„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
TIZENTDIK FEJEZET. Hogy megtudjuk, mirt kldetett Krisztus az Atytl s mit hozott neknk ... 1 - 6
TIZENTDIK FEJEZET. Hogy megtudjuk, mirt kldetett Krisztus az Atytl s mit hozott neknk ... 1 - 6
TIZENTDIK FEJEZET. Hogy megtudjuk, mirt kldetett Krisztus az Atytl s mit hozott neknk, hrom dolgot kell leginkbb benne szemllnnk: prftai tisztt, kirlysgt s papsgt.
1. Helyesen mondja Augustinus, hogy br az eretnekek hirdetik Krisztus nevt, mindamellett nem kzs alapjuk ez nekik a hivkkel, hanem Krisztus megmarad az egyhz tulajdonnak; mert ha gondosan megvizsgljuk mindazt, ami Krisztusra vonatkozik, Krisztus csak neve szerint lelhet nluk, valsggal azonban nincs kztk jelen. gy manapsg a ppistkra, br ajkukon szntelen hangzik, hogy Isten fia a vilg megvltja, mindamellett, mivel a nv res emlegetsvel megelgedve, erejtl s mltsgtl megfosztjk, valban rillik Plnak az a szava, hogy a f hinyzik nluk (Kol. 2:19). Hogy teht Krisztusban a hit az dvssg szilrd alapjt megtallja s gy benne megnyugodjk, fel kell lltanunk azt az alapelvet, hogy az a tisztsg, melyet az Atya re bizott, hrom rszbl ll. Mert t neknk Isten prftnkul, kirlyunkul s papunkul adta, jllehet, ezeknek a neveknek tudsa nem nagy haszonnal jrna rnk nzve, ha hozzjuk nem jrulna cljuknak s hasznuknak ismerete. Mert ezeket a neveket a ppsok is hangoztatjk, de hidegen s nem nagy haszonnal, mert ott nem tudjk, hogy a nevezettek kzl melyik monds mit foglal magban. Megmondottuk fentebb, hogy br Isten a npet sohasem hagyta hasznos tudomny nlkl s mind anlkl, ami az dvssgre elgsges, mert szakadatlan sorozatban kldtte prftit, egyiket a msik utn: a kegyeseknek lelke mgis el volt telve azzal a meggyzdssel, hogy az rtelem teljes vilgossgt vgl a Messis eljvetelvel kell remlnnk. gy annyira, hogy ez a vlekeds egszen a samaritnusokig eljutott, akik eltt pedig az igaz valls sohasem volt ismeretes. Nyilvnvat ez a samriai asszony eme szavaibl: „A Messis, mikor eljvend, mindenekre megtant minket” (Jn. 4:25). S ezt a zsidk nem csak gy ok nlkl vettk eszkbe, hanem gy hittek, amint a biztos jslatok tantottk ket. Egyebek kzt kivl zsais vlekedse (zs. 55:4): „me nemzetsg bizonysgul adtam t, vezrl s tant mesterl a nemzetsgeknek”. Aminthogy ms helytt angyalnak s Isten nagy tancsa megmagyarzjnak mondotta (zs. 9:6). Ennlfogva az apostol az evangliumi tudomny tkletessgt magasztalva, midn azt mondotta, hogy Isten rgente sok rendben s sokkpen szlott az atyknak a prftk ltal, menten hozzcsatolja, hogy az jabb idkben szlott neknk az szeretett Fia ltal (Zsid. 1:1). Mivel pedig a prftknak kzs feladatuk volt, hogy az egyhzat j remnysgben tartsk s tmogassk a kzbenjr eljvetelig, ezrt azt olvassuk, hogy a hivek sztszrtsgukban keservesen panaszkodtak afelett, hogy ettl a rendes jtl megfosztatnak s gy szlnak: „A mi jeleinket nem ltjuk, nincsen immr prfta s nincs kzttnk, aki tudn, meddig tart ez” (Zsolt. 74:9). Mikor pedig mr nem nagyon messze volt a Krisztus, Dniel szmra idpont volt meghatrozva a ltoms s prftls megpecstelsre, nemcsak azrt, hogy az akkor szban forg jslsnak szilrd tekintlye legyen, hanem, hogy a hvek egy ideig nyugodt llekkel nlklzzk a prftkat, mivel minden kijelentsnek teljessge s bezrulsa kzel volt.
2. Meg kell tovbb jegyeznnk, hogy Krisztus (= felkent) neve erre a hrom tisztre vonatkozik. Mert tudjuk, hogy a trvny alatt szent olajjal kentk meg gy a prftkat, mint a papokat s kirlyokat. S ezrt adtk ez nneplyes Messis nevet is a megigrt kzbenjrra. Megvallom ugyan, hogy Krisztust kivlt kirlyi tisztre val tekintettel mondottk Messisnak (amint ezt egyebtt is kimutattam), mindamellett prftai s papi flkense is megtartja jelentsgt s egyiket sem szabad elhanyagolnunk. Ami a prftai kenetet illeti, arrl vilgosan szl zsaisnl ezekkel a szavakkal (61:1): „Az r Istennek lelke van n rajtam, azrt kent meg engem az r, elkldtt engem, hogy a szegnyeknek evengliumot hirdetnk, hogy a foglyoknak szabadulst hirdetnk, hogy az r jkedvnek esztendejt hirdetnm”, stb. Ime ltjuk, hogy prftai llekkel volt megkenve, hogy hirnke s tanja legyen az Atya kegyelmnek s pedig nem a kznsges szoks szerint, mivel a tbbi tantktl, akiknek hasonl feladatuk volt, meg van klnbztetve. Azt is meg kell jegyeznnk, hogy a kenetet nemcsak magrt vette el, hogy a tanti hivatalban eljrjon; hanem az egsz testrt is, hogy az evanglium folytonos hirdetsben a llek ereje is megmaradjon. Flttlenl igaz azonban az, hogy az ltala hozott tudomny tkletessgvel minden prfcinak vget vetett, gy, hogy Krisztus tekintlyn tnek csorbt mindazok akik az evangliummal meg nem elgedve, valami klssget toldoznak ahoz. Mert az a szzat, amely az gbl hallatszott al: „Ez az n szerelmes fiam, t hallgasstok” (Mt. 3:17), kivl eljoggal emelte t mindeneknek rendje fl. Aztn ez a kenet magrl a frl a tbbi tagokra sztradott, amint azt Jel megmondotta (Jel 3:1): „Prftlnak a ti fiaitok s lenyaitok, a ti ifjaitok ltsokat ltnak”, stb. Amit pedig Pl mond (I. Kor. 1:30), hogy t. i. Krisztus neknk blcsesgnkl adatott s msutt, hogy benne vannak elrejtve a tudsnak s rtelemnek minden kincsei, annak valamivel ms rtelme van: hogy t. i. kivltte nincs, amit megismernnk rdemes volna, s mindazok, akik hittel ismerik meg, hogy milyen , a mennyei javaknak minden teljessgt magukhoz veszik. Ezrt msutt ezt irja (I. Kor. 2:2): „Nem vgeztem magamban egyebet tudni ti kztetek, hanem a Jzus Krisztust, azt pedig, aki megfeszttetett”. s ez a legteljesebbb mrtkben igaz, mivel az evanglium egyszersgn tl haladni nem szabad. s Krisztus prftai tiszte arra irnyul, hogy tudjuk, hogy annak a tudomnynak sszegbe, amelyet tantott, bele van foglalva az egsz tkletes blcsesg.
3. ttrek a Krisztus kirlysgra, amelyrl haszontalanul folyna a sz, ha az olvaskat eleve nem figyelmeztetnk annak lelki termszetre, mert csak ebbl rthetjk meg, min jelentsge van annak, min haszonnal jr rnk nzve s csak ebbl ismerhetjk meg egsz hatalmt s rkkvalsgt. Azt az rkkvalsgot pedig, melyet Dnielnl (2:44) az angyal Krisztus szemlynek tulajdontott, az angyal Lukcsnl mltn alkalmaztatja a npnek dvssgre (Luk. 1:33). De ez is ktfle, vagy ketts mdon llaptand meg. Mert az egyik rkkvalsg az egyhz egsz testre vonatkozik, a msik pedig minden egyes tagnak sajtja. Az elsre vonatkozik az, amit a zsoltrban olvasunk (89:36 stb.): „Egyszer megeskdtem Dvidnak az n szentsgemre, nem hazudom. Az magva rkk megmarad s az kirlyi szke mint a nap n elttem s mint hold megmarad rkk s mind az ezekben val tkletes bizonysgok.” Mert ktsgtelen, hogy Isten e helyen arra nzve tesz igretet, hogy fia ltal lesz rk kormnyzja s vdelmezje az egyhznak. Mert ennek a jslatnak igazsga nem tallhat msutt, mint Krisztusban. Mivel Salamon halla utn menten nagyobb rszben sztomlott a kirlyi mltsg s Dvid csaldjnak szgyenvel magnemberre szllott, aztn fokrl-fokra lassanknt kisebbedett, mig vgre gyszos s szgyenletes pusztulssal rt vget. Ugyanily jelentsge van zsais ama felkiltsnak is (zs. 53:8): „Az nemzetsgt kicsoda beszlhetn meg?” Mert gy jelenti ki, hogy Krisztus a hall utn is lni fog, hogy sszekti t az tagjaival. Valahnyszor teht azt halljuk, hogy Krisztus rk hatalommal fegyvereztetett fel, mindig gondoljuk meg, hogy e segtsg az egyhz rkkvalsgt tmogatja, hogy zavaros viszontagsgai kztt, melyek folytonosan zaklatjk, azok kztt a slyos s flelmes mozgalmak kztt, melyek szmtalan veszllyel fenyegetik, mgis ment maradjon. gy, midn Dvid az (Zsolt. 2:2) ellensgei vakmersgt neveti, akik Istennek s az Krisztusnak igjt le prbljk szaggatni s azt mondja, hogy a kirlyok s npek hiba lzadoznak, mivel tmadsaik megtrsre elg hatalmas az, aki az gben lakozik, a kegyes lelkeket az egyhz rk megtartatsrl biztostvn, a j remnysgre biztatja ket, valahnyszor ltjk, hogy az egyhz szorongattatik. gy msutt (Zsolt. 110:1), mikor Isten nevben ezt mondja: „lj az n jobb kezem fell, miglen vetem a te ellensgeidet zsmolyul a te lbaid al”, arra figyelmeztet, hogy brmily sok s hatalmas ellensg eskszik is ssze az egyhz megostromlsra, mg sincs elg hatalmuk arra, hogy Isten vltozhatatlan rendeletvel megmrkzhetnnek, mellyel fit rk kirlly rendelte. Ebbl kvetkezik, hogy az rdg a vilg minden fegyverzetvel se kpes arra, hogy valaha megsemmistse az egyhzat, mely Krisztus rk kirlyi szkn alapul. Ami pedig az egyes hivek kln hasznt illeti, kell, hogy ez az rkkvalsg a boldog halhatatlansg remnyre indtson bennnket. Mert ltjuk, hogy minden, ami fldi s ebbl a vilgbl val, ideiglenes, st muland. Krisztus teht, hogy remnysgnket az gig emelje, azt hirdeti, hogy az orszga nem ebbl a vilgbl val (Jn. 18:36). Egy szval, mihelyt kzlnk valaki azt hallja, hogy Krisztus orszga lelki, ez ige ltal indttatva jusson el a jobb let remnysgre s mivel most Krisztus keze oltalmazza, a jv vilgban vrja ennek a kegyelemnek teljes gymlcst.
4. Azt mondottuk, hogy Krisztus kirlysgnak erejt s hasznt fel nem foghatjuk msknt, csak ha elismerjk, hogy lelki orszg. Ebbl is elgg nyilvnval, hogy mivel egsz letplynkon a kereszt alatt kell harcolnunk, a mi llapotunk kegyetlenl nyomorusgos. Mit hasznlna teht neknk, hogy e mennyei kirly uralma al gyjtetnk, ha ennek gymlcse nem a fldi let hatrn tl vrna rnk. S ezrt tudnunk kell, hogy mindaz a boldogsg, ami neknk Krisztusban igrtetik, nem kls javakban rejlik, hogy t. i. vig s nyugodalmas letet ljnk, fldi javainkban dusklkodjunk, minden bajtl mentek legynk s azokban a gynyrsgekben bvelkedjnk, melyeket a test szokott kivnni, hanem mindezek az igretek tulajdonkpen a mennyei letre vonatkoznak. Valamint pedig ezen a vilgon a np boldog s kivnatos llapota egyrszt minden javak bsgben s a bens bkben, msrszt azokban az ers vdelmi eszkzkben ll, melyek minden kls erszak ellen biztosan megvdik, gy Krisztus is meggazdagtja vit mindazokkal a javakkal, melyek a lelkek rk dvssghez szksgesek s elltja ervel, melynek kvetkeztben megingathatlanul llanak a lelki ellensgek brmin rohamaival szemben. Ebbl megrtjk, hogy Krisztus gy klsleg, mint belsleg inkbb uralkodik a mi javunkra mint a magra, hogy t. i. a llek ajndkaival, melyek termszetszerleg hinyoznak bellnk, amennyiben Isten rnk nzve hasznosnak tudja, eltelve, ezekbl az els zsengkbl rezzk, hogy mi Istennel valban sszekttettnk a teljes boldogsgra. Tovbb, hogy ugyanannak a lleknek erejben bzva ne ktelkedjnk abban, hogy az rdg, a vilg s brmin rtalom ellen mindig gyztesek lesznk. Ide cloz Krisztusnak az a vlasza is, melyet a farizeusoknak adott (Luk. 17:21): „Mivel Isten orszga kzttnk van, nem j gy el, hogy valaki eszbe vehetn”. Mert hihet, hogy mivel magt oly kirlynak vallotta, aki alatt Isten legfbb ldst kellett vrni, gnybl felszltottk t, hogy hozza el jelvnyeit. pedig, hogy Isten orszgt balga mdra ne keressk kls fnyben (mert a fldi dolgokra anlkl is hajlandbbak voltak a kelletnl) felhivja ket, hogy hatoljanak be sajt lelkiismeretkbe, mivel Isten orszga igazsg, bkessg s rm a Szentllekben (Rm. 14:17). Ezekbl tanuljuk meg rviden, hogy Krisztus orszgnak min haszna van rnk nzve. Mivel ugyanis nem fldi, vagy testi orszg, hogy romlsnak volna alvetve, hanem lelki: az rk letre emel fel minket, hogy e mi letnket a nyomorsgokban, hsgben, fagyban, megvetsben, gyalzatban s egyb nehzsgek kztt trelemmel hordozzuk mindenkor, megelgedve azzal az egy vigasztalssal, hogy minket a mi kirlyunk soha gy el nem hagy, hogy nyomorsgaink kztt segtsgnkre ne jnne, mig vgre harcainkat befejezvn, diadalra nem hiv minket. Mert az kormnyzsnak mdja az, hogy velnk mindazt kzlje, amit az Atytl vett. Mivel azrt immr felltztet s felfegyverez minket hatalmval, felkest tisztessggel s dicssggel, meggazdagt javaival, ebbl elg, st igen b okunk van a dicsekvsre, st mg bizalommal is megersttetnk, hogy rettegs nlkl harcoljunk az rdggel, bnnel s halllal. Vgl, hogy az igazsgba felltzve, btran legyzzk a vilg minden szidalmt s valamint minket ajndkaival bkezleg elraszt, gy mi viszont gymlcst teremjnk az dicssgre.
5. Ennlfogva nem olyan kirlyi felkenetst adja elnk a Szentirs, mely olajbl s egyb fszerekbl kszlt, hanem Isten Flkentjnek neveztetik, mivel a blcsesg, tuds, tancs, er s Isten flelmnek lelke rajta nyugodott meg (zs. 11:2). Ez az rm olaja, mellyel a zsoltr szerint (45:8) megkenetett az trsai eltt. Mert hogyha benne ilyen kivlsg nem lett volna, valamennyien nyomorltak s hezk volnnk. Mert (amint megmondatott) nem nmagrt volt gazdagg tve, hanem hogy gazdagsggal az hezket s elepedteket elrassza. Meg van irva, hogy az Atya a finak nem mrtk szerint adta a lelket (Jn. 3:4) s ezzel nyilvn ki van fejezve az a cl is, hogy mi valamennyien az bsgbl vegynk kegyelmet is a kegyelemrt (Jn. l:16). Ebbl a forrsbl szrmazik az a bkezsg, amelyet Pl emlt, (Ef. 4:7) s melynek rtelmben a kegyelem a hiveknek klnbzkpen osztogattatik, Krisztus ajndkozsnak mrtkhez kpest. Mindez a legteljesebb mrtkben bebizonytja, amit mondottam, hogy t. i. Krisztus kirlysga llekben s nem fldi gynyrsgekben s kls fnyben ll s ezrt, hogy e kirlysgnak rszesei lehessnk, a vilgrl le kell mondanunk. Ennek a szent felkensnek lthat jelkpe is megmutattatott Krisztus keresztsgben, mikor rajta nyugodott meg a Szentllek galamb alakjban (Jn. 1:32; Luk. 3:22). Hogy pedig a llek s annak ajndkai felkens nvvel neveztetnek (I. Jn. 2:20), ez sem jnak, sem kptelensgnek nem tnhetik fel, mert ernket innen kapjuk s nem egyebnnen. Ami pedig kivltkpen a mennyei letet illeti, arra nzve nincs bennnk egy cseppnyi egyb er sem, mint amit a Szentllek belnk csepegtet, aki szkhelyt Krisztusban vlasztotta, hogy belle bven radozzanak rnk azok az gi kincsek, melyekben mi oly szegnyek vagyunk. Ezrt, mivel egyrszt a hivek az kirlyuknak erejbe felltzve gyzhetetlenl llnak, msrszt, mivel az lelki kincsei azokra bven kiradnak, nem ok nlkl neveztetnek keresztyneknek. Egybknt annak az rkkvalsgnak, amelyrl szltunk, egyltaln nem mond ellent Plnak ez a mondsa (I. Kor. 15:24–28), hogy Krisztus a kirlysgot egy idben tadja Istennek s az Atynak; hogy maga a Fi is al leszen rendelve s eknt Isten leszen minden mindenekben, mert e szavak nem akarnak egyebet jelenteni, csak azt, hogy a kirlysg kormnyzsa ama tkletes dicssgben nem olyan lesz, amilyen most. Mert az Atya minden hatalmat a finak adott, hogy ltala kormnyozzon, tplljon s tartson meg bennnket, hogy az vdelme alatt vjon s segtsen bennnket. gy brmennyire elbolyongunk is Istentl, Krisztus kznk s Isten kz ll, hogy lassanknt elvezessen az Istennel val szilrd sszekttetsre. S az is, hogy az Atya jobbja fell l, bizonyra ppen annyit jelent, mintha az volna mondva, hogy az Atya kvete, akinl az uralkods teljes hatalma van, mivel Isten az szemlyben akarja kzvetve (hogy gy szljak) az egyhzat kormnyozni s vdelmezni. pen gy magyarzza Pl is a dolgot az efezusiakhoz irott levl els rszben (20. v. stb.), mikor azt mondja, hogy Krisztus az Atya jobbja fell helyeztetett, hogy az egyhznak, mely az teste, feje legyen. Ide cloz az is, amit egyebtt tant (Fil. 2:9), hogy t. i. Krisztusnak adatott oly nv, mely minden egyb nvnl fljebbval, hogy Krisztus nevre minden trd meghajoljon s minden nyelv az Atya dicssgnek vallja t. Mert ezekben a szavakban is oly rendjt mutatja Krisztus orszgnak, mely jelen ertlensgnk mellett neknk szksges. gy helyesen kvetkezteti Pl, hogy Isten nmaga lesz akkor az egyhz fejv, mivel akkorra betlttte Krisztus a maga tisztt az anyaszentegyhz oltalmazsban. Ugyanezrt nevezi az Irs lpten-nyomon rnak, mivel Isten azzal a rendeltetssel lltotta t flnk, hogy uralmt ltala gyakorolja. „Mert, jllehet sok urasg van a vilgon, mindazltal neknk egy Istennk vagyon, amaz Atya, akitl mindenek vannak, mi is abban vagyunk s egy urunk a Jzus Krisztus, ki ltal mindenek vannak, mi is ltala”, mondja Pl (I. Kor. 8:5 stb.). Ebbl knnyen megrthetjk, hogy ugyanaz az Isten, ki zsais ltal (33:32) kijelentette, hogy az egyhznak kirlya s trvnyhozja. Mert, br mindentt az Atya jttemnynek s ajndknak nevezi mindazt a hatalmat, ami csak birtokban van, de ezzel nem jelent semmi egyebet, mint, hogy isteni hatalommal uralkodik, mivel a kzbenjr szemlyt azrt lttte magra, hogy az Atya kebelbl s a megfoghatatlan dicssgbl leszllva, hozznk kzeledjk. Annyival mltnyosabb teht, hogy mi valamennyien egy rtelemben vezzk fl magunkat engedelmessgre s minden szolglatunkat a legnagyobb sernysggel szabjuk az akarathoz. Mert, valamint a kirly s psztor tisztjt sszecsatolja a hivekkel szemben, akik nknt engedelmessgre adjk magukat, gy viszont azt halljuk, hogy vasplct hordoz, mellyel minden engedetlent gy megtr, mint a fazekas cserepeit (Zsolt. 2:9). Halljuk azt is, hogy pognyoknak itl birja lesz, hogy a fld szint holttestekkel bortja be s hogy minden vele szemben ll magassgot lednt (Zsolt. 110:6). Ennek a dolognak nmely pldit manapsg is ltjuk, teljes valsulsa azonban az utols itlet alkalmval fog vgbemenni, amit tulajdonkpen gy is lehet tekinteni, mint uralkodsnak utols cselekedett.
6. A papsgrl rviden azt kell tartanunk, hogy ennek az a clja s haszna, hogy a kzbenjr minden szepltl tiszta levn, szentsgvel kiengesztelje Istent irntunk. Mivel azonban az Istenhez val menetelt a megrdemlett tok teszi lehetetlenn s Isten, mint itl bir haragszik renk, hogy a pap az Isten haragjt lecsendestse s szmunkra kegyelmt megszerezze, szksges, hogy engesztel ldozat jjjn kzbe. Ezrt, hogy Krisztus ezt a tisztet betltse, ldozattal kellett kzre lpnie. Mert a trvny alatt nem volt megengedve a papoknak, hogy a szent helybe vrldozat nlkl lpjenek be, hogy ebbl megrtsk a hivek, hogy a pap, jllehet kzbenjr szszlul van rendelve, mindamellett Isten csak akkor lesz irgalmas, ha a bnk megengeszteltettek. Errl a dologrl bsgesen szl az apostol a zsidkhoz irott levl 7. rsztl a 10. rsznek majdnem vgig. Eladsnak lnyege mgis az, hogy a papsg tiszte egyedl Krisztust illeti meg, mivel hallnak ldozatval bnssgnket eltrlte s vtkeinkrt eleget tett. Hogy pedig e krlmny mily fontos, figyelmeztet arra minket Istennek nneplyes eskje, melyet gy mondott, hogy soha meg nem bn: „Te vagy rkkval pap, Melkisdeknek rende szerint” (Zsolt. 110:4). Mert ezzel bizonyra azt a f hitcikket akarta megersteni, amelyrl tudta, hogy dvssgnkre nzve legfontosabb. Amint ugyanis megmondottuk, sem magunk, sem krseink Istenhez nem jrulhatnak, ha a pap, miutn bneinkbl megtiszttott, meg nem szentel s meg nem szerzi szmunkra azt a kegyelmet, amelytl minket bneinknek s gonosz tetteinknek tiszttalansga elzr. gy ltjuk, hogy Krisztus hallval kell kezdennk, ha azt akarjuk, hogy az papsgnak hatsa s haszna rnk is kiterjedjen. Ebbl az kvetkezik, hogy Krisztus rkkval szszlnk, kinek vdelme folytn kedvessget szerznk. Ebbl viszont nemcsak a knyrgs irnt val bizalom, hanem az istenflk lelkiismeretre csendessg is szrmazik, midn Isten atyai megbocstsban megnyugosznak, teljesen meg lvn gyzdve afell, hogy Istennek mindaz tetszik, amit a kzbenjr megszentelt. Mivel pedig Isten a trvny alatt azt parancsolta, hogy neki barmokkal ldozzanak, az ldozsnak egszen ms s j mdja volt a Krisztusban, hogy t. i. az ldozat ugyanaz, aki a pap. Mert sem a bnkrt egyb megfelel elgttel nem volt tallhat, sem nem volt senki oly nagy tisztsgre mlt, hogy egyszltt fit ldozhatta volna fl Istennek. Krisztus pedig a papi tisztet viseli s pedig nemcsak azrt, hogy az engesztels rk trvnye szerint kegyelmess s irgalmass tegye velnk szemben az Atyt, hanem azrt is, hogy ennek a nagy tisztessgnek trsasgba minket is elhvjon (Jel. 1:6).
Mert, br mi magunkban meg vagyunk fertztetve, benne mgis papok vagyunk, magunkat s mindennket flldozzuk Istennek, az gi szentlybe szabadon megynk be, hogy kedvesek s jillatak legyenek Isten szine eltt a tlnk ered krseknek s magasztalsoknak ldozatai. Krisztusnak ama mondsa: „rettk szentelem n mg magamat” (Jn. 17:19), ily messzire terjed, mivel az szentsgvel elrasztva, mikor minket magval egytt az Atynak ldozott, akik egybknt gylletesek vagyunk eltte, akkor mint tisztk, kesek, st szentek tetszst tallunk az r eltt. Erre vonatozik a szent helynek ama megkense, melyrl Dnielnl van emlts (9:24). Mert meg kell jegyeznnk, hogy min ellentt van e kzt a megkens kztt s ama msik, akkor gyakorlatban lv kpletes, kztt. Mintha az angyal azt akarn mondani, hogy a pldzatok eltntvel Krisztus szemlyben lesz vilgos igazsgg a papsg. Annyival krhozatosabb teht azoknak hazugsga, akik Krisztus papsgval meg nem elgedve, nmagukat merszeltk felkszteni Krisztus megldozsra, amint ez naponknt trtnik a ppista egyhzban, ahol a mist gy tekintik, mint Krisztus felldozst.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre