NYOLCADIK FEJEZET. Az erklcsi trvny magyarzata.
1. Ha itt a trvny tz parancsolatt azoknak rvid magyarzatval egytt beszvm, gy vlem, nem jrok el helytelenl, mivel ebbl is jobban kitnik, amit rintettem, hogy t. i. az isteni tisztelet, amelyet Isten egykor elirt, mg mindig erejben ll; aztn kvetkezik annak a msodik lltsnak bizonytsa, hogy a zsidk nemcsak megtanultk abbl, min az igaz kegyessgnek mdja, hanem az itlettl val borzads, mivel a trvny teljestsre kpteleneknek reztk magukat, gy leverte ket, hogy akaratuk ellenre is a kzbenjrhoz vonattak. Tovbb, midn azoknak a dolgoknak lnyegt megmagyarztuk, amik Isten igaz ismeretben megkivntatnak, azt tantottuk, hogy Istent az nagysgban fl nem foghatjuk anlkl, hogy azonnal szemnkbe ne tnjk fensge, amely minket az tisztelsre ktelez. nmagunk megismersnl a fslyt arra helyzetk, hogy sajt ernkrl tpllt vlekedsnkkel felhagyva s sajt ernkbe vetett bizakodsunkat levetkzve, viszont nyomorusgunk tudattl megtrve s sszezzva tanuljuk meg az igazi alzatossgot s nmagunk megvetst. Mindkettt trvnyben megcselekszi az r, midn elszr magnak tulajdontvn az uralkodi trvnyes hatalmat, minket istensgnek tisztelsre hiv s elnk irja, hogy miben ll s min alapszik ez a tisztelet, aztn kinyilvntvn igazsgnak szablyt (amelynek helyessgvel szellemnk, miutn gonosz s fonk, llandan ellenttben ll s amelynek tkletessgtl a mi ernk, miutn gyenge s a jra kptelen, igen messze esik) mind ertlensgnket, mind lnoksgunkat renk bizonytja. Tovbb pen ezeket a dolgokat, melyeket a kt tblrl meg kell tanulnunk, valami mdon ama bels trvny is elnk szabja, melyrl fentebb mondottuk, hogy mindenkinek szivbe be van irva s mintegy be van vsve.
Lelkiismeretnk ugyanis nem engedi, hogy rzketlenl rk lmot aludjunk, st bensnkben mintegy tan s figyelmeztet azokra nzve, amikkel tartozunk Istennek, st a jnak s gonosznak megvlasztst elnkbe adja s vdol bennnket, ha ktelessgnket elmulasztjuk. De minthogy stt tvelygsek bortjk el az embert, ama termszeti trvny seglyvel alig kpes sejdteni is, hogy min tisztelet kedves Isten eltt. Az meg pen bizonyos, hogy az istentisztelet helyes mdjtl igen tvol ll. Emellett fenhjzssal s becsvggyal annyira eltelt s nszeretettl annyira elvakult, hogy tekintett magra irnyozni s mintegy nmagba mlyedni nem kpes, hogy ekpen megtanuln magt megalzni s nyomorusgt bevallani. Ezrt (ami gy tompa rtelmnk, mint makacssgunk folytn szksges is volt) az r irott trvnyt adott neknk, hogy ez egyrszt vilgosabban bizonytsa azt, ami a termszeti trvnyben felettbb homlyos volt msrszt restsgnket s kznynket elzvn, annl hathatsabban ostorozza rtelmnket s emlkezetnket.
2. Knny most mr megrtennk, hogy a trvnybl mit kell tanulnunk, hogy t. i. Isten, amint teremtnk, gy az Atynak s az rnak helyt is joggal foglalja el velnk szemben s ezrt dicssggel, tisztelettel, szeretettel s flelemmel tartozunk neki. St, hogy mi nem is rendelkeznk annyira nmagunkkal, hogy mehessnk, amerre lelknk szenvedlye von, hanem az akarattl fggvn, egyedl abban tartozunk megmaradni, ami neki tetszik. Aztn, hogy az igazsg s tisztasg igen kedves neki, a bnt pedig felettbb gylli s hogy ezrt neknk, ha istentelen hltlansggal nem akarunk teremtnktl elprtolni, az igazsgot egsz letnkben szksgkpen polnunk kell. Mert ha csak gy tanustunk illend tiszteletet irnta, hogyha akaratunkat az vnek alrendeljk, ebbl az kvetkezik, hogy trvnyes tisztelete nem ms, mint az igazsg, szentsg s tisztasg megtartsa. Azt a mentsget sem szabad felhoznunk, hogy nincs kpessgnk s hogy mint teljesen kipusztult adsok, fizetni nem vagyunk kpesek. Mert nem illik hogy Isten dicssgt a mi kpessgnk szerint mrjk. Mert akrmilyenek vagyunk ki, maghoz mindig hasonl marad, bartja az igazsgnak, ellensge az lnoksgnak. Akrmit kivn tlnk (mivel nem kivnhat mst, mint a helyeset) a termszeti ktelezettsg folytn engedelmeskedni tartozunk neki; amire pedig nem vagyunk kpesek, az a mi bnnk. Mivel ugyanis sajt gonosz kivnsgunk, melyben a bn uralkodik, tart minket aknt lektzve, hogy a mi atynk irnt val engedelmessgre soha sincs teljes szabadsgunk, teht nincs semmi okunk arra, hogy mentsg gyannt azt a knyszert szksget hozzuk fel, melynek bne egyrszt bennnk van, msrszt neknk tulajdontand.
3. Ha a trvny tanulmnya ltal eddig eljutottunk, akkor szksges, hogy annak tantsa rtelmben szlljunk nmagunkba s vgre is tanuljunk meg kt dolgot: elszr azt, hogy ha a trvny igazsgt letnkkel sszehasonltjuk, nagyon tvol esnk attl, hogy Isten akaratnak megfeleljnk s ezrt mltatlanok vagyunk ara is, hogy helynket teremtmnyei kzt megtartsuk, nem hogy fiai kz szmttassunk; msodszor, hogy ernket megfontolva lssuk be, hogy ezek nemcsak a trvny betltsre elgtelenek, hanem egyenesen semmik. Ebbl szksgkpen kvetkezik gy a sajt ernkben val bizalmatlansg, mint a llek gytrdse s remegse. Mert a lelkiismeret nem kpes a bnknek terht gy hordozni, hogy mindjrt Isten itlete is eszbe ne tlenk. Isten itlett pedig nem lehet rezni anlkl, hogy hallos rettegst ne okozzon. Hasonlkpen a lelkiismeret, tehetetlensgnek bizonytkai ltal meggyzve nem kpes egybre, mint hogy minden ereje fell egyenesen ktsgbe essk. Mind a kt rzs alzatossgot s megalztatst szl. gy trtnik vgtre, hogy az ember az rk hallnak (melyrl ltja, hogy gonoszsgrt mltn fenyegeti t), rzettl megrettenve, egyedl istennek kegyelmhez, mint az dv egyetlen kiktjhez fordul s rezve, hogy nem ll hatalmban lerni azt, amivel a trvnynek tartozik, maga fell meg a legteljesebb mrtkben ktsgbeesve, arrl gondolkodik, hogy mshonnan krjen s vrjon segedelmet.
4. Az r azonban meg nem elgedve azzal, hogy igazsga irnt tiszteletet szerzett, hogy sziveinket az az irnt val szeretettel s egyuttal a bn gyllsvel annl inkbb eltltse, parancsaihoz igreteket s fenyegetseket is csatolt. Mivel ugyanis rtelmnk szemevilga homlyosabb, semhogy a jnak puszta szpsge felindthatn, a mi nagykegyelm Atynk irntunk val jvoltbl kedves jutalmakkal akart arra desgetni, hogy t szeressk s keressk. Hirdeti teht neknk, hogy a jsgnak ksz jutalma van nla s hogy nem fradoz hiba az, aki parancsainak engedelmeskedik. viszont azt is kijelenti, hogy az lnoksg nemcsak krhozatos eltte, hanem bntets nlkl sem marad, mivel fensge megvetst meg fogja boszulni. S hogy mindenlehet mdon buzdtson, gy a jelen let ldsait, mint az rk boldogsgot igri azoknak, kik az parancsainak engedelmeskednek; azokat pedig, kik parancsait thgjk, nemcsak a jelen let csapsaival, hanem rk halllal is fenyegeti. mert ez az gret (III. Mz. 18:5): „Aki ezeket cselekszi, l ezek ltal” s az ennek megfelel fenyegets (Ez. 18:20): ”Amely llek vtkezik, annak kell meghalnia”, mindenesetre az eljvend s soha vget nem r halhatatlansgra vagy hallra vonatkozik. mbr valahol csak emlts van tve Isten jakaratrl, vagy haragjrl, amaz alatt mindig az rklet, emez alatt pedig az rk krhozat foglaltatik.
A jelen let ldsainak s tkainak pedig a trvny egy egsz hossz sort sorolja fel (III. Mz. 26:4 stb.; V. Mz. 28:1 stb.). A bntet rendelkezsben Istennek tkletes tisztasga, amely semmi bnt el nem szenvedhet, a jutalom-igretekben pedig az igazsg irnt val legnagyobb szeretet mellett, amelyet jutalmtl megfosztani nem enged, csodlatos kegyelmessge is bebizonyul. Mert minthogy Isten fensgnek mindennel, amink van, adsai vagyunk, brmit kivn tlnk, teljes joggal kveteli, mint adssgot. Az adssg megfizetse pedig nem rdemel jutalmat. Teht sajt jogbl enged, mikor jutalmat igr engedelmessgnkrt, melyet pedig nem tartozsunkon fell, vagy ktelezettsg nlkl teljestnk. Hogy pedig az igretek magukban neknk mit hasznlnak, rszint elmondottuk, rszint a maga helyn eztn fogjuk vilgosabban eladni. Egyelre elgsges, ha rtjk s meggondoljuk azt, hogy a trvny igreteiben az igazsg azrt magasztaltatik annyira, hogy annl vilgosabban lthassuk, mily nagyon tetszik Istennek a trvny irnt val engedelmessg; s hogy viszont a bntetsek az lnoksg mg nagyobb megtkozsra vannak rendelve, hogy gy a bnk hizelgseitl legyezgetett vtkes ember el ne feledkezzk arrl, hogy a trvnyadnak itlete kszen van szmra.
5. Tovbb, hogy az r a tkletes igazsgnak szablyt akarva elnk adni, annak minden rszt az akarattl tette fggv, ezzel azt jelenti ki, hogy eltte semmi sem kedvesebb az engedelmessgnl. Ezt annl jobban meg kell jegyeznnk, mennl hajlandbb a fktelen emberi rtelem a legklnbzbb fajtju istenitiszteletek kigondolsra, melyekkel Istent hajtja lektelezni. Mert ez a vallstalan, mesterklt vallsossg (mivel az emberi szellembe maga a termszettl oltatott) minden idben mutatkozott s ma is mutatkozik: mert az emberek mindenkor igyekeztek az Isten igjn kvl kitallni valami mdot arra, hogy megszerezzk az igazsgot. Innen van, hogy a kznsgesen gynevezett jcselekedetekben a trvny parancsolatai cseklyebb helyet foglalnak el, mg az emberi rendelsek roppant tmege majdnem az egsz teret elfoglalja. Mi ms volt szndka Mzesnek, mint az, hogy az ilyes nknykedst fken tartsa, midn a trvny kihirdetse utn e szavakat intzte a nphez (V. Mz. 12:28): „Megrizzed s meghallgassad mind ez igket, melyeket n parancsolok nked, hogy jl legyen dolgod mind nked, mind gyermekeidnek te utnad mindrkk, mivelhogy azt mivelted, ami j s igaz a te Uradnak Istenednek szemei eltt. Csak azt cselekedd, amit n parancsolok nked, semmit ahoz ne tgy, el se vgy abbl”? Azeltt pedig, miutn bebizonytotta, hogy az a zsid npnek blcsesge s rtelme minden npek fltt, hogy az rtl tletet, igazsgot s szertartsokat vn, e szavakat tette hozz (V. Mz. 4:9): „Oltalmazd meg magad s rizd meg a te lelkedet nagy szorgalmatossggal, ne felejtkezzl el azokrl a dolgokrl, melyeket lttak a te szemeid s el ne tvozzanak a te szivedbl teljes letedben”. Mivel t. i. Isten elre ltta, hogy az izraelitk addig nem nyugosznak, mg a trvnyt elvvn azon kivl j igazsgokat is nem koholnak, hacsak szigoruan fken nem tartjk ket, ezrt kijelenti, hogy a tkletes igazsg ebben van sszefoglalva: s ennek kellett volna a legersebb korltnak lennie. S az izraelitk mgsem llottak el ettl az annyira tiltott vakmersgtl. Ht mi velnk hogyan ll a dolog? Bizonyra ugyanaz a kijelents ktelez minket is. Mert nem lehet ktsges, hogy annak a kijelentsnek ereje rkk tart, amellyel az r az igazsg tkletes tudomnyt trvnye szmra kvetelte; mi pedig ezzel meg nem elgedve csodamdon fradozunk, hogy egyik jcselekedetet a msikra kltsk s koholjuk. E hiba gygytsra a legjobb gygyszer az lesz, ha szilrdan belnk gykerezik az a gondolat, hogy a trvnyt Isten azrt adta neknk, hogy az minket a tkletes igazsgra megtantson; hogy abban semmi egyb igazsg nem tanttatik, csak ami az isteni akarat parancshoz kpest kveteltetik; hogy teht az ember arra hogy Istennl magnak rdemet szerezhessen, hiba kisre meg jabb s jabb formju cselekvseket, mert az trvnyes tisztelete pusztn az engedelmessgben ll. St inkbb, amennyiben a jcselekedetekre irnyul trekvs az Isten trvnynek hatrn tlcsapong, trhetetlen megszentsgtelentse az isteni s valdi igazsgnak. Nagyon igazn szl teht Augustinus* aki az Isten irnt tanustott engedelmessget egyszer minden erny anyjnak s rizjnek, majd pedig forrsnak mondja.
6. De ha az r trvnyt megmagyarzzuk, alkalmasabban s nagyobb haszonnal bizonyul be, amit a trvny hasznrl s tisztrl fentebb elmondtam. Mieltt azonban az egyes fejezeteket egyenknt trgyalnnk, elszr szlnunk kell azokrl a dolgokrl, melyet ltalban szksgesek a trvny megrtshez. Els sorban is tartsuk szem eltt azt az igazsgot, hogy az emberi letben nemcsak a kls tisztessgre nzve, hanem a bels s lelki igazsgra nzve is a trvny szerint kell alaklnia. Br ezt igen kevesen tagadhatjk, mindamellett is kevesen tartjk helyesen szben. Ez azrt trtnik, mivel a trvnyhozra nincsenek tekintettel, kinek gondolata szerint kell a trvnynek termszett is mrlegelni. Ha valamelyik kirly rendelettel tiltja a parznasgot, gyilkossgot s lopst, megvallom, hogy nem esik a rendelet szabta bntets al az az ember, akinek szivben a parznasg, gyilkossg s lops utn val vgy csak flbredt, de azok kzl egyiket sem kvette el. Termszetesen, mivel a haland trvnyhoznak gondoskodsa csak a kls polgri rendre terjed ki, tilalmai csak akkor srtenek meg, ha a gonosz tettek tnyleg vgrehajtattak. Isten azonban, kinek tekintett semmi el nem kerli s aki nem gondol annyira a kls ltszattal, mint a szv tisztasgval, a parznasg, gyilkossg s lops tilalma alatt megtiltja a buja vgyat, haragot, gylletet, ms vagyonnak a kivnst, csalst s minden eflt. Mivel ugyanis lelki trvnyhoz, nem kevsb szl a lleknek, mint a testnek. A llekre nzve pedig gyilkossg a harag s gyllet, lops a gonosz kvnsg s fsvnysg, parznasg a buja vgy. Az emberi trvnyek is mondhatn valaki, a szndkra s akaratra vonatkoznak, nem vletlen esetekre. Elismerem, de csak azokra, amelyek nyilvnvalv lettek. Fontolgatjk ugyan, hogy az egyes gonosztetteket min indulattal vittk vghez, de a titkos gondolatokat nem frkszik. Ezrt elg van tve a vilgi trvnyeknek, ha valaki csak megtartztatja kezt a bntl; ellenben, mivel az gi trvny lelkeinkre hozatott, kivltkpen az szksges, hogy lelknket tartsuk fken, ha a trvnyt valban meg akarjuk tartani. De az emberek egy nagy rsze br a trvny megvetst ersen titkolja s szemvel, lbval, kezvel s testnek minden rszvel a trvny valamilyens megtartst szinleli: mgis lelke, szive minden engedelmessgtl teljesen idegen s azt vli, hogy ktelessgnek egszen eleget tett, ha az emberek eltt jl eltitkolta, amit Isten szine eltt cselekszik. Halljk a parancsot: Ne lj, ne parznlkodj, ne lopj s kardjukat gyilkossgra nem rntjk ki, testket parznknak nem adjk, kezket idegen jszgra nem vetik. Eddig mindez rendben van. Szivk azonban meg van rakva gyilkossggal, bns szenvedlytl lngolnak, mindenki vagyonra kancsal szemmel nznek s kivnsgukkal szinte elnyelik. gy pen abban van fogyatkozsuk, ami a trvnyben legfbb. Krdem, honnt van ez a durva tudatlansg, ha nem onnt, hogy a trvnyadt figyelembe sem vvn, az igazsgot inkbb sajt gondolatukhoz szabjk. Ezeknek kemnyen ellenk mond Pl (Rm. 7:14), amikor kijelenti, hogy a trvny lelki, amivel jelzik, hogy az nemcsak a llek, elme s akarat engedelmessgt kivnja, hanem angyali tisztasgot kvetel, mely tisztasg a test minden fertelmtl megtiszttva csak azt keresse, ami lelki.
