„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
KILENCEDIK FEJEZET. Krisztus, br a trvny alatt a zsidknak ismeretes volt, mgis vgl az evangliumban ... 1 - 5
KILENCEDIK FEJEZET. Krisztus, br a trvny alatt a zsidknak ismeretes volt, mgis vgl az evangliumban ... 1 - 5
KILENCEDIK FEJEZET. Krisztus, br a trvny alatt a zsidknak ismeretes volt, mgis vgl az evangliumban jelentetett ki.
1. Mivel Isten hajdanta nem ok nlkl akarta magt, mint Atyt, kijelenteni az engesztelsek s ldozatok ltal, s mivel a vlasztott npet nem ok nlkl szentelte magnak, minden ktsgen kivl mr akkor ugyanazon brzatban volt ismeretes, melyben most teljes ragyogsban jelenik meg elttnk. Ezrt Malakis, miutn megparancsolta a zsidknak, hogy Mzes trvnyre nagy gondot fordtsanak s az irnta val buzgalomban kitartsanak, (mivel halla utn bizonyos ideig megszakts volt belland a prftai tisztben), kijelenti, hogy az igazsg napja nemsokra fel fog tmadni (Mal. 3:20). Ezekkel a szavakkal arra figyelmeztet, hogy a trvny igazi jelentsge abban ll, hogy a hiveket az eljvend Krisztus vrsban megtartsa; azonban az eljvetelvel mg sokkal nagyobb vilgossgot kell remlnnk. Ezrt mondja Pter, hogy a prftk krdezskdtek s szorgalmasan tudakozdtak az dvssg fell, mely most az evanglium ltal nyilvnvalv lett s hogy az nekik ki is jelentetett, nem azrt trtnt, hogy maguknak, vagy koruknak, hanem hogy neknk szolgltassk azokat a dolgokat, melyeket neknk az evanglium hirdet (I. Pter 1:10–12) Nem azrt, mivel tudomnyuk a rgi npre nzve haszontalan volt, vagy mivel rjuk nzve se volt semmifle haszonnal, hanem mivel az a kincstr, melyet Isten szolglatuk ltal neknk juttatott, nem volt birtokukban.
Mert manapsg az a kegyelem, melyrl k bizonysgot tettek, teljes vilgtsban adatik elnk s mig k azt csak egy kiss izlelhettk, neknk annl bsgesebb lvezse nyjtatik. Ezrt Krisztus, ki azt lltja, hogy bizonysga Mzestl eredt (Jnos 5:46), mindamellett magasztalja a kegyelemnek azt a mrtkt, mellyel a zsidkat fllmuljuk. Mert mikor tantvnyait megszltja, gy beszl (Mt 13:16): „A ti szemeitek pedig boldogok, hogy ltnak s fleitek, hogy hallanak, mert bizony mondom nktek, hogy sok prftk s igazak kivntk azt ltni, amelyeket ti lttok s nem lthattk s hallani, amelyeket ti hallotok s nem hallhattk” (Luk. 10:18). Ez nem csekly dicsrete az evangliumi kijelentsnek, hogy minket tbbre mltatott Isten azoknl a szent atyknl, akik kivl kegyessgkkel tntek ki. Ezzel a kijelentssel a legkevsbb sem ellenkezik az a msik szentirsi hely (Jn. 8:56), melyben az van mondva, hogy brahm ltta Krisztus napjt s rlt rajta. Mert mbr a tvol es dolgot csak homlyosan szemllte, de teljesen biztos volt a j remnysgben s ebbl tmadt az a nagy rm, mely a szent ptrirkt egszen hallig kisrte. Ker. Jnosnak ezen beszde (Jn. 1:18): „Az Istent soha senki nem ltta, hanem annak egyetlen egyszletett fia, ki az Atynak kebelben vagyon, az beszlte meg neknk” – sem rekeszti ki a kegyeseket, akik azeltt meghaltak, a tuds s vilgossg ama kzssgbl, mely Krisztus szemlyben tndklik, hanem azoknak sorst a mienkkel sszehasonltva azt tantja, hogy azok a titkok, melyeket ezek az emberek mg csak pldzatok alatt lttak homlyosan, neknk vilgosan kijelentettek; amint a zsidkhoz irott levl szerzje helyesen kifejti (1:1), hogy rgente Isten sokszor s sokflekpen szlott a prftk ltal, vgezetre pedig ez utols idben az szerelmes Fia ltal. Br teht amaz egyszltt Fi, aki ma elttnk az Atya Isten dicssgnek fnye s lnyegnek blyege, hajdan a zsidk eltt ismert volt, – mint egyebtt Pl irsbl idztk, hogy a rgi megszabadulsnak vezre volt, – mindamellett igaz, mit ugyancsak PI tant ms helytt (II. Kor. 4:6), hogy Isten, ki a vilgossgot a sttsgbl elhozta, tndkl fnyt adott az evanglium ltal szivnkbe, hogy velnk lttassa dicssgt a Jzus Krisztusnak brzatban. Mivel, miutn ebben az alakjban megjelent, valamennyire lthatv tette magt ahoz kpest, hogy annakeltte homlyos s rnyszer volt arculata. Annl rtabb s krhozatosabb teht azoknak hltlansga s gonoszsga, akik itt a dli napfnyben is vakoskodnak. Ezrt mondja Pl, hogy az ilyeneknek rtelmt a Stn homlyostotta el, hogy ne lssk Krisztus dicssgt, mely az evangliumban minden lepel nlkl ragyogn tndklik elnk.
2. Az evanglium sz alatt pedig Krisztus titknak vilgos megjelentst rtem. Bizonyra megvallom, hogy amennyiben Pl az evangliumot a hit tudomnynak nevezi, rszeil tarthatk mindazok az gretek a bnk ingyen kegyelembl val megbocstsrl, amelyek lpten-nyomon szemnkbe tlenek a trvnyben s amelyek ltal Isten megengeszteldik az emberekhez. Mert Pl azon a helyen a hitet azzal a flelemmel lltja ellenttbe, mely a lelkiismeretet akkor gytri s mardossa, ha az dvssget a cselekedetekben akarja keresni. Ebbl az kvetkezik, hogy az evanglium szban, ha azt tgasabb rtelemben vesszk, benne vannak mindazok a bizonytkok, melyeket hajdan Isten, az irgalma s atyai szeretete jegyeikpen adott az atyknak. n azonban azt mondom, hogy az evanglium sz kivltag a Krisztusban megjelent kegyelem kihirdetsre alkalmazand s ezt nem csupn a kzszoks fogadta el s szentesti, hanem Krisztus s az apostolok tekintlye is (Mt 4:17, 9:35, II. Tim. 1:10). Ezrt tulajdontjk sajtlag Krisztusnak, hogy a mennyek orszgnak evangliumt hirdette. Mrk els szavai is ezek (Mrk 1:1): „Jzus Krisztus evangliumnak kezdete”. Nincs azonban szksg arra, hogy szentirsi helyeket gyjtsnk ssze oly dolog bizonytsra, ami teljesen ismeretes. Eljvetelvel teht az letet s a halhatatlansgot jelentette ki Krisztus az evanglium ltal.
E szavakkal nem azt akarja kifejezni Pl, hogy az atyk a hall sttsgbe merltek, mig az Isten fia testet nem vett magra, hanem azrt tartja ily kivl tiszteletben az evangliumot, mert azt tantja, hogy az az zenetkldsnek j s szokatlan neme volt, mely ltal Isten minden grett bevltotta, hogy az gretek az finak szemlyben teljesedjenek be. Mert br a hvek mindig tapasztaltk Pl amaz lltsnak igazsgt (II. Kor. 1:20), hogy a Krisztusban minden igretek igazak s menek, mivel az szivkben meg voltak pecstelve, mindazltal, mivel idveztsnk minden rszt testben vitte vghez, mlt, hogy a dolgok ezen l megbizonytsa j s kivl elnevezst kapott. Ezrt mondja Krisztus is (Jn. 1:52): „Ennekutnna megltjtok az eget megnyilatkozni s az Istennek angyalit felmenni s leszllani az embernek fira”. Mert br gy ltszik, mintha ezekkel a szavakkal arra a ltrra clozna, mely Jkb ptrirknak ltomsban megjelent, mindamellett a sajt eljvetelnek fontossgt emeli ki ezzel a megjegyzssel, hogy flnyitotta elttnk a mennyeknek kapjt, hogy oda minknk szabad bemenetel nyiljk.
