TDIK FEJEZET. Azoknak az ellenvetseknek cfolata, melyeket a szabad akarat vdelmre szoktak felhozni.
1. Az emberi akarat szolgasgrl, gy tnhetnk fl, hogy mr eleget beszltnk, ha azok, akik a szabad akarat hazug kpzetvel veszlybe prbljk dnteni azt, velnk szemben vlemnynk megingatsra nhny rvet fl nem hoznnak. Els sorban nhny kptelen lltst hordanak ssze, hogy azokkal gyllsg trgyv tegyk azt, mint ami a kznsges jzan sszel is homlokegyenest ellenkezik, aztn szentirsi bizonytkokkal vonulnak fel harcra ellene. Mindkt mesterkedst sorban visszaverjk.
Ha a bn – mondjk – szksgkpen trtnik, megsznik bn lenni; ha pedig nkntes: gy elkerlhet. Ez volt Pelagius fegyvere is Augustinus ellen vvott harcban, kinek nevvel mindazltal addig nem akarjuk terhelni ket, mg elbb a dologbl magbl be nem bizonytjuk lltsunk igaz voltt. Tagadom teht, hogy a vtek annak kvetkeztben, hogy szksgszer, kevsb volna neknk betudhat; viszont tagadom, hogy ebbl az kvetkeznk, amit k lltanak, hogy t. i. a bn, mivel nkntes, kikerlhet. Mert ha valaki Istennel akar prlekedni s az ittele all azzal az rggyel akar meneklni, hogy mskpen nem lehetett, az ilyen ember szmra megvan ksz feleletnk, melyet egyebtt hoztunk fel, hogy t. i. nem a teremts, hanem a termszet megromlsa kvetkeztben trtnik, hogy az ember a bn fogsgba kerlve nem kpes mst akarni, csak a rosszat. Mert honnan ered egyebnnen az a tehetetlensg, mellyel az istentelenek szivesen lepleznk magukat, hanemha onnan, hogy dm nknt adta magt a Stn zsarnoksga al? Onnan van teht bnssgnk, amelynek ktelkei mintegy lncon tartanak minket, hogy az els ember elprtolt alkotjtl. ha teht az elprtols vdja mltn fennll az sszes emberekkel szemben, ne gondoljk, hogy azzal a szksgszersggel, melyben magban krhozatuk nyilvnval okt szemllhetik, mentegethetik magukat. Ezt fentebb mr vilgosan kiejtettem s pldt mutattam magban az rdgben, amelybl kitnt az, hogy nem kevsb szabad akaratbl vtkezik az, aki szksgszerleg vtkezik, amint viszont a vlasztott angyalokban uralkod akarat br elhajlthatatlan a jtl, mgsem sznikmeg akarat lenni. Ugyanezt tantja blcsen Bernardus is, midn azt mondja,* hogy azrt vagyunk nyavalysabbak, mivel szabad akaratbl ered ez a szksg, amely mindazonltal minket, akik uralma al adtuk magunkat, aknt szorongat, hogy a bnnek lesznk szolgiv, mint fentebb eladtuk. Bizonytsuk msodik tagja hibs, mivel az akarsrl helytelenl kvetkeztet a szabadsgra, mi pedig mr elbb bebizonytottuk, hogy akaratbl van az is, ami ennek daczra sincs a szabad vlasztsnak alrendelve.
2. Hozzteszik, hogy ha nem az akarat szabad vlasztsbl jnnnek ltre gy az ernyek, mint a bnk, nem volna kvetkezetes, hogy az ember akr bntetssel sujtassk, akr jutalmat nyerjen. Megvallom, hogy ezt az rvet, br Aristotelestl szrmazik, Chrysosthomus s Hieronymus is hasznljk hellyel-kzzel.* S maga Hieronymus sem titkolja, hogy e bizonytk nagyon ismeretes volt a pelagianusok eltt s azoknak szavait is idzi: „Ha Istennek kegyelme munklkodik bennnk, teht nem mi, akik nem munklkodunk, hanem e kegyelem nyer koszort”. A bntetsre vonatkozlag azt felelem, hogy ez mltn vettetik rnk, mint akiktl a vtkezs bne szrmazik. Mert mi klnbsget tesz vajjon szabad, vagy szolgai akarattal vtkezik-e az ember, ha egyszer szabad kivnsgbl vtkezik; klnsen minthogy az ember abbl bizonyl bnsnek, hogy a bnnek szolglata alatt van?
Ami az igazsg jutalmt illeti, bizony nagy kptelensg, ha megvalljuk, hogy az inkbb Isten jsgtl, mint tulajdon rdemnktl fgg! Hnyszor elfordul Augustinusnl az az llts, hogy Isten nem a mi rdemeinket, hanem sajt ajndkait koronzza meg s hogy jutalomnak nem az neveztetik, ami rdemnkrt jr, hanem ami a mr gyis bsges kegyelem alapjn adatik neknk. Bizonyra leselmjleg szlelik, hogy az rdemek szmra egyltaln nem marad fenn hely, ha azok nem a szabad akarat forrsbl jnek el; de hogy ezt oly igen kptelen dolognak tntetik fel, abban nagyon tvednek. mert Augustinus sem habozik lpten-nyomon szksgszernek tantani azt, amit ezek olyan nagy bnnek tartanak megvallani; mint amikor azt mondja pl.:* „Milyen akrmely embernek az rdeme? Mikor az, ki egyedl szabad s megszabadt a bnktl, nem kteles jutalommal, de ingyen val kegyelemmel eljn, mindeneket bnsknek tall”. Ugyancsak mondja ezt is:* „Ha az adatik neked, ami jr, bntetend vagy. Mi lesz azrt? Isten nem a megillet bntetst adta nked, hanem azt a kegyelmet ajndkozza, mellyel nem tartozik. Ha megfosztva akarsz lenni a kegyelemtl, hnytorgasd rdemeidet”. Egyebtt gy ir:* „Magadtl semmi vagy; a bnk a tieid, az rdemek pedig Isteni. Bntets jr neked s midn elj a jutalom, nem rdemeidet, hanem sajt ajndkait koronzza meg”. Ugyanily rtelemben tantja msutt,* hogy nem a kegyelem szrmazik az rdembl, hanem az rdem a kegyelembl. S kevssel ksbb arra a kvetkeztetsre jut, hogy Isten az ajndkaival mindenrdemet megelz, hogy azokbl az rdemeit kihozhassa, s hogy azokat mindenestl fogva ingyen ajndkozza, mivel mit sem tall, amibl minket dvzthessen. De mi szksg egy egsz sereg idzetet felsorolni, mikor lpten-nyomon hasonl mondsokra bukkanunk irsaiban?
De e tvelygsbl az apostol mg inkbb megszabadtja ket, ha meghalljk, hogy mely forrsbl vezeti le a szentek dicssgt. „Akiket elvlasztott, el is hivta, akiket elhivott, azokat meg is igaztotta; akiket megigaztott, meg is dicstette” (Rm. 8:29–30). Mirt koronztatnak meg teht a hivk az apostol tanusga szerint? (II. Tim. 4:8) Mivel k az r irgalmassga s nem sajt sernysgk kvetkeztben vlasztattak, hivattak el s igazultak meg. Tvozzk ht tlnk az a balga flelem, hogy eztn nem leszen semmi rdem sem, ha a szabad akarat meg nem ll! Mert igen balga dolog attl megrettenni s meneklni, amire minket a Szentirs hv. „Ha vettl valamit, mit kevlykedel – mondja az apostol (I. Kor. 4:7) – mintha nem vetted volna?” Ltni val ebbl, hogy az apostol azrt veszen el mindent a szabad akarattl, hogy az rdemeknek helyet ne hagyjon. Mindazonltal, amint Istennek jvolta s kegyessge kimerthetetlen s sokfle, kegyelmi ajndkait, melyeket velnk kzl, mivel tulajdonunkk teszi azokat, szinte gy jutalmazza meg, mintha a mi tulajdon ernyeink volnnak.
3. Hozzteszik azt, ami gy tnhetik fel, mintha Chrysosthomus* mvbl vettk volna, hogy t. i., ha a mi akaratunknak az a tehetsge nem volna, hogy a jt, vagy a rosszat megvlassza, akkor azoknak, kik ugyanazon termszetnek rszesei, mindannyijuknak jknak, vagy rosszaknak kellene lennik. S ettl nem igen messze jr, brki legyen is annak a mnek szerzje, mely a „Pognyok elhivsrl” cmmel Ambrosius neve alatt forog kzkzen, midn gy vlekedik, hogy a hittl soha senki sem prtolna el, ha Isten kegyelme szmunkra a vltozandsg llapott meg nem hagyta volna. Csodlatos dolog, hogy ebben oly nagy frfiak magukrl annyira megfeledkeztek! Mert hogyan nem jutott eszbe Chrysosthomusnak, hogy Isten elvlasztsa az, ami az emberek kztt eknt klnbsget tesz? Mi ugyan egyltalban nem rettegnk attl, hogy megengedjk, amit Pl oly nagy ervel bizonyt, hogy t. i. mindenek egyetemben megromlottak s a gonoszsgra adtk magukat; de vele egytt hozztesszk, hogy Isten irgalmassgbl trtnik, hogy mindnyjan a veszedelemben nem maradnak.*
Mivel teht termszetszerleg valamennyien egyenl betegsgben sinyldnk, egyedl azok plnek fl, kikre Istennek az gygyt kezt kinyjtania tetszett. Msok, akiket igaz itletbl mellz, sajt undoksgukban senyvednek, mg vgl megemsztetnek. Ugyaninnen van az is, hogy nmelyek mindvgig kitartanak, msok alig kezdik meg plyafutsukat, mris elesnek. Mert ht maga a kitarts is Isten ajndka, mellyel nem ajndkoz meg mindenkit, klnbsg nlkl, hanem csak akiknek akarja, azoknak osztogatja azt. Ha annak a klnbsgnek okt keresi az ember, hogy mirt llnak meg szilrdan nmelyek s mirt ingadoznak lhatatlanl msok, egyb ok elttnk nem bizonyos, csak az, hogy amazokat az r hatalmval megersti s megtartja, hogy el ne vesszenek, ezeknek pedig, hogy az llhatatlansgnak bizonyt pldi legyenek, nem adja ugyanazt az ert.
4. Ezen fell azt hozzk fl ellennk, hogy hiba unszolnnak bennnket s az intelmek is flslegesek volnnak, s nevetsgesek a feddzsek, ha nem a bnstl fggene, hogy engedelmeskedjk-e vagy nem. Mivel hajdan hasonl dolgokat lobbantottak Augustinus szemre is, knytelen volt megirni a fenytkrl s a kegyelemrl szl knyvet. Br abban mindezeket bven megcfolja, mindamellett krlbell ebben sszegezi nzett ellenfeleivel szemben: „h ember, a parancsolatban ismerd meg, hogy mit kell cselekedned; megjobbulsodban ismerd meg, honnt kell venned azt, amire szert akarsz tenni”. Majdnem ugyanez a tartalma a llekrl s a betrl irott knyvnek, melyben azt tantja, hogy Isten az trvnynek parancsolatait nem mri emberi erhz, hanem midn megparancsolta azt, ami igaz, ingyen adja vlasztottainak az ert annak betltsre. Nem is szksges e trgyrl hosszasan vitatkoznunk. Els sorban nem egyedl llunk ez gyben, hanem velnk van Krisztus s az sszes apostolok. m meglssk amazok, mint kerlnek ki gyztesen abbl a harcbl, melyet ily ellenfelekkel kezdenek.
Krisztus, aki azt bizonytja, hogy nlkle semmit sem cselekedhetnk (Jn. 15:5), vajjon ezrt kevsb feddi-e s dorglja-e azokat, akik kivle gonoszt cselekedtek?Vagy kevsbb buzdtja-e azrt ket, hogy ki-ki jcselekedetekre adja magt? Mily szigoruan dorglja Pl apostol a korinthusbelieket a szeretet elhanyagolsa miatt? s mgis utljra azt kri, hogy a szeretetet az r adja meg nkik. A rmaiakhoz irott levlben pedig azt bizonytja (9:16), hogy „nem az a vlaszts, akinek akaratja vagyon, sem az, aki fut, hanem a knyrl Isten”. Mindamellett sem sznik meg tovbb is inteni, buzdtani s fenyteni ket. Mrt nem vonjk teht krdre az Urat, hogy ne zzn jtkot azzal, hogy azt kvnja az emberektl, amit egyedl csak maga adhat meg s azt bnteti, amit kegyelme hinya kvetkeztben kvetnek el? Mrt nem szltjk fel Plt, hogy kimletes legyen azok irnt, akiknek nincs hatalmukban, hogy akarjanak, vagy fussanak, hacsak ell nem jr Isten irgalma, amely most elhagyta ket? Mintha bizony nem volna az rnak kitn oka arra, hogy ekknt tantson bennnket, mely ok nyilvnval is azok eltt, akik azt buzgn keresik.
Hogy a tants, az ints s a fedds mennyit tehet magtl a lleknek megvltoztatsra, megmutatja Pl, mikor azt irja (I. Kor. 3:7), hogy sem az, aki plntl, sem az, aki ntz nem munkl hathatsan, hanem csak az r, aki elmenetelt ad. Ekpen ltjuk, hogy Mzes szigoran rvnyt szerez a trvny parancsolatainak s a prftk is ersen vdelmezik e parancsolatokat s megfenyegetik azok ltalhgit; mindamellett megvalljk, hogy az emberek vgl is akkor lesznek blcsekk, mikor nekik a beltsra val sziv adatok s hogy Isten sajt munkja a szivek krlmetlse, a ksziv helyett hsszivnek adsa, trvnynek az elmbe val beirsa ltal annak vghezvitele, hogy a tants foganatos legyen.
5. Mi cljuk van teht az intseknek? Bizonyra az, hogy, ha az istentelenek megtalkodott szivvel megvetik azokat, tanubizonysgl legyenek ellenk a jvendben, mikor Isten itlszke el kerlnek. St mr most is kinozzk s gytrik azoknak lelkiismerett, mert brmily gnyosan nevet is a vakmer ember az ily intseken, helytelenteni mg sem kpes azokat. Mit cselekedjk azonban a nyavalys emberke, – mondhatnd – midn a sziv meglgytsa, mely szksges az engedelemre, megtagadtatik tle. De ht mirt keres kifogst, ha a megkemnyedst senkinek msnak nem tulajdonthatja, csak nmagnak? Ennlfogva az intseknek ereje akarva-nemakarva lesujtja az istenteleneket, akik pedig oly igen kszek volnnak, ha lehetne, ez intseket kijtszani.
F hasznukat azonban a hivekre val hatsukban kell vizsglnunk, kikben, valamint mindent Szentlelke ltal visz vgbe az r, gy igje eszkzt sem mellzi s azt magt nem hatstalanl hasznlja, lljon teht meg, ami igaz, hogy t. i. a kegyesek egsz ereje Isten kegyelmn alapszik a prftknak ama kijelentse szerint (Ez. 11:19): „j szivet adok n nekik, hogy az n parancsolatomban jrjanak”. Azt a kifogst teszed azonban, hogy a kegyesek mrt intetnek tisztkre s mrt nem hagyatnak a Szentllek kormnyzsra, mire valk velk szemben a biztat intsek, ha nem kpesek jobban sietni, mint amennyire a Szentllek serkentse viszi ket? Mrt fenyttetnek meg, ha midn az trl letrtek, a test szksgszer gyengesge folytn buktak el? De ki vagy te, oh, ember, hogy trvnyt szabsz az Istennek? Ha azt akarja, hogy pen annak a kegyelemnek elfogadsra, amelynl fogva trtnik, hogy az ember az intsnek engedelmeskedik, ints ksztsen minket el, vajjon mrt acsarkodol ez intzkeds ellen? Ha az intsek s fenytsek az isenflknl semmi egybre nem volnnak is jk, mint arra, hogy bnnel vdoljk ket, mr csak ezrt sem mondhatnk teljesen haszontalanoknak. Most, midn a bensnkben hat llek ltal a j irnti vgyds lngra gyjtsra, a restsg elzsre s arra, hogy a hamissgra val kvnsg s mrges gynyrsg elvtessk bellnk, viszont pedig ennek meggyllsre s megutlsra oly sokat tehetnek: ki merszeln azt fecsegni, hogy haszontalanok? Ha valaki vilgosabb feleletet kivn, im itt van: Isten az kivlasztottaiban kettsen munklkodik: belsleg a Szentllek, klsleg az Ige ltal. Szentlelkvel midn elmjket megvilgostja s szivket az igazsg szeretsre s kvetsre formlja, j teremtmnyekk teszi ket. A szent igvel ugyane megjhods keressre, kivnsra s megnyersre indtja ket. Mindkett ltal keznek hat erejt gyakorolja osztogatsnak mdja szerint. Midn az igt a megvetetteknek hirdetteti, nem ugyan azoknak megjobbtsra, hanem ms clra teszi alkalmass, arra t. i., hogy lelkiismeretk bizonysgttelvel a jelenben hborgassa s az tlet napjra mg inkbb menthetetlenekk tegye ket. Ekpen Krisztus, br kijelenti, hogy hozz senki nem megyen, hanem akit az Atya von s hogy a vlasztottak akkor mennek hozz, mikor az Atytl mr hallottak s tanltak (Jn. 6:44 s 45), tanti tisztt mgsem hanyagolja el, hanem szavval sernyen hivogatja maghoz azokat, kiknek belsleg a Szentllektl kell tanulniok, hogy valami elhaladst tehessenek. Pl apostol meg arra figyelmeztet (II. Kor. 2:16), hogy a tants nem hibaval a megvetetteknl, mert ez rjuk nzve hallnak illatja a hallra, mindamellett Istennek kedves illat.
6. A szentirsi bizonytkok sszehalmozsban nagyon sernyek s azrt teszik ezt oly buzgalommal, hogy ha mr egyszer a bizonytkok slyval nem tehetik, legalbb azoknak szmval hallgattassanak el. De mint a harcban, midn kzi tusra kerl a dolog, a harciatlan sokasg, brmely mutats s diszes ltvnyt nyjt is, nehny tst kapva azonnal fejevesztetten sztszrdik s megszalad, gy neknk is igen knny dolog azokat bizonytkaik tmegvel egyetemben sztverni. Mivel ugyanis azok a szentirsi helyek, melyekkel velnk szemben visszalnek, majdnem mind ugyanazt a clt szolgljk, mihelyt sajt osztlyaikba sztosztjuk ket, nagy rszkre egyetlen felelet elg lesz s nem lesz szksg az egyes helyek megfejtsre nagyobb fradsgot fordtani.
A fslyt azokra a parancsokra helyezik, melyekrl azt gondoljk, hogy kpessgeinkhez gy hozz vannak szabva, hogy amirl csak bebizonyl, hogy azok kvetelik, szksgszerleg meg is tudjuk cselekedni. Azrt megvizsglnak minden parancsolatot s azok szerint mrik erink nagysgt. Mert – gy szlnak – vagy gnyt z bellnk Isten, midn szentsget, kegyessget, engedelmessget, tisztasgot, szeretetet s szeldsget parancsol, midn a tiszttalansgot, blvnyozst, fertelmessget, haragot, kapzsisgot, ggt s az ezekhez hasonlkat megtiltja, vagy pedig csak olyanokat kivn tlnk, amelyek hatalmunkban llanak. Tovbb mindazokat a parancsokat, amelyeket sszehordanak, hrom csoportba lehet felosztani. Nmely parancsok az istenhez val els megtrst kvetelik, msok egyszeren a trvny megtartsrl szlanak, ismt msok azt parancsoljk, hogy Isten elfogadott kegyelmben szilrdan meglljunk. Szljunk mindezekrl ltalban s aztn trjnk t az egyes csoportokra.
Az emberek kpessgeit az isteni trvny parancsolataira kiterjeszteni mr rgtl fogva ltalnos kezdett lenni s gy ltszik, mintha volna benne valami igaz, tnyleg azonban ez az eljrs a trvny durva nem ismersbl eredt. Mert azok, akik igen nagy bnnek tartjk, ha valaki azt mondja, hogy a trvny betltse lehetetlen, tudvalevleg leghathatsabban arra az ers bizonytkra tmaszkodnak, hogy a trvny egybknt hiba adatott volna. Mert pen gy beszlnek, mintha Pl sehol sem szlt volna a trvnyrl. Mert – krlek – mit jelentenek ezek a szavak: A bnk okrt adatott a trvny (Gal. 3:19); a bnnek ismerete a trvny ltal vagyon (Rm. 3:20); hogy a bn a trvny ltal j ltre (Rm. 7:7); hogy a trvny azrt jtt be, hogy a bn megnevekednk (Rm. 5:20)? Taln azt, hogy a trvny a mi erinkhez igazodik, mert klnben hiba adatott volna? St inkbb messze flttnk van, hogy tehetetlensgnket meggyzze. Bizonyra ugyancsak Pl meghatrozsa szerint a trvnynek vge s teljestse a szeretet (I. Tim. 1:5). De mikor azt kivnja, hogy a szeretet a thessalonikabeliek lelkt betltse, elgg megvallja (I. Thess. 3:12), hogy fleinkben a trvny eredmnytelenl cseng, ha azt a maga teljessgben Isten nem leheli szivnkbe.
7. Ha a Szentirs semmi egyebet nem tantana, mint azt, hogy a trvny az let szablyozja, amelyhez trekvseinket alkalmazni tartozunk, bizonyra n is ksedelem nlkl az nzetk mell llnk. De mivel a Szentirs a trvny sokszoros hasznt szorgalmasan s vilgosan fejtegeti elttnk, illend, hogy inkbb e magyarzat szerint vegyk vizsglat al, hogy min hatsa van a trvnynek az emberben. Ami a jelen trgyat illeti, ott, ahol a trvny elnkbe irta, hogy mit kell cselekednnk, azt is tantja, hogy az engedelmessgre szksges er is megvan Isten jsgbl s ezrt knyrgsekre hivogat, melyekkel krjk, hogy az megadassk neknk. Ha csupn a parancsolat llana elttnk minden gret nlkl, meg kellene prblnunk ernket, vajjon elgsges-e a parancsnak val engedelmessgre; de mikor egyszersmind igretek is vannak csatolva, melyek azt hirdetik, hogy az isteni kegyelem seglyben nem csak tmasztk, hanem teljes er van adva szmunkra, ez igretek bsgesen bizonytjk, hogy mi teljesen alkalmatlanok s nem csupn ertlenek vagyunk a trvny megtartsra. Ezrt ne hajtogassuk gy, hogy erink a trvny parancsolataival arnyosak, mintha Isten az igazsgnak azt a szablyt, melyet a trvnyben adni akart, a mi ertlensgnk csekly mrtkhez szabta volna. St inkbb azt vegyk fontolra az igretekbl, hogy magunktl mily kszletlenek vagyunk mi, akik minden tekintetben olyan igen rszorulunk Isten kegyelmre.
De vajjon tarthatjuk-e azt valszinnek – mondjk -, hogy az r tuskknak s kveknek sznta a trvnyt? Ezt elhitetni nem is prblja senki. Mert egyrszt az istentelenek sem kvek, vagy tuskk, mikor a trvnybl megtanulva, hogy szenvedlyeik Isten ellen trnek, nnn bizonysgttelk ltal vdlottak lesznek; de nem kvek s tuskk a kegyesek sem, midn ertlensgkre figyelmeztetve, a kegyelemhez meneklnek. Erre vonatkoznak Augustinusnak amaz nneplyes mondsai:* „Isten olyan dolgokat parancsol, melyeket mi meg nem tehetnk, hogy tudjuk, mit kell krnnk tle; nagy a parancsolatok haszna, ha az ember annyit enged a szabad akaratnak, hogy Isten kegyelme annl is inkbb tiszteltessk; a hit azt nyeri, amit a trvny parancsol, st a trvny azrt parancsol, hogy a hit elnyerje azt, amit a trvny parancsol; st Isten magt a hitet is megkivnja tlnk s nem tallja meg, amit kvetel, ha meg nem adja, hogy megtallhassa”. Ismt: „Isten adja, amit parancsol s parancsolja, amit akar”.
8. Mg vilgosabban lthat lesz ez, ha elsoroljuk a parancsolatoknak azt a hrom csoportjt, melyeket fentebb rintettnk. Isten gyakran parancsolja gy a trvnyben, mint a prftkban, hogy hozz trjnk. De ezzel ellenttben a prfta ezt kivnja (Jer. 31:18): „Trts meg engemet, Uram, s megtrek; mert minekutna megtrtl engemet, megbntam” stb. Azt parancsolja, hogy szivnket metljk krl. De Mzes ltal kijelenti, hogy e krlmetls a sajt keze ltal trtnik (V. Mz. 30:6). Lpten-nyomon kivnja a sziv megjhodst, de egyebtt azt bizonytja, hogy ezt is adja (Ez. 36:26). Amit pedig Isten igr, – mint Augustinus mondja* – nem mi cselekesszk szabad akarat, vagy termszet ltal, hanem maga cselekszi azt kegyelme ltal. S ez az a megfigyels, amit ugyan Ticonius szablyai kzt tdik helyen* elszmll, hogy t. i. tegynk klnbsget a trvny s az igretek, a parancsok s a kegyelem kztt. m prbljk meg azok, akik a parancsolatokbl llaptjk meg, hogy az ember mennyire kpes az engedelmessgre s vesztsk el istennek kegyelmt, azt a kegyelmet, amely ltal tltetnek be maguk a parancsolatok is.
A msodik fajtju parancsolatok azok az egyszer parancsok, melyek azt irjk elnk, hogy Istent tiszteljk, akaratnak engedelmeskedjnk, tle fggjnk, kivnsgt megtartsuk s tudomnyt kvessk. De vgtelen sok szentirsi hely van, amelyek azt bizonytjk, hogy brmi igazsg, szentsg s kegyessg csak van bennnk, az az ajndka. A parancsok harmadik fajbl van vve Plnak s Barnabsnak a hivekhez intzett ama buzdtsa, amelyet Lukcs ad el, hogy Isten kegyelmben maradjanak meg (Csel. 13:43). De hogy ezt a kitart ert honnt kell krnnk, arra ugyancsak Pl tant meg ms helyen. „Vgezetre – gymond (Ef. 6:10) – atymfiai, legyetek ersek az rban”. Mshol (Ef. 4:30) megtiltja, hogy a hivek Isten Szentlelkt kesersggel ne illessk, amely ltal megpecsteltettnk megvltatsunk napjra. De mivel azt, amit ott kvetel, ember nem kpes megcselekedni, a thessalonikabeliek szmra az rtl kri azt (II. Thess. 1:11); hogy t. i. mltztassa ket az szent elhivsra s tltse be az jvoltnak minden j akaratjt s a hitnek cselekedett bennk. pen gy jr el a korinthusbeliekhez irott II. levelben is, mikor az alamizsnrl beszlve, j s kegyes akaratukat gyakran dicsri, mindamellett kevssel ksbb hlt ad Istennek, ki Titusnak azt adta szivbe, hogy a serkents munkjt flvegye. Ha azrt Titus msok megintsre csak annyit mondhatott, amennyire ezt Isten bel adta, hogyan lehettek volna a tbbiek sajt akaratukbl kszek a cselekvsre, ha maga Isten nem igazgatta volna szivket.
9. Mind e bizonysgokat egyesek ravaszul gny trgyv teszik, mivel szerintk egyltaln mi sem gtolja, hogy sajt ernket is hozz ne szmtsuk s hogy az ertlen prblkozsoknak Isten segtsgre ne jjjn. A prftk irsaibl helyeket is idznek, melyekben megtrsnk munkja Isten s magunk kztt ltszik megoszlani. „Trjetek n hozzm, ezt mondja a seregek Ura, s ti hozztok trek” (Zak. 1:3). Hogy Isten minem tmogatsban rszest minket, fntebb kimutattam s nincs is szksg, hogy itt ismteljem. Csak azt az egyet akarom, hogy megengedjk nkem, hogy a trvny betltsre szksges tehetsget bennnk hiba keresik azrt, mivel a vele szemben val engedelmessget neknk az r parancsolja; amennyiben nyilvnval, hogy Isten minden parancsainak betltse cljbl egyrszt szksgnk van a trvnyad kegyelmre, msrszt az meg is igrtetett neknk. Mert ebbl kitnik, hogy Isten sokkal tbbet kivn tlnk, mint amennyit teljesteni kpesek vagyunk. s semmi szsztyrkods meg nem dntheti Jermisnak azt a mondst (31:32), hogy Istennek a rgi nppel kttt szvetsge rvnytelenn lett, mert az csak puszta irs volt s egybknt meg nem szenteltetik, csak ha a Szentllek jrul hozz, mely a sziveket az engedelmessgre formlja. Tvelygskkel nem egyezik a prftnak ama mondsa sem: „trjetek n hozzm s n tihozztok trek”. Mivel itt Istennek nem oly hozznk val trse van jelezve, mellyel szivnket a maghoz trsre megjtja, hanem amely ltal szerencss krlmnyeinkben megmutatja, hogy irnyunkban jakar s kegyelmes, aminthogy viszont nha haragjt szerencstlensgekkel mutatja meg. Mivel teht a nyomorusgok s csapsok szzfle fajtl gytrt np arrl panaszkodott, hogy Isten tle elfordult, azt vlaszolja, hogy jindulatt nem fogjk nlklzni, ha visszatrnek az igaz letre s hozza maghoz, ki az igazsgnak pldakpe. Gonoszl elcsavarjk ht ennek a helynek rtelmt, midn azt kvetkeztetik belle, hogy a megtrs munkja megoszlik Isten s az ember kztt. E dolgokat azrt rintettk rvidebben, mert e trgynak a trvny trgyalsnl lesz voltakpen helye.
10. rveiknek msodik csoportja az elbbivel rokon. Felhozzk az igreteket, melyeknek rtelmben az r a mi akaratunkkal kt szerzdst. Ilyenek: „Keresstek a jt s nem a gonoszt, hogy ljetek” (m. 5:14). „Ha engedelemmel hallgatndatok engemet, a fldnek javaival ltek. Ha pedig nem akartok engem hallgatni s ellenem jrtok, fegyver emszt meg titeket, mert az r szja szlott” (zs. 1:19–20). „Ha ez utlatossgot az n orcm ell elveted, el nem zettetel; ha a te Uradnak Istenednek szavt hallgatod, hogy megrizzed s megcselekedjed minden parancsolatit, melyeket n parancsolok ma nktek: teht tged a te Urad Istened e fldnek minden npnl feljebbvalv tszen” (Jer. 4:1; V. Mz. 28:1). S tbb efflk. azt gondoljk, hogy azok a jttemnyek, melyekkel minket az r az igreteiben megkinl, helytelen s nevetsges mdon utaltatnnak akratunk krbe, ha nem rajtunk llana, hogy azokat vagy llandkk tegyk, vagy meghiustsuk. Ezt a dolgot persze igen knny hosszas panaszokkal bvteni. „Kegyetlenl kignyol minket az r, mikor azt hirdeti, hogy az jvolta a mi akaratunktl fgg, ha ezzel az akarattal nem magunk rendelkeznk! Ugyan nagyszer volna Istennek e nagylelksge, ha jttemnyeit aknt nyjtja neknk, hogy bennnk egyltaln ne legyen kpessg azoknak lvezsre! Ugyan csods biztonsgban lehetnk azok fell az igretek fell, melyek csak azrt, hogy soha ne teljesljenek, lehetetlen feltteltl fggenek!” Az ily fajta igretekrl, melyekhez valamely felttel van fggesztve, egyebtt szlunk, hogy vilgossg derljn arra, hogy ez igretek lehetetlen betltsben semmi kptelensg sincs.
Ami pedig mostani fejtegetsnket illeti, tagadom, hogy az r kegyetlen gnyt z bellnk, mikor minket arra hivogat, hogy jttemnyeit rdemeljk meg, holott tudja rlunk, hogy mi erre egyenesen kptelenek vagyunk. Mert midn az igreteket Isten hivknek s hitetleneknek egyarnt adja, ez igreteknek mindkt flnl meg van a maguk haszna. Valamint parancsolataival a hitetlenek lelkiismerett ostorozza Isten, hogy felettbb kellemesen ne kjelegjenek vtkeikben, az itletrl teljesen megfeledkezve: gy az igretekben mintegy tanbizonysgot tesz ellenk, hogy az jsgra mennyire mltatlanok. Mert ki tagadhatn, hogy a legteljesebb mrtkben mltnyos s illend, ha az r azokkal teszen jt, akik tisztelik t? S azokat bnteti kemnyen, akik fensgt megvetik? Teht helyesen s renddel jr el Isten, midn a bn bilincseibe vert istentelenekkel szemben az igretekben azt a trvnyt mondja ki, hogy jttemnyeit majd csak akkor veszik el, ha az lnoksgbl kivetkznek, ha nem msrt is, hanem csak azrt, hogy gy megtudjk, hogy azokbl a jttemnyekbl, melyek Isten igaz tisztelit illetik, k mltkpen vannak kizrva. Viszont mivel a hiveket kegyelme keressre minden lehet mdon iparkodik serkenteni, egyltaln nem kptelen dolog, ha azt, amit parancsolataival, mint fentebb bebizonytottuk, nagy haszonnal visz vgbe bennk, az igretekkel is megkisrli. Miutn a parancsokbl megismertk Isten akaratt, ez sajt nyomorusgunkra figyelmeztet bennnket, kik ez Isten akarattl teljes szivnkbl annyira eltrtnk; egyszersmind felindt Szentlelke segtsgl val hivsra, hogy az minket a helyes tra vezreljen. Mivel azonban tunyasgunkat a parancsolatok nem elgg serkentik fl, Isten ad mg igreteket is, hogy azok des szval hivogassanak minket a parancsnok megszeretsre. Mennl nagyobb vgydssal tekintnk pedig az igazsgra, annl buzgbbak lesznk Isten kegyelmnek keressben. Ime lthatjuk teht, hogy Isten az ilyen hivogat kifejezsekkel: „Ha akarndjtok, hallndjtok!” nem tulajdont ugyan neknk szabad tehetsget sem az akarsra, sem a hallsra, de azrt mg sem z gnyt a mi ertlensgnkbl.
11. A harmadik csoport is kzeli rokonsgban ll az elbbiekkel. Ugyanis olyan szentirsi helyeket idznek, melyekben Isten a hladatlan npet azrt feddi, mivel egyedl rajtuk mlott, hogy jvoltbl mindenfle javaiban nem rszesltek. Ilyen szentirsi helyek pl. ezek: „Amalek s Kananeus vagyon ott tielttetek s fegyver miatt hullantok el; mert mivelhogy elfordltatok, hogy ne jrntok az r utn” (IV. Mz. 14:43). „Mikor szntelen szlok nektek reggel felkelvn nem halljtok s mikor kiltok nktek nem feleltek, annakokrt gy cselekszem e hzzal, mikpen Silval cselekedtem” (Jer. 7:13). „Az a np ez, mely nem engedett az Ura s Istene szavnak, sem a tantst fel nem vette: ezrt elvettetett az rtl” (Jer. 7:28). Ismt: „Mivelhogy megkemnytetttek a ti sziveiteket s az rnak engedni nem akartatok, azrt esett mindez a nyomorsg tirajtatok” (Jer. 32:32 stb.). Mi rtelmk lenne – szlnak – az ily feddzseknek azokkal szemben, kik menten gy vlaszolhatnnak: „Neknk bizonyra szivnkn fekdt boldogabb llapotunk, a nyomorsgtl is fltnk; hogy pedig amannak elnyerse s emennek elkerlse vgett nem engedelmeskedtnk Istennek s az szavt meg nem fogadtuk, azrt trtnt, mivel neknk, kik a bn hatalma al agyunk vetve, ez nem llt szabadsgunkban. Ok nlkl r teht minket a fedds azokrt a bnkrt, melyeknek kikerlse nem volt hatalmunkban. De n a szksgszersg rgyt, mely felettbb gyenge s haszontalan vdekezst nyjt, figyelmen kvl hagyvn, azt krdem, hogy knyrghetnek-e bneik bocsnatrt? Mert ha valaha valamely bn rejuk bizonylt, nem ok nlkl feddi ke Isten azrt, hogy lnoksguk miatt trtnt, hogy kegyelmnek gymlcst nem rezik. Feleljenek teht! Vajjon tagadhatjk-e, hogy az engedetlensg oka sajt gonosz akaratuk volt? Ha a rossz forrst magukban talljk, mit tekintgetnek ide s tova kls okokat keresve, hogy ne gy tnjenek fel, mintha maguk lettek volna veszedelmk szerzi? Hogyha igaz az, hogy a bnsk nem ms vtkert, hanem a magukrt fosztatnak meg az isteni jttemnyektl s bosszllst azokrt kell trnik, nagy oka van annak, amirt e feddzseket Isten szjbl halljk; hogy t. i. ha megtalkodottan haladnak tovbb a bnkben, tanljk meg a csapsokban inkbb sajt gonoszsgukat vdolni s tkozni, mint Istent vdolni igaztalan kegyetlensggel; hogy ha minden tanulkonysgot el nem vetettek maguktl, megutlva bnket (melyekrt mltn ltjk magukat nyomorultaknak s elveszetteknek), trjenek vissza az igaz tra s szinte vallsttellel ismerjk el pen azt, amit az r feddzve emlt. Hogy azok a prftai feddzsek, melyeket idznek, min haszonnal jrtak a kegyesekre nzve, ismeretes Dnielnek abbl az nneplyes imjbl, mely a kilencedik rszben foglaltatik Az elbbire nzve pedig a pldt a zsidkban szemlljk: Jermisnak ugyanis Isten meghagyja, hogy beszlje el nekik nyomorsgaiknak okt (7:27); dacra, hogy mgsem trtnhetett volna msknt a dolog, mint ahogyan az r eleve megmondta: „Mikor megmondod nkik mind e beszdeket, ugyan nem hallgatnak tged s mikor kiltasz is, meg nem felelnek nked!” Mrt jvendltek teht a sketeknek? Azrt, hogy akaratlanl s kedvk ellenre is megrtsk, hogy amit hallottak, igaz, hogy t. i. borzaszt szentsgtrs az, ha gonosztetteiknek vtkt, amely bennk szkelt, Istennek tulajdontjk.
E nhny megfejtssel igen knnyen kibontakozhatsz abbl a sok bizonytkbl, melyet azrt, hogy a szabad akaratnak blvnyt emelhessenek, az Isten kegyelmnek ellensgei szoktak sszehordani gy a parancsolatokbl, mint a trvny thgi ellen val feddzsekbl. Gyalzatkpen mondja a Zsoltr (78:8) a zsidkrl: „Vakmer s rugdoz nemzetsg ez; oly nemzetsg, mely nem ksztette el az szivt”. Egy msik Zsoltrban is (95:8) biztatja a prfta kortrsait, hogy szivket meg ne kemnytsk, mivel t. i. a megtalkodsnak minden bne az ember lnoksgban gykerezik. De ebbl balgn vonjk le azt a kvetkeztetst, hogy a szv mindkt fel hajolhat, mert az Isten kszti azt el. A prfta ezt mondja (Zsolt. 119:112): „Hajlott az n szivem a te parancsolataidnak cselekedeteire mindrkk s mindvgig”, mivel t. i. magt rmest s vidm lelki hajlandsggal az Istennek ajnlotta fel, de mgsem hnytorgatja azt, hogy ennek a hajlandsgnak a szerzje; hiszen ugyane Zsoltrban megvallja, hogy az az Isten ajndka. Ennlfogva jl meg kell tartanunk Pl apostolnak az intst, midn a hiveknek azt parancsolja (Fil. 2:12), hogy munkljk dvssgket flelemmel s rettegssel, mert Isten az, aki cselekszi, mind hogy akarjk, mind hogy vghezvigyk. A cselekmny egy rszt nekik tulajdontja ugyan, hogy a test restsgnek felettbb ne engedjenek, de midn flelmet s aggd gondot kt a szivkre, gy megalzza ket, hogy eszkbe jusson, hogy pen ez, aminek megtevst az apostol nekik megparancsolja, Istennek sajt munkja. S ezzel vilgosan kimondja, hogy a hivek, hogy gy szljak, szenvedlegesen cselekesznek, amennyiben a tehetsget az gbl nyerik a cselekvshez, hogy vakmern mit se tulajdontsanak nmaguknak. Ezrt midn Pter arra tant (II. Pt. 1:5), hogy a hit mell ragasszunk jcselekedeteket, nem enged neknk msodrend szerepet, mintha valamit kln is tehetnnk, hanem pusztn a test restsgt serkenti fl, mely tbbnyire magt a hitet is elfojtja. Erre vonatkozik Pl ama kijelentse is (I. Thess. 5:19): „Az Istennek lelkt meg ne oltstok”, mert a restsg, ha el nem zetik, azonnal utna veti magt a hiveknek. Mindazltal, ha valaki ebbl azt kvetkeztetn, hogy azoknak szabad akaratukon ll, a felajnlott vilgossgot tpllni, az ilyen ember tudatlansga knnyen megcfolhat, mivel pen az a buzgalom, melyet Pl keres (II. Kor. 7:1), nem mstl van, hanem csak az Istentl. Mert gyakran azt is parancsolja neknk az ige, hogy minden szennytl megtiszttsuk magunkat, br a Szentllek egyedl a maga szmra tartja fenn a megszentelsnek tisztjt. Vgl Jnos szavaibl (I. Jn. 5:18) nyilvnval, hogy neknk csak megengedskpen tulajdonttatik az, ami tulajdonkppen Istent illeti: „Aki Istentl szletet, megtartja magt”. Ezt a szt a szabad akarat hirdeti megragadjk, mintha egyrszt Isten, msrszt a magunk ereje tartana meg bennnket. Mintha bizony e mi megtartsunkat, melyrl az apostol megemlkszik, nem az gbl nyernk! Ezrt kri Krisztus az Urat (Jn. 17:15), hogy minket a gonosztl rizzen meg. Azt is tudjuk, hogy a kegyesek, mikor a Stn ellen harcolnak, nem mssal, hanem Isten fegyvereivel nyerik a gyzedelmet. Ezrt Pter, midn azt parancsolta, hogy lelkeinket az igazsg irnt val engedelmessgben megtiszttsuk, helyesbbts gyannt menten hozz teszi, hogy a Llek ltal (I. Pter 1:22). Vgl, hogy az emberi er a lelki harcban mily semmis, rviden kimutatja Jnos, mikor eladja (I. Jn. 3:3), hogy azok, kik Istentl szlettek, nem vtkezhetnek, mivel Isten magva bennk marad. Ennek msutt okt is adja, hogy a mi hitnk a gyzedelem, mely a vilgot meggyzi.
12. Mindamellett Mzes trvnybl idznek oly bizonysgot, mely gy ltszik, mintha a mi megfejtsnkkel ellenkeznk. Mert a trvny kihirdetse utn a np eltt ilyen tansgot tesz (V. Mz. 30:11): „Az a parancsolat, amelyet ma neked parancsolok, nem titkoltatott el, sem tvol nincsen. Nem a mennyekben vagyon, sem a tengeren tl nincsen. Hanem felette kzel vagyon hozzk ez az Ige, a te szdban s szivedben, hogy beteljestsed azt”. Bizonyra, ha e szavakat az ember pusztn a parancsolatokrl mondottaknak gondolja, megvallom, hogy a jelen krdsre nem kis sllyal esnek a latba. Mert noha knny dolog volna a krdsnek erejt venni azzal, hogy e szavakban nem a megtarts, hanem a megismers knny s akadlytalan voltrl van sz, taln mg gy is maradna fenn nmi ktelkeds. Az apostol azonban, aki hiteles magyarz, minden ktelkedsnket elveszi, mikor azt ersti, hogy Mzes e helyen az evanglium tantsrl beszlt (Rm. 10:8). Ha valami agyafrt ember azt vitatn, hogy Pl ez igket erszakkal forgatta ki, hogy az evangliumra alkalmazhatk legyenek, br vakmersge istentelensg volna, mgis van valami, ami az ilyent az apostok tekintlyn kvl is meggyzni kpes. Mert ha Mzes pusztn a parancsolatokrl szlott, balga, haszontalan nhittsgre gerjesztette volna a npet. Mert nem sajt vesztkbe val rohans lett volna-e, ha a trvny betltshez, mint valami knny feladathoz fogtak volna sajt erejkkel?
Hogy lehetne teht a trvny megtartsa oly nyilvnvalan knny, mikor ahoz eljutni csak hallos veszlyen keresztl lehet? Mi sem bizonyosabb azrt, mint hogy Mzes ez igkkel az irgalom szvetsgt foglalta ssze, melyet a trvny vgrehajtsval egytt kijelentett. Mert csak nehny verssel elbb is (V. Mz. 30:8) arra tantott, hogy sziveinket Isten keze metli krl, hogy t szeressk. Azt a knny teljestst teht, melyrl ksbb szl, nem az emberi erbe, hanem a Szentllek segt tmogatsba helyezte, ki a maga munkjt hajtja vgre hathatsan a mi ertlensgnkben. Br a fenti szentirsi hely sem egyszeren a parancsolatokrl, hanem inkbb az evangliumi igretekrl rtend, melyek nemhogy azt erstenk, hogy bennnk meg van a megigazulsra val kpessg, st teljesen megdntik azt. Pl meggondolva azt, hogy az evangliumban az dvssg szmunkra nem azon slyos, terhes s lehetetlen felttel alatt adatik, melyet a trvny kivn tlnk (hogy t. i. az dvssget csak azok nyerik el, akik minden parancsot megtartottak), hanem knny, egyenes s hozzfrhet felttel alatt ajndkoztatik neknk, ezt ersti meg a maga bizonysgval. E bizonytk teht mit sem r az emberi akarat szabadsgnak megvdse szempontjbl.
13. Ms szentirsi helyeket is szoktak ellennk flhozni, melyekbl az derl ki, hogy Isten nha megvonvn az kegyelmnek segedelmt, megprblja az embereket s vrja, hogy merre hajolnak. Amint Hsesnl(5:45) is meg van irva: „Elmegyek, visszatrek az n helyemre, mind addig, mgnem megkeresik az n orcmat”. Nevetsges dolog volna – mondjk – ha Isten azt vizsgln, vajjon Izrael keresi-e az orcjt, ha lelkeik nem lettek volna kpesek arra, hogy szabad akaratukbl brmely irnyba hajolhassanak. Mintha bizony prftknl nem volna igen gyakori dolog, hogy Isten olyannak mutatja magt, mint aki megtlja s elveti a npet mindaddig, mg meg nem jobbtja lett. De vgl is mit hoznak ki ellenfeleink az ily fenyegetsekbl? Ha azt akarjk lltani, hogy az Istentl elhagyatott np magtl is kpes a megtrsre gondolni, ez lltsunknak az egsz Szentirs nyiltan ellentmond; ha pedig megvalljk, hogy a megtrshez Isten kegyelme is szksges, mirt szllnak perbe velnk? E kegyelem szksges voltt gy ismerik el, hogy az ember szmra is meg akarjk tartani a maga kpessgt. De honnt bizonytjk ezt be? Bizonyra nem az idzett helybl, sem az ahoz hasonlkbl. Mert ms dolog az embertl elszakadni s azt nzni, hogy teljesen magra hagyatva mit mvel s megint ms annak kisded erit ertlensge mrtkhez kpest felsegteni. Mit jelentenek ht az ily kifejezsek, krdezhetn valaki? Erre n azt felelem, hogy pen annyit jelentenek, mintha eknt szlna Isten: „Mivel ennl a kemnynyaku npnl intsemnek, unszolsomnak s feddsemnek nincs semmi haszna, elrejtem egy kiss magamat s nyugodtan engedem, hogy gytrdjk nyomorsgban. Majd megltom, hogy a hossz szenvedsek utn eszkbe jutok-e, hogy keressk az n orcmat”. Hogy pedig Isten messze elmegy, ez azt jelenti, hogy elveszi a prfcit. Hogy majd megltja, mit mvelnek az emberek, ez meg annyit tesz, hogy csendesen s mintegy elrejtve magt, egy ideig klnfle nyomorsgokkal teszi prbra azokat. Mindkettt azrt teszi, hogy minket annl jobban megalzzon. Mert a szerencstlensgek sujt csapsai alatt hamarabb sszezuzatnnk, mint megjavulnnk, ha Szentlelkvel ama tanulkonysgra kpess nem tenne bennnket. Tovbb midn az r megtrhetlen makacssgunk ltal megbntva s mintegy kifrasztva minket egy kiss magunkra hagy (azzal t. i., hogy megvonja igjt, melyben jelenltt szokta megmutatni) s kisrletet tesz arra nzve, hogy tvolltben mit mvelnk, ebbl helytelen dolog azt kvetkeztetni, hogy a szabad akaratnak vannak bizonyos eri, melyeket Isten tekintetbe vesz s kiprbl. Hiszen mindezt nem ms clbl cselekszi, mint, hogy sajt semmisgnk megismersre hajtson bennnket.
14. Harcolnak ellennk amaz lland szlsmd alapjn is, amely gy a Szentirsban, mint az emberek beszdben elfordul. Mert ht a jcselekedetek sajtunknak neveztetnek s azt mondjk fellnk, hogy ami Isten eltt szent s kedves, azt p gy mi tesszk meg, mint ahogyan mi kvetjk el a bnket. Ha ht a bnket mltn tulajdontjk neknk, mint amelyek tlnk eredtek, ugyanez alapon bizonyra a j cselekedetekbl is kell valamely rszt tulajdontani. Mert a jzan sszel nem volna sszeegyeztethet, ha azt mondank rlunk, hogy olyanokat cseleksznk, aminek cselekvsre bennnket, mivel magunk erre sajt indttatsunkbl kptelenek vagyunk, az Isten indt, mintha csak kvek volnnk. Az ily beszdekbl azt kvekeztetik teht, hogy br az elssget Isten kegyelmnek kell engednnk, sajt munkssgunknak is van mintegy msodrang szerepe. Ha abba az egybe kapaszkodnnak, hogy a jcselekedetek a mieinknek mondatnak, s viszont azt vetnm ellenk, hogy a kenyr, melynek megadst Istentl krjk, szintn a mienknek neveztetik. Ebbl, hogy a „mienk”, mit kvetkeztethetnek egyebet, mint azt, hogy az mi minket egyltaln nem illet, Isten jvoltbl s ingyen kegyelmbl a mienk lesz? Vagy nevessk ki teht ugyanezt a kptelensget az Uri Imdsgban is, vagy ne tartsk nevetsgesnek azt, hogy mienknek neveztetnek azok a jcselekedetek, melyekben semmi sem sajtunk, kivve, amit Isten bsges ajndkozsa neknk juttat!
Az a msik ellenvetsk mr valamivel ersebb, hogy a Szentirs gyakori bizonysga szerint Istent mi magunk tiszteljk, igazsgt mi magunk tartjuk meg, trvnyeinek engedelmeskednk s jcselekedetekre magunk igyekeznk. Mivel azrt – mondjk – mind e dolgok az emberi elmnek s akaratnak sajt tisztjei, hogyan illenk a Szentllekre vinni vissza azokat s egyuttal neknk is tulajdontani, ha igyekezetnknek az isteni ervel valami kzssge nem volna? E gncsoktl minden fradsg nlkl megszabadulunk, ha helyesen megvizsgljuk azt a mdot, amely szerint az r lelke a szentekben munklkodik. Az a hasonlat, melyet gyllettel fordtanak ellennk, egyltaln nem tartozik a dologra. Mert van-e oly esztelen, aki azt mondan, hogy az az ember felindtsa semmiben sem klnbzik a khajtstl? Ilyesmi nem is kvetkezik a mi tantsunkbl. Mert mi az ember termszeti kpessgeire visszk vissza a helyeslst, megvetst, akarst, nem akarst, igyekezetet, ellenszeglst: nevezetesen a hibavalsg helyeslst, a valdi j megvetst, a rossz akarst, a j nem akarst, a bnre val trekvst, az igazsgnak val ellenszeglst. Mit cselekszik itt az r? Ha az efajta gonoszsgot hasznlni akarja, mintegy haragjnak eszkzt, oda vezrli s rendeli azt, ahov jnak ltja, hogy a bns kz seglyvel a sajt j munkjt hajtsa vgre. Azt a gonosz embert teht, aki gy Isten hatalmnak szolgl, mikzben csak szenvedlyt iparkodik kielgteni, az ilyent, mondom, vajjon khz hasonltjuk-e, melyet idegen er s nem nindtsa s nrzse, vagy nakarata hajt? Ltjuk, mily nagy e kt felfogs kzt a klnbsg.
Min munkssgot visz vghez Isten a jkban, kikre klnsen vonatkozik e krds? Midn orszgt azokban fellltja, hogy a termszet hajlamhoz kpest ne legyen csapong szenvedlyek jtkszerv, akaratukat a Szentllek ltal fken tartja; s hogy a szentsgre s igazsgra hajland legyen, igazsgnak szablya szerint hajltja, alkotja, alaktja s kormnyozza; vgl hogy ne tntorogjon, vagy el ne essk, megszilrdtja s megersti Szentlelke erejvel. Ezrt szl gy Augustinus:* „Azt mondod nekem, hogy e szerint hajtatunk a cselekvsre s nem cseleksznk. St te magad cselekszel s hajtatol a cselekvsre s akkor cselekszel jl, ha a jtl hajtatol a cselekvsre. Isten lelke, aki tgedet hajt, segtje a cselekvsnek s azrt nevezi magt segtnek, hogy te is cselekedjk valamit.” Az idzett rsz els felben arra figyelmeztet, hogy az ember cselekvst a Szentllek indtsa nem sznteti meg, mivel a termszetbl van az akarat, amely arra irnyttatik, hogy a jra vgydjk. Hogy azonban kevssel azutn azt teszi hozz, hogy a segedelem nevbl azt lehet kvetkeztetni, hogy mi is tesznk valamint, ezt nem gy kell felfogni, mintha kln neknk is tulajdontana valamit, hanem, hogy a restsget bennnk ne tpllja, Isten munkssgt a mi munkssgunkkal aknt egyezteti ssze, hogy szerinte az akarat maga a termszettl, a jnak akarsa azonban a kegyelemtl van. Ezrt mondta csak kevssel elbb: Ha Isten minket nem segt, nemcsak gyzni, de mg harcolni sem lesznk kpesek.
15. Ebbl vilgos, hogy Isten kegyelme (amint ezt a szt akkor hasznljuk, midn az jjszletsrl van sz) a Szentllek zsinrmrtke az ember akaratnak kormnyzsra s igazgatsra. Ezt pedig nem igazgatja gy, hogy meg ne javtsa, meg ne jtsa, jj ne alkossa (ezrt mondjuk, hogy az jjszlets kezdete az, hogy minden, ami a mienk, eltrltessk), mint szintn, hogy ne indtsa, hajtsa, zze, vigye s hatalmban ne tartsa. Ezrt helyesen mondjuk, hogy lnyegileg vi mindazok a cselekmnyek, melyek innt erednek. Emellett azonban nem tagadjuk, hogy Augustinus ama tantsa teljesen igaz, hogy a kegyelem nem lerontja, hanem inkbb megjavtja az akaratot. Mert e kt llts igen jl megllhat egyms mellett; hogy t. i. az ember akarata jj alakul akkor, midn bns s lnok voltbl megjobbulva, az igazsg valdi szablyhoz vezettetik s hogy egyuttal az emberben j akarat teremtetik, mivel annyira beszennyezdtt s megromlott, hogy teljessggel j szellemet kell magra ltenie. Mi sem gtol ht abban, hogy elmondhassuk, hogy mi cselekesszk azt, amit a Szentllek cselekszik bennnk, mbr akaratunk magtl semmi olyan nem tesz is, amit az Isten kegyelmtl elvlaszthatnnk. S ezrt jl emlkezetnkben kell tartanunk azt, amit msutt Augustinusbl idztnk, hogy t. i. hiba igyekeznek nmelyek az ember akaratban valami jt tallni; mert amit ilyes sszevegytssel az emberek a szabad akarat erejbl az isteni kegyelemhez hozz toldani akarnak, nem egyb, mint ennek megrontsa. pen, mintha zavaros s kesernys vizzel akarn valakii keverni a j bort! De noha minden, ami akaratunkban j, a Szentllek indtsbl szrmazik, mgis mivel az akars termszetszerleg velnk szletett, nem ok nlkl mondjk, hogy mi cselekesszk azt, aminek dicssgt Isten joggal kveteli magnak: els sorban azrt, mivel jvoltbl a mienk mindaz, amit csak cselekszik bennnk, csak tudjuk, hogy nem tlnk szrmazik az; aztn mivel a mienk az sz, mienk az akarat, mienk az igyekezet, amelyeket igazgat a jra.
16. Ami egyb bizonytkot mg innen-onnan sszeszedegetnek, a kzepes tehetsgeknek sem okoz nagy fejtrst, ha az elbbi megfejtsket jl eszkbe vettk. Idzik Mz. I. knyvbl (4:7) e mondatot: „annak az indulatja te alattad vagyon s te nked hatalmad vagyon rajta”. Ezt a mondst a bnre magyarzzk, mintha Kainnak azt igrn az r, hogy lelke fltt nem lesz meg elbbi hatalma a bnnek, ha annak elnyomsra igyekezni akar. Mi pedig azt mondjuk, hogy a beszd sszefggsvel sokkal inkbb megegyezik az, ha e mondst belre vonatkoztatjuk. Mert e helytt Istennek az volt a szndka, hogy megfeddje azt a bns irigysget, melyet Kain az testvre irnt tpllt. Teszi ezt kt okbl: mivel Kain ok nlkl gonosz tetten tri a fejt, hogy testvrt Isten szine eltt, kinl csak az igazsgnak van becslete, fellmulja; azutn, mivel felettbb hldatlan Isten jttemnynek elvtel ezutn is, hogy mg testvrt sem tudja trni, br uralma al adatott. Hogy azonban gy ne tnjk fel a dolog, mintha mi e magyarzatot csak azrt karolnk fel, mivel a msik ellennk szl, engedjk meg, hogy Isten valban a bnrl szlott. Ha gy ll a dolog, akkor Isten, amit itt kijelent, vagy igri, vagy parancsolja. Ha parancsolja, mr kimutattuk, hogy ebbl egyltaln nem kvetkezik a szabad akarat bebizonytsa; ha igri, hol ennek az igretnek betltse, mikor a bnnek Kain alvetette magt, dacra, hogy uralkodnia kellett volna rajta? Erre taln azt mondjk, hogy az igretbe hallgatag felttel van foglalva, mintha csak az mondatnk, hogy gyzelmet aratott volna, ha harcolt volna. e vajjon ki fogadhatna el ilyen kibuvt? Mert ha ezt az uralkodst a bnre vonatkoztatjuk, senki sem ktelkedhetik abban, hogy a beszdnek parancsol rtelme van, melyben nem az van meghatrozva, hogy mire vagyunk kpesek, hanem hogy mit vagyunk ktelesek megtenni, mg ernk felett is. mbr gy maga a trgy, mint nyelvtani okok azt kvetelik, hogy itt Kain s bel kztt sszehasonltsrl van sz, mivel az elsszltt testvr nem lett volna ccsnl albbvalnak tarthat, ha sajt vtke miatt annl rosszabb nem lett volna.
17. Az apostol bizonysgttelt is felhasznljk, aki gy szl (Rm. 9:16): „Nem az a vlaszts, akinek arra akaratja vagyon, sem az, aki fut, hanem a knyrl Isten”. Ebbl azt hozzk ki, hogy az akaratban s trekvsben van valami, ami br nmagban ertelen, Isten irgalmtl tmogatva mgis rhet el kedvez eredmnyt. De ha jzanl megfontolnk, hogy mily trgyrl is rkezik e helyen Pl, nem magyarznk megfontolatlansgukban oly fonkl ezt a mondatot. Tudom, hogy nzetk tmogatsra Origenest s Hieronymust* is idzhetik; viszont velk szemben flhozhatnm Augustinust; de hogy Origenes s Hieronymus mint vlekedtek, rnk nzve teljesen kzmbs, ha vilgos, hogy Pl mit akart tantani. E helyen t. i. azt tantja, hogy az dvssg vgl azok szmra van ksztve, akiket az r az irgalmassgra mltat s hogy veszedelem s rk gyalzat vr mindazokra, akiket el nem vlasztott. Elbb a megvetettek sorst mutatta el Fara pldjban, majd megerstette a kegyelembl val elvlaszts biztos voltt Mzes bizonysgval: „Knyrlk, akin knyrlk”. S ezek utn kvetkezteti: „Nem az a vlaszts, akinek arra akaratja vagyon, sem az, aki fut, hanem a knyrl Isten.”
Ha ezt oly mdon akarnnk magyarzni, hogy az akarat vagy igyekvs azrt nem elgsgesek, mivel ilyen teher hordozsra igen gyengk, akkor fel kellene tennnk, hogy Pl nem valami helyesen szlt gy. Flre teht az ilyen alaptalan okoskodssal: nem az akar, sem a fut, teht van valami akarat, van valami futs. Pl rtelme ugyanis sokkal egyszerbb: Nem az akarat, nem a futs az, ami neknk az rk dvssgre vezet utat elkszten; itt egyedl csak Isten irgalma van. Mert e helytt is csak ugyanazt mondja, mint Titushoz irt levelben, midn azt irja (3:4), hogy Istennek jvolta s az emberekhez val szerelme megjelenk: nem az igazsgnak cselekedeteibl, melyeket mi cselekedtnk, hanem az vgtelen irgalmassghoz kpest. Mg akik maguk gy okoskodnak is, hogy Pl elismer valamelyes akaratot, vagy valamelyes futst, mert tagadta, hogy az akar vagy fut volna a vlaszts, mg ezek sem engednk meg nekem, hogy ugyanerre a mintra gy kvetkeztessek: j dolgokat cselekedtnk, mert Pl tagadja, hogy a cselekedetekkel, amelyeket cselekedtnk, megszerezhetnk az Isten jindulatt. Ha ezen okoskodsomban szreveszik a hibt, nyissk ki szemket s ltni fogjk, hogy az okoskodsuk sem ment hasonl tvedstl. Ers ok az is, amelyre Augustinus* tmaszkodik: „Ha Pl azrt mondta volna, hogy a vlaszts sem az akar, sem a fut, mivel sem az akars, sem a futs nem elgsges, ez lltst az ellenkez rtelem bizonytsra is el lehetne ferdteni, hogy t. i. a vlaszts nem istenirgalmassg, mivel az sem munklkodik magban.” Minthogy e msodik llts kptelensg, mltn jut Augustinus arra a kvetkeztetsre, hogy ezt az apostol azrt mondta, mivel az embernek nincs semmi j akarata, hacsak az r azt el nem kszti; nem, mintha nem volna ktelessgnk az akars s a futs, hanem mert mindkettt Isten eszkzli bennnk. pen ily tudatlanl ferdtik el nmelyek Pl ama mondst (I. Kor. 3:9), hogy mi Istennel egytt munklkod szolgk vagyunk, ami hogy csak egyedl az egyhzi szolgkra korltoztatik, a legkevsbb sem ktsges; hogy pedig ezek egytt munklkodknak neveztetnek, nem azrt van, mintha azok maguktl valamivel jrulnnak Isten munkjhoz, hanem mivel munklkodsukat hasznlja Isten, miutn alkalmasakk tette ket s elltta szksges ajndkaival.
18. Felhozzk mg Sirkot, kirl tudva van, hogy ktes tekintly ir. De azrt, ha szinte nem utastjuk is vissza, (br ezt joggal megtehetnk), lssuk mit tant a szabad akaratrl. Azt mondja (15:14), hogy az ember, mihelyt megteremtetett, azonnal sajt beltsa hatalmban volt; hogy elje olyan parancsolatokat adott Isten, melyeket, ha megtartott volna, azok viszont t tartottk volna meg; hogy az embernek elje volt adva az let s hall, a j s rossz, hogy brmit akarnd, meg fog adatni neki. m legyen gy; az ember teremtstl fogva tehetsget kapott az let s hall elnyersre. Ht, ha mi viszont azt feleljk, hogy e szabadsgot elvesztette? Bizonyra nem szndkozunk Salamonnak ellene mondani, aki azt lltja (Prd. 7:29), hogy az ember kezdettl fogva igaznak teremtetett, de sok gonosz gondolatokat szerzett sajt magnak. Mivel azonban az ember megromlsval mind magt, mind sszes javait hajtrsre juttatta, nem kvetkezik mindjrt, hogy mindaz, amit az els teremtsnek tulajdontunk, a bns s elfajlt termszetet is megilleti. Ezrt n nem csak nekik, hanem Sirknak is (brki lett lgyen is),ezt felelem: Ha az embert gy akarod tantani, hogy az dvssg megszerzsre szksges kpessget nmagban keresse, mi nem tartunk tged oly nagy tekintlynek, hogy Isten megdnthetetlen igjvel szemben brmi csekly mrtkben neked adjunk igazat. Ha pedig csak az a szndkod, hogy fken tartsd a test gonoszsgt, mely sajt bneit Istenre hrtvn, hibaval mentegetdzs utn szokott kapkodni s azrt mondod azt, hogy az ember jv s igazz teremtetett, hogy ekpen kitessk, miszerint maga volt oka a maga buksnak: szivesen helyeslem nzetedet. Csakhogy viszont te is egyezzl meg velem a tekintetben, hogy az ember azoktl az kessgektl, melyekkel t az r kezdetben felruhzta, sajt hibja miatt megfosztatott s gy valljuk meg egyttesen, hogy az embernek nem vdre, hanem orvosra van szksge.”
19. Mindamellett semmit gyakrabban nem emlegetnek, mint Krisztusnak pldzatt az utasrl, akit a rablk flholtan vetettek az tflre (Luk. 10). Jl tudom, hogy csaknem az sszes irknak az a vlekedse, hogy ez utasnak kpben az emberi nemet rt veszedelem van lerajzolva. Ebbl ellenfeleim azt az rvet veszik, hogy a bn s rdg gyilkossga az embert nem csonktotta meg annyira, hogy elbbi javainak nmi nyomai meg ne maradtak volna benne. Hiszen a pldzat is azt mondja, hogy flholtan hagytk az tflen. Mert hol van ez a flelevensg, ha az igaz okossgnak s akaratnak valami rsze meg nem maradt volna benne?
Elszr azt krdem, vajjon mit cselekednnek, ha kpes beszdket nem akarnm elfogadni? Mert ktsgtelen, hogy az r beszdnek igaz rtelmn kvl gondoltk ezt ki az atyk. A kpes beszdnek nem szabad messzebb mennie, mint ameddig a Szentirs zsinrmrtke engedi; tvolrl sem elgsget teht arra, hogy valamely hitcikknek alapjl szolgljon. Nem hinyoznak okaim sem, amelyekkel, ha akarom, az egsz kigondolt dolgot flforgathatom. Mert Isten igje nem hagy az embernek flholt letet, hanem azt tantja, hogy az dvssg tekintetben egszen megholt. Pl, mikor vltsgunkrl beszl, nem azt mondja, hogy flholt ltnkre meggygyltunk, hanem hogy mikor meghaltunk volna, fltmadtunk. S Krisztus vilgossgnak bevtelre sem a flholtakat, hanem az alvkat s eltemetetteket (Ef. 2:5 s 5:14) hivja; pen igy tesz az r maga is, midn azt mondja, hogy eljtt az ra, melyben szavra a halottak fltmadnak (Jn. 5:25). Min arccal lltank szembe ennyi vilgos szentirsi hellyel a maguk ltal knnyelmen kigondolt rtelmet?
Vegyk azonban e kpes beszdet szilrd bizonytk gyannt. Ez esetben is mit tudnak kicsikarni tlnk? Az ember fleleven; van teht benne alami p. Van t. i. a beltsra fogkony elmje, br az gi s lelki blcsesghez el nem hatolhat. Van nmi itlkpessge arra nzve, hogy mi tisztessges, van benne nmi rzet az istensg fell, br Isten igaz ismeretre el nem juthat. De hova hanyatlanak ezek is? Azt bizonyra nem kpesek megtenni, hogy Augustinusnak ama mondst, melyet a skolasztikius tantk kzfelfogsa is helyeselt, megdnthessk, hogy t. i. az embertl az eset utn elvtettek mindazok az ingyenes ajndkok, melyektl az idvessg fgg; a termszeti ajndkok pedig megromlottak s megfertztettek. Legyen teht elttnk ktsgtelen az az igazsg, melyet semmifle mesterkedsekkel megdnteni nem lehet: hogy az ember elmje annyira elidegenlt Isten igazsgtl, hogy csak az istentelen, fonk, rt, tiszttalan s bns dolgot rti, kivnja s prblja meg; hogy a bn mrge a szivet annyira megmtelyezte, hogy belle csak undok bz tud eltrni. Ha az embernek nha a jnak nmi ltszatt mutogatjk is, elmjk mgis kpmutatssal s csalrd hazugsggal teljes s lelkk a bels romlottsg ktelkei kzt vergdik.