„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere Msodik knyv 1-17. fejezet
NEGYEDIK FEJEZET. Hogyan munklkodik Isten az emberek szivben?1 - 8
NEGYEDIK FEJEZET. Hogyan munklkodik Isten az emberek szivben?1 - 8
NEGYEDIK FEJEZET. Hogyan munklkodik Isten az emberek szivben?
1. Ha nem csaldom, elg be van bizonytva, hogy az ember a bn igja alatt aknt tartatik foglyul, hogy sajt termszetbl a jra sem vgyakozni, sem buzg trekvssel igyekezni nem kpes. Ezenkivl klnbsg ttetett a szksg s a knyszer kztt, amibl kitnik, hogy az ember, midn szksgkpen vtkezik, mgis nem kevsbb a maga akarata folytn vtkezik. De mivelhogy, midn az rdg szolgasgra kteleztetik, gyltszik, hogy inkbb annak akarata hajtja s nem az nmag, annak mrlegelse van htra, hogy mindktfle cselekvsnek min a mdja, aztn meg kell oldani azt a krdst, vajjon az Istennek kell-e valamit tulajdontanunk a rossz cselekedetekbl, amelyekben az Irs lltsa szerint valamelyes mdon is rszt vesz. Valahol Augustinus az emberi akaratot a lhoz hasonltja, mely lovagjnak intst vrja, Istent s az rdgt pedig a lovagokhoz. „Ha Isten l rajta – gymond – mint hozzrt s gyes lovas, megfontoltan kormnyozza azt, lasssgt serkenti, tlsgos gyorsasgt megfkezi, szilajkodst s knyeskedst megfenyti, makacssgt megzabolzza, helyes tra tereli; ha pedig az rdg kertette hatalmba,mint bolond s vakmer lovas, ttalan takon nyargal vele, rkokba ugratja, meredlyekrl szkteti le s megtalkodottsgra, vadsgra kszti.” Ezzel a hasonlattal, mivel jobb nem jut esznkbe, elgedjnk meg ezttal. Mivel teht az mondatik, hogy a lelkes ember akarata az rdg uralmnak al van vetve, hogy cselekvsre az ltal indttassk, ez nem jelenti azt, hogy az emberi akarat kszkdve s ellenllva knyszerl az engedelmessgre (mint ahogyan a rabszolgt akarata ellenre is urasgunk jognl fogva knyszertjk parancsaink teljestsre), hanem azt, hogy az rdg csalrdsga ltal megbvlve szksgkpen adja t neki magt arra, hogy vezetsnek mindenben engedelmeskedjk. Mert akiket az r nem ltat arra, hogy lelkvel kormnyozza, azokat igazsgos itlettel adja a Stn rendelkezse al. Ezrt mondja az apostol (II. Kor. 4:4), hogy e vilg istene a veszedelemre rendelt hitetlenek elmjt megvaktja, hogy az evanglium fnyt ne lssk; s egy msik helyen (Ef. 2:2) azt mondja, hogy a Stn cselekszik a vakmer fiakban. Az istentelenek megvaktsa s minden vtek, amely ebbl csak kvetkezik, a Stn munkinak mondatnak; de ezeknek oka mgsem keresend az emberi akaraton kvl, melybl kikel a gonoszsg gykere s melyben a Stn orszgnak alapja (azaz a bn) szkel.
2. Az ilyen dolgokban egszen ms mdja van az isteni munkssgnak. Hogy ez annl nyilvnvalbban kiderljn elttnk, vegyk pldl azt a krt, amelyet szent Jbnak a kaldeusok okoztak. A kaldeusok, miutn psztorait megltk, nyjt ellensg mdjra zskmny gyannt elhajtottk. Nyilvnval most mr azoknak istentelen cselekedete, de ebben a munkban a Stn sem sznetel, akitl a trtnet elbeszlse szerint az egsz dolog ered. Maga Jb pedig az r mvt ismeri fl abban, s azt mondja, hogy tle az r vette el azt, amit a kaldeusok raboltak el. Hogyan visszk vissza ugyanazt a munkt Istenre, a Stnra s az emberekre, mint szerzkre anlkl, hogy vagy a Stnt ne mentsk azzal, hogy az Isten is rszes volt a dologban, vagy Istent ne hirdessk a rossz szerzjnek? Knnyen, ha elszr a cselekvs cljra tekintnk s aztn mdjra. Isten szndka az, hogy szolgja trelmt csapssal gyakorolja; a Stn a ktsgbeessbe szndkozik t dnteni, a kaldeusok pedig azon vannak, hogy idegen jszg eltolvajlsval szerezzenek maguknak vagyont, jog s igazs ellenre. A szndkokban val ekkora eltrs klnbzv teszi a cselekedetet. A mdban nem kisebb a klnbsg. Az r megengedi a Stnnak, hogy sanyargassa az szolgjt, Jbot. Azt is megengedi neki, hogy a kaldeusokat, akiket ennek vgrehajtsra eszkzkl vlasztott, erre rvehesse. A Stn a kaldeusoknak egybknt is gonosz lelkeit mrges fullnkjaival a bn vgrehajtsra sarkalja; azok az igazsgtalansg elkvetsre rjngve rohannak s minden tagjukat bnnel ktelezik le s fertztetik meg. Helyesen mondjk teht, hogy a Stn munklkodik a gonoszokban, akikben orszgt, azaz a bn orszgt tartja fenn. Azt is mondhatja az ember, hogy Isten is kzremunkl a maga mdja szerint, minthogy maga a Stn (mivel az haragjnak eszkze) intse s parancsa szerint fordl ide, vagy oda az igazsgos itleteinek vgrehajtsra. Ehallgatom itt Isten ltalnos indtst, amely amint egyrszt fenntartja az sszes teremtmnyeket, gy msrszt ert is ad munkjuk vghezvitelre. Csupn arrl a klnleges munkssgrl szlok, amely az egyes bns tettekben is megnyilatkozik. Ltjuk teht, hogy ugyanazt a tettet Istennek, a Stnnak s az embernek tulajdontani nem kptelensg; de a clban s mdban val klnbsg azt eredmnyezi, hogy abban Isten szntelen igazsga tkrzdik s az embernek s Stnnak gonoszsga pedig ocsmnysgval egytt napfnyre j.
3. A rgi egyhzi irk nha e rszben flnek az igazsg egyszer megvallstl, mivel attl tartanak, hogy gy az istensg eltt felnyitjk az ablakot arra, hogy Isten cselekedeteirl tiszteletlenl szljanak. Ezt az bersget ugyan helyeslem, de egyltalban nem tartom veszlyesnek, ha egyszeren ragaszkodunk ahoz, amit a Szentirs tant. Nha mg Augustinus sem ment ama babons flelemtl; mint midn azt irja* hogy az istentelenek megkemnytse s megvaktsa Istennek nem cselekvsre, hanem eleve tudsra vonatkozik. Az ily szrszlhasogatsokat azonban nem fogadja el az Irs annyi kijelentse, amelyek vilgosan mutatjk, hogy Isten valamivel tbbet tesz a puszta tudsnl. S maga Augustinus Julianus ellen irt tdik knyvben hosszas beszdben vitatja, hogy a bnk nemcsak Isten megengedsnek, vagy trelmnek, hanem egyuttal hatalmnak is jelei, hogy a rgebbi bnk gy vegyk el bntetsket.
Hasonlkpen amit a megengedsrl felhoznak, sokkal ertlenebb, semhogy megllana. Amint egyebtt alaposabban fejtegettem, igen gyakran mondja a Szentirs, hogy az istenteleneket Isten vaktja s kemnyti meg, szivket fordtja, hajtja s indtja a cselekvsre. Hogy pedig ez mit jelent, egyltaln nem lehet megmagyarzni, ha az ember ezt csak az eleve tudsra s megengedsre akarja rteni. Mi teht azt lltjuk, hogy ez kflekpen trtnik. Elszr: mivel, ha Isten az vilgossgt elveszi, semmi egyb nem marad csak sttsg s vaksg, mivel, ha lelkt megvonja, kv kemnyednek sziveink, mivel, ha vezrlse megsznik, ttalan tvelygsbe esnek, helyesen mondjk, hogy megvaktja, megkemnyti s elfordtja azokat, akiktl a ltsra, engedelmeskedsre s a helyes cselekvsre irnyul kpessget elveszi. Msodszor – s ez az igk tulajdonkpeni rtelmhez sokkal kzelebb ll – Isten az igaz itletnek vgrehajtsa cljbl haragjnak eszkze, a Stn ltal az istenteleneknek mind tancst oda fordtja, ahova neki tetszik, mind akaratukat felindtja, mind pedig szndkaikat megersti. gy mikor Mzes eladja, hogy Sihon kirly (V. Mz. 2:30) nem engedte meg a npnek az tmenetelt, mivel Isten lelkt megkemnyt s szivt megerst, mindjrt jelzi istenvgzsnek cljait, mondvn, hogy adn t a mi keznkbe. Mivel teht Isten vesztt akarta, szivnek megtalkodottsga Isten elksztse volt megrontsra.
4. gy ltszik, hogy a Szentirs amaz els rtelemben mondja (Jb. 12:20), hogy „Isten az kesen szltl elrabolja a beszdet s a vnektl elveszi a tancsot”; hogy (Zsolt. 107:40) „gyalzatot zudtott a fejedelmekre s bujdostatta ket t nlkl val kietlenben”. Ismt (zs. 63:17): „Mirt engedtl minket eltvelyedni utaidrl, Uram! mirt kemnytd szivnket, hogy ne fljnk tgedet?” Mert e mondsok inkbb azt mutatjk, hogy minkk teszi az embereket Isten, amikor elhagyja ket, mint azt, hogy munkjt hogyan hajtja vgre bennnk. De vannak ms bizonytkok is, melyek messzebb rnek. Ilyenek pl. Fara megkemnytsnek esete (II. Mz. 4:21 s 7:3): „Megkemnytem Fara szivt, hogy titeket meg ne hallgasson s a npet se bocsssa el”. Ksbb azt mondja (II. Mz. 10:1), hogy kemnytette s neheztette meg annak szivt. Vajjon gy kemnytette-e meg, hogy meg nem lgytotta? Ez is igaz ugyan, de mg valamivel tbbet is tett, mivel a Stnra bizta, hogy annak szivt megtalkodottsggal kemnytse meg. Ezrt mondotta mr elbb (II. Mz. 3:19): „n megtartztatom az szivt”.
A np kimegyen Egyiptombl; tjt lljk a vidk ellensges laki. Ki indtotta fel ezeket? Mzes bizonyra azt erstette a np eltt (V. Mz. 2:30), hogy az r volt az, aki azok szivt megkemnytette. A prfta pedig, mikor ugyanezt a trtnetet beszli el, azt mondja (Zsolt. 105:25), hogy fordtotta el azoknak szivt, hogy gylljk az npt. Nem mondhatod most mr, hogy Isten tancstl megfosztva tkztek meg. Mert, ha gy kemnyttetnek meg s fordttatnak arra, akkor Isten szntszndkkal irnytotta ket clja elrsre. Ezenfell, ahnyszor Isten jnak ltta, hogy a np elprtolst megbntesse, hogyan hajtotta vgre mindannyiszor az istentelenekben az munkjt? gy hogy lthatja mindenki, hogy a cselekvs ereje az Istennl volt s az istentelenek csak mintegy szolglatukat nyujtottk neki. Ezrt majd azzal fenyegetztt, hogy ftylsvel elhivja a gonoszokat (zs. 5:26 s 7:18); majd azt mondta, hogy azok neki npe elfogsra mintegy hlk (Ez. 12:13 s 17:20), majd azt, hogy a gonoszok az prlyei Izrel npnek megversre (Jer. 50:23). De klnsen akkor nyilatkoztatta ki, hogy mennyire nem ttlen bennk, mikor Szenakheribet fejszjnek nevezi (zs. 10:15), melyet kezben forgat s visel, hogy sujtson vele. Helyesen hatrozza meg valahol Augustinus* ezt gy: hogy vtkeznek, ez az dolguk; hogy bns cselekedetk ltal ezt, vagy azt vgzik, Isten erejbl szrmazik, aki a settsget tetszse szerint osztja szt.
5. tovbb, hogy a Stn szolglata munkl kzre az istentelenek felindtsra, valahnyszor Isten az gondviselse ltal ide, vagy amoda rendeli ket az r, akr egyetlen szentirsi helybl is elgg kiderl. Mert Smuel els knyvben gyakran emlts ttetik arrl, hogy az r gonosz lelke, vagy az rtl jv gonosz llek Sault vagy szaggatta, vagy elhagyta (I. Sm. 16:14; 18:10 stb.). A Szentllekre ezt nem szabad vonatkoztatnunk. A tiszttalan llek teht Isten lelknek neveztetik, mivel Isten intsnek s hatalmnak engedelmeskedik s a tett vgrehajtsban inkbb eszkz, mintsem annak szerzje. Vegyk hozz azt is, amit Pl apostol tant (II. Thess. 2:11), hogy t. i. Isten az emberekre a tvelygsnek s flrevezetsnek erejt bocstja, hogy higyjenek a hazugsgnak azok, akik nem hittek az igazsgnak.
Mindemellett igen nagy klnbsg van egy-ugyanazon dologban is a kztt, amit az r mvel s a kztt, amit a Stn s a gonosz emberek kisrelnek meg. Isten azokat a rossz eszkzket, melyek kezben vannak s melyeket tetszs szerint alkalmazhat, igazsga szolglatba lltja. Ezek aztn, mivel gonoszak, a szellemk romlottsgval kigondolt gazsgot tnyleg ltrehozzk. A tbbit ami mg arra vonatkozik, hogy Istennek fensge a rgalom ellen megoltalmaztassk s msrszt az istentelenek mentegetzse lehetetlenn legyen tve, a gondviselsrl szl fejezetben mr eladtuk. Mert e helytt csak az volt a szndkom, hogy rviden flmutassam, mikpen uralkodik a Stn az istentelen emberben s mikpen mkdik mindkettjkben az r.
6. Hogy pedig azokban a cselekvsekben, melyek magukban vve sem nem igazak, sem nem bnsk s inkbb a testi, mint a szellemi letre tartoznak, min szabadsga van az embernek, br fentebb rintettk, de mg nem fejtettk ki alaposan. Nmelyek az ilyenekben szabad vlasztst engedtek az embernek; gy vlem inkbb azrt, mivel a csekly jelents dolog fell nem akartak vitba bocstkozni, nem pedig azrt, mintha bizonyosnak akartk volna lltani pen azt, amit megengednek. n, br megvallom, hogy azok nzetn vagyok, akik nerejket a megigazulsra semminek tartjk, aminek beismerse az dvssgre legfontosabb, mindamellett azt hiszem, hogy azt a szempontot sem kell elhanyagolnunk, hogy Isten klns kegyelmt ismerjk fel mindannyiszor, mikor esznkbe jut, hogy azt vlasszuk, ami javunkra vagyon, mikor akaratunk arra hajol s viszont mikor gy elmnk, mint lelknk iszonyodik attl, ami rtalmunkra volna. S az isteni gondvisels ereje nemcsak arra terjed ki, hogy a dolgok jl sikerljenek, amint azoknak j kimenetelt elre ltta, hanem hogy az embereknek akarata is ugyanide irnyuljon.
Bizonyra, ha rzkeinkkel a kls dolgok igazgatst vizsgljuk meg, nem fogunk ktelkedni abban, hogy azok az emberi vlaszts al vannak rendelve; de ha meghallgatjuk azt a sok bizonytkot, amely mind azt kiltja felnk, hogy az emberek lelkt ezekben is az r kormnyozza, ezek knyszerteni fognak minket arra, hogy magt a vlasztst Isten klns indtsnak vessk al. Ki tette az egyiptomiakat oly jindulatuakk az izraelitk irnt, hogy legrtkesebb ednyeiket klcsn adjk azoknak (II. Mz. 11:3)? Lelkket maguk nknt sohasem vettk volna erre. Lelkeik teht inkbb az rnak voltak alvetve, s nem maguk igazgattk azokat. Bizonyra Jkb sem mondotta volna firl Jzsefrl, akit valamely pogny egyiptomi embernek tartott, hogyha meg nem lett volna gyzdve arrl, hogy Isten, amint jnak ltja, klnbz rzleteket olt az emberekbe (I. Mz. 43:14): „A mindenhat Isten engedje meg, hogy kedvet talljatok annl a frfinl”. Valamint az egsz egyhz is vallja a zsoltrban (106:46), hogy midn Isten knyrlni akart rajta, kegyes szelidsgre birta a kegyetlen pognyok szivt. ismt midn Saul haragra gylt, hogy az ammonitk ellen harcra kszljn, ennek oka abban van megadva (I. Sm. 11:6), hogy az Isten lelke hajt t. Ki fordtotta el Absolonnak lelkt attl, hogy Akhitfel tancst elfogadja, dacra, hogy ennek tancsa isteni jslat szmba ment (II. Sm. 17.14)? Ki hajtotta arra Robomot, hogy az ifjak tancsra hallgasson(I. Kir. 12:10)? Ki ijesztette meg az elbb oly vakmer npeket Izrael rkezsekor? A parzna Rkhb is megvallja, hogy Isten cselekedte azt (Jzs. 2:9). S viszont ki sujtotta le flelemmel s rettegssel Izrael szivt, ha nem az, ki a trvnyben azzal fenyegette ket, hogy ad nekik gyva szivet (III. Mz. 26:36)?
7. Valaki azonban azt a kifogst tehetn, hogy mindezek magukban ll pldk, melyekbl egyltaln nem lehet ltalnos rvny szablyt levonni. n pedig azt mondom, hogy e pldk elgg bizonytjk azt, amit vitatok, hogy t. i. Isten, valahnyszor gondvisels eltt utat akar kszteni, az embereknek akaratt a kls dolgokban is forgatja s hajtja s gy azoknak vlasztsa sohasem oly szabad, hogy e szabadsgon Isten akarata ne uralkodnk. Akarva, nem akarva: mindennapi tapasztalat knytelent annak meggondolsra, hogy lelked inkbb Isten indtstl, mint vlasztsod szabadsgtl fgg, mivel oly dolgokban, melyek egyltaln nem bonyolultak, gyakran cserbenhagy tged itlet s rtelem, oly dolgokban, melyek knnyen kivihetk, lelked elbgyad, viszont bonyolult helyzetekben egy szempillants alatt okos terv tlik elmdbe, nagy s veszlyes krlmnyek kztt knnyen legyz lelked minden nehzsget. Igy rtem n, amit Salamon mond (Pld. 20:12): „Hogy a fl hall, hogy a szem lt, mind a kettt az r cselekszi”. Mert gy tetszik nekem, hogy nem a teremtsrl szl, hanem arrl a kivltkpen val kegyelemrl, melynek kvetkeztben vgzi mindegyik a maga tisztt.
Midn pedig azt rja (Pld. 21:1), hogy a kirlynak szivt Isten gy tartja kezben, mint a vizeknek folysait s valahov akarja oda hajltja azt, itt bizonyra egy pldban az egsz nemet sszefoglalja. Mert ha valakinek akarata mindenfle korltozstl ment, e jog leginkbb megilleti a kirly akaratt, amely msok akarata felett uralkodik. Hogy ha a kirly szivt is Isten keze igazgatja, a mienk sem vtetik ki ez all a felttel all. E krlmnyrl Augustinusnak igen szp mondsa maradt fenn.* „Az Irs – gymond – ha az ember alaposabban megvizsglja, azt tantja, hogy az embernek nemcsak jra irnyul akarata, melyet gonoszokbl jv tesz s azutn, hogy jv tett, a j cselekedetekre s rk letre igazt, hanem e vilg dolgaira irnyul akarata is annyira az Isten hatalmban van, hogy azt, amikor s ahova akarja, oda fordtja, hogy az titkos, de igazsgos itletbl vagy j tetteket vigyen vgbe, vagy bntetsl szolgljon.”
8. Vegyk figyelembe e helyen az olvask, hogy nem a dolgok kimenetelbl kell kvetkeztetst vonnunk az emberi akarat kpessgre nzve, mint ezt egyes tudatlanok oktalanul tenni szoktk. Mert abban a hitben vannak, hogy az emberi akaratnak szolglat al vettetst szpen s elmsen bebizonytjk abbl, hogy mg a legnagyobb hatalm uralkodknak sem trtnik minden a kedvk szerint. Azt a kpessget azonban, amelyrl mi szlunk, az ember bensjben kellene vizsglniuk s nem a kls eredmny szerint mrnik. Mert a szabad akaratrl szl vitnl nem az forog krdsben, vajjon az ember kpes-e azt, mit lelkben elhatrozott, kls akadlyok mellett is vghezvinni s elrni: hanem az, hogy brmely dologban meg van-e az emberben az itlet szabad vlasztsa s az akarat szabad hajlama? Hogyha mind e kt kellk megvolna az emberben, akkor Attilius Regulusnak a szges hord stt rejtekbe zrva ppen oly szabad volna az akarata, mint Augustus Caesar, mikor a vilg nagy rszt egyetlen intsvel igazgatta.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre