hanyatls kvetkezett be az egyhzi s erklcsi letben, amilyet nehezen lehet nem megdbbenssel szemllni.
A megjulsra trekv erk termszetesen megmozdultak Franciaorszgban is. Ezeknek lelki tren Jacques Lefèvre dEtaples volt a vezet egynisge, aki Jacob Faber Stapulensisre latinostotta a nevt. Klvinhoz hasonlan picardiai volt, szegny szrmazs s nyomork testalkat, de nemes jellem, mly kegyessg s kiemelked tudomnyos kpessgekkel megldott frfi. A nagy humanista Prizsban maga kr gyjttt tantvnyi kzssge egy reformmozgalom csirasejtje lett. A konzervatv Sorbonne rossz szemmel nzte s ldzte e csoportot, amely ezrt tteleplt Meaux pspki vrosba. Itt adtak egymsnak tallkt a korabeli Franciaorszg legkivlbb koponyi. Kzlk Guillaume Brionnet reformpspkre gy tekintettek, mint a kezdd francia reformci remnysgre, azonban az els mglya hatsra meghtrlt. Ezutn Grard Roussel, a ksbbi oroloni pspk akart szakads nlkli reformot vgrehajtani a holtpontra jutott korabeli egyhzban.
Szintn ehhez a krhz tartozott Franois Vatable, a Collège de France kivl hebraistja, akit 1545-ben kiadott Biblija tett hress. A Meauxban l nnepelt udvari klt, Clment Marot is rokonszenvezett ezzel a kzssggel. Marot a ksbbiekben a francia renesznsz kiemelkeden nagy alakjaknt jutott el az evangliumhoz. Szvben reformtus keresztyn volt, hite azonban nem volt kpes legyzni epikureus letfelfogst. Ez az elms s szellemes dl-franciaorszgi ember, akinek nyugtalan letrl elmondhat, hogy „a kirlyi udvar, a brtn s a hvk hromszgben telt el”, rtkes rksget hagyott a Franciaorszgi Reformtus Egyhzra, a hres hugenotta zsoltrokat. Vatable adta Marot kezbe a zsoltrok hberbl val tudomnyos fordtst, ami lehetv tette szmra, hogy klti s nekelhet formba ntse az testamentumi imdsgokat.
Nem szabad elfeledkezni ebben a krben a korai humanizmus legjelesebb kpviseljrl Guillaume Budèrl, a Collège de France professzorrl s a Nemzeti Knyvtr megalaptjrl, akivel Klvin ugyan ksbb szembekerlt, de akinek befolysa all soha nem kerlt ki teljesen. Stapulensis Faber krnyezetben azonban a legfontosabb szemlyisg mgis csak Guillaume Farel volt, Nyugat-Svjc s a francia valdens trsg reformtora. Nlkle Klvin mve nem jutott volna trtnelmi nagysgra. Vgl mg egy nevet meg kell emlteni a reformereknek ebbl a krbl, Franois Rabelaisnak ennek a zsenilis kpnak a nevt, aki risi tudssal, reformeszmnyekkel felvrtezve, csiszolt modorval, minden trfnak, csnynek, blaszfmikus csfoldsnak s vaskos trfnak kedveljeknt, elpusztthatatlan derltsval olyan tpust kpviselt, amit csak a francia szellem kpes ltrehozni.
Befolysos tmogatra tallt e kr Navarrai Margit, I. Ferenc kirly testvre szemlyben. msodik hzassgban Navarrai Henrikhez ment felesgl, aki az orszg dl-nyugati rszben, a kis pireneusi llamban uralkodott. Lenya Johanna dAlbret rvn nagyanyja lett IV. Henriknek, aki a nantesi trelmi rendelettel vszzadokkal ksleltette ugyan a francia protestantizmus megsemmistst, elhreslt mondsval: „Prizs megr egy mist” azonban kifejezsre juttatta opportunizmust. Nem gy gondolkodott vele szemben a nagyanyja, aki okos, kpzett s kegyes asszony volt. Elsrang kltn, hajlamos a misztikra, s mindenekeltt kszsges annak a kzssgnek a megvdsre, amely megksrelte Franciaorszgban a rgi egyhz megjtst. Befolysnak ksznhet, hogy a kirly legalbb nhny vig eltrte e vallsi megjt mozgalmat. 1535-tl azonban elvesztette az udvarra gyakorolt hatst. Grard Roussel segtsgvel ugyanakkor arra trekedett, hogy kicsiny llamban j egyhzi lelkisget honostson meg. Lenya, Johanna dAlbret azutn szablyos reformcit valstott meg.
A nevezettek alkottk azt a krt, amely nem csak cljul tzte ki s tervezte Franciaorszgban az egyhz reformjt, s nem csak vitzott rla, hanem megksrelte ennek els lpseit is megtenni. Ezekhez a kezdeti lpsekhez Klvinnak mg semmi kze sem volt. Amikor viszont rjuk tallt, akkor is bekapcsoldott a szellemi vitba. Roussel ezt a kezdetet Farelnek rott egyik levelben az „illustratio evangelii”-nek, azaz az „evanglium felragyogsnak” nevezte. Ezt krlbell 1521-re keltezhetjk. Azonban a francia protestantizmus trtnethez kezdettl hozztartozott a vrengz reakci is. 1523. augusztus 8-n Jean Vallièret gostonrendi szerzetest nyilvnosan meggettk a prizsi sertsvsrtren. a reformtus egyhz els vrtanja, aki megnyitotta a mrtrok sort, akiknek szmt mg csak felbecslni sem lehet.
Az esemnyek folyamata 1521 ta vilgosan mutatta, hogy ebben az orszgban az egyhz reformja megvalsthatatlan kirlyi hatalom nlkl. Legksbb 1535 janurjtl pedig nyilvnval volt, hogy I. Ferenc nem hajland tmogatni a megjulst. Az evangliumi mozgalom mg nem volt elgg ers sem kifel a politika terepn, sem vallsi forml erejt tekintve. Ehhez hozzjrult, hogy az uralkod egyhz elzrkzott az jtsoktl, hogy a Sorbonne megmaradt a teolgiai meddsg llapotban, s hogy Brionnet visszautastotta a francia protestantizmus t illet vezetst, s az is, hogy a halad nagy szellemisgek nem lptek tl a humanizmuson, mindenekeltt pedig, hogy a korona kitartott a valls gallikn rtelmezse mellett. Mindezek kvetkeztben a reformtus keresztynek szerencsjkre knytelenek voltak megmaradni hitk voltakppeni alapjain. gy azonban csak a vrtank egyhza jhetett ltre.
De hogy ez az egyhz ltrejjjn s megmaradhasson, ahhoz szksge volt vezetsre s sztnzsre, az evanglium prdiklsra, skramentumainak szigor rendjre. Szksg volt szablyszeren kpzett prdiktorokra, hitket sszefoglal tiszta tanra s szigor lelki vezetsre is, hogy a menedkek s rejtekhelyek ideiglenessge kzepette az Ige s a kereszt jegyben Jzus Krisztus hitvall egyhzv formldjk. Elrkezett Klvin ideje!
Akire ez a munka vrt, 1509. jnius 10-n szletett Noyonban, Picardia egyik kisvrosban. desapja Grard Cauvin, a kptalan vagyon- s pnzgyi igazgatsban, vilgi llsban tevkenyked pspki hivatalnok volt. desanyjrl, egy Cambraibl val vendgfogads lnyrl, Jeanne Lefrancrl csak annyit tudunk, hogy kegyes asszony lehetett. Korn meghalt, s az apa msodszor is meghzasodott. Jnos volt a msodik fi a ht ft szmll gyermekseregen bell. Szlhza az els vilghborban elpusztult.
A fi a capettesi kollgiumban, szlvrosa szkesegyhzi iskoljban kezdte el tanulmnyait. Itt sajttotta el a latin nyelv alapjait, amelyet ksbb oly mesterien hasznlt. Ugyancsak fontos lett szmra a nemesi csaldokkal val rintkezs. Ez a trsadalmi kapcsolatokban korn kialaktotta a vilgfi egynisgt, ami ksbb megknnytette a vilg nagyjaival val tallkozsait. Apja kzbenjrsra mg 12 ves kora eltt elnyerte a noyoni szkesegyhz Gèsine-oltra jvedelmnek negyedrszt. 1521. mjus 19-n vlt e javadalom kedvezmnyezettjv, s megkapta az ezzel jr tonzrt, a klerikusok egyetlen jelt, amit viselt, anlkl, hogy valaha is gyakorolta volna az evvel jr ktelessgeket. Ez az egsz klns fejlemny egyedl a ks kzpkori egyhzi javadalmi llapotok zrzavaros viszonyaibl kvetkezik.
A javadalombl szrmaz jvedelem tette lehetv az ifjnak, hogy klnsebb pnzgyi gondok nlkl vgezhesse tanulmnyait. Tizenngy vesen iratkozik be a prizsi egyetemre, ahov desapja kldi tanulmnyai vgzsre. A kor szoksa szerint latinostotta a nevt: Jean Cauvinrl, ahogyan valjban hvtk, Johannes Calvinusra. Csak rvid ideig volt dik a de la Marche kollgiumban, ahol az ltala nagyra becslt Mathurin Cordier eladsait hallgatta. Erre az idszakra val szves emlkezetbl hvta meg ksbb Klvin a megbecslt tanrt Genfbe rektornak. 1550-ben Cordiernek ajnlotta az 1Thessalonikai levl magyarzatt, amelynek elszavban ezt rta egykori tanra elismerseknt: „az ntl kapott kpzs s munkamdszer mindmig olyan j szolglatot tett, hogy kszsgesen bevallom s elismerem, hogy minden ebbl szrmaz hasznomat s elmenetelemet nnek ksznhetem.”
Feljebbvalja parancsra Klvint igen hamar thelyeztk a de Montaigu kollgiumba, ahol t vig folytatta tovbb tanulmnyait. Ez a kollgium hresebb volt, mint a de la Marche kollgium, ahhoz kpest azonban hihetetlenl silny llapotban volt. Rotterdami Erasmus, aki szintn itt tanult, a primitv krlmnyek miatt a gny radatt zdtotta r. s a senkihez nem hasonlthat Rabelais, ugyancsak ennek a kollgiumnak egykori hallgatja, ksbb ezeket a szavakat adta hzitantjuknak, Gargantunak a szjba: „Nem hiszi el nekem, mit ltem t abban a vacak kollgiumban, amit Montaiguinak neveznek…. Jobban tartottk a bebrtnztt rabszolgkat a mroknl s a tatroknl, a gyilkosokat a fegyhzban, st, mg a hzrz kutykat is, mint a ’fajankkat’ ezen a fiskoln. Ha prizsi kirly lennk, ht az rdg vinne el, ha nem vetnk csvt arra a kalibra, s nem getnm meg a rektort s a tanrokat…”
Ebben a kollgiumban, amelyrl ksbb Erasmus azt mondta, hogy ott teolgia helyett csak megfzst s tett kapott, szigor fegyelem uralkodott. Suhogott a korbcs, beszlgetni csak suttogva lehetett, megkveteltk az jszakba nyl szigor lelkigyakorlatokat. A tlzsba vitt bjtlsi gyakorlatok kvetkeztben az tkezsi fejadagokat a ltminimum al cskkentettk. Ezek a barbr viszonyok Klvinnak olyan gyomorbajt okoztak, amelybl hallig nem tudott megszabadulni. Az iskola Klvin beiratkozsa eltt az ismert Natalis Bda vezetsvel mkdtt, aki az erasmusi humanizmus s a kezdeti francia protestantizmus elleni kzdelemben tett szert ktes hrnvre. Klvin tanra volt a skt Johann Mayor, aki Petrus Lombardus kora-kzpkori teolgijba s Augustinus gondolatvilgba vezette be. Msik tanra a spanyol Antonio Coronel volt. avatta be Klvint Arisztotelsz filozfijba, a sztoa, az epikureusok s Platon tanaiba. A ksbbi reformtor itt vetette meg, naphosszat s jszakba nylan folytatott tanulmnyai sorn alapos, mlyrehat filozfiai s patrisztikai kpzettsge alapjait.
Ehhez jrult a skolasztikus vitatkoz mvszetekben val kpzs, amin Klvin ksbb ironizlt. Jllehet ezt itt egszen balga mdon tlzsba vittek, ksbb azrt hasznra vlt Klvinnak. Az elvi vitban val kzdelem mvszett, az elemzs, a definils kpessgt, a hitvitkban az ellenfl nyomon kvetst s sarokba szortst ksbb mesterien alkalmazta. Ezt a kpessget j s soha csdt nem vall emlkez kpessge segtette, amit Klvin naponknt gy edzett, hogy minden reggel hajnalban fejbl elismtelte, amit az eladsokon tanult. Ktsgtelen, hogy mindezt termszetes kpessgei is elsegtettk. Klvin szerette a „raison”-t, az sszer s vilgos tteleket s gondolatokat.
Prizsban kttt Klvin nhny olyan bartsgot is, amely lete vgig megmaradt. gy a Cop csalddal s unokatestvrvel, Robert Olivtannal val kapcsolata is. Amint elhagyta 1528-ben a de Montaigu kollgium kkemny iskolapadjait, ahol prjt ritkt testi s lelki prbattelekben volt rsze, egy olyan ember lt a helyre, hogy itt kpezze magt, akirl szintn sokat fog mg hallani a vilg: Ignatius von Loyola. Klvin a szabad mvszetek mestereknt hagyta el a de Montaigu kollgiumot. A tulajdonkppeni egyetemi tanulmnyokat csak most kezdhette el. Apjnak, aki msodik fit eredetileg teolgusnak sznta, kzben megvltozott a vlemnye s felszltotta fit, hogy kezdjen jogi tanulmnyokat. Klvin ezt a vlemnyvltozst azzal magyarzta, hogy apja a jogi karriert jvedelmezbbnek tartotta. A fi engedelmeskedett. Mivel Prizsban csak a knonjogi fakults mkdtt, Klvin Orlansba kltztt, ahol kiemelked kpessg jogszok oktattak.
Klvin fleg von Pierre de lEstoile /Petrus Stella/ vonzsba kerlt, aki akkoriban valban fnyes csillagknt ragyogott az egyetem egn. Stella az evangliumi mozgalmak ellenfele volt, ksbb a francia parlament elnke lett. Ugyancsak itt tantott Nicolas Brauld, Gaspard de Coligny nevelje. Orleansban humanista tanulmnyokra is nylt lehetsg. ppen ebben az idben kerlt az egyetemre Rottweilbl Melchior Volmar, a kivl humanista, nmet szrmazs grg nyelvsz, aki nyitott volt az j vallsi gondolatok irnt. Taln ennek a tanrnak a kzvettsvel, akitl a grg nyelvet tanulta, tallkozott Klvin elszr Luther nzeteivel. Volmar hzban ismerte meg az akkor mg kilenc ves Thodore de Bèzt, ksbbi munkatrst s utdt. Errl a tanrrl is, aki ktsgtelenl nagy befolyst gyakorolt a hallgatkra, j emlkeket rztt Klvin. 1546-ban neki ajnlotta a 2Korinthusi levl magyarzatt.
1530-ban Volmar a bourgesi egyetemre tvozott, ahov Klvin is kvette. A rmai jogot humanista szellemben tant kivl olasz professzornak, Andreas Alciatinak a tantvnyaknt Klvin elmlytette egyetemi tanulmnyait, hogy azokat a jogtudomny licencitusi fokozatval fejezze be 1532-ben.
Jogi tanulmnyai Klvin letmvben kztudottan mly nyomokat hagytak. A polgrjogi eljrsokrl szl szakvlemnyei, trvnytervezetek s ms jogi munkk is igazoljk, hogy kitn jogsz volt. Az a sokszor hangoztatott llts, hogy Klvin a rgi jogi iskola kvetje volt, ersen egyoldal vlemny. Ksbb elutastotta, hogy a rmai jogot a megvltozott viszonyok figyelembevtele s a np jogszoksaira val tekintet nlkl ktelez jelleggel alkalmazzk. Klvin jogi egyetemi tanulmnyai vge fel j terleten tallkozott a humanizmussal, mint tudomnnyal, amellyel korbban kzvetlenl s inkbb a rgi szerzkkel val humanista jtszadozsknt ismerkedett meg. Ezt a tudomnygat Klvin egsz letben nagyra becslte. Ktsg nem fr hozz, hogy jogi tanulmnyait megknnyebblt shajjal fejezte be.
1531. mjus 26-n meghalt Klvin desapja. Fia ott volt beteggya mellett. Az a md, ahogyan apja hallrl beszmol, megmagyarzza egymstl val eltvolodsukat, amely idkzben igen elmlylt. Klvin teht immr szabadon vlaszthatta meg foglalkozst. Egyelre azonban nem vllalt keres foglalkozst, hanem ismt egyetemi tanulmnyokba kezdett. I. Ferenc kirly Budè tancsra alaptotta a Collège Royal-t a rgi Sorbonne kollgiumnak ellenslyozsaknt. Ebben a Collège de France nven ma is mkd fiskoln minden lehetsg megnylt a humanizmus eltt. Erasmust hvtk meg rektornak, aki azonban a meghvst elutastotta. Vatable tantotta a hber nyelvet. Ebben a kollgiumban Klvin alapos humanista kpzsben rszeslt. Etienne de la Forge posztkeresked hzban tallkozott egy hozz hasonl gondolkozs, Grard Roussel vezette kzssggel. Fber eszmit vitattk meg, s itt kezdett formt lteni a reformmozgalom. Amennyire foglalkoztatta a prizsi krt az egyhz megjtsa s amennyire ez a reformmozgalom a francia reformci elfelttelv lett, olyan kevss tekintettk Roussel krt ebben az idben tnylegesen reformista csoportnak. Ezt Klvin magatartsa is igazolja. Semmifle reformtori prblkozsba nem kezdett, hanem abban ltta letcljt, hogy Budè s Erasmus nyomdokaiban jrva humanista s irodalmi letplyt fusson be.
Klvin ilyen irny trekvseinek termse els knyve, amely Seneca „De clementia” rtekezshez ksztett magyarzat. A knyvecskt kora francia humanista stlusban rta, amely eltt igen nagy tekintlye volt a sztoikus etiknak. Ebbl a keretbl sehol sem lpett ki a teolgia terletre. Bizonyos fok rdekldse a termszeti vallsok, a gondvisels sztoikus felfogsa, klnsen pedig a szocilis let s llametika alapvet krdsei irnt azonban mr magukban hordozza a reformtor ksbbi teolgijnak kezdemnyeit. Azt azonban a legfigyelmesebb olvas sem sejthette, hogy a szerz az egybknt ragyog latin nyelven megrt tanulmny utn mindssze hrom vvel megrja az Institutit. Klvin azt remlte, hogy els mve felkelti a humanizmus vezetinek, Budènek, Fbernek vagy ppen Erasmusnak az rdekldst, de nagyot csaldott. A knyv elfekv ru lett s szerzjnek nagy erfesztsbe kerlt, hogy a nyomtatsi kltsgek ne sodorjk pnzgyi vlsgba.
Vgig tekintve a tanulmnyok e nagyjbl tz esztendeig tart folyamatt, amely 1532-ben els knyvnek megjelensvel zrult, felvetdik a krds: miknt lett ez az ember reformtorr, olyan reformtorr, akinek megadatott, hogy a restaurci s ellenreformci korszakban biztostsa a reformci fennmaradst s elrehaladst?
Megtrse
1534. mjus 4-n Klvin lemondott mindkt egyhzi javadalmrl. Jnius 10-n lett 25 ves, s az egyhzjog elrsa szerint gyakorolnia kellett volna a javadalmakkal egybekapcsolt hivatali ktelezettsgeket. Lemondsval azonban kivonta magt ezek all, s krelmezte, hogy a javadalmakat kt msik egyhzi szemly javra folystsk, akik kzl az egyik rokona volt. A javadalmakrl val lemondst a rmai egyhzzal val szakts kls jeleknt kell rtkelni. Azokrl az indtokokrl, amelyek Klvint a reformci tjra vezettk, a lemondsi nyilatkozat azonban nem mond semmit. Valsznleg nem gondolhat el ez msknt, hanem csak gy, hogy ezt a bels megtrs elzte meg. E megtrs rszleteit nem ismerjk. Mivel Klvin errl igen kevs adatot hagyott htra, csak ltalnos kpet alkothatunk rla.
Jakob Sadolet bborosnak 1539-ben rt hres vlaszban a reformtor ilyen ltalnos kpet vzolt fel. Klvin ebben az rsban a reformci egyik kvetjt jellemzi, aki megtrshez vezet tapasztalatairl tudst. Amennyiben ez a tudsts letrajzi beszmol, akkor el kell fogadnunk, hogy megtrst valsgos s slyos lelkiismereti harc elzte meg. Lutherhez hasonlan Klvinnl is a megktztt lelkiismeretet felszabadt evanglium hatrozta meg a rgi egyhzzal val szaktst. Az egyhz bnbocsnatszerz kzremkdse s emberi rdemszerzs kptelen ezt a szabadtst vghezvinni.
Abban, hogy teljes nyltsggal hirdesse az evangliumot, nyilvnvalan Klvinnak az egyhz irnti mlysges tisztelete s ltala erteljesen hangslyozott autoritsa llt tjba. Isten Igje azonban ersebbnek bizonyult. Az Igvel tallkozst gy lte meg, hogy abban Isten kzvetlenl szltja meg az embert, s gri bnei bocsnatt, ami lehetv teszi szmra a megtisztult lelkiismeret szerinti letfolytatst. A trtnetisg szilrd talajn llunk, ha ezt a beszmolt Klvin egyetlen hiteles nvallomsaknt olvassuk megtrsrl.
1557-ben, a Zsoltrok knyvhez rt magyarzatnak elszavban gy tudst a reformtor: „Mg gyermek voltam, amikor atym mr azt akarta, hogy majd teolgus legyek. Amikor azonban ltta, hogy a jogtudomny azoknak, akik azt mvelik, nagyobb hasznot hajt, ennek remnytl vezrelve megvltoztatta tervt. gy mondtam bcst a filozfiai tanulmnyoknak, s vltottam t a jogtudomnyra. Atym akaratnak engedelmeskedve megksreltem ugyan ebbe minden ermet beleadni, Isten azonban gondviselsnek lthatatlan gyepljvel ms irnyba terelte letplymat. Elszr ugyanis engem, aki annyira megtalkodottan azonosultam a ppista tvtanokkal, hogy nem lett volna knny ennek mocsarbl kihzni, rtelmemet, amely ekkorra mr elgg megmerevedett, egy hirtelen bekvetkezett megtrs rvn tanulkonny tette. Miutn ilyen mdon rreztem az igazi kegyessg zre, olyan szenvedly lobbant bennem ebben elmlylni, hogy egyb tanulmnyaimat nem hagytam ugyan abba, de tempjukat mrskeltem. Nem telt bele egy esztend, s hozzm, aki jonc s kezd voltam, mr tanulni jttek msok. n, termszetemnl fogva btortalan voltam, a csendet s a magnyt kedveltem, s szerettem volna visszavonultan lni. Ez azonban annyira kevss sikerlt, hogy vgl minden rejtekhelyem nyilvnos iskolv lett” /CR 59,21/.
A voltakppeni megtrs-lmnyrl Klvin itt azt mondja, hogy Isten egy hirtelen trtnt megtrs ltal /„subita conversie”/ tanulkonysgra /„ad docilitatem”/ knyszertette. A „tanulkonysg” sz, amit itt Klvin hasznl, az nyelvhasznlatban a tanuli-hallgat viszonyt fejezi ki. „Tanulkonysgra knyszerteni” azt jelenti, hogy az ember olyan llapotba kerl, amelyben kpes a hallsra s a tanulsra. Isten knyszertette, gy rtelmezi Klvin ezt az lmnyt, amely kivltotta, hogy megnyljon az evanglium eltt, s ksz legyen belle tanulni. A Sadoletnek kldtt nylt levelben is hasonlkppen vzolta ezt az esemnyt. Isten ezt az lmnyt „conversio”, azaz megtrs ltal vitte vghez, amely Klvint vilgos s megkerlhetetlen dnts el lltotta, amit meg is hozott. Vrt r a szolglat, amivel Isten megbzta.
Klvinnak ebbl az nvallomsbl megtrse lnyegt tbb-kevsb megismerhetjk, maga az esemny azonban trtnetileg ismeretlen marad szmunkra. Hogy mikor s hol trtnt a „hirtelen megtrs”, nem tudjuk. Az egyhztrtneti kutats szmos felttelezst fogalmazott meg, meggyz eredmnyre azonban mindeddig nem jutott, klnsen nem az idpontot illeten. A fentebbi utalsok alapjn vlhet, hogy Klvin megtrse mr jogi tanulmnyai folyamn megtrtnt, azaz 1530 eltt. Luther rsainak olvassa, unokatestvrnek Olivtannak s tanrnak Volmarnak a befolysa Klvint ebben az idben valban a reformci tja fel terelgethettk. Ugyanakkor ellentmond ennek a feltevsnek az, hogy az 1532-ben rt Seneca kommentr jelt sem adja a reformtori gondolatoknak.
Van azonban nhny hely ebben a knyvben, amely sejteni engedi, hogy Klvinnak az egyhzzal val viszonya nem teljesen zavartalan. Az ifj szerz szembefordul a kls kegyessggel s kendztt szavakkal az ereklye- s bnbocsnat kereskedelemmel is. Ezt azonban egy katolikus humanista is megtehette volna. A Seneca kommentrt tekintetbe vve a megtrst legkorbban 1533-ra tehetjk. Van is okunk felttelezni, hogy Klvin ennek az vnek az szn konvertlt. Ez az azonban csak akkor helytll, ha Nikolaus Cop november 1-n elmondott rektori beszdt, amelyre hamarosan visszatrnk evangliumi s fleg Klvin fogalmazta szvegknt rtkeljk. A legtbb kutat hajlik arra a nzetre, hogy Klvin tja a reformcihoz lassan ment vgbe, tbb vig tart rsi folyamatknt. Ennek a ttelnek azonban ellene mond az, hogy Klvin azon az egyetlen egy helyen, ahol megtrsrl beszl, azt mint „subita conversiot” jelli meg s nem mint fejldst.
A datls krdst teht vatosan kell kezelnnk. A Klvin beszmolja vgn elhangz mondatot, amelyben arrl beszl, hogy az j hit sok kvetje jtt hozz, hogy tantsa ket, idrendileg 1534-re kell tennnk. Elszr ebben az vben ltjuk Klvint a reformtori mozgalom rtelmben tevkenykedni. Ezrt megtrse esemnyt bizonyra csak az 1534. v elejre vagy legfeljebb 1533 szre tehetjk. Minden egyb idi megjells csak az elzmnyekre, de nem magra a megtrsre vonatkozhat. Az idpontot mindenkppen 1534. mjus 4-e elttre kell tennnk, amikor Klvin lemondott egyhzi javadalmrl. A reformtor megtrsrl szl egsz beszmoljbl az kvetkezik, hogy azt gy rtelmezi, mint Isten igje melletti hitvallst, amely az embert teljesen a maga szolglatba lltja. Klvin arra trekedett, hogy lett sszhangba hozza az t elktelezen megragad evanglium igazsgaival. Mr csak ezrt sem keltezhetjk a megtrst tlsgosan tvolra a javadalomrl val lemondstl. Termszetesen el kellett telnie bizonyos idnek a nyilvnos lpsig, s a hagyomnytl val eltvolodsig, ez azonban nem tarthatott vekig. Ez ellent mondana Klvin jellemnek. Amit konverziknt megjellt, sem 1528-ban, sem 1532-ben nem trtnhetett meg.
1533 szeptemberben Klvin visszatrt Prizsba. A vrosban megmozdulsok voltak s nyugtalansg uralkodott. Klvin kapcsolatba lpett Grard Roussel kvetivel, akinek kis trakttusait terjesztette a vrosban. Ekkor belekeveredett egy esemnybe, amelynek a httere mig sem tisztzdott maradktalanul. Bartjt Nikolaus Copot, a kirlyi udvari orvos Erasmussal rokonszenvez fit, a prizsi egyetem orvosprofesszort vlasztottk rektornak.
A rektor beszdt hagyomnyosan mindenszentek napjn tartotta. Cop kzel llt az evangliumi mozgalmakhoz, s a btor egyetemi tanr felhasznlta az alkalmat, hogy vilgosan kifejtse meggyzdst az sszegylt professzorok s egyhzi mltsgok eltt. Cop rektori szkfoglalja Erasmusnak az jtestamentum harmadik kiadshoz rt elszavbl s Luther egyik prdikcijbl val sszellts volt, utbbit a Martin Butzer ltal fordtott egyhzi szentbeszd- s prdikcigyjtemnybl vette t. A jllehet nem klnsebben eredeti beszd ebben a helyzetben gyakorlatilag evangliumi gondolkozsra s cselekvsre val felhvsknt hangzott. A hats rendkvli volt. Zavargs tmadt, s a rektornak meneklnie kellett. Hromszz livre-t tztek ki a fejre. 1534 janurban psgben megrkezett Bzelbe. Mivel Klvin j bartsgban llt a rektorral, t is kerestk, hogy elfogjk. Tudta, hogy lete veszlyben forog, ezrt is elmeneklt. Hogy mr annak idejn is gyantottk-e, hogy Klvin szerkesztette a rektori szkfoglalt, az nem tudhat. Cophoz hasonlan tbb mint egy tucat bartjnak szintn meneklnie kellett.
Mgis, mr Klvin els letrajzri, Thodore de Bèze s Colladon feltteleztk, hogy a ksbbi genfi reformtor volt a szerz. Ezt erstette, hogy Genfben megtalltk a beszd egy rszt Klvin kzrsval. Ez termszetesen lehetett msolat is. Ha pedig reformtori tanvallomsnak tartjuk ezt az Erasmustl s Luthertl szrmaz sszelltst, s ha ehhez az is hozzjrul, hogy Klvin a szerzje, akkor megtrsnek 1533. november 1. eltt kellett bekvetkeznie. Mgis bizonyra helytll az a vlekeds, hogy a rektori szkfoglalt nem lehet minden tovbbi nlkl Klvin mvei kz sorolni, s ezzel egytt eggyel tbb a bizonytalansgi tnyez Klvin megtrsnek idbeli meghatrozsa krl.
Az 1534. v volt az utols, melyet Klvin hazjban tlttt. A prizsi egyetemen trtnt kellemetlensg utn Dl-Franciaorszgba meneklt, ahol Charles d ́Espeville lnven rejtzkdtt. Majd Angoulêmebe ment tovbb, ahol bartjnl, Louis du Tilletnl, a Claix-i val papnl s nekkarvezetnl tallt menedkhelyet. A knyszerpihen idejt alapos tanulsra fordtotta. Bartja gazdagon berendezett knyvtra lehetv tette szmra az egyhzatykkal, klnsen is Augustinusszal val elmlylt foglalatossgot. A ksbbi reformtor mveiben ngyezernl tbb augustinuszi hivatkozs bizonytja az egyhzatya alapos ismerett. Itt ismerkedett meg Klvin Zwingli korai latin rsaival is. Egy 1534-bl val, Dniel bartjnak Orlansba kldtt levele tudst a tudomnyokban s az evanglium ismeretben val elhaladsrl. Du Tillettel egytt fejezte be grg nyelvi tanulmnyait is.
Klvin sokat utazott is ebben az vben. Kapcsolatba lpett a Poitiersben s Prizsban mkd evangliumi krkkel. maga nem volt reformtori mozgalmak kezdemnyezje sem itt, sem ksbb Strasbourgban s Genfben sem; az nagy kegyelmi ajndka a mr meglv kezdemnyek tovbbformlsa volt. prilisban Klvin Nracba utazik, ahol akkor Grard Roussel mkdtt Navarrai Margitnak, a kirly testvrnek vdelmben, s ahol utols menedkhelyt tallta meg az agg Faber Stapulensis. A hagyomny szerint a 80 ves humanista az ifj Klvinnak a kvetkezket mondta, amikor az megltogatta: „Te az r eszkznek vagy kivlasztva. Isten ltalad fogja megvalstani orszgunkban kirlyi uralmt.” Ha e szavak legendaszernek tnnek is, Navarrai Margit II. Frigyes pfalzi vlasztfejedelemnek kldtt tudstsa szerint bizonyos, hogy Faber Stapulensis behatan ismerte a Franciaorszgban elkezddtt reformcit.
Az t fenyeget veszly ellenre Klvin mg egyszer visszatrt Prizsba. Nem ms, mint Michael Servet hvta megbeszlsre, aki akkor lnven tanult Prizsban. Megllapodtak abban, hogy a Rue Saint-Antonieben tallkoznak, Servet azonban nem jelent meg a tallkozn. A spanyol frfi elmulasztotta az alkalmat, hogy egyeztesse Klvinnal a mr akkoriban is zavaros s tlz nzeteit. Klvin gy tudst errl: „Ksz voltam letemet kockztatni Prizsban, hogy ha lehetsges, megnyerjem t dvztnknek; azonban, jllehet ltta kszsgemet, nem akart lni vele” /CR 36,481/.
Klvin titokban visszatrt Orlansba. Itt rta „Psychopannychia” (a „lelkek brenlte”) cmmel els teolgiai munkjt. A m anabaptistk elleni vitairat, s azoknak a llek alvst vall tantsa ellen lp fel, akik szerint az ember lelke a hall utn alv llapotba jut, amibl csak a legutols napon fog felbredni. Klvin ezzel a nzettel olyan eszkatolgit llt szembe, amelyben ragaszkodik ahhoz, hogy a llek a hall utn is beren tovbb l.
Klvin mg egyszer elmegy Claixba, hogy felkeresse bartjt, du Tilletet. Azonban ebben a vrosban sem maradhatott most mr biztonsgban. A kt bart Poitiersben egytt keres bvhelyet az evanglium szerint gondolkodk kzssgben. Klvin prdikl a titkos-sszejveteleken, s evangliumi mdon rvacsorzik ebben a rejtzkdve l gylekezetben. Ez v szn ismt heves ldzsek kezddnek. jra fellngoltak a mglyk orszgszerte, melyeken elevenen gettk el az evanglium hitvallit.
|