//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet :

TIZEDIK FEJEZET. Az -s jszvetsg hasonlsgrl. 1 - 23

TIZEDIK FEJEZET. Az -s jszvetsg hasonlsgrl. 1 - 23


TIZEDIK FEJEZET. Az - s j-szvetsg hasonlsgrl.

1. A fentebbiekbl mr elgg kitnhetik, hogy mindazok az emberek, akiket Isten a vilg kezdettl fogva az npe kz flvett, ugyanazon trvnnyel s ugyanazon tudomnynak ktelkvel voltak vele sszekapcsolva, amely kztnk rvnyben van. De mivel nagyon fontos, hogy ez a f ttel ktsgtelen legyen, fggelk gyannt hozz csatolom, hogy noha az atyk velnk ugyanazon rksgnek voltak rszesei s ugyanazon kzbenjrnak kegyelme folytn remltk a kzs dvssget, mennyiben volt llapotuk a mienktl eltr ebben a szvetsgben. Jllehet pedig azok a bizonytkok, amelyeket a trvnybl s prftkbl ennek bebizonytsra sszegyjtttnk, nyilvnvalv teszik, hogy Isten npe krben a valls s kegyessg szablya sohasem volt ms, mgis mivel az egyhzi irknl gyakorta sok sz esik az - s j-szvetsg klnbsgrl, ami a kevsbb les elmj olvasban agglyt tmaszthat, e dolog jobb s alaposabb megvizsglsra joggal sznunk kln helyet. St azt, ami egybknt is igen hasznos lett volna, szksgess tettk rnk nzve a semmirekell szrnyeteg Servet s nmely rjngk az anabaptistk felekezetbl, akik csak gy vlekednek az izraelita nprl, mint valami diszncsordrl, gy hogy azt hazudozzk rla, hogy az r a mennyei halhatatlansg minden remnysge nlkl hizlalta ezen a fldn.

Hogy teht ezt a dgvszes tvelygst tvol tartsuk a kegyes lelkektl s hogy egyuttal minden nehzsget is eloszlassunk, amelyek az - s j-szvetsg kztt val klnbsg hallatra azonnal fel szoktak tmadni, futlag vizsgljuk meg, hogy min hasonlsg, vagy min klnbsg van azon szvetsg kztt, amit egykor Krisztus eljvetele eltt az izraelitkkal kttt az r s amit most az megjelense utn mi velnk szerzett.

2. s mind a kett egy szval elintzhet. Az atyk szvetsge lnyegileg s tnyleg oly kevss klnbzik a mienktl, hogy teljessggel egy s ugyanaz, vgrehajtsa azonban eltr. De mivel nhny szbl senki a dolgot biztosan meg nem rtheti, szksges, hogy ha valamikpen hasznlni akarunk, hosszabb magyarzatot adjunk. Egybirnt mikor a hasonlsgot, vagy inkbb egysget mutatjuk ki, az egyes rszecskket, amelyeket mr elmondottunk, teljesen jbl trgyalni felesleges volna; s pen gy helytelen volna ide vegyteni azokat a dolgokat, amelyek msutt lesznek elmondandk. Itt pedig kivltkpen hrom fpontra kell figyelmnket irnytanunk. Elszr nem kell felednnk, hogy nem a testi jlt s boldogsg volt clul kitzve az izraelitk el, hogy arra hajtozzanak, hanem a halhatatlansg remnybe fogadtattak fel s e fiuv fogadtatsnak hitt tettk elttk bizonyoss gy a jslatok, mint a trvny s a prftk. Aztn, hogy az a szvetsg, amely ltal Istennel megengeszteltettek, egyltaln nem rdemeiken, hanem egyedl az elhv Istennek irgalmn alapult. Harmadszor, hogy nekik is megvolt s ismertk a kzbenjr Krisztust, aki ltal egyrszt Istennel sszekttettek, msrszt az igreteinek rszesei lettek. Ezek kzl a msodikat, mivel mg esetleg nem elgg ismeretes, a maga helyn bven megmagyarzzuk s bebizonytjuk. Mert a prftknak igen sok s vilgos bizonytkaival meg fogjuk ersteni, hogy tisztn az r jsgbl s kiml szeretetbl volt mindaz, ami jt valaha Isten az npvel tett s amit csak igrt. A harmadikat mr tbb helytt elg vilgosan bebizonytottuk s az elst is rintettk mr tbb izben.

3. Ennek a megmagyarzsra fordtsunk teht behatbb munkt, (mivel leginkbb ez tartozik a jelen krdsre s errl tmasztanak velnk szemben tbb ellenvetst) mindamellett gy, hogy ha valami a msikak megmagyarzsbl mg hinyzik, azt futlag ptoljuk, vagy alkalmas helyen azutn hozzadjuk. Bizonyra minden tekintetben megsznteti az apostol a ktelkedst, mikor azt mondja (Rm. 1:2), hogy az Atya Isten az evangliumot, melyet firl az elrendelt id szerint kijelentett, a prftk ltal a Szentirsban mr sokkal elbb megigrte. Tantja tovbb, hogy a hitbl val megigazulsnak, amelyet maga az evanglium tant, bizonysga van a trvnyben s a prftkban (Rm. 3:21), mivel az evanglium az embereknek szivt nem a jelen let rmeiben tartja fogva, hanem a halhatatlansg remnyre emeli fel; nem a fldi gynyrsgekhez lncolja, de a mennyben eltett remnysget hirdetvn, valami mdon oda emeli. Mert egyebtt gy hatrozza meg (Ef. 1:13): „Minekutna az evangliumnak hittetek, elpecsteltettetek az gretnek Szentlelkvel, amely a mi rksgnknek zloga megszerzett tulajdonnak megvltatsra”. Ismt (Kol. 1:4): „Hallottuk a ti hiteteket a Jzus Krisztusban s a szentek irnt val szereteteteket, a mennyekben nektek eltett remnysgrt, melyrl hallottatok az evanglium igaz beszdben”. Ismt (II. Thess. 2:14): „Elhvott minket az evanglium ltal, a mi Urunk, a Jzus Krisztus dicssgben val rszesedsre”. Ezrt neveztetik az evanglium dvssg igjnek, Isten hatalmnak a hivk dvssgre s mennyek orszgnak. Hogyha az evanglium tantsa lelki s a megromolhatatlan letnek birshoz nyit utat, ne gondoljuk, hogy azok, akiknek igrtetett s hirdettetett, a lleknek gondjt mellzvn s elhanyagolvn, barmok mdjra egszen a test gynyreinek keressre adtk magukat. S ne fecsegje itt senki, hogy azok az igretek, amelyek a trvnyben s a prftkban az evangliumrl megpecsteltettek, az j npnek voltak sznva. Mert kevssel azon mondsa utn, hogy az evanglium a trvnyben megigrtetett, azt teszi hozz, hogy mindaz, amit a trvny tartalmaz, ktsgtelenl tulajdonkpen azokra irnyul, akik a trvny alatt vannak (Rm. 3:19). Elismerem ugyan, hogy ms trgyrl beszl, de nem volt annyira feledkeny, hogy midn azt mondta, hogy mindaz, amit a trvny tant, valjban a zsidkra tartozik, ne gondolta volna meg, amit nhny verssel azeltt lltott arra nzve, hogy az evanglium a trvnyben megigrtetett. A legvilgosabban kimutatja teht az apostol, hogy az -szvetsg fknt a jvend letre volt tekintettel, midn azt mondja, hogy az alatt az evanglium igretei foglaltatnak.

4. Ebbl kvetkezik az is, hogy Istennek ingyen val irgalmn nyugodott s hogy Krisztus kzbenjrsval ersttetett meg. Mert az evangliumi igehirdets nem hirdet mst, mint hogy a bnsk rdemk nlkl Isten atyai irgalmassgbl igazulnak meg s ennek teljessge Krisztusban foglaltatik. Ki merszeli teht azt lltani, hogy a zsidk nem voltak rszesek Krisztusban, midn azt halljuk, hogy az evanglium szvetsge velk is megkttetett, melynek egyetlen alapja Krisztus? Ki merszeli kizrni az ingyen val kegyelem jttemnybl azokat, akikrl azt halljuk, hogy a hitbl val megigazols tudomnya velk kzltetett? De hogy vilgos dolog felett ne civdjunk hosszasabban, itt van elttnk az r nevezetes mondsa (Jn. 8:56): „brahm nagy kivnsggal kivnta ltni az n napomat; ltta s rlt”. S amit azon a helyen Krisztus brahmrl bizonyt, arrl az apostol kimutatja, hogy a h npben ltalnos volt, mikor azt mondja (Zsid. 13:8), hogy Krisztus ugyanaz marad tegnap, ma s mindrkk. Mert azon a helyen Krisztusnak nemcsak egyszeren rk istensgrl szl, hanem az erejrl, amely a hivknek mindenkor megjelentetett. Ezrt mind a boldogsgos Szz, mind Zakaris azt mondja nekben, hogy a Krisztusban kijelentett kegyelem azoknak az igreteknek kiszolgltatsa, amelyeket hajdan az r brahmnak s a patriarchknak tett. Ha az r rgi eskjt vltotta valsgra azzal, hogy az felkentjt adta nknk, nem mondhatunk egyebet, mint hogy az -testamentom clja mindig Krisztusban s az rk letben volt.

5. St az apostol nemcsak a szvetsg kegyelmben teszi velnk egyenlkk az izraelitkat, hanem a skramentumok jelben is. Mert, midn a korinthusbelieket azoknak a bntetseknek pldjval akarja rettenteni, amelyekkel rgente amazok bnhdtek az Irs elbeszlse szerint, hogy hasonl gonosztettekbe ne merljenek, abbl a bevezetsbl indul ki (I. Kor. 10:1–11), hogy nincs okunk, amirt valami eljogot kvetelhetnnk magunknak, hogy ez mentsen meg minket attl a bntetstl, amely azokra szllott, mivel az r ket nemcsak ugyanazon jttemnyekkel halmozta el, hanem kegyelmt is ugyanazon jelkpekkel tette kzttnk vilgoss; mintha azt mondan: ha abban biztok, hogy a veszedelmen kivl vagytok, mivel gy a keresztsgben, amellyel meg vagytok pecstelve, mint az urvacsorban, amelyet minden nap vesztek, kivl igretek vannak szmotokra s emellett Isten jsgt megvetve szabadosan fktelenkedtek, tudjtok meg, hogy a zsidk sem voltak ily jelkpek nlkl s ellenk az r mgis a legnagyobb szigorusggal gyakorolta itleteit. Megkeresztelkedtek a tengeren val tkelsben s a felhben, amely elfedte ket a nap heve ell. Azt mondjk, hogy amaz tkels testi keresztsg volt, amely a mi lelki keresztsgnknek nmi rszben megfelel. Ha azonban ezt elfogadjuk, nem llhat meg az apostolnak rvelse, aki itt azt a tves hitet akarja eloszlatni a keresztynekben, hogy a keresztsg eljoga kvetkeztben fellmuljk a zsidkat. Ilyen lokoskodssal nem lehet csrni-csavarni azt, ami nyomban utna kvetkezik, hogy azok mindnyjan egy lelki eledelt ettek s egy lelki italt ittak mivelnk, ez az eledel s ital pedig az magyarzata szerint Krisztus.

6. Nmelyek Pl ezen vlemnynek megdntsre azt vetik ellen, amit Krisztus mond (Jn. 6:31): „A ti atyitok mannt ettek a pusztban s meghaltak; aki eszi az n testemet, nem hal meg soha rkk”. Ez a kt monds azonban igen jl megfr egymssal. Az r, mivel beszdt olyan hallgatkhoz intzte, akik csupn a gyomor tpllkval kivntak jllakni, a llek eledelvel azonban nem trdtek, beszdt nmileg azoknak felfogshoz alkalmazza, klnsen pedig a mannt s a maga testt azok rtelmhez mrten hasonltja ssze. Azt kveteltk, hogy ha tekintlyt hajt magnak szerezni, erejt valami csodval bizonytsa, amint Mzes cselekedett a pusztban, amidn az gbl mannt szerzett. A mannban pedig semmi egyebet nem lttak, mint gygyszert a testi hsgnek, mellyel a np akkor sujtatott; ama fensgesebb titokhoz, amelyre Pl cloz, nem hatoltak el. Krisztus teht, hogy kimutassa, mennyivel kivlbb jttemnyt kell vrniuk tle, mint amint hirdetsk szerint Mzes atyikkal kzlt, ezt az sszehasonltst alkotja: ha vlemnyetek szerint nagy s emlkezetes csoda volt, hogy az r Mzes ltal npnek, hogy a pusztban hen ne vesszen, mennyei eledelt szolgltatott, hogy azzal egy kis idre fenntartsa, ebbl rtstek meg, hogy mennyivel kivlbb az az tel, amely halhatatlansgot ad. Ltjuk, hogy az r mirt mellzte azt, ami a mannban f volt s mirt jelezte annak csupn alantasabb hasznt. Nevezetesen mivel a zsidk mintegy gncsoldsi szndkbl Mzest lltottk vele szembe, aki a np szksgn a mannval segtett, azt vlaszolja, hogy sokkal magasabb kegyelemnek osztogatja, mellyel szemben mltn kevsre becslend a np ama testi tpllka, amelyet azok egyedl tartottak oly nagyra. Pl, mivel tudta, hogy az r, mikor az gbl mannt hullatott al, nemcsak a has tpllsra nttte ki azt, hanem lelki titok gyannt is osztogatta, hogy ezzel azt a lelki megeleventst pldzza, amely a Krisztusban van, nem hanyagolja el azt a rszt, amely a megfontolsra legmltbb volt. Ezrt ebbl bizonnyal s vilgosan kvetkezik, hogy a mennyei rk letnek gretei, amelyekre az r most mltat minket, nemcsak kzltettek a zsidkkal, hanem ez igretek valjban lelki skramentumokkal is el voltak pecstelve. Errl a dologrl bven szl Augustinus a manichaeus Faustus ellen.

7. Ha az olvask szivesebben hallannak oly bizonytkokat, amelyek a trvnybl s prftkbl hozhatk fel s amelyekbl tlthatjk, hogy a lelki szvetsg az atykkal is kzs volt, amint ezt Krisztustl s az apostoloktl halljuk, ez hajtsnak is eleget teszek s pedig annl szivesebben, mivel gy biztosabban meg fogom gyzni ellenfeleimet, hogy aztn semmi kifogst ne tehessenek. s mindjrt azzal a bizonytssal kezdem, amelyrl tudom, hogy jllehet az anabaptistk ggs tekintete eltt haszontalan s majdnem nevetsges leszen, a tanulkony s jzanesz emberek eltt mgis igen rtkes s bebizonytott dolognak veszem, hogy Isten igjben az letnek oly hathats ereje van, hogy akiket Isten arra mltztat, hogy abban rszesedjenek, azoknak lelkt megeleventi. Mert mindig igaz volt Pternek ama mondsa (I. Pt. 1:23), hogy ez ama megromolhatlan mag, amely rkk megmarad, amint zsais szavaibl is (40:6) rti. Mr most, ha egyszer Isten a zsidkat hajdan ezzel a szent ktelkkel kttte le magnak, ktsgtelen, hogy az rk let remnysgre vlasztotta el azokat. Mert mikor azt mondom, hogy k bevettk az igt, hogy az ket mg jobban Istenhez csatolja, nem azt az ltalnos kzlsi mdot rtem, amely az gen, fldn s a vilg sszes teremtmnyein elrad, (amely noha mindeneket megelevent egyetemben minden egyes dolgot a maga termszethez kpest, a megromls szksgszersge all mgsem vonhatja ki azokat) hanem azt a klns kzlsi mdot, amely a hiveknek lelkt Isten ismeretre megvilgtja s vele valami mdon sszekti. Mivel az ignek ilynem megvilgostsval ragaszkodtak Istenhez dm, bel, N, brahm s a tbbi atyk, azt mondom, hogy a legkevsbb sem ktes, hogy nekik Isten halhatatlan orszgba bemenetelk volt. Mert bizonnyal bens egyezsgben voltak Istennel, mely az rklet java nlkl nem lehetsges.

8. Ha mgis ez llts valamennyire bonyolultnak ltszik, rajta, forduljunk maghoz a szvetsg alakjhoz, amely nemcsak a szelid lelket elgti ki, hanem azoknak tudatlansgt is nyilvn bebizonytja, akik ellent mondani igyekeznek. Mert szolgival az r mindig gy szerzdtt: „n leszek a ti Istenetek s ti lesztek az n npem” (III. Mz. 26:12). Hogy e szavak mind az letet, mind az dvssget, mind a boldogsg egsz teljessgt magukban foglaljk, azt a prftk is gy szoktk magyarzni. Mert Dvid nem ok nlkl hirdeti gyakrabban, hogy boldog az a np, amelynek ura az Isten (Zsolt. 144:15, 33:12), boldog a nemzetsg, amelyet magnak rksgl elvlasztott s pedig nem a fldi boldogsg miatt, hanem mivel azokat, akiket npv fogadott, a hallbl kiragadja, rkk megtartja s rk irgalmval halmozza el. Amint ms prftknl olvashat: „Te vagy Istennk; nem halunk meg; az r kirlyunk, trvnyhoznk, meg fog menteni minket; boldog vagy Izrael, mivel az r Istenben megmentetel” (Hab. 1:12; zs. 33:21; V. Mz. 33:29). De hogy flsleges dologban sokat ne fradjunk, a prftknl lpten-nyomon tallkozunk azzal a figyelmeztetssel, hogy a minden jval val bvelkedshez, st az dvssg bizonyos volthoz semmi sem hinyzik, csak az r legyen Istennk, s mltn. Mert ha az orcja, mihelyt felragyog, az dvssgnek legbizonyosabb zloga, melyik embernek jelenti ki magt Isten gyannt gy, hogy eltte az dvssgnek kincseit is fel ne trja? Mert azzal a felttellel Istennk, hogy kzttnk lakjk, amint Mzes ltal bizonytotta (III. Mz. 26:11). Nem tehetnk pedig szert Isten ilyen jelenltre anlkl, hogy egyuttal az letet is ne birjuk. De ha ennl tbb nem lett volna is mondva, elg vilgos igretk volt a lelki let fell e szavakban: „Istenetek vagyok” (II. Mz. 6:7). Mert bizonyra nemcsak azt hirdette, hogy csupn a testeknek lesz Istenk, hanem kivltkpen a lelkeknek; a lelkek pedig ha az igazsg ltal Istenhez nem kttettek, minthogy tle idegenek, a hallban maradnak. Viszont, ha ez az sszekttets megvan, ez mr magval hozza az rk dvssget.

9. Ehez jrul, hogy nemcsak azt bizonytotta, hogy nekik Istenk, hanem azt is igrte, hogy mindig az is lesz, hogy azoknak remnysge a jelen javakkal meg nem elgedve, az rkkvalsgra irnyuljon. Hogy pedig a jv id szemmel tartsnak nluk ily rtelme volt, sok hely mutatja, amidn nemcsak jelen bajaikban, hanem a jvendre nzve is azzal vigasztaljk magukat a hvek, hogy Isten ket soha el nem hagyja. Mr pedig (ami az gretnek msodik rsze volt) arra nzve, hogy Isten ldsa a fldi let hatrain tl is kiterjed rjuk, mg vilgosabban megerstette ket ez a kifejezs: „A ti magvatoknak Istene leszek utnatok” (I. Mz. 17:7). Mert ha Isten az jindulatt a halottak irnt is meg akarta mutatni azzal, hogy az utdokkal jt tett, tlk maguktl mg sokkal kevsbb akarta megvonni kegyelmt. Mert Isten nem olyan, mint az emberek, akik szeretetket bartaik fiaira azrt viszik t, mivel a hall kvetkeztben nincs tbb mdjuk arra, hogy azokkal szemben, akiket szerettek, teljestsk ktelessgket. De Isten, akinek jakaratt a hall nem gtolja, bizonyra nem vonja meg a halottaktl irgalmassgnak gymlcst, amelyet azokrt ezer nemzetsgre kiraszt (II. Mz. 20:6). Ennlfogva Isten az jsgnak nagysgt s bsgt, melyet halluk utn reznik kellett, kivl bizonytkkal akarta ajnlani nekik, midn olyannak irta azt le, hogy az egsz csaldjukra kirad. Ennek az gretnek igazsgt pecstelte meg Isten s mintegy beteljesedst mutatja ki, mikor magt brahm, Izsk, s Jkb Istennek nevezte sokkal azok halla utn (II. Mz. 3:6). Mert ht nem volt-e nevetsges ez elnevezs, ha azok teljesen elvesztek volna? Mert ez esetben gy lett volna, mintha ezt mondta volna: „n azoknak Istene vagyok, akik nincsenek”. Ezrt irjk az evanglistk, hogy Krisztus ez egy bizonytkkal gy meggyzte a Sadduceusokat (Mt 22:32, Lukcs 20:37), hogy azok egyltaln nem tagadhattk, hogy Mzes a halottak fltmadst bizonytotta. Mert bizonyra magtl Mzestl tanultk, hogy minden szentek az Ur kezben vannak (V. Mz. 33:33). S innen knny volt azt kvetkeztetni, hogy akiket az letnek s hallnak birja vdelmbe, oltalmba, rizetbe fogadott, azok mg a hallban sem enysznek el.

10. Mr most (s e vits krdsnl ezen fordul meg minden), vizsgljuk meg, vajjon magukat a hveket is nem aknt tantotta-e az r, hogy maguknak msutt jobb letet gondoljanak s a fldi letet megvetvn, ama msikra emlkezzenek. Els sorban letknek az az llapota, amelybe ket Isten helyezte, lland gyakorlat volt szmukra, melynek arra kellett ket figyelmeztetnie, hogy mindenek kztt a legnyomorultabbak lennnek, ha csak ebben az letben volnnak boldogok. dm, aki elvesztett boldogsgnak puszta emlkezete miatt is a legboldogtalanabb volt, gytrelmes munkjval ggyel-bajjal tengette nyomorusgos lett; s hogy ne csak keze munkjban sujtsa t Isten tka, onnan szakad r legnagyobb szivfjdalma, ahonnt a legnagyobb vigasztalst kellett volna nyernie. Kt fia kzl az egyiket szrnysges testvrgyilkossggal veszti el. Az marad letben, akinek ltstl mltn iszonyodik s borzad. bel, akit btyja lete virgban kegyetlenl legyilkolt, az emberi szerencstlensg pldakpe. N letnek legnagyobb rszt (mialatt az egsz vilg nyugodtan kjelgett) a brka ptsvel fradsgos munkban tlti. Hogy a hallt elkerlte, nagyobb gytrdse volt, mintha szz hallt kellett volna szenvednie. Mert azon kivl, hogy a brka tz hnapig gyszlvn kopors volt r nzve, mi sem lehet undortbb, mint annyi ideig tartzkodni majdnem elmerlve az llatok ganjban. Miutn e roppant nehzsgeket legyzte, j gysz szakad re: ltja, hogy sajt fia gnyolja ki t s azt, akit Isten nagy jttemnybl a vzznbl megmentett, sajt szjval knytelen megtkozni.

11. brahm egymagban millik helyett llhat elttnk, ha hitt vizsgljuk, amely a hit legjobb szablyl van elnkbe adva; az nemzetsgbe kell szmlltatnunk, hogy Isten fiai legynk. Mi lehet pedig kptelenebb llts, mint hogy brahm az sszes hveknek atyja s azok kztt a legutols sarokban sincs helye? m brahm a hivk sorbl, st a legfbb helyrl le nem vethet anlkl, hogy egyuttal az egsz egyhz is el ne trltessk. Mr most ami letviszonyait illeti, mihelyt Isten parancsolata elhivja, elszakad hazjtl, szlitl, bartaitl, amelyekben kznsgesen az let legnagyobb rmt talljk, mintha t az r elvgzett tancsbl az let minden gynyrsgtl meg akarn fosztani. Amint elrkezett a fldre, amelyen az isteni parancssz szerint laknia kellett, az hinsg menten kizte onnan. Hogy segtsget keressen, oda menekl, ahol hogy magt psgben megtarthassa, a felesgt kell prdra adni; ami ktsgkivl mg a sokszoros hallnl is keservesebb. Mikor lakfldjre visszatrt, az hsg ismt kizte onnt. Micsoda boldogsg lakni oly fldn, ahol annyiszor kell hezni, st az hsgtl valsggal elveszni, ha csak el nem meneklsz? Egyszersmind Abimleknl olyan knyszersgbe jut, hogy felesge prdra vetsvel kell megvsrolnia lett. Mig sok ven keresztl bizonytalanl vndorol idestova, szolginak lland civdsa arra knyszerti, hogy unokaccst, akit fia gyannt tartott magnl, elkldje magtl. Ez a szakads ktsgtelenl pen gy fjt szivnek, mintha valamelyik tagjnak levgst kellett volna elszenvednie. Kevssel ksbb azt hallja, hogy az ellensg fogsgba vitte. Akrhov megy, borzaszt kegyetlen szomszdokat tall, akik mg nagy kinnal-keservvel sott kutjaibl sem engedik vizet inni. Mert a kut hasznlatt bizonyra nem vette volna pnzen Gerr kirlytl, ha elbb abban meg nem lett volna akadlyozva. Majd midn elertlenlt vnsgre jut, ltja, hogy gyermektelen egyedllt sujtja, ami erre a korra nzve legkellemetlenebb s legkeserbb, mig vgre remnysgen kivl Izmaelt nemzi, kinek szletse is azonban ugyancsak drga lett neki, mert felesge Sra szntelen gncsolja, mintha lett volna a szolgl makacssgnak sztsval a hzi bktlensg oka. Megszletik vgre Izsk, de azon az ron, hogy az elsszltt Izmael kizavartassk s mint magra hagyott rva, majdnem ellensges indulattal elzessk. Mikor egyedl Izsk maradt, hogy a j frfi elgyenglt regsge benne nyugodjk meg, kevssel ksbb brahm azt a parancsolatot veszi, hogy lje meg t. Gondolhat-e ki az emberi elme valami siralmasabbat, mint hogy az atya legyen finak hhra? Ha valami betegsg ragadta volna el, ki ne gondolta volna, hogy a legnagyobb sznalomra mlt az reg, akinek a fi gnybl adatott, hogy midn azt veszni ltja, rvasgnak fjdalma megkettzdjk? Ha valami idegen lte volna meg, a mltatlansg miatt sokkal nagyobb lett volna a bnat s kesersg; az pedig, hogy atyja keze lje meg, nagyobb minden siralomnl. Egyszval egsz lete plyjn gy hnydott s gytrdtt, hogy ha valaki meg akarn festeni a csapsokkal teljes let pldnykpt, ennl jobb mintt hozz nem tallhatna. Senki se vesse ez ellen, hogy nem volt teljesen boldogtalan, mivel annyi s akkora veszedelembl is vgl szerencssen kimeneklt. Mert nem arrl mondjuk, hogy boldog letet l, aki vgtelen nehzsgeken keresztl, hosszu idn t keservesen kzkdik, hanem aki minden szenveds nlkl csendesen lvezi a jelenval javakat.

12. Izsk, akit kisebb bajok sujtanak, mgis alig lvezheti a gynyrsgnek legkisebb izt is. Azokat a sanyargatsokat szenvedi is, amelyek nem engedik, hogy boldog legyen az ember a fldn. hinsg zi el Kanan fldrl. Felesgt karjai kzl ragadjk el. Szomszdai szntelen hborgatjk s minden mdon szorongatjk, gy hogy mg a vizrt is harcolni knytelen. Otthon menyeitl sok kellemetlensget tr; gytri fiai viszlykodsa; s e nagy bajon csak gy kpes segteni, hogy szmzi azt, akit megldott. Jkob pedig nem egyb, mint a legnagyobb boldogtalansg kivl pldja. Gyermekkort otthon a legnagyobb nyugtalansgban tlti el elsszltt testvre fenyegetsei s rettentsei kztt, amelyeknek vgl is engedni knytelen. Mikor szleitl s szlhzbl elmenekl azonkivl, hogy a szmzets kenyere gy is keser, Lbnnl, nagybtyjnl, semmivel sem tall szelidebb s emberiesebb fogadtatsra. Nem elg, hogy ht esztendn keresztl igen durva s kemny szolgasgban l, hanem mg a felesg szemlyben is kijtszk nagy fondorlattal. A msik felesgrt j szolgasgba kell lpnie, mely alatt egsz napon t a nap heve geti, lmatlanul gytrdik jjel a hidegsg s fagy miatt, amint maga elpanaszolja. Mig letnek ekkora sanyarusgt hsz ven keresztl hordozza, ipa naprl-napra j bntalmakkal illeti. Hzban sincs nyugta, mert ltja, hogy felesgeinek gyllkdse, civdsa s versengse azt is majdnem teljesen felforgatja. Mikor azt a parancsot veszi, hagy hazjba trjen vissza, gyalzatos futshoz hasonl mdon kell meneklnie, de mg gy sem kpes ipnak igaztalansgt gy elkerlni, hogy annak szidalmai s gyalzkodsai mg utazsa kzben is ne gytrjk. Nemsokra mg sokkal nagyobb nehzsg vrja. Mert midn testvrhez kzeledik, annyi halllal megy szembe, amennyit csak egy kegyetlen s ellensges frfi kigondolni kpes. Borzaszt flelmek gytrik s szakgatjk teht mdfelett mindaddig, mig annak megrkezst vrja; mikor annak tekintete el jrul, mintegy flholt esik lbaihoz, mig vgre szelidebbnek tapasztalja, mint remlni merszelte volna. Ezenfell Rkheltl, egyedl szeretett felesgtl mindjrt mihelyt a fldre bemegyen, megfosztatik. Kevssel azutn azt hallja, hogy azt a fit, akit neki Rkhel szlt s akit ezrt a tbbiek felett szeretett, vadllat szaggatta szjjel. S hogy ennek a halla mennyi gysz forrsa r nzve, maga kijelenti, mivel hosszas knnyhullatsai utn minden vigasztals eltt makacsl elzrkzik, gy hogy semmi egybre mr nem vr, mint hogy gyszolva fihoz a sirba szlljon. Azutn lenynak elrablsa s megbecstelentse, aztn fiainak vakmer bosszullsa, amely t nemcsak utlatoss tette a fld sszes lakosai eltt, hanem hallos veszedelmet is zudtott fejre, min aggodalom, gysz s kesersg okai voltak ezek r nzve? Kvetkezik elsszlttjnek, Rubennak az a rettenetes gonosztette, amelynl mr slyosabb nem is trtnhetett volna. Mert ha a felesg megfertzst a legnagyobb szerencstlensgek kz sorozhatjuk, mit mondjon az ember akkor, amidn ezt a gonosztettet sajt fia kveti el? Valamivel ksbben msik vrfertzs szennyezi be a csaldot, gy hogy az az egybknt oly szilrd s megtrhetetlen llek ennyi gyalzat kvetkeztben megrendl. Majd letnek vgn, midn a sajt s vi hinsgn igyekszik segteni, j szerencstlensg hire sujtja le; meghallja t. i., hogy a msik fit fogva tartjk s hogy ezt visszanyerje, knyszerl Benjamint, vnsgnek egyetlen rmt, a tbbiekre rbizni. Ki gondolja, hogy a bajok e roppant tmegben, egy perce is lett volna, amidn legalbb szabadabban vehetett volna llekzetet? Ezrt mondja, mint nmagnak legjobb tanja, Franak magrl, hogy az napjai kevesek s rosszak voltak a fldn. Aki azt hirdeti, hogy lett folytonos nyomorsgok kztt tlttte, bizonyra tagadja, hogy rezte volna azt a gynyrsget, amelyet neki az r igrt. Jkb teht vagy mint gonosz hltlan ember, kevsre becslte Isten kegyelmt, vagy pedig igazn vallotta, hogy nyomorlt volt a fldn. Ha teht igaz ez az lltsa, gy ebbl az kvetkezik, hogy remnysge nem fldi dolgokra volt fggesztve.

13. Ha ama szentatyk, – ami bizonyra ktsgtelen – boldog letet vrtak Isten kezbl, msra gondoltak s mst lttak, mint a fldi letnek boldogsgt. S ezt az apostol is nagyon szpen megmutatja (Zsid. 11:9). „Hit ltal lakott – gymond – brahm az igretnek fldben, mint idegen fldn storban lakvn Izskkal s Jkbbal, ugyanazon igzetnek rkseivel”. Mert azt a jl megalaptott vrost vrtk, amelynek ptje s alaptja Isten. A hitben haltak meg mindazok, mikor az igzeteket mg nem vettk, hanem csak tvolrl nztk azokat s hittk, vallottk, hogy jvevnyek s idegenek a fldn. S ezzel azt jeleztk, hogy hazt keresnek. s ha megillette volna ket a vgy az elhagyott haza utn, amelyet elhagytak, visszafordulhattak volna, de jobbat kerestek, t. i. mennyeit. S ezrt Isten nem szgyenli, hogy az Istenknek nevezzk, mivel szmukra a vrost megksztette. Mert a tuskknl is tompbb elmjek lettek volna, ha makacsl nyomon ztk volna az igreteket, amelyeknek semmi remnysge nem mutatkozott meg a fldn, ha csak azoknak teljesedst egyebtt nem vrtk volna. Azt pedig nem ok nlkl hangoztatja, klnsen az apostol, hogy ezt az letet bujdossnak neveztk, mint ezt Mzes is eladja (I. Mz. 47:9). Mert ha idegenek s jvevnyek Knan fldjn, hol van az rnak amaz igzete, amellyel annak rkseiv rendeltettek. Nyilvn kifejezi teht, hogy az, amit az r Kanan fldnek birsa fell azoknak igrt, messzebbre clzott. Ennlfogva Kanan fldn egy lbnyit sem vettek meg, ha csak temetkezsi helyl nem, amivel azt tanstottk, hogy az igzetnek gymlcse fell nincs ms remnysgk, csak hogy halluk utn fogjk azt elnyerni. S ez az oka, hogy mirt tartotta Jkb oly fontosnak, hogy ott temessk el, elannyira, hogy fit Jzsefet eskvel ktelezte arra az igretre; s hogy mirt akarta Jzsef, hogy tetemt, amely mr rg porr omlott ssze, nhny szz v mulva is tvigyk oda.

14. Egyszval vilgos az, hogy elttk az let minden trekvseiben a jvend let boldogsga lebegett. Mert mirt vgydott volna annyira az elsszlttsgre s mirt szerezte volna meg akkora veszedelemmel Jkb azt, ami azzal fenyegette, hogy r szmzetst s majdnem javairl val lemondst hoz s egyltaln semmi jval nem biztatta, ha magasabb ldsra nem tekintett volna. S hogy neki ez volt a gondolata, kijelenti azzal a szval, melyet utols perceiben mondott (I. Mz. 49:18): „A te dvssgedet vrom, Uram!” Micsoda dvssget vrt volna, midn tudta, hogy lelkt kileheli, ha csak a hallban egy j let kezdett nem ltta volna? s Isten szentjeirl s fiairl mit vitzunk, mikor mg az sem volt effle belts hjval, aki egybknt az igazsg ellen akart harcolni? Mert mit akart kifejezni Blm, mikor gy szlt (IV. Mz. 23:10): „haljon meg az n lelkem az igazaknak hallval s legyenek az n utols rim hasonlk azokihoz”, hanem hogy rezte azt, amit aztn Dvid kijelentett (Zsolt 116:15 s 34:22), hogy t. i. a szenteknek halla kedves Isten eltt, az istenteleneknek halla pedig igen gonosz. Ha a vgs hatr s cl a hallban volna, abban az igaz s istentelen kztt semmi klnbsget sem lehetne tenni. Az az eltr sors tesz kztk klnbsget, amely rejuk a hall utn vrakozik.

15. Mg nem haladtunk Mzesen tl, akirl amazok azt lltjk, hogy ms tiszte nem volt, mint hogy a testi npet a fld termkenysgvel s minden dolgoknak bsgvel Isten tisztelsre vezrelje s mgis (ha csak valaki a magtl nknt kinlkoz vilgossg ell el nem bvik) mr vilgosan mutatkozik itt a lelki szvetsgnek kijelentse. Ha a prftkhoz fordulunk, nluk a legtndklbb fnyben trul elnk gy az rklet, mint Krisztus orszga. Nzzk elszr Dvidot, ki amint idre nzve elbb val volt a tbbieknl, gy az isteni sfrkods rendje szerint a mennyei titkokat kiss homlyosabban jelezte, mint azok, mindamellett mekkora vilgossggal s biztossggal irnyozza minden beszdt ama clra? Hogy a fldi lakozst miknt becslte, tanstja ez a mondsa (Zsolt. 39:13): „Jvevny vagyok itt s idegen, amint minden atyim; minden l ember hibavalsg. Mint az rnyk jr krl mindenki s most mi az n vrakozsom, Uram? Remnysgemet benned helyheztetem”. Bizonyra, aki megvallotta, hogy a fldn nincs semmi szilrd, vagy lland, Istenbe vetett remnysgnek erssgt mgis megtartja, az ilyen a boldogsgot msutt gondolja a maga szmra elkszttetve. Ennek meggondolsra szokta a hiveket is hivogatni, valahnyszor valban meg akarja ket vigasztalni. Mert msutt (Zsolt. 103:17), miutn az emberi let rvidsgrl, ingatag s enysz kprl szlott, szavaihoz ezt csatolja: „Az Urnak irgalma pedig rkk az tet flkn”. Ehez hasonl az, ami a szzkettedik zsoltrban is foglaltatik (v. 26): „Uram, te a fldet kezdetben fundltad, a te kezeid munki az egek; azok elmulnak, te pedig megmaradsz, mint a ruha megavulnak s mint az ltzetet megvltoztatod ket, te pedig mindig ugyanazon maradsz s a te esztendeid el nem mulnak. A te szolgidnak fiai megmaradnak s azoknak ivadkai te eltted megszilrdttatnak”. Ha a kegyesek, br g s fld elmuljanak is, szilrdan megllanak az r szine eltt, ebbl az kvetkezik, hogy azoknak dvssge Isten rkkvalsgval van sszektve. Ez a remnysg azonban egyltaln nem llhat meg, ha arra az gretre nem tmaszkodik, melyet zsais gy fejez ki: (51:6): „Az egek – szl az r, – mint a fst, elfogynak, a fld, mint a ruha, megavl s annak laki, mint ezek, elvesznek, az n dvssgem pedig rkk leszen s az n igazsgom sohasem fogy el”. E hely az igazsgnak s dvssgnek rkkvalsgot tulajdont, nem azrt, mert Istennl vannak, hanem annyiban, amennyiben az ember rzi azokat.

16. S nem is lehet msknt venni ama szavait, amelyeket a hivek szerencss elmenetelrl lpten-nyomon nekel, mint hogy a mennyei dicssg kijelentsre vonatkoznak. Amink ezek (Zsolt. 97:10): „Az r megrzi szenteinek lelkt, a gonosztev kezbl megmenti ket; vilgossg tmadott az igaznak s az igazsgos sziv embereknek vigassg” (Zsolt. 112:4). Ismt: „A kegyesnek igazsga megmarad rkkn-rkk, annak szarva felmagasztaltatik dicssgben; az istententeleneknek kivnsga elvsz” (Zsolt. 112:9–10). Ismt (Zsolt. 140:14): „Az igazak pedig a te nevedet dicsrik, az igazszivek lakoznak a te orcd eltt”. Ismt (Zsolt. 112:6): „rk emlkezetben marad az igaz”. Ismt (Zsolt. 34:23): „Az r meg fogja vltani az szolginak lelkket”. Mert az r az szolgit az istentelenek dhnek gyakran tadja nemcsak azrt, hogy gytrjk, hanem, hogy megrontsk s tnkre tegyk azokat; tri, hogy a jk a sttsgben s a szennyben senyvedjenek, mig az istentelenek majdnem a csillagok kztt tndklnek s meg sem vidmtja azokat annyira orcjnak tndklsvel, hogy hosszantart vidmsgot lvezhetnnek. Ezrt sem titkolja, hogy ha a hivk tekintetket a dolgok jelen llapotra szgezik, igen nehz kisrtsbe esnek, mintha az rtatlansg Istennl semmi kegyelmet s jutalmat nem tallna. St az istentelensg legtbbszr sikerrel jr s virgzik, mig a kegyeseknek nemzete gyalzattal, szegnysggel, megvetssel s mindenfle kereszttel sanyargattatik. „Kicsiny hija volt, – gymond – hogy az n lbam meg nem botlott s az n lpseim meg nem tntorodtak, mikor get engem a balgatagoknak szerencsjk, midn ltom az istenteleneknek j sorst”. Vgl ezek felsorolsa utn e szavakkal rekeszti be beszdt (Zsolt. 73:10): „Annakokrt gondolkodtam, hogy ezt megtudhatnm, de ez nehz dolognak ltszott elttem, mig nem bemegyek az r szent helybe s megrtem azoknak vgeket”.

17. Ennl fogva Dvidnak ebbl az egy vallsttelbl is tanuljuk meg, hogy a szentatyk eltt is, akik az -szvetsg alatt ltek, nem volt ismeretlen dolog, hogy mily ritkn, vagy soha sem mutatja meg Isten e vilgon azt, amit szolginak igr s hogy ezrt emeltk lelkket az Isten szentlyhez, ahol elrejtve megtalltk azt, amit a jelen let rnykban nyilvn nem lthattak, megelgedtek azzal, hogy hittel megrthetik. Ezzel a bizalommal eltelve, brmi trtnt is a vilgban, nem ktelkedtek, hogy valamikor eljn az id, amelyben Isten igretei teljesedni fognak. Amint ezt ama szavak bizonytjk (Zsolt. 17:15): „n igazsgban megltom a te orcdat s megelgttetem a te brzatoddal”. Ismt (52:10): „n olyan vagyok az rnak hzban, mint a zldel olajfa”. Ismt: „Az igaz virulni fog, mint a plma, mint a Libnonnak cdrusa megn. Az r hznak plnti a mi Istennknek pitvariban virgoznak, vnsgkben is gymlcsznek, kvrek s gymlcszk lesznek” (Zsolt. 92:13 stb.). Ugyanitt kevssel azeltt pedig azt mondotta, hogy „mily mlysgesek a te gondolataid, oh Jehova, midn virgoznak az istentelenek, s sarjadzanak, mint a f, hogy elvesszenek rkkn-rkk”. Hol van a hiveknek ama szpsgk s diszessgk mindaddig, amig Isten orszgnak megjelense ltal a jelen vilgnak brzata meg nem vltozik. Mikor tekintetket amaz rkkvalsgra fordtottk, a jelen csapsok pillanatnyi kellemetlensgt megvetvn, nagy btorsggal e szavakban trtek ki (Zsolt. 55:23–24): „Uram, nem engeded meg rkk, hogy az igaz ember meghaljon; te pedig a veszedelemnek vermbe tasztod a gonoszokat”. Hol van e vilgban az rk veszedelemnek verme, hogy a gonoszokat elnyelje, akiknek boldogsghoz szmlljk msutt azt is, hogy hosszas senyveds nlkl egy pillanat alatt halnak meg. Hol van a szenteknek ama szilrdsga, akikrl maga Dvid mindentt azt hirdeti, hogy nemcsak megrendttetnek, hanem fldre sujtatnak s sszetretnek? T. i. nem azt tartotta szeme eltt, hogy mit hoz a vilgnak a tengerhullmzsnl is llhatatlanabb vltozsa, hanem, hogy mit teend az r, ha egykor az g s a fld rk elrendezshez fog. Amint ezt egy msik helyen szpen leirja (Zsolt. 49:7–8 s kv.): „Biznak a balgatagok gazdagsgukban s az sok gazdagsguk miatt bszklkednek s mgis, brmin kivlsggal bvelkedjk is, nem kpes megvltani testvrt a halltl, a vltsgnak dijt senki Istennek le nem fizetheti. Midn pedig ltjk, hogy a blcsek is meghalnak, a bolondok, az esztelenek egyformn elpusztlnak s msokra hagyjk gazdagsgukat, azt gondoljk, hogy az hzuk rkk megmarad s lakozsuk mindvgiglen s az nevket hirdetik a vilgon. De az ember az tisztessgben meg nem marad, hasonl lesz a barmokhoz, amelyek elvesznek. Ez az elmlkedsk a legnagyobb balgasg, amelyben azonban utdaik mgis mohn trekesznek ket utlrni. Mint a juhok, poklokra vettetnek, a hall uralkodik felettk. Mikor a vilgossg felkelt, az igazak uralkodnak rajtuk. Az erssgk elvsz s a pokol lesz az lakhelyk”. Mikor a balgkat kignyolja, hogy a vilg muland s veszend javaiban bizakodnak, ezzel azt mutatja meg, hogy a blcseknek egszen msfajta boldogsgot kell keresnik. A feltmadsnak titkt vilgosabban pedig akkor jelenti ki, midn azoknak elvesztvel s megsemmisltvel a kegyeseknek kirlysgt lltja fel. Mert, ugyan mit neveznk a vilgossg ama feltmadsnak, hanemha az j let kijelentst, amely a jelen let vge utn kvetkezik?

18. Innt szrmazott az a gondolat, amelyet a hivek a nyomorusgok kztt vigasztalsukra s a szenvedsek orvoslsra gygytszerl szoktak hasznlni: „Egy szempillanatig tart az haragja, de rkkval az jakaratja” (Zsolt. 30:6). Hogyan mondhattk a csapsokat pillanatnyiaknak azok, akik majdnem az egsz leten keresztl ezek slya alatt nygtek. Hol lttk a jakaratnak akkora llandsgt, mikor ezt csak alig-alig izlelhettk meg? Ha a fldn csngtek volna, semmi ilyesmit nem talltak volna, de mivel az eget szemlltk, felismertk, hogy csak pillanatnyi id az, amikor Isten a hiveket kereszttel gyakorolja; az irgalmassg pedig, amely sszegyjti ket, rkk tart; viszont elre lttk, hogy az istentelenek, akik mintegy lomban egy napig boldogok voltak, rk s soha vget nem r veszedelembe jutnak. Innt szrmaznak az ily mondsok (Pld. 10:7): „Az igazaknak emlkezete ldott, a gonoszoknak emlkezete pedig megrothadt. Drga a szentek halla Isten eltt, a gonoszoknak halla pedig igen rossz”. (Zsolt. 116:15 s 34:22). Ismt Smuelnl (I. Sm. 2:9): „Az r a szenteknek lbait megtartja s az istentelenek a settsgben megnmlnak”. Mindezek azt bizonytjk, hogy k helyesen megrtettk, hogy a hivek brmin hnyattatson mennek is keresztl itt, vgs kimenetelk mgis let s dvssg; az istenteleneknek boldogsga pedig, kellemes t, amelyen lassanknt a hall torkba hullanak. Ezrt azoknak hallt (Ez. 28:10 s 31:18 s msutt) a krlmetletlenek hallnak neveztek, mint akik ell a feltmads remnysge el van vgva. Ezrt Dvid semmi slyosabb tkot ki nem gondolhatott ennl: „trltessenek ki az letnek knyvbl s az igazakhoz ne szmlltassanak” (Zsolt. 69:29).

19. A tbbi felett pedig kivl Jbnak ama mondsa (Jb. 19:25): „n jl tudom, hogy az n megvltm l s az itlet napjn a fldbl feltmadok s testemben megltom Istent, az n megvltmat. El vagyon rejtve ez a remnysgem az n kebelemben”. Akik az leselmjsgket akarjk fitogtatni, azt fecsegik, hogy ezt nem az utols feltmadsrl kell rteni, hanem arrl az els naprl is, amikorra Jb azt vrta, hogy Isten kegyelmesebb lesz hozz; s ha ezt kszben megengedjk is, mindamellett, ha akarjk, ha nem, kicsikarjuk bellk azt a vallomst, hogy Jb ily rendkivl nagy remnysgre nem juthatott volna, ha gondolkodsval a fldn csngtt volna. Be kell teht vallanunk, hogy tekintett a jv halhatatlansgra emelte fel, mivel gy ltta, hogy mellette mg akkor is ott lesz a megvlt, mikor a sirban fekszik. Mert azokra nzve, akik csak a jelen letre gondolnak, a hall a vgs ktsgbeess, az remnysgt azonban mg ez sem volt kpes elszakasztani. „Mg ha meglne is engemet – mondta Jb (13:15) – mindazltal remnykedem benne.” Ne hozza fel ellenem senki hazugl, hogy ily mdon csak nhnyan szlottak s ebbl egyltaln nem kvetkezik, hogy ilyen volt a tudomny a zsidk kztt. Mert tlem menten azt a vlaszt nyeri, hogy az a nehny ember az effle mondsokban nem valami titkos blcsesget rult el, amelyhez kln s magnosan csak a kivl szellemek bocsttattak, hanem, amint a Szentllek a np tantiv rendelte ket, nyilvn hirdettk Isten titkait, amelyeket kznsgesen meg kellett tanulni s amelyek arra voltak rendeltetve, hogy a np vallsnak kezdetei legyenek. Mivel teht ezekben a Szentllek nyilvnos kijelentseit halljuk, amelyekkel a lelki letrl a zsidknak gylekezetben oly tisztn s vilgosan beszlt, trhetetlen makacssg volna azokat csupn a testi szvetsgre alkalmazni, mintha ott egyedl a fldrl s a fldi jltrl trtnnk emlts.

20. Ha a ksbbi prftkhoz trek, azok krben, mintegy sajt meznkn, kedvnk szerint idzhetnk. Mert ha Dvidnl, Jbnl, Smuelnl nem volt nehz a gyzelem, ezeknl mg sokkal knnyebb. Mert az irgalmassga szvetsgnek osztogatsban azt a gazdlkodst s rendet tartotta Isten, hogy id multval mennl kzelebb jtt a teljes kinyilatkoztatshoz, naprl-napra annl vilgosabban jelentette azt ki. Ezrt kezdetben, midn az dvssg els igrete dmnak adatott, ez mintegy gyenge szikra csillant el; utbb aztn idvel nagyobb vilgossg tnt fel, amely ennek utna mind jobban s jobban kivilglott s fnyt mind messzebb terjesztette, mig vgl minden felht sztzvn, az igazsg napja, Krisztus, az egsz fld kereksgt teljesen beragyogta. Nem kell teht attl flnnk, hogy ha gynk igaz voltt a prftk tmogat szavaival kivnjuk bizonytani, ezekben szkt ltunk; de mivel gy ltom, hogy az anyag roppant erdeje trul fel elttnk, amelyben sokkal hosszasabban kellene idzni, mint kitztt clunk kivnja (mert hossz ktetre terjed munka volna) s egyttal az elbbiek alapjn gy vlekedem, mg a kevsb leselmj olvas eltt is feltrtam az utat, amelyen akadly nlkl haladhat elre, az ezuttal annyira szksgtelen bbeszdsgtl tartzkodni fogok; mindamellett elre figyelmeztetem az olvaskat, hogy ne feledjk az utat maguk eltt azzal a kulccsal nyitni meg, amelyet elbb kezkbe adtunk. T. i. valahnyszor a prftk a hiv np boldogsgt emlegetik (aminek a jelen letben mg a legcseklyebb nyomai is alig lthatk), ehez a megklnbztetshez meneklnek. A prftk, hogy Isten jsgt annl jobban magasztaljk, azt a np eltt fldi jttemnyekkel, mint valami rajzvonalakkal brzoltk; de orcjt olyannak festettk, hogy elmnket a fldn, e vilg elemein s a muland szzadokon tl ragadja s szksgkpen a jvend s lelki let boldogsgnak meggondolsra gerjessze.

21. Legyen elg erre egy plda. Mikor a Babylonba hurcolt zsidk lttk, hogy szthullsuk igen hasonl a hallhoz, alig lehetett ket eltrteni attl a vlemnytl, hogy mesnek ne tartsk azt, amit Ezkiel a visszavitetskrl jsolt (37:4), mivel azt pen olyb vettk, mintha azt hirdette volna, hogy a rothadt tetemek j letre keltetnek. Az r, hogy megmutassa, hogy mg ez a nehzsg sem akadlyozza t abban, hogy jttemnyt ne gyakoroln, a prftnak szraz csontokkal telt mezt mutat ltsban s azoknak egyedl szava erejvel egy pillanat alatt visszaadja a lelket s az letert. A ltoms ugyanarra szolglt, hogy a npnek jelen hitetlensgt megjavtsa, de egyszersmind arra is akarta figyelmeztetni a zsidkat, hogy mennyire tbbre kpes a np visszavezrlsnl az rnak ereje, mely a szraz s elszrt csontokat egyetlen intsvel oly knnyen fellesztette. Ezrt helyesen vetjk ssze ezt a mondst zsais eme mondsval (zs. 26:19): „Megelevenednek a halottak, n testem, fel fognak tmadni; serkenjetek fel s nekeljetek, akik lakoztok a porban, mivel a te harmatod olyan, mint a fveknek harmatja s az istentelen kegyetleneknek fldjt romba dntd; eredj el, n npem, menj be a te gyas hzadba, zrd be a te ajtdat te utnad; rejtsd el magadat egy kevss, egy szempillantsig, mig elmulik az n haragom, mert ime az r kij az helybl, hogy megbntesse a fld lakinak lnoksgukat ellene s megjelenti a fld az vreit s az megltteit tbb el nem fedezi”.

22. mbr, ha valaki mindent ehez a szablyhoz akarna szabni, kptelenl cselekednk; mert van nehny hely, amely minden leplezgets nlkl mutatja a jvend halhatatlansgot, amely Isten orszgban a hivkre vrakozik. Nehnyat mr ezek kzl idztnk, de van ilyen tbb is, kivltkp a kvetkez kett. Az egyik zsaisnl (66:22): „Mint az j egek s j fld, amelyet n fellltok n elttem, azonkpen megll a ti magvatok s lesz hnap hnapbl, szombat szombatbl s el fog jnni minden test, hogy imdkozzk: n elttem, mondja az r s kimentek s megltjk azoknak holttesteiket, akik n ellenem vtkeztek, mert az frgk meg nem hal s az tzk el nem aluszik”. A msik pedig Dniel (12:1): „s abban az idben fel fog kelni Mihly, a nagy fejedelem, aki a te nped fiairt ll s el fog jnni a nyomorusg ideje, amilyen nem volt attl fogva, hogy a npek kezdtek lenni mind ez ideig s akkor a te nped megszabadl, valaki irva talltatik a knyvben s sokan azok kzl, akik alusznak a fldnek porban, felserkennek, nmelyek az rk letre, nmelyek pedig gyalzatra s rkkval utlatossgra”.

23. Most mr a mg htralev kt dolog bebizonytsval, hogy t. i. az atyk Krisztust szvetsgk zlogul birtk s benne helyeztk az ldsba vetett minden bizakodsukat, mivel ezek ellen kevesebb ellenvets van s vilgosabbak, nem fogom frasztani magamat. llaptsuk meg teht oly biztosan, hogy mg az rdg cselvetsei se dnthessk meg azt, hogy az -szvetsg, vagy testamentum, amelyet az r az izraelita nppel kttt, nem szortkozott fldi dolgokra, hanem a lelki s rk let igrett foglalta az magban; amelynek vrsa szksgkpen bele volt vsve mindazoknak lelkbe, akik e szvetsget igazn elfogadtk. Azt az esztelen s veszlyes vlekedst pedig tartsuk tvol magunktl, hogy akr az r nem ajnlott semmi mst a zsidknak, akr azok nem kerestek semmi mst, mint a tele hasat, a testi gynyrsgeket, virgz vagyont, kls hatalmat, gyermekbsget s amit csak a lelkes ember becsben tart. Mert ma sem igri vinek az r Krisztus a mennyeknek ms orszgt, mint azt, ahol brahmmal, Izskkal s Jkobbal telepszenek egy asztalhoz (Mt. 8:11). s Pter azt lltotta, hogy a korabeli zsidk rksei az evangliumi kegyelemnek (Csel. 3:25), mivel a prftknak fiai s gy bele vannak foglalva abba a szvetsgbe, amelyet az r hajdan az npvel kttt. s hogy ez ne pusztn szavakkal legyen tanustva, az r tettel is bebizonytotta. Mert abban a pillanatban, amidn feltmadott, a szentek kzl sokat az feltmadsban val rszeslsre mltatott s azokat a vrosban megmutatta (Mt. 27:52); s gy bizonyos zlogt adta annak, hogy az rk dvssg megszerzsre brmit tett s szenvedett, pen gy tartozik az -szvetsgi hivkre, mint rnk. Nevezetesen ugyanazon hitnek lelkvel is voltak megldva Pter tanusga szerint (Csel. l5:8), amellyel mi az letre jjszletnk. Mikor azt halljuk, hogy az a llek, amely mint a halhatatlansgnak szikrcskja megvan bennnk s amely ezrt msutt (Ef. 1:14) dvssgnk zlognak is neveztetik, hasonlkpen bennk is lakozott, hogyan merszeljk tlk az letnek rksgt elvenni. Annl csodlatosabb, hogy a sadduceusok hajdan a balgasgnak oly mly fokra slyedtek, hogy gy a feltmadst, mint a llek llagt is tagadtk, pedig mindkettt a Szentirs fnyes bizonytkai pecsteltk meg. p ily csodlatos volna ma is az egsz nemzetnek az az oktalansga, mellyel Krisztus fldi kirlysgt vrja, ha az Irs sokkal elbb meg nem mondotta volna, hogy az evanglium visszautastsrt gy kell bnhdnik. Mert helyes dolog volt, hogy Isten igaz itlete folytn azoknak elmjt vaksg verje meg, akik a kinlt mennyei vilgossgot visszavetve nknt kerestk maguknak a sttsget. Mzest teht olvassk s szorgalmasan forgatjk, de a rjuk bortott ftyol gtolja ket abban, hogy lthassk azt a vilgossgot, amely az orcjn tndkl (II. Kor. 3:14). s eknt mindaddig eltakarva s elleplezve marad elttk, mig Krisztushoz meg nem trnek, akitl most Mzest mindenron elvonni s elszaktani igyekeznek.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!