TIZENHATODIK FEJEZET. Hogyan tlttte be Krisztus a megvlt tisztt, hogy neknk dvssget szerezzen? Krisztus hallrl, feltmadsrl s mennybe menetelrl.
1. Mindaz, amit eddig Krisztusrl mondottunk, arra az egy clra vonatkoztatand, hogy mi nmagunkban krhozottak, holtak s elveszettek levn, benne keressnk igazsgot, szabadulst, letet s dvssget, amint erre Pternek ama kivl mondsa tant, hogy az emberek kztt az g alatt nem adatott ms nv, mely ltal kellene megtartatnunk (Csel. 4:12). S a Jzus-nevet sem vletlensgbl, vak esetbl, vagy pen emberi vlekedsbl kifolylag adtk r, hanem az egekbl az angyal hozta azt le, ki a legfelsbb hatrozat hirdetje volt, hozztevn az okot is, hogy mirt nyerte e nevet: „Mivel az npnek a bnktl val megszabadtsra kldetett” (Mt. 1:25; Luk. 1:31). Ezekben a szavakban azt kell megjegyeznnk, amit mr msutt is rintettnk, hogy t. i. a megvlti tiszt azrt bzatott r, hogy dvztnk legyen.
Emellett azonban csonka maradt volna a vltsg, ha Krisztus folytonos haladssal az dvssg vgs cljig nem vezrelne minket. Ennlfogva, mihelyt a legcseklyebb mrtkben is elhajlunk tle, fokrl-fokra enyszik az dvssg, mely benne teljes valsgban szkel s gy magukat sajt akaratukbl fosztjk meg minden kegyelemtl mindazok, akik benne nem nyugosznak meg. Mlt megemlteni Bernardus* ama figyelmeztetst, hogy Jzus neve nemcsak vilgossg, hanem tel is s olaj is, mely nlkl a llek minden tele szraz; s is, melynek hozzadsa nlkl minden izetlen, amit elnk adnak s vgl mz a szjban s gynyr nek a flben, a szivben vg rm s egyuttal gygyszer s valamirl ember vitatkozik, az mind sletlensg, ha nem hangzik benne ez a nv. Szorgalmasan meg kell azonban itt fontolnunk, hogy az dvssget mint szerezte meg szmunkra, hogy ne csak arrl legynk meggyzdve, hogy az dvssgnek a szerzje, hanem befogadvn mindazt, ami hitnk tmogatsra elgsges, mindent elutastsunk magunktl, ami minket ide, vagy oda elvonhatna. Mivel ugyanis senki nmagba nem szllhat s, hogy milyen , komolyan meg nem fontolhatja anlkl, hogy rezvn Istennek irnta val ellensges haragjt, szksgesnek ne tartan, hogy az megengesztelsre szorgalmasan keresse az utat s mdot, mivel hogy Isten elgttelt kivn, ez nem szorul kznsges bizonytgatsra. Mert a bnskkel szemben, mig a vd all meg nem szabadlnak, mindig fennll Isten haragja s tka, aki, mint igaz bir, nem engedi, hogy trvnyt bntetlenl megsrtsk, st a bosszra mindig fel van fegyverkezve.
2. Mieltt azonban tovbb haladnnk, futlag meg kell vizsglnunk, mi mdon lehetsges az, hogy Isten, aki minket irgalmassgval megelztt, ellensgnk volt, mig Krisztus ltal irnyunkban ki nem engeszteldtt. Mert egyszltt fiban hogyan adta volna szeretetnek kivl zlogt, ha mr elbb is nem lett volna irntunk ingyen val jindulattal? Mivel teht ehelytt az ellenmondsnak nmi ltszata mutatkozik, oldjuk meg ezt a csomt is. Majdnem gy szl a Szentllek az Irsban, hogy Isten az embereknek ellensge volt, mig Krisztus halla ltal a Kegyelembe vissza nem llttattak; tkozottak voltak, mig az ldozatval bneik ki nem engeszteltettek; el voltak szaktva Istentl, mig az teste ltal az Istennel val egysgbe ismt fel nem vtettek (Rm. 5:10; Gal. 3:10–13; Kol. 1:21–22). Az enem kijelentsek rtelmnkhz vannak szabva, hogy annl jobban tlssuk, hogy mily nyomorlt s siralmas llapotunk van Krisztuson kivl. Mert, ha vilgos szavakkal nem volna kimondva, hogy Isten haragja, bosszullsa s az rk hall fggtt felettnk, kevsbb rtenk meg, hogy mily nyomorultak vagyunk Isten irgalma nlkl s a megszabadts jttemnyt kevesebbre becslnk. Pldnak okrt, ha ezt hallja valaki: Ha tgedet, mikor mg bns voltl, gyllt volna s amint megrdemld, elvetett volna Isten, rettenetes veszedelem vrt volna rd; mivel azonban szeld s nkntes engedkenysgbl tged kegyelmben megtartott s nem engedte, hogy tle elszakadj, ettl a veszlytl gy tged megszabadtott, – bizonyra megindul s beltja nmi rszben, hogy min hlval tartozik Isten irgalmrt. De viszont ha azt hallja, amit a Szentirs tant, hogy a bn Istentl elidegentette, hogy a harag rkse volt s hogy rk hall al vettetett, ki volt zrva az dvssg minden remnysgbl, idegenn lett Isten minden ldstl, a Stn rabja volt s fogoly a bn igja alatt, egyszval borzalmas veszedelemre volt sznva s mr bele is volt keveredve; de ekkor Krisztus szszll kzbenjrt, magra vette s elszenvedte a bntetst, mely Isten igaz itlete folytn minden bnst fenyegetett, azt a gonoszt, amely ket Isten eltt gylltt tette, vrvel kiengesztelte s ezzel az engesztel ldozattal az Atya Istennek teljesen s tkletesen elgsget tett; ha azt hallja, hogy e kzbenjr Isten haragjt lecsillaptotta s hogy Istennek az emberekkel val bkessge ezen az alapon nyugszik, hogy Istennek az emberek irnt val j akaratt ez a ktelk biztostja: ezek nem indtjk-e meg annl inkbb, minl elnkebben van feltntetve, hogy mily nagy veszedelembl szabadlt meg? Egy szval, mivel a mi elmnk az letet Isten irgalmassgban vagy nem foghatja elgg fel, vagy illend hlval nem veheti, hacsak azt az Isten haragjtl val flelem s az rk halltl val rettegs elbb le nem veri s t nem hatja, azrt tant gy a szent tudomny arra, hogy Krisztus nlkl Istent mintegy ellensgnknek kell tekintennk, kezt olyannak kell nznnk, mint amely a mi veszedelmnkre van felfegyverkezve, jakaratban s atyai szeretetben csak gy rszeslhetnk, ha Krisztusban leljk azt magunkhoz.
3. s ez, br felfogsunk gyengesghez kpest van mondva, mindamellett igaz. Mert Isten, aki a legfbb igazsg, azt az lnoksgot, melyet bennnk mindanyiunkban lt, nem szeretheti. Van teht mindeniknkben valami, ami Isten gylletre mlt. Ennlfogva a mi romlott termszetnk s aztn ebbl foly lnok letnk szempontjbl bizonnyal mindnyjan Isten haragja alatt vagyunk s a gyehenna krhozatra szlettnk. Mivel azonban az r nem akarja elveszteni azt, ami bennnk az v, tall mg valamit, amit jsga folytn szerethet. Mert, br sajt vtknk folytn vagyunk bnsk, mindamellett az teremtmnyei maradunk s br a hallt magunkra vontuk, mgis az letre teremtett minket. Ekpen tisztn irntunk val ingyenes szeretete indtja t arra, hogy minket kegyelmbe visszavegyen.
De mivel az igazsg s bn kztt lland s engesztelhetetlen harc van, ameddig bnsk vagyunk, egszen nem vehet maghoz minket. Ennlfogva, hogy minden visszavons okt eltrlvn, minket magval teljesen megbktsen, miutn Krisztus hallban megadatott az elgttel, mindazt a bnt, ami bennnk csak lelhet, eltrli, hogy mint igazak s szentek jelenjnk meg az szine eltt mi, akik azeltt tiszttalanok s fertelmesek voltunk. Ezrt szeretetvel megelzi s elkszti az Atya Isten a mi Krisztusban val kiengeszteldsnket. St, mivel elbb szeretett, csak aztn engesztel ki nmagval. De, mert bennnk mindaddig mig Krisztus az hallval segtsgnkre nem j, marad oly lnoksg, mely Isten haragjt megrdemli s amely eltte tkos s krhozatos: Istennel nincs addig szilrd sszekttetsnk, mig Krisztus nem egyest vele. S ezrt, ha teljesen bizonyosak akarunk lenni abban, hogy Isten kiengeszteltetett s kegyelmes velnk szemben, egyedl Krisztusra kell szegeznnk elmnket s tekintetnket, amint bizonyra egyedl ltala rjk el, hogy bneink ne szmttassanak be neknk, mert beszmtsuk Isten haragjt vonja magval.