7. Mikor azt llitjuk, hogy a trvnynek ez az rtelme, nem valami magunk koholta j magyarzatot hozunk fel, hanem kvetjk Krisztust, a trvny legjobb magyarzjt (Mt 5:21 stb). Mikor ugyanis a farizeusok a npet azzal a balga vlekedssel tltttk el, hogy a trvnyt vgrehajtja az, aki kls cselekedettel a trvny ellen semmit el nem kvetett, ezt a fltte veszlyes tvelygst megfeddi s kijelenti, hogy aki szemrmetlenl asszonyra nz, parznlkodik s gyilkosoknak llitja azokat, akik felebartjukat gyllik; mert azt mondja, hogy mltk az itletre azok, akik szvkben haragot tartanak; mltk a gylekezetre, akik akr zgoldssal, akr kitrssel haragjuknak jelt adtk; mltk a gyehenna tzre azok, akik szitkokkal s tkozdssal nyilt haragban trnek ki. Akik ezt nem rtettk, azt kpzeltk, hogy Krisztus egy msodik Mzes, az evangliumi trvnynek hozja, mely ptolja a mzesi trvny hinyait. Innt ered az az ltalnosan elterjedt felfogs is az evangliumi trtvny tkletessgrl, hogy az a rgi trvnyt messze fllhaladja. Ez a vlekeds azonban sok tekintetben veszedelmes. Mert pen Mzes szavaibl ki fog derlni, mikor majd albb a parancsok tartalmt magyarzzuk, hogy ez a vlekeds mily mltatlan gyalzattal blyegzi meg az isteni trvnyt. Mert bizonyra azt is el akarja hitetni velnk, hogy az atyknak szentsge nem sokban klnbztt a kpmutatstl s vgl, hogy minket az igazsgnak amaz egyetlen szablytl elvon. Ezt a tvelygst azonban igen knny megcfolni, mivel azt gondoltk, hogy Krisztus hozztett valamit a trvnyhez, holott csak eredeti tisztasgba lltotta vissza, mikor azt a farizeusok hazugsgaitl, melyekkel elhomlyostottk s az kovszuktl, mellyel bepiszktottk, megmentette s megtiszttotta.
8. Msodszor jegyezzk meg, hogy a parancsolatokban s tilalmakban mindig tbb van, mint amennyit a szavak kifejeznek; ezt azonban gy kell korltoznunk, hogy szabad tetszsnk szerint nem tulajdontsunk azoknak brmi rtelmt, amelyben bizakodva s a Szentrst szabadosan elferdtve mindenbl mindent kimagyarzhatunk. Mert nmelyek azt mvelik ezzel a fktelen s szabados csapongssal, hogy egyesek a trvny tekintlyt megvetik, msok pedig elvesztik remnysgket, hogy az igazn megrthessk. Teht ha lehetsges, oly tra kell lpni, mely minket helyes s igaz haladssal Isten akarathoz vezrel. Jl meg kell fontolnunk, hogy a magyarzatnak a szavak rtelmt mennyivel szabad tllpnie, hogy kitnjk, hogy az emberi magyarzat semmit nem toldott az isteni trvnyhez, hanem hen adta vissza a trvnyhoznak tiszta s vilgos rtelmt. Bizonyra majdnem mindegyik parancsolatban oly kzzelfoghatk a kpes beszdek, hogy mltn lenne nevetsg trgya, aki a trvny rtelmt a szavak bilincsibe akarn verni. Nyilvnval teht, hogy a trvny jzan magyarzata a szavakon tl terjed. De hogy meddig, bizonytalan marad, ha annak valami hatrt nem szabunk. n teht azt tartom legjobbnak, ha a parancsolat cljra vagyunk tekintettel, vagyis minden parancsolatban azt mrlegeljk hogy mirt adatott az neknk. Pldnak okrt minden parancs vagy parancsol, vagy tilt. Mindkettnek igazsga azonnal szemnkbe tlik, ha az okot, vagy a clt vizsgljuk. Igy pl. az tdik parancsolatnak clja az, hogy az ember tiszteletben tartsa azokat, kiknek Isten tisztessget adott. A parancsnak lnyege teht az, hogy helyes s Istennek tetsz eljrs, ha tiszteljk azokat, kiket Isten valamely kivlsggal ldott meg; krhozatos eljrs, ha megvetjk azokat s megtalkodottak vagyunk velk szemben. Az els parancsnak oka az, hogy egyedl csak Istent kell tisztelnnk. A parancs lnyege teht az, hogy Isten eltt kedves az igazi kegyessg, azaz istensgnek tisztelse, az istentelensg pedig utlatos eltte. Igy az egyes parancsokban vgre keresnk kell a clt, hogy tulajdonkpen mirl mondja abban a trvnyhoz, hogy tetszik, vagy nem tetszik neki. Ebbl aztn mindig az ellenkezre is kvetkeztetst kell vonni ilyenformn: ha ez nem teszik Istennek, az ellenkezje tetszi; ha ezt parancsolja, az ellenkezt tiltja; ha ezt tiltja, az ellenkezt parancsolja.
9. Amit most nmileg homlyosan rintettnk, az a parancsok megmagyarzsnl magbl a gyakorlatbl teljesen vilgossg vlik. Ezrt elg, ha a dolgot rintettk, kivve, hogy ez utols rszt mely msklnben vagy nem volna rthet, vagy kezdetben taln a jzan rtelemmel ellenkeznek ltszank, meg kell rviden erstennk a maga bizonyt okaival. Nem szorul bizonytsra, hogy midn az r a jt parancsolja, a vele szemben ll gonoszt megtiltja; nincs ugyanis senki, ki ezt el ne ismerje. A kznsges itl kpessg knnyedn elfogadja azt is, hogy midn a rosszat az r megtiltja, az ellenkez j cselekvst parancsolja. Kzfelfogs ugyanis, hogy az ernyeket ajnljuk, mikor a velk ellenkez bnket krhoztatjuk. Mi azonban valamivel tbbet kvnunk, mint amit e kifejezsek kznsgesen jelentenek. A bnnel ellenkez ernyt ugyanis tbbnyire gy magyarzzk, hogy nem egyb, mint az illet bntl val tartzkods. Mi azonban azt mondjuk, hogy ez az erny valamivel tovbbra is kiterjed, t. i. a bnnel ellenkez ktelessgekre s cselekedetekre. Ebben a parancsban teht: ne lj,a kznsges emberi felfogs semmi mst nem keres, mint, hogy minden erszaktteltl s erszakoskodsra val hajlandsgtl tartzkodjunk. n pedig azt mondom, hogy ezenkvl azt is tartalmazza, hogy felebartunk lett mindenlehet eszkzzel tmogassuk. S hogy ne megokols nlkl beszljek, lltsomat kvetkezkpen bizonytom. Isten tiltja, hogy felebartunkat igaztalansggal illessk, vagy srtsk, mivel azt akarja, hogy annak lete kedves s drga legyen elttnk; egyuttal teht kveteli a szeretetnek mindazon cselekedeteit, melyek annak megtartsra alkalmazhatk. S gy ltnival, hogy mindenkor a parancs clja trja fel elttnk, hogy mit parancsol vagy tilt neknk az illet helyen Isten.
10. Hogy pedig Isten gy, mintegy fl parancsokkal s kpes beszdekkel mrt akarta inkbb csak jelezni, mint hatrozottan kifejezni az akaratt, arra nzve noha tbb okot is szoktak flhozni, nekem a kvetkez tetszik leginkbb: mivel a test mindenkor felettbb igyekszik a bnknek rtsgt (mg ott is, ahol az nem szemllhet) elpalstolni s mutats klszin al rejteni, azrt Isten, ami a bn egyes fajaiban legrosszabb s leggyalzatosabb volt, plda gyannt elnk adta, hogy annak puszta hallstl is sszeborzadjon az emberi rzlet s gy annl nagyobb gylletet vssen lelknkbe akrmely bn irnt. A bnk megitlsben gyakran az csal meg minket, hogy mi menten cseklyebbeknek tartjuk azokat, ha valami mdon el vannak rejtve. Az r ezt a szemfnyvesztst megsemmisti, mikor arra szoktat minket, hogy a bnk sokasgt ezekre a f pontokra vigyk vissza, melyek a legjobban kifejezik, hogy a bn minden egyes fajban mily nagy utlatossg van. Pldnak okrt a haragot s gyllsget mindaddig nem tartjuk krhozatos bnknek, mg a maguk nevn nevezzk azokat. Midn azonban emberls nv alatt tiltja meg Isten, menten jobban megrtjk, hogy mily utlatosak Isten eltt, akinek szava ily rettenetes bnn blyegzi ket; eknt aztn Isten itlettl megrendlve hozzszokunk ahoz, hogy azoknak a bneinknek, melyek elbb oly knnyeknek ltszottak elttnk, slyossgt alaposabban megfontoljuk.
11. Harmadszor azt kell megfontolnunk, mit akar jelenteni Isten trvnynek kt tblra val felosztsa. Mert minden jzanesz ember beltja, hogy errl nem ok nlkl s nem vaktban ttetik nehnyszor nneplyes emlts. s keznk gyben van az ok, mely nem engedi, hogy a dolog fell tovbb ktsgben maradjunk. Isten ugyanis trvnyt aknt osztotta kt rszre, mely rszekben az igazsg teljes mrtkben bennfoglaltatik, hogy az els tblt azoknak a vallsi ktelessgeknek sznta, melyek istensge tulajdonkpeni tiszteletre vonatkoznak, a msikat pedig a szeretet ktelessgeinek, melyek az emberekre vonatkoznak. Az igazsgnak els alapja mindenesetre Isten tisztelse, amely ha megromol; az igazsgnak sszes tbbi tagjai, mint valami leszakadt s rombadlt pletnek rszei, csonkk s szakadozottak. Mert micsoda igazsg volna az, hogy te az embereket lopssal s rablssal meg nem bntod, Isten fensgt pedig bns szentsgtrssel fosztod meg dicssgtl?! Hogy testedet parznasggal mg nem fertzteted, az rnak szentsges nevt pedig istenkromlssal bemocskolod?! Hogy embert nem lsz, Istennek emlkezett pedig szeretnd eltrlni s kioltani?! Hibaval dolog azrt az igazsggal krkedni vallsossg nlkl; pen olyan az, mintha valaki egy fejetlen, csonka testet fitogtatna nagy kessg gyannt.
Az istentisztelet azonban nemcsak frsze, hanem mintegy lelke az igazsgnak, melytl az egsz letet s tpllst nyer; mert az istenflelem nlkl l emberek sem az igazsgot, sem a szeretetet maguk kztt nem gyakoroljk. Az igazsg kezdetnek s alapjnak teht Isten tisztelett mondjuk, mivel ha ez megsznt, mindaz a mltnyossg, nmegtartztats s mrsklet, mellyel az emberek egyms irnt viseltetnek, Isten eltt haszontalan s hibaval. Azt mondjuk, hogy forrsa s lelke, mivel az emberek abbl tanulnak meg mrsklettel s gonoszsg nlkl lni egyms kztt, ha Istent gy tisztelik, mint az igazsgnak s lnoksgnak megitl birjt. Ezrt az els tbln istenflelemre s azokra a tulajdonkpeni vallsi ktelessgekre tant minket, melyekkel fensgt kell tisztelnnk, mg a msikon azt irja elnk, hogy az nevnek flelmrt mi mdon kell viselkednnk az emberi trsadalomban. Ezrt Urunk, amint az evanglistk eladjk (Mt. 22:37; Luk. 10:27), az egsz trvnyt kt pontban sszegezte: hogy Istent teljes szivnkbl, teljes lelknkbl s minden ernkbl szeressk s hogy felebartunkat gy szeressk, mint nmagunkat. Ltnival, hogy ebbl a kt rszbl, melyekben az egsz trvnyt sszefoglalja, az egyiket Istenre irnyozza, a msikat az emberekre nzve rendeli.
12. Mindamellett, mbr az egsz trvny e kt fpontban benne foglaltatik, Istennk mgis, hogy a mentegetdzsnek minden rgyt megsemmistse, bvebben s vilgosabban el akarta szmllni a tizparancsolatban mindazt, ami egyrszt az irnta val tiszteletre, flelemre s szeretetre vonatkozik, msrszt ami arra a szeretetre tartozik, amelyet sajt magrt az emberek irnt parancsol neknk. Nem cljatvesztett buzgalom az sem, mely a parancsolatok felosztsnak ismeretre irnyl, de nem kell felednnk, hogy ez ismeret oly termszet, hogy abban kinek-kinek itlett szabadon kell hagynunk s ezrt, ha valaki eltr nzetet vall, nem kell makacsl harcba szllni vele. Neknk ugyan e helyet szksgkpen rintennk kellett, hogy azt a felosztst, amelyet alkalmazni akarunk, az olvask, mint valami jdonsgot s csak nemrg kigondoltat, ki ne nevessk, vagy meg ne csodljk. Hogy a trvny tiz parancsolatra van osztva, mindenvitn fell ll, mivel pen magnak istennek tekintlye is gyakrabban bizonytja. S ezrt nem a szm, hanem a feloszts krl forog a vita. Akik gy osztjk fel a tizparancsot, hogy az els tblra hrom parancsot vesznek, a tbbi ht parancsot pedig a msik tblra viszik t, azok a kpekrl szl parancsot a sorbl kirekesztik, vagy az els parancsba szortjk (noha teljesen bizonyos, hogy ezt Isten vilgosan kln parancsnak sznta); a tizedik parancsot pedig, mely arrl szl, hogy ne kivnjuk a mi felebartunk vagyont, helytelenl kt rszre szaktjk. Ehez jrul, hogy a felosztsnak e a mdja a tisztbb korban nem volt ismeretes, amint azt majd ltni fogjuk.
Msok velnk egytt ngy parancsolatot szmllnak az els tbln, de azt lltjk, hogy az els csak parancsolat nlkl val gret. n pedig – hacsak nyilvnval okkal meg nem gyzetem – Mzesnl a tiz igt a tizparancsolattal egyenrtknek veszem s gy tetszik nekem, hogy a tblkon ugyanannyi parancsolat van szpen sztosztva. Megengedvn ht amazoknak, hogy vlekedsk mellett megmaradjanak, azt kvetem, ami elttem helyesebbnek ltszik, hogy t. i. amit k els parancsolatt tesznek, az szerintem egsz trvnyre nzve az elszt kpezi. Ezutn az els tbln ngy, a msodikon hat parancsolat kvetkezik abban a sorrendben, melyben fel fogjuk sorolni. Ezt a felosztst Origenes* gy tantotta, hogy ez az korban vita nlkl ltalban el volt fogadva. Vele egyetrt Augustinus is Bonifaciushoz intzett iratban s a tizparancsolatot a kvetkez rendben szmllja el: egyedl Istennek kell vallsos engedelmessggel szolglni; blvnyt nem szabad tisztelni; Isten nevt hiba nem szabad felvenni, miutn elbb kln szlt a szombat megszentelsrl szl parancsolatrl. Msutt ugyan* amaz els hinyos beosztshoz hajol, de csak abbl a felettbb jelentktelen okbl, hogy a hrmas szmban, ha az els tbla hrom parancsolatbl ll, jobban kitnik a szenthromsg titka. mbr itt sem titkolja, hogy a tbbi kztt a mi felosztsunk jobban tetszik neki. Velnk van ezeken kivl az a szerz is, aki Mthoz be nem fejezett magyarzatot irt. Josephus bizonyra kornak kzfelfogst kveti, midn mind a kt tbln t parancsolatot jelez. De ez egyrszt ellenkezik a jzan okossggal, mivel a valls s a szeretet megklnbztetst sszezavarja, msrszt ezt a felosztst azr tekintlye is megcfolja, aki Mtnl (Mt. 19:19) a msodik tbla parancsolatai kz sorolja a szlk tiszteletrl szl parancsolatot. De halljuk most, mint beszl az Isten sajt szavaival!
Els parancsolat.
n vagyok Jehova, a te Istened, ki Egyiptomnak fldbl, a szolglatnak hzbl, kihoztalak tgedet: ne legyenek nked n elttem idegen isteneid.
13. Vajjon az els parancsolat rsznek tartod-e az els mondatot, vagy kln olvasod, kzmbs elttem csak azt ne tagadd, hogy az egsz trvnyhez mintegy elljr beszdet kpez. Minden trvny meghozsnl els sorban arrl kell gondoskodni, hogy azok a flsemvevs miatt csakhamar rvnyket ne vesztsk. Els sorban teht arrl gondoskodik Isten, hogy a meghozand trvny fensge soha megvets trgya ne lehessen s ennek elrsre hrmas bizonytkot hasznl. Az uralkods hatalmt s jogt magnak kveteli, hogy gy a kivlasztott npet az engedelmessgre knyszertse. A kegyelem grett is eladja, hogy annak dessgvel a szentsg utn val trekvsre hivogassa a npet. Felemlti jttemnyt, hogy ezltal hltlansggal vdolja a zsidkat, ha csak az jindulatval szemben megfelelleg nem viselkednek.
A Jehova nvvel hatalmt s trvnyes uralkodst jelzi. Mert ha mindenek tle vannak s benne llanak meg, mltnyos hogy re vitessenek vissza, amint Pl mondja (Rm. 11:36). Ez az egy ige is elgg Isten fensgnek igja al hajt teht minket, mivel csodlatos dolog volna, ha annak fenhatsga all akarnk magunkat kivonni, aki nlkl nem ltezhetnk.
14. Miutn megmutatta, hogy az, kinek joga van a parancsolsra s kivel szemben mindannyian engedelmessggel tartozunk, nehogy gy lssk, mintha minket csak knyszerteni akarna, azzal az dessggel is hivogat nmaghoz, hogy magt az egyhz Istennek nevezi. Mert ezekben a szavakban az a klcsns viszony van kifejezve, amely ebben az gretben foglaltatik „Leszek nekik Istenk s k nekem lesznek npem” (Jer. 31:33). S ebb1 kifolylag Krisztus brahm, Izsk, s Jkb halhatatlansgt azzal bizonytja, hogy az r kijelentette, hogy az Istenk (Mt. 22:32). Ez teht pen annyi, mintha gy szlna: „n titeket npemm vlasztottalak, hogy veletek ne csak a jelen letben tegyek jt, hanem hogy megajndkozzalak benneteket, a jv let boldogsgval is”. Hogy pedig ez mire mutat, a trvnyben sok helytt fl van jegyezve. Mikor ugyanis minket az r arra a kegyelmre mltztat, hogy npnek trsasgba bevegyen, elvlaszt minket, mondja Mzes (V. Mz. 7:6 s 14:2 s 26:18), hogy legynk neki kivltkpen val npe, szent npe s megrizzk az parancsolatait. Innt ered a nphez intzett ama biztatsa is (III. Mz. 19:2): „Legyetek szentek, mivel n szent vagyok. Tovbb e kettbl van vve az a bizonysgttel, mely a prftnl van (Mal. 1:6): „A fiu tiszteli az atyjt s a szolga az urt. Ha n r vagyok, hol az n flelmem, ha n Atya vagyok, hol az n szerelmem?”
15. Kvetkezik aztn annak a jttemnynek felemltse, melynek a mi flindtsunkra annl hatsosabbnak kell lennie, minl utlatosabb mg az emberek kztt is a hltlansg vtke. Mert j jttemnyre figyelmeztette ugyanakkor Izraelt, de ez csodlatos nagysga kvetkeztben rkk emlkezetes s az utkorra is rvnyes. Ezenfell a jelen trgyhoz mg kivl mdon illik is. Azt tantja ugyanis Isten, hogy a kemny szolglatbl azrt szabadultak meg, hogy t; mint a szabaduls szerzjt szolglatra ksz engedelemmel tiszteljk. Magt is bizonyos jelzkkel szokta kesteni (hogy minket az igaz, egyedl val tiszteletben megtartson), amelyekkel a sajt szent istensgt a pognyok minden blvnyaitl s hazug isteneitl megklnbzteti. Mert, mint fentebb mondottam, oly hajlandk vagyunk a hibavalsgra s vakmersgre, hogy mihelyt Isten nevt kiejtik elttnk, rtelmnk nem kpes tovbb vakodni attl, hogy valami haszontalan hazugsgba ne slyedjen. Mikor teht ezt a bajt akarja orvosolni Isten, nmaga kesti istensgt biztos jelzkkel s gy mintegy korltokkal veszen krl bennnket, hogy erre, vagy amarra el ne csapongjunk s ne kltsnk magunknak vakmeren valami j Istent s az l Istent elhagyva, blvnyt ne emeljnk. Ezrt a prftk valahnyszor pontosabban le akarjk t rajzolni, azokkal a jegyekkel ruhzzk fel s zrjk mintegy azok kz, melyek alatt magt Izrael npnek kijelentette. Mert midn brahm, vagy Izrael Istennek neveztetik (II. Mz. 3:6), mikor a jeruzslemi templomban a kerubimok kz helyeztetik (m. 1:2; Zsolt. 80:2 s 99:1; zs. 37:16), ezek s a hasonl szlsmdok nem bilincselik t egy helyhez, vagy nphez, hanem csupn arra valk, hogy a kegyeseknek gondolatait arra az Istenre irnytsk, ki szvetsgvel, melyet Izraellel kttt, aknt jelentette ki magt, hogy az ilynem kpzettl semmikpen sem szabad elhajolni az npnek. Mindazltal ktsgtelennek kell tartanunk, hogy az dvssgrl azrt ttetik emlts, hogy a zsidk annl rmestebben adjk magukat annak az Istennek szolglata al, ki joggal kveteli ket magnak.
Neknk pedig meg kell gondolnunk (nehogy azt gondoljuk, mintha e dolog egyltaln nem vonatkoznk rnk), hogy Izrael egyiptomi szolgasga annak a lelki rabsgnak kpe, melynek bilincseiben mindnyjan szenvednk, mig az karjnak erejvel megszabadtva, a szabadsg orszgba mennyei vdelmeznk t nem vezrel minket. Amint teht, amidn rgente a sztszrt izraelitkat nevnek tiszteletre ssze akarta gyjteni, megszabadtotta ket Faranak trhetetlen uralma all, amely alatt nygtek: gy akiknek manapsg Istenl vallja magt, mindazokat megvdi az rdg krhozatos hatalmtl, mely Izraelnek ama testi fogsgval volt kibrzolva. Ezrt senki sincs, akinek fel ne kellene lelkben buzdulnia annak a trvnynek meghallgatsra, melyrl azt hallja, hogy a leghatalmasabb kirlytl szrmazott. S valamint tle vettk eredetket minden dolgok, viszont helyn lev, hogy vgcljukat mindenek bel rendeljk s irnyozzk. Nincs senki, mondom, akinek a trvnyad befogadsra hvvel ne kelljen sietnie, mikor arra tanttatik, hogy rendeleteinek megtartsra vlasztatott el kivltkpen, kinek jsgbl gy az sszes muland jknak bsgt, mint a halhatatlan let dicssgt vrja s kirl tudja, hogy csodlatos erejvel s irgalmval a hall torkbl szabadtotta meg.
16. Miutn trvnynek tekintlyt megalaptotta s megszilrdtotta, kiadja els parancsolatt, hogy idegen Isteneink ne legyenek eltte. A parancs clja az, hogy az r az npnl egyedl akar kiemelkedni s hogy teljesen akar jogval lni. Hogy ez megtrtnjk, megparancsolja, hogy mindenfle istentelensg s babona, mely istensgnek dicssgt cskkenti, vagy elhomlyostja, tvol maradjon tlnk. S ugyanez oknl fogva azt parancsolja, hogy igaz s buzg kegyessggel tiszteljk s imdjuk t. A szavak egyszer jelentse is majdnem ezt hangoztatja. Mert az Urat nem tarthatjuk msknt Istennknek, ha egyuttal meg nem emlkeznk mindarrl, ami az v. Mikor teht megtiltja, hogy idegen isteneink legyenek, ezzel azt jelzi, hogy ami az v, msra t ne ruhzzuk. Br Istennel szemben szmtalan tartozsunk van, enem ktelessgeinket mgis alkalmasan sszefoglalhatjuk ngy fpont al. Els az imds, melyhez mintegy fggelk gyannt hozzjrul lelkiismeretnk bels engedelmessge, msodik a bizalom, harmadik a segtsgl hvs, negyedik a hlaads. – Imdsnak nevezem az oly tiszteletet s szolglatot, amelyet neki akkor adunk meg, ha dics felsgnek alrendeljk magunkat. Ezrt az imdsnak nem ok nlkl teszem rszv azt, hogy lelkiismeretnket trvnye al vessk.
A bizodalom a szvnek szilrd s nyugodt btorsga Istenben, mely abbl szrmazik, hogy megismerjk erit, midn minden blcsessget, igazsgot, hatalmat, tisztasgot s jsgot neki tulajdontva, a vele val egyessget tartjuk egyedli boldogsgunknak. A segtsglhivs sziveinknek Isten hsghez s segtsghez, mint egyedli oltalomhoz, val fordulsa, valahnyszor nyomaszt szksg szorongat. A hlaads olyan hla, amellyel minden jrt val dicsretet neki tulajdontunk. Amint az Isten nem engedi meg, hogy ezek kzl brmit is mstl szrmaztassunk, gy azt is megparancsolja, hogy mindezeket teljessggel neki tulajdontsuk. Mert nem elg tartzkodnod idegen istentl, hanem benne magban kell megnyugodnod; hiszen tallkoznak istentelenek, akiknek legfbb trekvsk az, hogy minden vallst gny trgyv tegyenek. Szksg azonban, hogy az igaz valls legyen vezetnk, amelynek a lelkeket az l Istenhez kell visszavinnie, akinek megismersvel eltelve arra vgydjanak, hogy fensgt elfogadjk, fljk s tiszteljk, javai kzltetst magukhoz leljk, mindenekben segtsgt keressk, mveinek nagysgt megismerjk s dicsrete megvallsval magasztaljk, letk minden cselekmnyeiben gy tekintsk ezt, mint egyetlen clt; aztn vakodni kell a gonosz babontl, melynek kvetkeztben a lelkek az igaz Istentl elhajolva idestova, vagy pen klnbz istenekhez vezreltetnek. Ennlfogva, ha egy Istennel megelgsznk, idzzk fel emlkezetnkben azt, amit fentebb mondottunk, hogy t. i. minden hazug istent messze kell magunktl vetnnk s hogy nem szabad megsrtennk azt az istentiszteletet, melyet amaz Egy magnak tartott fenn. Azrt egy parnyit sem szabad dicssgbl elvennnk, st mindazt, ami az v, meg kell adnunk neki.
Az a hatroz, amely kvetkezik, t. i. „n elttem”, a mltatlansgot nveli, mivel Istent haragv bosszra ingereljk, valahnyszor koholmnyainkat lltjuk helybe. pen, mint ha a szemrmetlen asszony frje el vezetvn hzassgtr szerelmest, annak szivt mg inkbb megsebezn. Mikor teht jelenlev erejvel s kegyelmvel bizonyoss teszi az r, hogy npre tekint, melyet vlasztott, hogy azt az elprtols bntl annl inkbb elijessze, inti, hogy j isteneket nem lehet vlasztania anlkl, hogy a szentsgtrsnek tanja s szemllje ne legyen. Mert ebez a vakmersghez nagyfoku istentelensg jrul, mivel azt gondolja, hogy bujkldsval Isten szemeit megcsalhatja. Ez ellen kiltja Isten, hogy brmit kezdnk, brmit terveznk, brmit cseleksznk, minden az szeme el kerl. Maradjon teht tisztn lelkiismeretnk az Istentl val elprtolsnak mg legtitkosabb gondolataitl is, ha azt akarjuk, hagy isteni szolglatunk az r eltt kedves legyen. Mert azt akarja, hogy istensgnek dicssgt necsak kls vallsttellel adjuk meg pen s srtetlenl, hanem szemei eltt is, melyek a szivnek mg legtitkosabb rejtekbe is bepillantanak.
Msodik parancsolat.
Ne csinlj magadnak faragott kpet s semmi hasonlatossgot azoknak formjra, melyek ott fenn az gben, se azoknak formjra, melyek a fldn itt alant vannak, se azoknak, melyek a vizekben a fld alatt vannak; ne hajolj meg azok eltt s ne tiszteljed azokat.
17. Amint Isten az elbbi parancsolatban kijelentette, hogy egy, akin kivl egyb isteneket nem szabad gondolnunk s tartanunk, gy itt vilgosabban kijelenti, hogy milyen s minem tisztelettel kell szolglnunk, hogy valami testi dolgot ne merszeljnk rla klteni. A parancsolat clja teht az, hogy Isten nem akarja, hogy trvnyes tisztelett babons szertartsokkal megszentsgtelentsk. Ennlfogva azoktl a testi szolglatocskktl, melyeket a mi kba elmnk, midn az gyenge felfogsval Istent magnak elkpzeli, szokott kieszelni, teljesen visszatart s elvon; s ezrt az igaz, azaz lelki s tle rendelt tiszteletre tant. Azt is jelzi egyuttal, hogy a parancsnak ezen thgsban melyik a legdurvbb vtek, t. i. a kls blvnyimds.
S a parancsnak kt rsze van. Az els rsz szabadossgunkat zabolzza meg, hogy Istent, aki megfoghatatlan, rzkeink al vetni, vagy valami kpben kibrzolni ne merszeljk. A msodik rsz tiltja, hogy kpeket, vallsos okbl, imdjunk. Vgl mindazokat az alakokat elszmllja rviden, melyekben Istent a gonosz s babons npek szoktk kibrzolni. Azok alatt, akik az gben vannak, a napot, holdat s a csillagokat s taln a madarakat rti. Aminthogy Mzes (V. Mz. 4:15) V. knyvnek 4-ik rszben, midn a kifejezs rtelmt bvebben megmagyarzza, a madarakat a csillagokkal egy sorban emlti. Ezt sem jegyeztem volna meg, ha nem ltnm, hogy a parancsolatot nmelyek tudatlanul az angyalokra vonatkoztatjk. Teht a tbbi szavak magyarzatt, melyek magukban is elg rthetk, mellzm. S mr az els knyvben is elgg kifejtettk, hogy mindazok a lthat alakjai Istennek, melyeket ember gondol ki, homlokegyenest ellenkeznek termszetvel s ezrt, mihelyt blvnyok kerlnek el, legott megromlik s megfertztetik az igaz valls.
18. Ama fenyegetsnek, amely a parancsolathoz van csatolva, nagy hatssal kell lennie restsgnk elzsre. Fenyeget, hogy Jehova, Istennk s ers bosszll, aki megbnteti az atyknak vtkket a fiakban, harmad- s negyed-iziglen, azokban, akik gyllik nevt; irgalmassgot cselekszik pedig ezer-ziglen azokkal, akik szeretik t s megtartjk az parancsolatait.
Ez pedig pen annyit tesz, mint ha azt mondan, hogy egyedl az, akihez neknk ragaszkodnunk kell. Hogy minket erre elvezreljen, hirdeti hatalmt, mely nem tri, hogy valaki t bntetlenl megvesse, vagy kisebbtse. A szvegben ugyan l sz van, ami Istent jelent, de mivel az ers szbl ered, hogy az rtelmet annl vilgosabban fejezzem ki, nem haboztam az ers szt hasznlni, vagy a szvegbe is felvenni. Bosszllnak Isten azrt nevezi magt, mivel trsat maga mellett nem szenvedhet. Harmadszor azt lltja, hogy fensgnek s dicssgnek vdelmezje lesz, ha azokat az emberek teremtmnyekre vagy faragott kvekre viszik t s hogy bosszllsa nem valami rvid s egyszer bntets leszen, hanem olyan, amely a Fiakra, unokkra s ddunokkra is kihat, akik termszetesen atyik istensgnek utnzi lesznek. Amint viszont lland irgalmt s jindulatt is mutatja azokkal szemben sok nemzedken t, akik t szeretik s trvnyt megtartjk. Igen szoksos dolog Istennl, hogy a frj szerept lti magra velnk szemben, mivel az az sszekttets, mellyel minket maghoz fz, mikor az egyhz kebelbe befogad, hasonl a szent hzassghoz, melynek a klcsns hsgen kell alapulnia. Amint teht mindenekkel szemben a hsges s becsletes frj ktelessgeit teljesti, gy viszont hzastrsi szeretetet s hsget kvetel tlnk, hogy t. i. ne engedjk meg, hogy lelkeinket a Stn, a vak szenvedly s a test rt kivnsgai beszennyezzk! Ezrt panaszkodik , mikor a zsidk elszakadst feddi, hogy azok minden szemrmet elvetvn, parznasggal mocskoltk be magukat. Amint teht a frj, mennl szentebb s tisztbb, annl fjbb haragra gylad, ha ltja, hogy felesgnek lelke vetlytrshoz hajlik, gy az r, ki minket igazsgban jegyzett el magnak, kijelenti, hogy lngol haragra gylad, valahnyszor szent hzassga tisztasgt megvetvn, rt gynyrsgekkel fertztetjk meg magunkat, klnsen pedig akkor, ha istensgnek tisztelett, melynek a legnagyobb mrtkben rintetlennek kellett volna lennie, msra fordtjuk, vagy valami babonval beszennyezzk. Mivel ilyen mdon nemcsak megsrtjk adott hzastrsi hsgnket, hanem magt nszgyunkat is parznasggal fertztetjk be.
19. A fenyegetsben meg kell gondolnunk, mit rt az alatt, hogy megltogatja az atyknak vtkeit a fiakban harmad- s negyedziglen. Mert azonkivl, hogy az isteni igazsg mltnyossgval nem egyeztethet ssze, hogy a ms bnrt rtatlan lakoljon, maga Isten is megersti, hogy nem fogja megengedni azt, hogy az atya vtkt a fiu hordozza (Ez. 18:20). Mindamellett nem egyszer lelhet a Szentirsban az az llts, hogy az sknek vtkei a kvetkez nemzedkekben bntettetnek meg. Mert Mzes gyakran szl gy (IV. Mz. 14:18): „Jehova, Jehova, aki a bnst nem hagyja bntets nlkl, aki megltogatja az atyknak lnoksgukat a fiukban harmad- s negyedziglen”. Hasonlkpen szl Jeremis is (Jer. 32:18): „Ki irgalmassgot cselekszel ezeriziglen s az atyknak lnoksgokat az fiaiknak kebelkbe kintd utnuk”. Nmelyek, mikzben e csom megoldsban keservesen izzadnak, azt lltjk, hogy ezt csak az ideiglenes bntetsekrl kell rtennk s nem is kptelensg, hogy ezeket fiuk szenvedjk szlik vtkrt, mivel az ily bntetsek gyakran hasznukra is vlhatnak. S ez igaz is. Mert Ezkisnak zsais hirl adta (39:7), hogy fiai a kirlysgtl megfosztatnak s szmzetsbe vitetnek azrt a bnrt, melyet kvetett el. Faranak s Abimleknek hznpe brahm megsrtsrt bnhdik (I. Mz. 12:17 s 20:3) stb. Mikor azonban a krds megfejtsre ilyen rvet hozunk fl, ez inkbb kibuv, mint valdi magyarzat. Mert itt s a hasonl helyeken slyosabb bntetst emleget, hogy sem annak e fldi let hatrt szabhatna. gy kell teht rtennk, hogy Isten jogos tka nemcsak az istentelen fejre, hanem annak egsz csaldjra is r nehezedik. S ahol egyszer ez az tok megszllt, mit vrhatunk egyebet, mint hogy az apa az Isten szent lelktl megfosztva, a legnagyobb bnben l s hogy a fiu az apja gonoszsga miatt elhagyatva Istentl, a veszedelemnek ugyanezen tjn halad. S hogy vgl az unoka s ddunoka, mint megtkozott embereknek krhozatos magvai, hanyatt-homlok rohannak utnuk a veszedelembe?
20. Elszr vizsgljuk meg azt, hogy az ily bntets az isteni igazsggal ellenkezik-e. Ha az emberi termszet ltalban krhozatra mlt, tudjuk, hogy akiket Isten kegyelmnek kzlsre nem mltat, azok szmra elkszttetett a veszedelem, de mindamellett nem Isten igaztalan gyllete folytn, hanem nn lnoksguk miatt vesznek el. Panaszkodsra sem marad joguk amiatt, hogy Isten msoknak pldja szerint kegyelmvel mirt nem segti ket az dvssgre. Ha teht ez a bntets az istentelen s gonosz embereket nnn bneik miatt ri, hogy Isten kegyelmtl sok nemzetsgen t megfosztatik hzuk npe, vajjon ki emelhetne e nagyon igazsgos bntetsrt Isten ellen vdat? De ht viszont Isten azt is kijelenti, hogy az atya vtknek bntetse nem szll t a fiura (Ez. 18:20). Vizsgljuk meg, hogy itt mirl is van sz? Az izraelitk, miutn ket hosszan s llandan sok nyomorusg gytrte, azt a kzmondst kezdtk hajtogatni, hogy atyik ettk meg az egrest s a fiak foga vsott bele; amivel azt jeleztk, hogy atyik kvettk el a bnt s br k msklnben igazak s nem szolgltak r, azok vtkeirt lakolnak – inkbb Istennek engesztelhetetlen haragja, mint igazsgos szigorusga miatt. Ezeknek hirdeti a prfta, hogy nincs igazuk, mivel sajt bneik miatt bnhdnek s hogy Isten igazsghoz nem is illik az, hogy az igaz fiu a bns atya vtkert hordozza a bntetst, ami a jelen fenyegetsben nem is foglaltatik. Mert ha az a ltogats, melyrl most sz van, beteljesedik, mikor az r az kegyelmt, igazsgnak fnyt s az dvssg egyb segdeszkzeit az istentelenek csaldjtl elveszi, pen azrt viselik a fiak az tkot atyjuk vtkeirt, mivel k maguk is megvaktva s Istentl elhagyatva szliknek jrnak nyomban. Hogy pedig az ideiglenes nyomorusgok al vettetnek s vgre rk veszedelemre jutnak, eknt Isten igaz itletbl nem a ms vtkrt, hanem tulajdon lnoksgukrt bnhdnek.
21. Msrszrl fl van ajnlva Istennek amaz grete, hogy irgalmt ezer-iziglen kiterjeszti, ami szintn gyakran elfordul a Szentirsban s abban a szvetsgben is helyet foglal, melyet Isten az egyhzzal nneplyesen kttt: „Leszek tenked Istened s a te magodnak te utnad (I. Mz. 17:7)”. Erre gondol Salamon is, midn gy szl: „Az igaznak fiai boldogok lsznek utnuk” (Pld. 20:7). Nemcsak azrt, mivel szentl neveltettek (br termszetesen ennek sincs kis jelentsge), hanem a szvetsgben igrt amaz lds miatt, hogy Istennek kegyelme rkk megmarad a kegyeseknek csaldjn. Nagy vigasztalsuk van ebbl a hveknek, nagy rettegsk az istenteleneknek; mert ha az igazsgnak p gy, mint a bnnek emlkezete a hall utn Isten eltt annyira hathats, hogy ennek tka, amannak ldsa az utdokra is kirad, sokkal inkbb megmarad ez lds s tok azok fejn, kik a j, vagy rossz cselekedetet elkvettk.
Egybknt nincs akadlya annak, hogy nha az istentelenek gyermekei is meg ne javuljanak s viszont a hivk utdai is el ne fajuljanak, mivel nem akarta rk szablyul lltani a trvnyhoz ezt a rendelkezst, mely az elvlasztst korltozn. Mert az igaz megvigasztalsra s a bns megdbbentsre elgsges, hogy nem hibaval s nem hatstalan az a fenyegets, jllehet nem mindenkor valsul meg. Amint ugyanis az ideiglenes bntetsek, melyeket Isten nehny gonosz emberre bocst, bizonysgai amaz isteni haragnak, mely a bnk ellen irnyul s jelei annak a jvend itletnek, mely egykor az sszes bnsket ri, br sokan egsz letk vgig bntetlenl jutnak el: gy, mikor Isten ez ldsnak egy pldjt nyjtja, hogy t. i. a fiuval az atya irnt val kegyelme folytn irgalmasan s jindulattal bnik, olyankor jelt adja lland s tisztelivel szemben mindig fennll kegyelmnek; viszont mikor az atynak lnoksgt a fiuban egyszer megbnteti, arra tant, hogy min kemny itlet vrakozik az sszes istentelenekre sajt bneikrt. Ennek bizonyos voltra clzott itt legfkpen. Magasztalja azonban futlag irgalma nagysgt is elttnk, amelyet ezer-iziglen terjeszt ki, mig bntets al csak ngy nemzedket rendelt.
Harmadik parancsolat. A te Jehova Istenednek nevt hiba fel ne vedd.
22. E parancsolat clja az, hogy nevnek fensge szentsges legyen elttnk. sszege teht a parancsolatnak az lesz, hogy mi azt megvetleg s tiszteletlenl meg ne szentsgtelentsk. E tilalommal termszetesen sszefggsben ll az a parancsolat is, hogy nagy gondunk legyen arra, hogy isteni felsgt vallsos tisztelettel magasztaljuk. Illend teht, hogy mind elmnket, mind nyelvnket gy hasznljuk, hogy Isten s az titkai fell ne gondolkodjunk vagy beszljnk mskpen, mint tisztelettel s nagy jzansggal s hogy mveinek vizsglsnl semmi msra ne gondoljunk, csak ami neki dicssgre szolgl. Ezt a hrom pontot kell alaposan megfontolnunk, mondom: hogy elszr brmit mond nyelvnk, brmit gondol elmnk, dicssghez illend legyen s neve szent felsgnek megfeleljen s vgl alkalmas legyen nagysgnak magasztalsra. Szent igjvel s imdand szentsgeivel vakmer mdon s fonkl ne ljnk vissza, se becsvgybl, se fsvnysgbl, se lceldsbl, hanem miknt ezek magukon viselik nevnek mltsgt, azonkpen mindig tisztessgk s becsletk legyen kzttnk. Vgre becsmrl, vagy gncsol szt ne mondjunk mveirl, mint ahogyan a nyomorlt emberek szoktak lzadozva morgoldni ellene, hanem brmit emltnk is fl munkibl, az igazsgnak, blcsessgnek s jsgnak dicsretvel halmozzuk el. Ez az Isten nevnek megszentelse. Ha msknt tesznk, haszontalan s gonosz visszalssel fertzzk be, mivel kiragadjuk a trvnyes hasznlatbl, melyre egyedl rendeltetett. S ha semmi gyalzattal nem illetik is az emberek, azzal, hogy mltsgtl megfosztjk, lassan-lassan megvets trgya lesz. Ha abban, hogy az Isten nevt ily vakmer knnyelmsggel hasznljk, oly nagy bn van, mg sokkal nagyobb bn van abban, ha bns clra hasznljk fel, ha pl. azt a halottidzs baboninak, szrny kitkozsnak, tiltott rdgzsnek s egyb istentelen rolvassoknak lltjk szolglatba. Legfkp pedig az eskvs foglaltatik a parancsolatban, melyben legkrhozatosabb az Isten nevvel val gonosz visszals, hogy annyival inkbb elrettenjnk annak mindenfle meggyalzstl. Hogy pedig e helyen az isteni szolglatrl s Isten nevnek tiszteletrl szl a parancs, nem pedig arrl az igazsgrl, melyet az embereknek maguk kztt tiszteletben kell tartaniok, abbl is vilgos, hogy Isten az eskszegst s a hamistanusgot, mely az emberi trsasgot srti, a msodik tbln itli el; pedig ha a szeretet ktelessgt ez a parancs trgyaln, akkor ez flsleges ismtls volna. Mr maga a megklnbztets is ezt kveteli, mivel, mint mondottuk, Isten nem ok nlkl osztotta trvnyt kt tblra. Ebbl kvetkezik, hogy Isten itt a sajt jogt kveteli s sajt nevnek szentsgt oltalmazza, nem pedig arrl tant, hogy egyik ember mivel tartozik a msiknak.
23. Els sorban meg kell tudnunk, hogy mi az eskvs. Ez nem egyb, mint Istennek tanbizonysgul hvsa lltsunk igazsgnak megerstsre. Azok az tkozdsok ugyanis, melyek nyilvnval istenkromlsokat tartalmaznak, nem mltk arra, hogy az eskvsek kz soroljuk ket. Hogy pedig az ily tanubizonysg, ha helyesen megy vgbe, egy faja az istenitiszteletnek, azt a Szentirsnak sok helye bizonytja. Midn pl. zsais az asszirokrl s az egyptomiakrl jvendl, hogy azok is elhivatnak az Izraellel val szvetsg trsasgba, „a kananeusok nyelvn szlanok – gymond – s esksznek a seregeknek Urra” (zs. 19:18). Azaz, mikor az rnak nevre esksznek, vallsos tiszteletkrl tesznek vallomst. Ugyancsak zsais, midn Isten orszga terjedsrl szl, ezt mondja: „Aki ldja magt e fldn, ldja magt az igaz Istenben s aki eskszik e fldn, eskdjk az igaz Istenre” (zs. 65:16). Jeremis ezt mondja: „Megtanuljk az n npemnek tait s az n nevemre esksznek ilyen mdon: l az r, mikpen tantottk az n npemet megeskdni a Balra, felpttetnek az n npem kztt” (Jer. 12:16). s mltn mondjk fellnk, hogy mikor Isten nevt bizonysgul hivjuk, irnta val tiszteletnket is kimutatjuk. Mert gy megvalljuk, hogy rkkval s vltozhatatlan igazsg, akit segtsgl hivunk nemcsak mint az igazsg egyebek felett val alkalmas tanujt, hanem gy is, mint az igazsgnak egyetlen vdelmezjt, ki az elrejtett dolgokat vilgossgra hozhatja, tovbb mint a sziveknek ismerjt. Mert ahol az emberi bizonytkok megsznnek, Istenhez meneklnk, mint tanubizonysghoz s tesszk ezt klnsen akkor, mikor oly dolgot akarunk megersteni, mely a lelkiismeret mlyn lappang. Ezrt az r felettbb haragszik azokra, kik idegen istenekre esksznek s az ily eskvsi mdot az irnta val ktsgtelen htelensg bizonytknak tartja. „A te fiaid elhagytak engemet s esksznek azokra, akik nem istenek” (Jer. 5:7). S ennek a bnnek slyos voltt a bntets roppant fenyegetseivel is megvilgtja: „Elvesztem azokat, akik az rnak nevre esksznek s esksznek Molochra” (Zof. 1:5).
24. Mivel mr rtjk, hogy az r azt akarja, hogy eskvseinkben is meg legyen nevnek tisztelete, annl nagyobb buzgsggal kell azon munklnunk, hogy eskvseink az illend tisztelete helyett nevnek gyalzst, vagy megvetst s kisebbtst ne foglaljk magukban. Nem kis gyalzat ellene, ha az ember hamisan eszkszik nevre, amirt is ez eljrs a trvnyben (III. Mz. 19:12) Isten neve megfertztetsnek mondatik. Mert mije marad meg az Istennek, ha igazsgtl megfosztatik? Hiszen gy megsznnk Isten lenni. Mr pedig bizonyra megfosztjuk igazsgtl, mikor a hamissg helyesljv s bizonytjv tesszk t. Ezrt Jzsu, mikor khnt az igazsg megvallsra akarja knyszerteni, gy szl (Jzs. 7:10): „Fiam, adj dicssget, krlek, az Izrael Urnak Istennek”. Ezzel termszetesen azt jelzi, hogy az r Istent az ember nagy tiszteletlensggel illeti, ha re hamisan eskszik. Nem csoda, mert nem rajtunk mulnk, hogy szent nevt hazugsggal blyegezzk meg. Hogy pedig e szlsmd a zsidk kztt hasznlatos volt, valahnyszor valakit eskvsre hvtak, bizonyos abbl a hasonl bizonysgttelre val knyszertsbl, melyet a farizeusok Jnos evangliumban hasznlnak. Erre az vatossgra tantanak minket azok a szlsmdok, melyek a Szentirsban elfordlnak: „l az r; ezt s ezt cselekedje velem, az r Isten legyen bizonysga az n lelkemnek” (I. Sm. 14:39; II. Sm. 3:9; II. Kor. 1:23). S az ily kifejezsek azt bizonytjk, hogy Istent kijelentsnk bizonysgnak nem hvhatjuk anlkl, hogy egyuttal hamis esknk megbosszljl is ne hivjuk t, ha csalrdl jrunk el.
25. Kisebbtjk s megszentsgtelentjk tovbb az Isten nevt, valahnyszor br igaz, de felesleges eskvsekben hasznljuk. Mert Isten nevt ily mdon is hiba vesszk fl. Nem elg ezrt a hamis esktl tartzkodni, hanem egyuttal meg kell emlkezni arrl is, hogy az eskvs nem knyre-kedvre adatott, hanem szksgszersg kvetkeztben engedtetett meg s rendeltetett el s ezrt az eskvs szabad hasznlatn tl messze tvozik az, ki minden szire-szra eskdzik. Nincs pedig egybkor szksg az eskvsre, hanem csak akkor, ha az vagy Isten tiszteletre, vagy felebartaink szeretetre szolgl. Ebben a tekintetben manapsg nagyon szabadosan vtkeznek az emberek, ami annl is inkbb trhetetlen, mivel a szakadatlan megszoks kvetkeztben nem is tartjk bnnek, aminek pedig Isten itlszke eltt bizonyra nem kis slya van. Mert Isten nevt lpten-nyomon megsrtik hibaval beszlgetseik kzben s azt gondoljk, hogy nem is kvetnek el rosszat, mivel e nagy istentelensghez hossz s bntetten vakmersgkkel jutottak el. Mindamellett szilrdl ll Isten parancsolatja, ers marad fenyegetse s a maga idejben hatst is nyilvn kimutatja, mivel kivltkpen val bntets fenyegeti mindazokat, kik nevt hiba vettk fel.
Msrszt gy is vtkezhetnek az emberek, ha eskvseikben kzzelfoghat istentelensggel Isten helybe az szentjeit lltjk. Mert gy az istensg dicssgt a szentekre ruhzzk. Mert nem ok nlkl trtnt, hogy Isten klns parancsban irta elnk, hogy nevre eskdjnk s bizonyra alapja van annak is, hogy az idegen Istenekre val eskvst klns tilalommal tiltja meg (II. Mz. 23:13; V. Mz. 6:13 s 10:20). Ugyanezt bizonytja vilgosan az apostol is, mikor azt irja (Zsid. 6:16), hogy az emberek maguknl nagyobbra hivatkoznak, Isten pedig, mivel dicssgnl nagyobbat nem tallt, magra eskdtt.