//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet :

TIZENKETTEDIK FEJEZET. Krisztusnak, hogy kzbenjri tisztt elvgezhesse, emberr kellett lennie. 1 - 7

TIZENKETTEDIK FEJEZET. Krisztusnak, hogy kzbenjri tisztt elvgezhesse, emberr kellett lennie. 1 - 7


TIZENKETTEDIK FEJEZET. Krisztusnak, hogy kzbenjri tisztt elvgezhesse, emberr kellett lennie.

1. Igen fontos volt az rnk nzve, hogy az, aki neknk kzbenjrnk leend, egyarnt Isten s ember legyen. Ha az ember ennek szksges voltt vizsglja: nem volt ez a dolog termszetbl foly, vagy (mint kznsgesen szoktk mondani) felttlen, hanem abbl a mennyei rendelsbl eredt, melytl az emberek dvssge fggtt. Egybknt kegyelmes atynk azt hatrozta, ami renk nzve legjobb volt. Mert mikor vtkeink, melyek olyanok voltak, mint valami felh, kzttnk s Isten kztt, minket a mennyeknek orszgtl teljesen elidegentettek, senki sem lehetett bkesgnk visszaszerzsnek szszlja, csak az, aki egszen felhathatott hozz. De ht ki hathatott volna fel hozz? Vajjon valaki dm fiai kzl? De ezek szljkkel egyetemben mindannyian rettegtek Isten szine eltt. Taln valaki az angyalok kzl? Hiszen nekik szintn egy fre volt szksgk, akinek kzbejtte ltal tkletesen s zavartalanul ragaszkodhassanak Istenkhz. Hogyan ll teht a dolog? Bizonyra minden veszni trt volna, ha magnak Istennek fensge nem szllt volna le hozznk, mivel neknk hozz nem volt flmenetelnk. Igy szksges volt, hogy Istennek fia rnk nzve Immanuel, azaz velnk az Isten legyen s pedig azzal a rendeltetssel, hogy az istensge s az emberi termszet a klcsns sszekttets ltal egyms kztt sszeforrjon. Mert egybknt nem lett volna elg kzeli a szomszdsg s elg ers a rokoni ktelk arra nzve, hogy Istennek velnk val lakozsra remnysgnk tmadhatott volna. Ily nagy volt a mi rtsgunk s Isten tkletes tisztasga kztt a klnbsg! Br hogyha minden mocsoktl tisztn maradt volna is az ember, mgis sokkal alantasabb volt llapota, semhogy kzbenjr nlkl Istenhez emelkedhetett volna. Mit tehetett volna teht, mikor a vgzetes romls folytn hallba s pokolba slyedt; mikor annyi szenny mocskolta be; mikor romlsa miatt oly fertelmes volt s mikor mindenfle tok elbortotta. Nem ok nlkl mondja teht Pl oly vilgosan, mikor Krisztust, mint kzbenjrt, akarja elnk lltani, hogy ember. „Egy az Isten – gymond – (I. Tim. 2:5) – egy a kzbenjr is Isten kztt s az emberek kztt, az ember Krisztus Jzus.” Nevezhette volna Istennek is t, vagy kihagyhatta volna legalbb az ember nevezetet is p gy, mint az Isten nevet, de mivel a Szentllek, aki az ajaka ltal szlott, a mi ertlensgnket igen ismeri, hogy az ilyesminek idejekorn elejt vegye, igen hasznos eszkzt hasznlt, mikor Istennek fit, mint valami kzlnk valt, bizalmat keltleg lltotta kznk. Hogy teht senki magt azzal ne gytrje, hogy a kzbenjrt hol kell keresnie, vagy hogy mely ton kell hozz eljutnia, figyelmeztet minket, embernek nevezve t, hogy hozznk kzel van, st kztnk egyltaln nincs tvolsg, mivel a kzbenjr testnkbl val test. Ezzel ugyanazt jelezte, ami msutt bvebben ki van fejtve, hogy t. i. neknk nem oly fpapunk van, ki ertlensgnket t nem rezhetn, mivel a mi fpapunk hasonl mi hozznk a bn kivtelvel s megksrtetett mindenekben (Zsid. 4:15).

2. Mg vilgosabb lesz ennek rtelme, ha meggondoljuk, hogy mennyire nem kznsges volt az a feladat, amelyet a kzbenjrnak kellett vgeznie, t. i. hogy minket Isten kegyelmbe aknt helyezzen vissza, hogy az emberek fiaibl Isten fiaiv tegyen, a gyehenna rkseibl a mennyek orszgnak rkseiv. Ki tehette volna ezt, ha Istennek fia embernek fiv nem lett volna s nem vette volna magra, ami a mienk, hogy rnk ruhzza azt, ami az v s ami termszet szerint az v volt, azt a mienkk tegye kegyelembl? Ebben a zlogban bizva teht hisznk abban, hogy mi Istennek fiai vagyunk, mivel Istennek termszetes fia testnkbl val testet, husunkbl val hust s csontunkbl val csontot lttt magra, hogy velnk ugyanaz legyen. Nem volt terhre, hogy ami neknk tulajdonunk volt, magra vegye, hogy viszont, ami az tulajdona volt, az a mienk is legyen s gy velnk egytt mind Istennek, mind embernek fia legyen. Innt van az a szent testvri viszony, melyet ajakaival ajnl, midn ezt mondja: „Felmegyek az n atymhoz s a ti atytokhoz, az n Istenemhez s a ti Istenetekhez” (Jn. 20:17). Ezrt bizonyos rnk nzve a mennyei orszgnak rksge, mivel Istennek egyszltt fia, kinek ez rksg a maga teljessgben tulajdona volt, minket testvreil fogadott: „hogyha atyafiak, teht rks trsak is” (Rm. 8:17). Ezenfell igen-igen hasznos volt a kvetkez okbl is, hogy aki ama kzbenjrnk leendett, igazi Isten s igazi ember legyen. Az tiszte volt, hogy a hallt elnyelje; ki tehette ezt, ha nem az let? Az tiszte volt, hogy a bnt legyzze. Ki tehette ezt, ha nem maga az igazsg? Az tiszte volt, hogy e vilgnak s leveg gnek hatalmait lesujtsa. Ki tehette ezt, hanemha az az er, mely mind e vilgnl, mind a leveggnl hatalmasabb? Kinl van pedig az let, igazsg, vagy mennyei hatalom s uralkods, hanemha egyedl magnl Istennl? A vgtelen kegyelm Isten nmagt tette teht egyszltt finak szemlyben megvltnkk, mikor minket meg akart vltani.

3. Istennel val megbklsnknek msodik fpontja az volt, hogy az ember, aki magt nnn engedetlensge folytn elvesztette, orvosszer gyannt viszont engedelmessget mutasson, Isten itletnek eleget tegyen s a bnnek bntetst megfizesse. Eljve ht az igaz ember, a mi Urunk, fellttte dmnak szemlyt s flvette nevt, hogy az atya irnt val engedelmessgben azrt helyt lljon, hogy a mi testnket az elgttel dijul Isten igaz itlete el lltsa s ugyanabban a testben elszenvedje a bntetst, amelyet mi megrdemeltnk. Vgezetre, mivel Isten nmagban a hallt el nem szenvedhetn, az ember pedig nmagban le nem gyzhetn, az emberi termszetet az istenivel kttte ssze, hogy az egyiknek gyengesgt a hallnak alja vesse bnnknek eltrlsre, a msiknak erejvel a halllal a harcot megllja s a gyzedelmet neknk megszerezze. Akik teht Krisztust akr istensgtl, akr ember volttl megfosztjk, vagy fensgt s dicssgt kisebbtik meg, vagy jsgt homlyostjk el. De nem kevsbb bnnak gonoszul msrszt az emberekkel szemben sem, akiknek hitt gy megingatjk s megrontjk; mert ez a hit csak erre az alapra tmaszkodva kpes megllani. Vegyk ehez, hogy annak a megvltnak eljvetelben kellett remnykedni, aki brahmnak s Dvidnak fia s akit Isten a trvnyben s prftkban megigrt. Innt a kegyes lelkeknek az a tovbbi hasznuk van, hogy pen az eredet rendje elvezeti ket brahmhoz s Dvidhoz s gy bizonyosabban megismerik, hogy Krisztus valban az, akit annyi jvendls hirdetett.

Mindamellett azt kell kivltkpen szem eltt tartanunk, amit elbb fejtettem ki, hogy t. i. a kzs termszet zloga Isten fival val trsasgunknak; s hogy Isten fia a mi testnket ltzve fel, gyzte le a bnnel egytt a hallt, hogy a diadal s a gyzelem gy a mienk legyen s hogy a testet, melyet tlnk vett, ldozatra azrt adta, hogy a kiengesztelst elvgezvn, eltrlje a mi bnnket s lecsillaptsa atynk mlt haragjt.

4. Aki ezeket, amint mlt, alaposan megfontolja, knnyen megvetheti azokat a hibaval gondolatokat, amelyek a knnyelm s jsgra vgy lelkket magukhoz ragadjk. Efle gondolat az, hogy Krisztus emberr lett volna, mg akkor is, ha az emberi nem megvltsa cljbl nem lett volna is szksg orvosszerre. Megvallom ugyan, hogy a teremtsnek els rendjben s a termszetnek mg p llapotban fejv volt tve az angyaloknak s az embereknek s Pl ezrt mondja (Kol. 1:15), hogy minden teremtmny kztt elsszltt, de mivel az egsz Szentirs azt hangoztatja, hogy testbe azrt ltztt, hogy megvlt legyen, ahoz, hogy ms okot, vagy ms clt kpzeljnk, felettbb nagy vakmersg szksges. Hogy Isten Krisztust kezdettl fogva mely clra igrte, elgg ismerjk, hogy t. i. jj alkossa az elbukott vilgot s az elveszett embereknek segtsgkre siessen. Ennlfogva a trvny alatt az kpe az ldozatokban volt a np el adva, hogy a hivk remljk, hogy Isten hozzjuk irgalommal lesz, miutn a bnk kiengesztelse utn megbkl. Bizonyra, mivel a kzbenjr minden idben mg a trvny kihirdetse eltt is, soha vr nlkl nem volt igrve, ebbl megrtjk, hogy Isten rk tancsbl az emberek fertelmnek megtiszttsra volt rendelve, mivet a vronts jelkpe az engeszteldsnek. A prftk gy hirdettk t, hogy egyttal Isten s ember megbkltetjl igrtk. Minden egyb bizonytk helyett elg lesz zsaisnak ama kivl bizonytka (53:4–5), melyben j elre megjsolja, hogy neki Isten keztl a np vtkeirt kell megveretnie, hogy a bkessgnek ostora van rajta, hogy oly pap , ki magt ajnlja ldozatl, hogy az sebeibl lesz gygyulsuk egyebeknek s hogy mivel mindenek tvelyegtek s mint a juhok elszrdtak, Istennek gy tetszett, hogy t megsanyargassa s mindeneknek vtkeit re vesse. Midn azt halljuk, hogy Krisztust tulajdonkpen azrt igrte Isten, hogy a nyomorlt bnsknek segtsget hozzon, mindaz, aki e clon tl mst keres, tlsgosan szabadjra ereszti balga kivncsiskodst. Mr mikor megjelent, eljvetele cljul azt jelentette ki, hogy Istent megbktvn, minket a hallbl az letre gyjtsn ssze. Ugyanezt bizonytottk felle az apostolok is. Igy Jnos, mieltt azt tantja, hogy az Ige testt lett, elbeszli az ember elprtolst (Jn. 1:9–10). De mindenek eltt magt Krisztust kell hallanunk, mikor tisztrl nyilatkozik. „gy szeret Isten – gymond (Jn. 3, 6) – e vilgot, hogy az egyetlen egyszltt fit adn, hogy minden, valaki hiszen benne, el ne vesszen, hanem rk letet vegyen”. Ugyancsak mondja (Jn. 5:25) ezt is: „Elj az id, mikor a halottak halljk az Isten finak szavt s akik hallandjk, lnek”. Ismt: „n vagyok a feltmads s az let, aki n bennem hiszen, ha meghal is, l” (Jn. 11:15). „Az embernek fia azrt jtt, hogy megtartsa azt, ami elveszett vala” (Mt 18:11). „Az egszsges emberek nem szklkdnek orvos nlkl” (Mt 9:12). Ha minden bizonytkot fl akarnk sorolni, soha vgre nem jutnk azoknak. Az apostolk is egy rtetemmel hivnak ehez a ktfhz.

s bizonyra, ha nem Isten megengesztelse vgett jtt volna, semmiv lenne papi tiszte, mivel a pap Isten s az emberek kztt kzvettl van rendelve Isten megkrlelse vgett (Zsid. 5:1). Nem lenne a mi igazsgunk, mivel rtnk ldozatl adatott, hogy Isten neknk ne tulajdontsa vtkeinket (II. Kor. 5:19). Egyszval eknt mindazoktl a magasztalsoktl megfosztatnk, melyekkel t a Szentirs kesti. Megdlne Pl ama mondsa is (Rm. 8:3): „Ami a trvnynek lehetetlen vala, mivelhogy ertelen a test miatt, az Isten az fit elbocstvn, a bns testnek hasonlatossgban a bnrt, krhoztat az testben”. Nem llna meg az sem, amit egyebtt tant (Tit. 2:11), hogy Istennek jsga s az emberek irnt val vgtelen szeretete abban a tkrben mutatkozott kivltkpen, mikor Krisztus megvltl adatott neknk. Egyszval a Szentirs sehol ms clt nem jell, hogy mirt akarta Isten fia a mi testnket magra flvenni s mirt kapta ezt a parancsot az Atytl, mint azt, hogy ldozat tegyen az Atynak irntunk val kiengesztelse vgett. Igy van az megirva s gy kellett Krisztusnak szenvednie s az nevben bnbnatnak hirdettetnie (Luk. 24:26). „Annakokrt szeret engem az Atya, mert az n letemet letszem a juhokrt, hogy ismt felvegyem azt” (Jn. 20:17). „Mikpen felemelte Mzes a kgyt a pusztban, akpen kell felmagasztaltatni az ember finak” (Jn. 3:14). Msutt: „Atym, tarts meg engem ez rtl; de azrt jttem ez rra”. „Atym, dicstsd meg a te fiadat” (Jn. 12:27–28). s itt vilgosan jelzi flvett testnek hallt, t. i., hogy ldozat s engesztels legyen a bnk eltrlsre. Ugyanez oknl fogva mondja Zakaris (Luk. 1:79), hogy Krisztus az atyknak tett igret szerint jtt el, hogy megvilgostsa azokat, akik a hall rnykban ltek. Emlkezznk r, hogy mindezt Pl egy msik szentirsi helyen hirdeti Isten firl, mikor bizonysgot tesz arrl, hogy minden rtelemnek s blcsesgnek kincsei Krisztusban vannak elrejtve s azzal dicsekszik, hogy rajta kivl semmit se tud.

5. Ha valaki azt veti ellennk, hogy mindezek kzl egyik sem akadly arra nzve, hogy ugyanaz a Krisztus, aki az elkrhozottakat megvltotta, szeretett ne tanustotta volna az pek s srtetlenek irnt azzal, hogy azok testt fellttte, erre rvid vlaszom ez: mivel a Szentllek azt mondja, hogy Isten rk tancsban e kett ssze volt foglalva, hogy Krisztus a mi megvltnk s termszete a minkkel azonos, nem szabad ezt hosszasabban vizsglni. Mert akit valami tovbbi tudsvgy ingerel s Isten megvltozhatlan rendelsvel meg nem elgszik, az ilyen ezzel megmutatja azt is, hogy mg azzal a Krisztussal sem elgszik meg, aki neknk vltsgunk dijul adatott. s bizonyra Pl nemcsak azt sorolja fel, hogy Krisztus mely clbl kldetett, hanem az eleve-elvlaszts flsges titkig emelkedve, kellen megzabolzza az emberi szellem minden fktelensgt s szilajkodst. Elvlasztott minket Krisztusban az Atya a vilg teremtse eltt, hogy az akaratnak tetszse szerint fiaiv fogadjon s az szeretett fiban kedvelt minket, akiben vagyon megvltsunk az vre ltal (Ef. 1:4). E helyen bizonyra nincs flttelezve dm esete gy, mintha az idre nzve elbb lett volna az elvlasztsnl, hanem az van megmutatva, hogy mit hatrozott Isten az rk idk eltt, mikor az emberi nem nyomorusgn segteni akart. Ha ellenfelnk ismt azt veti szemnkre, hogy Istennek ez a terve az ember romlstl fggtt, melyet elre ltott, rm nzve a legteljesebb mrtkben elg az, hogy mindazok, akik Krisztus utn val kutatsukban tovbb mennek, vagy felle tbbet kivnnak tudni, mint amennyit Isten titkos tancsval elrendelt, istentelen vakmersggel trnek arra, hogy j Krisztust kltsenek. s Pl, mikor Krisztusnak eme sajtos tisztrl eknt beszlt, mltn kri az efzusiak szmra (3:16 stb.) az rtelemnek lelkt, hogy megrtsk, hogy mekkora a hosszasga, magassga, szlessge s mlysge, t. i. a Krisztus szeretetnek, mely minden rtelmet fllml; mintha szorgalmasan krl akarn korltokkal venni elminket, hogy a kiengesztelds kegyelmtl egy hajszlnyira se tvozzunk el, valahnyszor Krisztusrl emlts ttetik. Ezrt mivel teljesen megbizhat az az ige, melyben Pl arra tant (I. Tim. 1:15), hogy Krisztus a bnsk megvltsra jtt, n ebben szivesen megnyugszom. s mivel ugyanez az apostol msutt azt tantja, hogy az a kegyelem, mely most az evangliumban kijelentetett, Krisztusban minden idknek eltte adatott neknk (II. Tim. l:9), azt tartom, hogy ebben mindvgig llhatatosan meg kell maradnunk.

Ennek a mrskletnek mltatlanl tmad ellene Osiander, aki a szban forg krdst, melyet elbb nmelyek csak knnyedn rintettek, manapsg ismt szerencstlenl elrnciglta. Elbizakodottsggal vdolja azokat, akik azt mondjk, hogy Istennek fia testben nem jelent volna meg, ha dm el nem esett volna, mivel ezt a hazug lltst a Szentirsnak egyetlen bizonytka sem utastja vissza. Mintha bizony a fonk kivncsisgot nem zabolzn meg Pl, mikor a Krisztus ltal szerzett megvltsrl beszlve, menten megparancsolja, hogy az ily balga krdseket kerljk (Tit. 3:9). Nmelyek rjngse annyira megy, mikor balga mdra les elmjeknek akarnak ltszani, hogy mg azt is krds trgyv teszik, hagy Istennek fia a szamr termszett flvehette volna-e. Ezt a szrnysget, amelytl minden kegyes llek mltn borzad vissza, mint valami utlatossgtl, azzal az rggyel mentegeti Osiander, hogy a Szentirs sehol ezt vilgosan meg nem cfolja. Mintha bizony Pl, mikor semmit tudsra mltnak, vagy rtkesnek nem tart a keresztre fesztett Krisztuson kivl (I. Kor. 2:2), megengedn, hogy valami szamr legyen az dvssgnek szerzje. Ennlfogva az, aki egyebtt azt tantja, hogy Krisztus az Atya rk tancsbl rendeltetett fv, hogy mindent ismt helyre hozzon (Ef. 1:22), annl kevsbb ismer el ilyen gyannt mst, mert a megvlts tisztnek semmi rsze msra r nem ruhztatott.

6. Az az elv, amelyet hnytorgat, igen hitvny; azt akarja elhitetni, hogy az ember Isten kpre azrt teremtetett, mivel az eljvend Krisztus brzatra formltatott, hogy hasonl legyen ahoz, kirl az Atya mr elhatrozta, hogy testet fog lteni. Ebbl azt kvetkezteti, hogy ha dm els rtatlan llapotbl soha ki nem esett volna is, Krisztus mgis emberr lett volna. Hogy azonban ez az llts mennyire hazug s erltetett, maguktl beltjk azok, kiket Isten jzan sszel ajndkozott meg. Emellett azt gondolja, hogy tallta fel elszr, mi is az Isten kpe, az t. i., hogy nemcsak azokban a kivl ajndkokban, melyekkel az ember fl volt kestve, tndkltt Isten dicssge, hanem Isten lnyegileg abban lakozott. Ha megengednm is azonban, hogy dm, amennyiben Istennel sszekttetsben volt (ami a legtkletesebb mltsg), Istennek kpt hordozta, mindamellett azt lltom, hogy az Istenhez val hasonlsg nem egyebtt, hanem azokban a kivl jegyekben keresend, amelyekkel Isten dmot minden llat fltt felkestette. Hogy pedig Krisztus mr akkor is Isten kpe volt, egy rtelemmel vallja mindenki s ezrt, ami kivlsga csak volt dmnak, mind onnt szrmazott, hogy az egyszltt Fiu ltal alkotjnak dicssghez kzelebb jrult. Az ember teht Isten kpre teremtetett, akiben a teremt Isten nnn dicssgt akarta szemlltetni mintegy tkrben. A dicssgnek erre a fokra az egyszltt Fiu jttemnye folytn emelkedett; de hozz teszem, hogy maga a Fiu gy az angyaloknak, mint az embereknek kzs feje volt, gy, hogy az embereknek adott mltsg az angyalokra is tartozott; mert mikor azt halljuk, hogy a Szentirs (Zsolt. 82:6) Isten fiainak nevezi ket, nem volna sszer tagadnunk, hogy beljk is van adva valami, aminek kvetkeztben hasonlk az Atyhoz. Hogyha teht Isten azt akarta, hogy dicssge gy az emberekben, mint az angyalokban mutatkozzk s mind a kt termszetben szemllhet legyen, ostobn hazudja Osiander, hogy az angyalok akkor albbvalk voltak az embereknl, mivel Krisztus alakjt nem hordoztk. Mert Isten szntelen jelenval szemllst folytonosan nem lvezhetnk, ha nem volnnak hozz hasonlk. pen gy tantja Pl (Kol. 3:10), hogy az emberek msknt meg nem jhodnak Isten kpre, csak ha az angyalokkal kerlnek trsasgba, hogy gy egy f alatt egyv forrjanak ssze. Vgl, ha Krisztusnak hihetnk, vgs boldogsgunk az leszem hogy midn a mennyekbe befogadtatunk, olyanok lesznk, mint az angyalok. Ha azrt Osiandernak megengedjk azt a kvetkeztetst, hogy Isten kpnek legkivlbb pldnya az ember Krisztusban volt, ugyanezen az alapon brki azt is vitathatn, hogy Krisztusnak az angyalok termszetben rszesnek kellett lennie, mivel Istennek kpe rjuk is tartozik.

7. Nincs ht mrt flnie Osiandernak attl, hogy gy Istent hazugsgban foghatnk meg, ha gondolatjban elbb nem volt volna meg szilrd s vltozhatatlan vgzse arra nzve, hogy Fia testet ltsn fl. Mivel ha dmnak feddhetlensge meg nem sznt volna, hasonl lett volna Istenhez az angyalokkal egytt, de mindamellett nem lett volna arra szksg, hogy Istennek Fia emberr, vagy angyall legyen. Hiba fl attl a kptelensgtl is, hogy ha Krisztus, nem mint megvlt, hanem mint els ember, nem azrt szletett, mert Isten a maga vltozhatatlan tancsbl ezt az ember teremtse eltt gy rendelte, akkor elveszti mltsgt (praerogativa), minthogy ez esetben csak esetlegesen s alkalomszeren az elveszett emberi nem helyrelltsa cljbl szletett volna; mert csak azrt hozza ezt fel, hogy azt kvetkeztethesse belle, hogy teht a Krisztus dm kpre teremtetett. Mert mirt borzad attl, amit a Szentirs oly vilgosan tant (Zsid. 4:15), hogy t. i. Krisztus mindenben hasonlatos volt hozznk a bnn kivl? Hiszen Lukcs pen ezrt nem habozik t dm fia gyannt nemzetsglajstromba foglalni (Luk. 3:38). Szeretnm azt is tudni, hogy Pl (I. Kor. 15:47) mirt nevezi Krisztust msodik dmnak, ha nem azrt, mivel el volt rendelve szmra az emberi llapot, hogy dm utdait romlsukbl flemelje. Mert, ha ez a dolgok rendjn a teremts eltt jrt volna, Krisztust els dmnak kellett volna nevezni. Osiander biztosan lltja, hogy mivel az ember-Krisztus mr eleve ismert volt Isten lelkben, az emberek erre a mintakpre formltattak. Pl pedig, mikor Krisztust msodik dmnak nevezi, az ember els eredete s jjalkotsa kztt, melyet Krisztus ltal nyernk el, mintegy kzpre lltotta az esetet, melybl a termszet elbbi rendjnek visszalltsra vonatkoz szksg llott el. Ebbl kvetkezik, hogy ugyanez volt az oka, amirt Isten finak emberr kellett lenni. Tovbb helytelenl s izetlenl kvetkezteti Osiander, hogy dm, ameddig rtatlansgban megmaradott volna, nem Krisztusnak, hanem nmagnak lett volna kpe. Erre n azt felelem, hogy, ha Isten Fia soha a testet fl nem lttte volna is, semmivel sem tndkltt volna lelknkben s testnkben kevsbb Istennek kpe, amelynek sugarainl mindig megltszott, hogy Krisztus valban a f s az elssg mindenekben t illeti. s gy semmiv van tve az a haszontalan elmnckeds melyet Osiander fecseg, hogy az angyaloknak Krisztus soha fejk nem lett volna, ha Isten el nem hatrozta volna, hogy Fit mg ekkor is testbe ltzteti, ha dm bnbe nem esik. Mert flttbb megfontolatlanl ragadja meg azt, amit egy jzan esz ember sem fog megengedni, hogy t. i. Krisztust az angyalok fltt az elssg nem illeti meg s azok t fejedelmknek nem tarthatjk, csak amennyiben ember. De Pl szavaibl (Kol. 1:15) knnyen kivilglik, hogy Krisztus annyiban elsszltt minden teremtmny eltt, amennyiben Istennek rk Igje, nem mivel teremtetett, vagy a teremtmnyek kz kell szmlltatnia, hanem mivel a vilg p llapotnak, mely kezdettl fogva a legnagyobb szpsggel vala kes, nem volt ms kezdete. Vgl, amennyiben emberr lett, csak annyiban els zsengje a holtaknak. Mert az apostol egyetlen rvid mondatban mind a kettt szemnk el lltja (Kol. 1:16–18), hogy t. i. a Fiu ltal teremtetett minden, teht uralkodik az angyalokon, msrszt, hogy emberr azrt lett, hogy Megvltnk legyen. pp ily tudatlansg jele az is, mikor azt mondja, hogy Krisztus nem lett volna az emberek kirlya, ha emberr nem lett volna. Mintha bizony Istennek orszga nem llhatott volna fenn, ha Istennek rkkval fia, anlkl, hogy emberi testet lttt volna fel, sszegyjtvn az angyalokat s embereket az mennyei dicssgnek s letnek trsasgba, maga uralkodott volna felettk. De mindenkor abban a hamis elvben botlik meg s azzal vaktja el sajt magt, hogy az egyhz f nlkl lett volna, ha Krisztus testben meg nem jelent volna. Mintha bizony ppgy, mint az angyalok felett uralkodott, nem uralkodhatott volna isteni erejnl fogva az embereken is s nem tpllhatta, gyarapthatta volna ket lelke titkos erejvel sajt teste gyannt, mig vgre az gbe gyjtve ugyanazt az letet nem lvezhettk volna, amit az angyalok! Ezeket a balgasgokat, amelyeket eddig megcfoltam, Osiander a legszilrdabb kijelentseknek veszi ugyannyira, hogy az sajt elmlkedsei dessgtl megrszegedve, nevetsges s semmis izetlensgeket szokott elhozni.

Azutn kijelenti, hogy egy mg sokkal ersebb bizonytkot hoz fel, t. i. dm jslatt, aki felesgre tekintve ezt mondta (I. Mz. 2:23): „Ez az n csontombl val csont s testembl val test”. Honnt bizonytja azonban be, hogy e szavakban jsls foglaltatik? Bizonyra abbl, mivel Krisztus Mtnl ugyanezt a beszdet Istennek tulajdontja. Mintha bizony mindaz, amit Isten emberek ltal szlott, jslatot tartalmazna! Ha Osiander ezt a mdszert akarja hasznlni, m keressen a trvny egyes parancsolataiban is jslatokat, mert ezekrl bizonyos, hogy Istentl szrmaztak, mint szerztl. Vegyk tovbb figyelembe, hogy mily durva s fldies magyarz lett volna Krisztus, ha csak a bet rtelmn csngtt volna; mert nem szl arrl a titkos egysgrl, melyre az egyhzat mltatta, hanem pusztn a hzassgi hsgrl s ezrt tantja, hogy Isten azrt jelentette ki, hogy a frfi s a n egy testt lesznek, nehogy valaki elvlssal prblja sztszaktani amaz elszakthatatlan ktelket. Ha ez az egyszersg Osiander tetszst nem nyeri meg, m dorglja meg Krisztust, hogy tantvnyait a titokra el nem vezrlette az ltal, hogy az atyja mondst alaposabban magyarzta volna meg. Osiander balgasgt Pl semmikpen nem tmogatja, aki, miutn kijelentette, hogy mi Krisztus testbl val test vagyunk, menten hozzteszi, hogy ez nagy titok (Ef. 5:30); mert nem azt akarta kifejteni, hogy dm a fenti szavakat min rtelemben mondotta, hanem a hzassg alakjban s hasonlsgban azt a szent sszekttetst akarta elttnk fltntetni, mely minket Krisztussal eggy tesz. s az igk is ezt hangoztatjk, ugyanis figyelmeztetve az olvast arra, hogy ezt Krisztusrl s az egyhzrl mondja, helyreigazts gyannt a hzassg trvnytl megklnbzteti a Krisztus s az egyhz kztt fennll szellemi sszekttetst. Az ily alaptalan beszd teht knnyen fstbe megy; ezrt nem tartom szksgesnek, hogy minden hasonl gyim-gyomot megcfoljak, mivel ebbl a rvid cfolatbl mindannyinak haszontalansga knnyen megfoghat. Isten fiainak valdi tplltatsra bven elgsges ez a jzan llts (Gal. 4:4): „Minek utna eljtt a teljes id, kibocst Isten az fit, aki asszonytl lett, aki a trvny al adta magt, hogy azokat, akik a trvny alatt valnak, megvltan”.

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!