//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet :

TIZENNEGYEDIK FEJEZET. A kzbenjr kt termszete mint alkot egy szemlyt. 1 - 8

TIZENNEGYEDIK FEJEZET. A kzbenjr kt termszete mint alkot egy szemlyt. 1 - 8


TIZENNEGYEDIK FEJEZET. A kzbenjr kt termszete mint alkot egy szemlyt.

1. Tovbb, amit a Szentirs mond (Jn. 1:14), hogy az Ige testt ln, ezt nem gy kell rteni, mintha vagy testt vltozott volna, vagy zavarosan testtel vegylt volna, hanem mivel a Szznek mhbl vett emberi testet magra templomul, hogy abban lakozzk; s , ki Isten fia volt, ember fiv ln, de nem a lnyeg sszezavarodsa, hanem a szemly egysge ltal. Azt lltjuk ugyanis, hogy istensge az emberi termszettel aknt kttetett ssze s gy egyeslt, hogy mind e kt termszet kln-kln megtartotta a maga valdi sajtsgt s mgis a kettbl egy Krisztus lett. Ha az emberi dolgokban lehet valami hasonlt lelni ehez a nagy titokhoz, gy ltszik, hogy az emberrl vett hasonlsg ll ehez legkzelebb, kirl ltjuk, hogy kt valsgbl van sszetve, de ezek kzl egyik sem vegylt el annyira a msikkal, hogy a maga termszetnek sajtossgt meg ne rizte volna; mert sem a llek nem test, sem a test nem llek. Ezrt llthatunk kln a llekrl olyat, ami a testre semmikpen nem vonatkozhatik, viszont a testrl olyat, ami a llekre nzve semmi mdon meg nem ll s ezrt mondhatunk az egsz emberrl is olyat, amit sem a llekrl kln, sem a testrl a jzan sznek megfelelleg nem fogadhatunk el. Vgl a llek sajtsgait t szoktk vinni a testre s a test sajtsgait a llekre, mindamellett a testbl s llekbl ll lny csak egy ember s nem tbb. Az ilyen szlsmdok pedig egyrszt azt jelentik, hogy az ember csak egy szemly, aki a kt klnbz valsgbl van alkotva, msrszt, hogy kt klnbz termszet az, mely ezt az egy szemlyt alkotja.

Igy szl a Szentirs Krisztusrl is, mert nha oly dolgokat tulajdont neki, melyeket egyszeren emberi termszetre kell vonatkoztatnunk, mskor ismt olyanokat, amelyek kivllag isteni termszett illetik meg, majd megint oly dolgokat, melyek mind a kt termszetet magukban foglaljk, de kln egyikre sem illenek elgg. s a kt termszetnek Krisztusban val egyeslsrl oly tisztn s vilgosan szl az Irs, hogy szerinte a kt termszet a maga tulajdonsgait nha egymssal kzli, gyakran ssze is cserli; s ezt a kpesbeszdet a rgiek Communicatio idiomatum (a tulajdonsgok kzlse) szavakkal szoktk kifejezni.

2. Mindez azonban nem volna oly bizonyos, ha a Szentirsnak igen sok lpten-nyomon szemnkbe tl kifejezse nem bizonytan, hogy nincs bennk semmi, amit ember tallt volna ki. Amit Krisztus magrl mondott: „Minekeltte brahm volna, n vagyok” (Jn. 8:58), semmikpen sem illik ember voltra. Jl tudom, min fecsegssel szoktk elferdteni ezt a helyet a tvelyg lelkek, hogy t. i. Krisztus minden idknl elbb megvolt, mivel mr akkor eleve elismertetett Megvltl gy az Atynak tancsban, mint a kegyes embereknek elmjben. Mivel azonban az testben val megjelensnek napja s rk lnyege kztt oly nyilvnval megklnbztetst tesz s kifejezetten rgi eredetre akarja a maga hatalmt alaptani, mellyel mg brahmot is fllmulja, ezzel nyilvn olyasmit tulajdont magnak, ami az isteni termszetnek sajtja. Hogy Pl azt mondja felle (Kol. 1:15), hogy minden teremts kztt elsszltt, ki miden dolog eltt ltezett s aki ltal jtt ltre minden s hogy maga is azt mondja magrl (Jn. 17:5), hogy neki a vilg teremtse eltt dicssge volt az Atynl s az Atyval egytt munklkodott (Jn. 5:17) ez sem vonatkozik semmivel sem inkbb emberi termszetre. Bizonyos teht, hogy ezeket s a hasonl mondsokat egyedl csak isteni termszetre lehet vonatkoztatni. Hogy pedig t az Irs az Atya szolgjnak nevezi (zs. 42:1 s ms helyeken), hogy felle az van mondva, hogy letkorban s blcsesgben Istennl s embereknl nvekedett (Luk. 2:52), hogy sajt lltsa szerint nem keresi a maga dicssgt (Jn. 8:50), nem tudja az utols napot (Mrk. 13:32), hogy nem magtl beszl (Jn. 14:10 s 6:38), hogy nem a sajt akaratt teszi, hogy t lttk s kzzel rintettk (Luk. 24:39): mindez egyedl ember voltra vonatkozik. Mert amennyiben Isten, semmi dologban nem nvekedhetik, mindent magrt cselekszik, eltte semmi rejtve nincs, mindent sajt akarata itlete szerint intz s emellett lthatatlan s kzzel rinthetetlen. Mindezeket a dolgokat nem tulajdontja kln az emberi termszetnek, hanem gy veszi magra, mint amelyek a kzbenjr szemlyre tartoznak. A tulajdonsgok kzlse pedig az, amit Pl mond (Csel. 20:28), hogy t. i. Isten az vre ltal szerezte az anyaszentegyhzat s hogy a dicssg Ura feszttetett keresztre (I. Kor. 2:8). Ugyanily rtelme van annak is, amit Jnos mond (I. Jn. 1:1), hogy t. i. az letnek beszdt a mi kezeinkkel tapasztaltuk. Istennek bizonyra nincsen vre, nem szenved s kzzel nem rinthet, hanem, mivel az, aki igaz Isten s ember volt, a Krisztus, kiontotta az vrt rettnk a keresztfn, azok a dolgok, melyek az emberi termszetben mentek vgbe, br nem tulajdonkpen, de mgis nem ok nlkl vitetnek t isteni termszetre. Hasonl plda, mikor Jnos azt tantja (I. Jn. 3:16), hogy Isten lett adta rettnk. Ezen a helyen is az emberi termszet sajtsga kzltetik a msik termszettel. Viszont, mikor Krisztus mg a fldn volt s azt mondta (Jn. 3:13), hogy senki a mennybe fel nem ment, csak az embernek fia, ki az gben vala, bizonyra akkor mg emberi mivolta s a test szerint, melyet fellttt, nem volt az gben, hanem, mivel maga egyttal Isten s ember volt, a ketts termszet egyeslse folytn az egyik termszetnek tulajdontotta azt, ami a msikat illette.

3. De Krisztus igaz valsgt legvilgosabban azok a szentirsi helyek fejezik ki, melyek egyszerre mindkt termszett sszefoglaljk, aminket Jnos evangliumban igen sokat tallunk. Mert sem isten-voltnak, sem ember-voltnak kln nem tulajdonthatjuk, hanem egyszerre mindakettnek, amit az evangliumban olvasunk, hogy t. i. az Atytl hatalmat vett a bnk megbocstsra, a halottak feltmasztsra, az igazsg, szentsg s dvssg osztogatsra, hogy az igaz bir, aki az elevenek s holtak felett ll, hogy t olyan tisztelet illeti, mint az Atyt, vgre hogy a vilg vilgossgnak, a j psztornak, az egyetlen ajtnak, az igazi szltnek neveztetik (Jn. 1:29 s 5:21 stb., 9:5 s 10:7 stb., 15:1 stb.). Mert Isten fia ily kivlsgokkal s eljogokkal volt felruhzva, mikor testben megjelent, melyeket noha a vilg teremtse eltt az Atyval egytt birt, mindazonltal nem oly mdon s nem oly alakban, mint azutn s amelyeket senkinek, aki csak puszta ember volt, nem lehetett volna adni. Ugyanily rtelemben kell vennnk, amit Plnl olvasunk (I. Kor. 15:24), hogy t. i. Krisztus, miutn az itletet vgrehajtotta, az uralmat viszaadja Istennek s az Atynak. Mert Isten fia uralmnak, amint kezdete sohasem volt, gy vge sem lesz soha, hanem amint a testi alacsony llapotba rejtztt s magt megrestette (Fil. 2:7) szolgai alakot vevn magra s fensge kls fnyt levetvn, az Atyval szemben engedelmesnek mutatta magt s az ily megalzkodst vgrehajtvn, vgl dicssggel s tisztessggel megkoronztatott (Zsid. 2:7) s felemeltetett a legfbb uralomra, hogy eltte minden trd meghajoljon (Fil. 2:10), gy akkor azt a nevet, a dicssgnek azt a koronjt s mindazt, amit az Atytl csak vett, az Atya hatalma al adja, hogy Isten legyen minden mindenekben (I. Kor. 15:28). Mert mely clra volt adva neki a hatalom s az uralkods, ha nem arra, hogy az Atya az kezvel kormnyozzon minket? Ez rtelemben mondja az Irs azt is, hogy az Atya jobbjn l. Ez pedig csak bizonyos ideig tart, mig istensgt kzvetlen szemllettel lvezzk. s ezen a helyen nem lehet menteni a rgieknek tvelygst, akik midn a kzbenjr szemlyre nincsenek figyelemmel, majdnem teljesen elhomlyostjk annak az egsz tantsnak eredeti rtelmt, amelyet Jnos evangliumban olvasunk s magukat mindenfle hurkokba bonyoltjk. A helyes rtelmezsnek teht az legyen a kulcsa rnk nzve, hogy mindaz, ami a kzbenjr tisztre vonatkozik, sem nem kizrlag az isteni termszetrl, sem nem kizrlag az emberi termszetrl van mondva. Krisztus teht mindaddig uralkodik, mig csak a vilg itl birjaknt meg nem jelenik, amikor is ertlensgnk csekly mrtke szerint minket az Atyval egyest. Mikor pedig mi, mint az gi dicssg rszesei, megltjuk Istent, amin, akkor a kzbenjr tisztt elvgezve, megsznik az Atya kvete lenni s megelgszik azzal a dicssggel, amely meg volt nki mr a vilg teremtse eltt. S az r elnevezst sem tulajdonthatjuk sajtlag Krisztus szemlynek, hanem csak annyiban, amennyiben kzp helyet foglalt el Isten kztt s kzttnk. Erre vonatkozik Pl eme mondsa (I. Kor. 8:6): „Egy Istennk van, akitl mindenek s egy Urunk van, aki ltal mindenek vagynak”, akire t. i. az ideiglenes uralkodst az Atya rbizta, mig szinrl-szinre lthat nem lesz az isteni fensge s akinek, ha ezt a hatalmat az Atynak visszaadja, annyira nem lesz kisebbsgre, hogy mg tndklbben jelenik meg. Mert akkor aztn Isten is megsznik Krisztus feje lenni, mivel magnak Krisztusnak istensge nmagbl fog tndklni, mig ez ideig mintegy ftyollal volt bevonva.

4. s ez a megfigyels igen alkalmas lesz sok nehzsg megoldsra, ha az olvask helyesen alkalmazzk azt. Mert csodlatos, hogy nemcsak a tanulatlanokat, hanem mg azokat is, akiknek mgis van valami kpzettsgk, mennyire gytrik, kinozzk az oly szlsmdok, melyekrl azt ltjk, hogy Krisztusnak tulajdonttatnak, de sem istensgre, sem emberi mivoltra kellen nem alkalmazhatk, mert nem veszik fontolra, hogy az ilyen kifejezsek az szemlyre, amelyben Isten s ember gyannt jelent meg s kzbenjri tisztre vonatkoznak. s ltalban ltni val, hogy mindezek az egyes kifejezsek mily szpen sszefggenek egymssal, csak legyen jzan magyarzjuk, aki ezeket ily nagy titkokhoz illend vallsos buzgsggal vizsglja.* Nincs azonban semmi, amit a dhng s nfej szellemek ssze ne zavarnnak. Elkapjk az emberi mivoltra vonatkoz jelzket, csak azrt, hogy istensgt eltrljk; viszont azokat a jelzket, melyek istensgre vonatkoznak, arra hasznljk, hogy ember-mivoltt megsemmistsk. Amit pedig az Irs mindkt termszetre vonatkozlag oly szoros sszefggsben mond, hogy kln egyik termszetre sem illik, azt mindkt termszet megsemmistsre hasznljk. Ez pedig mit jelent egyebet, mint azt vitatni, hogy Krisztus nem ember, mivel Isten, nem Isten, mivel ember, se nem ember, se nem Isten, mivel ember is, Isten is egyuttal?

Megllaptjuk teht, hogy Krisztus, mint Isten s ember, aki kt egyeslt, de nem sszezavart termszetbl ll, a mi Urunk s Istennek igazi fia emberi mivolta szerint is, br nem emberi mivolta kvetkeztben. Tvol kell teht magunktl tartanunk Nestorius tvelygst, aki azzal, hogy Krisztus kt termszett inkbb sztszaktani, mint elklnteni akarta, ketts Krisztust koholt; mivel ltjuk, hogy az Irs nyiltan ellene mond ennek a tvelygsnek, midn az Isten finak nevt annak tulajdontja, aki a szztl szletik s magt a szzet is a mi Urunk anyjnak nevezi (Luk. 1:32.43). vakodnunk kell az Eutyches-fle rjngstl is, hogy mig a szemly egysgt akarjuk bizonytani, mindkt termszetet le ne romboljuk. Mert annyi bizonytkot hoztunk mr eddig fel, melyekben az isteni termszet az emberitl el van vlasztva, annyi ms fordul el az irsban lpten-nyomon, hogy mg azok szjt is bedughatnk, akik legjobban szeretnek vitzni. Nemsokra felhozok nhnyat ezek kzl, melyek ezt a koholmnyt mg alaposabban megdntik. Jelenleg elg lesz egy szentirsi hely. Mert Krisztus bizonyra nem nevezte volna testt templomnak, ha az istensg abban kln nem lakozott volna (Jn. 2:19). Ezrt, amint az efzusi zsinaton mltn krhoztattk Nestoriust, szintgy mltn krhoztattk utbb a konstantinpolyi s chalcedoni zsinaton Eutychest is, mivel Krisztus kt termszett ppoly kevss szabad sszezavarni, mint sztszaktani.

5. A mi korunkban is tmadott azonban egy ppily veszlyes szrnyeteg, Servet Mihly, aki Isten finak helybe egy koholt alakot lltott, melyet Isten lnyegbl, llekbl, testbl s hrom nem teremtett elembl rakott ssze. Els sorban is tagadja, hogy Krisztus valami egyb ok miatt volna Isten fia, hanemha azrt, mert a Szz mhbl s a Szentllektl szletett. Ez az agyafurtsg arra tr, hogy Krisztus ketts termszetnek megklnbztetst megdntve Krisztus valami vegylk legyen Istenbl s emberbl, de azrt sem Istennek, sem embernek ne legyen tarthat. Mert egsz eszmemenete annak bebizonytsra szolgl, hogy mieltt Krisztus testben megjelent, Istenben csak rnyszer alakok voltak, melyeknek valsga vagy hatsa csak akkor lpett eltrbe, mikor az az ige, mely erre a tisztessgre el volt rendelve, valsggal Isten fia kezdett lenni. Mi is valljuk ugyan, hogy a kzbenjr, aki a Szztl szletett, tulajdonkpen Istennek fia. Az ember-Krisztus nem is volna Isten megbecslhetetlen kegyelmnek tkre, ha nem volna r ruhzva az a mltsg, hogy Isten egyszltt fia legyen s annak neveztessk. Emellett azonban szilrdan megll az egyhznak ama meghatrozsa, hogy Krisztust Isten finak azrt tartjuk, mivel az az ige, mely az idknek eltte az Atytl szletett, gy vette fl az emberi termszetet, hogy azt az isteni termszetvel szemlyben egyestette (unio hypostatica). A szemlyi egyeslsen pedig oly sszekttetst rtettek a rgiek, mely kt termszetbl egy szemlyt alkotott. Ezt a kifejezst Nestorius rjngsnek megcfolsra talltk ki, mivel azt klttte, hogy Isten fia gy lakozott a testben hogy mgsem volt ember.

Servet azzal rgalmaz minket, hogy mikor mi azt mondjuk, hogy az rk ige, mg mieltt a testbe ltztt volna, mr Isten fia volt, kettss tesszk Isten fit; mintha mi valami mst mondannk, mint, hogy Isten fia testben jelent meg. Mert ha az ige Isten volt, mieltt emberr lett, azutn nem kezdett j Istenn lenni. Egyltaln nem kptelen dolog az, hogy Isten fia megjelent testben, mert hiszen rktl val szletsnl fogva mindig meg volt az a sajtsga, hogy Fiu. Ezt fejezik ki elttnk az angyalnak Mrihoz intzett szavai: „Az a szent, aki tled szletik, Isten finak neveztetik” (Luk. 1:35). Mintha csak azt mondan, hogy az Isten fia elnevezs, mely a trvny alatt homlyosabb volt, most nyilvnval s ltalnosan ismert lesz. Ennek felel meg Pl ama mondsa (Rm. 8:15): „Mivel most Krisztus ltal Isten fiai vagyunk, szabadon s bizvst kiltjuk: Abba, azaz szerelmes Atya.” Nem szmtottk- a rgi atykat is Isten fiai kz? Hiszen pen ebben bizakodva hivtk Istent, mint atyjukat, segtsgl. Mivel azonban, amita Istennek egyszltt fia megmutattatott a vilgnak, ama mennyei atyasg vilgosabban megismerhet lett, Pl ezt Krisztus uralkodsnak mintegy eljogul tnteti fel. Mindamellett azonban llhatatosan meg kell maradnunk amellett, hogy Isten soha nem volt atyja sem angyaloknak, sem embereknek, hanemha egyszltt fira val tekintetbl s hogy kivlt az emberek, akik nnn hamissguk folytn voltak gylletesek Isten eltt, csupn abbl az ingyenval kegyelembl fogadtattak fiakk, mivel Krisztus termszet szerint val Fi. S nem is a fiststl fgg ez, mint Servet felhozza, melyet Isten magnl elhatrozott; mert itt nem kpesbeszdrl van sz, mint ahogyan a megengeszteltets a barmok vrvel volt pldzva. Hanem mivel az atyk a trvny alatt a dolog termszethez kpest nem lehettek Isten fiai, ha rkbe fogadsuk nem volt a fre alaptva, minden szszersgnek hijn van a ftl azt vonni el, ami a tagokkal kzs volt. Tovbb megyek: mikor a Szentirs az angyalokat Isten fiainak nevezi (Zsolt. 82:6), kiknek e nagy mltsga pedig a jvend megvltstl nem fggtt, Krisztusnak a rendben szksgkpen meg kell elznie ket, hogy ket az atyval sszeksse. Rviden ismt megismtlem a dolgot s az emberi nemrl ugyanazt teszem hozz. Miutn gy az angyalok, mint az emberek, azzal a rendeltetssel voltak teremtve eredetktl fogva, hogy Isten mindkettjknek kzs atyjuk legyen, ha igaz Plnak az az lltsa (Kol. 1:15), hogy az sszes teremtmnyek kztt mindig Krisztus volt a f s elsszltt, hogy az elssg mindenben az v legyen, gy ltom, hogy helyesen vonhatom le azt a kvetkeztetst, hogy Isten fia megvolt a vilg teremtse eltt is.

6. Ha Krisztus fiuv ttele (hogy gy fejezzem ki magamat) akkor kezddtt volna, mikor testben megjelent, ebbl az kvetkeznk, hogy emberi termszete szerint is Isten fia volt. Servet s a hozz hasonl balgk szerint az a Krisztus Isten fia, aki testben megjelent, mert e nvvel testen kivl nem nevezhet. Feleljenek meg nekem arra a krdsre, hogy vajjon mindkt termszet szerint s mindakettre nzve fiu-? k ugyan gy fecsegnek, Pl azonban egszen msknt tant. Mi azt valljuk, hogy Krisztus az emberi testben nem akknt neveztetik fiunak, mint a hivek, t. i. csak fiuv fogadsbl s kegyelembl, hanem igazn s termszet szerint s pen ezrt egyetlen gy annyira, hogy ez a jegy klnbzteti meg minden mstl. Mert minket is, akik j letre szlettnk, a fiu elnevezsre mltat Isten, de az igaz s egyszltt fiu elnevezst egyedl Krisztus szmra tartja fenn. Hogyan lehet pedig egyetlen fiu a testvrek e roppant seregben, ha nem gy, hogy termszetnl fogva birtokban van az, amit mi ajndk gyannt kaptunk? S ezt a tisztessget a kzbenjr egsz szemlyre kiterjesztjk, hogy valban s sajtkpen legyen Isten fia az, aki szztl szletett s a kereszten ldozatl adta magt az Atynak. Mindamellett azonban isteni termszetre val tekintetbl, amint Pl tant (Rm. 1:1 stb.), mikor azt mondja, hogy elvlasztatott Isten evangliumra, amelyet azeltt az firl megigrt, aki test szerint szletett a Dvid magvbl s Isten fiul megbizonyttatott hatalmnl fogva. Mi szksg volt arra, hogy midn test szerint vilgosan Dvid finak nevezi t, mg kln kijelenti, hogy megbizonyttatott Isten fiul, ha ezzel azt nem akarn jelezni, hogy ez egszen mstl fgg s nem magtl a testtl? Mert amely rtelemben msutt azt mondja (II. Kor. 13:4), hogy a test ertlensge szerint szenvedett s feltmadott a llek erejben, gy most megklnbztetst lltott fel a kt termszet kztt. Mindenesetre meg kell engednnk, hogy amint Krisztus anyjtl vette a termszetet, mely szerint Dvid finak neveztetik, gy atyjtl van az a termszete, melynek kvetkeztben Isten fia s hogy ez az emberi termszettl eltr s klnbz.

A Szentirs ketts nvvel kesti t fel, midn vltogatva, majd Isten, majd ember finak nevezi t. A msodik elnevezsre nzve nem lehet vita, hogy a kznsges zsid nyelvszoks szerint neveztetik ember finak, mivel t. i. dm maradka kzl val. Ezzel szemben lltom, hogy Isten finak isteni mivolta s rk lnyege alapjn neveztetik, mivel nem kevsbb szszer, ha az isteni termszetre vonatkoztatjuk azt, hogy t Isten finak nevezik, mint, hogyha az emberi termszettel hozzuk sszefggsbe azt, hogy ember finak mondjk. Egyszval, azon a helyen, amelyet idztem, Pl pgy azt rti, hogy az a Krisztus, aki test szerint Dvidnak magvbl szletett, megbizonyttatott hatalommal Isten fiul, mint ahogyan ms helytt (Rm. 9:5) azt tantja, hogy Krisztus, aki test szerint zsidk kzl szrmazott, ldott Isten rkkn-rkk. Ha teht a ketts termszet klnbsge mindkt helyen jelezve van, mirt akarjk tagadni, hogy isteni termszetre val tekintetbl Istennek fia az, aki test szerint embernek fia is?

7. Bizonyra lrmsan prblgatjk vdeni tvelygsket azzal, hogy az Irs szerint Isten tulajdon finak nem kedvezett, s hogy Isten az angyalnak megparancsolta (Luk. 1:32), hogy aki a Szztl szletik, a Magassgban lakoz finak neveztessk. De hogy ezzel a silny ellenvetssel felettbb ne krkedjenek, vegyk egy kiss fontolra velnk, mennyit r okoskodsuk? Mert ha helyesen kvetkeztetnk, hogy Krisztus a fogantatstl fogva kezdett Isten fia lenni, mivel a fiu nevet az hordozza, aki fogantatott, ebbl az kvetkeznk, hogy az ige csak testben val megjelenstl kezdett ltezni, mivel Jnos (I. Jn. 1:1) azt mondta, hogy az letnek amaz igjrl ad hirt, melyet kezei megtapasztaltak. Hasonlkpen, amit a prftnl olvasunk (Mik. 5:2): „Te Betlehem, Juda fldje, br kicsiny vagy a Juda ezrei kzt, belled szrmazik nkem, aki uralkodik az Izraelen, akinek szrmazsa rgi kelet, az sid napjaibl val”, hogyan knyszerlnek magyarzni, ha ilyen mdon akarnnak bizonytani? Mert, hogy mi Nestoriussal, ki ketts Krisztust koholt, nem vagyunk egy nzeten, azt mr bebizonytottam, mert a mi tantsunk rtelmben minket Krisztus az atyafiusg erejvel tett Isten fiv, mivel abban a testben, amelyet tlnk felvett, Istennek egyszltt fia. s Augustinus* blcsen figyelmeztet arra, hogy Isten csuds s kivl kegyelmnek fnyl tkre az, hogy Krisztus, mint ember, oly tisztessget nyert, melyet meg nem rdemelhetett volna. Ezrt Krisztus anyjnak mhtl fogva mg test szerint is azzal a kivlsggal volt felkestve, hogy Isten fia.

Mindamellett a szemly egysgben nem kell oly vegylst koholni, mely az istensgtl elvegye a maga tulajdonsgt. p gy abban sincs semmi kptelensg, ha Isten rk igjt s Krisztust, a kt termszetet egy szemlyben egyestvn, klnbz mdokon Isten finak nevezzk, mint, ha klnbz szempontok szerint most Isten, majd emher finak nevezzk. Nem ver le jobban bennnket Servet msik rgalma sem, hogy t. i. Krisztus, mieltt testben megjelent, soha sem neveztetett Isten finak, legfelebb kpletesen, mivel br akkor homlyosabb volt leirsa, mgis, mivel vilgosan bebizonyult, hogy nem mskpen rk Isten, hanem csak azrt, mivel az Atytl rktl fogva szletett ige s az a nv, melyet felvett, nem illik egybknt a kzbenjr szemlyre, hanem csak azrt, mivel Isten jelent meg testben s hogy Isten nem neveztetett volna kezdettl fogva atynak, ha mr akkor is nem llott volna fenn fihoz val klcsns viszonya, akitl szrmazik minden rokoni s atyai sszekttets a fldn s gen ebbl knny levonnunk azt a kvetkeztetst, hogy Krisztus a trvny s prftk alatt is Isten fia volt, mieltt ez a nv az egyhzban hiress lett volna. Hogyha pusztn a szrl foly a vita, Salamon Istennek vgtelen fensgrl szlva azt lltja, hogy gy fia, mint maga megfoghatatlan (Pld. 30:4): „Mondd ki nevt, ha tudod – gy mond – vagy fit”. Tudom, hogy a vitzni szeretk eltt ennek a bizonytknak nincs nagy slya s n se helyezek r nagy slyt, csak mivel bebizonytja, hogy rosszakaratulag fecsegnek azok, akik azt mondjk, hogy Krisztus csak annyiban Istennek fia, amennyiben emberr lett. Tegyk hozz, hogy az sszes rgi irk egy szjjal s egy szivvel oly vilgosan bizonytottk ezt, hogy nem kevsbb nevetsges, mint krhozatos azoknak a szemrmetlensge, akik velnk szemben Irenaeust, vagy Tertullianust merszlik felhozni, jllehet, mind a ketten megvalljk, hogy Istennek fia, aki aztn lthatlag megjelent, lthatatlan volt.

8. Jllehet pedig Servet oly borzaszt szrnysgeket halmozott ssze, melyeket taln msok nem helyeselnek, mgis, ha kzelebbrl vizsgljuk a dolgokat, szre vehetjk, hogy mindazok, akik Isten fit csak testben ismerik, mindnyjan megengedik, hogy nem msknt Isten fia, hanem csak azrt, mivel a Szz mhben a Szentllektl fogantatott. Ekknt hazudoztk hajdanban a manichaeusok, hogy az ember az lelkt Isten nemzsbl veszi, mivel azt olvassk (I. Mz. 2:7), hogy Isten dmba l lelket lehelt. Mert oly mohn kapnak a fiu nv utn, hogy a kt termszet kztt semmi klnbsget nem hagynak, hanem zavarosan kiabljk, hogy az ember-Krisztus Isten fia, mivel emberi termszete szerint Istentl nemzetett. Eknt a blcsessgnek rk nemzse, melyrl Salamon prdikl, megsemmisl s vagy isteni termszete nem marad meg a kzbenjrban, vagy emberi termszete helybe llttatik valami kprzat. Servet durvbb szemfnyvesztseit, melyekkel magt s nmelyeket elbvlt, hogy e pldn okulva, a kegyes olvask jzansgukat s szernysgket annl jobban megrizzk, megcfolni hasznos dolog volna ugyan, mindamellett, mivel ezt egy kln knyvben megtettem, feleslegesnek tartom. Okoskodsnak lnyege az, hogy Isten fia kezdetben csak valami eszme volt s mr akkor el volt hatrozva, hogy mint ember, Istennek valsgos kpe legyen. Az isteni igt teht nem ismeri msknt, csak kls csillogsban. S azt mondja, hogy az volt az rk szlets, hogy fia nemzsre rktl fogva meg volt Istenben az akarat, mely magban a teremtsben tettel is kifejezsre jutott. E kzben a Lelket sszekeveri magval az igvel, mivel Isten a lthatatlan igt s Lelket sztosztotta a testbe s llekbe. Vgl Krisztus brzolsa nla a szlets szerept tlti be; de – gy mond – aki akkor csak jelkp ltal jegyzett fiu volt, az szletett vgl az ige ltal, melynek a mag szerept tulajdontja. Ebbl az kvetkezik, hogy a disznk s kutyk nem kevsbb Isten fiai, mivel Isten igjnek eredeti magvbl teremtettek. Jllehet, Krisztust hrom nem teremtett elembl alkotja ssze, ami szerinte annyit tesz, hogy Isten lnyegbl szrmazott, mindamellett gy koholja elsszlett voltt a teremtmnyek kztt, hogy a kveknek is ugyanaz a valsgos istensgk van a maguk rendje szerint. Hogy pedig oly szinben ne tnjk fel, mint aki Krisztust istensgtl meg akarja fosztani, azt lltja, hogy teste Istennel egylnyeg s hogy az ige az ltal lett emberr, hogy a test Istenn vltozott. gy, midn Krisztust msknt nem kpes Isten fia gyannt felfogni, csak ha teste Isten lnyegbl szrmazott s ismt istensgg vltozott, megsemmisti az ige rkkval szemlyt s elveszi tlnk Dvid fit, aki neknk megvltnkul igrtetett. Gyakrabban ismtli ugyan, hogy a Fiu Istentl szletett ennek tudsa s eleve elrendelse ltal, vgl pedig emberr lett abbl az anyagbl, amely kezdetben Istennl tndkltt a hrom elemben s amely aztn a vilg els vilgossgban, a tzes felhben s a tzoszlopban megjelent. Hogy azonban ekzben nmagval mily rtul ellenttbe jut, szerfltt hosszadalmas volna elmondani.

Ebbl a rvid vzlatbl megrtik a jzanesz olvask, hogy ennek a tiszttalan ebnek agyafurt csalsai az dvssgre irnyul remnyt egszen kioltottk. Mert ha a test az istensg maga volna, megsznnk annak temploma lenni. Nem is lehet senki megvltnk, aki nem brahmnak s Dvidnak magvbl szletett s test szerint valban emberr nem lett. Helytelenl hivatkozik Jnosnak ama szavaira is: „Az ige testt ln”, mert e szavak, amint ellenkeznek Nestorius tvelygsvel, gy azt az istentelen hazugsgot sem tmogatjk, melynek szerzje Eutyches volt, mivel az evanglistnak nem volt ms szndka, mint, hogy megmutassa a kt termszetben a szemly egysgt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!