4. Ezrt mondja Pl (Ef. 1:4), hogy az a szeretet, mellyel minket Isten a vilg teremtse eltt szeretett, Krisztusban llott s r volt alaptva. Mindez nyilvnval s a Szentirssal megegyez dolog s azokat a helyeket is igen jl sszeegyeztetik, melyekben az van mondva (Jn. 3:16), hogy Isten irntunk val szeretett abban jelentette ki, hogy egyszltt fit hallra adta s hogy mindamellett ellensgnk volt, mieltt Krisztus halla a kegyelembe vissza nem vezrelte (Rm. 5:10). Hogy azonban mind ennek annl nagyobb hitele legyen azoknl, akik a rgi egyhznak bizonysgt kivnjk, idzem itt Augustinus* egy mondst, mely ugyanezt tantja: „Isten szeretete – gymond – megfoghatatlan s vltozhatatlan, mert nem azta kezdett minket szeretni, amita finak vre ltal megengeszteltettnk vele, hanem a vilg teremtse eltt szeretett minket, hogy egyszltt fival egytt mi is fiai legynk mr akkor, mieltt mg egyltaln valamik lettnk volna. Hogy teht Krisztus halla ltal megengeszteltettnk, ezt nem gy kell rteni, mintha a Fi azrt bkltetett volna meg vele, hogy most mr szeretni kezdje azokat, kiket eddig gyllt, hanem azzal bkltnk meg, aki minket mr szeretett s kivel a bn miatt jutottunk ellenttbe. Hogy ez gy van, azt bizonytja az apostol. „Isten – ugymond (Rm. 5:8) – hozznk val szerelmt ebben mutatta meg, hogy mikor mg bnsk volnnk, a Krisztus mi rettnk meghalt”. Szeretettel viseltetett teht mi irntunk mr akkor is, mikor mi mg vele ellensgeskedve gonoszsgot cselekedtnk. Csods s isteni mdon szeretett teht minket akkor is, mikor egyuttal gyllt. Mert gyllt minket, hogy nem voltunk olyanok, aminknek teremtett, minthogy azonban a mi hamissgunk az munkjt el nem ronthatta s ismerte mindannyinkban, hogy mi a mi rsznk, gyllhette amit mi cselekedtnk s szerethette, amit cselekedett”. Ezek Augustinus szavai.
5. Mikor azt krdezik, hogy Krisztus az Isten s kzttnk lv ellensgeskedst a bnknek eltrlsvel hogyan szntette meg s hogy mi mdon szerezte meg az igazsgot, mely Istent irntunk kegyess s jakarv tette, ltalban azt lehet vlaszolni hogy ezt mineknk szakadatlan engedelmessgvel szerezte meg. Bizonytja ezt Pl tansga is: „Mikpen egy ember engedetlensge ltal sokan bnskk lettek, gy egynek engedelmessge ltal sokan igazak lesznek (Rm. 5:19)”. s valban a megbocsts okt, mely ltal a trvny tktl megszabadlunk, egy msik helyen Krisztus egsz letre kiterjeszti: „Minekutna eljtt a teljes id, kibocst Isten az Fit, aki asszonytl lett, ki a trvny al adta magt”. gy keresztsgben is megmutatta, hogy egy rsze az igazsgnak betelt, mivel az Atynak parancst engedelmesen vgrehajtotta (Mt 13:15). Egyszval, mita szolgai alakot vett magra, megkezdte megfizetni szabadulsunk rt a mi megvltatsunkra. Mindazltal az Irs, hogy annl bizonyosabban meghatrozza az dvssg mdjt, azt fleg s sajtkpen a Krisztus hallnak tulajdontja. Maga kijelenti, hogy sokaknak vltsgrt lelkt adja (Mt 20:28). Pl azt tantja, hogy meghalt bneinkrt (Rm. 425). Keresztel Jnos nyilvn kijelentette, hogy a vilg bneinek elvtelre jtt, mivel Istennek brnya (Jn. 1:29). Msutt Pl (Rm. 3:24) azt tantja, hogy mi kegyelembl igazulunk meg vltsg ltal, mely a Krisztusban van, mivel engesztell adatott elnk vrben. Ismt azt mondja, hogy mi megigazultunk vrben s megbkltnk halla ltal (Rm. 5:9). Ismt gy szl (II. Kor. 5:21): „Isten azt, ki bnt nem tud vala, tev mi rettnk bnn, hogy mi lennnk Isten igazsga benne”. Nem emltem fel az sszes helyeket, mert szmuk vgtelen lenne s egybknt is sokat idznem kell mg a maga helyn.
Ezrt az gynevezett apostoli hitvalls a legjobb renddel trt t Krisztus szletsrl hallra s feltmadsra, amelyen tkletes dvssgnk a maga teljessgben alapszik. Mindamellett nincs kirekesztve engedelmessgnek egyb rsze sem, melyet letben tanustott, amint Pl (Fil. 2:7) kezdettl fogva mindvgig sszefoglalja engedelmessgt, mikor azt mondja, hogy magt megrestette s szolgai formt vett fl s engedelmes volt az Atynak mindhallig, egszen a keresztnek hallig. s bizonyra e hallban mutatkozik legeslegfkpen az nkntes engedelmessg, mert ldozata az igazsgra nzve semmit se hasznlt volna, ha nem nknt ajnlotta volna fel. Ennlfogva az r, midn kijelentette, hogy lelkt adja az juhairt, vilgosan hozz teszi (Jn. 10:18), hogy „senki nem veszi el tlem azt”. Ily rtelemben mondja zsais is (53:6), hogy gy megnmult, mint a brny a nyirk eltt. s az evangliumi trtnet eladja, hogy az elfog katonknak eljk ment s Piltus eltt lemondva a vdelemrl, kszen llt az itlet elviselsre. Nem minden kzdelem nlkl ugyan, mivel egyrszt ertlensgnket vette magra, msrszt az Atyhoz val engedelmessget eknt kellett bizonytania. Az sem volt mindennapi bizonytka irntunk val hasonlthatatlan szeretetnek, hogy az iszony flelem harct megharcolta s a borzalmas keresztrefeszts kinjai kzt elfeledte magt, hogy rlunk gondoskodjk. Figyelembe kell vennnk s jl meg kell jegyeznnk, hogy Istennek msknt helyes ldozatot nyjtani nem lehetett, csak gy, ha Krisztus sajt akaratbl magt teljesen megtagadvn, mindenestl alvetette s flldozta szemlyt Isten itletnek. Erre a dologra nzve igen helyesen idzi az apostol a zsoltrnak ama bizonytkt (Zsid. 10:5; Zsolt. 40:9): „A trvny knyvben meg van irva fellem, hogy n a Te akaratodat cselekszem n Istenem, azt akarom, s a Te trvnyed az n szivemnek kzepben van. Akkor mondm n: Ime jvk”. Egybknt, mivel a flnk lelkiismeretek sehol nyugodalmat nem tallnak, csak az ldozatokban s a mosakodsokban, melyekkel a bnk kiengeszteltetnek, mltn igazttatunk ide s az let valsga mltn mutattatik fel neknk Krisztus hallban.
Mivel pedig rnk mr ksz volt az tok s krhozat Isten mennyei itlszke eltt, els helyen adatik el elitltetse Juda helytartja, Pontius Piltus eltt, hogy tudjuk meg, hogy az a bntets, melyet mi rdemeltnk volna, rtatlant sujtott. Isten borzaszt itlett ki nem kerlhettk volna. Hogy teht innt minket Krisztus kiszabadtson, eltrte, hogy haland, st bns s istentelen ember eltt itltessk el. Mert a helytart neve nemcsak az elbeszls trtneti hitelnek emelsre van felemltve, hanem azrt is, hogy megrtsk zsais tantst (53:5): „A mi bkessgnknek veresge van rajta s az sebeivel gygyultunk meg”. Mert a mi itltetsnk eltrlsre nem volt elg az, hogy brmilyen hallt szenvedjen, de, hogy a mi vlsgunkrt eleget tegyen, oly hallnemet kellett vlasztania, melyben mind a krhozatot magra vvn, mind a bnhdst is magra vllalvn, minket mindketttl megszabadtson. Ha tolvajok ltk volna meg, vagy valami zendlsben vakon gyilkolta volna meg a nptmeg, az ily hallnemben semmi elgttel nem mutatkozott volna. Midn azonban itlszk el lltjk, bizonytkokkal gytrik s terhelik, mikor az itl bir ajka hallra itli, ezek a bizonytkok meggyznek minket afell, hogy ott, mint szegny bns, a mi nevnkben s kpnkben llott. s itt kt dologra kell figyelemmel lennnk, melyeket a prftk is megjsoltak s melyek kivl hitbeli vigasztaldst s ersdst nyjtanak. Midn ugyanis azt halljuk, hogy Krisztus a bir itlszke ell hallra kldetett, s tolvajok kztt feszttetett keresztfra, ltjuk, hogy teljesl az a prftls, melyet az evanglista idz (zs. 53:11; Mrk. 15:28), hogy t. i. gonosztvk kz szmttatott. De mirt? Bizonyra azrt, hogy bnsnek, nem pedig igaznak s rtatlannak helyt tltse be, mivel neki nem az rtatlansgrt, hanem a bnrt kellett hallt szenvednie. Viszont mikor azt halljuk, hogy t ugyanaz a szj mondja rtatlannak, mely elitlte (mert Piltus nem egyszer volt knytelen Krisztus rtatlansgrl nyiltan bizonysgot tenni), jusson esznkbe az, ami egy msik prftnl van megirva (Zsolt. 69:5): „Amit n nem ragadoztam el, azrt kell megfizetnem”. s gy ltjuk, hogy Krisztus egyrszt a gonosz s bns ember kpt viselte, msrszt mivel rtatlansga kiderlt, egyttal az is vilgos lesz, hogy inkbb a ms, mint a sajt bne terhelte. Szenvedett teht Poncius Piltus alatt; a bir nneplyes itlete a bnsk sorba helyezte, gy mindazltal, hogy egyttal maga mgis igaznak mondotta, midn kijelentette, hogy benne semmi okot nem tallt (Jn. 18:38). Ez azrt a mi floldoztatsunk a bnkbl, hogy a bnssg, amely Isten eltt bntetsre mltkk tett bennnket, Isten fia fejre ment t. Ezt a kiegyenltst kell fleg szemnk eltt tartanunk, hogy ne reszkessnk s aggdjunk egsz letnkben gy, mintha nyomunkban volna Isten jogos boszja, melyet Isten Fia nmagra vllalt.
6. Mr maga a hall alakja sincs kivl titkos rtelem nlkl. A kereszt tkozott volt nemcsak emberi vlekeds szerint, hanem az isteni trvny rendelsbl kifolylag is (V. Mz. 21:23). Midn teht Krisztus arra feszttetik, Isten tka al adja magt. s ennek gy kellett trtnnie, hogy minden krhozattl, amely bneink miatt rnk vrakozott, vagy inkbb rnk nehezedett, megmenekedjnk az ltal, hogy ez re vitetik t. Ezt egybknt a trvnyben is pldzta, mivel a bnkrt felajnlott barmokat s engesztel trgyakat twm`a-nak (amely sz tulajdonkpen magt a bnt jelzi) nevezi a trvny. Ezzel a nvtvitellel azt akarta kifejezni a Szentllek, hogy ezek az llatok s trgyak caJaoma-k (megtisztts) gyannt szolglnak, melyeknek rendeltetsk az, hogy a gonosz tettekrt jr tkot magukra vegyk s elhordozzk. Amit pedig a mzesi ldozatok pldzatosan mutattak fel, az Krisztusban, a pldzatok s alakjban, valsg lett. Ez oknl fogva, hogy vgbe vigye az igazi megengesztelst, lelkt adta s`a gyannt, azaz bnrt val engesztel ldozat gyannt, amint a prfta mondja (zs. 53:5 s 11), hogy minden tok, mely minket bnsket illet, r vettetvn, neknk tbb ne tulajdonttassk. Ugyanez az apostol mg vilgosabban bizonytja (II. Kor. 5:51), mikor azt mondja, hogy Isten azt, aki a bnt nem ismer, tev bnn, hogy mi benne igazsgot nyernnk Isten eltt. Mert Isten fia, aki mindenfle bntl teljesen tiszta volt, mgis felltzte a mi gonosz lnoksgunk szidalmt s gyalzatt s viszont minket az tisztasgval elfedezett. gy ltszik, hogy az apostol erre clzott akkor is, mikor azt tantotta a bnrl, hogy a bnt Isten krhoztatta Krisztus testben (Rm. 8:3), mivel a bn erejt az Atya eltrlte, midn annak tka Krisztus testre vitetett t. Ez a sz teht azt jelenti, hogy mivel Krisztus az hallban az Atynak ldoztatott fel elgtev ldozat gyannt, miutn az engesztels az ldozata folytn vgbe ment, ne rettegjnk tbb Istennek haragjtl. Nyilvnval most mr, hogy mit jelent a prftnak az a kijelentse, melynek rtelmben minden mi bneink re vettettek. Azt t. i., hogy Krisztust, aki a mi vtkeinknek undoksgt eltrleni akarta, annak kvetkeztben hogy ezek beszmtst magra vllalta, ezek elbortottk. Ennek a dolognak jelkpe volt a kereszt, melyre feszttetett az apostol tanusga szerint. „Krisztus megvltott minket – gymond – a trvnynek tktl, mikor mirettnk tokk ln” (Gal. 3:13). Mert meg van irva (V. Mz. 27:26), hogy tkozott minden, aki a fn fgg, hogy az brahmnak megigrt lds eknt jusson el minden npekre. Erre clzott Pter (I. Pt. 2:24), mikor azt tantja, hogy Krisztus a mi bneink terht vislte a keresztfn, mert az toknak ebbl a lthat jegybl tisztbban megrtjk, hagy a teher, mely renk nehezedett volna, r vettetett. Mindamellett nem gy kell rtennk a dolgot, hogy az tkot gy vette volna magra, hogy az tok t vgkp elbortotta volna, st inkbb azzal, hogy az tkot magra vette, annak minden erejt megdnttte, sszetrte s rmegsemmistette. Ennlfogva a hit Krisztus elitltetsben a maga feloldst, megtkoztatsban a maga megldatst ragadja meg. Ezrt nem ok nlkl magasztalja Pl lelkes szavakkal azt a diadalt, melyet magnak Krisztus a keresztfn szerzett, mintha a kereszt, mely teljes volt gyalzattal, diadalszekrr vltozott volna. Mert azt mondja (Kol. 2:14), hogy azt a kzirst, mely neknk ellennk vala, a keresztfra fesztette s megfosztvn a birodalmakat s hatalmassgokat, azokat nyilvn mutogatta. Nem is csoda, mivel Krisztus, amint ms apostol bizonytja, az rkkval llek ltal ldozta fel magt (Zsid. 9:14). Innt ered a dolgok termszetnek ez a nagy elvltozsa. Hogy pedig ez mlyen gykeret verjen szivnkben s annak mlybe be legyen vsve, jusson mindig esznkbe ez az ldozat s megtisztts. Mert nem lehetne szilrdan bznunk abban, hogy Krisztus rnk nzve antilutowsiV cai antilutooV cai ilasthoion (sarc, vltsgdj s engesztel ldozat) ha meg nem ldoztatott volna. S ezrt emlti a Szentirs annyiszor a vrt, midn vltsgunk mdjt mutatja fel. mbr Krisztusnak kiontott vre nemcsak a megfizetsre volt rtkes, hanem frd gyannt is szolglt undoksgunk megtiszttsra.
7. A hitvallsban az kvetkezik, hogy meghalt s eltemettetett. Ebbl viszont kitnik, mi mdon adta magt mindentt rettnk vltsgunk djnak megfizetsre. A hall az igjval lektve tartott minket; Krisztus a hall hatalmba adta magt helyettnk, hogy minket abbl megvltson. Ezt rti az apostol (Zsid. 2:9), mikor azt irja, hogy a hallt mindenek helyett megkstolta, mert hallval vitte vghez, hogy mi meg ne haljunk, vagy, ami ugyanaz, hallval szerezte neknk vissza az letet. Ez pedig a klnbsg kztte s mi kzttnk, hogy a hallnak martalkul adta magt, de nem gy, hogy annak torktl elnyelessk, hanem inkbb hogy nyelje el azt, amely klnben nemsokra minket nyelt volna el; engedte magt a hall hatalma al vetni, de nem azrt, hogy annak hatalma elnyomja, hanem inkbb, hogy tegye semmiv azt, amely minket fenyegetett s mr-mr mint legyzttekkel, gnyoldott velnk. Egyszval meghalt, hogy az hallval megrontsa azt, kinek kezben a hall hatalma volt, t. i. az rdgt s megszabadtson minket, kik a halltl val flelem kvetkeztben szolgasg rabjai voltunk egsz letnkben. Ez volt az els gymlcs, melyet neknk halla hozott.
A msodik pedig az, hogy az hallban val rszestsnkkel a mi fldi tagjainkat megli, hogy ne gyakoroljk ezutn a maguk cselekedeteit s megli -embernket, hogy ne maradjon meg tovbbra is eddigi erejben s gymlcst ne hozzon. Erre vonatkozik temetse is, hogy t. i. mint annak rszesei, a bnnek mi is eltemettessnk. Mert midn az apostol azt mondja, hogy mi Krisztus hallnak hasonlatossgba beoltattunk s hogy mi vele egytt, a bnk hallba eltemettettnk (Rm. 6:5; Gal. 2:19), hogy az keresztje ltal a vilg megfeszttetett szmunkra, mi pedig a vilg szmra (Gal. 6:14), hogy mi vele egytt meghaltunk (Kol. 3:3), nemcsak az halla pldjnak kvetsre biztat bennnket, hanem azt is megmagyarzza, hogy Krisztus hallban olyan hathats er van, melynek minden keresztynben mutatkoznia kell, ha magt ezt a hallt haszontalann s gymlcstelenn nem akarja tenni. Krisztus hallban s temetsben teht ktfle jttemny van a mi hasznunkra elnk adva: szabaduls a halltl, melynek rabjai voltunk s a mi testnknek megldklse.
8. Krisztusnak a poklokra val leszllst sem szabad mellznnk, melynek a vltsg vghez vitelre nzve nem kis jelentsge van. Mert, br a rgiek irataibl azt ltjuk, hogy az a rszlet, mely erre nzve a hitvallsban olvashat, az egyhzakban hajdan nem igen volt hasznlatban, az egsz tudomny eladsnl mgis helyet kell adnunk annak, mint ami a dolognak igen hasznos s pen nem megvetend titkt foglalja magban. Vannak ugyan a rgiek kztt is egynhnyan, akik ezt nem mellzik el. Ebbl azt kvetkeztethetjk, hogy az apostolok ideje utn nem sok idvel, de nem azonnal, hanem lassan-lassan honosodott meg az egyhzakban. Minden esetre vitn fll ll, hogy e hitcikk a hivek kzs rtelmbl vtetett, mert senki sincs az atyk kztt, ki irataiban a Krisztusnak a poklokra val leszllst meg ne emlten, jllehet eltr magyarzattal. Az pedig, hogy kik, vagy melyik korban vettk fl elszr a hitvallsba, a dologra kevss tartozik. A hitvallsban arra kell inkbb gyelnnk, hogy a hit a maga teljessgben s tkletessgben legyen birtokunkban, melyhez semmi ne legyen toldva, ami Isten tiszta igjbl nem vtetett. Ha taln nmelyek nem szivesen jrulnak hozz, hogy ezt a hitcikket a hitvallsba flvegyk, nemsokra ki fog tnni, hogy e cikknek vltsgunk egszre nzve oly nagy jelentsge van, hogy annak mellzsvel Krisztus hallnak gymlcsbl sok krba megyen. Vannak viszont olyanok, akik gy vlekednek, hogy a hitvalls nem mond semmi jat, hanem ms szavakkal csak azt ismtli, ami elbb temetsrl mondatott, mivel a Szentirsban a sir sz helyett gyakran ttetik ez a sz: pokol.
Amit a sznak jelentsrl felhoznak, annak igazsgt elismerem, hogy t. i. a pokol nem ritkn sir rtelmben vtetik, vlekedsknek azonban kt ok mond ellent, melyek engem knnyen arra birnak, hogy tlk eltrjek. Mert min rtetlensg lett volna egy pen nem nehz dolgot, amelyet alkalmas s vilgos szavakkal kifejeztek mr, utbb egy homlyosabb sz-csoportozattal inkbb csak jelezni, mint megmagyarzni. Mert valahnyszor kt oly kifejezs van egyms mell lltva, melyek ugyanazt a dolgot fejezik ki, illend, hogy az utbbi az elbbinek magyarzata legyen. Min magyarzat volna pedig az, ha valaki gy beszlne, hogy, midn azt mondjuk, hogy Krisztus eltemettetett, ez annyit jelent, hogy poklokra szllott al? Aztn valszintlen, hogy abba a kivonatba, melyben a hit fcikkei sszegezve s a lehet legrvidebb eladsban vannak sszefoglalva, efle bbeszdsg csuszhatott volna be? Bizonyos vagyok abban, hogy, akik magt a dolgot egy kiss alaposabban mrlegelik, velem egyet fognak rteni.
9. Msok meg gy magyarzzk, hogy Krisztus azoknak az atyknak lelkhez szllott volna al, akik a trvny alatt haltak meg, hogy az dvssg teljeslsnek hirt megvigye s ket abbl a fogsgbl megmentse, melyben elzrva tartattak. De erre helytelenl vonatkoztatjk a zsoltrnak eme bizonytkt (Zsolt. 107:16): „sszetr az rckapukat s a vas-zrakat letrdel”. Ugyancsak helytelenl magyarzzk Zakaris szavait is (9:11): „A te foglyaidat kibocstom a ktbl, melyben nincsen viz”. Mivel ugyanis a zsoltr azoknak megszabadtsrl szl, akik messze fldn, mint foglyok, voltak bilincsbe verve, Zakaris pedig a babilniai veszedelmet hasonltja szraz s mly veremhez, melybe a np elmerlt s egyuttal azt tantja, hogy az egsz egyhz dvssge a pokol mlysgeibl val kimenetel: nem tudom, hogyan trtnt, hogy az utkor azt gondolta, hogy valami fldalatti helyisg van, melynek a pokol tornca nevet adtak. Ez a mese azonban, br szerzi kivl emberek s manapsg is sokan komoly igazsg gyannt vdelmezik, nem egyb, mint mese. Mert az a gondolat, hogy a halottak lelkei brtnbe vannak zrva, gyermekes felfogs, arra pedig, hogy Krisztus lelke oda szlljon ket megszabadtani, mi szksg volt? rmest elismerem, hogy Krisztus az lelke erejvel vilgoss lett elttk, gy hogy megismertk, hogy az a kegyelem, melyet k csak kstoltak, akkor mr megadatott a vilgnak. Helyesen lehet ide alkalmaznunk Pter mondst; azt mondja (I. Pt. 3:19), hogy Krisztus eljtt s a lelkeknek prdiklt, amelyek az rll helyen voltak (ez utbbi szt kznsgesen tmlcnek fordtjk). Mert a szveg sszefggse is arra vezet minket, hogy a hivek, kik annak eltte meghaltak, velnk egy kegyelemben voltak rszesek, mivel Pter Krisztus hallnak erejt azzal teszi mg nagyobb, hogy az egszen a holtakig elhatott, midn a kegyes lelkek az ltogatst, melyet mr rgta aggodalmasan vrtak, vgre-valahra szemtl-szembe lthattk s viszont, hogy az istentelenek eltt mg vilgosabban kijelentetett, hogy minden dvssgbl ki vannak rekesztve. Hogy pedig Pter nem ily vilgosan szl, azt nem gy kell rtennk, mintha kegyeseket s istenteleneket minden megklnbztets nlkl sszezavarna, hanem csak arra akar tantani, hogy Krisztus hallnak rtelme mindkt fllel kzs volt.
10. Krisztusnak a poklokra val leszllsrl azonban, tekintet nlkl a hitvallsra, biztosabb magyarzatot kell keresnnk. Isten igjbl van is szmunkra ily magyarzat, mely nemcsak szent s kegyes, hanem kivl vigasztalssal teljes is. Az nem lett volna semmi, ha Krisztus pusztn testi halllal halt volna meg, de szksges volt az is, hogy az isteni bosszlls szigort megrezze s ezzel gy az haragjval szemben kzbevesse magt, mint igaz itletnek eleget tegyen. Ezrt szksges volt, hogy a poklok csapataival s az rk hall iszonyatval is, mint tmtt seregekkel, megvvja a maga harct. Bkessgnknek veresge re volt rva, bneink miatt t sujtotta az Atya, ertlensgnkrt tretett meg, amint a prftbl ezt az imnt idztk (zs. 53:5). Ezekkel a prfta azt jelzi, hogy Krisztus a bnsk helyett kezesl s vltsgl, st mintha maga volna az ads, aknt llott el, hogy minden bntetst, amely amazoktl kivntatott, lefizessen s elszenvedjen. Mindamellett annak az egynek kivtelvel, hogy t a hallnak gytrelmei nem tarthattk hatalmukban (Csel. 2:24). Ha teht azt mondja a hitvalls, hogy Krisztus a poklokra szllott, mit sem kell csodlkoznunk, mivel oly hallt szenvedett, aminvel a haragv Isten a bnsket sjtja. Igen knnyelm, st nevetsges azoknak ellenvetse, akik azt mondjk, hogy gy a rend flfordul, mivel kptelensg, hogy a temets utnra ttessk az, ami azt megelzte. Miutn ugyanis elszmlltatott, hogy Krisztus az emberek szine eltt mit szenvedett, igen helyesen van csatolva az a lthatatlan s megfoghatatlan itlet, melyet Isten eltt elviselt. Igy legalbb megtudjuk, hogy nemcsak Krisztus teste adatott vltsgunk rl, hanem volt mg ms nagyobb s kivlbb r is, hogy t. i. az elkrhozott s elveszett embernek kinjait is elszenvedte lelkben.
11. Ily rtelemben mondja Pter, hogy Krisztus fltmadott, miutn a hall ktelkeibl feloldoztatott, melyeknek lehetetlen volt t fogva tartaniok, vagy legyznik. Nem egyszeren nevezi meg a hallt, hanem azt mondja, hogy Istennek fia azokba a fjdalmakba esett bele, melyeket Isten tka s haragja szl, ami viszont eredete a hallnak. Mert mily cseklysg lett volna, ha nyugodtan s mintegy trfbl ment volna a hall elszenvedse el. pen ez volt pedig Isten vghetetlen irgalmnak bizonytka, hogy a hallt, melytl annyira rettegett, nem kerlte el. Ktsgtelenl ugyanezt akarja tantani az apostol a zsidkhoz irt levlben (57), midn azt irja, hogy Krisztus flelmbl meghallgattatott. (Nmelyek tiszteletet, vagy kegyessget fordtanak, de, hogy mily kevss tallan, gy maga a trgy, mint az elads alakja elgg bizonytja). Krisztus teht, midn knyhullatssal s ers kiltssal knyrgtt, flelmbl meghallgattatott, ami nem gy rtend, hogy a halltl maradt volna ment, hanem hogy, mint bns ne nyelessk el attl, mivel ott a mi szemlynket kpviselte. S rettenetesebb rvnyt bizonyra nem lehet gondolni, mintha azt rzed, hogy Isten elhagyott tged s idegen hozzd s mikor knyrgesz, nem hallgat meg, mintha is sszeeskdtt volna vesztedre. Ltjuk, hogy Krisztus is annyira eltaszttatott, hogy nyomaszt insgben ekknt knyszerlt kiltani (Zsolt. 22:2, Mt. 27:46): „n Istenem, n Istenem, mirt hagyl el engemet?” Mert az, amit nmelyek akarnak e szavakbl kimagyarzni, hogy t. i. Krisztus inkbb msok vlekedse szerint, mint sajt rzetbl szlott volna eknt, egyltaln nem valszin, mivel bizonyos, hogy lelknek bels fjdalmbl eredtek e szavak. Mindamellett nem gy akarjuk ezt rteni, mintha Isten valaha ellensge, vagy haragosa lett volna Krisztusnak. Mert hogyan haragudhatott volna Isten az szeretett fira, kiben lelke megnyugodott? Vagy Krisztus a maga kzbenjrsval hogyan engesztelhette volna ki msok irnt az Atyt, ha ez vele szemben ellensges indlattal viseltetett volna? De mi azt mondjuk, hogy Krisztus az isteni szigorusgnak terht hordozta, mivel Isten keze ltal verve s ostorozva, az Isten haragjnak s bntetsnek minden jelt tapasztalta. Ezrt Hilrius* azt kvetkezteti, hogy mi a pokolra val leszlls ltal nyertk el, hogy a hall megletett. Egyb helyeken sem ll tvol vlekedsnktl, mint pl. mikor azt mondja, hogy a kereszthall s a pokol: a mi letnk. Ugyancsak mondja msutt, hogy Istennek Fia a pokolban van, de az ember az gbe vitetik. Mirt idzem azonban egy egyszer ember bizonytst, mikor az apostol ugyanezt lltja a gyzedelemnek e gymlcst emlegetve, hogy t. i. megvltattak azok, akik a hall flelme folytn egsz letkn keresztl szolglat al voltak vetve. Ezrt kellett neki a flelmet meggyznie, mely termszetszerleg gytr s aggaszt folyton minden halandt. s ez nem trtnhetett kzdelem nlkl. Az pedig, hogy Krisztus fjdalma nem kznsges, vagy csekly oktl ered volt, nemsokra vilgosan kitnik. Most elg azt tudnunk, hogy Krisztus, az rdg hatalmval, a hall flelmvel, a pokol kinjaival gy harcolt, hogy felettk gyzelmet aratott s diadalt lt, hogy ne fljnk a hallban azoktl, amelyeket a mi fejedelmnk legyztt.
12. Ezen a helyen nmely semmirekell ember, br tudatlanul, de inkbb rosszakarattl, mint tudatlansgtl indttatva, azt kiltja, hogy n Krisztus ellen borzaszt mernyletet kvetek el, mivel hihetetlen, hogy Krisztus fltette volna lelke dvssgt. Aztn ezt a rgalmat mg tovbb is hajtjk, hogy szerintem Isten Fia ktsgbe esett, ami pedig a hittel ellenttben ll. Ami Krisztus flelmt s rettegst illeti, melyet az evanglistk oly vilgosan hirdetnek, errl gonoszul indtanak vitt. Mert mieltt a hall ideje elkvetkezett volna, szomoru volt lelkben s kesersg vette krl, mikor pedig elfogtk, mg jobban kezdett rettegni. Ha azt mondjk hogy e flelem csak tettets volt, ez igen gyetlen kibuvs. Bizalommal kell teht megvallanunk Krisztus szomorusgt (amint Ambrosius helyesen tantja), ha nem szgyeljk a keresztet. Ha lelknek a bntetsben rsze nem lett volna, bizonyra csak a testnek lett volna megvltja. Azrt kellett pedig harcolnia, hogy azokat, akik leverve fekdtek felemelje. s ez oly kevss van rovsra isteni dicssgnek, hogy soha elgg nem magasztalt jsga pen abban tndklik, hogy ertlensgnket magra venni nem terheltetett. Innt ered a ktsgeknek s fjdalmaknak ama vigasztalsa, melyet az apostol d elnk (Zsid. 4:15), mikor azt mondja, hogy e kzbenjr ertlensgeinket azrt tapasztal, hogy a nyomorltak flseglsre annl hajlandbb legyen. Flhozzk azt, hogy ami nmagban bns, azt mltatlansg Krisztusnak tulajdontani. Mintha bizony blcsebbek volnnak, mint Isten lelke, aki e kettt egyv fzi, hogy Krisztus minden tekintetben pp gy megkisrtetett, mint mi, azonban bn nlkl.
Nincs teht ok, amirt visszaijedjnk Krisztus ertlensgtl, melynek hogy magt alvesse, nem erszak, vagy szksg knyszertette, hanem tisztn irntunk val szeretete s irgalmassga indtotta arra. Amit pedig rtnk nknt szenvedett, az semmit sem vesz el az hatalmbl. Ezek a gncsoskodk pedig egy pontban tvednek, abban t. i., hogy Krisztusban nem ismernek oly gyengesget, amely minden bntl s szepltl tiszta s ment lett volna, mivel megmaradt az engedelmessg hatrai kzt. Mivel ugyanis termszetnk romlottsgban semmi mrtk nem mutatkozik, miutn minden indulatunk heves rohammal thgja a hatrt, ezt a mrtket hamisan alkalmazzk Isten fira. Minthogy tkletes volt, minden rzletben lt az a mrsklet, mely a tlcsapongst megakadlyozta. Ezrt hozznk a fjdalomban, flelemben s rettegsben hasonl lehetett aknt, hogy ez utbbi ismertet jel tekintetben mgis klnbztt. Ha e ponton meggyzzk ket, ms hamis okoskodsra szknek t, hogy ha taln Krisztus a halltl flt is, de Isten tktl s haragjtl, melytl magt mentnek rezte, nem flt. Fontoljk meg azonban a kegyes olvask, hogy mekkora dicssgre szolglna az Krisztusnak, ha lgyabb s flnkebb volt volna, mint a legtbb kzrendbeli ember. A gyilkosok, rablk s ms gonosztevk megtalkodottan sietnek a hallra, sokan ggs llekkel megvetik azt, msok pedig nyugodtan szenvedik el. Micsoda llhatatossg, vagy nagylelksg lett volna, ha Isten fia ettl megdbbent, vagy pen megrmlt volna? Ami ugyanis kznsgesen csodlatos dolognak volna tarthat, rla az van elmondva, hogy kinjai nagy volta miatt orcjrl vrcseppek folytak. s ezt nem az emberek eltt val kpmutatsbl mvelte, mert hiszen, titkon elvonulna bocstotta shajtsait az Atyhoz. Minden ktelkedst megszntet pedig az, hogy angyaloknak kellett a mennybl alszllaniok, hogy t szokatlan vigasztalssal gymoltsk. Min megszgyent gyengesg lett volna az, amint mondottam, hogy Krisztus a kznsges halltl val flelem miatt annyira gytrdtt, hogy vres verejtket hullatott volna s hogy csak az angyal tekintettl nyert volna vigasztalst. Ht ama hromszor megismtelt krs, mely a llek kesersgbl szrmazott (Mt 26:39): „Atym, ha lehet, muljk el tlem e keser pohr” nem elgg mutatja-e, hogy Krisztusnak harca slyosabb s nehezebb volt, mintha csak a kznsges halllal viaskodott volna?
Ebbl lthat, hogy azok a hazudozk, akikkel vitzok, elttk ismeretlen dolgokrl fecsegnek nagy merszen, mivel komolyan soha meg nem fontoltk, mi az, vagy mit jelent, hogy mi megvltattunk Isten itlete all. A mi blcsessgnk pedig az, ha igazn rezzk, hogy Isten finak mily sokba kerlt a mi dvssgnk.
Ha valaki most mr azt krdi tlem, hogy Krisztus akkor szllott-e a poklokra, mikor a hall elmulsrt knyrgtt, azt vlaszolom, hogy ez volt a kezdet. Ebbl kvetkeztethet, hogy mily iszony s rettenetes kinokat szenvedett, midn megtudta, hogy mi rettnk Isten itlszke el bns gyannt kell llnia. Jllehet pedig egy pillanatra a llek isteni ereje elrejtztt, hogy a test gyngesgnek adjon helyet, mindamellett tudnunk kell, hogy a megkisrts, mely a fjdalom s flelem rzsbl tmadt, olyan volt, hogy a hittel nem ellenkezett. S ily mdon beteljeslt, ami Pter prdikcijban van (Csel. 2:24), hogy t a hall flelmei meg nem tarthattk, mivel br, gy rezte, hogy Isten elhagyta, mgsem tntorodott el egy hajszlnyira sem az jsgba vetett bizalomtl. Ezt tantja sokat emlegetett imdsga is, melyben a fjdalom nagysga miatt gy kilt (Mt. 27:46: „n Istenem, n Istenem, mirt hagytl el engemet?” Mert br md fltt gytrdik, mgsem sznik meg Istennek nevezni azt, akirl azt kiltja, hogy t elhagyta. E krlmny cfolja meg gy Apollinaris tvelygst, mint azokt, akiket monotheltknak neveztek. Apollinaris azt koholta, hogy Krisztusban rkkval llek volt az emberi llek helyett, gy, hogy csak flig volt ember. Mintha bizony kiengesztelhette volna bneinket mssal, mint azzal, hogy az Atynak engedelmeskedett; az engedelmessgre irnyl hajlam, vagy akarat pedig hol van msutt, mint az emberi llekben? S tudjuk, hogy e llek azrt volt szomor Krisztusban, hogy a mi lelkeink minden flelemtl megmeneklve bkt s nyugodalmat nyerjenek. A monotheltk felfogsval szemben pedig ltjuk, hogy emberi termszete szerint most nem akarta azt, amit isteni termszete szerint akart. Mellzm most, hogy azt a flelmet, amelyrl szlottunk, ellenkez rzssel igyekszik elnyomni. Mert az rzs ezen ellenttessge nyilvn kitnik e mondsbl: „Atym, ments meg engem ez rtl, de azrt jttem ez rra: Atym dicstsd meg a Te nevedet” (Jn. 12:27–28). Ebben a hborodottsgban sem volt azonban semmi olyan tlzs, amilyen ltszik rajtunk, akkor is, ha leginkbb igyeksznk fkezni magunkat.
13. Kvetkezik a halottaibl val fltmads, mely nlkl csonka volna az, amit eddig mondottunk. Mivel ugyanis Krisztus keresztjben, hallban s temetsben csak ertlensg mutatkozik, a hitnek mindezeken fll kell emelkednie, hogy teljes ervel flruhztassk. Ennlfogva br hallban van dvssgnk teljes megvalsulsa, mivel e hall ltal bkltnk meg Istennel, ttetett elgsg az igaz itletnek, vtetett el az tok, fizettetett le a bntets, mindamellett az Irs nem azt mondja, hogy az halla ltal, hanem, hogy az feltmadsa ltal szlettnk jra l remnysgre (I. Pt. 1:3); mivel valamint fltmadsval a hall meggyzje gyannt kelt fl, gy a mi hitnk diadala is az feltmadsn alapszik. Hogy ezt mint kell rtennk, leghelyesebben Pl szavaival fejezhetjk ki. Mert azt mondja (Rm. 4:25), hogy Krisztus meghalt bneinkrt, feltmadt igazsgunkrt; mintha csak azt mondan, hogy az hallval megsznt a bn, fltmadsval helyrellott s visszahelyeztetett az igazsg. Mert hallval hogyan szabadthatott volna meg minket a halltl, ha maga is a hallban maradt volna? A gyzelmet mint szerezhette volna meg szmunkra, ha a kzdelemben meggyzetett volna?
Ezrt dvssgnknek anyagt gy osszuk meg Krisztus halla s fltmadsa kztt, hogy halla a bnt trlte el s a hallt oltotta ki, fltmadsa az igazsgot szerezte meg s az letet lltotta fel, gy azonban, hogy erejt s hatst a hall csak a fltmads jttemnye ltal kzlhette velnk. Ennlfogva Pl azt lltja (Rm. 1:4), hogy Krisztus a fltmads ltal bizonyttatott meg Isten Finak lenni, mivel gi hatalmt akkor mutatta ki elszr, amely hatalom istensgnek tkre s hitnknek szilrd tmasza. Igy tantja msutt is (II. Kor. 13:4), hogy Krisztus szenvedett testnek ertlensge szerint, fltmadott pedig a llek erejbl. Msutt, midn a tkletessgrl ugyanez rtelembem beszl, gy szl (Fil. 3:10): „Hogy megismerjem t s az fltmadsnak erejt”. Folytatlag mindamellett hozzteszi a halllal val kzssgt. Ezzel igen jl sszhangzik Pter ama mondsa (I. Pt. 1:21), hogy Isten tmasztotta t fel a hallbl, adott neki dicssget, hogy a mi hitnk s remnysgnk Istenben legyen. Nem azrt, hogy a Krisztus hallval tmogatott hit ingadozzk, hanem mivel Isten ereje, amely minket a hit alatt riz meg, pen a fltmadsban mutatkozik leginkbb. Ezrt ne feledjk, hogy valahnyszor pusztn a Krisztus hallrl trtnik emlts, egyuttal bele van foglalva az is, ami az fltmadsnak sajtja; viszont ugyanily szkp (synecdoche) van e szban: feltmads is, valahnyszor a halltl kln van emltve, hogy t. i. egytt rtetdik vele az is, ami tulajdonkpen a hallra vonatkozik. De mivel Krisztus fltmadsval nyert gyzedelmet, hogy legyen neknk is fltmadsunk s letnk, mltn vitatja Pl (I. Kor. 15:17), hogy hiba val a hit, haszontalan s csal dolog az evanglium, ha Krisztus fltmadsa sziveinkbe nincs bevsve. Ennlfogva msutt, miutn a Krisztus hallban azzal dicsekedett, hogy a krhoztatsnak nincs tbb flelme, a dolog fontossgnak kiemelse vgett e szavakat is hozz teszi (Rm. 8:34): „St aki fltmadott, most Istennek jobbjn vagyon s esedezik rettnk”. Aztn, amint elbb megmagyarztuk, hogy Krisztus hallval val kzssgbl kvetkezik a mi testnknek megldklse, gy viszont tudnunk kell, hogy fltmadsbl annak megfelel ms gymlcst nyernk. „Ha az hallnak hasonlatossga szerint – szl az apostol (Rm. 6:5) – bel oltatvn vele eggy lettnk, bizonyra gy az fltmadsban rszeslvn, j letben jrjunk”. Ennlfogva msutt, amint abbl, hogy Krisztussal egytt mi is meghalunk, azt a kvetkeztetst vonja le (Kol. 3:5), hogy fldi tagjainkat meg kell ldklnnk, gy abbl is, hogy Krisztussal fltmadtunk, azt kvetkezteti, hogy az oda fl valkat kell keresnnk s nem azokat, amelyik a fldn vannak (Kol. 3:1). E szavak nemcsak hivogatnak bennnket a fltmadott Krisztusnak pldja szerint az j let kvetsre, hanem azt is megtanuljuk, hogy az igazsgra val ujjszletsnk az ereje ltal trtnik.
Krisztus feltmadsbl mg azt a harmadik gymlcst is vesszk, hogy mintegy zlogot nyervn, bizonyosokk lesznk sajt feltmadsunkrl, amelynek legbizonyosabb alapja Krisztus feltmadsa, mely dologrl az I. Korinth. lev. 15. rsze bvebben szl. E mellett azonban azt is esznkbe kell vennnk mellkesen, hogy Krisztus az apostoli hitforma szerint halottaibl (ex mortuis) tmadt fel; e sz azt jelzi, hogy igazn halt meg s igazn tmadott fel, mintha csak az volna mondva, hogy ugyanazt a hallt szenvedte el, mellyel a tbbi emberek termszetszerleg kimlnak s hogy ugyanabban a testben, melyet haland testl magra vett, vette ismt vissza a halhatatlansgot is.
14. Feltmadshoz nem ok nlkl van csatolva mennybemenetele. Mert br Krisztus az feltmadsval erejt s dicssgt teljesebben kezdte kimutatni, levetvn t. i. most mr magrl s eldobvn a haland let nemtelen llapott s a kereszt gyalzatt, mindamellett orszglst valjban mennybe val flmenetelvel kezdte meg. Ezt megmutatja az apostol is, mikor azt tantja, hogy Krisztus azrt ment fl a mennyekbe, hogy mindeneket beteljestsen (Ef. 4:10), amivel arra figyelmeztet, hogy a ltszlagos ellenmonds mellett is szp megegyezs van e mondsokban, mivel Krisztus gy tvozott el tlnk, hogy tvozsa hasznosabb rnk nzve annl a jelenltnl, mikor a test alacsony hajlkban tartzkodott, mig a fldn jrt-kelt. Ennlfogva Jnos (7:37), midn ama kivl meghvst adja el: „Ha valaki szomjhozik, jjjn hozzm ... stb.”, hozzteszi, hogy a Szentllek mg akkor nem volt adva a hiveknek, mivel Jzus mg nem dicsttetett meg. Ezt maga Urunk is bizonytotta tantvnyainak (Jn. 16:7): „Jobb nktek, hogy elmenjek, mert ha el nem menndek, ama vigasztal nem j el tihozztok”. Testi tvollte ellen val vigasztalsl azt adja nekik, hogy nem hagyja ket rvkl, hanem ismt el fog jnni hozzjuk, lthatatlan mdon ugyan, de amely md mgis kivnatosabb, mert akkor biztosabb tapasztalat tantja meg ket arra, hogy az a hatalom, mellyel rendelkezik s amelyet gyakorol, nemcsak arra elgsges a hiveknek, hogy boldogul ljenek, hanem arra is, hogy boldogul haljanak rneg. s bizonyra ltjuk, lelknek mennyivel nagyobb bsgt rasztotta ki akkor, mennyivel nagyobbszeren terjesztette ki kirlysgt, mennyivel nagyobb hatalmat mutatott akkor, gy az vinek megsegtsben, mint az ellensg megrontsban. Mikor teht a mennybe flvitetett, testi jelenltt tekintetnk ell elvette; nem azrt mintha megsznt volna a hiveket tmogatni, akik mg a fldn bolyonganak, hanem, hogy mg nyilvnvalbb ervel igazgassa a mennyet s a fldet. St, amit neknk igrt, hogy t. i. velnk marad mind a vilg vgeiglen, mennybemenetelvel teljestette. Mert valamint teste ez ltal emeltetett minden egek fl, akpen ereje s munkssga is ezutn radt ki s terjedt el az gnek s fldnek minden hatrra. Ezt inkbb Augustinus* szavaival akarom megmagyarzni, mint a magamival. „Krisztusnak, – gy szl , – a hall utjn kellett mennie Atyja jobbjra, ahonnt eljvend itlni eleveneket s holtakat; s pedig testi jelenlttel az igaz tudomny s a hit szablya szerint. Mert lelki jelenlttel eljvend volt tantvnyaihoz menybemenetele utn.” s msutt* tisztbban s bvebben gy fejti ezt ki: „A kibeszlhetetlen s lthatatlan kegyelem szerint teljesl be az, amit mondott (Mt. 28:20): Ime veletek leszek minden napon a vilg vgezetig. A test szerint azonban, melyet az Ige magra vett, amely a Szztl szletett, amely a zsidktl elfogattatott, amely keresztre feszttetett, amely a keresztrl levtetett, amely lepedkbe burkoltatott, amely sirba helyeztetett, amely a feltmadsban megjelent, nem leszek mindenkor veletek. Mirt? Azrt, mert testi jelenlt szerint 40 napig rintkezett tantvnyaival s midn azok t elkisrtk, szemk lttra, de anlkl, hogy t kvethettk volna, flment a mennybe s igy nincsen itt (Csel. 1:3–9); mert ott szkel az Atya jobbja fell, de mgis itt van, mivel felsges dicssgnek jelenvoltval nem tvozott el tlnk. Fensgnek jelenlte szerint mindig velnk van Krisztus, testi jelenlt szerint helyesen mondotta a tantvnyoknak: n pedig nem vagyok mindenkor veletek. Testi jelenlt szerint ugyanis csak kevs napig volt az egyhzzal; most az egyhz hittel fogja meg t, szemmel azonban nem ltja”.
15. Ezrt mindjrt hozz van tve, hogy le az Atynak jobbja fell. Oly hasonlat ez, mely a fejedelmekrl van vve, kiknek megvannak a maguk helytarti, akikre a kormnyzs s igazgats tiszteit bizzk. Igy Krisztusrl, akiben az Atya felmagasztaltatni s akinek keze ltal uralkodni akar, az van mondva, hogy flvtetett az Atynak jobbjra (Mrk. 16:19, Zsid. 1:3). Mintha csak az volna mondva, hogy Krisztus a mennynek s a fldnek urv ttetett s a re bzott kormnyzi hatalmat nneplyesen elfoglalta. S nemcsak hogy elfoglalta, hanem abban meg is marad mindaddig, mig az utols itletre el nem j. Mert az apostol ezt gy magyarzza, midn gy szl: (Ef. 1:20, Fil. 2:9) „Helyheztet az Atya t jobbja fell a mennyekben, sokkal feljebb minden birodalomnl, hatalomnl, ernl s urasgnl s minden mltsgnl, mely neveztetik nemcsak e vilgon, hanem a kvetkezendben is”. s msutt (I. Kor. 15:27, Ef. 4:15): „Mindeneket lba al vetett s t az egyhz fejl adta mindeneken” stb. Lthatja teht az olvas, hogy ez a kirlyi szk mire vonatkozik, arra t. i., hogy minden mennyei s fldi teremtmny az nagysgt csodlja, mindent az keze kormnyozzon, minden az intsre vigyzzon s az hatalmnak legyen alvetve. Az apostolok sem akarnak mst, midn errl annyiszor megemlkeznek (Csel. 2:30 s kv. s 3:21, Zsid. 1:8), csak azt akarjk tantani, hogy minden dolog az itletre van bzva. Ezrt tvednek azok, akik azt gondoljk, hogy e helytt egyszeren csak a boldogsg van jelezve. Az azonban semmit nem jelent, hogy az apostolok cselekedeteirl irott knyvben Istvn azt bizonytja, hogy t llani ltja (7:56), mivel nem a testtartsrl, hanem az uralkods fnsgrl van ott sz, gy, hogy az ls itt semmi mst nem jelent, mint hogy a mennyei itlszkben els helyen l.*
16. Ebbl a hit sokszoros hasznot mert. Mert beltja, hogy az r mennybe menetelvel azt az utat, mely a mennyeknek orszgba vezet s amelyet dm bezrt, ismt felnyitotta. Mivel ugyanis testnkben mintegy a mi nevnkben ment oda be, ebbl az kvetkezik, amit az apostol mond (Ef. 2:5), hogy t. i. mi benne mr mintegy az gben lnk, mint akik az eget mr nem puszta remnysggel vrjuk, hanem a mi fejnkben, a Krisztusban birtokoljuk is. Tovbb azt is megismeri a hit, hogy Krisztus nagy hasznunkra szkel az Atynl. Nem kzzel csinlt szenthelybe ment ugyanis be s az Atya szine eltt lland vdelmeznkl s kzbenjrnkul jelenik meg (Zsid. 7:25 s 9:11; Rm. 8:34), Isten tekintett sajt igazsgra gy irnytja, hogy a mi bneinkrl elfordtja; Isten lelkt aknt engeszteli ki irntunk, hogy trnjhoz kzbenjrsval utat s bemenetelt szerez szmunkra, mikzben kegyelemmel s irgalommal tlti el azt, aki egybknt a szegny bnskre nzve rettenetes lett volna. Harmadszor megragadja a hit az hatalmt, melyen alapszik ernk, hatalmunk, gazdagsgunk s a pokol ellen val dicsekedsnk. Mert az gbe emelkedve, fogva viv a fogsgot (Ef. 4:8) s kifosztvn az ellensget, sajt npt gazdagtotta s naprl-napra lelki kincsekkel halmozza el. A magassgban azrt szkel teht, hogy minket ereje ltal, amelyet onnan fell raszt, megeleventsen a lelki letre, hogy lelkvel megszenteljen, hogy egyhzt sokfle kegyelmi ajndkval felkestse, hogy vdelmvel minden rtalom ellen psgben megtartsa, hogy az keresztjnek s a mi dvssgnknek dhng ellensgeit keznek erejvel fken tartsa, szval, hogy gen s fldn minden hatalmat kezben tartson, mig sszes ellensgeit, akik a mieink is, meg nem rontja s egyhznak flptst el nem vgzi. Ez az orszgnak igazi llapota, ez az a hatalom, amelyet re bzott az Atya, mig el nem vgzi utols munkjt, amikor is eljvend az lk s holtak megitlsre.
17. Krisztus ugyan jelenval erejnek ktsgtelen bizonytkait nyjtja vinek, de mivel az orszga a fldn a test alacsonysga alatt nmikpen el van rejtve, joggal igazodik a hit ama lthat jelenlt meggondolsra, melyet az utols napon fog megmutatni. Mert az gbl lthat alakban fog leszllani, aminnek lttk akkor, mikor flment (Csel. 1:11 s Mt. 24:30). s megjelenik mindenkinek kirlysga kimondhatatlan fensgben, a halhatatlansg fnyben, istensge mrhetlen hatalmban, az angyalok seregben. Ezrt parancsolja neknk a Szentirs, hogy t vrjuk, mint megvltnkat, arra a napra, mikor a juhokat elvlasztja a kosoktl, az elvlasztottakat az elvetettektl (Mt. 25:31 s kv. I. Thess. 4:16). s nem lesz sem lk, sem holtak kztt senki, aki itlett elkerln. Mert trombitazengs hallatszik a vilg egyik vgtl a msikig, mely Krisztus itlszke el hiv mindenkit, gy azokat, kiket ama nap letben lel, mint azokat, akiket az lknek sorbl mr elragadott a hall.
Vannak, akik ezt a kt szt: „lk s holtak”, msknt fogjk fel. Valban ltjuk, hogy a rgiek kzl nmelyek ennek a kt sznak magyarzatban haboznak. De ez az rtelmezs, amint tiszta s vilgos, gy sokkal inkbb megfelel a hitvallsnak is, melyrl bizonyos, hogy npszer nyelven van irva. Nincs ezzel ellenttben az sem, amit az apostol llt, hogy t. i. (Zsid. 9:27) elvgeztetett dolog, hogy minden embernek meg kell egyszer halnia. Mert br azok, akik az utols itletkor mg e fldi letkben lesznek, nem halnak meg termszetes md s rend szerint, mgis az a vltozs, amelyet elszenvednek, mivel hall gyannt lesz, helyesen neveztetik hallnak. „Bizonyos, hogy jllehet nem mindnyjan aluszunk el, de mindnyjan elvltoztatunk” (I. Kor. 15:51). Mi ez? Elvesz s egy szempillantsban elnyeletik azoknak haland lete s mindenestl fogva j termszett alakul t. Senki sem tagadhatja, hogy a testnek ilyen elveszse hall, mindamellett igaz marad, hogy elevenek s holtak hivatnak itletre, mivel a halottak, akik Krisztusban vannak, tmadnak fel elszr, aztn a tbbiek, kik mg akkor lnek, ragadtatnak azokkal egytt az rnak szine el a leveggbe (I. Thess. 4:16). s valszin, hogy ezek a szavak Pter prdikcijbl vannak vve (Csel. 10:42), melyet Lukcs ad el s Plnak Timotheushoz intzett nneplyes intelmbl.
18. Kivl vigasztals szrmazik abbl, mikor halljuk, hogy a biri itlet annak kezben van, aki minket mr az itlkezsben tisztsgnek rszeseiv rendelt; nem lehet teht, hogy krhoztatsunk vgett lne le itlethozatalra. Mert hogyan veszten el az npt a legkegyelmesebb fejedelem? Hogyan szrn szt a f az tagjait? Hogyan krhoztatn az oltalmaz alattvalit? Mert, ha az apostol azt meri kiltani, hogy mivel Krisztus neknk kzbenjrnk, senki nem jhet el, aki minket krhoztatna (Rm. 8:33), sokkalta inkbb igaz, hogy pen Krisztus, mint kzbenjr, nem krhoztatja azokat, akiket hsgbe s oltalmba vett. Bizonyra nem csekly biztonsg az, hogy mi nem ms itlszk el llunk, hanem megvltnk el, akitl az dvssget vrnunk kell,* azonkivl, hogy az, aki most az evanglium ltal az rk dvssget igri, akkor ezt az igretet itlete ltal valra vltja. Teht az Atya az fit azrt tisztelte meg azzal, hogy minden itletet re bizott (Jn. 5:22), hogy eknt vinek az itlettl retteg lelkiismerett megsegtse.
Eddig az apostoli hitvallsnak rendjt kvettem, mivel – mig e hitvalls vltsgunk f cikkeit rviden eladja, – mintegy kp gyannt szolgl rnk nzve, melyben tisztn s kln-kln szemlljk mindazt, ami Krisztusban figyelemre mlt. Apostolinak nevezem e hitvallst, anlkl azonban, hogy szerzje felett sokat trnm a fejemet. Bizonyra sok rgi irnak kzmegegyezse tulajdontja az apostoloknak, vagy azrt, mivel ltalban azt tartottk, hogy az apostolok irtk meg s adtk kzre, vagy azrt, mivel e kivonatot, mely az ltaluk tantott tudomnybl teljes hsggel volt sszeszedve, ily elnevezssel lttk jnak megersteni. Elttem nem is ktsges, hogy mindjrt az egyhz keletkezsi kortl, st pen az apostolok idejtl fogva ltalnos s minden ember ltal elfogadott hitvalls szerept tlttte be, akrhonnan vette is elsben eredett. Valszin az is, hogy nem egy ember irta magnclra, mivel bizonyos, hogy ameddig emlkezetnk visszamenni kpes, minden kegyes llek eltt megszentelt tekintlyben llott. Amire egyedl kell gondolnunk, bizonyra minden vitn fell ll, az t. i., hogy hitnknek egsz trtnete rviden s j renddel el van adva benne s hogy nem tartalmaz semmi olyast, amit a Szentirs ers bizonytkai meg nem pecstelnek. Ha ezt beltjuk, semmi rtelme nincs, hogy az apostoli hitvalls szerzje fell nagy kutatsokba bocstkozzunk, vagy valakivel harcba szlljunk; tegye ezt az, aki csak gy elgszik meg a Szentllek bizonyos igazsgval, ha egyuttal tudja azt is, hogy ezt az igazsgot kinek ajka mondotta ki s kinek keze irta le.
19. Mivel pedig ltjuk, hogy dvssgnknek teljes egsze s egyes rszei is Krisztusban vannak sszefoglalva, vakodnunk kell attl, hogy a legkisebb rszecskt is msnak tulajdontsuk. Ha az dvssget keressk, maga a Jzus nv megtant, hogy az nla van; a Szentllek egyb ajndkait az felkenetsben talljuk meg, az ert az uralkodsban, a tisztasgot fogantatsban, a jsgos megbocstst szletsben, amely ltal hozznk hasonl lett mindenben, hogy velnk szenvedni megtanuljon; a vltsgot szenvedsben, a felmentetst elitltetsben, az tok megszntetst keresztjben, az elgttelt ldozatban, a megtisztulst az vrben; a megengeszteldst a poklokra val leszllsban, a test megldklst temetsben, az j letet feltmadsban, a halhatatlansgot ugyancsak abban, a mennyek orszgban val rksdst mennybemenetelben, a vdelmet, biztonsgot, minden javakban val bsget az orszgban, az itletnek rettegs nlkl val vrst abban a hatalomban, mely neki az itlkezsre adatott. Egyszval, mivel a javaknak minden kincse nla van, innen mertsnk, mig meg nem elgsznk s ne msunnan. Mert akik vele magval meg nem elgedve idestova klnbz remnysgre hajtatnak, br fkpen re tekintenek is, a hozz vezet utat mg sem talljk meg, mivel gondolkodsuk egy rszt msra irnyozzk. mbr ez a bizalmatlansg nem frkzhetik be oda, ahol az javainak bsgt egyszer igazn megismertk.