„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
NYOLCADIK FEJEZET. Az erklcsi trvny magyarzata 51 - 59
NYOLCADIK FEJEZET. Az erklcsi trvny magyarzata 51 - 59
NYOLCADIK FEJEZET Az erklcsi trvny magyarzata. 51 - 59.
51. Nem lesz most mr nehz dntennk arra nzve, hogy az egsz trvny mire vonatkozik, t. i. az igazsgnak teljessgre, hogy az ember az lett az isteni tkletessg pldja szerint alaktsa. Isten ugyanis az szellemt a trvnyben gy lerajzolta, hogy ha valaki mindazt vghezvinn cselekedeteivel, ami abban parancsoltatik, bizonyos tekintetben Isten kpt mutatn fel letben. Ezrt Mzes (V. Mz. 10:12), mikor a trvnynek summjt az izraelitk elmjbe akarta vsni, gy szlt: „Most annakokrt, h Izrael, mit kivn a te Urad Istened tled egyebet, hanem, hogy fljed a te Uradat Istenedet s hogy jrj minden utain s hogy szeressed tet teljes szivedbl s teljes lelkedbl s rizd meg az parancsolatait”. s valahnyszor a trvny cljt kellett a np eltt kifejtenie, nem sznt meg ennek jra meg jra hangoztatstl. A trvny tudomnya teht arra irnyul, hogy az embert lete szentsge kvetkeztben Istenvel ksse ssze s amint Mzes egyebtt mondja, hozz ragaszkodv tegye. Szentsgnek tkletessge pedig a mr idzett kt f parancsolaton alapszik, hogy t. i. szeressk az r Istent teljes szivnkbl, teljes lelknkbl, minden ernkbl s szeressk felebartunkat, mint nmagunkat. s gy az els feladat az, hogy lelknk az Isten irnt val szeretettel minden rszben elteljk. Ebbl aztn nknt kvetkezik a felebartunk irnt val szeretet. Ezt mutatja ki az apostol (I. Tim. 1:5), mikor azt irja, hogy a parancsolatnak vge a j lelkiismeretbl s az igaz szivbl val szeretet. Ltni val, hogy itt mint egy f helyre van lltva a lelkiismeret s a tiszta hit, azaz egy szval az igazi kegyessg; s a szeretet ebbl van levezetve. Csaldik teht, aki azt gondolja, hogy az igazsagnak csak nmi kezdett s elemeit adja el a trvny, melyek az embert csak az els lpsekben vezrlik, de a jcselekedetek igaz cljhoz el nem juttatjk, mivel Mzesnek elbbi s Plnak utbbi nyilatkozatn fell a legteljesebb tkletessghez semmit nem kivnhatsz. Mert, krlek, hov akar iparkodni az, aki ezzel az oktatssal meg nem elgszik, mely az embert Isten flelmre, a lelki tiszteletre, a parancsolatok irnt val engedelmessgre, Isten tjnak igazi kvetsre, vgl a tiszta lelkiismeretre, tettets nlkl val hitre s szeretetre megtantja? Ebbl ersttetik meg a trvnynek ama magyarzata, mely a kegyessgnek s szeretetnek minden tisztt a trvny parancsolataiban kutatja s tallja fel. Mert akik csak a puszta, res igken nyargalnak, mintha a trvny Isten akaratt csak felerszben tantan, semmikpen el nem jutnak az apostol tanusga szerint ahoz, hogy a trvny cljt megrtsk.
52. Mivel azonban a trvny summjnak felemltsben Krisztus s az apostolok nha mellzik az els tblt, igen sokan megtvednek abban, hogy azoknak szavait mind a kt tblra akarjk vonatkoztatni. Krisztus Mtnl (23:23) azt mondja, hogy a trvnyben f dolog az irgalmassg, itlet s a hit. A hit sz alatt, amint elttem ktsgtelen, az emberek irnt val igazsgot rti. De hogy ezt az lltst az egsz trvnyre kiterjesszk, nmelyek az Isten irnt val vallsos tisztelettel veszik azt egy jelentsgnek. De bizonyra helytelenl. Mert Krisztus azokrl a cselekedetekrl szlt, melyekkel az embernek a maga igaz voltt kell megmutatnia. Ha ezt az okot figyelembe vesszk, megsznnk csodlkozni is a felett, hogy Krisztus annak az ifjunak, ki tle azokat a parancsolatokat krdezte, melyeknek megtartsa ltal elnyerjk az rkletet, csak ezeket emltette fel (Mt 19:18): „Ne lj, ne parznlkodjl, ne orozz, hamis tanusgot ne tgy, tiszteljed atydat s anydat s szeressed felebartodat, mint tenmagadat”. Az els tbla irnt val engedelmessg vagy a sziv rzsben, vagy nha csak a szertartsok megtartsban llott. A sziv rzse nem jutott napfnyre; a kpmutatk a szertartsokat szorgalmasan vgeztk, de a szeretet cselekedetei olyanok, hogy a valdi igazsgot ezekkel tanusthatjuk. Ez pedig olyannyira lpten-nyomon szemnkbe tlik a prftknl, hogy mg az eltt az olvas eltt is ismeretesnek kell lennie, aki csak nmileg jrtas is a Szentirsban. Mert csaknem mindig, valahnyszor bnbnatra biztatnak, az els tblt mellzvn, hitet, itletet, irgalmat s igazsgot kvetelnek. S ilyetnkpen nem mellzik az istenflelmet, hanem annak jelekkel val komoly bebizonytst kvetelik. Ismeretes ugyanis, hogy mikor a trvny megtartsrl beszlnek, k tbbnyire a msodik tblval foglalkoznak, mivel az igazsgra s tkletessgre val trekvs abban ltszik meg leginkbb. Nincs szksg arra, hogy szentirsi helyeket soroljak fel, mivel annak igazsgt, amit mondok, brki magtl is knnyen szreveheti.
53. Vajjon teht – mondhatnk – tbbet r az igazsg teljessgre nzve, ha az emberekkel rtatlanul lnk, mintha az Istent kegyesen tiszteljk? pen nem; de mivel a szeretetet minden rszben senki csak gy knnyedn meg nem rizheti, ha Istent komolyan nem tiszteli, ezrt helyesen lehet ezt alkalmazni a kegyessg bizonytsra is. Ehez jrul, hogy az r, mivel jl tudja, hogy mi neki semmi jttemnyt nem juttathatunk, (amint ezt a prfta ltal is bizonytja, Zsolt. 16:2), nem azt kivnja, hogy vele szemben cselekedjnk jt, hanem az embertrsainkkal szemben val jcselekedetekben gyakorol minket. Ennlfogva nem ok nlkl helyezi az apostol (Ef. 3:19) a szenteknek egsz tkletessgt a szeretetbe. S ugyancsak e szeretetet nem helytelenl nevezi msutt (Rm. 13:8) a trvny betltsnek, hozz advn, hogy aki szereti felebartjt, a trvnyt betlttte. Ugyancsak (Gal. 5:14) gy szl: „Az egsz trvny egy kifejezsbe foglaltatik be, ebbe t. i.: szeressed felebartodat, mint magadat”. Mert nem tant mst, mint maga a Krisztus, midn gy szl (Mt 7:12): „Valamit akartok, hogy cselekedjenek az emberek tiveletek, azont cselekedjtek ti is azokkal, mert ez a trvny s a prftk”. Bizonyos, hogy a trvnyben s a prftkban els helyen ll a hit s mindaz, ami Isten trvnyes tisztelethez tartozik, a szeretetnek viszont csak msodik hely jut; de az r gy rti ezt, hogy a trvny azt szabja elnkbe, hogyan tartsunk itletet s igazsgot az emberek kztt, hogy ez ltal gyakoroltassunk az irnta val kegyes flelemnek kimutatsra, ha ebbl van bennnk valami.
54. Szilrdan megmaradjunk teht amellett, hogy a mi letnk Isten akaratval s a trvny parancsval akkor van legjobb sszhangban, ha felebartainkra nzve minden tekintetben a lehet leggymlcszbb. Az egsz trvnyben pedig egyetlen sztag nem olvashat, mely az ember szmra azokrl a dolgokrl adna szablyt, melyeket sajt testnek javra kellene cselekednie, vagy mellznie. s bizonyra, mivel az emberek aknt szlettek, hogy az nszeretetre a kelletnl sokkal is hajlandbbak s azt a szeretetet, br az igazsgtl elszakadnak is, mindvgig megrzik, semmi szksg nem volt oly trvnyre, mely ezt a magtl is tlsgos szeretetet mg inkbb feltzelje.* Ebbl vilgosan kitetszik, hogy nem a magunk szeretetben, hanem Isten s felebartunk irnt val szeretetben ll a parancsolatok megtartsa s hogy legjobban s legszentebbl az l, aki magrt a lehet legkevesebbet l s munklkodik; s hogy viszont senki annl rosszabbul s bnsebben nem l, mint aki csak magrt l s munklkodik s csak a maga hasznt keresi s csak arra gondol. St hogy Isten annl vilgosabban kimutassa, mennyire ktelessgnk igaz vonzalommal szeretni felebartainkat, a magunk irnt val szeretetet adja elnk szablyknt, mivel ennl hevesebb s ersebb rzst nem hozhatott fl. s szorgalmasan fontolra kell vennnk ennek a kifejezsnek jelentst. Mert e kijelentsnek nem az az rtelme, melyet nmely lblcsek balgatagl lmodnak, hogy t. i. Isten az els helyet az nszeretetnek adta s msodrangu szerepet szn a felebarti szeretetnek, hanem inkbb azt a szeret rzletet, mellyel termszet szerint viseltetnk nmagunk irnt, viszi t msokra. Ezrt lltja az apostol (I. Kor. 13:5), hogy a szeretet nem keresi a maga hasznt. Nem kell hajszlnyi rtket sem tulajdontani azok vlekedsnek, kik azt lltjk, hogy a szablyozott dolog mindig alsbbrend a szablynl. Mert az nszeretetben nem oly szablyt adott Isten, melynek a msok irnt val szeretetet al kell rendelnnk, hanem azt mutatja meg, hogy annak a szeretetnek, mely a termszetes romlottsg kvetkeztben bennnk szokott szkelni, eztn mshov kell radnia, hogy pp oly gyorsan, pp oly buzgn, pp oly kedvvel s gonddal legynk eztn kszek felebartainkkal jt tenni, mint nmagunkkal.
55. Mivel Krisztus a samaritnus pldjval megmutatta, hogy a felebart sz alatt mindenki, mg a legidegenebb ember is rtend, nincs ok, hogy a szeretetnek e parancst csupn legkzelebbi krnyezetnkre szortsuk. Nem tagadom azt, hogy minl kzelebbi sszekttetsben ll velnk valaki, annl nagyobb buzgsggal kell szolglatunkat annak flseglsre fordtanunk. Mert az emberiessg rendje gy hozza magval, hogy az emberek mennl kzelebbi viszonyban llnak egymssal a rokonsg, az egy csaldhoz val tartozs s a szomszdsg ktelkei ltal, annl tbb szolglatban rszestsk egymst. s ez Isten minden megbntsa nlkl trtnik, akinek gondviselse knyszert bennnket erre valami mdon. Hanem azt mondom, hogy az egyetemes emberi nemet kell minden kivtel nlkl szivbl szeretni s nem szabad klnbsget tenni, hogy az illet grg-e, vagy barbr, mlt-e, vagy mltatlan, bart-e vagy ellensg, mivel Istenben s nem nmagban kell t tekintennk. Ha ettl a szemponttl elhajlunk, nem csuda, ha sok tvelygsbe keverednk. Ezrt, ha a szeretet igazi mrtkt s mdjt meg akarjuk tartani, szemnket nem az emberre kell irnytanunk elszr, kinek ltsa gyakrabban gerjeszt bennnk gyllsget, sem mint szeretetet, hanem Istenre, aki azt parancsolja, hogy azt a szeretetet, mellyel t szeretjk, az egsz emberisgre kiterjesszk. gy, hogy mindig az legyen ers fundmentumunk, hogy az embert, brmin is, mgis szeretnnk kell azrt, mivel Istent szeretjk.
56. Ezrt dgletes tudatlansgnak, vagy rossz indlatnak jele volt az, hogy a scholastikusok azokbl a parancsolatokbl, melyek a bosszllst megtiltjk s ellensgeink szeretett parancsoljk s amelyeket Isten rgente a zsidknak, aztn pedig ltalban az sszes keresztyneknek hirdettetett, tancsokat csinltak, mintha ezeknek engedelmeskedni, vagy nem engedelmeskedni szabadsgunkban llana. Azoknak szigor megtartst pedig a szerzetesekre hrtottk, akik lltlag csak azrt igazabbak a kznsges keresztyneknl, mivel e tancsok megtartsra nknt kteleztk magukat. Jelzik az okot is, hogy mirt nem veszik e parancsolatokat trvnyl, nevezetesen, mivel ltszlag felettbb terhesek s slyosak, kivlt a keresztynekre nzve, akik a kegyelem trvnye alatt llanak. Ht gy merszelik eltrlni Istennek a felebartunk irnti szeretetrl szl rk trvnyt? Van-e a trvny valamelyik lapjn ilyen megklnbztets, vagy inkbb nem lpten-nyomon oly rendeletek akadnak-e szemnkbe, melyek legszigorbban kvetelik tlnk az ellensgnk irnti szeretetet? Mert min trvny s parancsolat az, mely megparancsolja, hogy hez ellensgnknek enni adjunk (Pld. 25:21), hogy annak krt s szamart, ha eltvelyedik, j tra vezreljk, ha a teher alatt sszerogy, felsegtsk (II. Mz. 23:4)? Ht ellensgnk oktalan barmaival az kedvrt jt tegynk, hozz maghoz meg semmi szeretettel s jakarattal ne legynk? Hogyan? Ht nem rkkval az rnak e szava (V. Mz. 32:35): „enym a bosszlls s n fizetek meg?” Ezt egyebtt mg vilgosabban kifejezi, mikor gy szl (III. Mz. 19:18): „Bosszll ne lgy s haragot ne tarts a te nped ellen”. Vagy trljk ki ezeket a parancsokat a trvnybl, vagy ismerjk el, hogy Isten trvnyad volt s ne hazudozzk azt, hogy csak tancsad lett volna!
57. s mit jelentenek, krdem, ezek a kifejezsek, melyeket k izetlen magyarzattal akarnak meghamistani: „Szeresstek ellensgeiteket; tegyetek jt azokkal, akik titeket gyllnek; imdkozzatok azokrt, akik titeket hborgatnak, ldjtok azokat, akik titeket tkoznak, hogy a ti mennyei atytoknak fiai legyetek, aki a mennyekben van” (Mt 5:44)? Ki ne kvetkeztetn ebbl Chrysostomussal*, hogy szksgkpen felttlenl bizonyos, hogy ezek nem tancsad intsek, hanem parancsolatok? Ugyan mi vr mg rnk, ha Isten fiainak sorbl kivettetnk? De ht szerintk csak a bartok lesznek a mennyei Atya fiai s csak ezek merszlik Istent atyjuknak nevezni. De ht mi lesz az egyhzzal? Ugyanily joggal a vmszedk s pognyok kz lehetne szmzni azt. Mert Krisztus ezt mondja: „Ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, micsoda jutalmat vrtok? Nemde nem ezt cselekszik-e a pognyok s a fukarok is?” Bizony mondom, hogy jl jrunk, ha a keresztyneknek csak neve marad meg szmunkra, a mennyek orszgnak rksgtl pedig megfosztatunk.
Nem kevsbb ers Augustinus* rvelse, aki ezt mondja: „Mikor Isten a parznlkodst megtiltja, ppgy megtiltja, hogy ellensgnk, mint, hogy felebartunk felesgt rintsk, mikor a lopst krhoztatja, egyltaln semmi lopst sem enged meg, sem bartunktl, sem ellensgnktl. Ezt a kt parancsolatot pedig, hogy ne lopjunk s ne parznlkodjunk, Pl a szeretet szablya al vonja; st azt tantja (Rm. 13:9), hogy ebben a parancsolatban: Szeresd felebartodat, mint tenmagadat, mindkett bennfoglaltatik. Vagy Pl volt teht a trvny hamis magyarzja, vagy szksgkpen kvetkezik e parancsolatbl, hogy ellensgeinket is gy kell szeretnnk, mint felebartainkat. Teht valban a Stn fiainak mutatjk magukat azok, akik az Isten fiainak kzs igjt ily vakmer szabadossggal lerzzk magukrl. Az ember alig tudn eldnteni, hogy ezt a tantsukat ostobasgbl, vagy szemrmetlensgbl terjesztettk-e. Mert a rgiek kztt nincs senki, aki ktsgtelenl ne hirdetn, hogy ezek bizonnyal parancsolatok. Hogy pedig ebben mg Gergely korban sem ktelkedtek, bizonyos az hatrozott kijelentsbl; mert minden ellenmondson fell llnak tartja, hogy ezek parancsolatok. s mily balgn okoskodnak!? Ezek a parancsolatok – mondjk – felettbb nehz terhet rnnak a keresztynekre. Mintha bizony valami nehezebb terhet ki lehetne eszelni, mint hogy Istent teljes szivnkbl, teljes elmnkbl s minden ernkbl szeressk. Ehez a trvnyhez kpest minden mst knnynek kell tartanunk, vonatkozzk br arra, hogy ellensgeinket szeressk, vagy arra, hogy a bosszlls utn val minden kivnsgot kiirtsunk szivnkbl. Bizonyra minden igen terhes s nehz a mi gyengesgnkre nzve, mg a trvny legkisebb pontocskja is. Az r az, akitl ert nyernk; adja meg neknk, amit parancsol s parancsolja, amit akar. Hogy pedig a keresztynek a kegyelem trvnye alatt vannak, nem azt jelenti, hogy fktelenl s trvny nlkl knyk-kedvkre ljenek, hanem hogy Krisztusba vannak oltva, akinek kegyelme folytn a trvny tktl szabadok s akinek lelke a trvnyt szivkbe irta. Ezt a kegyelmet nem a tulajdonkpeni rtelemben nevezte Pl trvnynek, midn Isten trvnyre cloz, mellyel a kegyelmet mintegy szembelltja. Ezek teht e szrl: „trvny” hibavalan blcselkednek.
58. Ugyanilyen rtelme van annak is, hogy gy a titkos istentelensget, mely az els tbla szellemvel ellenkezik, mint az utols parancs nyilt thgst, megbocsthat vteknek hirdettk. Mert k ezt gy hatrozzk meg, hogy az nem ms, mint eltklt szndk nlkl val kivnsg, mely nem sokig marad meg a szivben. n pedig azt mondom, hogy a szivbe semmi gonosz vgy be nem lopzhatik, hanemha azoknak a dolgoknak hinya miatt, melyeket tlnk a trvny kivn. Isten megtiltja, hogy idegen isteneink legyenek. Mikor a llek a ktelkedstl ostromoltatva, mshov tekint, mikor hirtelen kivnsg lepi meg, hogy boldogsgt mshov helyezze: honnt szrmaznak az ilyen br enysz indulatok, ha nem onnan, hogy lelknkben van valami res hely az ilynem kisrtsek befogadsra? S hogy a bizonyts tovbb ne huzdjk, van egy parancsolat, hogy Istent teljes szivnkbl, teljes elmnkbl s minden ernkbl kell szeretnnk. Ha teht lelknk minden tehetsge Isten szerelmre nem irnyl, mr eltvoztunk a trvny irnt val engedelmessgtl, mivel mindazok a kisrtsek, amelyek lelkiismeretnkben Isten orszga ellen tmadnak s Isten parancsolatait krdsess teszik, arrl tesznek bizonysgot, hogy Istennek trnja nem ll elg szilrdl lelkiismeretnkben. Hogy pedig az utols parancsolat valsggal erre vonatkozik, azt kimutattuk. Kisrtett bennnket lelknknek valami kivnsga? Akkor mr vtkesek vagyunk a gonosz kivnsgban s egyuttal thgtuk a trvnyt, mivel az r nemcsak azt tiltja meg, hogy olyasmit tervezznk s mveljnk, ami msnak rtalmra van, hanem azt is, hogy gonosz kivnsgtl gjnk s gerjedezznk. A trvny thgsn pedig mindig Isten tka van. Nem lehetsges teht, hogy a hallos itlet all, akr a legenyhbb bns vgyainkat is kivonjuk. „A bnk mrlegelsben, mondja Augustinus,* ne alkalmazzunk hamis mrtket, hogy azon gy mrjk azt, amit akarunk, ahogyan akarjuk sajt tetszsnk szerint, azt mondva, hogy ez nehz, amaz knny, hanem vegyk az isteni mrtket a Szentirsbl, mint az rnak kincstrbl s azon mrjk, hogy mi a nehezebb, st ne is mrlegeljk, hanem ismerjk el, hogy helyes, amint azt az r megmrte.” Mit mond teht az Irs? Midn Pl azt mondja, hogy a bn zsoldja a hall (Rm. 6:23), bizonyra elgg kimutatja, hogy ez a balga megklnbztets ismeretlen volt eltte. Mivel a kelletnl jobbad is hajlandk vagyunk a kpmutatsra, egyltaln nem volt szksg erre az enyht szerre, hogy tunya lelkiismeretnket megnyugtassa.
59. Vajha meggondolnk, mit jelent Krisztusnak ez a kijelentse (Mt 5:19): „Valaki azrt e legkisebb parancsolatok kzl egyet megrontnd s akpen tantndja az embereket, a mennyek orszgban a legkisebb lszen”. Nem az itt emltett emberek sorba tartoznak-e ezek is, mikor a trvny megszegst oly cseklly merszlik tenni, mintha az nem is volna rdemes a hallra? De nemcsak azt kellett volna meggondolni, hogy egyszeren mit mond a parancs, hanem azt is, hogy ki az, aki parancsol, mivel az ltala rendelt trvny legcseklyebb thgsa is az tekintlyt csorbtja. Ht rjuk nzve oly cseklysg, ha Isten fensgt brmely dologban srelem ri? Azonfell, ha Isten a trvnyben a maga akaratt fejezte ki, vilgos, hogy nem tetszik neki az, ami a trvnnyel ellenkezik. Vagy azt kpzelik, hogy Isten haragja annyira fegyvertelen, hogy arra nem kvetkezik azonnal a hall bosszullsa? maga ezt gy kijelentette, hogy nem lehetne flrerteni, ha nagyobb hajlandsguk volna arra, hogy szavra hallgassanak, mint amilyen van arra, hogy vilgos igazsgt izetlen elmnckedseikkel elhomlyostsk. „A llek, – gy szlott – mely vtkezett, halllal haljon meg” (Ez. 18:20). Msutt azt mondja, mit fentebb idztem is, hogy a bn zsoldja a hall (Rm. 6:23). k pedig, amirl megvalljk, mivel tagadni nem tudjk, hogy vtek, mgis azt vitatjk, hogy nem hallos vtek. De ha mr eddig az ideig eleget rjngtek, tanuljanak vgre valami megbnst is. Ha pedig megmaradnak esztelensgkben, Isten fiai mondjanak nekik bucsut s jegyezzk meg, hogy minden vtek hallos, mivel Isten akarata ellen val lzads, mely az haragjt szksgkpen kihvja; mivel az a trvny thgsa, ami ellen Istennek itlete kivtel nlkl ki van mondva. A szentek vtkei pedig megbocsthatk, de nem sajt termszetkbl kifolylag, hanem mivel Isten irgalmbl bocsnatot nyernek.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre