NYOLCADIK .Az erklcsi trvny magyarzata 26 -50
26. Az eskvsnek e mrsklsvel meg nem elgedve, az anabaptistk mindenfle eskvst kivtel nlkl krhoztatnak, mivel Krisztus tilalma ltalnos (Mt 5:34): „n pedig ezt mondom nktek, hogy semmikpen ne eskdjetek, hanem a ti beszdetek legyen: gy, gy, nem, nem, ennek felette valaki eskszik, a gonosztl vagyon”. De ily mdon meggondolatlanl megbotrnkoznak Krisztusban, midn a mennyei Atyval lltjk t szembe s gy tntetik fel, mint aki Isten parancsolatainak eltrlsre szllott le a fldre. Mert az rk isten a trvnyben nemcsak megengedi az eskvst, mint trvnyes eljrst (II. Mz. 22:11), ami maga bsgesen elg volna; hanem ha szksg van r, egyenesen parancsolja is azt. Krisztus pedig azt lltja, hogy egy az Atyval; hogy csak azt adja el, amit neki az Atya parancsolt, hogy tudomnya nem tle magtl szrmazik (Jn. 10:18 s 7:16), stb. Hogyan ll teht a dolog? Istent akarjk-e ellenttbe hozni nmagval, hogy az r amit egyszer az erklcsre vonatkoz parancsban helyesnek nyilvntott, utbb megtiltja s krhoztatja?
De mivel Krisztus szavaiban nmi nehzsg van, vegyk azokat egy kiss fontolra. E helyt pedig az igazsghoz soha el nem jutunk, ha teljes figyelmnket nem fordtjuk Krisztus cljra s arra, amit e kijelentse alkalmval elmjben forgat. Nem volt clja a trvnyt akr laztani, akr szorosabbra vonni, csak helyre akarta lltani annak igaz s eredeti rtelmt, amit az irstudk s a farizeusok hazug beszdei nagyban megrontottak. Ha ezt figyelembe vesszk, nem fogjuk azt gondolni, hogy Krisztus az eskvst ltalban elitlte, hanem, hogy csak azokat a dolgokat itlte el, melyek a trvny szablyt thgjk.
Krisztus szavaibl nyilvnval, hogy a np abban az idben semmi egyb eskvstl nem tartzkodott a tudatos hamis eskn kivl, br a trvny nemcsak az ilyeneket, hanem a haszontalan s flsleges eskvseket is megtiltja. Az r teht, aki a trvnynek leghivatottabb magyarzja, arra figyelmeztet, hogy bn nemcsak a hamis esk, hanem ltalban az eskvs is. Micsoda eskvs? Ktsgtelenl a hibaval eskvs. Azokat az eskvseket pedig, amelyeket a trvny ajnl, tovbbra is pen s srtetlenl meghagyja. Ellenfeleink azt hiszik, hogy nagyobb ervel harcolnak, mikor mohn ragadjk meg ezt a szcskt, hogy „semmikpen ne”, mely azonban nem az eskvsre magra, hanem az eskvsnek albb felsorolt mdjaira vonatkozik. Mert az is egyik rsze volt a tvelygsnek, hogy midn gre-fldre eskdztek, vlemnyk szerint Istennek nevt nem is rintettk. Ennlfogva a trvnyszegs falakja utn minden egyb menekvst is elvg elttk az r, hogy ne rezzk menteknek magukat, ha Isten megnevezstl tartzkodva eget s fldet hvnak bizonysgl. Mert e helyen mellkesen azt is meg kell jegyeznnk, hogy jllehet Istennek neve nyilvn ki nem mondatik is, e kerl kijelentsek ltal az emberek mgis csak Istenre esksznek, pen mintha az ltet vilgossgra, a tpllkot nyjt kenyrre, keresztsgkre s Isten irntuk val nagy jindulatnak brmely ms zlogaira eskdnnek.
Krisztus pedig, mikor e helyen az gre-fldre s a Jeruzslem vrosra val eskvst megtiltja, nem a babonasgot ostorozza, amint nmelyek tvesen gondoljk, hanem inkbb azoknak lblcs okoskodsukat cfolja, akik cseklysgnek tartottk az elbb emltett kzvetett eskvseket alkalmazni minden szire-szra, mintha kimlnk Isten szent nevt, amely pedig be van vsve az egyes jttemnyeibe.
Ms szempont al esik, mikor az ember Istennek helybe valami halandt, vagy holtat, vagy angyalt llt, mint ahogy a pogny npeknl a hzelkeds azt az undok eskvsi formt eszelte ki, hogy az alattvalk a kirly vd szellemre, vagy letre esksznek. Mert ilyenkor a hamis istents az egy Istennek dicssgt elhomlyostja, vagy kisebbti. Midn azonban az embernek nincs ms clja, mint az, hogy beszdnek erstst Isten szent neve ltal eszkzlje, br kerl ton trtnjk az, minden knnyelm beszddel az felsgt srtjk meg. Mikor Krisztus ltalban megtiltja az eskvst, ezt a szabadossgot fosztja meg hamis rgytl. Erre cloz Jakab is mikor Krisztusnak fent idzett szavait hasznlja (Jak. 5:12), mivel a vilgon minden idben el volt terjedve az a vakmer s szeles eskdzs, mely nem kevsbb megszentsgtelentse Isten nevnek. Mert ha ezt a szavacskt, semmikpen, az eskvs lnyegre vonatkoztatjuk, mintha kivtel nlkl brmin eskvs tilos volna,. mi clja lenne annak a magyarzatnak, ami menten kvetkezik: „Sem az gre, sem a fldre stb.” Mindebbl elgg vilgos, hogy Krisztus kijelentse azoknak a fecsegseknek llja tjt, melyekrl a zsidk azt gondoltk, hogy vtkket knnytik.
27. Jzan rtelm emberek teht most mr nem ktelkedhetnek azon, hogy az idzett mondsban az r csak azokat az eskvseket krhoztatja, melyeket a trvny megtiltott. Mert maga, ki annak a tkletessgnek, melyet tantott, pldakpt nyjtotta letben, maga sem rettent vissza az esktl, valahnyszor a szksg gy kivnta, msrszt tantvnyai, kiknek mesterk irnt val engedelmessgben nem ktelkednk, ugyanezt a pldt kvettk. Ki merszeln azt lltani, hogy Pl ksz lett volna megeskdni, ha az r az eskvst teljessggel megtiltotta volna? Pedig ha a dolog gy hozta magval, minden aggds nlkl megeskdtt, st nha eskje mell tkot is csatolt. (Rm. 1:9; II. Kor. 1:23).
De a krds ezzel mg nincsen elintzve, mivel nmelyek azt vlik, hogy Krisztus tilalma all csak azok a kzleti eskvsek vannak kivve, aminket pl. a vilgi hatsg kivnsgra s parancsra teljestnk, aminket szerzdseik szentestsnl a fejedelmek szoktak hasznlni; vagy a np, midn a fejedelemnek eskszik hsget, vagy a katona, mikor eskvel ktelezi magt a katonai szolglatra s ms eflk. Ezek kz szmlljk (s pedig joggal"#@ azokat az eskvseket is, melyek Pl irataiban maradtak fenn az evangliom mltsgnak vdelmre, mivel az apostolok mkdskben nem magnemberek, hanem Istennek nyilvnos szolgi. S bizonyra nem tagadom, hogy az ily eskvsek a legbiztosabbak, mivel a Szentirsnak megingathatatlan bizonysgai igazoljk ket. A vilgi hatsgnak megparancsoltatik, hogy ktes dologban a tant megeskdtesse s viszont, hogy az megeskdjk. s apostol mondja (Zsid. 6:16), hogy az emberi versengsek ez eszkz ltal megszntethetk. E parancsolatbl lthat hogy gy az egyik, mint a msik az r helyeslsvel tallkozik. St azt is lthatjuk, hogy a rgi pognyok a nyilvnos s nneplyes eskvst nagy tiszteletben tartottk, ellenben a kznsges, lpten-nyomon elfordul eskvsnek semmi, vagy igen csekly jelentsget tulajdontottak, pen mintha azt hinnk, hogy Istennek az ilyen eskvshez semmi kze sincs. Mindamellett a magn-eskvseket, melyeket jzanul s becslettel a krlmnyek knyszernek hatsa alatt hasznlnak az emberek, elitlni veszedelmes lenne. Mert azokat gy az okossg, mint a pldk tmogatjk. Mert ha magnembereknek fontos s komoly gyben szabad Istent egymskzt birul felhni, sokkal inkbb szabad re, mint tanra hivatkozni. Pl. htlensggel vdol atydfia, s te atyafisgos szeretetbl tisztzni akarod magadat; az pedig semmi elgttelt el nem fogad. Ha j hired annak makacs rosszindulata folytn veszedelemben forog, anlkl, hogy bnt kvetnl el, Isten itlethez fellebbezhetsz, hogy rtatlansgodat idejben napfnyre hozza. Ha a szavakat jl megfontoljuk, kisebb dolog tanubizonysgul, mint itl birul hivni fel valakit. Nem ltok teht semmi okot, hogy mirt kellene az ily tanubizonysgul hivst tilalmasnak mondanunk. Erre pldnk is van bsgesen. Ha azt hozzk fel ellenvetsl, hogy brahm s Izsk eskje Abimelekkel szemben nem magnesk volt (I. Mz. 21:24 s 26:32), m Jkb s Lbn bizonyra magnemberek voltak, mikor szerzdsket klcsns eskvel erstettk meg (I. Mz. 31:53). Magnember volt Boz, aki Rtnak tett hzassgi igrett ugyangy erstette meg (Rt 3:13). Magnember volt Abdis, ez igaz s istenfl frfiu, ki azt, amit Illssel akart elhitetni, eskvssel erstette (I. Kir. 18:10). Nincs teht jobb szablyunk annl, mint hogy eskvsnkben olyan mrsklettel kell eljrnunk, hogy az se megfontolatlan, se megszokott, se nknyes, se knnyelm ne legyen, hanem mindig igaz szksg szolglatban lljon; mikor t. i. vagy Istennek kell dicssget szereznie, vagy felebartunk plst kell elmozdtania. Erre cloz a trvny parancsolata.
Negyedik parancsolat.
Megemlkezzl a szombatnaprl, hogy azt megszenteljed. Hat napokon munklkodjl s minden dolgodat elvgezzed. Hetednapon a te Jehova Istenednek szombatja vagyon: semmi dolgot ne tgy se te stb.
28. Ennek a parancsolatnak clja az, hogy sajt kivnsgainknak s cselekedeteinknek meghaljunk, Isten orszgrl elmlkedjnk s erre az elmlkedsre az ltala rendelt eszkzkkel gyakoroljuk magunkat. Mivel azonban e parancsolat sajtos s az elbbiektl eltr megfontolst kivn, magyarzs-mdja is eltr nmileg az elbbiektl. A rgiek ezt a parancsolatot pldzatos, lnyegtelen parancsolatnak (umbratile) szoktk nevezni, mivel a napnak kls megtartst foglalja magban, amely Krisztus eljvetele ltal a tbbi pldzatokkal egytt eltrltetett. Ezt ugyan k helyesen mondjk, de lltsuk a valsgot csak flig fejezi ki. Ezrt a magyarzatot mlyebben kell keresnnk s alapos vizsglat al kell vennnk azt a hrom okot, melyek szerintem e parancsolatban foglaltatnak. Ugyanis elszr a mennyei trvnyhoz a hetedik napi nyugalom ltal Izrael npe eltt azt a lelki nyugalmat akarta jelkpezni, melynek kvetkeztben a hivek sajt munkjuktl megsznni tartoznak, hogy Istent engedjk munklkodni magukban. 2. Aztn azt akarta, hogy legyen egy hatrozott nap, melyen az emberek a trvny hallsra s a szertartsok vgzsre sszejjjenek, vagy legalbb amelyet klnskpen Isten munki fell val elmlkedsre szenteljenek, hogy e megemlkezssel a kegyessghez szokjanak s ebben gyakoroljk magukat. 3. Harmadszor jnak ltta, hogy a szolgknak s azoknak is engedtessk nyugodalmi nap, akik ms hatalma alatt vannak, hogy gy a munkbl nmi megknnyebblsk legyen.
29. Mindamellett sok krlmny arra tant, hogy a szombatban a lelki nyugalomnak ama jelzse volt a legfontosabb cl. Mert az r taln egy parancs irnt se kivnta szigorbban az engedelmessget. Mikor a prftknl ki akarja jelenteni, hogy az egsz valls meg van rontva azon panaszkodik, hogy szombatjait megfertztettk, megrontottk, nem tartottk s nem szenteltk meg, mintha ezen engedelmessg elmulasztsa utn semmi sem volna tbb, amivel t tisztelni lehetne (IV. Mz. 15:32; Ez 20:12, s 22:8 s 23:38; Jer. 17:21–22 s 27; zs. 56:2). A szombat megtartst viszont igen megdicsri, amirt a hivek is egyb kijelentsei kztt fleg azt becsltk rendkivl nagyra, hogy nekik a szombatot kijelentette. Mert Nehmisnl (9:14) gy szlnak a lvitk nneplyes sszejvetelkben: „A te szombatodat is megjelentd az atyknak s parancsolatokat, rendtartsokat s trvnyt adtl nekik a te szolgd, Mzes ltal”. Ebbl lthat, hogy a szban forg parancsolatot a trvny minden rendelsei kztt mennyire megbecsltk. Mindez a szombat intzmnyben rejl titok fensgnek megjelentsre s ajnlsra vonatkozik, amelyet Mzes s Ezkiel igen szpen kifejez. Igy Mzes II. knyvben (31:13 s 35:2) ezt olvashatjuk: „Az n szombatimat megtartstok, mert jel az n kzttem s ti kztetek nemzetsgrl-nemzetsgre, hogy megtudjtok, hogy n vagyok a Jehova, aki titeket megszentellek. Megtartstok azrt a szombatot, mert szent dolog az tikzttetek. rizzk meg Izrael fiai a szombatot s tartsk meg nemzetsgrl-nemzetsgre, mivel rkkval szvetsg az kzttem s Izrael fiai kztt s lland jel.” Ezkiel mg bvebben beszl a dologrl (20:12); szavainak sszege mgis az, hagy a szombat oly jegy, melybl Izrael megismeri, hogy Isten az megszentelje. Ha a mi megszentelsnk sajt akaratunknak megldklsben ll, mr ebbl kitnik a kls jegynek a bels dologgal val feltn hasonlatossga. Teljesen nyugodnunk kell, hogy Isten bennnk munklkodjk, akaratunkrl le kell mondanunk, szivnket Istennek kell ajnlanunk s sszes testi vgyainkat meg kell tagadnunk. Vgezetre minden munknkban sznetet kell tartanunk, hogy midn Isten munklkodik bennnk, benne nyugodjunk meg, amint az apostol is tantja (Zsid. 3:13 s 4:4).
30. Emez rk nyugodalmat jelezte a zsidknak a ht egyik napjnak megtartsa. S hogy ezt annl nagyobb vallsos buzgalommal megljk, az r sajt pldjval ajnlotta. Mert az ember buzgalmnak felbresztsre nem kis hatssal van, ha megtudja, hogy teremtjnek utnzsra trekszik. Ha valaki a hetes szmban valami titkos rtelmet keres, tudja meg, hogy mivel e szm a Szentirsban a tkletessgnek szma, nem ok nlkl vlasztatott az rkkvalsg jelzsre. Ennek felel meg az is, hogy Mzes azon a napon, melyen elbeszlse szerint az r munkitl megnyugodott, befejezi az jszakk s napok egymsra kvetkezsnek felsorolst. A hetes szmnak msik valszin rtelmt is fel lehet hozni, hogy t. i. az r ezzel a szmmal azt jelezte, hogy tkletes szombat sohasem lesz, mig az utols naphoz el nem jutunk. Mert az Istenben val boldog nyugodalmunkat itt kezdjk el s abban naponknt jabb s jabb haladsokat tesznk; de mivel a testtel val kzdelmnk mg mindig tart, elbb e nyugalom tkletess nem vlhatik, mig be nem teljesedik zsais ama kijelentse (66:23), mely szerint „hnaprl-hnapra s szombatrl-szombatra” rkk val nnepls lesz Isten orszgban, mikor t. i. Isten lesz minden mindenekben (I. Kor. 15:28). gy tnhetik teht fel, hogy az r a hetedik nap ltal npe eltt szombatjnak az utols napon val tkletessgt akarta brzolni, hogy gy a np a szombat felett val lland elmlkeds ltal egsz letben erre a tkletessgre igyekezzk.
31. Ha valaki a hetes szmnak ezt a magyarzatt, mint felettbb erltetettet visszautastja, nem ellenzem, hogy egyszerbb mdon fogja fel a dolgot, hogy t. i. Isten egy bizonyos napot rendelt, amelyen a lelki nyugodalom llandsga fell val elmlkedsre a trvny fegyelmezse alatt gyakoroltassk a np. A hetedik napot pedig azrt jellte ki, vagy mivel gy ltta elre, hogy megfelel lesz, vagy, hogy sajt pldja hasonlsgt elje advn, a npet annl jobban serkentse, vagy bizonyosan figyelmeztesse, hogy a szombatnak nincs ms clja, mint, hogy az ember teremtjhez hasonlv ttessk. Mert ez kevss fontos, csak az a titok maradjon meg, amit klnsen brzol, hogy t. i. egykoron munkink utn rk nyugalom lesz rsznk. S ennek megfontolsra szntelen intettk a prftk a zsidkat, hogy ne gondoljk, mintha testi munkjuk megsznsvel ktelessgknek eleget tettek volna. Mert az elbb idzett mondsakon kivl zsaisnl ezt olvashatjuk (58:13): „Ha megtartztatod a te lbadat szombat napon, hogy azt ne mveljed, amiben gynyrkdl az n szent napomon s a szombatot gynyrsgesnek tartndod, hogy szenteltessk s tiszteltessk az r s neki tisztessget teendesz gy, hogy nem a te dolgaidat tszed s nem cselekeszel s nem szlsz oly beszdet, amelyben gynyrkdnl, akkor az rban gynyrkdl stb.” Tovbb az sem ktsges, hogy ami e parancsolat szertartsi rszt illeti, az Krisztus eljvetelvel eltrltetett. ugyanis amaz igazsg, kinek megjelensvel az sszes pldzatok elenysznek, a test, kinek lttra az ember az rnyakat odahagyja. , mondom, a szombatnak igaz betltse. Mert akik a keresztsg ltal vele eltemettetnk, halla kzssgbe beoltatunk, hogy fltmadsnak is rszesv lvn, j letben jrjunk (Rm. 6:4). Ezrt ms helyen azt irja az apostol, hogy a szombat jvend dolog jelkpe (Kol. 2:16–17), a test, azaz a igazsgnak ama szilrd lnyege, melyet azon a helyen alaposan kifejtett, a Krisztusban van. Az igazsg pedig nem elgszik meg egy napnak megnneplsvel, hanem ltnk egsz folyst kivnja, mig magunknak meghalunk s teljesen Istennek letvel tltetnk el. A napok babons megtartstl teht a keresztyneknek tartzkodniok kell.
32. Mivel azrt a kt utbbi ok a rgi jelkpek kz nem sorozhat, hanem minden idre nzve egyformn ilik, habr a szombat eltrltetett is, mindazltal kztnk ma is helyn van, hogy bizonyos meghatrozott napokon sszegyljnk az ige hallgatsra, a szent kenyr megtrsre s a nyilvnos knyrgsre, s aztn, hogy a szolgknak s a munksoknak nyugalomra val idt engedjnk. Minden ktsgen fell ll, hogy a szombatra vonatkoz parancsolatban mindkt dologra gondja volt Istennek. Az elsre nzve magban a zsidk szoksban is bsges bizonytkunk van. A msodikat Mzes jegyezte fel (5:14) ezekkel a szavakkal: „Hogy megnyugodjk szolgd, szolgl lenyod, mind te magad, mert megemlkezzl rla, hogy te is szolga voltl Egyiptom fldben”. Ugyan a msodik knyvben (23:12) gy szl: „Hogy nyugodjk a te krd, szamarad s megnyugodjk a te szolgl lenyodnak fia”. Vajjon ki tagadja, hogy mind a kt dolog pen gy vonatkozik renk, mint a zsidkra? Hogy egyhzi sszejveteleket kell tartanunk, Isten igje nylvn parancsolja s az let tapasztalatai elgg bizonytjk, hogy az ily sszejvetelekre mennyire szksg van. S ha nincsenek megllaptva s nincs meghatrozott napjuk, hogyan volnnak megtarthatk? Az apostol vlekedse szerint (I. Kor. 14:40) kzttnk mindennek tisztessggel s j renddel kell vgbemennie. Mr pedig annyira lehetetlen, hogy a kormnyzs s igazgats nlkl a tisztessget s szp rendet megtartsuk, hogy ha ezt az intzkedst megrontjuk, az egyhzat biztos zavar s romls fenyegeti. Minthogy pedig rajtunk pen az a szksg uralkodik, melynek segtsgre rendelte Isten a zsidk szmra a szombatot, senki nem vitathatja, hogy e parancsolat rnk is vonatkozik. Mert a mi gondvisel s kegyelmes Atynk p gy gondoskodni akart a mi szksgeinkrl, mint a zsidkrl. Mirt nem gylnk inkbb – mondhatnd – naponknt ssze, hogy gy a napok kztti klnbsgttel megsznjk. Adn Isten, hogy ezt megcselekedhetnk s bizonyra Istennek lelki blcsesge mlt volna arra, hogy naponknt szaktsunk szmra valami kis idt. De mivel sok ember ertlensge folytn elrni nem lehet, hogy naponknt sszejvetelek tartassanak s az atyafii szeretet nem engedi, hogy tlk tbbet kveteljnk, mrt ne engedelmeskednnk ennek a mdnak, melyrl ltjuk, hogy Isten akarata irta elnk?
33. Itt egy kiss knytelen vagyok hosszadalmasabb lenni, mivel manapsg egyes nyugtalan lelkek a vasrnap miatt nagy zenebont tmasztottak. Azon sopnkodnak, hogy a keresztynsg a zsidsgban llapodik meg, mivel egyes napokat nnepekl tart. n pedig azt vlaszolom, hogy ezeket a napokat a zsidsgtl teljesen eltr mdon tartjuk meg, mivel ebben a tekintetben nagyon klnbznk a zsidktl. Mert a kls szertartst nem tartjuk meg oly aprlkos vallsossggal, mintha azt gondolnk, hogy az valami lelki titkot jelkpez, hanem gy fogjuk azt fl, mint valami szksges eszkzt az egyhzban val rend fentartsra. De Pl arra tant (Kol. 2:16), mondjk k, hogy a keresztyneket nem kell krhoztatni az nnep megtartsa miatt, mivel az jvend dolog jelkpe. Ezrt fl, hogy a galatk kztt hiba fradozott, mivel a napokat mg megtartjk (Gal. 4:10–11). A rmaiakhoz irott levlben kijelenti (14:5), hogy babonasg az, ha az ember nap s nap kztt klnbsget tesz. Ezeken az rjngkn kivl azonban ki ne ltn, hogy micsoda megtartst rti az apostol a napoknak? Mert a kolossbeliek, rmaiak s galatk nem az egyhzi s vilgi j rendre voltak tekintettel, hanem mivel a napokat gy tekintettk, mint lelki dolgoknak jelkpeit, annl inkbb elhomlyostottk Krisztus dicssgt s az evanglium vilgossgt. A kzi munktl nem azrt szntek meg, mintha azok a szent buzgsgtl s elmlkedstl tartottk volna ket tvol, hanem ms vallsos aggodalom miatt, mivel azt kpzeltk, hogy ily megnneplssel a hajdan ajnlott titkok emlkeit jtjk fl. Az apostol – mondom – a napoknak e fonk megklnbztetse ellen tmad s nem azon trvnyes megklnbztets ellen, mely a keresztyn trsasg bkessgnek szolglatban ll. Mert azokban az egyhzakban is, melyeket maga szervezett, ily clbl megtartottk a szombatot. Mert a korinthusbelieknek ezt a napot jellte ki (I. Kor. 16:12) olyan gyannt, melyen a jeruzslemi atyafiak flsegtsre sszegyjtsk az alamizsnt. Ha valami babontl lehetne flni, sokkal tbb veszly volt a zsid nnepekben, mint a vasrnapokban, melyeket a keresztynek most megtartanak. Mert ami a babonasg megszntetsre hasznos volt, eltrltetett a zsidk szent napja s egy msik rendeltetett arra a clra, hogy az egyhzban az illendsg, j rend s bke fentartassk.
34. Jllehet a rgiek nem minden megfontols nlkl lltottk a szombat helybe azt a napot, melyet mi vasrnapnak neveznk. Mivel ugyanis annak az igazi nyugalomnak, melyet a rgi szombat jelkpezett, vge s teljesedse az r fltmadsban van, pen az a nap, mely a jelkpek vgt elhozta, figyelmezteti a keresztyneket arra, hogy a jelkpes szertartshoz ne ragaszkodjanak. Mindazonltal nem zm-fzm a hetes szmot annyira, hogy az egyhzat annak szolglatra ktelezzem. Mert n az olyan egyhzakat sem itlnm el, melyek sszejveteleikre ms nneplyes napokat jellnnek ki, csak a babonasgtl mentek legyenek. Ami akkor trtnik, ha a meghatrozott napok egyedl a j rend s fegyelem megtartsra szolglnak. Ez teht a dolog lnyege, hogy amint az igazsg a zsidknak jelkp alatt adatott, ugyanez az igazsg neknk jelkp nlkl ajnltatik: elszr, hogy egsz letnkben igyekezznk cselekedeteink ltal rks szombattartsra, hogy az r munklkodjk bennnk lelke ltal; msodszor, hogy Isten munkinak kegyes vizsglatval kln ki-ki szorgalmasan foglalkozzk, amennyiszer csak rr; aztn, hogy az egyhz trvnyes rendjt, mely az ige hallgatsra, a skramentomok kiszolgltatsra s nyilvnos knyrgsekre rendeltetett, mindannyian megtartsuk; harmadszor, hogy azokat, akik alnk vannak rendelve, embertelenl ne sanyargassuk.
Ekpen elenysznek a hamis prftknak hazugsgai, akik az elz szzadokban zsid felfogssal tltttk el a npet, midn a szombat s vasrnap kzt semmi egyb klnbsget nem tettek, csak hogy eltrltetett az, ami e parancsban szertartsi termszet volt (s ezt a sajt nyelvkn a hetedik nap rtkelsnek nevezik), megmaradt azonban az, ami a parancsban erklcsi, t. i. hetenknt egy napnak megnneplse. Ez azonban nem ms, mint a napot a zsidk bosszsgra flcserlni, a llekben azonban a napnak ugyanahoz a szentsghez ragaszkodni; mert az ily felfogs mellett a szombatnak mg most is az a titkos rtelme van, ami volt a zsidknl. s bizonyra ltjuk, hogy e tudomnyukkal mire mentek. Mert akik azoknak rendelseihez ragaszkodnak, a szombat nnepls durva s testi babonjban hromszorosan fellmuljk a zsidkat, gy, hogy az a fedds, amit zsaisnl (1:13 s 58:13) olvasunk, pen gy rillik ezekre ma, mint azokra, kiket a prfta a maga korban ostorozott. Egybknt azt az ltalnos igazsgot kell fkpen megjegyeznnk: hogy a valls kzttnk ssze ne omoljk, vagy el ne sorvadjon, szorgalmasan kell ltogatnunk a vallsos sszejveteleket s a kls eszkzkre, melyek az istenitisztelet megtartsra szksgesek, kivl gondot kell fordtanunk.
tdik parancsolat. Tiszteljed a te atydat s anydat, hogy hossz ideig lj a fldn, melyet a te Jehova Istened ad neked.
35. Clja ez: mivel az r Isten eltt kedves, ha az rendeleteit megtartjk, kell, hogy az ltala rendelt felsbbsgek srthetetlenek legyenek elttnk. A parancs lnyege teht az lesz, hogy akiket Isten elljrinkk rendelt, azokat megbecsljk s irntuk tisztelettel, engedelmessggel s hlval viseltessnk. Ebbl kvetkezik a tilalom, hogy mi azoknak mltsgt se megvets, se makacssg, se hltlansg ltal meg ne kisebbtsk. Mert a tisztelet sz ily tg rtelm a Szentirsban. Mint mikor az apostol azt mondja (I. Tim. 5:17), hogy az egyhz vnei, kik jl forgoldnak hivatalukban, ketts tisztessgre mltk, nemcsak azt rti, hogy tisztelettel tartoznak a hivek irntuk, hanem rti azok jutalmazst is, melyet szolglatukkal megrdemelnek. Mivel pedig az alrendeltsgrl szl eme parancsolat az emberi szellem gonoszsgval nagy harcban ll, (amely mivel a felsbbsg utn val heves vgy kvetkeztben felfuvalkodott, az alrendeltsget nehezen tri), Isten azt a felsbbsget hozta fel pldul, mely termszetszerleg legkedvesebb s legkevsbb gylletes, mivel lelkeinket ez knnyebben kpes meglgytani s az alrendeltsg gondolathoz hozz szoktatni. Az r Isten teht abbl az alrendeltsgbl indul ki, melyet trni legknnyebb, fokonknt szoktat hozz minden trvnyes alrendeltsghez, mivel mindegyiknek mdja ugyanaz. Mert akiket magasabb polcra emel, amennyire e mltsg megvdsnek szempontjbl szksges, nevnek is rszeseiv teszi azokat. Az Atya, Isten s r elnevezsek olyannyira csak egyedl t illetik meg, hogy valahnyszor kzlk valamelyiket halljuk, szksges, hogy szivnket fensgnek rzete hassa ltal. Ennlfogva, akiket e nevek valamelyikvel felruhz, azokat egyuttal az ragyogsnak egy-egy szikrcskjval is felkesti, hogy kinek-kinek meglegyen a maga helyhez mrt tekintlye. Igy abban, aki neknk atynk, valami isteni vonst kell felfedeznnk, mivel ezt az isteni cimet nem ok nlkl viseli. Aki fejedelem, vagy r, az nmileg osztozik Istennel a tiszteletben.
36. Ezrt nem lehet ktsges, hogy Isten itt ltalnos szablyt llt fel. T. i., hogy amint valakirl tudjuk, hogy Isten rendelse folytn elljrnkk ttetett, az irnt tiszteletnket, engedelmessgnket, hlnkat s minden lehet ktelessgnket teljestsk. Az, hogy akikkel szemben ezt a tiszteletet mutatjuk, mltk-e, vagy mltatlanok, nem szmt; mert brmily mltatlanok is, mgsem jutottak Isten gondviselse nlkl arra a helyre, amelyre val tekintettel a trvnyad maga is azt akarta, hogy tiszteletben rszesljenek. Nv szerint mgis a szlk tisztelsre ad parancsot, kik minket a vilgra hoztak. Amelyre magnak a termszetnek is minket valami mdon meg kell tantania. Mert szrnyetegek azok s nem emberek, akik az atyai hatalmat gyalzattal, vagy makacssggal megtrik. Ezrt parancsolja az r, hogy azokat, akik szleik irnt engedetlenek, halllal kell bntetni, mint akik mltatlanok arra, hogy a vilgossg jttemnyeit rezzk, mivel nem gondoljk meg, hogy kiknek segedelme ltal jttek e vilgra. S a trvny klnbz fggelkeibl is kitnik annak az lltsnak igazsga, melyet feljegyeztnk, hogy t. i. az itt szban forg tiszteletnek hrom rsze van, gymint a tisztelet, engedelmessg s a hla.
Az els rszt megersti az r akkor, mikor azt parancsolja, hogy meg kell lni azt, ki szidalmazza atyjt, vagy anyjt (II. Mz. 15:17, III. Mz. 20:9, Pld. 20:20), mivel e helyen a megvetst s a gyalzst bnteti. A msodik rszt akkor szentesti Isten, mikor az engedetlenekre s lzadkra hallos bntetst szab (V. Mz. 21:18). A harmadikra vonatkozik az, amit Krisztus mond (Mt. 15:4), hogy t. i. Isten parancsbl kvetkezik, hogy szleinkkel jt tegynk. s valahnyszor Pl a parancsrl emltst tesz, mindig gy magyarzza, hogy engedelmessg kivntatik benne (Ef. 6:1, Kol. 3:20).
37. E parancsolathoz ajnls gyannt gret van csatolva, hogy mg inkbb figyelmeztessen minket arra, mely igen kedves Isten eltt az az alrendeltsg, melyet a trvny e helyen parancsol. Mert Pl ezzel az sztklsvel akart minket restsgnkbl felserkenteni, mikor azt mondja, hogy ez az els parancs, melyhez igret van csatolva. Mert az az igret, mely az els tbln emezt megelzte, nem egy parancsra vonatkozott kizrlag s klnsen, hanem az egsz trvnyre kiterjedt. Tovbb ezt gy kell rtennk: Isten klnsen szlt az izraelitknak arrl a fldrl, melyet nekik igrt rksgl. Ha teht a fldnek birtoklsa Isten jakaratnak zloga volt, ne csodljuk, ha Isten hossz let adomnyozsval akarta tanustani kegyelmt. Mert csak gy lehetsges, hogy az ember hosszabb idn t lvezhesse az jttemnyt. A parancs rtelme teht ez: tiszteljed atydat s anydat, hogy ezltal egy hossz leten keresztl lvezd annak a fldnek birst, mely kegyelmemnek bizonytka lesz rd nzve. Egybirnt mivel a hivek szmra az egsz fld meg van ldva, a jelen letet mltn szmlljuk Isten ldsai kz. Ennlfogva hasonlkpen rnk vonatkozik amaz igret, amennyiben tudniillik a jelen let hossz tartama az isteni jakarat bizonytka szmunkra. Mert sem neknk nem gy igri, sem a zsidknak nem gy igrte a hossz letet, mintha a boldogsg abba volna foglalva, hanem azrt igrte, mivel a hiveknl az ily hossz let Isten megbocst szeretetnek jegye szokott lenni. Ennlfogva, mikor az trtnik (amit elg gyakran ltunk), hogy valamely engedelmes fiu rettebb kora eltt veszti el lett, Isten pen oly szilrdan megmarad igretnek teljestse mellett, mintha azt szz hold flddel ajndkozn meg, akinek csak egyet igrt. Az egsz dolog azon fordul meg, hogy a hossz letet Isten annyiban igri, amennyiben az az ldsa; ldsa pedig ez annyiban, amennyiben az isteni kegyelem bizonytka; ezt a kegyelmt pedig vgtelenl bvebben s ktsgtelenebbl bizonytja s tnyleg kimutatja szolgi irnt a hall ltal.
38. Tovbb mikor az r azoknak a fiaknak, akik a szlket illend tiszteletben rszestik, a jelen let ldst gri, egyszersmind azt is kimutatja, hogy minden szfogadatlan s engedetlen gyermekre biztos tok kvetkezik s hogy e melll a vgrehajts se hinyozzk, kijelenti, hogy az ilyenek az trvnye szerint hallos itlet al vannak vetve s megparancsolja, hogy rajtuk a hallos bntets vgrehajtassk. Ha a vilg itlett elkerlik, brmi mdon bosszt ll rajtuk. Mert ltjuk, hogy az ilyen emberek kzl mekkora csoport hullik el hborsgban, vagy viszlyban, msok szokatlan mdon sujtatnak le s majdnem mindnyjan l bizonysgok arra nzve, hogy ez a fenyegets nem hibaval. Ha nmelyek egsz aggkorukig megmenekesznek is a bntetstl, mivel ebben az letben Isten ldstl megfosztva nem tehetnek egyebet, mint hogy nyomorltl elbgyadnak s ennek utna mg nagyobb bntetsekre tartatnak meg, igen tvol vannak attl, hogy a kegyes fiaknak igrt ldsban rszesljenek. De egyuttal futlag azt is meg kell jegyeznnk, hogy szleinkkel szemben csak az rban val engedelmessg parancsoltatik neknk (Ef. 6:1), ami a bizonyts elbbi rszbl vilgosan kitetszik. Mert abban a helyzetben jrnak elttnk, melyre ket az r hivta, kzlvn velk az tiszteletnek egy rszt, amely engedelmessget ht velk szemben tanustunk, az csak egy lpcs ama legfbb atya tisztelethez. Ezrt ha a trvny thgsra sztnznek minket, mltkpen jrunk el, ha nem szleinknek, hanem idegeneknek tartjuk ket, akik az igazi atya irnt val engedelmessgtl igyekeznek minket eltntortani. Hasonlkpen kell vlekednnk a fejedelmekrl, urakrl s ltalban az egsz felsebbsgrl. Mert igen mltatlan s fonk eljrs, ha az felsbbsgk Isten dics felsgnek elnyomsra fejti ki erejt; mert amint ez a felsbbsg Isten dicssgtl fgg, gy kell, hogy arra is vezessen minket.
Hatodik parancsolat. Ne lj!
39. E parancsolat clja az, hogy mivel Isten az emberi nemet bizonyos egysggel fzte ssze, mindenkinek gondja legyen az sszes emberek srtetlensgre. Meg van teht tiltva minden erszak s igazsgtalansg s ltalban minden rtalom, mellyel felebartunknak testt megsrtenk. Megparancsoltatik ezrt neknk, hogy, ha valami segtsg embertrsaink letnek megoltalmazsra keznk gyben van, hsgesen nyjtsuk azt; gondoskodjunk arrl, ami embertrsaink nyugalmra szolgl; krnak elejt vegyk s ha bajban van, nyjtsuk neki segt keznket.
Ha figyelembe veszed, hogy Isten, a trvnyszerz, beszl gy, egyuttal azt is gondold meg, hogy a te lelkedet is e szerint a szably szerint akarja igazgatni. Mert nevetsges volna, ha az, aki a szivnek gondolatait vizsglja s kivltkpen azokkal trdik, valdi igazsgra csak a testet neveln. Teht ez a trvny egyrszt tiltja a sziv gyilkos indulatt, msrszt rnk parancsolja a bens hajlamot felebartunk letnek megoltalmazsra. A kz hajtja ugyan vgre az emberlst, de a szndk a llekbl ered, ha azt harag s gyllsg szllja meg. Prbld meg, vajjon haragudhatsz-e felebartodra anlkl, hogy ne gnl attl a vgytl, hogy rts neki? Ha nem haragszol r, nem is gylld, mivel a gyllet nem egyb, mint megrgztt harag. Titkolhatod ugyan s haszontalan megtvesztsekkel prblhatod elhrtani, de ahol a harag, vagy gyllet van, ott van a gonosz indulat. Ha mgis mentegetzni akarsz, mr a Szentllek kijelentette, hogy valaki az atyjafit gylli, gyilkos az (Jn. 3:15); Krisztus Urunk pedig gy szlt, hogy aki az atyjafira haragszik, mlt az itletre; aki annak azt mondandja: Rka, mlt a gylekezetre; s aki annak azt mondandja: Bolond, mlt a gyehennnak tzre (Mt. 5:22).
40. A Szentirs kt mltnyos okot emlt, melyre ez a parancsolat tmaszkodik: mivel t. i. az ember egyrszt Isten kpe, msrszt neknk is testnk. Ezrt, ha Isten kpt megsrteni nem akarjuk, felebartunkat szentnek s srthetetlennek kell tartanunk s ha minden emberies rzst le nem akarunk vetkzni, gy kell annak javt keresnnk, mint sajt testnkt. Hogy a megvltsbl s Krisztus kegyelmbl micsoda intst kell levonnunk, msutt lesz eladva. Az r gy akarta, hogy az emberben termszetszerleg szemlljk azt a kt tulajdonsgot, melyek ennek megtartsra indtsanak bennnket, hogy t. i. mind az brzatt, melyet az ember magn visel, tiszteljk, mind testnket szeressk. Teht mg nem kerlte ki az emberls vtkt az, aki a vrontstl meg tudta magt tartztatni. Mert ha tetteddel valami olyast hajtasz vgre, prblkozsoddal valami olyasmit munklsz, ha szval, szndkkal valami olyasmibe fogsz, ami msnak a jltvel ellenkezik, emberls vtkben leszel bns. Viszont, ha tehetsged szerint alkalomadtn nem igyekszel felebartod jltt elmozdtani, ezzel a kznyssgeddel is ltalhgod a trvnyt. Ha ht Isten a testi psgrl gy gondoskodik, megrthetjk ebbl, min buzgalmat s fradsgot vagyunk ktelesek fordtani a llek dvssgre, mely az r szine eltt hatrtalanl becsesebb.
Hetedik parancsolat. Ne parznlkodjl!
E parancsolat clja az, hogy mivel Isten a szemrmetessget s tisztasgot szereti, mindenfle tiszttalansgot tvoztassunk el magunktl. A parancs lnyege teht az lesz, hogy a testnek semmifle fertelmvel, vagy buja fktelensgvel meg ne fertztessk magunkat. Ennek a tilalomnak az az llt parancs felel meg, hogy letnk minden rszt tisztn s mrtkletesen igazgassuk. A parznasgot pedig, amelyre minden fajtalan kivnsg irnyl, azrt tiltja meg nv szerint, hogy annak undoksga ltal (mely a hzassgtrsben durvbb s szemmel lthatbb, mivel testnket is megfertzteti) minket mindenfle tiszttalan szenvedly megutlsra indtson. Mivel Isten az embert azzal a trvnnyel teremtette, hogy ne magnos letet folytasson, hanem mell rendelt segttrsval ljen s e szksgnek a bn tka folytn mg jobban alvettetett, e rszben az r minket, amennyire elgsges volt, megsegtett, mikor a hzassgot rendelte, melynek tulajdon tekintlyvel szerzett szvetsgt a sajt ldsval is megszentelte. Ebbl bizonyos, hogy a hzassgon kivl brmin egyttls tkozott eltte s hogy magt a hzassgi egyttlst is a szksg gygyszerl rendelte, hogy fktelenked bujlkodsra ne vetemedjnk; ne mtsuk ht magunkat, mikor halljuk, hogy frfi asszonnyal a hzassgon kivl Isten tka nlkl nem egyeslhet.
42. Ha teht most mr gy ll a dolog, hogy a termszet rendelse szerint, msrszt az eset utn felgylt bns szenvedly folytn ktszeresen r vagyunk knyszertve, hogy asszonnyal ljnk egytt, hacsak valakit Isten ez ltalnos szably all klns kegyelmvel ki nem vett, mindenki vegye fontolra, hogy e tekintetben neki mi jutott rszl. A szzessg – megvallom – nem megvetend erny, de mivel nmelyektl megtagadtatott, msoknak csak ideiglenesen engedtetett meg, akiket az llhatatlansg hborgat s afelett gyzelmet aratni nem kpesek, az ilyenek a hzassg segtsghez fordljanak, hogy gy a maguk hivatsa rendjn tisztn lhessenek. Mert akik ezt a parancsot el nem fogadjk, hanem a fktelensgnek Istentl rendelt s megengedett gygyszerhez folyamodnak, Isten ellen harcolnak s az rendelsnek szeglnek ellene.
Ne is hirdesse senki nekem dicsekedve, amit manapsg sokan tesznek, hogy Isten segtsgtl tmogatva mindenek lehetsgesek. Mert Istennek segedelme csak azokat tmogatja, akik az utaiban jrnak, azaz hivatsukban; melytl mindazok eltntorodnak, akik, Isten segt eszkzeit mellzve, azok nlkl igyekeznek az szksgkn hiu vakmersggel gyzedelmet venni. Hogy az nmegtartztats Isten klns ajndka s azok kzl val, melyeket Isten nem kznsgesen s ltalban ad az egyhz egsz testnek, hanem csak nhny tagnak, maga az r bizonytja (Mt. 19:12). Mert elszr azt mondja, hogy van az emberek kztt egy bizonyos rsz, mely a mennyeknek orszgrt maga herlte ki magt, termszetesen azrt, hogy annl szabadabban s knnyebben foglalkozhasson a mennyek orszgnak dolgaival. De hogy valaki azt ne gondolja, hogy az ily megherls az ember hatalmban ll, kevssel elbb kimutatta, hogy az ignek befogadsra nem mindenek kpesek, hanem csak azok, akiknek az a mennybl klnsen adatott. Ebbl azt kvetkezteti, hogy aki azt beveheti, vegye be. Mg vilgosabban fejezi ezt ki Pl, mikor azt irja (I. Kor. 7:7), hogy kinek-kinek sajt ajndka vagyon az Istentl, kinek gy, kinek pedig gy.
43. Ha teht vilgos kijelents figyelmeztet minket arra, hogy nem mindenkinek ll tehetsgben a szzessget megrizni a ntlensgben, habr igen nagy buzgsggal s igyekezettel trekszik is erre s hogy klns kegyelem az, melyet az r csak bizonyos embereknek osztogat, hogy az munkinak vgzsre annl alkalmasabbak legyenek, nemde Isten ellen s tle adott termszetnk ellen harcolunk, ha nem szabjuk letmdunkat tehetsgnknek mrtkhez? Itt megtiltja az r a parznasgot; kivnja teht a tisztasgot s szemrmessget. Hogy pedig ezt megtarthassuk, annak egy mdja van hogy ki-ki a sajt mrtkvel mrje meg magt. Senki se vesse meg hirtelenkedve a hzassgot, mint valami r nzve haszontalan s felesleges intzmnyt s a ntlen llapotot senki se kivnja msknt, csak ha felesg nlkl meglhet. De ebben sem szabad senkinek teste nyugalmt s knyelmt keresnie, hanem csupn azt, hogy ettl a ktelktl mentesen a kegyessg minden tisztnek vgzsre gyesebb s kszebb legyen. s mivel ez a jttemny sok embernek csak ideiglenesen adatik, addig tartzkodjk mindenki a hzassgtl, mig csak kpes a ntlen llapot megtartsra. Ha pedig buja vgya megfkezsre eri elgtelenek, lssa be immr, hogy a hzassgnak szksgt az r bocstotta re. Ezt bizonytja az apostol, mikor azt parancsolja (I. Kor. 7:2 s 9), hogy a parznasg elkerlse vgett kinek-kinek meglegyen a maga felesge s minden asszonynak meglegyen a maga frje. Ugyancsak ajnlja, hagy aki magt meg nem tartztathatja, adja magt hzassgra az rban. Ezzel els sorban azt jelzi, hogy az emberek nagyobb rsze al van vetve a mrtkletlensg bnnek, aztn pedig azok kzl, kik e vteknek al vannak vetve, nem veszen ki senkit, akinek azt ne parancsoln, hogy ahoz az egyedli orvosszerhez fordljon, mely a szemrmetlensgnek tjt llja. Akik teht mrtkletlenek s ertlensgket ily mdon gygytani elhanyagoljk, pen abban vtkesek, hogy az apostol eme parancsnak nem engedelmeskednek. Senki se mtsa magt azzal, hogy szemrmetlensggel nem lehet vdolni, mivel nt nem is rintett, ha azalatt lelke buja vgytl g. Mert a szemrmessget Pl gy hatrozza meg, hogy az nem egyb, mint a test szziessgvel sszekttt lelki tisztasg. „Aki frjhez nem ment – gymond (I. Kor. 7:34) – szorgalmatos az r dolgaiban, hogy tiszta legyen mind testben, mind lelkben.” Mikor teht a fentebbi parancsot bizonytkkal tmogatja, nemcsak azt mondja, hogy jobb felesget venni, mint parzna trsasgban fertztetni meg magunkat, hanem azt is lltja hogy jobb meghzasodni, mint gni.
44. Tovbb, ha a hzasfelek meggondoljk, hogy egyttlsket Isten ldotta meg ez ltal arra is intetnek, hogy magukat fktelen s kicsapong szenvedllyel nem szabad megfertztetnik. Mert ha a hzassgi tisztessg a mrtkletlensg rtsgt leplezi, korntsem kvetkezik az, hogy annak felgerjesztsre szolgljon. Ezrt a hitvestrsak ne gondoljk azt, hogy nekik minden szabad, hanem minden frj jzanul ljen az felesgvel s viszont minden asszony az frjvel s igy cselekedvn egyltaln semmit ne tegyenek, ami mltatlan a hzassgi tisztessghez s mrtkletessghez. Mert abban a hzassgban, melyet az rban ktnk, mrtkletessget s szernysget kell tanustanunk s nem szabad azt a legnagyobb kicsapongsra s fktelensgre hasznlnunk. Az ilyen bujasgot* slyos, de nem mltatlan kijelentssel blyegezte meg, mikor sajt felesgvel szemben hzassgtrnek nevezte azt, aki a hzasletben sem a szemrmetessggel, sem a tisztessggel nem gondol. Vgl gondoljuk meg, hogy ki is az a trvnyhoz, aki e helytt a parznasgot megtiltja; az t. i. aki, mivel egsz lnynket birtokban tartja, joggal kivnja tlnk, hogy lelknk, szivnk s testnk tiszta legyen. Mikor teht tiltja a parznlkodst, egyuttal megtiltja, hogy akr bujlkod kes ltzkdssel, akr szemrmetlen mozdulatokkal, tiszttalan beszdekkel ms szemrmetessgnek trt hnyjunk. Mert nem ok nlkl mondotta Archelaus egy puhn s tlsgosan vlasztkosan ltztt ifjunak, hogy mit sem tesz az, hogy teste mely rszn mutatkozik is fajtalansga, mivel neknk Istenre kell tekintennk, aki minden fertelmet utl s tkoz, lelknknek, vagy testnknek brmelyik rszn jelentkezik is az. Hogy teht senki ezt ktsgess ne tegye, meg kell emlkeznnk arrl, hogy e helyen a szemrmessget parancsolja Isten.
Ha az r tlnk a szemrmessget kivnja, mindazt, ami ezzel ellenttben ll, krhoztatja. Ennlfogva, ha engedelmessgre trekszel, se szived ne lngoljon bell undok szenvedlytl, se szemeid ne csapongjanak romlott gynyrsgek utn, se tested ne kestsd fel gy, hogy vgyakat bresszen, se nyelved ne desgesse fajtalan szkkal hasonl gondolatokra elmdet, se torkod ne gyljon lngra mrtktelensggel. Mert mindezek a vtkek olyanok, mint valami szeplk, melyek a szzi tisztasgot megfertztetik.
Nyolcadik parancsolat. Ne lopj !
45. E parancsolat clja az, hogy mivel az igaztalansg Isten eltt utlatos, mindenkinek megadjuk a magt. Legfbb tartalma teht az, hogy megtiltja a ms javainak htst s ezrt parancsolja, hogy hsegesen fradozzunk azon, hogy kinek-kinek a maga javai megmaradjanak. Mert gy kell gondolnunk a dolgot, hogy, ha valakinek valamije van, az neki nemcsak gy trtnetesen jutott osztlyrszl, hanem a minden dolgok fensges Urnak osztogatsbl; teht senki birtokt gonosz fondorlattal gy el nem tulajdonthatjuk, hogy Isten elosztst meg ne srtenk. Lops pedig igen sokfle van.
A lops egyik faja nyilatkozik meg az erszakossgban, mikor erszakkal s mintegy tolvaj mdra ragadnak el az emberek idegen javakat. Msik faja a lopsnak a rosszindulat rszeds, mikor ms vagyont csalrdl csalja ki valaki; megint msik a titkoltabb lnoksg, mikor a jog ltszata alatt veszik el a mst; ms faja a hizelgs, mikor az ember ajndk cimen kapartja meg magnak a mst. De hogy a klnbz fajtk felsorolsra sok idt ne fecsreljnk, tudjuk meg, hogy mindazokat a fondorlatokat, melyekkel felebartaink vagyont s pnzt magunkv tesszk, midn a szeretet tisztasgtl elhajolva, csal vagy rt szndkkal okozunk msnak krt, lopsnak kell tartanunk. Ha az ilyenek a trvnyszknl megnyernk is gyket, mg sem tarthatk tolvajoknl egyebeknek. Mert Isten ltja azokat a hossz leselkedseket, melyekkel az lnok ember az egygybb lelket megkrnykezi, mig vgre sajt hljba kerti, ltja azokat a durva s embertelen trvnyeket, melyekkel a hatalmasabb sanyargatja s elbuktatja a gyengt; ltja azokat az desgetseket, melyekkel az lnok, mintegy maszlaggal elkbtja az oktalan embert, amelyek mind elkerlik az emberi itletet s napfnyre sem jnnek.
Ez a vtek nemcsak pnznl, rucikknl, vagy fldbirtoknl fordulhat el, hanem minden egyb dologban is, ami jog szerint felebartunkat illetn. Mert akkor is javtl fosztjuk meg felebartainkat, ha azokat a szolglatokat tagadjuk meg, melyekkel nkik tartozunk. Ha egy tiszttart, vagy majoros ttlenl emszti urnak vagyont s a vagyon gondozsra mit sem gyel, ha a r bizott javakat jogtalant puszttja, vagy fnyzleg eltkozolja, ha a szolga urbl gnyt z, ha annak titkait kikrtli, ha valami mdon akr lett, akr javait elrulja, ha viszont az r cseldsgt kegyetlenl gytri, Isten mindezt lopsnak tartja. Mert mst ragadja el s bitorolja az, aki nem azt cselekszi, amivel hivatala tiszte szerint msoknak tartozik.
46. Helyesen teht akkor engedelmeskednk ennek a parancsolatnak, ha sorsunkkal megelgedve csak tisztessges s trvnyes haszonra treksznk, ha nem kivnunk igazsgtalan ton meggazdagodni s ha nem igyeksznk felebartunkat vagyonbl azrt kifosztani, hogy a mienket gyaraptsuk azzal, ha nem iparkodunk azon, hogy kegyetlenl oly vagyont halmozzunk ssze, melyet msok szereztek vres vertkkkel, ha mrtktelenl, joggal vagy jogtalanul nem kapartunk ssze mindent mindennnen, hogy igy vagy fukarsgunkat elgtsk ki, vagy pazarl dzslsnknek tegynk eleget. Hanem ellenkezleg mindig az a cl lebegjen szemnk eltt, hogy amennyire tlnk telik, tancsunkkal s segtsgnkkel hsgesen tmogassunk mindenkit javainak megtartsban. Hogy ha htlen s csal emberekkel van dolgunk, inkbb legynk kszek valamelyest a magunkbl engedni, mint, hogy velk versengjnk. De ne csak ezt tegyk, hanem ha ltjuk, hogy nmelyeket az letviszonyok nehzsgei nyomorgatnak, a mi bsgnkbl enyhtsk azoknak insgt. Vgezetre mindenki vegye fontolra, hogy tiszte msokkal szemben min ktelessget r r s adja meg hiven, amivel csak tartozik. Ezrt a np rszestse tiszteletben minden elljrit, azoknak uralmt nyugodt llekkel trje, trvnyeiknek s parancsaiknak engedelmeskedjk s semmibl magt ki ne vonja, amit Isten kegyelmbl megcselekedhetik. Viszont a fellebbvalk viseljk gondjt npknek, a kzbkessget rizzk meg, a jkat vdjk, a rosszakat fkezzk s mindent aknt intzzenek, mint akik majdan a legfbb bir, Isten eltt fognak szmot adni mkdskrl. Az egyhzak szolgi hsgesen jrjanak el a szent ignek szolglatban s az dvssg tudomnyt meg ne rontsk, hanem tisztn s vilgosan hirdessk azt Isten npnek. s ne pusztn tudomnyukkal, hanem letknek pldjval is oktassanak s vgl a gylekezetek eltt akknt jrjanak, mint a j psztorok juhaik eltt. A np viszont tartsa ket Isten kvetinek s apostolainak, adja meg nekik azt a tiszteletet, amire a legfbb Mester mltztatta ket s szolgltassa ki nekik, ami azoknak letfentartshoz szksges. A szlk gy gondozzk gyermekeiket, mint akiket Isten azrt bzott rejuk, hogy azokat tplljk, vezreljk s oktassk; kegyetlensgbl azoknak szivt el ne kesertsk s magukbl ket el ne idegentsk, hanem oly szelidsggel s megbocst szeretettel poljk s vdjk azokat, amint szemlykhz illik. Amint fentebb azt is megmondottuk, hogy a gyermekeknek is meg kell adniok velk szemben a kteles tiszteletet. Az ifjabbak tiszteljk az aggkort, mivel az r azt akarta, hogy a vnsg tiszteletben rszesljn. Az regek is gymoltsk az ifjusg ertlensgeit okossgukkal s mivel azoknl tbbet tudnak, gyakorlati tapasztalataikkal mrskeljk s oktassk; ne tmadjanak rjuk durva s hangos feddzsekkel, hanem a szigorusgot szeldsggel s engedkenysggel mrskeljk. A szolgk urukkal szemben ksz engedelmessget s szfogadst tanustsanak s ezt ne csak gy szemre, hanem szivbl cselekedjk, mintha magnak Istennek szolglnnak. Az urak se viselkedjenek haragosan s durvn szolgikkal szemben, ne gytrjk ket tlsgos szigorusggal, ne illessk ket bosszsggal, hanem inkbb ismerjk el, hogy azok is testvreik s a mennyei r kormnya alatt szolgatrsaik, akiket viszont kell szeretnik s akikkel embersgesen kell bnniuk. Ekpen, mondom, mindenki gondolja meg, hogy hivatalhoz s helyzethez kpest mivel tartozik felebartjnak s amivel tartozik, azt rja le. Ezenfell elmnknek mindig fel kell emelkednie a trvnyadhoz, hogy gy megtudjuk azt, hogy ez a szably p gy adatott lelkeink, mint kezeink szmra, hogy gy teljes ervel igyekezznk msok hasznnak s javainak megvdsre s elmozdtsra.
Kilencedik parancsolat. Ne mondj a te felebartod ellen hamis tansgot!
47. E parancsolatnak clja az, hogy mivel Isten, aki igazsg, gylli a hazugsgot, az igazsgot minden csalrdsg nlkl gyakoroljuk magunk kztt. A parancs lnyege teht az leszen, hogy rgalmazssal s hamis vddal senki j nevn srelmet ne ejtsnk, se hazugsggal mst javaiban meg ne krostsunk, vgre hogy se szitokkal, se a szsztyrkods szenvedlyvel senkit meg ne srtsnk. Ezzel a tilalommal sszekttetsben ll az a parancsolat, hogy amennyire lehet mindenkinek hsges segitsget nyjtsunk az igazsg vdelmben arra, hogy gy nevnek, mint vagyonnak psgt megrizhesse. Nekem gy tetszik, hogy parancsolatnak rtelmt akarta vilgosabban kifejezni az r e szavakkal (II. Mz. 23:1): „Hazug hirt ne klts a te felebartod ellen s hamis embernek segtsgl ne lgy, hogy mellette hamisan megeskdnl”. Ugyanitt gy szl (7. v.): „A hamis beszdtl eltvozzl”. Egy msik helyen is (III. Mz. 19:16) nemcsak abban a tekintetben tartztat minket a hazugsgtl, hogy senkit meg ne rgalmazzunk s a np kztt senkirl rosszat ne sgjunk-bgjunk, hanem hogy atyjafit senki meg ne csalja. Mert kln parancsolatokban mindketttl v. Bizonyra nem ktsges, hogy amint a fntebbi paranesolatokban a kegyetlensget, szemrmetlensget, fsvnysget tiltotta meg, gy itt a hamissgot feddi, mely, mint fntebb megjegyeztk, ktfle. Mert vagy felebartaink j hire ellen vtkeznk rosszakarattal s lnok rgalmazssal, vagy vagyonban okozunk krt hazugsgunkkal s nem egyenes beszdnkkel. Nem tesz semmi klnbsget, vajjon azt gondolod-e, hogy e helyt csak az nneplyes, birsg eltt val tanskodsrl van sz, vagy arrl a kznsges tanuskodsrl, mely magnbeszlgetsben szokott elfordulni. Mert mindig arra kell visszatrnnk, hogy az r a vtkek klnbz nemei kzl plda gyannt egy fajt hoz fl, melyben a tbbiek is szemlltetve vannak s hogy leginkbb azt vlasztja, melyben a vteknek rtsga legjobban kitnik. E parancsolatnak is messzebbre ki kell terjednie, t. i. a rgalmazsra s megszlsra, melyekkel felebartunkat mltatlanul bntjuk, mivel a trvny eltti hamis bizonysgttel klnben is mindig hamis eskvssel kapcsolatos, a hamis eskvsek pedig, amennyiben azok Isten nevt gyalzzk s srtik, elgg meg voltak tiltva a harmadik parancsolatban. Ennlfogva e parancsolatnak trvnyes megtartsa abban ll, hogy nyelvnk az igazsg lltsval felebartaink j hirnevnek, valamint egyb hasznnak szolgljon.
Ennek helyessge tbb, mint nyilvnval. Mert ha a j hirnv brmely kincsnl drgbb, nem kisebb krra van az embernek, ha j hirtl, mint ha vagyontl fosztatik meg. Ms jszgnak elrablsnl pedig nha pen annyit r el az ember hamis tansggal, mint ha kezvel lopna, vagy ragadozna.
48. Mindamellett csodlatos, hogy az ember e tekintetben lpten-nyomon mily nagy btorsggal vtkezik. Hisz alig-alig tallnnk olyan embert, ki ebben a betegsgben szemmel lthatlag ne szenvedne, annyira des mreg van s gynyrsg abban, ha msok hibit kikutathatjuk, hogy alkalmas mentsgnkl szolgl, ha azt mondhatjuk, hogy nem hazudunk. Mert aki tiltja, hogy felebartunk nevt hazugsggal beszennyezzk, egyuttal azt is kivnja, hogy annak j hire, amennyire az igazsg engedi, srtetlenl megtartassk. Mert mbr csak a hazugsg ellen akarja azt vdelmezni, mindamellett ezzel kifejezi azt, hogy neki amarra is gondja leszen. Neknk pedig elgnek kell lennie felebartunk j hirnevnek megrzse szempontjbl, ha ltjuk, hogy arra Istennek is gondja van. Ennlfogva ktsgtelenl ltalban elitli itt Isten a gonosz megszlst. A gonosz megszls alatt pedig nem azt a dorglst rtjk, mely javtsi clbl trtnik, nem a vdolst, vagy trvnyszki feljelentst, mellyel a bajra orvosszert keresnk, nem a nyilvnos megrovst, mely a tbbi bnsk elrettentsre szolgl, nem azt az intst, mely azokhoz irnyul, kiknek dvssge azt kivnja, hogy elre figyelmeztessk ket, hogy tudatlansgbl veszlybe ne jussanak, hanem igenis rtjk azt a gyllkd vdaskodst, mely rosszindulatbl s gncsolsi viszketegbl szrmazik. St mg azt is kifejezi ez a parancsolat, hogy ne zznk trfs gnyt, mely keser srtsekkel van titatva s mely msoknak hibit trflkozs alakjban kegyetlenl kicsfolja. (Ahogyan nmelyek cselekedni szoktak, akik msok pirulsval s keserves shajtsval szerzik meg maguknak az lcelds dicsrett.) Mert az efle nyelvelssel felebartainknak gyakran nem kis gyalzatot szerznk. Ha most mr tekintetnket a trvnyhozra fordtjuk, ki hatalmval pp gy uralkodik a fleken s sziveken, mint a nyelveken, bizonyra esznkbe fog jutni, hogy ez a trvny pen gy megtiltja azt a kivnsgot, hogy a gyalzkodsokat meghallgassuk, mint azt a fonk hajlamot, hogy kedveztlen itletet alkossunk. Mert nevetsges, ha valaki azt gondolja, hogy Isten a rgalmazsnak betegsgt a nyelvben gylli, a rosszakarat nyavalyjt pedig a llekben nem krhoztatja. Ezrt, ha igaz flelem s szeretet van bennnk Isten irnt, legynk rajta, amennyire csak lehet s hasznos s amennyire a testvri szeretet magval hozza, hogy rgalmaz szitkokra s mrges mar trfkra se nyelvnket, se flnket ne adjuk, ferde ton jr gyank eltt elmnket azonnal meg ne nyissuk, hanem minden embernek szavt s tettt igazn magyarzva mind itletnkkel, mind fleinkkel, mind nyelvnkkel azon legynk, hogy felebartaink j hirnevt tisztn megrizzk.
Tizedik parancsolat. Ne kivnjad a te felebartodnak hzt; stb.
49. A parancsolat clja az, hogy mivel Isten azt akarja, hogy a mi lelknk egszen a szeretet rzettl legyen eltelve, minden kivnsgot kizznk a lelkekbl, mely a szeretettel ellenkezik. A parancs lnyege teht az, hogy semmi oly gondolat belnk ne lopzzk, mely lelknket rtalmas s ms ember krra irnyul kivnsggal indthatn fl. Ennek felel meg viszont az a parancsolat, hogy brmit kezdnk, hatrozunk, akarunk, gondolunk, felebartaink javval s hasznval legyen sszektve.
De itt, amint ltszik, nagy s bonyolult nehzsg ll elnk. Mert ha fentebb igazn mondottuk, hogy a parznasg s a lops szavak alatt a parznlkods bns vgya s az rts s csals szndka van tiltva, feleslegesnek ltszhatnk, hogy mg egyszer kln megtiltja Isten, hogy msok jszgt megkivnjuk. De ezt a csomt knnyen megoldjuk, ha klnbsget tesznk a szndk s a vgy kztt. Mert a szndk, amint arrl a fentebbi parancsolatokban szltunk, az akaratnak megfontolt beleegyezse akkor, mikor a lelket az indulat mr hatalmba ejtette. A vgy pedig az ily megfontols s az akarat hozzjrulsa nlkl is meglehet, mikor a lelket a hibaval gonosz dolgok mg csak izgatjk s desgetik. Amint teht eddig az r azt parancsolta meg, hogy az akarat, szndk s cselekvs eltt a szeretet legyen szably, gy most is azt akarja, hogy a llek gondolatai ugyanerre a szablyra irnyljanak s ne legyenek azok oly fonk s megromlott gondolatok, melyek a lelket ms irnyba indtsk. Amint megtiltotta, hogy a llek haragra, gyllsgre, parznasgra, ragadomnyra s hazugsgra indttassk, gy most azt is megtiltja, hogy ilyenekre mg csak fel is gerjesztessk.
50. Isten pedig tlnk nem is ok nlkl kivn ily tkletes igazsgot.. Mert ki tagadn, hogy helyes, hogy a llek minden erit a szeretet kertse hatalmba? S ha valamelyik a llek eri kzl eltr a szeretet cljtl, ki tagadn ennek beteges voltt. Mr pedig honnt van, hogy lelkedet oly kivnsgok lepik meg, melyek felebartodra nzve rtalmasak, ha nem onnan, hogy felebartodrl megfeledkezve egyedl a magad hasznt keresed. Ha ugyanis lelkedet a szeretet egszen thatn, semmi rszecskjbe sem hatolhatnnak ilyen kpzetek. Szived teht szksgkpen res addig a szeretettl, mig a gonosz kivnsgot befogadja. Itt valaki azt vethetn ellennk, hogy az mgsem megfelel eljrs, hogy az elreppen gondolatokat, melyek ok nlkl hullmzanak elmnkben s vgre megsemmislnek, Isten pen gy krhoztassa, mint azokat a bns vgyakat, melyeknek szkhelye a szivben van. Erre n azt felelem, hogy ezen a helyen olyan gondolatokrl van sz, melyek mig az elmben forognak, egyuttal a lelket is gonosz kivnsggal srtik s sebzik. Mert soha senkinek eszbe sem jut valamit kivnni, amin a felizgult sziv rmet ne rezzen. Isten teht a szeretetnek csodlatos melegsgt kivnja tlnk s azt akarja, hogy ezt a gonosz kivnsgnak legkisebb fondorlata se gtolja. Csodlatosan jrendben lev lelket kivn tlnk s nem tri, hogy ezt a legcseklyebb inger is a szeretet trvnye ellen indtsa. Erre a gondolatra elszr Augutinus nyitotta meg az utat. Ne gondolja ht senki, hogy komoly tmogatst nem lehet felhozni mellette. Jllehet pedig Istennek az volt a szndka, hogy minden gonosz kivnsgot megtiltson, mindamellett a felhozottakat sorolta el plda gyannt, minthogy ezek ejtenek a gynyrkdtets hamis kpzetvel legtbbszr rabl bennnket, hogy a bns kivnsgnak semmit meg ne engedjen, mivel pen azoktl a dolgoktl von el, amelyekrt kivnsgunk leginkbb rjng s tombol.
Ime a trvny msodik tblja, mely elgg figyelmeztet minket arra, hogy mivel tartozunk Istenrt az embereknek, melynek meggondolstl fgg a szeretet egsz tudomnya. Ezrt hiba rgod a np szjba mindazokat a ktelessgeket, amelyeket Isten ezen a tbln tant, ha tudomnyod Isten flelmre s tisztelsre mintegy fundamentumra nem tmaszkodik; az rtelmes olvas, ha egy szt nem szlok is, be fogja ltni, hogy akik a gonosz kivnsg megtiltsban kt parancsot keresnek, helytelen sztosztssal tpik szt azt, ami egy volt. Nem gtolja ezt, hogy a ne kivnjad kifejezs meg van ismtelve, mivel miutn a hzrl szlott, elszmllja annak rszeit, a felesgtl kezdve. Ebbl teljesen vilgos, hogy – mint a zsidk helyesen cselekesznek – az egsz parancs egy sszefgg szvegben (contextus) olvasand, melyben Isten sszefoglalva azt parancsolja, hogy mindenkinek a birtoka maradjon pen s srtetlenl nemcsak az igaztalansgtl, vagy a csalsi szenvdlytl, hanem a legcseklyebb bns kivnsgtl is, mely a lelkeket izgatja.