//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet :

TIZENEGYEDIK FEJEZET. A kt szvetsg kztt val klnbsgrl. 1 - 14

TIZENEGYEDIK FEJEZET. A kt szvetsg kztt val klnbsgrl. 1 - 14


TIZENEGYEDIK FEJEZET. A kt szvetsg kztt val klnbsgrl.

 

1. Hogyan? mondhatn valaki; ht semmi klnbsg nem marad az - s j-szvetsg kztt? s mi lesz a Szentirs sok olyan helyvel, melyekben oly igen eltr dolgok llanak egymssal szemben? n rszemrl szivesen elfogadom mindazokat a klnbsgeket, melyekrl a Szentirsban emlts van tve, de gy, hogy a mr megllaptott egysg htrnyra ne vljanak; amint nyilvn ki fog tnni, midn azokat rendben vizsgljuk. Ilyen klnbsg pedig (amennyire szrevehettem s vissza tudok r emlkezni) ngy van. De ha valaki jnak ltja ehez mg egy tdiket csatolni, az ellen sincs semmi kifogsom. Mindezek az ellenttek vlemnyem szerint olyanok, – s ezt bebizonytani kitztt szndkom – hogy inkbb a vgrehajts mdjra, mint a lnyegre vonatkoznak. Ezrt nem gtoljk, hogy az - s jszvetsg igretei s maguknak ez igreteknek alapja Krisztus, ugyanaz maradjon.

 

Az els klnbsg ez: mbr az r rgente is a mennyei rksgre akarta irnytani npnek gondolatt s emelni lelkt, mindamellett, hogy e remnysg annl inkbb tpllja a lelkeket, ezt az rksget fldi jttemnyekben lttatta s mintegy izleltette meg: most pedig miutn az evanglium ltal a jv letnek kegyelmt tisztbban s vilgosabban kijelentette, mellzvn ezt az alsbbrend eljrsi mdot, melyet az izraelitknl kvetett, elmnket egyenesen a mennyei rksg meggondolsra irnytja. Akik Istennek ezt a tervt nem veszik figyelembe, azok nem gondoljk, hogy a rgi np fellebb haladhatott azoknl a jknl, melyeket Isten a testnek igrt. Halljk, hogy Kanan flde annyiszor emlttetik, mint valami kivl jttemny, st mint az isteni trvny megtartinak egyetlen jutalma. Halljk, hogy Isten ugyane trvny megrontit semmivel szigorbban nem fenyegeti, mint hogy e fldnek birtoklsbl el kell zetnik s idegen npek kz szt kell szrdniuk; ltjk tovbb, hogy ami ldst s tkot Mzes hirdet, tbbnyire mind erre a clra vonatkozik. Ezekbl ktsgtelenl megllaptjk, hogy a zsidk nem magukrt, hanem ms okrt voltak elvlasztva a tbbi npektl, nevezetesen, hogy mintegy mintakpl legyenek a keresztyn egyhznak, mely azok kls szine alatt a lelki dolgok bizonysgt lthassa. De mivel a Szentirs gyakran jelzi, hogy Isten maga azokat a fldi jttemnyeket, amelyekkel ket megajndkozta, arra rendelte, hogy gy ket a mennyei javak irnt val remnysgre mintegy kzen fogva vezrelje, nagy tudatlansg, hogy ne mondjam, balgasg volna, ha az ember Istennek ezen intzkedst nem venn figyelembe. Oly emberekkel llunk vitban, akik azt tantjk, hogy Kanan fldnek birtoklsa, melyet az izraelitk legfbb boldogsguknak tartottak, neknk Krisztus kijelentse ta az gi rksget jelkpezi. Mi ellenben azt vitatjuk, hogy abban a fldi birtoklsban, amelyet lveztek, mintegy tkrben szemlltk azt a leend rksget, melyrl hittk, hogy az gben elkszttetett szmukra.

 

2. Mindez jobban kivilglik abbl a hasonlatbl, melyet Pl a galatkhoz intzett levelben alkalmazott (4:1). sszehasonltja a zsid nemzetet a kiskor rkssel, aki mg nem alkalmas arra, hogy magt igazgassa s ezrt a gymnak, vagy tantnak szavt kveti, kinek rizetre bizatott. Hogy pedig e hasonlatot leginkbb a szertartsokra vonatkoztatja, ez a legkevsbb sem gtol abban, hogy azt itt is igen helyesen ne alkalmazzuk. Ugyanaz az rksg volt teht nekik is rendelve, ami neknk, de arra, hogy ezt az rksget elfoglaljk s hasznljk, koruknl fogva mg nem voltak kpesek. Ugyanaz az egyhz volt kztk is, de mg csak gyermekkort lte. Oly nevels alatt tartotta teht ket Isten, hogy a lelki igreteket nem oly nyilvn s vilgosan kzltte velk, hanem fldi dolgokkal mintegy kibrzolva. Midn teht brahmot, Izskot s Jkobot s az maradkaikat a halhatatlansg remnysgre felvette, Kanan fldt igrte nekik rksgl, nem azrt, hogy remnysgk ebben rjen vget, hanem, hogy annak lttra amaz igaz rksgnek remnysgre szokjanak s ersdjenek, mely mg meg nem jelent. S hogy meg ne tntorodhassanak, magasabb igret adatott nekik, mely azt tanustotta, hogy ez a fld Istennek nem legfbb jttemnye. Igy brahm nem slyedhet arra, hogy a fld megnyersre nzve igretet vvn, ttlenl maradjon, hanem lelkt egy nagyobb igret felemeli az rhoz. Mert ezt hallja (I. Mz. 15:1): „brahm, n vagyok a te paizsod s a te felette bsges jutalmad”. Aztn hozzcsatolja a fldre vonatkoz igretet, nem ms clbl, hanem azrt, hogy ez az isteni jakaratnak jelkpe s a mennyei rksgnek brzolsa legyen.

 

Hogy ezt a szentek gy rtettk, elgg bizonytjk azok szavai. Igy emelkedik Dvid az ideiglenes jttemnyektl ama legmagasabb s vgs jttemnyhez. „Elfogyatkozott az n testem – gymond – s az n szivem. Az n szivemnek ksziklja s az n rksgem te vagy, h Isten, mindrkk” (Zsolt. 73:26). „Az r az n rksgemnek s poharamnak rsze, te tartod az n rszemet” (Zsolt. 16:5). Ismt: „Kiltok tehozzd h Uram! ezt mondvn, te vagy az n remnysgem s az n rksgem az lknek fldben” (Zsolt. 14:26). Akik gy mernek szlani, nyilvn megvalljk, hogy remnysgk fellhaladja ezt a vilgot s ennek minden meglev javait. A jvend vilg eme boldogsgt a prftk mindazltal gyakran oly kpben irjk le, melyet az rtl vettek. Igy kell rtennk az ilyen mondsokat (Pld. 2:21 zsaisnl sok helytt), hogy a kegyesek rksgkpen birjk a fldet, a gonoszok pedig kipusztulnak abbl; hogy Jeruzslem mindenfle kincsekben bvelkedik s a Sion minden gazdagsggal teljes leszen. Ltjuk, hogy mindezek nem a mi fldi bujdossunkra, vagy a fldi Jeruzslemre vonatkoznak tulajdonkpen, hanem a hivk igazi hazjra s arra a mennyei vrosra, melyben az r parancshoz kpest rk lds s let lakozik (Zsolt. 133:8).

 

3. Ez az oka, amirt az -testamentomban azt olvassuk, hogy a szentek ezt a haland letet s ennek ldsait tbbre becsltk, mint manapsg illenk. Mert mbr jl tudtk, hogy nem e fldi letben kell, mintegy plyjuk vgs cljnl, megllaniuk, mgis mivel megismertk, hogy Isten kegyelmnek min jegyeit nyomta erre abbl a clbl, hogy magukat gyengesgkhz kpest gyakoroljk, ez let kellemesebbnek tnt fel elttk, mintha azt pusztn magban tekintettk volna. Amint pedig az r a hivek irnt val jakaratt jelenval jkkal tanustvn, a lelki boldogsgot ilynem jegyekkel s jelkpekkel brzolta ki, gy viszont a testi bntetsekben a gonoszok felett val itletnek adta bizonytkt. Ennlfogva, amint Isten jttemnyei a fldi dolgokban szemllhetbbek voltak, gy bntetsei is.

 

Mig a tudatlanok a jutalmak s a bntetsek kztt fennll hasonlsgot s megegyezsget (hogy gy szljak) nem mrlegelik, addig csodlkoznak Istennek ama klnbz eljrsn, hogy az, aki hajdan az embereknek bnt legott rettenetes s slyos bntetsekkel ltogatta meg, most, mintha rgi haragjra val hajlandsgt levetkzte volna, sokkal szelidebben s ritkbban bntet; s igen kis hija, hogy e miatt az - s j-szvetsg Istent klnbz Isteneknek nem kpzelik, mint ezt a manichaeusok meg is tettk. De az ily akadkoskodsbl knnyen kibontakozhatunk, ha lelknket Istennek ama rendelsre irnytjuk, melyet fentebb felemltettem, hogy t. i. abban az idben, mikor szvetsgt nmikpen mg elburkolva adta az izraelita npnek, akkor gy a jvend rk boldogsg kegyelmt fldi jttemnyekkel, mint a lelki hall borzasztsgt testi bntetssel akarta hirdetni s jelkpezni.

 

4. Az - s j-szvetsg kztti msodik klnbsg a pldzatokban van. Mig az -szvetsg, midn az igazsg mg csak eljvend vala, a valsgos test helyett csak kpet s rnykot mutatott, addig az j-szvetsg a megjelent igazsgot s a valsgos testet mutatja. S majdnem mindig errl trtnik emlts akkor, mikor az -szvetsggel az j szembellttatik; de ennek trgyalsa terjedelmesebb a zsidkhoz irt levlben, mint brhol egyebtt. Itt az apostol azok ellen szll sikra, kik azt gondoltk, hogy a Mzesi trvny megtartst nem lehet eltrlni, anlkl, hogy egyuttal az egsz valls rombadltt is maga utn ne vonn. Hogy ezt a tvelygst megcfolja, felhozza mindazt, amit Krisztus fpapi tisztsgre nzve valaha a prfta mondott (Zsolt. 110:4; Zsid. 7:11.19 s 9:9 s 10:1). Mert bizonyos, hogy mikor t az atya rkkval papp rendelte, azt a msik papsgot, melyben helyt nap-nap utn egyik a msiknak adta t, megszntette. Hogy pedig ennek az j papsgnak intzmnye tbbet r a rginl, azzal bizonytja, hogy ez eskvssel volt megerstve. Aztn azt teszi hozz, hogy a papsgnak emez truhzsval a szvetsg is megvltozott. S hogy ez szksges is volt, azzal az okkal bizonytja, mert a trvny oly ertlen volt, hogy teljessgre semmit sem vihetett. Ezutn azt veszi trgyals al, hogy min volt e gyengesg; olyan t. i., hogy annak csupn kls testi igazsgai voltak, melyek a trvny megtartit lelkiismeretkre nzve tkletesekk nem tehettk, mivel az a baromldozatokkal sem a bnket el nem trlhette, sem az igazi szentsget meg nem szerezhette. Ebbl teht azt kvetkezteti, hogy a trvnyben csak jvend javak rnyka s nem a dolgok l kpe volt s ezrt nem volt ms rendeltetse, minthogy bevezets legyen ahoz a jobb remnysghez, melyet az evanglium nyjt. E pontnl meg kell vizsglnunk, hogy a trvny szerinti szvetsg az evangliumi szvetsggel, Krisztus szolglata a mzesi szolglattal mely rszben hasonlttatik ssze. Mert ha az sszehasonlts az igretek lnyegre vonatkoznk, nagy ellentt volna a kt szvetsg kztt, de mivel a krds mivolta mshov vezet minket, arra kell iparkodnunk, hogy az igazat megtalljuk. Ezrt a szvetsget, melyet egyszer megszentelt, hogy rkktart s soha meg nem szn legyen, lltsuk a kzpontba. Ennek a szvetsgnek betltse, amibl az megersdtt s megbizonyosodott: a Krisztus. Mikor erre a megerstsre vrtak, az r Mzes ltal szertartsokat rendel, melyik mintegy nneplyes jelkpei a megerstsnek. A vita trgya az volt, hogy a trvnyben rendelt szertartsoknak flre kell-e llaniak Krisztus eltt. Ezek a szertartsok pedig, br a szvetsgnek csak mellkes dolgai voltak, vagy helyesebben jrulkai s toldalkai, vagy mint kznsgesen szoktk mondani fggelkei, mgis mive1 a szvetsg vgrehajtsnak eszkzei voltak, szvetsg nvvel nevezhetk, amint ezt a nevet ms szentsgeknek is szoktk adni. Ezrt neveztetik e helyen az -testamentum a szvetsg megerstse nneplyes mdjnak, mely a szertartsokban s ldozatokban foglaltatik. Mivel azonban ebben nem volt semmi lnyeges, ha az ember rajta tl nem halad, az apostol azt vitatja, hogy az -szvetsgnek el kellett avulnia s rvnyt vesztenie, hogy helyet adjon Krisztusnak, egy hathatsabb szvetsg kezesnek s kzbenjrjnak, aki ltal a vlasztottaknak az rk megszentels egyszer megszereztetett s a bnk, melyek a trvny alatt maradtak, eltrltettek. Ha jobban szeretn valaki, rtse gy: az -szvetsg oly tudomny volt, melyet az r a zsid npnek jelkpes s ertlen szertartsok megtartsba burkolva adott s ezrt ideiglenes volt, mivel mintegy fggtt mindaddig, mig ers s lnyeges megerstsre nem tmaszkodott. Vgre pedig akkor lett jj s rkkvalv, mikor Krisztus vre megszentelte s megerstette. Ezrt Krisztus a poharat, melyet a szent vacsorban tantvnyainak nyjtott, az j-szvetsg poharnak nevezi az vre ltal (Mt 26:28) s ezzel azt akarja jelezni, hogy az Istennel val szvetsg akkor nyeri el valban igazi mivoltt, mely ltal j s rkkval szvetsgg leszem midn az vrvel megpecsteltetik.

 

5. Ebbl vilgos, mily rtelemben mondotta az apostol (Gal. 3:24 s 4:1), hogy a zsidkat a trvny nevelse vezrelte Krisztushoz, mieltt maga testben megjelent. Megvallja, hogy k is Isten fiai s rksei voltak, de gyermek-voltuk miatt nevel rizete alatt kellett tartani ket. Mert szksges volt, hogy miutn mg az igazsg napja fel nem kelt, a kijelents se legyen oly vilgos s rtelmi felfogsuk se legyen oly ers. Az r teht igjnek vilgossgt gy osztotta ki kzttk, hogy azt k csak tvolrl s homlyosan lssk. Az rtelemnek ezt a gyengesgt ezrt Pl a gyermeksg szval jelzi, melyet az r e vilg alkotmnyval s kls szertartsokkal, mint a gyermekkori fegyelem szablyaival akart gyakorolni, mig fel nem ragyog Krisztus, aki ltal a hiv ismeretnek regblni kellett. Ezt a megklnbztetst jelezte maga Krisztus (Mt. 11:13), mikor azt mondta, hogy a trvny s a prftk Jnosig voltak s azta az Isten orszgnak evangliuma hirdettetik. Mit nyjtottak a trvny s prftk az korukbl val embereknek? Bizonyra csak zeltt adtak abbl a blcsesgbl, melynek a maga idejn nyilvn meg kellett vilgosodnia s arra, ami tvolrl tndkltt el, mg csak rmutattak. Mikor azonban Krisztusra ujjal lehetett mutatni, Istennek orszga megnyilatkozott. Mert benne napfnyre jttek a blcsesgnek s beltsnak mindazok a kincsei (Kol. 2:3), melyekkel majdnem az g titkaihoz juthatunk.

 

6. Nem ll ennek tjban az, hogy a keresztyn egyhzban alig lelhet valaki, aki hite kivlsgra nzve brahmmal sszehasonlthat volna s hogy a prftk akkora lelki ervel tndkltek, hogy mg manapsg is beragyogjk az egsz vilgot. Mert itt nem az a krds, hogy Isten minem kegyelmt kzlte e nhny emberrel, hanem, hogy a np tantsban mind rendes eljrst kvetett, amint ez pen azoknl a prftknl tetszik meg, kik a tbbi emberek felett kivl rtelemmel voltak megldva. Mert igehirdetsk egyrszt homlyos, mint ami tvoles dolgokra vonatkozik, msrszt pldzatokba van foglalva. Ehez jrl, hogy brmin csodlatos rtelem mutatkozott is bennk, mindamellett mivel a np kzs nevel eszkze al kellett nekik is hajtaniuk magukat, k is a gyermekek csapatba soroztattak. Vgl egyiknek sem adatott oly rtelem, melyen a kor sttsge bizonyos tekintetben meg ne ltszank. Ezrt mondta Krisztus is (Mt. 13:17 Luk. 10:24): „Sok prftk s kirlyok kivntk ltni, amelyeket ti lttok s nem lthattk s hallani, amelyeket ti hallotok s nem hallhattk. Ezrt boldogok a szemek, mivel ltnak s a flek, mivel hallanak”. s bizonyra mltnyos volt, hogy Krisztus megjelensnek meglegyen az az eljoga, hogy ettl fogva az gi titkok kijelentse vilgosabb legyen. Erre vonatkozik az is, amit fentebb Pter els levelbl (1:12) idztnk, hogy t. i. azoknak megjelentetett, hogy munklkodsuk leginkbb a mi korunkra nzve hasznos.

 

7. Rtrek a harmadik klnbsgre, melyet Jermisnl tallunk, kinek szavai ezek (Jer. 31:30: „Ime, eljnek a napok, azt mondja az r s j-szvetsget szerzek az Izrael hzval s a Juda hzval; nem a szvetsg szerint, amelyet vetettem az atyikkal egy napon, melyen nkik kezket fogtam, hogy kihozzam ket Egyiptomnak fldbl, mert k megrontottk az n szvetsgemet, noha n az frjk maradtam, ezt mondja az r; hanem ez az a szvetsg, melyet vetek az Izrael hzval e napok utn, azt mondja az r: adom az n trvnyemet beljk s az szivkbe irom be azt s leszek nekik Istenk s k lesznek nekem npeim. Tbb senki nem tantja az felebartjt s senki az attyafit, mondvn: ismerjtek meg az Urat, mert k mindnyjan megismernek engem kicsinytl fogva nagyig”. Ezekbl a szavakbl az apostol alkalmat vett a trvny s az evanglium kztt olynem szszehasonltsra (II. Kor. 3:6), hogy a trvnyt bet-, az evangliumot lelki tudomnynak nevezte, a trvnyrl azt mondotta, hogy az ktblkra volt vsve, mig az evanglium a szivekbe van beirva, hogy amaz a hall prdiklsa, emez az let, amaz az itlet, mig emez az igazsg, amaz megsemmisl, mig emez mindvgig megmarad. Mivel az apostolnak az volt a szndka, hogy a prfta szavainak rtelmt magyarzza, elg lesz, ha csak az egyiknek szavait vizsgljuk, hogy mindkettjket megrtsk. mbr van kztk valami klnbsg is. Mert az apostol kemnyebben szl a trvnyrl, mint a prfta. S az apostol ezt nem egyszeren a trvnyre val tekintettel teszi, de mivel voltak a trvnynek egyes gonoszlelk csali, akik a szertartshoz val fonk ragaszkodsukkal az evanglium vilgossgt elhomlyostottk; azrt vitatkozik a trvny termszetrl ezek tvelygsnek s ostoba felfogsuknak megfelelen. Helyes dolog teht, hogy Plnl ezt a klns szempontot figyelembe vegyk. Mindkettejk pedig, mivel az - s j-szvetsget sszehasonlts cljbl lltja egymssal szembe, semmi egyebet nem vizsgl a trvnyben, csak ami annak sajtsga. Pldnak okrt: a trvny lpten-nyomon tartalmaz igreteket az irgalmassgra nzve, de mivel az igretek mshonnan vannak ide vonva, nem tartoznak a trvny tartalmhoz, mikor pusztn csak annak termszetrl van sz. A trvnynek csak azt a feladatot tulajdontjk mindketten, hogy parancsolja azt, ami helyes, gtolja a bnt, jutalmat igr az igazaknak, a bnsket bntetssel fenyegeti, emellett azonban a szivnek lnoksgt, mely az ssszes emberekben termszetszerleg megvan, meg nem vltoztathatja s meg nem jobbthatja.

 

8. Most fejtsk ki rszenknt az apostol sszehasonltst. Az -szvetsg bet szerint val, mivel a Lleknek hat ereje nlkl hirdettetett ki; az j-szvetsg viszont lelki, mivel azt Isten az emberek szivbe lelkileg vste bele. Ezrt a msodik ellentt mintegy magyarzata az els ttelnek. Az -szvetsg hallos, mivel az egyetemes emberi nemre nem hozhat mst, mint tkot; az j az letnek eszkze, mivel azokat, akiket az toktl megszabadtott, ismt Isten irgalmba juttatja. Amaz a krhozat szolglata, mivel dm minden fira rbizonytja az lnoksgot, ez az igazsg szolglata, mivel Isten irgalmt kijelenti, amely ltal megigazulunk. Az utols ellenttet a szertartsi trvnyre kell vonatkoztatnunk. Mivel amaz mg meg nem jelent dolgoknak kpe volt, szksges, hogy idvel elpusztuljon s megsemmisljn. Az evangliumnak, mivel (a valsgot, azaz magt) a testet adja elnk, szilrd s rk llandsga van. Jermis ugyan az erklcsi trvnyt is ertlen s trkeny szvetsgnek nevezi, de ms okbl, azrt t, i., mivel a hltlan npnek hirtelenl val elprtolsa kvetkeztben rvid id alatt sztszakttatik. De mivel az ilynem megsrts a np vtkbl szrmazik, a szvetsgre tulajdonkpen nem vonatkozik. A szertartsok azonban, mivel sajt ertlensgk folytn Krisztus eljvetelvel rvnyket vesztettk, ertlensgk okt magukban hordoztk. Aztn a bet s trvny kztt val ellenttet nem gy kell vennnk, mint ha az r trvnyt a zsidkra nzve minden haszon nlkl hozta volna, gy, hogy a zsidk kzl hozz senki meg nem trt volna, mert ez csak sszehasonltsul mondatik a kegyelem bsgnek ajnlsra, mellyel ugyanaz a trvnyhoz mintegy j szemlyt ltzve fel, az evanglium prdiklst megtisztelte. Mert ha azoknak nagy szmt meggondoljuk, akiket minden np kzl az evanglium hirdetse ltal Szentlelkvel jjszlve egyhza egyessgbe gyjttt, igen cseklynek, vagy pen semminek talljuk azoknak szmt, akik rgente Izraelben szivk-lelkk szerint elfogadtk az r szvetsgt; br klnben sokan voltak ezek, ha szmukat sszehasonlts nlkl magban vizsgljuk.

 

9. A harmadik klnbsgbl tmad a negyedik. Mert az -szvetsget a Szentirs a szolgasg szvetsgnek nevezi, melynek rendeltetse az, hogy a lelkekben flelmet tmasszon, az jat pedig a szabadsg szvetsgnek, melynek clja az, hogy a lelkeket bizakodsra s szilrd hitre emelje. Pl gy szl a rmaiakhoz (8:15): „Nem vetttek a szolglatnak lelkt ismt a flelemre, hanem a fiusgnak lelkt vetttek, ki ltal kiltjuk: Abba, azaz szerelmes Atya!” Ide vonatkozik az is, ami a zsidkhoz intzett levlben (12:18) olvashat, hogy t. i. a hivek nem jrultak tapasztalhat hegyhez s az g tzhz, a sr fsthz s a settsghez s a szlvszhez, ahol semmit hallani, ltni nem lehet, csak ami a lelket flelemmel jrja t; gy hogy mg Mzes is megretten, mikor a flelmes hang megzendl, melynek elhallgattatst mindnyjan esdve krik, hanem jrultak a Sion hegyhez, az l Isten vroshoz, az gi Jeruzslemhez, stb. Amit pedig Pl abban a mondsban, melyet a Rmaiakhoz irt levlbl idztnk, rviden rint, bvebben kifejti a Galatkhoz irott levlben (4:22), mikor brahm kt fit lltja pldzatba ilyen formn: „Hgr, a szolglleny, a sinai hegyet pldzza, ahol Izrael npe a trvnyt vette; Sra, a szabados, a mennyei Jeruzslemnek kpe, melybl az evanglium ered. Amint Hgr magva szolgnak szletik, mivel rksgre sohasem jut s Sr szabadnak, ki leend egykor az rksg, gy a trvny a szolglat al vet s csak az evanglium szl minket ujj a szabadsgra”. Az egsznek lnyege pedig az, hogy az -szvetsg flelmet s rettegst tmaszt a lelkiismeretben, mig az jszvetsg jttemnye ltal ez a flelem s rettegs rmre vltozik. Amaz a szolgasg bilincsvel tartotta lektve a lelkeket, emez nagy bkezsgvel szabadon bocstja azokat. Ha itt az izraelita npbl val szent atykat hozzk fel ellennk, akiknek – mivel bizonyos, hogy a hitnek ugyanazzal a lelkvel voltak megldva, amellyel mi, – kvetkezskppen ugyanazon szabadsgban s rmben is kellett rszeslnik: erre azt vlaszoljuk, hogy egyik sem a trvnybl lett, hanem onnan, hogy rezvn a trvny ltal s szolgai llapotukban gytrtetsket s lelkiismeretk nyugtalansgt, az evanglium tmaszhoz menekltek. Igy teht az j-szvetsgnek klnleges gymlcse volt, hogy k, az -szvetsg kznsges trvnye ellenre, azokbl a nyomorusgokbl kimenekltek. Aztn tagadjuk, hogy a szabadsgnak s btorsgnak lelkvel gy meg lettek volna ajndkozva, hogy a trvnytl val flelmet s a szolgasgot nmi rszben ne tapasztaltk volna. Mert brmennyire lveztk is azt az eljogot, melyet az evanglium kegyelme ltal nyertek, mgis a szolglatoknak ugyanazon bilincseivel s terheivel voltak sujtva, mint a np. Mivel teht azoknak a szertartsoknak gondos megtartsra knyszerttettek, melyek szolgasghoz hasonl fegyelem jelkpei valtak s egyuttal kziratos vallomsok, melyek ltal magukat Isten eltt bnsknek vallottk, a kteleztets all fl nem szabadultak, mltn elmondhatjuk, hogy k hozznk kpest a szolgasgnak s flelmnek szvetsge alatt voltak, ha tekintjk azt a kznsges eljrst, amellyel akkor az r az izraelita nppel bnt.

 

10. A hrom, utoljra felsorolt sszehasonlts a trvnynek s az evangliumnak sszehasonltsa s ezrt bennk a trvny -szvetsg, az evanglium pedig j-szvetsg nvvel jelltetik. Az els messzebbre terjed, mert magban foglalja a maga idejben s a trvny eltt adott igreteket is. Hogy pedig ezeket Augustinus* az -szvetsg neve al foglalni nem akarta, abban helyesen jrt el s nem akart egyebet, mint amit mi tantunk. Mert Jermisnak s Plnak ama kijelentseire volt figyelemmel, melyekkel ezek az -szvetsget a kegyelem s irgalmassg igjtl megklnbztetik. Ugyanazon a helyen azt is igen helyesen teszi hozz, hogy a vilg teremtstl kezdve az j-testamentom al tartoznak az igret fiai, akik jjszlettek az Istenben s akik a szeretet ltal munks hittel engedelmeskedtek Isten parancsainak. s pedig engedelmeskedtek nem testi, fldi s elmuland, hanem lelki, mennyei s rkkval javakban vetett remnysgbl, kivltkppen bizva a Kzbenjrban s nem ktelkedve abban, hogy a kzbenjr ltal nyernek Szentlelket, hogy jl cselekedjenek, s bocsnatot, valahnyszor vtkeznek. Mert pen ez az, amit bizonytani feltett szndkunk volt, hogy velnk azonos ldsnak voltak rszesei az rk dvssgre mindazok a szentek, kikrl a Szentirs gy emlkezik meg, hogy ket a vilg kezdettl fogva klnsen elvlasztotta Isten. A mi flosztsunk s Augustinus flosztsa kztt teht az a klnbsg, hogy a mienk Krisztus azon mondsa alapjn, hogy a trvny s a prftk Jnosig voltak, ettl kezdve pedig Isten orszga hirdettetik (Mt. 11:13), klnbsget tesz az evanglium vilgossga s az ignek elzleg homlyosabb kzlse kztt, mig a msik floszts a trvny ertlensgt egyszeren elklnti az evanglium erssgtl. Meg kell jegyeznnk e helyen azt is a szentatykrl, hogy k az -szvetsg alatt gy ltek, hogy nem maradtak meg amellett, hanem mindig az jra vgydtak s ezrt bizonyra el is vettk annak kzssgt. Mert azokat, akik a jelen val jelkpekkel megelgedve elmjket Krisztushoz fel nem emeltk, azokat mint vak s tkozott embereket krhoztatja az apostol. Mert, hogy egyebekrl hallgassunk, kpzelhet-e nagyobb vaksg annl, mint hogy valaki egy barom levgsval remlje kiengesztelni vtkt; mint hogy valaki vizzel val kls lentsben keresi lelknek megtisztulst; mint hogy valaki Istent rideg szertartsokkal akarja megengesztelni, mintha ilyesmiben valami nagyon gynyrkdnk? Ilyen kptelensgre vetemednek ugyanis mindazok, kik anlkl, hogy Krisztusra tekintennek, megmaradnak a trvny megtartsban.

 

11. Az tdik klnbsg, amit mg felhozhatok, abban van, hogy Krisztus eljvetelig az r egy nemzetet vlasztott el, hogy kegyelmnek szvetsgt abban megtartsa. „Mikor a nagysgos Isten rksgeket osztana – gymond Mzes – s mikor elszleszt dmnak fiait (V. Mz. 32:8), az Urnak rksge ln az npe, Jkob neki sorssal jutott rksge”. Msutt gy szl a nphez (V. Mz. 10:14): „Ime a te Uradi Istenedi az egek s az egeknek egei s a fld s mindenek, melyek abban vagynak: csak egyedl a ti atyitokat kedvelte az r, hogy ket szeretn s vlasztotta az magvokat azok utn, tudniillik titeket minden npek kzl”. s eknt, mintha a npek kzl csak ez az egy tartoznk hozz, egyedl ezt a npet mltztatta arra, hogy az nevt megismerje, szvetsgt mintegy annak kebelbe helyezte, istensgnek jelenltt annak jelentette ki, minden eljoggal t tisztelte meg. De hogy a tbbi jttemnyeket mellzzk s csak annl maradjunk, amirl itt sz van, azt a npet igjnek kzlsvel ktelezte el magnak, hogy t. i. azok Istennek neveztessk s tartassk. A tbbi npeket pedig, mintha vele semmi kzk s sszekttetsk nem lett volna, hibavalsgban engedte bolyongani (Csel. 14:16). s nem ajnlotta fel nekik az egyetlen gygyszert, t. i. igjnek prediklst, amivel veszedelmkn segthetett volna. Ennlfogva akkor Izrael volt Isten elknyeztetett fia, a tbbiek idegenek. t ismerte meg s hsges vdelmbe t fogadta, mig a tbbiek sttsgben hagyattak. t szentelte meg Isten, a tbbiek avatatlanok voltak. Isten jelenltvel volt megtisztelve, a tbbiek az kzelsgbl ki voltak zrva. De midn eljtt az idk teljessge (Gal. 4:4), amely mindenek megptsre volt rendelve s megjelent Istennek s az embereknek ama megbkltetje, lerontatott a korlt, amely Istennek irgalmt oly hossz ideig tartotta bezrva Izrael hatrai kztt, bke hirdettetett azoknak, akik tvol voltak pgy, mint akik kzel sszekttetsben voltak, hogy egyuttal Istennel megbklve, egy npp forrjanak ssze (Ef. 2:14). S ezrt nincs tbb grg, vagy zsid, krlmetlt, vagy krlmetletlen, hanem a Krisztus minden mindenekben (Gal. 6:15), akinek adattak a nemzetek rksgl s a fldnek hatrai birtokl, hogy hborsg nlkl uralkodjk tengertl-tengerig s a folyktl a fldnek legvgs hatrig” (Zsolt. 2:8, 72:8 stb.).

 

12. A pognyoknak elhvsa teht kivl jel, amely mutatja, hogy mennyire kitnik az j-szvetsg az -szvetsg felett. Errl ugyan elbb is tanuskodott a prftk igen sok s igen vilgos jvendlse, de gy, hogy annak teljesedse a Messis orszgnak eljvetelre halasztatott. s mg Krisztus sem fogott tstnt igehirdetsnek kezdetn ehez, hanem egsz addig halasztotta, mig vgl megvltatsunk minden rszt bevgezvn s az megalztatsnak ideje bevgzdvn, az atytl oly nevet nyert, mely minden nv felett val s amely eltt minden trd meghajol (Fil. 2:9). Ezrt mondja a kananita asszonynak, mikor ez alkalom mg be nem teljesedett, hogy csak Izrael hznak elveszett juhaihoz jtt (Mt 15:24) s az els kibocsts alkalmval nem engedi, hogy az apostolok ugyane hatrokat tllpjk (Mt 10:5). „A pognyok utjra – gymond – ne menjetek, a samaritnusok vrosaiba be ne lpjetek, hanem inkbb menjetek Izrael hznak elveszett juhaihoz.” Jllehet pedig annyi bizonytk ltal kijelentetett, mgis midn az apostoloknak hozz kellett fogniuk, elttk annyira jnak s szokatlannak tetszett, hogy attl, mint valami szrnysgtl, visszaborzadtak. Bizonyra rettegve s nem minden vonakods nlkl kezdtek vgl is hozz. Nem csoda, mert az sszel a legkevsbb sem ltszott megegyeznek, hogy az r, aki Izraelt a tbbi npektl annyi, vszzadon t elvlasztotta, mintegy hirtelen megvltoztatva szndkt, ezt az elvlasztst megsemmistse. Jvendlsek ugyan eleve megmondottk azt, de a jvendlsekre nem lehettek annyira figyelmesek, hogy a dolognak jsga, amely szemk el trul, egyltaln meg ne indtsa ket. Megindtsukra nem volt elg erejk azoknak a jeleknek sem, amelyeket mr hajdan a pognyok jvend elhivsra adott Isten. Mivel nemcsak igen keveset hvott el, hanem ezeket is gy beoltotta brahm csaldjba, hogy egszen belevegyltek az npbe, azzal a nyilvnos elhivssal pedig nemcsak a zsidkkal lettek egyenlk a pognyok, de gy ltszott a dolog, mintha azok az elhaltak helybe lptek volna. Figyelembe veend mg, hogy a kls npek, akiket Isten azeltt egyhza testbe flvett, soha a zsidkkal egyenlk nem voltak. Ennlfogva nem ok nlkl hirdeti Pl, hogy ez a titok minden idk s nemzetsgek eltt annyira el volt rejtve, hogy szerinte mg az angyalok is csodlkoztak rajta.

 

13. Ebben a ngy vagy t pontban, gy vlem, hogy az - s jszvetsgnek egsz klnbsgt, mr amennyire az egyszer tantsi mdra elgsges, jl s hsgesen kifejtettem. De mivel nmelyek az anyaszentegyhz igazgatsban lthat eme klnbsget, e klnbz tantsi mdot, a szertartsok s ritusokban val ekkora vltozst nagy kptelensg gyannt hnytorgatjk, ezeknek is meg kell felelnnk, mieltt msra trnnk. Ez pedig rviden lehetsges, mivel az ellenvetsek nem oly ersek, hogy pontos cfolatot kivnnnak. A jzan sszel nem egyezik meg – gy szlanak, – hogy Isten, aki maghoz llandan h marad, akkora vltozson ment volna t, hogy amit egyszer parancsolt s ajnlott, azt ksbb helytelentse. Erre azt felelem, hogy Istent azrt mg nem szabad vltozkonynak itlni, mivel a klnbz korokhoz ms s ms mdot alkalmazott, amint azt mindegyikre nzve alkalmasnak tudta. Ha a fldmves tlen ms s nyron megint ms munkt parancsol cseldsgre, ezrt mg nem vdoljuk t llhatatlansggal, vagy nem gondoljuk, hogy eltrt a fldmvels helyes szablytl, amely a termszet lland rendjvel van sszektve. Hasonlkpen, ha a csaldatya gyermekeit msknt neveli, kormnyozza s gondozza gyermekkorukban, msknt serdl korukban, msknt ifjusgukban, azrt mg nem mondjuk, hogy knnyelm, vagy hogy elbbi vlemnytl elllott. Mirt stjk teht Istenre az llhatatlansg blyegt, mivel a klnbz korokat alkalmas s megfelel jegyekkel klnbztette meg? A kvetkez hasonlattal teljesen megelgedhetnk. Pl a zsidkat a gyermekekhez hasonltja, a keresztyneket az ifjakhoz (Gal. 4:1-3 stb.). Istennek eme kormnyzatban micsoda rendetlensg van, hogy azokat azon elemi nevel eszkzk kztt tartotta, amelyek kisded koruknak megfeleltek, minket pedig ersebb s mintegy frfiasabb tudomnnyal tantott? Isten llandsga teht abban tndklik, hogy minden idnek ugyanazt a tantst adta s amely tisztelett nevnek kezdetben megparancsolta, annak megkvetelsben llandan megmaradt. Abban, hogy a kls formt s mdot megvltoztatta, nem azt mondotta, hogy is vltozsnak van alvetve, hanem csak azt, hogy ennyiben az emberek flfogshoz alkalmazkodott, amely pedig klnbz s vltozand.

 

14. De, szlanak, honnan van az a klnbsg, hanemha onnan, hogy Isten gy akarta? Vajjon nem jelenthette volna-e ki kezdetben is p oly jl, mint Krisztus eljvetele utn, vilgos szavakkal s minden kpes beszd nlkl az rk letet, kevs s vilgos sakramentummal nem nevelhette volna-e vit, nem osztogathatta volna-e a Szent Lelket s nem raszthatta volna kegyelmt az egsz vilgra? Ez pedig p olyan, mintha Istennel azrt akarnnk perbe szllani, mivel a vilgot oly ksn teremtette, holott kezdettl fogva megtehette volna s mivel azt akarta, hogy a tl s nyr, a nappal s jszaka egymst vltakozva kvessk. Mi pedig (s ezt minden kegyes lleknek reznie kell) ne ktelkedjnk, hogy mindazt, amit Isten cselekedett, blcsen s igazsgosan cselekedte, mg ha gyakran nem tudjuk is az okot, amirt annak gy kellett lennie. Mert az kivnsgnak is felette ggs volna tlnk, ha nem akarnnk elismerni, hogy Isten elhatrozsainak olyan okai lehetnek, melyek elttnk rejtve vannak. De az csodlatos – szlanak, – hogy most a baromldozatokat s a lvita papsgnak amaz egsz berendezst visszautastja s krhozatosnak tartja, holott ezekben hajdan gynyrkdtt. Mintha bizony Istent ama kls s mulkony dolgok gynyrkdtetnk, vagy brmin mdon rintenk. Mr mondottuk, hogy mindezek kzl semmit sem cselekedett sajt magrt, hanem mindent az emberek dvssgert osztogatott. Ha az orvos az ifjut a betegsgbl a legjobb mdon kigygytja s aztn ugyanannl, mikor megvnhedik, ms gygytsi mdot alkalmaz, vajjon ezrt azt mondjuk-e, hogy elveti azt a gygytsi mdot, amely azeltt tetszett neki? St inkbb azt mondjuk, hogy abban llandan megmarad, mivel tekintettel van a korra. Ezrt ms jegyekkel kellett pldzni Krisztust, mikor mg meg nem jelent s hirdetni az eljvetelt s ms jegyekkel illik felmutatni t most, mikor mr megjelent. Ami Istennek amaz elhivst illeti, amely Krisztus eljvetelben bvebben radott ki minden npre, mint azeltt, tovbb ami illeti a Llek ajndkait, melyek gazdagabban ntettek ki, vajjon ki tagadhatn – krdem – annak jogossgt, hogy kegyelmi ajndkainak szabad osztogatsa Isten kezben s jtetszsben van, hogy amely npeket akar, megvilgostson s amely helyeken akarja, igje prdiklst letre keltse s tudomnynak olyan s akkora eredmnyt s haladst ajndkozzon, amekkort jnak lt? Hogy nevnek ismerett, amely korban jnak ltja, abban vonja meg a vilgtl annak hltlansga miatt s amikor ismt gy akarja, visszalltsa irgalmassga miatt? Ltjuk teht, hogy felettbb mltatlanok azok a rgalmak, amelyekkel az istentelen emberek e rszben az egygyek lelkt hborgatjk azrt, hogy ktsgbe vonjk vagy Isten igazsgt, vagy a Szentirs hitelt.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!