HETEDIK FEJEZET. A trvny nem azrt adatott, hogy a rgi npet nmagban megtartsa, hanem, hogy a Krisztusban val dvssg remnysgt az eljvetelig tpllja.
1. Abbl a folytonos sorozatbl, amelyet felemltettnk, megrthetjk, hogy a trvny brahm halla utn krlbell 400 esztendvel nem azrt adatott, hogy az elvlasztott npet Krisztustl elvezesse, hanem inkbb azrt, hogy a lelkeket egszen eljvetelig vrakozsban tartsa, az utna val vgydst feltzelje s az embereket a vrakozsban megerstse, hogy a hosszadalmasabb kslekeds alatt el ne ernyedjenek. A trvny sz alatt nemcsak a tizparancsolatot rtem, amely a kegyes s igaz let szablyt elnk irja, hanem azt a vallsalakot, amely Isten kzlt Mzes ltal. Mert Mzest Isten nem azrt rendelte trvnyadnak, hogy az brahm nemzetsgnek igrt ldst eltrlje; st inkbb azt ltjuk, hogy a zsidknak lpten-nyomon emlkezetbe idzi az atyikkal kttt amaz ingyenes szvetsget, amelynek rksei valnak, mintha csak e szerzds megjtsra kldetett volna. Ez nyilvnvalan kitnt a szertartsokbl. Mert mi lehet resebb, vagy haszontalanabb eljrs, mint az, hogy az emberek, azrt hogy Istent maguk irnt megengeszteljk, a barmok kvrjnek rossz szag fstjt ajnljk fel s hogy sajt frtelmessgket lemoshassk, a vizzel, vagy vrrel val meghintshez meneklnek? Egyszval az egsz trvny szerinti istenitisztelet nevetsges volna, ha csak magban vizsglnnk s nem gy tekintennk, hogy az igazsgnak megfelel pldzatokat foglalja magban. Ezrt nem ok nlkl vesszk szorgos vizsglat al gy Istvn prdikcijban (Csel. 7:44), mint a zsidkhoz irt levlben azt a szentirsi helyet, amelyben Isten Mzesnek megparancsolja, hogy mindazokat a dolgokat, amelyek a szent storhoz tartoznak, azon minta szerint ksztse el, amelyet neki a hegyen mutatott volt (II. Mz. 25:10). Mert ha nem valami lelki cl lett volna kitzve, hogy a fel trekedjenek, a zsidk is csak pengy loptk volna az idt azokban a cselekmnyeikben, mint a pognyok az hibaval babonasgaikban. A pognyok, akik soha valban istenflelemre nem trekedtek, unalom nlkl nem hallgathatjk ezt a sokfle szertartst s nem csak csudlkoznak, hogy Isten a rgi npet mirt is frasztotta a szertartsok oly nagy tmegvel, hanem mg le is nzik s ki is nevetik azokat, mint gyerekes jtkokat. T. i. mivel nem figyelnek a clra, amelytl ha a trvny pldzatai elvlasztatnak, haszontalansgnak kell itlnnk azokat. A fentebbi plda azonban megmutatja, hogy Isten nem azrt rendelte az ldozatokat, hogy tisztelit fldi gyakorlatokkal foglalja el, hanem inkbb, hogy magasabbra emelje azoknak elmjt. S ez az termszetbl is vilgosan lthat, mivelhogy, amint lelki, nem gynyrkdik ms tiszteletben, mint lelkiben. Tanustja ezt a prftknak annyi mondsa is, amelyekben a zsidkat renyhessggel vdoljk, mivel azt gondoljk, hogy Isten eltt akrmilyen ldozatnak van valami rtke. Taln azrt, hogy a trvnybl valamit elvonjanak? Korntsem, hanem (miutn annak igaz magyarzi voltak) eknt akartk a np szemt arra a clra irnytani, amelytl az eltvelyedett.
Mr magbl a zsidknak felajnlott kegyelembl bizonyosan megtudjuk, hogy a trvny nem volt hijn Krisztusnak. Mert a fiv fogadtatsnak azt a cljt tzte eljk Mzes (II. Mz. 19:6), hogy Istennek papi kirlysga legyenek, amit semmi esetre el nem rhettek volna, ha valami nagyobb s kivlbb engesztels nem jtt volna kzbe, mint amely a barmok vrbl szrmazott. Mert mi volna hihetetlenebb, mint hogy dm fiai, akik mindnyjan az eredend bnben szletnek a bn rabjaiv, kirlyi mltsgra emeltessenek s ekpen Isten dicssgnek is rszesei legyenek, ha nem egyebnnen jnne ez a nagy jttemny szmukra? A papsg joga is mint maradhatott volna meg nluk, akik bneik fertelmessge miatt utlatosak voltak Isten eltt, ha meg nem szenteltettek volna egy szent fben? Ezrt Pter Mzes eme mondst szpen megfordtja, mikor azt tantja, hogy a kegyelemnek teljessge, amelynek izlelst a trvny alatt vettk a zsidk, Krisztusban leszen kiszolgltatva, ezt mondvn(I. Pt. 2:9). „Vlasztott nemzetsg, kirlyi papsg, szent np vagytok”. Mert a szavak megfordtsa arra irnyl, hogy akiknek Krisztus megjelent az evanglium ltal, tbbet nyertek, mint atyik, mivel mindannyian megldattak papi s kirlyi tiszttel, hogy kzbenjrjukba bizva btran merjenek Isten szine el jrlni.
2. s itt futlag azt is meg kell jegyeznnk, hogy az a kirlysg, amely vgl Dvidnak csaldjban felllttatott, a trvnynek rsze s benne van a Mzesre bizott szolglatban; s ebbl az kvetkezik, hogy gy Lvi egsz nemzetsgben, mint Dvid utdaiban, mintegy ketts tkrben Krisztus volt a rgi np szemei el lltva. Mivel, mint fentebb mondottam, egybknt Isten szine eltt nem lehetnnek sem papok, sem kirlyok azok, akik szolgi voltak a bnnek s hallnak s sajt romlottsgukkal is meg voltak fertztetve. Ezrt a legteljesebb mrtkben igaznak bizonyl Pl ama kijelentse (Gal. 3:24),hogy a zsidk mintegy tantmester rizete alatt tartattak, mg eljve ama mag, akinek kedvert adatott az igret. Mivel ugyanis Krisztus mg bensleg nem volt ismeretes elttk, hasonlk voltak a gyermekekhez, kiknek ertlensge mg nem kpes elhordozni az gi dolgok teljes tudst. Hogy pedig a trvnynek szertartsai miknt vezettk ket kzen fogva Krisztushoz, elbb elmondottam s a prftk sok bizonytkbl mg jobban megrthet. Mert br naprl-napra j ldozatokkal kellett azoknak Istenhez jrulniuk, hogy t megengeszteljk, de zsais megigri (53:5), hogy minden bneinkrt egyetlen ldozat fogja kiengesztelni Istent. Vele egyez rtelemben szl Dniel (9:26–27). A Lvi trzsbl szrmaz papok bementek ugyan a szentlybe; de mgis csak egyetlen egy paprl mondatott egyszer, hogy Isten t eskvssel elvlasztotta, hogy rks papja legyen a Melkhisdek rendje szerint (Zsolt. 110:4). Akkor lthat olajjal trtnt a megkens; de Dniel ltomsa szerint kijelenti, hogy msforma megkens is leend. De hogy a tbbi krlmnyekkel ne foglalkozzam, a zsidkhoz irt levl szerzje elg vilgosan s alaposan kifejti a negyediktl a tizennegyedikig terjed rszekben, hogy a szertartsok mindaddig haszontalan s hibaval dolgok, mg Krisztushoz el nem jutunk. Ami pedig a tizparancsolatot illeti, elg egyszeren emlkezetnkben tartanunk Pl azon figyelmeztetst (Rm. 10:4), hogy „Krisztus a trvny vge minden hivknek dvssgre”, s ama msik kijelentst, hogy Krisztus a llek, mely a magban hallos bett megeleventi (II. Kor. 36). Mert elbbi szavaival azt jelzi, hogy az igazsgot a trvny mindaddig hiba tantja, mg csak azt Krisztus kegyelembl val neknk tulajdonts s az jjszlets lelke ltal neknk nem ajndkozza. S ezrt mltn nevezi Krisztust a trvny betltsnek vagy vgnek, mivel az, aminek tudst Isten tlnk kveteli, mit sem hasznlna, ha Krisztus azoknak, akik iga s trhetetlen teher alatt senyvednek s nyomatnak, segtsgkre nem jnne. Egyebtt (Gal. 3:19) azt tantja, hogy a trvny a bnk miatt adatott, hogy t. i. krhozatukrl meggyzve, megalzza az embereket. Mivel pedig Krisztus keressre ez az igazi s egyetlen kszlet, mindazok a kijelentsek, melyeket ms szavakkal ad el, maguk kztt jl megegyeznek. De mivel kzdenie kellett a hamis tantkkal, kik azt kltttk, hogy a trvny cselekedeteivel rdemeljk ki az igazsgot, – hogy tvelygsket megcfolja, knytelen volt nha a trvnyt pusztn betszerinti rtelemben venni; dacra, hogy ez egybknt a kegyelembl val fiv fogads szvetsgbe ltztetve jelenik meg.
3. rdemes rviden megismernnk, hogy ha az erklcsi trvnytl megtanttatunk, mennyivel kevesebb mentsgnk van, hogy gy az nvd sarkaljon minket a bnbocsnat keressre. Ha igaz az, hogy a trvny az igazsg tkletessgre tanttatunk, ebbl az is kvetkezik, hogy annak felttlen megtartsa Isten szine eltt teljes igazsg, amelynek kvetkeztben t. i. az ember a mennyei itlszk eltt igaznak itltetik s talltatik. Ezrt Mzes a trvny kihirdetse utn nem haboz gre-fldre hivatkozni, hogy Izraelnek a jt s a rosszat, az letet s a hallt elbe adta (V. Mz. 30:19). Az ellen sem lehet szlani, hogy a trvny irnt val igaz engedelmessgre az rk dvssg jutalma vrakozik, amint ezt az r megigrte. De azt is meg kell vizsglnunk, hogy olyan engedelmessget tanustunk-e, melynek rdemrt ama jutalmazssal biztathatnnk magunkat. Mert min csekly haszna van, ha ltjuk, hogy az rklet jutalma a trvny megtartsba van helyezve, ha csak bizonyosak nem vagyunk afell, hogy ezen az ton bemehetnk-e az rk letre. De ebben a tekintetben a trvny ertlen volta vilgosan kitnik. Mivel ugyanis kzlnk senki sem tudja a trvnyt egszen megtartani, az rk lt igreteibl kizrva, csak az rk krhozatnak vettetnk al. nemcsak azt mondom, hogy ez megtrtnhetik, hanem azt, hogy ennek gy kell trtnnie. Mivel ugyanis a trvny tantsa sokkal fellmlja az emberi kpessget, az ember tvolrl szemllheti ugyan a hozzfztt igreteket, de azoknak semmi hasznt nem veheti. Ez az egy marad fnn teht szmra,h ogy azoknak az igreteknek jsgbl sajt nyomorusgt annl jobban megismerje, meggondolvn, hogy mivel az dvssg remnye elvtetett tle, bizonyra a hall vrakozik re. Ezekkel szemben ott fenyegetnek azok a borzaszt kijelentsek, melyek kzlnk nemcsak egyet-kettt, hanem mindannyinkat egytl-egyik hlba kertve szorongatnak, fenyegetnek – mondom – s krlelhetetlen szigorsggal knyszertenek, hogy a trvnyben szemnk eltt lssuk a bizonyos hallt.
4. Ennlfogva, ha csak magt a trvnyt szemlljk, nem tehetnk mst, mint hogy lelknkben elcsggedjnk, zavarba jjjnk s ktsgbeessnk, mert a trvny mindnyjnkat krhoztat s megtkoz; s az dvssgbl, melyet a neki engedelmeskedknek megigr, kizr. De mondhatnd: ime teht az r csak csfol bennnket. Mert nem egyb megcsfoltatsnl, hogy az dvssgnek remnysgt az embereknek megmutatja, ket arra hivogatja s biztatja, st azt is hirdetteti, hogy az szmunkra el van ksztve, mikor a hozzjuts el van zra s hozzfrhetetlen? Erre azt felelem, hogy jllehet a trvny igretei, amennyiben felttelesek, a trvny irnt val tkletes engedelmessgtl fggenek (ami egyltaln sehol sem tallhat), mindamellett nem hiba adattak. Mert habr megtanltuk is, hogy a trvny igretei rnk nzve mindaddig hibavalk s hatstalanok, mit minket Isten ingyenval jsgbl cselekedeteinkre val tekintet nlkl kegyelmbe nem vesz s ezrt azt a jsgot, melyet szmunkra az evanglium nyjt, hittel fel nem karoltuk: mgis a trvnynek is meg van a maga hathats ereje, dacra a hozzcsatolt feltteleknek. Mert gy ad meg Isten a maga ingyen kegyelmbl neknk mindeneket, hogy az szmos jttemnyeihez mg azt is hozzcsatolja, hogy a mi flig val engedelmessgnket meg nem vetve s ami a teljessgbl hinyzik, megbocstva, pen mintha a trvnyt a hozzcsatolt felttellel egytt teljestettk volna, a trvnyes igretek gymlcst elvteti velnk. Ezt a krdst azonban, mivel a hitbl val megigazuls trgyalsnl teljesebben meg kell vitatnunk, jelenleg nem fzzk tovbb.
5. Hogy pedig a trvny megtartst lehetetlennek mondottuk, ezt most nhny szval ki kell fejtennk s egyuttal mg kell erstennk. Mert a kzfelfogs eltt ez annyira kptelensgnek ltszik, hogy Hieronymus nem habozott tkot hirdetni ellene. Nem trdm azzal, hogy Hieronymus mint vlekedett; mi csak azt kutassuk, hogy mi az igazsg. Nem szvk itt hossz s ingatag okoskodsokat a lehetsg klnbz fajairl. Lehetetlennek nvezem azt, ami nem fordlt el soha s hogy a jvben se fordljon el, Isten rendelse s hatrozata gtolja. Ezrt ha a legrgibb idktl fogva vizsgljuk is a trtneteket, azt lltom, hogy soha oly szent nem ltezett, aki haland testbe ltzve valaha a szeretet oly magas fokra emelkedett volna, hogy teljes szivbl, teljes lelkbl, teljes elmjbl s minden erejbl szerette volna Istent, s hogy viszont senki nem volt, akit a gonosz kvnsg foglyl ne ejtett volna. Ki emelhet ez ellen szt? Ltom ugyan, hogy az oktalan babona min szenteket kpzel szmunkra; olyanokat, hogy tisztasgukat mg az gnek angyalai is alig rhetik utol, de ez gy a Szentirssal, mint a tapasztalattal homlokegyenest ellenkezik.
lltom azt is, hogy a jvendben sem lesz senki, aki az igaz tkletessg cljhoz eljuthatna, mg a testnek terhtl meg nem szabadl. E dologra elgsgesek a Szentirs vilgos bizonytkai. „Nincsen ember, aki ne vtkeznk” – mond Salamon (I. Kir. 8:46). Dvid gy szl (Zsolt. 143:2): „Egy igaz sem talltatik te eltted az lk kzl”. Jb igen sok helyen ugyanezt bizonytja. De legvilgosabban beszl Pl, midn kijelenti, hogy (Gal. 5:17): „a test a llek ellen trekedik, a llek pedig a test ellen”. S azt az lltst, hogy mindazok, akik a trvny alatt vannak,rtok al vettettek, nem bizonytja mssal, mint azzal, hogy meg van irva „tkozott, valaki meg nem marad mindazokban, melyek megirattak a trvny knyvben, hogy azokat cselekedje”. Termszetesen ezzel helyesli s teljes valsgnak veszi azt az lltst, hogy a trvny parancsaiban senki meg nem maradhat. Mindazt pedig, ami neknk az Irsban eleve megmondatott, rk s ezrt szksges tudomnynak kell tartanunk.
Augustinust a pelagianusok enem agyafrt okoskodssal gytrtk, hogy Istent bntjk az emberek, ha azt lltjk, hogy tbbet parancsol, mint amennyire kegyelme ltal kpesek a hivek. Erre , hogy a rgalmat kikerlje, azt vallotta,* hogy Isten, ha akarn, kpes volna a haland embert angyali tisztasgra emelni, de nem tette ezt soha s nem is fogja tenni, mivel efell a Szentirsban mst jelentett ki. Nem tagadom ezt n sem, de mgis hozzteszem, hogy az ember Isten mindenhat voltrl illetlenl s helytelenl vitatkozik szemben az igazsgval s ezrt gncsolds trgyt nem kpezheti, ha valaki azt mondja, hogy az nem trtnhetik meg, amirl a Szentirs azt lltja, hogy nem leszen. De ha magrl az igrl vitzunk, ime az r, mikor tantvnyai azt krdeztk, hogy kicsoda dvzlhet, azt vlaszolja (Mt. 19:25), hogy ez az embernl lehetetlen, Istennl pedig mindenek lehetsgesek. Igen ers megokolssal is vitatja ezt Augustinus,* hogy e fldi testben soha nem mutathatjuk Isten irnt azt a szeretetet, amellyel neki trvny szerint nem kpes, ha elbb az jvoltt teljesen meg nem ismerte. Mi amig e vilgban bolygunk, csak homlyosan s tkr ltal ltunk s ebbl az kvetkezik, hogy szeretetnk tkletlen! Minden ktsgen fell ll teht, hogy ebben a testben a trvny betltse lehetetlen, ha termszetnk tehetetlensgt tekintetbe vesszk, amint ezt Pl tantsbl egyebtt is ki fogjuk mg mutatni.
6. De hogy az egsz dolog annl vilgosabb legyen, az erklcsi trvnynek tisztt s hasznt foglaljuk ssze rvid eladsban. Ez, amennyire n gondolom, e hrom rszbl ll. Els rsz az, hogy midn felmutatja Isten igazsgt, azaz azt az igazsgot, amely egyedl kedves Isten eltt, figyelmeztet minden embert a sajt igazsgtalansgra, arrl t bizonyoss teszi, meggyzi s egyttal azrt krhoztatja is. Mert szksges, hogy az nszeretet miatt elvakult s megrszeglt ember gy knyszerttessk nismeretre s ertlensgnek s tiszttalansgnak megvallsra, mert, ha csak hibavalsga kzzelfoghatlag fel nem mutattatik, a sajt eriben vetett esztelen bizakods miatt felfuvalkodik s soha r nem vehet arra, hogy azoknak gyengesgt megismerje, amig azokat sajt vlemnye szerint mrlegeli. De mihelyt erit a trvny nehzsgeivel veti ssze, abban tall olyant, ami szilaj btorsgt cskkenti. Mert brmily magas vlemnyt tpllt elzetesen a sajt eri fell, mgis csakhamar szreveszi, hogy azok ily nagy sly alatt lihegnek, majd tntorognak s elbgyadnak, vgl sszeroskadnak s semmiv lesznek. Igy a trvny tantsn okulva, levetkzi amaz nhittsget, melynek kvetkeztben elbb vak volt. Hasonlkpen ki kell gygytani ama msik nyavalyjbl, amelyben mint mondottuk, szintn szenved, t. i. a ggssgbl. Mindaddig, mg megengedjk, hogy sajt beltsban megnyugodjk, igazsgnak hazudja a kpmutatst s ezzel megelgedve mindenfle koholt igazsgokkal tmad Isten kegyelme ellen. Ha azonban arra knyszerl, hogy lett a trvny mrserpenyjn vizsglja, ama hazug igazsgrl val feltevst elvesztvn, beltja, hogy az igazi szentsgtl roppant tvol ll s viszont szmtalan oly bnnel bvelkedik, amelyektl azeltt tisztnak ltszott. Mert a gonosz kivnsgok oly mlyen s oly titkos helyeken rejtznek, hogy az ember figyelmt knnyen kikerlik. Nem ok nlkl mondja az apostol (Rm. 7:7), hogy a rossz kivnsgot nem ismerte volna, ha a trvny nem mondan: „ne kivnd”; mert ha a trvny a gonosz kivnsgot rejtekhelybl el nem vonszolja, szrevtlenebbl veszti ez el a nyomorlt embert, semhogy hallos nyilt megrezze.
7. Igy a trvny olyanforma, mint valami tkr, melyben tehetetlensgnket, aztn ebbl szrmaz lnoksgunkat, vgl mindakettbl ered megtkoztatsunkat szemlljk, mint ahogy orcnknak szennyes voltt flmutatja elttnk a tkr. Mert akinek az igazsg kvetsre nincsen kpessge, annak szksgkpen a bnk fertjbe sllyedve kell maradnia. A bnt aztn kveti az tok; ezrt minl nagyobb vtekkel vdol a trvny s minl nagyobb bnt bizonyt renk, annl sulyosabb itletnek vet al. Erre vonatkozik az apostolnak ama mondsa is (Rm. 3:20): „A bn ismerete a trvny ltal vagyon”. Mert e helyen az apostol a trvnynek csak amaz els tisztt jelzi, melyet azoknl a bnsknl tapasztalhatunk, akik mg jj nem szlettek. Ezzel llanak sszefggsben az ily mondsok is: „A trvny pedig bjtt, hogy a bn megnvekednk” (Rm. 5:20) – „A trvny a hallnak szolglatja, mely haragot nemz s l” (II. Kor. 3:7; Rm. 4:15). Mert ktsgtelenl annl inkbb nvekszik a vtek, minl vilgosabb tntudat gytri a lelkiismeretet, mivel ilyenkor a ktelessg megsrtshez hozzjrul a trvnyhozval szemben val megtalkods. Kvetkezik teht, hogy Isten haragjt a bnsk vesztre flfegyverezze, mivel magtl semmi mst nem tehet, mint vdol, krhoztat s semmiv tesz. S amint Augustinus irja* „Ha elhagy bennnket a kegyelem lelke, a trvny csak azrt van, hogy vdoljon s megljn”. Mikor pedig ezt mondjuk, sem gyalzattal nem illetjk a trvnyt, sem kivlsgbl semmit el nem vesznk. Ha akaratunk teljesen a trvny irnt val engedelmessgre vetn s alkalmazn magt, bizonyra teljesen elg volna az dvssgre a trvnynek ismerete nmagban is; mivel azonban romlott, testi termszetnk Isten lelki trvnyvel ellensgesen harcban ll s mg annak fegyelmezsre sem javl meg, ebbl az kvetkezik, hogy a trvny, amely (ha engedelmes hallgatkra tallt volna) dvssgre adatott, a bnre s hallra szolgl alkalml. Mivel u. i. mindannyinkrl bebizonyl, hogy a trvnyt thgjuk, minl vilgosabban mutatja fel szemnk eltt Isten igazsgt, annl inkbb felfedi viszont a mi lnoksgunkat. S minl bizonyosabban ersti, hogy az let s dvssg az igazsg jutalml igrtetett, annl bizonyosabb teszi a bnsk hallt. Ezrt az, hogy a fenti mondsok Isten trvnyre meggyalzk volnnak, annyira tvol van, hogy ellenkezleg valjban Isten jsgnak mg fnyesebb magasztalsra szolglnak. Mert bizonyra nyilvnval ebbl, hogy lnoksgunk s gonoszsgunk akadlyoz minket abban, hogy az let boldogsgt, amelyek Isten a trvnyben vilgosan igr, lvezhessk. Ezrt Istennek kegyelme, mely a trvny tmogatsa nlkl is segtsgnkre j, sokkal kedvesebb leszen elttnk, tovbb irgalmassga, mely neknk a kegyelmet szerzi, szeretetremltbb, mert ebbl megtanljuk, hogy az r soha meg nem frad abban, hogy velnk jt tegyen s minket mind jabb s jabb ajndkokkal halmozzon el.
8. Hogy pedig mindannyink lnoksga s krhozata a trvny bizonysgval pecsteltetik meg, nem azrt trtnik (ha abban helyesen haladunk elre), hogy a ktsgbeessbe slyedjnk s csggedt llekkel vesztnkbe rohanjunk. Bizonyra e mdon prbltatnak meg az istentelenek, de lelkk megtalkodottsga miatt. Isten fiainl azonban a nevelsnek szksgkpen ms clja van. Az apostol ugyan azt tanustja, hogy mi a trvny itlete kvetkeztben krhoztats al estnk (Rm. 3:19), hogy minden szj bedugassk s az egsz vilg mlt legyen a krhozatra Isten eltt. De mgis ugyan egyebtt (Rm. 11:32) azt tantja, hogy Isten mindeneket a hitetlensg al rekesztett, nem hogy elvesztse, vagy mindnyjukat pusztlni engedje, hanem hogy mindeneken knyrljn. Nevezetesen, hogy az emberek a sajt erejk fell val balga kpzeldst elvetve rtsk meg, hogy egyedl istennek keze ltal llanak s maradnak meg s hogy minden mentsgtl megfosztva menekljenek az irgalmhoz; egszen erre tmaszkodjanak, teljesen ebbe rejtzzenek, egyedl ezt ragadjk meg igazsg s rdemek gyannt, amely Krisztusban mindazok szmra megadatott, kik azt igaz hittel krik s vrjk. Isten ugyanis a trvny parancsolataiban nemcsak gy jelenik meg, mint a tkletes igazsg megjutalmazja, amelytl mi mindannyian megvagyunk fosztva, hanem gy is, mint a bnsknek szigor itl birja. Krisztusban pedig az orcja kegyelemmel s szelidsggel telve tndklik mg a nyomorlt s mltatlan bnsk fel is.
9. Hogy pedig a trvny mimdon tant minket a kegyelem segtsgl hivsra, Augustinus gyakran eladja, mint pldl, midn Hilariusnak gy ir*: „ A trvny azt parancsolja, hogy midn a parancsolatok megtartsra igyekeztnk s ertlensgnk folytn a trvny alatt elfradtunk, tanuljunk meg knyrgni a kegyelem segtsgrt”. Aselliusnak gy ir*: „ A trvny haszna az, hogy az embert ertlensgrl meggyzi s arra knyszerti, hogy imdsg ltal keresse a kegyelem orvossgt, mely a Krisztusban van”. Rmai Innocentiusnak pedig ezt mondja:* „A trvny parancsol, a kegyelem pedig ert ad a cselekvsre”. Valentinushoz a kvetkez szavakat idzi:* „Isten oly dolgokat parancsol, melyeket meg nem cselekdhetnk, hogy gy megtudjuk, mit kell tle krnnk”. Ms helytt gy szl:* „A trvnyt Isten azrt adta, hogy titeket vdoljon, hogy vdoltatstokban fljetek, fltetekben a bnbocsnatot keresstek s sajt ertktl vakmeren ne kpzeldjetek”. Tovbb:* „A trvny azrt adatott, hogy a nagybl kicsinyt csinljon; hogy megtantson arra, hogy Isten igazsghoz nmagadtl nincs erd s gy te nyomorlt, mltatlan s szklkd lvn, a kegyelemhez folyamodjl”. Ezutn Istenhez irnyozta szavait s gy szl: „gy tgy, Uram, gy tgy, irgalmas Uram: parancsolj olyat, a mit teljesteni nem lehet, st parancsolj olyat, amit egyedl kegyelmed seglyvel lehet betlteni, hogy midn parancsaidat az emberek sajt erejkbl kptelenek betlteni, minden szj elnmljon s senki magt nagynak ne lssa, hogy mindenki kicsinny legyen s az egsz vilg vdlott legyen Isten szine eltt”. n azonban helytelenl jrok el, midn e sok bizonytkot sszeszedem; mivel ama szent frfi errl a trgyrl kln mvet is irt, melynek cme: „A llekrl s betrl”. A trvny msik hasznt nem irja le oly jellegzetesen; vagy mivel gy tudta, hogy e haszon amaz elstl fgg, vagy azrt, mivel nem rtette tkletesen azt, de lehet, hogy nem tallta el a megfelel szavakat, melyekkel az egybknt helyes rtelmet vilgosan s rtheten ki tudta volna fejteni. A trvnynek ez az els tiszte mg a krhozottakban sem sznik meg. Mert jllehet nem jutnak odig Isten fiaival egytt, hogy a test megalztatsa utn a bels emberben megjhodnnak s felvirgoznnak, st els megrettenskben ktsgbeesnek; mindamellett az isteni itlet mltnyossgnak kimutatsra szolgl, hogy azoknak lelkiismerett ilyenfle hullmok hnyjk-vetik. Mert mindenkor rmest hajtannk Isten itlett kijtszani. Jllehet pedig ez most mg napfnyre nem jtt, mgis a trvny s nlelkiismeretk bizonysgtl gy lesjtva sajt maguk elrljk, hogy min jutalmat rdemelnek.
10. A trvny msodik tiszte az, hogy akik az igazzal s a helyessel mit sem trdnek, legfeljebb knytelensgbl, midn halljk abban a rettent fenyegetseket, legalbb a bntetstl val flelem ltal tartassanak fken. Fken tartatnak pedig, nem mivel lelkknek belseje megindl vagy megilletdik, hanem mivel, mintegy igba fogatva knytelenek kezket a kls dolgoktl megtartztatni s bensjkbe zrni lnoksgukat, melyet egybknt szemtelenl szabadjra szndkoztak ereszteni. De ezrt bizonyra nem jobbak s nem igazabbak Isten eltt. Mert mbr fltkben vagy szgyenkben nem merszelik megcselekedni azt, ami szivkben van, sem pedig szenvedlyeik rjngst szabadon nem bocstjk, mindamellett szivk nem alkalmazkodik az istenflelemhez s az Isten irnti engedelemhez, st mennl inkbb tartztatjk magukat, bensleg annl inkbb gnek, gerjedeznek s buzognak, kszen arra, hogy megtegyenek brmit s rohanjanak brhova, ha a trvnytl val flelem tjukban nem llna. Nemcsak hogy megmaradnak gonoszsgukban, hanem magt a trvnyt is borzasztan gyllik; s Istent mint a trvnyadt gy tkozzk, hogy, ha rajtuk llna, a legrmestebben elvesztenk. Mert t sem mikor a jt parancsolja, sem mikor a mltsgt megvetkn bosszt ll, nem szenvedhetik. Nmelyekben ugyan homlyosabban, msokban vilgosabban, de az sszes jj nem szletettekben benn l az az rzs, hogy a trvny tanulsra nem nkntes megalzkods, hanem akaratuk s hajtsuk ellenre a flelemnek knyszert ereje hajtja ket. De ez a knyszertett s kierszakolt igazsg mgis szksges az emberi trsadalomra, amelynek bkessgrl trtnik gondoskods itt akkor, midn v intzkedst tesz Isten, hogy vak zrzavarba ne merljn minden, ami pedig megtrtnnk, ha mindenkinek minden szabad volna. St Isten fiaira nzve sem haszontalan, ha e nevels al adjk magukat, ameddig elhivatsuk eltt a megszentels lelke nlkl a test balga rjngsben dobzdnak. Mert mikor az isteni bosszllstl val flelem visszatartja ket a kls fenhjzstl, brmi kevss plnek is egyelre, mg szivkben meg nem szelidttetnek, mindamellett nmileg hozzszoknak az igazsg igjnak hordozshoz, nehogy midn Isten elhivja ket, az igazi tudomnnyal, mint valami ismeretlen dologgal szemben teljesen tudatlanok s joncok legyenek. gy ltszik, hogy a trvnynek e tisztt rintette tulajdonkpen az apostol akkor, amidn azt mondja, hogy a trvny nem az igazaknak adatott (I. Tim. 1:9), hanem az igazsgtalanoknak s engedetleneknek, istenteleneknek s bnsknek, latroknak s fertelmeseknek, atyjuk, anyjuk ldklinek, gyilkosoknak, parznknak, frfiakkal fertelmeskedknek, emberrablknak, hazugoknak, hitszegknek s ha mi egyb vagyon, ami az igaz tudomnnyal ellenkezik. Mert ezzel azt tnteti fel az apostol, hogy a trvny zabla, mely az egybknt korltlanl csapong testi szenvedlyeket fken tartja.
11. Mindkettre alkalmazhat pedig az, amit egyebtt mond, hogy a trvny a zsidk szmra a Krisztushoz vezrl mester volt (Gal. 3:24); mivelhogy ktflk az emberek, akiket nevel hatsval Krisztushoz vezrel. Nmelyek, akikrl az els helyen szltunk, mivel felettbb el vannak telve sajt ernykkel, vagy igazsgukba vetett bizakodsukkal, Krisztus kegyelmnek befogadsra nem alkalmasak, ha csak elbb nteltsgkbl teljesen ki nem tisztlnak. ezeket teht sajt nyomorusguknak megismersvel a trvny alzatossgra knyszerti, hogy kszek legyenek krni azt, aminek hinyt elbb nem reztk. Msoknak zabolra van szksgk, hogy az fken tartsa ket, nehogy testi szenvedlyeiket annyira szabadjra eresszk, hogy az igazsgra irnyul minden trekvstl teljesen eltvolodjanak. Mert ahol a Szentllek mg nem uralkodik, ott gy kitrnek nha a gonosz kivnsgok, hogy fl, hogy a hatalmukba esett llek Istenrl megfeledkezik s odig slyed, hogy megveti t. S ez meg is trtnnk, ha Isten ennek ezzel a gygyszerrel tjt nem lln. Ennlfogva azokat, akiket orszgnak rkseil elrendelt, ha azonnal jj nem szli is, ltogatsa idejig a trvny cselekedetei seglyvel megtartja a flelem alatt, nem az alatt a tiszta s tkletes flelem alatt ugyan, aminnek az fiaiban kell lennie, hanem amely mgis hasznos arra, hogy az embert felfogshoz kpest igaz kegyessgre nevelje. E dolognak annyi bizonytkval rendelkeznnk, hogy pldra a legkevsbb sincs szksgnk. Mert mindazok, akik egyideig Isten ismerete nlkl ltek, megvalljk, hogy velk az trtnt, hogy a trvny fke megtartztatta ket bizonyos istenflelemben s az r irnt val engedelmessgben mindaddig, mg a Szentllek ltal jjszletve llekbl kezdtk t szeretni.
12. A trvny harmadik hasznnak, mely a legfbb s msrszt a trvny tulajdonkpeni cljval kzelebbi vonatkozsban ll, azok kztt a hivek kzt van helye, kiknek szivben mr hat s uralkodik Isten Lelke. Mert br az Isten trvnyt sziveikbe az Isten jja irta s vste be, azaz a Szentllek kormnyzsa kvetkeztben oly rzlet s vgyds uralkodik rajtuk, hogy Istennek engedelmeskedni kivnnak, mgis a trvny ltal ktszeres elhaladst tesznek. Mert a trvny rjuk nzve a legjobb eszkz; ezltal tanuljk meg naprl-napra jobban s biztosabban, hogy mi Istennek az az akarata, amelyre vgydnak; s ezltal ersttetnek meg abban. Mint ha valamely szolga, br szivnek minden igyekezetvel azon van is, hogy ura irnt hsgesnek mutatkozzk, mgis knytelen urnak hajtsait alaposabban kikutatni s megfigyelni, hogy aztn annl inkbb alkalmazhassa magt ezekhez. Ez all a szksgszersg all kzlnk sem vonhatja ki magt senki. Mert mg senki oly blcsesgre nem jutott, hogy a trvny mindennapos tanulsa kvetkeztben jabb elrehaladsokat ne tehetne az isteni akarat tisztbb ismeretben. Aztn, mivel nemcsak tantsra, hanem biztatsra is van szksgnk, Isten szolgja azt a hasznot is hzhatja a trvnybl, hogy a trvny parancsolatai felett val gyakori elmlkeds kvetkeztben felbuzdl az engedelmessgre, abban megersdik s az eltntorods veszlytl visszatartatik. Mert ilyen mdon kell a szenteknek nmagukat sztnznik, akik llek szerint brmin sernysggel iparkodnak Isten igazsgra, de a test restsge folyton akadlyozza ket, hogy a trvnyszer kszsggel ne haladhassanak. Az ilyen testnek a trvny mintegy ostora, hogy azzal rest s lass szamr mdjra hajtassk a munkra. St a lelki embernek, mivel a testnek terhtl mg nem szabadlt meg, lland sztklje leszen, mely ttlenkedni nem engedi. Nyilvn erre a haszonra tekintett Dvid, midn a trvnyt ama kivl jelzkkel magasztalta (Zsolt. 19:8 s kv.): „Az rnak trvnye tkletes, a lleknek megeleventje. Az rnak parancsolatai igazak, megvidmtjk a szivet. Az r parancsolata tiszta, megvilgostja a szemeket stb.” Majd (Zsolt. 119:105): „Az n lbamnak szvtneke a te igd s az n svnyemnek vilga”; s mg szmtalan ily kifejezs, amelyek amaz egsz zsoltrban elfordlnak. Az efflk nem ellenkeznek Pl kijelentseivel, amelyek megmutatjk, nem azt, hogy a trvny az jjszletetteknek min hasznos nyjt, hanem, hogy a trvny az jjszletetteknek min hasznot nyjt, hanem, hogy a trvny magtl mit adhat az embernek. Itt pedig azt nekli meg a prfta, hogy mily nagy haszonnal neveli a trvny olvassa ltal az r azokat, akiknek lelkbe az engedelemre val kszsget beleheli s nem csupn a parancsokat emeli ki, hanem a dolgokhoz hozzfztt kegyelem-igretet, amely egyedl cselekszi azt, hogy ami keser, megdesedjk. Mert mi lehetne kevsb kedves a trvnynl, ha ez csak kvetel s fenyeget, flelemmel gytri a lelket s rettegssel aggasztja? Klnsen pedig azt mutatja meg Dvid, hogy a trvnyben a kzbenjrt fogta meg, aki nlkl semmi gynyrsg s igaz rm nincs.
13. Mivel ezt a klnbztetst nmely tudatlan emberek nem kpesek megtenni, az egsz Mzest haragosan lkik flre s a trvny mindkt tbljnak istenhozzdot mondanak, mivel persze gy vlekednek, hogy keresztynekhez illetlen dolog az, ha ahoz a tudomnyhoz ragaszkodnak, amely a hall szolglatt tartalmazza. Ez az istentelen vlekeds maradjon tvol lelknktl; mert Mzes szpen tantotta, hogy a trvnynek, mely a bnsknl csak hallt szlhet, a szentekben sokkal tbb s kivlbb hasznot kell hajtania. Mert midn a hall eltt llott, npnek ezt parancsolta: „Vegytek szivetekbe mindezeket az igket, melyekkel n bizonysgot teszek ellenetek e mai napon s parancsoljtok meg fiaitoknak, hogy megrizzk s megtartsk e trvny minden igit. Mert nem hibaval ige, hogy megutltatnk tletek, hanem ez a ti letetek”. Ha senki nem tagadhatja, hogy a trvnyben az igazsg tkletes pldakpe tnik elnk, akkor az igaz s helyes letre vagy egyltaln nem kell semmi szably, vagy attl nem szabad eltvoznunk. Mivel az letnek nincs tbb, hanem csak egy lland s hajthatatlan szablya. Ezrt mivel Dvid azt mondja, hogy az igaz embernek lte a trvny felett val elmlkeds kzt telik el (Zsolt. 1:2), ezt ne csak egy korszakra vonatkoztassuk, mivel mind a vilg vgig minden egyes korra igen illik; se azrt meg ne rettenjnk, vagy az ilynem tantstl vissza ne riadjunk, mivel sokkal magasabb fokon ll szentsget ir elnk, mint aminre mi kpesek vagyunk, mg testnk brtnt hordozzuk.
Mert mr nem jr el velnk szemben kemnylelk vgrehajt gyannt, aki mg az adssgot nem trlesztjk, meg nem elgszik, hanem ebben a tkletessgben, melyre minket biztat, oly clpontot tz elnk, amely fel egsz letnkben trekednnk p oly hasznos, mint ahogyan megfelel hivatsunknak. Ha erre a clra trekedni meg nem sznnk, helyesen van. Mert ez a mi egsz letnk olyan, mint egy versenyplya, melyet ha egyszer megfutottunk, az r megengedi, hogy azt a clt, amely fel trekvseink most csak messzirl iparkodnak, vgre-valahra elrjk.
14. Most teht, mivel a trvnynek a hivekkel szemben buzdt ereje van, nem oly ereje, mely azoknak lelkiismerett tokkal ktelezi, hanem amely restsgket lland korholssal elzi s tkletlensgket ostorozza, sokan, midn a trvny tka all val ezen flszabadulst akarjk jelezni, azt mondjk, hogy a trvny a hivekkel szemben eltrltetett (itt mg az erklcsi trvnyrl van sz), nem hogy ez tn mr nem parancsolja azoknak, ami helyes, hanem csak, hogy tbb ne az legyen szmunkra, ami azeltt volt; azaz hogy azoknak lelkiismerett rettentssel s megdbbenssel ne krhoztassa s el ne vesztse. s valban a trvny eltrlst Pl vilgosan tantja. S hogy ezt az r is hirdette, vilgos abbl, hogy ama vlekedst, hogy a trvnyt megrontja, meg nem cfolta volna, ha e vlemny ok nlkl s valamely rgy nlkl a zsidk kztt nem tmadhatott, hihet, hogy tantsnak tves magyarzatbl eredt, amint hogy majdnem az sszes tvelygsek az igazsgbl szoktk venni eredetket.
Mi pedig, hogy meg ne botoljunk ugyanabban a kben, vizsgljuk meg alaposan, hogy a trvnybl mi trltetett el s mi maradt mindeddig rvnyben. Mikor az r arrl tesz bizonysgot (Mt 5:17), hogy nem a trvny eltrlsre, hanem annak betltsre jtt, s hogy mg a menny s fld elmulik, addig a trvnybl egy jta, vagy pontocska sem mulik el, mignem abbl mindenek beteljesednek: elgg megersti, hogy a trvny irnt val engedelmessgbl az jvetele ltal semmi el nem trltetett. S mltn, mivel inkbb azrt jtt, hogy a trvny thgst orvosolja. Teht Krisztus ltal srtetlenl megmarad a trvny tudomnya, amely a maga tantsval, intsvel, dorglsval, javtsval minden jcselekedetre kpess tesz s elkszt bennnket.
15. Amit pedig Pl a trvnynek tkrl mond, bizonyos, hogy nem vonatkozik magra a trvny oktat tisztre, hanem csupn arra az erejre, mely a lelkiismeretet bilincsbe veri. Mert a trvny nem csupn tant, hanem parnacsollag kvetel is, amit kivn. Ha parancsolatt vgre nem hajtjuk, vagy ha a ktelessgtl nmi rszben eltrnk, az tok villma sujt le bennnket. Ezt mondja az apostol (Gal. 3:10), hogy valaki a trvny cselekedetibl vannak, tok alatt vannak, mert meg vagyon irva: „tkozott, valaki meg nem marad azokban, melyek megirattak a trvnynek knyvben, hogy azokat cselekedje”. Azt pedig, hogy a trvny cselekedetei alatt vannak, azokrl mondja, a kik igazsgukat nem a bnk bocsnatba helyezik, amely ltal a trvny szigora all felszabadulunk. Azt tantja teht, hogy a trvny bilincsei all fel kell szabadulnunk, ha nem akarunk azok alatt nyomorultl elveszni. De micsoda bilincsek all? Annak a zordon s ellensges kvetelsnek bilincsei all, mely jognak teljessgbl semmit sem enged s egyetlen vtket sem hagy bntets nlkl: „Hogy ez toktl Krisztus minket megvltson, ln rettnk tokk” (Gal. 3:13 s 4:4). „Mert meg vagyon irva: tkozott, valaki fn fgg”. A kvetkez rszben eladja, hogy Krisztus azrt vettetett a trvny al, hogy azokat, akik a trvny alatt voltak, megvltan. De ennek is ugyanaz az rtelme. Mert folytatlag hozzfzi e szavakat is: „hogy a fiuk jogt fiuv fogadtatsunk ltal nyerjk”. Mit jelent ez? Bizonyra azt, hogy ne hordozzuk az rks szolgasg terht, amely lelkiismeretnket a hall szorong flelmvel tartja lektve. Emellett mindig rendthetetlen igazsg marad az, hogy a trvny tekintlye srtetlenl fennll, gy, hogy folyton ugyanazon tisztelettel s engedelmessggel kell azt elfogadnunk.
16. Msknt ll a dolog a szertartsokkal, melyek nem hatsukra, hanem egyedl hasznlatukra nzve trltettek el. Hogy pedig azoknak az eljvetelvel Krisztus vetett vget, annl kevsb srti szentsgket, hogy inkbb annak emelsre s dicssgre szolgl. Mert valamint a rgi npnek haszontalan ltvnyossgot nyujtottak volna, ha nem Krisztus hallnak s feltmadsnak ereje lett volna megmutatva azokban, gy manapsg, ha meg nem szntek volna, nem lehetne eldnteni, hogy min clra voltak rendelve. Ezrt Pl, bebizonytani akarvn, hogy megtartsuk nemcsak flsleges, hanem egyenesen kros, azt tantja, hogy csak rnykok voltak, melyeknek valsga (teste) Krisztusban jelen meg szmunkra (Kol. 2:17). Ltjuk teht, hogy azoknak eltrlse ltal az igazsg sokkal jobban tndkl, mint ha mg most is messzirl s mintegy ftyollal eltakarva brzolnk Krisztus, aki mr nyilvn megjelent.
Krisztus hallakor is azrt szakadt kt rszre a templom krpitja (Mt 27:51), mivel mr megjelent a mennyei javaknak az az l s tiszta kpe, mely azeltt csak homlyos vonsokkal volt kibrzolva, amint a zsidkhoz irt levl szerzje mondja (Zsid. 10). Erre vonatkozik Krisztusnak ama kijelentse is (Luk. 16:16), „hogy a trvny s prftk Keresztel Jnosig voltak, az idtl fogva kezddtt Isten orszgnak hirdetse”. Nem gy kell ezt rtennk, mintha attl a tantstl, melyben az dvssg s rklet remnye foglaltatik, a szent atyk meg lettek volna fosztva, hanem gy, hogy csak messzirl s csak kdftyolba takarva szemlltk azt, amit ma teljes fnyben ltunk. Hogy pedig Isten egyhznak az ily elemi oktatsoknl mrt kellett magasabbra emelkednie, megmagyarzza Keresztel Jnos (Jn. 1:17): „Mert a trvny Mzes ltal adatott, de a kegyelem s a valsg a Jzus Krisztus ltal lett”. Mivel br a rgi ldozatokban Isten kiengeszteldse meg volt igrve, s a szvetsg ldja Isten atyai szeretetnek biztos zloga volt, mindez hibaval rnyk lett volna, ha nem alapult volna Krisztus kegyelmn, melyben egyedl van szilrd s rk llandsg. Ktsgtelen igazsg gyannt lljon teht elttnk az, hogy br a trvny szertartsainak gyakorlata megsznt, mindazltal megsznskbl jobban megismerhet, hogy mily nagy hasznuk volt Krisztus eljvetele eltt, ki midn hasznlatukat megszntette, erejket s hatsukat sajt hallval pecstelte meg.
17. Valamivel tbb nehzsg rejlik abban az okban, melyet Pl jegyez fel(Kol. 2:13): „s titeket, kik megholtatok vala a bnkben s a ti testeteknek krlmetletlensgben, vele egytt megeleventett, megbocstvn nktek mindenbneiteket s eltrlvn a ceremniknak ellennk val keznk irst, mely nknk ellennk vala s azt haszontalann tev, a keresztfra azt flfesztvn” stb. Mert gy ltszik, mintha a trvnynek eltrlst valamivel tovbb terjeszten ki s azt lltan, hogy annak rendelseivel neknk mr semmi dolgunk sincs. Tvednek ugyanis, akik e kijelentst az erklcsi trvnyre vonatkoztatjk, gy rtelmezve mgis, hogy ennek inkbb krlelhetetlen szigora, nem pedig tantsa trltetett el.
Msok alaposabb megfontols trgyv tvn Pl szavait, beltjk, hogy azok voltakpen a szertartsi trvnyre vonatkoznak s kimutatjk, hogy Pl a trvny sz alatt gyakran a szertartsi trvnyt szokta rteni. Mert az efezusiakhoz is gy szl (2:14): „ a mi bkessgnk, ki mind a kt nemzetsget eggy tette s a kzbevetett falnak vlaszt elrontotta. A parancsolatoknak trvnyt, mely sok kls rendtartsokban helyheztetett volt, az teste ltal eltrltte, hogy ama kettbl magban egy j embert teremtene.” Ktsgtelen, hogy e helyen a szertartsokrl van sz, mivel az apostol vlaszt falat emlt, mely a zsidkat a pognyoktl elvlasztotta. Elismerem ugyan, hogy az elbbi magyarzatokat emezek jogosan visszautastjk, de gy ltom, hogy az apostol gondolkodst ez utbbiak sem tudjk vilgosan feltntetni. Mert mindenkpen helytelennek ltom, hogy e kt szentirsi helyet minden tekintetben sszehasonltjk. Pl, midn az efezusiakat biztostani akarta afell, hogy felvtettek Izrael trsasgba, azt tantja, hogy az az akadly, mely hajdan elvlaszt ket, elvtetett.
Ez akadly pedig a szertartsokban rejlett. A mosakodsok s ldozatok szertartsai ugyanis, melyek a zsidkat az rnak szenteltk, klntettk el ket a pognyoktl. – Ki nem ltja azonban, hogy a kolossbeliekhez irott levlben fensgesebb titok van rintve. Itt is a mzesi vallsi gyakorlatokrl folyik ugyan a vita, melyekre az lapostolok r akartk volna knyszerteni a keresztyn npet, de amint a galatkhoz irott levlben az apostol a vitt magasabb szempontok al helyezi s mintegy eredetre viszi vissza, azonkpen jr el ezen a helyen is. Mert ha a szertartsokban semmi mst nem akarsz ltni, csak azt, hogy azokat szksgkpen meg kell tartani, mire val volt azokat ellennk szl kziratnak nevezni? S emellett szabadulsunkat majdnem egszen mrt helyezte e kzirat eltrlsbe? Ezrt maga a dolog szinte kiltja, hogy itt valami bensbbet kell gondolnunk. n pedig hiszem, hogy az apostol kijelentsnek vilgos rtelmhez jutottam, ha olvasim igaznak elismerik azt, amit Augustinus valahol nagy igazn irt, st amit egyenesen az apostol vilgos szavaibl mertett, hogy t. i. a zsid szertartsokban inkbb a bnk megvallsa, nem pedig azok kiengesztelse volt meg.
Az ldozatokkal ugyanis mi egyebet mveltek, mint hogy hallra mlt bnsknek vallottk magukat, kik a maguk szemlyt vg-marhkkal helyettestettk. Mire szolgltak tisztt szertartsaik msra, mint arra, hogy tiszttalannak bizonytsk magukat? Igy gyakran megjult bnnken s tiszttalansguknak kzirsa, de a tanusgttelben nem volt floldozs. Ezrt irja az apostol (Zsid. 9:15), hogy Krisztus hallnak kzbenjrsa ltal vltsgot nyertek azok a bnk, melyek voltak az els testmentum alatt. Mltn nevezi teht a szertartsi trvnyeket az apostol kziratoknak, melyek ellensgei voltak azoknak, kik e szertartsokat vgeztk, mivel ezek ltal krhozatukat s tiszttalansgukat nyiltan elismertk. E tekintetben az sem kpez nehzsget, hogy azok a rgi atyk is velnk ugyanegy kegyelemben voltak rszesek. Mert ezt a kegyelmet a Krisztusban nyertk el s nem azokban a szertartsokban, melyeket ezen a helyen az apostol Krisztustl elklntve trgyal, mivel ha akkor is gyakoroltk volna ezeket a szertartsokat, a Krisztus dicssgt elhomlyostottk volna.
Ltjuk teht, hogy a szertartsok, ha nmagukban vizsgljuk ket, teljesen megfelelleg neveztetnek oly kziratoknak, melyek az emberek dvssgnek ellene vannak, mivel mintegy nneplyes eszkzk voltak arra, hogy azok ktelezettsgt tanustsk. Mikor teht e kziratokkal a ker. egyhzat ismt bilincsbe akartk verni az lapostolok, Pl apostol azoknak mlyebb jelentst ismtelve, nem ok nlkl figyelmezteti a kolossbelieket arra, hogy visszaslyednek, ha eltrik, hogy az lapostolok ily mdon ismt igjuk al vessk ket. Mert ezltal egyuttal Krisztus jttemnye is elvtetik tlk, amennyiben , miutn mr egyszer az rk kiengesztelst vgrehajtotta, ama mindennapi szertartsokat eltrlte, melyek csak a bnk megpecstlsre voltak ersek, de azoknak eltrlsre egyltaln nem voltak kpesek.