3. Mindamellett rizkednnk kell Servet rdgi vlekedstl, aki, mikor Krisztus kegyelmnek nagysgt akarja magasztalni, vagy legalbb hazudja, mintha akarn, az igreteket teljesen eltrli, mintha a trvnynyel egytt ezek is vget rtek volna. rgyl azt hozza fel, hogy az evangliumba vetett hit magval hozza szmunkra minden igretnek teljeslst. Mintha bizony kztnk s Krisztus kztt semmi klnbsg nem volna. Fentebb ugyan figyelmeztettem az olvast arra, hogy Krisztus abbl, ami dvssgnkre szksges, semmit el nem hagyott, de ebbl fonkul vonjk le azt a kvetkeztetst, hogy az ltala ltre hozott jttemnyek mr mind birtokunkban vannak, mintha hamis volna Pl amaz lltsa, hogy a mi dvssgnk a remnysgben van elrejtve. Megvallom ugyan, hogy mi, ha a Krisztusban hisznk, a hallbl menten tmegynk az letre. De mindamellett figyelemben tartand Jnosnak ama kijelentse (I. Jn. 3:2), hogy br tudjuk, hogy Isten fiai vagyunk, de ez mindaddig nem lesz nyilvnvalv, mig hozz hasonlk nem lesznk, t. i. mig meg nem ltjuk t szinrl-szinre, amilyen valjban. Br teht Krisztus a lelki javaknak teljessgt ajnlja neknk az evangliumban, ezek lvezse mgis mindaddig a remnysg oltalma alatt rejtzik, mig a romland testet levetkzvn, t nem alakulunk annak dicssgre, aki mielttnk megyen. Msrszt azt is megparancsolja a Szentllek, hogy az gretekben nyugodjunk meg. A Szentllek tekintlynek pedig elttnk el kell nyomnia ama tiszttalan ebnek ugatst, mert Pl tanusga szerint (I. Tim. 4:8) a kegyessgnek gy a jv, mint a jelen letre nzve van grete, azrt dicsekszik azzal, hegy Krisztus apostola az letnek amaz igrete szerint, amely benne van (II. Tim. 1:1). s mshelytt figyelmeztet (II. Kor. 7:1), hogy mi ugyanazoknak az igreteknek vagyunk birtokban, amelyekkel hajdan az Atyk ajndkoztattak meg. Vgl teljes boldogsgnak azt tartja, hogy megvagyunk pecstelve az igretnek Szentlelkvel. s bizonyra Krisztust msknt nem lvezhetjk, csak ha t befogadjuk gy, amint greteivel fel van ruhzva. Innen van, hogy ugyan sziveinkben lakozik s mi mgis idegenek vagyunk tle, mivel hit ltal s nem lts ltal jrunk. S ez a kt dolog egszen jl sszeegyez: hogy t. i. Krisztusban mindennk megvan, ami a mennyei let tkletessgre szksges s a hit mgis oly dolgoknak ltsa, melyek nem lttatnak. Csak meg kell jegyeznnk a klnbsget az igretek termszetben, vagy minsgben, mivel az evanglium ujjal mutatja azt, amit a trvny csak pldzatokkal (typis) brzol ki.
4. Innt bebizonyul azoknak a tvelygse is, akik a trvnyt soha msknt az evangliummal ssze nem hasonltjk, mint hogy a cselekedetek rdemt a kegyelem ingyenval betudsval lltjk szembe. Ez az ellentt ugyan egyltaln nem utastand vissza, mivel Pl a trvny elnevezs alatt gyakran rti az igaz letnek szablyt, mellyel Isten azt kivnja tlnk, ami az v, az let semmi remnyvel nem biztatva, ha e szablyt minden rszben meg nem tartjuk s viszont ha attl a legkisebb mrtkben is elhajlunk, tkot tesz hozz, t. i. midn azt vitatja, hogy mi kegyelembl vagyunk kedvesek Isten eltt s a megbocsts ltal itltetnk igazaknak, mivel sehol nem lelhet a trvnynek olynem megtartsa, melyre jutalom igrtetett. Pl teht helyesen lltja ellenttbe a trvnybl s az evangliumbl val megigazulst. De az evanglium nem gy jtt az egsz trvny helyre, hogy valami eltr mdon hozza magval az dvssget, st inkbb hogy szentestse s megerstse mindazt, amit a trvny igrt s hogy sszeksse a valsgot a pldzatokkal. Mert Krisztus, mikor azt mondja, hogy a trvny s a prftk Jnosig voltak, ezzel az atykat nem veti tok al, mely all a trvnynek szolgi meg nem meneklhetnek, hanem jelzi, hogy azoknl a Krisztus ismeretnek csak legelemibb tudsa volt meg, gy, hogy az evangliumi tudomny magassgnak nagyon alatta maradtak. Ezrt Pl, mikor az evangliumot Isten hatalmnak nevezi minden hivknek dvssgre (Rm. 1:16), mindjrt hozz teszi, hogy ez lltsnak a trvnybl s a prftkbl bizonysga van. Ugyane levl vgn pedig, br a Jzus Krisztusrl szl igehirdetst nevezi ama titok kijelentsnek, mely rk idtl fogva el volt rejtve, mindazltal ezt a mondst a hozzcsatolt magyarzattal enyhti, azt tantvn, hogy Krisztust a prftai iratok is kijelentettk. Ebbl megrtjk, hogy midn az egsz trvnyrl van sz, az evanglium csak a vilgos kijelents tekintetben tr el attl; egybknt a kegyelemnek megbecslhetetlen bsge folytn, mely neknk a Krisztusban osztlyrszl adatott, nem ok nlkl mondjk, hogy Istennek mennyei orszga Krisztus eljvetelvel llttatott fel a fldn.
5. A trvny s az evanglium kz volt helyezve Jnos, ki mindkettvel kzs s hatros tisztet nyert. Mert br az evanglium lnyegt kifejezte, mikor Krisztust Isten brnynak s oly ldozatnak nevezte, ki a bnket kiengesztelte, mindamellett, mivel azt az sszehasonlthatatlan ert s dicssget, mely vgl a fltmadsban kivilglott, meg nem magyarzta, Krisztus tagadja, hogy az apostolokhoz hasonl volna (Mt 11:11). Ezt jelentik ugyanis szavai: „Bizony mondom nktek, hogy nem tmadott nagyobb Ker. Jnosnl az asszonyoktl szletettek kzl, de aki legkisebb a mennyeknek orszgban, nagyobb az nla.” Mert Krisztus itt nem az emberek szemlyt dicsri. Hanem miutn Jnost az sszes prftk fl emelte, legmagasabbra az evanglium prdiklst helyezi, amelyet, mint egyebtt ltjuk, a mennyek orszgnak nevez. Hogy pedig Jnos maga fell azt mondja a jeruzslemi kldtteknek, hogy csak kilt sz (Jn. 1:23), mintha albbval volna a prftknl, ezt nem tettetett alzatossgbl teszi, hanem arra akar tantani, hogy r nincsen valami klnleges kvetsg bizva, hanem csak a hirnk tisztt teljesti, amint ezt Malakis elre meg is mondta (Mal. 4:5): „Ime elbocstom nktek Ills prftt, minekeltte elj az rnak nagy s rettenetes napja”. s az egsz szolglatnak ideje alatt nem is cselekedett egyebet, minthogy Krisztus szmra tantvnyokat szerzett el. Amint zsaisbl meg is mutatja, hogy ezt a parancsolatot a mennybl vette. Ez rtelemben mondta Krisztus is (Jn. 5:35) g s vilgt szvtneknek, mivel a teljes napvilg mg nem ragyogott fel. Mindazltal ez nem akadly abban, hogy t is az evanglium hirdeti kz ne szmlljuk, amint, hogy is ugyanazt a keresztsget hasznlta, amelyet aztn az r az apostoloknak megparancsolt. De amit elkezdett, az gyorsabban csak azutn teljesedett be az apostolok ltal, miutn Krisztus a mennyei dicssgbe felvtetett.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre