„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
TIZENHARMADIK FEJEZET. Krisztus lnyeg szerinti, igazi testet lttt magra. 1 - 4
TIZENHARMADIK FEJEZET. Krisztus lnyeg szerinti, igazi testet lttt magra. 1 - 4
TIZENHARMADIK FEJEZET. Krisztus lnyeg szerinti, igazi testet lttt magra.
1. Krisztus istensgrl, melyet egyebtt vilgos s ers bizonytkokkal mutattunk ki, most ha nem csaldom, felesleges volna ismt trgyalni. Htra van teht annak megvizsglsa, hogy testnket felltve, mi mdon tlttte be kzbenjri tisztt. Valsgos emberi termszett ugyan rgente gy a manichaeusok, mint a marcionitk tagadtk. S ezek kzel az utbbiak azt koholtk, hogy Krisztus teste csak ltszlagos volt, az elbbiek pedig azt kpzeltk, hogy Krisztus mennyei testet vett magra. De a Szentirsnak mindakett ellenben sok s ers bizonytka van. Mert Isten a maga ldst nem mennyei magban, vagy ltszlagos emberi arc alatt igri, hanem brahm s Jkb magvban (I. Mz. 22:18 s 26:4). S nem valami gi embernek igrtetik az rk trn, hanem Dvid finak s az gyka gymlcsnek (Zsolt. 45:7). Ezrt mikor testben megjelent is, Dvid s brahm finak hivatik (Mt 1:1). Nemcsak azrt, hogy br a Szentllek ltal nemzetve szznek mhbl szletett, hanem mivel Pl magyarzata szerint (Rm. 1:3) test szerint Dvid magvbl szrmazott, amint ms helytt ugyanez az apostol azt tantja, hogy a zsidk kzl val volt (Rm. 9:5). Ezrt maga az r nem elgedvn meg az ember nevezettel, gyakran nevezi magt ember finak is, vilgosabban akarva jelezni, hogy igazn ember magvbl szrmazott ember. Mivel a Szentllek ennyiszer, ennyi eszkz ltal, ily nagy szorgalommal s egyszersggel adta el ezt a dolgot, mely magban sem homlyos, ki gondolta volna, hogy lesznek valaha oly szemrmetlen emberek, akik ennek a dolognak elhomlyostst is meg merjk kisrelni? s vannak mg ms bizonytkok is, ha tbbet akarunk felhozni. Ilyen Pl ama kijelentse (Gal. 4:4), amely szerint Isten elbocstotta fit, aki asszonytl szletett. Szmtalan bizonytk van arra nzve, hogy Krisztus hsgnek, szomjsgnak, hidegnek s termszetnk egyb gyngesgeinek al volt vetve. De e sok bizonytk kzl csak a legkiemelkedbbeket kell kivlasztanunk, melyek leginkbb szolglhatnak arra, hogy a llek az igaz bizalomban ersdjk. Ilyen pl. az a bizonytk (Zsid. 2:16), melynek rtelmben Krisztus az angyalokat nem tisztelte meg annyira, hogy azoknak termszett vette volna fl, hanem a mienket vette fl, hogy hsban s vrben val hall ltal dntse meg azt, akinl a hall hatalma volt. Ugyancsak itt olvassuk (2:11), hogy az vele val kzssgnkrt testvreinek tartatunk. Itt olvassuk azt is (4:15), hogy az testvreihez azrt kellett hasonlv lennie, hogy irgalmas legyen s hsges kzbenjr; mert nem oly fpapunk van, ki ertlensgnk rzsn meg ne indlna s tbb effle. Ide tartozik az is, amit kevssel ezeltt rintettnk, hogy t. i. bneinknek testnkben kellett megengeszteltetnik, amit Pl vilgosan tant (Rm. 8:3). s bizonyra azrt vonatkozik rnk mindaz, amit csak az Atya Krisztusra ruhzott, mivel Krisztus a f, amelybl az egsz test izek ltal sszektve nvekvst veszen (Ef. 4:16). St klnben az az llts sem llhatna meg (Jn. 1:16 s 3:34), hogy neki a Szentllek mrtk nlkl adatott, hogy mi mindnyjan az teljessgbl mertsnk, mivel nincs kptelenebb gondolat, mint hogy Isten az valsgban idegen ajndkkal gyarapodnk. Ezrt mondja maga Krisztus egyebtt (Jn. 27:19): „n rettk szentelem meg magamat”.
2. Amely szentirsi helyeket pedig tvelygsk igazolsra felhoznak, azokon nagy erszakot tesznek s semmit nem rnek el lha elmnckedskkel, mikor azokat a dolgokat prbljk megsemmisteni, melyeket rsznkrl mr felhoztam. Marcion azt kpzeli, hogy Krisztus test helyett valami tnemnyt lttt magra, mivel egy helytt azt mondja az Irs, hogy hasonlatos lett az emberhez s alakjrl ismertk meg, hogy ember. De gy egyltaln nem veszi fontolra, hogy Pl az emltett helyen mit vitat.
Mert az olvast nem arra akarja tantani, hogy Krisztus min testet vett fel, hanem hogy mikor istensgt joggal kimutathatta, nem gy viselkedett, hanem csak gy, mintha elvetett s megvetett ember volna. Mert, hogy pldjval alzatossgra buzdtson minket, azt mutatja meg, hogy dacra istensgnek s dacra annak, hogy dicssgt azonnal nyiltan megmutathatta volna a vilgnak, jogbl mgis engedett s magt nknt megrestette, t. i. szolgai alakot lttt magra s ezzel az alacsony llapottal megelgedve, engedte, hogy a test leple elrejtse isteni mivoltt. E helyen bizonyra nem arra tant, hogy mi volt Krisztus, hanem, hogy miknt viselkedett. St az egsz szvegbl knny megrtennk, hogy Krisztus az igazi emberi termszetet gy vette magra, hogy magt megrestette. Mert mit akar kifejezni ezekkel az igkkel: „Olyannak talltatott az brzatban, mint ember”, ha nem azt, hogy egy ideig isteni dicssge nem tndkltt, hanem csak az emberi alak mutatkozott hitvny s megvetett llapotban. Nem llana meg msknt Pternek ama kijelentse sem (I. Pt. 3:18), hogy Krisztus testben meghalt s llekben ismt megelevenedett, ha Isten fia az emberi termszetben ertlen nem lett volna. Ezt Pl mg vilgosabban megmagyarzza, mikor azt mondja, hogy Krisztus a test ertlensge szerint szenvedett (II. Kor. 13:4). s ide tartozik a flmagasztaltats is, mivel nyilvn ki van mondva, hogy Krisztus j dicssget nyert, miutn magt megrestette, ami pedig egyltaln nem illenk msra, csak testtel s llekkel felruhzott emberre. A manichaeus valami lgies testet forml, mivel a Szentirs azt mondja, hogy Krisztus msodik s gi dm az gbl (I. Kor. 15:47). De maga az apostol itt sem tulajdont neki mennyei lnyeget, hanem olyan lelki ert, mely Krisztusbl kiradva, minket megelevent. Ezt pedig, amint ltjuk, gy Pter, mint Pl kln vlasztja az testtl. St inkbb ebbl a helybl igen j megerstst nyer az a tudomny, mely a Krisztus testrl az igaz hivk kztt rvnyben ll. Mert, ha Krisztusnak teste szerint nem volna ugyanaz a termszete mint neknk, hibaval volna az az okoskods, melyet Pl oly hvvel folytat (I. Kor. 15:13): „Ha a halottaknak fltmadsuk nincsen, a Krisztus is nem tmadott fl s ha Krisztus fltmadott, mi is fltmadunk”. Brmin menedket keressenek teht a rgi manichaeusok, vagy azoknak j tantvnyai, mit sem nyernek vele.
Gyalzatos menekvs az, mikor azt hazudjk, hogy Krisztus csak annyiban neveztetik ember finak, amennyiben embereknek igrtetett. Mert nyilvnval, hogy a zsid beszdmd szerint az igazi ember neveztetik ember finak. Krisztus pedig minden bizonnyal megtartotta anyanyelvnek kifejezsi mdjt. Hogy dm fiai alatt mit kell rtennk, vita trgyt nem kpezheti. s hogy tovbb ne menjnk, a nyolcadik zsoltrnak az a helye, melyet az apostolok Krisztusra vonatkoztatnak, bven elgsges lesz szmunkra (Zsolt. 8:5): „Micsoda az ember, hogy megemlkezel rla, vagy az embernek fia, hogy megltogatod tet”. E szlsmd nyilvn kifejezi elttnk Krisztus igazi ember voltt, mivel, br nem haland atya nemzette kznsges mdon, mindamellett eredete dmtl szrmazott. Nem llna meg msknt az sem, mit fentebb idztnk (Zsolt. 2:14), hogy t. i. Krisztus testben s vrben rszeslt, hogy maghoz gyermekeket gyjtsn az Isten irnt val engedelemre. Ezek a szavak nyilvn velnk egytt ugyanazon termszet rszesnek mondjk Krisztust. Ez rtelemben mondja az apostol azt is, hogy gy a megszentels szerzje, mint azok, akik megszenteltetnek, ugyanattl az egytl szrmaznak. Mert, hogy ez a termszetben val kzssgre vonatkozik, a szvegbl bebizonyl, mivel menten hozz csatolja e szavakat is (Zsid. 2:11): „Ezrt nem szgyenli azokat atyafiainak nevezni ”. Mert, ha elbb azt mondotta volna, hogy a hivk Istentl szrmaznak, ebben a nagy mltsgban min oka lett volna Krisztusnak arra, hogy minket szgyelljen? De, mivel Krisztus vgtelen kegyelmbl a fertelmes s gyalzatos emberekkel egy trsasgba adja magt, azrt mondja az Irs, hogy nem szgyenlette ket. Hiba vetik azt is ellennk, hogy gy az istentelenek is testvreiv lesznek Krisztusnak, mivel tudjuk, hogy Isten fiai nem testbl s vrbl, hanem a llekbl szletnek hit ltal. Eknt a testvri sszekttetst nemcsak a test teszi. Jllehet az apostol ezt a tisztessget csak a hivknek tulajdontja, hogy Krisztussal egytt azon egybl szrmaznak, mindamellett sem kvetkezik, hogy a hitetlenek test szerint nem ugyanazon eredetek. Mint mikor azt mondjuk, hogy Krisztus azrt lett emberr, hogy minket Isten fiaiv tegyen, ez a kijelents mg nem terjed ki brkire, mivel kzbe van vetve a hit, mely minket lelkileg Krisztus testbe beolt. Az elsszltt nvrl is civdst kezdenek tudatlanul. Mert azt mondjk, hogy Krisztusnak mindjrt kezdetben dmtl kellett volna szletnie, hogy az atyafiak kztt elsszltt legyen. Mert az elsszlttsg nem a korra, hanem a tisztelet fokra s az erny kivlsgra vonatkozik (Rma 8:29). Semmivel sem klnb az, hogy Krisztusrl azt fecsegik, hogy azrt vett fl emberi alakot s nem az angyalokt, mivel az emberi nemet fogadta kegyelmbe. Mert az apostol, hogy megmutassa, min tisztessg volt az, amelyre minket Krisztus mltatott, az angyalokhoz hasonlt, akik e tekintetben alattunk llottak (Zsid. 2:16). s ha Mzes bizonysgt, ahol azt mondja, hogy az asszonynak magva megrontja a kigynak fejt (I. Mz. 3:15), helyesen rtelmezzk, mindenfle vitnak azonnal vge szakad. Mert ezen a helyen nem csak Krisztusrl, hanem az egsz emberi nemrl van sz. Mivel szmunkra a gyzelmet Krisztusnak kellett megszereznie, ezrt mondja Isten ltalnossgban, hogy az asszony maradkai gyzedelmet vesznek az rdgn. Ebbl kvetkezik, hogy Krisztus az emberi nemzetsgbl szrmazott, mivel Istennek az volt a szndka, hogy vt, akit megszlt, j remnysggel felemelje, hogy ktsgbe ne essk.
3. Azokat a bizonytkokat, melyekben Krisztus brahm magvnak s Dvid gyka gymlcsnek neveztetik, ppoly balgn, mint gonoszl kpes-beszdeknek mondjk. Mert, hogyha a mag sz kpletesen hasznltatott volna, Pl ezt bizonyra nem hallgatta volna el, mikor tisztn s kpes-beszd nlkl ersti (Gal. 3:16), hogy brahm fiai kzl nincs tbb megvlt, hanem csak az egy Krisztus. Semmivel sem r tbbet az, amit felhoznak ellennk, hogy Krisztus nem egybrt mondatik Dvid finak, hanem mivel megigrtetett s a maga idejben meg is jelent. Miutn ugyanis Pl Krisztust Dvid finak nevezte (Rm. 1:3), menten utna teszi, „hogy test szerint” s ezzel bizonyra a termszetet jelli. Igy a kilencedik rszben is (5. v.), mikor Krisztust ldott Istennek nevezi, kln megjegyzi, hogy test szerint a zsidktl szrmazott. Mr most, ha valjban nem Dvid magvbl szrmazott, mit r az a beszd, hogy a Dvid gyknak gymlcse leszen? Mit jelent ez az igret (Zsolt. 132:11): „A te gykodnak gymlcsbl szrmazik az, ki mindig megmarad a te kirlyi szkedben?” Krisztus nemzetsg-tbljt is, amint az Mtnl el van adva, lblcsek mdjra magyarzzk. Mert, br e lajstrom nem Mrinak, hanem Jzsefnek seit szmllja el, mgis, mivel oly dologrl beszl, mely akkor ltalnosan ismert volt, elgnek tartja megmutatni, hogy Jzsef Dvidnak magvbl szrmazott, mivel elgg ismert dolog volt az is, hogy Mria ugyanebbl a csaldbl eredt. Mg nyomatkosabban mondja ezt Lukcs, mikor azt tantja, hogy a Krisztus ltal hozott dvssg az egsz emberi nemzetsggel kzs, mivel Krisztus, az dvssgnek szerzje, dmtl, minden emberek kzs atyjtl szrmazott. Elismerem ugyan, hogy a nemzetsg-lajstrombl msknt nem lehet megmagyarzni, hogy Krisztus Dvidnak fia, hanem csak annyiban, amennyiben a szztl szletett. De az j marcionitk tvelygsk elpalstolsa vgett, t. i., hogy bebizonytsk, hogy Krisztus az testt semmibl nyerte, felettbb bszkn vitatjk, hogy az asszonyok magtalanok; s gy a termszetet magt forgatjk fl. Mivel azonban ez a vita voltakpen nem theolgiai s flhozott bizonytkaik oly hitvnyak, hogy minden fradsg nlkl megcfolhatk; azt, ami a blcsszetre, vagy orvosi tudomnyra vonatkozik, nem rintem s megelgszem annak megcfolsval, amit a Szentirsbl hoznak fel ellennk, hogy t. i. ron s Jojada a Juda-trzsbl vettek felesget s gy ha az asszonyban nemzetsgszerz mag volna, a nemzetsgek egymssal sszeelegyedtek volna. De ht elgg ismert dolog, hogy ami a polgri rendet illeti, a frfii magbl szrmazk neveztetnek utdoknak, de a frfinemnek ez az elsbbsge mg sem akadlyozza azt, hogy a nemzsben az asszonynak magva kzre ne munkljon. Ez a megfejts az sszes nemzetsg-lajstromokra kiterjed. Gyakran, mikor a Szentirs az emberek lajstromt adja el, pusztn a frfiakat nevezi meg, de ht ezrt azt kell-e mondanunk, hogy az asszonyok semmik? Hisz a gyermekek is tudjk, hogy az asszonyok a frfiak neve al vannak foglalva. Ezrt mondjk, hogy az asszonyok szlnek az frjeiknek, mivel a csald nevt mindig a frfiak adjk meg. Amint azrt a frfi-nemnek kivlsgrt Isten megengedte, hogy a fiak az atyk llapota szerint tartassanak nemeseknek, vagy nemteleneknek, gy a rabszolgasgban szletett a jogtudsok szerint anyjt kveti. Ebbl megllapthatjuk, hogy a sarjadk az anyai magbl is szrmazik s a nemzetek kzszoksa rgen elfogadta mr, hogy az anykat szl-anyknak (genetrix) nevezzk s ezzel Isten trvnye is sszhangban van, mely egybknt helytelenl tiltan, hogy a nagybtya ntestvrnek lnyt vegye felesgl, mivel kzttk semmi vrrokonsg nem volna. S a frfinak is szabad volna sajt anyjtl val hugt is hzastrsl venni, ha azt ms atya nemzette. Amint azrt elismerem, hogy az asszonyoknak a nemzsben szenvedleges ert kell tulajdontanunk, gy lltom, azt is, hogy amit az Irs a frfiakrl mond, ugyanazt mondja rluk is. Mert Krisztusrl magrl sem mondja az Irs (Gal. 4:4), hogy asszony ltal lett, hanem, hogy asszonytl. s nmelyek a marcionitk kzl minden szemrmet flretve, vakmeren azt merik krdezni, hogy azt akarjuk-e mondani, hogy Krisztus a Szznek tiszttalan magvbl szrmazott? Mert n viszont azt krdem, hogy nem az anyjnak vrben ntt-e fel, amit k knytelenek elismerni. Mt szavaibl teht igen helyesen lehet kvetkeztetni, hogy Krisztus, mivel Mritl szletett, annak magvbl is szrmazott, amint mikor arrl van sz, hogy Boz Rkhbtl szletett (Mt 1:5), ez hasonl mdon val nemzst jelent. s bizonyra Mt nem gy szl itt a Szzrl, mint valami csatornrl, melyen Krisztus thaladt, hanem megklnbzteti a szlsnek ezt a csodlatos mdjt a kznsgestl, mivel Krisztus Mria ltal szletett Dvid magvbl. Mert ugyanazon okbl amirt azt mondjuk, hogy Izsk brahmtl, Salamon Dvidtl s Jzsef Jkbtl szletett, mondjuk azt is, hogy Krisztus az anyjtl szletett. Mert a beszd rendjt az evanglista gy sztte egybe s mikor azt akarja bizonytani, hogy Krisztus eredett Dvidtl vette, megelgszik azzal az eggyel, hogy Mritl szletett. Ebbl kvetkezik, hogy ltalnosan ismert dolognak vette, hogy Mria Jzsefnek rokona volt.
4. Azok a kptelensgek, melyekkel minket terhelni akarnak, tele vannak gyermekes rgalmakkal. Azt gondoljk, hogy Krisztusra nzve gyalzatos s rt dolog, ha eredett embertl vette, mivel gy nem vehet ki a kzs trvny all, mely dmnak minden maradkt kivtel nlkl a bn al zrja. Ezt a csomt azonban knnyen megoldja az ellentt, melyet Plnl olvasunk (Rm. 5:12): „Mikpen egy ember ltal jtt a vilgra a bn s a bn ltal a hall, gy egy embernek igazsga ltal gyarapodott meg a kegyelem is”. Ennek a mondsnak felel meg ama msik is (I. Kor. 15:47): „Az els ember fldbl val s fldi, a msodik mennybl val s mennyei”. Ezrt, midn ugyanez az apostol msutt (Rm. 8:3) azt tantja, hogy Krisztus a bns test hasonlatossgban azrt kldetett, hogy a trvnynek eleget tegyen, t nyilvn kivlasztja a kznsges emberek sorbl, mint olyat, ki bn s romls nlkl val igazi ember.
Itt ismt gyermekesen fecsegnek s ezt mondjk, ha Krisztus minden mocsoktl tiszta s a Szentllek titkos mkdse ltal szletett Mria magvbl, akkor teht nem az asszonynak magva tiszttalan, hanem a frfi. Mert mi Krisztust nem azrt mondjuk minden mocsoktl mentnek, mivel csak anytl szletett frfival val rintkezs nlkl, hanem azrt, mivel a Szentllektl szenteltetett meg, hogy szletse tiszta s tkletes legyen, aminnek dm esete eltt kellett volna lennie. ltalban jegyezzk meg jl, hogy valahnyszor Krisztus tisztasgrl beszl az Irs, ezzel valdi emberi termszett jelzi, mivel azt, hogy Isten tiszta, felesleges volna mondani. Annak a megszentelsnek sem volna helye az isteni termszetben, melyrl Jnos ev. 17. rszben van sz. Azt sem mondjuk azonban, hogy dmnak ketts magva volt, habr lltjuk is, hogy Krisztushoz semmi szenny sem jutott el. Mert az ember szletse magban vve nem tiszttalan, vagy bns, hanem az tiszttalansga az eset kvetkeztben csak esetleges, ezrt nem csoda, ha Krisztus, aki ltal rtatlansgunknak vissza kellett llania, az ltalnos romlottsgbl kivtetett. Amit kptelensg gyannt megint rnk erszakolnak, hogy t. i. ha Isten igje testet lttt, teht a fldi testnek szk brtnbe van rekesztve, ez is mer nyelveskeds, mivel br az ige vgtelen lnyege egy szemlly forrott ssze az emberi termszettel, de, hogy ez bebrtnzs volna, nem lltjuk. Mert Isten fia csodlatosan szllt le az gbl, anlkl azonban, hogy az eget elhagyta volna; azt akarta, hogy a Szz csodlatosan hordozza mhben, hogy csodlatosan jrjon e fldn s fggjn a keresztfn, hogy e vilgot, mint kezdettl fogva, mindenkor betltse.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre