„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
TIZENHETEDIK FEJEZET. Helyesen s igazn mondjuk, hogy Krisztus Isten kegyelmt s dvssgt rdemelte ki... 1 - 5
TIZENHETEDIK FEJEZET. Helyesen s igazn mondjuk, hogy Krisztus Isten kegyelmt s dvssgt rdemelte ki... 1 - 5
TIZENHETEDIK FEJEZET. - Helyesen s igazn mondjuk, hogy Krisztus Isten kegyelmt s dvssgt rdemelte ki szmunkra.
1. Ezt a krdst is mintegy rads gyannt meg kell fejtennk. Mert vannak nmely helytelenl okoskod emberek, akik jllehet elismerik, hogy az dvssget Krisztus ltal nyerjk el, az rdem szt mindamellett nem akarjk hallani, mert azt gondoljk, hogy igy Isten kegyelme elhomlyosul s eknt Krisztust csak valami eszkznek s szolgnak s nem az let szerzjnek, vezrnek vagy fejedelmnek akarjk tartani, aminek Pter nevezi (Csel. 3:15). Elismerem ugyan, hogy ha valaki egyszeren s pusztn magban akarn szembe lltani Krisztust Isten itletvel, nem lenne helye az rdemnek, mivel az emberben semmi oly mltsg nem tallhat, mely Istennl valamit rdemelhetne; st, amint Augustinus* irja, az eleve elrendelsnek s kegyelemnek legfnylbb vilgossga maga a megvlt ember Krisztus Jzus, aki, hogy ilyen legyen, azt nem a cselekedetek, sem a hit megelz rdemeivel, hanem azzal az emberi termszettel szerezte meg, amely benne van.
Feleljen meg nekem valaki: mivel rdemelte meg ez az ember, hogy az igbl, mely az Atyval egytt rkk val, a szemly egysgbe felvtessk s egyszltt fia legyen Istennek? Jelenjk meg teht a mi fejnkben a Krisztusban maga a kegyelemnek forrsa, ahonnt kinek-kinek mrtke szerint minden tagjra sztrad. Annak a kegyelemnek kvetkeztben lesz mindenki, mihelyt hinni kezd, keresztynn, melynl fogva amaz ember mihelyt emberr kezdett lenni, Krisztuss lett. Msutt gy ir Augustinus*: „Az eleve elrendelsnek nincs vilgosabb pldja, mint maga a kzbenjr. Mert az, aki ezt Dvid magvbl igaz emberr tette, hogy soha ne legyen nemigaz az megelz akaratnak minden rdeme nlkl, az azokbl a nemigazakbl is igazakat csinl, kik ennek a fnek tagjai s akik ezutn kvetkeznek”. Midn teht Krisztus rdemrl foly a sz, a kezdetet nem benne llaptjuk meg, hanem fellebb haladunk Isten rendelshez, amely az els ok, mivel pusztn jtetszsbl adott kzbenjrt, hogy az neknk az dvssget megszerezze. s gy tudatlanul lltjk szembe Krisztus rdemt az Isten irgalmassgval. Mert kznsges szably az, hogy az egymsnak alrendelt dolgok nincsenek ellenttben egymssal s ezrt semmi akadlya sincs annak, hogy br az ember megigazulsa ingyenes, pusztn Isten irgalmbl van, mgis egyuttal kzre ne mkdjk Krisztus rdeme is, mely Isten irgalmnak van alvetve. Cselekedeteinkkel pedig pen oly helyesen van szembe lltva Isten ingyen val kegyelm, mint Krisztus engedelmessge. Mindkettrl azonban a maga rendjn beszlek bvebben. Mert Krisztus csak Isten jtetszse folytn volt kpes brmit is megrdemelni, de mivel arra volt elrendelve, hogy ldozatval Isten haragjt kiengesztelje s engedelmessgvel eltrlje vtkeinket, egyszval mivel Krisztusnak rdeme pusztn Isten kegyelmtl fgg (mely rnk nzve az dvssg eme mdjt llaptotta meg), ez is ppoly helyesen llthat minden emberi igazsggal szembe, mint ama kegyelem.
2. E megklnbztets a Szentirs igen sok helybl kvetkezik. „gy szeret Isten e vilgot, hogy az egyszltt fit adn, hogy minden, valaki hiszen benne, el ne vesszen” (Jn. 3:16). Ltjuk, hogy els helyen ll Isten szeretete, mint legfbb ok s eredet, aztn kvetkezik a Krisztusban val hit, mint msodik s kzelebbi ok. Ha valaki azt veti ellen, hogy Krisztus csak eszkz (causa formalis), erejt s hatalmt kisebbnek lltan, mint azt a szavak rtelme megengedi. Mert ha az igazsgot a benne megnyugv hit ltal nyerjk rneg, dvssgnk okt benne kell keresnnk, amit tbb szentirsi hely vilgosan bizonyt. „Nem hogy mi szerettk az Istent, hanem hogy szeretett volna minket s elbocstotta volna az fit, hogy lenne engesztel ldozat a mi bneinkrt” (I. Jn. 4:10). Ezekkel a szavakkal vilgosan be van bizonytva, hogy Isten azrt, hogy szeretete ell minden akadlyt elhrtson, rendelte a megengesztelsnek ezt a mdjt Krisztusban.
Nagy slya van a megengesztels sznak, mivel Isten valami kimondhatatlan mdon, amely idben szeretett minket, egyuttal haragudott is rnk, mig vgl megengeszteldtt a Krisztusban. Erre vonatkoznak az ily mondsok: „ a mi bneinkrt engesztel ldozat” (I. Jn. 2:2); „Tetszett Istennek, hogy az keresztjnek vre ltal bkessget szerezvn, bkltetne meg mindeneket magval” (Kol. 1:20) stb. „Isten a Krisztusban vala, ki megbkltette magval e vilgot, nem tulajdontvn nekik az bneiket” (II. Kor. 5:19). „Minket ingyen magnak kedvesekk tett ama szerelmes fiuban” (Ef. 1:6). „Hogy mindakettt megbkltetn Istennel egy testben a keresztfa ltal” (Ef. 2:16). Ennek a titoknak okt az efzusiakhoz intzett levl els fejezetben kell keresnnk, ahol Pl, miutn arra tantott, hogy mi a Krisztusban vlasztattunk el, egyuttal azt is hozz teszi, hogy ugyancsak benne nyernk kegyelmet. Hogyan kezdette Isten szeretettel karolni maghoz azokat, akiket a vilg teremtse eltt szeretett, ha nem azltal, hogy szeretett megmutatta, mikor Krisztus vre ltal megengeszteltetett? Mivel ugyanis Isten minden igazsgnak forrsa, szksges, hogy az ember, ameddig bns, ellensgnek s birjnak tartsa t. Ezrt a szeretet forrsa az oly igazsg, amint Pl ir le (II. Kor. 5:21): „Isten azt, aki bnt nem tud vala, tev mi rettnk bnn, hogy mi lennnk Isten igazsga benne”. Mert megmutatja, hogy mi igazsgot kegyelembl Krisztus ldozata ltal nyertnk, hogy Isten eltt kedvesek legynk mi, akik termszet szerint a harag fiai vagyunk s a bn kvetkeztben eltte idegenek. Egybknt ez a megklnbztets akkor is mindig jelezve van, valahnyszor Krisztus kegyelme Isten szeretethez van csatolva, amibl az kvetkezik, hogy a magbl rszeltet minket, amit keresett, mivel msknt nem volna helyes eljrs az Atytl elklntve neki tulajdontani azt a dicsretet, hogy a kegyelem v s tle szrmazik.
3. Hogy pedig Krisztus valban megszerezte s megrdemelte az Atynl engedelmessgvel a kegyelmet szmunkra, a Szentirs tbb helybl tisztn s biztosan kvetkeztethet. Mert azt n megdnthetetlen igazsgnak tartom, hogy, ha Krisztus bneinkrt eleget tett, ha a neknk jr bntetst elszenvedte, ha engedelmessgvel Istent megengesztelte s vgl, ha igaz ltre a bnskrt szenvedett, igazsgval dvssget szerzett szmunkra, ami pen annyit jelent, hogy azt megrdemelte. De Pl tanusga szerint (Rm. 5:11) megengeszteltettnk s a megengeszteldst az halla ltal vettk. Megengeszteldsnek azonban csak ott van helye, ahol elbb gyllsg volt. A dolog rtelme teht az, hogy Isten, aki eltt a bn miatt voltunk gylletesek, finak halla ltal megengeszteltetett, hogy irntunk kegyelmes legyen. gyeljnk szorgosan arra az ellenttre, amely ez utn menten kvetkezik. „Mikpen egy embernek engedetlensge ltal sokan bnskk lettek, azonkpen egynek engedelmessge ltal sokan igazakk lesznek” (Rm. 5:19). Mert ezeknek a szavaknak az rtelme a kvetkez: Amikpen dm vtke ltal Istentl elidegenedtnk s a veszedelemre rendeltettnk, aknt Krisztus engedelmessge ltal pen gy szeretetbe fogadtatunk, mintha igazak volnnk. A jv id, amelyben az ige itt van, nem zrja ki a mi jelenlev megigazulsunkat, amint a szvegbl kivilglik. Mert elbb is mondotta, hogy a kegyelmi ajndk sok bnkbl szolgl megigazulsunkra.
4. Egybknt, mikor azt mondjuk, hogy szmunkra a kegyelmet Krisztus rdeme szerezte meg, ezen azt rtjk, hogy vre tiszttott meg minket s az halla engesztels a mi vtkeinkrt. „Az vre tisztt meg minket minden bneinktl” (I. Jn. 1:7). „Ez az a vr, mely a bnk bocsnatra kiontatik” (Luk. 22:20). Ha a kiontott vrnek hatsa az, hogy neknk vtkeink nem tulajdonttatnak, ebbl kvetkezik, hogy Isten itletnek ezzel a djjal elg ttetett. Erre vonatkozik Keresztel Jnosnak ama mondsa: „Ime, az rnak brnya, ki elveszi a vilg bneit” (Jn. 1:29). Mert a trvnynek minden ldozatval Krisztust lltja szembe, hogy egyedl benne tantsa mindannak beteljeslst, amit azok a pldzatok mutattak. Tudjuk pedig, hogy mit mond Mzes gyakorta: „Az lnoksg kiengeszteltetik, a bn eltrltetik s megbocsttatik”.
Vgl a rgi pldzatok igen jl oktatnak minket arra, hogy Krisztus hallnak mi az ereje s hatsa. S ezt a dolgot az apostol a zsidkhoz irt levlben (9:12) megmagyarzza, helyesen indulva ki abbl, hogy a bnbocsnat vr kiontsa nlkl nem trtnhetik. Ebbl azt kvetkezteti, hogy Krisztus egyszer megjelent a bnknek az ldozata ltal leend eltrlsre. Msutt pedig: „Megldoztatott hogy sok ember bnt elvegye” (Zsid. 12). Elbb pedig azt mondta, hogy nem a borjak s bakok vre ltal ment be a szentlybe, hanem sajt vre ltal, miutn az rk vltsgot megtallta. Azrt, mikor gy okoskodik: ha a borjnak vre megszentel a testnek tisztasga szerint, Krisztusnak vre sokkal inkbb megtiszttja lelkiismeretnket a holt cselekedetektl: ebbl knnyen megrthetjk, hogy Krisztus kegyelmt felette megertlentjk, ha nem ismerjk el, hogy ldozatnak ereje van az engesztelsre, bktsre s elgttelre; amint nem sokkal ksbb hozz teszi: „Ez az j-szvetsgnek kzbenjrja, hogy meghalvn azok megelz bneinek vltsgra, akik a trvny alatt maradtak, elvegyk az rkkval rksgnek igrett azok, akik elhivattak”. Klnsen pedig azt a hasonltst kell mrlegelnnk, melyet Pl hoz fel, hogy t. i. Krisztus rettnk tokk ln stb. (Gal. 3:3). Mert felesleges, st kptelensg lett volna Krisztust tokkal terhelni, ha csak azrt nem, hogy msok tartozst lefizetvn, ezeknek az adsoknak szerezzen igazsgot. Vilgos zsais bizonysga is (53:5), hogy a mi bkessgnk bntetse r vettetett s az sebei ltal gygyltunk meg. Mert ha Krisztus bneinkrt eleget nem tett volna, nem mondatnk, hogy az atyt megengesztelte, midn a bntetst, mely al mi voltunk vetve, magra vette. Ennek felel meg az is, ami ugyanott kvetkezik: „Az n npemnek bnert volt rajta a veresg”. Ide tartozik Pter magyarzata is (I. Pt. 2:24), mely semmi ktelyt nem hagy fenn: „A mi bneinket hordozta az testben a fn”. Mert azt mondja, hogy a krhozatnak terhe, melytl mi megmenekedtnk, Krisztusra vettetett.
5. Az apostolok is vilgosan hirdetik, hogy vltsgunk rt lefizette, hogy minket a hallnak terhtl megszabadtson. „Megigazulunk Isten kegyelmbl a Jzus Krisztusban tett vltsg ltal, kit az Isten rendelt engesztel ldozatl, az vrben val hit ltal.” Pl Isten kegyelmt magasztalja ebben (Rm. 3:24), mivel a vltsg djt megadta Krisztus hallban, azutn azt parancsolja, hogy az vrhez menekljnk, azrt, hogy igazsgot nyerve Isten itlete eltt biztonsgban lljunk. Ugyanezt jelenti, amit Pter mond (I. Pt. 1:18): „Nem ezstn, vagy aranyon, hanem a szepl nlkl val brnynak drga vrn vltattatok meg”. Ez az ellentt nem llhatna meg, ha nem bneinkrt ttetett volna elg ezzel a dijjal. Ezrt mondja Pl, hogy mi drgn vtettnk (I. Kor. 6:20).
Nem llana meg ama msik mondsa sem (I. Tim. 2:5), hogy „egy a kzbenjr, aki adta nmagt vltsgl”, ha az a bntets, amelyet mi rdemlettnk meg, nem r vettetett volna. Ezrt ugyanez az apostol a Krisztus vrben val vltsgot gy hatrozza meg, hogy az a bnk megbocstsa (Kol. 1:14). Mintha csak azt mondan, hogy mi megigazulunk vagy felmentetnk Istennek szine eltt, mivel ama vr elgttel gyannt szolgl. S ennek megfelel ama msik hely is, melynek rtelmben az a kzirs, mely ellennk vala, a keresztfn eltrltetett (Kol. 2:14), mert ezzel az a fizets, vagy kiegyenlts van jelezve, mely minket a vd all felold. Nagy slyuk van Pl eme szavainak is: „Ha a trvny ltal vagyon az igazsg, teht a Krisztus ok nlkl halt meg” (Gal. 2:21). Mert ebbl azt kvetkeztethetjk, hogy Krisztustl kell vrnunk, amit a trvny megadott volna, ha valaki azt teljestette volna; vagy (ami ugyanaz), hogy mi Krisztus kegyelme ltal vesszk el, amit Isten a trvnyben a mi cselekedeteinkre igrt: „Aki ezeket megcselekszi, l ezek ltal” (III. Mz. 18:5). Ugyanezt pen ily vilgosan megersti az Antiochiban tartott gylsen (Csel. 18:38), midn azt lltja, hogy a Krisztusban vetett hit ltal mindabbl megigazulunk, amibl Mzes trvnye ltal nem tudtunk megigazulni. Mert ha a trvny irnt val engedelmessg igazsg, ki tagadhatja, hogy Krisztus midn ezt a terhet magra vvn, minket Istennel pen gy kiengesztel, mintha a trvny megtarti volnnk, megrdemelte szmunkra a kegyelmet. Erre cloz az is, amire aztn a galatkat tantja (4:4): „Kibocst Isten az fit, ki a trvny al adta magt, hogy azokat, akik a trvny alatt valnak, megvltan”. Mert ez az alrendels mire irnyulhatna msra, mint arra, hogy Krisztus megszerezte neknk az igazsgot, mikor magra vllalta azt, aminek teljestsre mi kptelenek voltunk? Innt van az igazsgnak cselekedetek nlkl val ama beszmtsa, melyrl Pl szl (Rm. 4:5): mivel t. i. az az igazsg tulajdonttatik neknk, amely egyedl csak Krisztusban talltatott. Bizonyra Krisztus teste sem neveztetik ms oknl fogva a mi telnknek (Jn. 6:55), hanem csak azrt, mivel benne talljuk azt, ami letnket megtartja. Ez az er pedig sehonnan mshonnt nem j, hanem csak onnan, hogy Isten fia a mi igazsgunk dijul keresztre feszttetett. Amint Pl azt mondja, hogy Krisztus magt ldozatl adta kedves illatozsra (Ef. 5:2) s msutt, hogy meghalt bneinkrt s feltmadt megigazulsunkra (Rm. 4:25). Ebbl az kvetkezik, hogy neknk nemcsak az dvssg adatott Krisztus ltal, hanem az kegyelme folytn irgalmas most az Atya irntunk. Mert ktsgtelen, hogy benne teljesen valra vlt, amit zsais ltal Isten pldzatosan mond: „n rettem s az n szolgmrt, Dvidrt teszem” (zs. 37:35). Ennek a dolognak legjobb tanja az apostol, mikor ezt mondja: „Megbocsttatnak nktek a ti bneitek az nevrt” (I. Jn. 2:12). Mert br nincs kitve vilgosan a Krisztus nv, Jnos mgis szoksa szerint az autoV nvmssal t jelzi. Ilyen rtelemben mondja Urunk is: „Amint n lek az Atya ltal, gy aki engemet eszen, l az is n ltalam” (Jn. 6:57). Ennek felel meg Pl eme mondsa is (Fil. 1:29): „Nektek adatott Krisztusrt – upeo Coistou – ne csak hogy higyjetek benne, hanem, hogy szenvedjetek is rette”.
6. Azt krdezni pedig, hogy Krisztus magnak szerzett-e rdemet, (amint ezt Lombardus* s a skolasztikusok teszik), pen oly balga kivncsisg, mint amily vakmer meghatrozs az, ahol ugyanezt lltjk. Mert mi szksg lett volna arra, hogy Isten egyetlen fia leszlljon, hogy valami jat szerezzen magnak? s Isten mikor az vgzst kijelenti, minden ktelyt megszntet. Mert nem az mondatik, hogy az Atya Isten fia hasznrl gondoskodott volna (Rm. 8:32) az rdemeiben, hanem, hogy t a hallra adta s nem kegyelmezett neki, mivel szerette a vilgot. S meg kell jegyeznnk a prftai kijelentseket is: „Gyermek szletett neknk” (zs. 9:6); „rvendj Sionnak lenya, ime a te kirlyod elj nked” (Zak. 9:9). Erejt veszten msknt a szeretetnek ama megerstse is, melyet Pl magasztal, hogy Krisztus az ellensgeirt szenvedett hallt (Rm. 5:10). Ebbl megrtjk ugyanis, hogy nem sajt magra volt gondja s ezt vilgosan kifejezi e szavakkal: „n rettk szentelem meg magamat” (Jn. 17:19). Mert bebizonytja, hogy magnak mit sem szerez, mikor megszenteltetsnek gymlcseit is msoknak nyjtja. S bizonyra a legnagyobb mrtkben rdemes megfigyelnnk, hogy Krisztus csak azrt, hogy egszen dvztsnkre szentelje magt, magrl mennyire megfeledkezett. Ide azonban fonkul vonatkoztatjk Pl bizonysgt „Annakokrt Isten t felmagasztal s ajndkozott neki mltsgot” (Fil. 2:9) stb. Mert min rdemekkel nyerhett volna el ember, hogy itl birja legyen a vilgnak, feje az angyaloknak, hogy birtokban legyen Isten legfbb hatalma s benne lakozzk az a fensg, melynek ezredrszig sem kpes felrni az angyaloknak s az embereknek sszes ereje? De knny s teljes felelet erre az, hogy Pl itt nem Krisztus felmagasztaltatsnak okrl szl, hanem csak a kvetkezmnyre mutat, hogy az pldl szolgljon elttnk. Egy szval Pl csak azt akarja rteni e helytt, ami ms helyen is meg van irva, hogy t. i. Krisztusnak szenvednie kellett s gy kellett bemennie az Atya dicssgbe (Luk. 24:26).
- Vge a msodik knyvnek. –
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre