HARMADIK FEJEZET. Az ember megromlott termszetbl nem szrmazik ms, csak krhozat.
1. De az ember lelke kt rszt illetleg jobban meg nem ismerhet, mint ha elll azokkal a dicsretekkel, amelyekkel a Szentirs felkestette. Ha az egsz embert brzoljk Krisztus eme szavai (Jn. 3:6): ami testtl szletett, test az (amit knny bebizonytani), ktsgtelen, hogy nagyon nyomorlt lny. Mert a test rzlete az apostol tanusga szerint, hall (Rm. 8:6), amennyiben ellensgeskedsben van Isten ellen s ezrt Isten trvnye al nem veti s nem is vetheti magt. Ht oly gonosz-e a test, hogy minden rzse ellensgeskedst mutat Istennel szemben? hogy az isteni trvny igazsgval meg nem egyezhet? hogy semmi egyebet nem szlhet, csak a hall anyagt? Gondold el, hogy az ember termszetben csak test van s hozz ki abbl brmi jt, ha tudsz! De a test sz, mondhatn valaki, csak a llek rz rszre s nem a magasabb rszre vonatkozik. Ezt azonban teljesen megcfoljk gy Krisztus, mint az apostolok szavai. Az r bizonytsa az, hogy az embernek jj kell szletnie, mivel test. Nem parancsolja, hogy test szerint szlessk az ember jj. Llek szerint pedig nem akkor szletik jra, ha annak csak valamely rsze javttatik meg, hanem ha egszben megjhodik. Ezt ersti az az ellentt, mely mind a kt helyen fel van lltva. Mert a test a llekkel gy van sszehasonltva, hogy kzttk valami harmadikrl sz sem lehet. Ami teht az emberben nem lelki, ez okoskods szerint testinek neveztetik. A llekbl pedig nincs bennnk semmi, hanem csak jjszlets ltal. Amink teht a termszettl csak van, az test. Ha azonban egybknt e dologrl valami ktsg foroghat fenn, Pl megsznteti bennnk (Ef. 4:23), midn leirvn az embert, kirl azt lltotta, hogy a tvelygs gonosz vgydsai kvetkeztben megromlott, azt parancsolja, hogy megjuljunk elmnknek lelke szerint. Ltjuk, hogy a tilos s gonosz vgydsokat nemcsak az ember rzki rszbe helyezi, hanem magba az elmbe is s ezrt annak megjhodst is kivnja. S bizonyra csak kevssel elbb rajzolta meg az emberi termszet kpt, mely azt mutatja, hogy mi minden rsznkben megromlottunk s gonoszokk lettnk. Mert midn azt irja (Ef. 4:17–18), hogy az sszes pognyok jrnak az elmjknek hibavalsgban s elmjk elhomlyosodott s elhideglt az isteni lettl az bennk val tudatlansg miatt s az sziveknek kemnysge miatt, a legkevsbb sem ktsges, hogy ezt mindazokra is vonatkoztatja, akiket az r gy blcsesgnek, mint igazsgnak megfelelleg mg meg nem jtott. Mg vilgosabb lesz ez a nyomban kvetkez sszehasonltsbl, midn a hiveket meginti, hogy k a Krisztust nem gy tanltk meg. Mert amaz igkbl megtudjuk, hogy Krisztus kegyelme az egyedli gygyszer, mely ama vaksgtl s az abbl kvetkez veszedelmektl megszabadt. Mert zsais prfta is gy jvendlt Krisztus orszga fell (60:2), midn azt igrte, hogy az r egyhza szmra rk vilgossgl fog tndklni, br kzben a sttsg a fldet s a vak homly a npeket elbortja. Mikor kijelenti, hogy Isten vilgossga csak az egyhzban fog kigylni, az egyhzon kvl bizonyra nem hagy mst, csak sttsget s vaksgot. Nem sorolom fl egyenkint a prftkbl s kivlt a zsoltrokbl azokat a helyeket, amelyek lpten-nyomon az ember hibavalsgrl szlanak. Fontos az, amit Dvid ir (Zsolt. 62:10), hogy t. i. ha az emberek mr serpenybe vettetnek, a semminl mindnyjan albbvalk. Ezzel az ember rtelme semmisnek mutattatik ki, mivel minden gondolat, mely belle szrmazik, mint balga, ledr, esztelen s oktalan, nevetsg trgyt kpezi.
2. Semmivel sem kisebb a szivnek amaz elitlse, mikor azt mondja a Szentirs (Jer. 17:9), hogy „csalrdabb a szv mindennl s gonosz”. De mivel rvidsgre trekszem, megelgszem egyetlen hellyel, mely azonban olyan lesz, mint a fnyes tkr, melyben termszetnk teljes kpmst szemllhetjk. Mert az apostol, mikor az emberi nem ggjt akarja megalzni, azt ezekkel a bizonytkokkal teszi (Rm. 3:10): „Nincsen csak egy igaz is. Nincsen ki tudn, nincsen ki megkeresn Istent. Mindnyjan az emberek elhajlottak s egyetemben haszontalanokk lettek; nincsen, ki jt cselekednk, nincsen csak egy is. Az torkuk, mint a megnyilatkozott kopors, az nyelvekkel lnoksgot szlnak; az ajakaik alatt spis-kgy mrge vagyon, kiknek szja tkozdssal s bosszsgszlssal teljes. Az lbaik gyorsak a vrontsra. Az utjokban romls s nyomorsg vagyon. s a bkessgnek tjt nem tudjk. Nincsen az isteni flelem elttk”. E mennykvekkel nem egyes emberek ellen, hanem dm fiainak egsz nemzete ellen tmad az apostol. Nem egyik, vagy msik kor megromlott erklcseit emlegeti, hanem a termszet folytonos megromlst vdolja. Aminthogy az emltett helyen nem az a clja, hogy az embereket egyszeren megdorglja, hogy szre trjenek, hanem inkbb annak megtantsa, hogy a legyzhetetlen veszedelem mindenkit sujtott s belle senki sem kpes szabadulni, ha Isten irgalma meg nem szabadtja. Mivel pedig ezt nem lehetett msknt bebizonytani, ha csak az ember elbb bizonyoss nem vlt termszete romlottsgrl s vgs nyomorrl, e bizonytkokat hozta fel, melyek meggyznek afell, hogy termszetnk teljes tnkre jutott. Szilrdan meg kell llni teht annak az lltsnak, hogy az emberek nemcsak a gonosz megszoks bne folytn olyanok, mint aminknek itt le vannak irva, hanem termszetk gonoszsga folytn is; mivel msknt nem llhatna meg az apostolnak az az rvelse, hogy az emberre nzve nincs dvssg, ha csak az r irgalmbl nem, mivel nmagban megromlott s elveszett.
Nem veszdm itt azzal, hogy a bizonytkok alkalmazsnak helyessgt igazoljam, hogy valaki eltt gy ne tnjenek fl, mint amelyeket rosszkor hasznlt az apostol. pen gy teszek, mintha e szavakat Pl mondta volna elszr s nem a prftktl vette volna. Kezdetben elveszi az embertl az igazsgot, azaz az rtatlansgot s tisztasgot, aztn az rtelmet. Az rtelem hinyt pedig bizonytja az istentl val elszakads, akit keresni: kezdete a blcsesgnek. Szksgkp gy van pedig ez azokkal, akik Istentl elszakadtak. Ehez azt teszi hozz, hogy mindenek elhajlottak s mintegy rothadtakk ttettek, hogy nincs, aki jt cselekednk; aztn hozz sorozza mindazokat a vtkeket, melyekkel tagjaikat mindazok megfertztettk, akik egyszer a gonoszsgra adtk magukat. Vgl bizonytja, hogy nincs bennnk az Istennek flelme, amelynek szablya szerint kellett volna lpteinket irnyoznunk. Ha ezek az emberi nemzetsg rkltt adomnyai, hiba keresnk termszetnkben akrmi jt is. n ugyan megvallom, hogy mind e vtkek minden egyes emberben nem jelentkeznek, de mindamellett nem lehet tagadni, hogy ama mrges kgy minden egynknek kebelben ott rejtzik. Mert valamint a testet, mikor mr a betegsg okt s anyagt magba zrva melengeti, br a fjdalom mg nem hevti, nem lehet egszsgesnek mondanunk: gy a llek sem rdemli meg az egszsges nevet, mikor benne a bnk, e nehz betegsgek, csakgy hemzsegnek. mbr a hasonlat nem mindenben tall. Mert brmily beteges testben is van mg leter, a llek pedig miutn ama hallos rvnyben elmerlt, nemcsak beteg a vtkek folytn, hanem teljessggel hjval van minden jnak.
3. Majdnem ugyanaz a krds ll ismt a maga egszben elttnk, amelyet fentebb megfejtettnk. Mert minden idben voltak nmelyek, akik a termszet vezetse mellett egsz letkben trekedtek az ernyre. Nem trdm azzal, hogy erklcseikben sok fogyatkozsra lehetne rmutatni; a becslet utn val trekvskkel mgis arrl tettek bizonysgot, hogy termszetkben volt valami tiszta. Br midn a cselekedetek rdemrl lesz sz, bvebben kifejtjk, hogy az ily ernyeknek mennyi rtkk van Isten szine eltt, mgis szksges e helyen is elmondanunk e dolgot, amennyiben a jelen bizonytk kifejtsre szksges. E pldk teht inteni ltszanak, hogy az emberi termszetet teljessggel bnsnek ne gondoljuk, mivel e termszet indtsbl nmelyek nemcsak kivl cselekedetekkel tntek ki, hanem letk egsz folyamn igen tisztessgesen viseltk magukat. Tartozunk azonban e helyt figyelembe venni, hogy Isten kegyelmnek a termszet ama megromlsa kzben van mg nmi helye, nemhogy megtiszttsa azt, hanem hogy belskpen fken tartsa. Mert ha az r megengedn, hogy az emberek lelke zaboltlanl tomboljon brmely szenvedlyben, ktsg kivl senki sem lenne, ki szintn meg ne vallan, hogy valban rillik mindaz a gonoszsg, mely miatt Pl az egsz termszetet krhoztatja. Mert ht kivesszk-e magunkat azoknak sorbl, akiknek lbuk gyors a vrontsra, akiknek keze ragadomnnyal s gyilkossggal van megfertztetve, torkuk hasonl a nyitott koporshoz, nyelvk csalrd, ajkaik mrgesek, cselekedeteik hibavalk, bnsek, megveszettek s hallosak, akiknek lelkk Isten nlkl van, akiknek bensejk gonoszsg, akiknek szemk a cselekvsre, lelkk a bosszra s szidalomra fuvalkodott fel, egyszval akiknek minden tagja kszen ll a legklnbzbb bnkre.
Ha minden llek mind e borzaszt bnknek ki van tve (amint az apostol btran kimondja), bizonyra ltjuk, hogy mi trtnnk akkor, ha az r az emberi szenvedlyt sajt knyre-kedvre engedn csapongani. Nincs oly dhs vadllat, mely oly hanyatt-homlok rohanna elre s nincs oly erszakosan rohan folyam, mely nagyobb s iszonybb zdulssal szaktan el gtjait. Elvlasztottaiban ama betegsgeket az r oly mdon gygytja, melyet nemsokra megmagyarzunk; msoknl mintegy nyakukba vetett fkkel csak zabolzza, csakhogy tovbb ne csapongjanak, mint ameddig Isten a mindensg fentartsa szempontjbl jnak ltja. Ezrt nmelyeket a szgyen, msokat a trvnytl val flelem tart vissza attl, hogy mindenfle fertelmes vtkekbe ne rohanjanak, mbr tiszttalansgukat jrszt nem titkoljk. Nmelyek, mivel azt tartjk, hogy a tisztessges let hasznos, igyekeznek nmikpen erre; msok meg azrt emelkednek a kznsges llapot fl, hogy mltsgukkal egyebeket tartsanak meg a ktelessgkben. gy Isten fken tartja ugyan gondviselsvel a romlott termszetet, hogy cselekedetbe ne trjn ki, de belsleg nem tiszttja meg.
4. De ezzel a ktsg mg nincs eloszlatva. Mert vagy egyenlv kell Camillust Catilinval tennnk, – gy szlnak – vagy Camillusban van arra pldnk, hogy a termszet, ha gondosan mvelik, nincs teljesen hijn minden jsgnak. n ellenben azt mondom, hogy azok a jeles adomnyok, amelyek Camillusban megvoltak, Isten ajndkai voltak ugyan s joggal ltszanak dicsrendknek is, ha magukban mrlegeljk ket; de hogyan tallhatunk bennk bizonytkot Camillus termszeti tisztasgra nzve? Nemde a llekhez kell visszatrnnk s ilyenformn kvetkeztetnnk:* „Ha a lelkes ember ily tiszta erklcskkel tndklhetett, akkor az emberi termszetben nem hinyzik a tehetsg arra, hogy az ernyre trekedjk”. De ht ha lelke bns s romlott volt, gy hogy mindent szivesebben keresett, mint az igaz letet? Pedig ktsgtelen, hogy ilyenvolt, ha feltesszk, hogy lelkes ember volt. E tekintetben ht az emberi termszetnek min jraval kpessgt magasztalhatod, ha e termszetrl kiderl, hogy az rtatlansg legtisztbb ltszata mellett is mindig a megromlshoz hajlik? Amint teht nem dicsrheted ernyrt az oly embert, kinek bnei az erny ltszatval megcsalnak bennnket, gy az emberi akaratnak sem tulajdonthatjuk a j kivnsra irnyul kpessget, mg a gonoszsgba el van merlve.
mbr a krdsnek legbiztosabb s legknnyebb megoldsa az, hogy a szban forg adomnyok nem kzadomnyai a termszetnek, hanem Isten klns kegyelemajndkai, melyeket klnflekpen s bizonyos mdon az egybknt pogny embereknek is osztogat. Ezrt nem flnk a kznsges let kifejezseivel lve azt mondani, hogy az egyik jnak szletett, a msik pedig gonosz termszetnek. Nem sznnk meg azonban attl, hogy mindkettt az emberi gonoszsg egyetemes llapotba szmtsuk, hanem azt mondjuk, hogy min klns kegyelemben rszestette Isten az egyiket, melyre a msikat nem mltatta. Mikor Isten Sault a kirlysg lre akarta lltani, mintegy j emberr alkotta (I. Sm. 10:6). S ez az ok, mirt Plat Homros mesjre clozva azt lltotta, hogy a kirlyok fiai valami kivl jeggyel megklnbztetve szlettek, mivel Isten az emberi nemen segteni akarvn, gyakran elltja hsi termszettel azokat, akiket az uralomra rendelt s ebbl a mhelybl szrmazott mindaz, mit a trtnelem a nagy vezrek tetteiknt magasztal. Ugyangy kell vlekednnk a kznsges emberekrl is. De mivel, amily mrtkben kivl volt valaki, sajt becsvgya poly mrtkben sarkalta (s ez a fertzs gy elrutt minden ernyt, hogy az ernyek Isten szine eltt minden kedvessgket elvesztik), rtktelennek kell hirdetnnk azt, ami dicsretre mltnak ltszik az istentelen emberekben. Vegyk mg figyelembe, hogy az igaz lt legfontosabb rsze hinyzik ott, ahol Isten dicssgnek magasztalsra nincs semmi trekvs; pedig e trekvs nincs meg azokban, kiket az r az lelke ltal ujj nem szlt. Nemhiba mondja zsais (11:3), hogy Krisztuson nyugszik meg az istenflelem lelke. S ez arra tant, hogy akik Krisztussal szemben idegenek, ugyanazok hijn vannak az istenflelemnek, ami pedig a blcsesgnek kezdete (Zsolt. 111:10). Ami azokat az ernyeket illeti, melyek res ltszatukkal flrevezetnek minket, ezeket dicsrik ugyan a polgri let mezejn s a kznsges emberi szbeszdben, de az gi itlszk eltt a megigazuls megszerzsre teljesen rtktelenek.
5. Ameddig teht a bn szolgasga fogva tartja az akaratot, a jra mg csak nem is mozdulhat, nemhogy ahhoz alkalmazn magt. Mert az ilyen felinduls az istenben val megtrsnek kezdete, amelyet a Szentirs mindentt Isten kegyelmnek tulajdont. gy kri Jeremis is (31:18) az rtl, hogy trtse meg, ha azt akarja, hogy hozz trjen. Ezrt a prfta ugyane fejezetben a hiv np lelki megszabadulsrl rva azt mondja, hogy e np a nla ersebbnek keztl megszabadlt. Ezzel t. i. jelzi hogy mily szk bilincsekbe van a bns verve mindaddig, mg Istentl elhagyatva a Stn igja alatt vergdik. Mindazltal megmarad az emberben az akarat, mely a legnagyobb hajlandsggal hajlik s rohan a vtkezsre, mert nem az akarattl fosztatott meg az ember, mikor e nyomorsgba slyedt, hanem az akarat psgtl. Nem helytelenl szl ht Bernardus, ki arra tant, hogy az akars mindnyjunkban megvan, de a jt akarni gyarapods a kegyelemben, rosszat akarni megfogyatkozs ugyanabban. Ezrt ltalban akarni az ember tulajdona, rosszat akarni a megromlott termszet, jt akarni a kegyelem. Tovbb, mivel azt mondom, hogy a szabadsgrl lemondott akaratot a szksgszersg hajtja s vezeti a rosszra, csodlatos, ha valaki eltt durva beszd gyannt tnik fl ez, amelyben semminem visszs hang sincs, sem olyan, mely a szentatyk hasznlattl eltrne.
Bntja pedig a sz azokat, akik a szksgszersg s knyszer kztt nem tudnak klnbsget tenni. De ha valaki megkrdezn ket, hogy Isten nem szksgkpen j-e, s az rdg nem szksgkpen rossz-e, mit felelnek? Mert Istennek jsga Istensgvel oly szorosan sszefgg, hogy p gy szksgkpen j, mint ahogy szksgkpen Isten. Az rdg pedig buksa kvetkeztben oly igen elidegenedett a jnak minden egyessgtl, hogy csak rosszat kpes cselekedni. Ha valamely szentsgtr azt a rgalmat szrja ellennk, hogy Istennel szemben nem sok hlaadssal tartozunk azrt a jsgrt, amelynek megtartsra szksgkpen knyszerl: kinek nem lesz keze gyben az a vlasz, hogy vgtelen jvoltbl, nem pedig erszakos knyszer folytn trtnik az, hogy rosszat nem cselekedhetik? Ha teht Isten szabad akaratt a j cselekvsben nem akadlyozza, hogy neki szksg jt cselekednie, ha az rdg, aki csak rossz cselekedetre kpes mgis akarva vtkezik, mi mondhatja, hogy az ember azrt kevsb vtkezik nkntesen, mivel szksgkpen al van vetve a vtkezsnek? Augustinus* noha mindentt hirdeti ezt a szksgszersget, akkor is midn Coelestius szidalmaival marja, hatrozottan lltja azt e szavakkal: „A szabadsg ltal trtnt, hogy az ember bnbe esett, de a termszet vtkes megromlsa, mely a bnbeessre kvetkezett, a szabadsgbl szksgessget csinlt”. S valahnyszor e trgyrl trtnik emlts, nem habozik ily mdon beszlni a bn szksgszer szolgasgrl.*
Teht e megklnbztetsnek lnyegt abban foglaljuk ssze, hogy az ember, miutn az eset folytn megromlott, akarva vtkezik ugyan, nem akaratlanl, vagy knyszerbl; szive hajland rzltbl s nem erszakos knyszerts folytn; sajt szenvedlynek hatsa alatt, nem kls knyszerbl; termszete azonban olymegromlott, hogy egybre nem indulhat, egyebet nem cselekedhet, csupn csak gonoszt. Ha ez igaz, akkor vilgosan ki van mondva, hogy az ember a vtkezs szksgszersgnek bizonyra al van vetve. Augustinus nzett elfogadva, Bernardus* gy ir: „Az llatok kztt egyedl az ember szabad s mgis a bn kzbejttvel is tr valamely erszakot; de sajt akaratbl s nem termszetnl fogva, hogy mg gy se fosztassk meg veleszletett szabadsgtl. Mert ami nkntes, szabad is” S kevssel ksbb azt mondja: „ Igy az akarat nem tudom min fonk s csodlatos mdon, midn a bn miatt hitvnyabb vltozik, szksget szl, hogy se a szksg – mivel nkntes – ne menthesse az akaratot, se az akarat – mivel megcsalatott – ki ne zrhassa a szksgszersget. Mert ez a szksg bizonyos tekintetben nkntes”. Aztn azt mondja, hogy iga, mindamellett nem ms iga alatt vagyunk, mint amelyet nkntes szolgasgunk vet nyakunkba s ezrt szolgasgunkat tekintve nyomorultak, akaratunkat tekintve menthetetlenek vagyunk, mivel az akarat, noha szabad volt, a bn szolgjv tette magt. Elmlkedst vgl e szavakkal rekeszti be: „A llek eknt valami csods s gonosz mdon ez nkntes s gonoszl szabad szksgszersg alatt szolga, de egyuttal szabad gyannt is tartatik. Szolga a szksgszersg miatt s szabad az akarat folytn s, ami mg csodlatosabb s mg nyomorsgosabb, azrt vtkes, mivel szabad s azrt szolga, mivel vtkes, s gy azrt szolga, amirt szabad”. Ebbl bizonyra megtudjk az olvask, hogy n semmi jat nem adok el, csak azt, amit Augustinus hajdan minden kegyes llek kzmegegyezsvel tantott s amit azta majd ezer vig megriztek a bartok zrdiban. Lombardus pedig azzal, hogy a szksgszersget a knyszertl nem tudta megklnbztetni, veszlyes tvelygsre adott okot.
6. Msfell rdemes megvizsglnunk azt is, hogy min az isteni kegyelemnek ama gygyszere, mely a termszet bns voltt teljesen meggygytja. Mert minthogy az r a segtsgnyujtsban bven megajndkoz azzal, ami nlkl szklkdnk, mihelyt bizonyosakk lesznk abban, hogy min bennnk az munkja, azonnal kivilglik, hogy viszont min nyomorusgban szenvednk. Midn az apostol a filippibelieknek azt mondja (1:6): hiszi, hogy az, ki bennk a j dolgot elkezdette, el is vgzi a Jzus Krisztus napjig, ktsgtelen, hogy a j dolog kezdete alatt magt a megtrs eredett rti, mely az akaratban nyilvnul. A j dolgot teht Isten kezdi el bennnk azzal, hogy az igazsg irnt val szeretetet, vgyat s trekvst felbreszti sziveinkben; vagy (hogy vilgosabban beszljek) azzal, hogy szivnket fordtja, alaktja s igazgatja az igazsgra; bevgzi pedig azzal, hogy minket ersekk tesz a kitartsra. Hogy senki azon tves llts mg ne rejtzhessk, hogy Isten a jt azzal kezdi bennnk, hogy a magban gyenge akaratot tmogatja, a Szentllek egyebtt kimutatja, hogy mit r a magra hagyott akarat. „Adok nektek uj szivet – szl (Ez. 36:26) – s j lelket adok beltek s elvszem a kszvet a ti testetekbl s adok nektek husszvet s az n lelkemet adom beltek s ezt megcselekszem, hogy az n parancsolataimban jrjatok”. Ki mondja, hogy az emberi akarat ertlensgt ersti a tmogats, hogy a j vlasztsra hathatsan vgydjk, midn ez akaratnak egszen t kell alakulnia s meg kell julnia? Ha a kben van valami lgysg, gy hogy valami eszkzzel megpuhtva, brmerre hajlthat: akkor nem tagadom, hogy az emberi szv is hajlthat a j irnt val engedelmessgre, csak Isten kegyelme tegye teljess azt, ami benne tkletlen. Ha azonban e hasonlattal az r azt akarta kifejezni, hogy a mi szivnkbl soha semmi j sem szrmazhatik, ha csak teljesen mss nem vlik, mi se osszuk meg kzte s magunk kzt azt, amit egyedl magnak kvetel. Ha teht az, hogy Isten minket a j irnti buzgalomra megtrt, annyi, mintha a k vltoztatnk t huss, mindaz, ami akaratunknak sajtja, eltrltetik s ami helybe lp, az egszen Istentl van. Azt mondom, hogy az akarat eltrltetik, nem amennyiben akarat, mivel az ember megtrsnl az, ami els termszethez tartozik srtetlenl megmarad. Azt lltom, hogy ez akarat jj is teremtetik, de nem gy, hogy az akarat akaratt kezd lenni, hanem, hogy a rosszbl jv vltozik. lltom, hogy mindez teljesen Istentl leszen, mivel ugyanez apostol tanusga szerint arra sem vagyunk alkalmasak, hogy a jt csak el is gondoljuk (II. Kor. 3:5). Ennlfogva egyebtt (Fil. 2:13) azt mondja, hogy nemcsak az ertelen akaratot segti, vagy a gonoszt jobbtja meg bennnk, hanem az akarst is maga szerzi bensnkben. Ebbl knny megrteni, amit mondottam, hogy t. i. ami j csak van az akaratban, egyedl a kegyelemnek munkja. Ez rtelemben mondja msutt (I. Kor. 12:6), hogy Isten az, aki mindent cselekszik mindenekben. Mert az emltett helyen nem az ltalnos kormnyzatrl szl, hanem mindazoknak a jttemnyeknek dicssgt, amelyekben a hvek bvelkednek, az egy Istennek tulajdontja. Mikor pedig mindent mond, bizonyra kezdettl vgezetig Istent teszi a lelki let szerzjv; amit ugyan elbb ms szavakkal tantott (Ef. 1:1), midn azt mondta, hogy a hivek Istentl vannak Krisztusban. E szavaival nyiltan az jjteremtst ajnlja, amely mindent eltrl, valami csak a mi kznsges termszetnknek a sajtja. Mert itt dmnak s Krisztusnak egymssal val szembelltsra kell gondolnunk, amit az apostol egyebtt vilgosabban kifejt, midn azt tantja, hogy mi „Isten alkotmnyai vagyunk, akik teremtettnk a Krisztus Jzusban val jcselekedetekre, melyeket ksztett az Isten, hogy azokban jrnnk” (Ef. 2:10). Mert ily mdon azt akarja bizonytani, hogy a mi dvssgnk ingyen ajndk, mivel minden jnak kezdete a msodik teremtstl van, amelyet a Krisztus ltal nyernk meg. gy de ha a legkisebb kpessg is szrmazhatnk tlnk, az rdemben is mindjrt volna valami rsznk. De hogy minket teljesen semmikk tegyen, gy vlekedik, hogy mi semmi rdemet nem szereztnk, mivel Krisztusban teremtettnk a j cselekedetekre, melyeket Isten elre elksztett. E szavakkal ismt azt fejezi ki, hogy a j cselekedtek minden rszkben az els mozzanattl kezdve Istentl vannak. Ezrt a prfta miutn a zsoltrban (100:3) kijelentette, hogy mi az Isten teremtmnyei vagyunk, hogy minden osztozkodsnak elejt vegye, mindjrt azt is hozzteszi, hogy nem mi teremtk nmagunkat. Hogy pedig a szerz az jjszletsrl beszl, ami a lelki ltnek kezdete, bizonyos a szvegbl, ahol folytatlag az kvetkezik, hogy: „az npe vagyunk s az mezeinek juhai”. Ltjuk pedig, hogy a szerz nem elgedve meg azzal, hogy dvssgnk dicssgt egyszeren Istennek tulajdontotta, vilgosan kirekeszt minden vele val trsasgbl, mintha csak azt mondan, hogy az emberben nincs egy parny sem, mellyel dicsekedhetnk, mivel egszen Istentl van.
7. De taln lesznek olyanok, kik megengedik, hogy az akarat, mely a jtl ntetszsbl elhajolt, egyedl az r ereje ltal trhet meg, mindamellett gy, hogy elre elkszttetve, a cselekvsben neki is meg legyen a maga rsze. Igy tantja Augustinus* hogy a kegyelem minden j cselekedetet megelz s pedig gy, hogy az akarat kisr, nem vezet, nyomon kvet, de nem elljr. Amit a szent frfiu nem helytelenl mondott, azt Petrus Lombardus* fonkul flre csavarja. n pedig azt vitatom, hogy gy a prfta azon szavaiban, melyeket idztem, mint egyb szentirsi helyeken kt gondolat jut vilgosan kifejezsre, hogy t. i. egyrszt Isten gonosz akaratunkat megjobbtja, vagy inkbb eltrli, msrszt ez akarat helybe aztn magtl adja a jt.
Amennyiben a kegyelem az akaratot megelzi, annyiban megengedem, hogy ez utbbit nyomon kvetnek, vagy szolgainak nevezze valaki, de mivel az jjszlt akarat Isten munkja, helytelenl tulajdontjk az embernek, hogy a megelz kegyelemnek szolgai akarattal engedelmeskedik. Ezrt nem helyesen irta Chrysostomos,* hogy sem a kegyelem akarat nlkl, sem az akarat kegyelem nlkl nem kpes semmit sem cselekedni. Mintha bizony magt az akaratot is nem a kegyelem hozn ltre, mint fentebb Pl idzett helybl lttuk. De nem is volt Augustinusnak az a szndka, midn az emberi akaratot a kegyelem szolgjnak nevezte, hogy a kegyelem utn valami msodrend szerepet tulajdontson az akaratnak a j cselekedetekben, hanem mivel csak az volt a clja, hogy Pelagius krhozatos tant megcfolja, mely az dvssg els okt az ember rdembe helyezte, csak azt vitatta, ami a jelen esetre nzve elgsges volt, hogy t. i. a kegyelem mindenrdemnl elbbre val; e kzben mellzte a msik krdst, a kegyelem fontos hatsrl, amelyet egyebtt klnben is alaposan trgyal. Mert midn nhnyszor azt mondja, hogy az r a nem akart mellzi, hogy akarjon s az akart kveti, hogy ne hiba akarjon: az Istent teszi teljesen a j cselekedeteknek szerzjv. mbr e trgyban lltsai vilgosabbak, semhogy hossz rvelst kivnnnak. „Az emberek – gymond* – azon munkldnak, hogy akaratukban valami olyat talljanak, ami a mienk s nem Istentl van; de hogy ilyet mint tallhatnnak, azt nem tudom.” Pelagius s Coelestius ellen irott els knyvben, midn Krisztusnak e mondst magyarzza (Jn. 6:45): „Aki azrt az Atytl hallott s tanult, az j n hozzm”, gy szl: „Az akarat olyan segtsget nyer, hogy nemcsak tudja, mit kell cselekednie, hanem amit megtudott, cselekszi is. s gy midn Isten tant, nem a trvny betje, hanem lelknek kegyelme ltal gy tant, hogy brki amit megtanult, nemcsak megismervn lssa, hanem akarvn, kivnja s cselekvssel bevgezze.”
8. s mivel mr a legfbb pontig eljutottunk, rajta, a dolog lnyegt csak a Szentirs nhny igen vilgos tanusgval bebizonytva adjuk el az olvasknak. Ezutn pedig (hogy senki a Szentirs fonk elferdtsvel ne vdoljon minket) mutassuk meg, hogy ennek a szent frinak (Augustinust rtem) bizonysgt sem nlklzi az, amit a Szentirsbl vett igazsgnak lltunk. Mert nem tartom clravezetnek, hogy mindazokat a bizonytkokat, melyek a Szentirsbl vlemnynk tmogatsra felhozhatk, egyenknt renddel felsoroljuk; csak azokbl a nagyon megvlogatottakbl, amelyek felhozatnak, nyiljk t arra, hogy a tbbieket is, melyeket elszrva olvasunk, megrtsk; s viszont nem helytelenl trtnik, ha nyilvnvalv teszem, hogy kztem s ama frfi kztt, akit a kegyes lelkek kzrzlete mltn a legnagyobb tiszteletben tart, meglehets megegyezs van. Bizonyra knnyen kitetszik alapos okokbl, hogy a jnak kezdete nem egyebnnen, hanem egyedl Istentl van. Mert a jra hajland akarat sem tallhat msokban, csak a vlasztottakban. De a vlaszts oka az emberen kvl keresend; ahonnan bebizonyul, hogy a helyes akarat az ember szmra nem magtl, hanem ugyanabbl a jtetszsbl szrmazik, amellyel a vilg teremtse eltt elvlasztattunk. ehez jrl ez msik, hasonl ok. Mert minthogy annak kezdete, hogy jt akarjunk s cselekedjnk, a hitbl van, meg kell vizsglni, hogy honnt van maga a hit. Mivel pedig az egsz Szentirs azt kiltja, hogy a hit Istennek ingyen val ajndka, ebbl az kvetkezik, hogy pusztn kegyelembl trtnik, ha a jt elkezdjk akarni mi, akik teljes llekkel termszetszerleg hajlandk vagyunk a rosszra. Az r teht, midn npnek megtrst e kettvel fejezi ki: hogy a kszivet elveszi tle s hsszivet ad, vilgosan tanustja, hogy annak, ami tlnk van, meg kell semmislnie, hogy az igazsghoz trjnk meg; mindaz pedig, ami annak helybe j, tle magtl van. s ezt nem egy helyen hirdeti; mert Jeremisnl ezt mondja (32:39): „Adok nekik egy szivet s egy tat, hogy engemet mindenkor fljenek”. Kevssel ksbb: „Az szivkbe adom az n flelmemet, hogy el ne tvozzanak n tlem”. Ezkielnl viszont ezt olvassuk: „Adok nekik egy szivet s j lelket adok beljk s kiveszem a kszivet az testkbl s adok nekik hsszivet”. Brmi j s helyes csak van akaratunkban, nem volna kpes vilgosabban magnak tulajdontani s tlnk elvenni, mint mikor bizonytja, hogy a mi megtrsnk j lleknek s j szivnek teremtse. Mert ebbl mindig az kvetkezik, hogy egyrszt akaratunkbl semmi j nem jhet ltre mindaddig, mg az meg nem jttatik, msrszt, hogy az jjszlets utn ez az akarat, amennyiben j, Istentl van, nem tlnk.
9. Ezt olvashatjuk a szentek knyrgseiben is. „Hajtsa maghoz szivnket az r, mondja Salamon (I. Kir. 8:58), hogy megrizzk az parancsolatait.” A mi szivnk megtalkodottsgt mutatja, hogy hacsak meg nem tr, termszetszerleg s rjngve lzadoz az isteni trvny ellen. Ugyanez van a Zsoltrban is (119:36): „Hajtsd az n szivemet a te parnacsolataidhoz”. Mert mindig figyelembe kell vennnk azt az ellenttet, amely van a sziv megromlott indulata kztt, ami ltal a makacssgra ragadtatik s a megjobbts kztt, amely ltal engedelmessgre knyszerl. Dvid pedig, midn azt rezve, hogy Isten vezrl kegyelmtl egy ideig meg volt fosztva, kri az Urat, hogy tiszta szivet teremtsen benne s az igaz lelket jtsa meg bensejben, vajjon nem ismeri-e el, hogy szivnek mindenrsze tele van tiszttalansggal s hogy lelke undoksggal van elktelentve? Midn pedig azt a tisztasgot, amelyrt esedezik, Isten teremtsnek nevezi, vajjon mindenestl foga nem neki tulajdontja-e azt? Ha valaki azt a kifogst hozza fel, hogy maga a knyrgs mr a kegyes s szent rzlet jele, kszen ll a megolds, hogy Dvid, br bizonyos rszben mr eszre trt, mindamellett elbbi llapott hasonltja ssze ama szomor romlssal, amelyet tapasztalt. Midn teht az Istentl elidegenedett ember szerept veszi magra, mltn kri magnak mindazt, amit Isten csak ad az vlasztottainak az jjszletsben. Ennlfogva halotthoz hasonl llapotban azt hajtja, hogy jra teremtessk, hogy a Stn rabjbl, a Szentllek eszkzv legyen.
Bizonyra csodlatos s borzaszt a mi ggs kivnsgunk. Az r semmit sem kvetel szigorbban, minthogy szombatjt a legkegyeletesebben megtartsuk, megpihenvn t. i. munkinktl; minket pedig semmire sem lehet nehezebben rvenni, minthogy munkinkat flbe hagyva Isten munkinak megadjuk az ket megillet helyet. Ha a bdultsg tjt nem llan, Krisztus az kegyelmi ajndkairl elg vilgos bizonysgot adott arra, hogy a rossz indulat el ne nyomhassa azokat. „n vagyok – szl (Jn. 15:1) – amaz igaz szlt, ti vagytok a szlvesszk s az n atym szlben val munks; mikpen a szlvessz magtl gymlcst nem teremhet, hanemha a szltkben maradnd, akpen ti is nem teremhettek, hanem ha n bennem maradtok, mert nlam nlkl semmit nem cselekedhettek.” Ha mi magunktl egyb gymlcst nem hozhatunk, mint amit a fldbl kiszaktott s nedvessgtl megfosztott szlvessz hoz, nem kell tovbb krdezni, hogy termszetnk mennyiben alkalmas a jra. nem ktsges ama kvetkeztets sem, hogy: „nlam nlkl semmit nem cselekedhettek”. Nem azt mondja, hogy ertlenebbek vagyunk, hogysem a magunk szmra elgsgesek lehetnnk, hanem azzal, hogy minket semminek llt, minden fltevst kizr, hogy neknk br a legcseklyebb tehetsgnk is volna. Ha Krisztusba beoltva gy hozunk gymlcst, mint a szlvessz, mely egyrszt a fldi nedvessgbl, msrszt az gi harmatbl s a napsugrbl nyeri a tenyszshez megkivntat ert, akkor gy ltom, hogy a j cselekedetben szmunkra semmi sem marad, ha Istennek hinytalanl megadjuk azt, ami az v.
Hiba vetik ellennk azt az res okoskodst, hogy a szlvesszben mr benne van a gymlcszshez szksges er s ezrt nem mindent vesz a fldbl, vagy tbl, mert valamit a sajtjbl is ad a termshez. Mert Krisztus nem akart egyebet jelezni, csak azt, hogy midn tle elszakadunk, szraz s semmitr fk vagyunk, mivel elklntve nincs bennnk semmi tehetsg a j cselekvsre, amint egyebtt is mondja (Mt 15:13): „Minden plnta, valamelyet az n mennyei atym nem plntlt, kiszaggattatik”. Ezrt tulajdontja az apostol a mr idzett helyen egyedl istennek a dolog teljes egszt, midn gy szl (Fil. 2:13): „Isten az, aki azt cselekszi bennetek, hogy mind akarjatok, mind hogy vghez is vigyetek”. A j cselekedet els rsze az akarat, a msodik pedig a vghezvitelben val ers igyekezet: mindkettnek szerzje Isten. Istentl raboljuk el teht, ha valamit akr az akarsban, akr a vghezvitelben magunknak tulajdontunk. Ha azt mondan, hogy Isten gyenge akaratunknak segtsget hoz, mg valami maradna fenn szmunkra, de mivel azt mondja, hogy az akaratot is hozza ltre mindazt a jt, ami az akaratban van, rajtunk kvl levnek lltja.
Mivel tovbb testnk terhe mg most is elnyomja az akaratot, hogy az ne rvnyeslhessen, azt is mondja, hogy a harc nehzsgeinek lekzdsre mind a kivitelig megadja Isten a trekvs llandsgt. Mert klnben nem llhatna meg, amit egyebtt tant (I. Kor. 12:6), hogy t. i. Isten egyedl az, aki mindent tesz mindenekben, miutn elbb azt tantottuk, hogy a lelki letnek egsz plyja benne sszpontosul. Ezrt Dvid, miutn azrt knyrgtt, hogy isten tjai nyiljanak meg eltte, hogy az igazsgban jrhasson, mindjrt hozzcsatolja e szavakat is (Zsolt. 86:11): „egyestsd az n lelkemet a te nevednek flelmre”. E szavakkal jelzi, hogy mg azok is, akik becsletesen reznek, annyi klnbz irny indulatnak vannak kitve, hogy knnyen elbgyadnak s megtntorodnak, ha meg nem ersttetnek a kitartsra. Ezrt egyebtt, miutn azt krte, hogy utait Isten vezrelje beszdeinek megtartsra, azt kivnja, hogy a kzdelemre neki er is adassk. Ne uralkodjk – gymond – bennem valami hamissg (Zsolt. 119:133). Ily mdon teht a j cselekedetet az r kezdi s az r is hajtja vgre bennnk, hogy az mve legyen az, ha az akaratban a helyes irnt val szeretet megfogan, ha annak buzg gyakorlsra hajlik, ha felgerjed s felindl az igazsg kvetsnek megkisrlsre; aztn az mve az is, ha a vlaszts, buzg trekvs s kisrlet el nem frad, hanem egszen a teljesedsig halad; vgl, ha ezekben az ember llhatatosan elbbre megyen s mindvgiglen kitart.
10. S az akaratot nem gy indtja amint sok szz esztendn t tantottk s hittk, hogy t. i. azutn a mi vlasztsunktl fgg, hogy engedelmeskedjnk-e az indtsnak, vagy ellene mondjunk, hanem oly hathatsan indtja azt meg, hogy engedelmeskednie kell. Vissza kell ht utastanunk azt, amit Chrysostomus annyiszor ismtel, hogy t. i. akit von, az akarja is, hogy az r t vonja. S ezzel azt akarja kifejezni, hogy az r kinyjtott kzzel csupn vrja, hogy vajjon kedvnkre van-e, hogy segtsgvel tmogasson bennnket. Megengedjk, hogy a mg el nem bukott ember llapota olyan volt, hogy akrmelyik irnyba hajolhatott a kett kzl; de midn dm sajt pldjval megtantott, hogy a szabad akarat mily nyomorlt, hacsak Isten nem akar, msrszt nem munklkodik bennnk: mi trtnik velnk, ha kegyelmt e kisded mrtk szerint osztja neknk? Hiszen ezt magunk homlyostjuk el s kisebbtjk meg hltlansgunkkal. mert az apostol nem azt tantja, hogy neknk a j akarat kegyelmi ajndka ajnltatik fl, ha elfogadjuk, hanem, hogy magt az akaratot is Isten munklja bennnk; s ez nem jelent mst, mint azt, hogy az r a mi szivnket lelkvel kormnyozza, hajltja s igazgatja s abban mint sajt birtokban uralkodik. s Ezkiel ltal (1:19 s 36:27) nemcsak abbl a clbl igr vlasztottainak j lelket, hogy parancsolataiban jrhassanak, hanem, hogy tnyleg azokban is jrjanak. Nem lehet ms rtelemben venni Krisztus e kijelentst sem (Jn. 6:45): „Aki az n Atymtl tanult s hallott, az n hozzm j”, hanem csak gy, hogy arra tant, hogy Isten kegyelme nmagtl hathats, amint ezt Augustinus* is lltja. S erre a kegyelemre az r nem mltat mindenkit vlogats nlkl, jllehet Occam tantsa szerint (mert gy hiszem ez tle ered) kznsgesen azt tartjk, hogy e kegyelem senkitl meg nem tagadtatik, aki megcselekszi, ami rajta ll. Az embereket ugyan arra kell tantani, hogy Isten jindulata kivtel nlkl mindenki szmra el van ksztve, aki azt keresi; de mivel vgre is azok kezdik azt keresni, akiket az gi kegyelem megihletett, mg ezt a csekly rszecskt sem szabad elvenni az dicsretbl. Ez bizonyra a vlasztottak eljoga, hogy miutn az Isten lelke ltal jjszlettek, vannak vezetse hajtsa s kormnyozza ket. Ezrt mltn gnyolja ki Augustinus* gy azokat, akik az akars valamely rszt maguknak kvetelik, valamint megfeddi azokat, akik azt gondoljk, hogy Isten vlogats nlkl adja mindenkinek azt, ami a kegyelembl val elvlasztsnak klns bizonytka. „A termszet kzs – gy szl – mindenkivel s nem a kegyelem.” Ugyan az ilyen elmlkedst vegcsillogsnak nevezi, mely puszta hibavalsggal fnylik, midn az, amit Isten csak azokkal kzl, akikkel akarja, ltalban mindenkire kiterjesztetik. Egyebtt pedig gy szl: „Hogyan jttl? hittl? Vigyzz, hogy mg a magad szmra azt kveteled, hogy a helyes tat fltalltad, az igaz trl le ne tvedj. „Jttem – gy szlsz – szabad akaratbl; azaz tulajdon akaratombl jttem. Mirt fuvalkodol fl? Akarod tudni, hogy ez is gy ajndkoztatott neked? Halld t, aki hv: Senki sem j hozzm, ha az Atya nem vonndja azt.” s Jnos szavaibl minden ktsgen fell kitnik, hogy a hivk sziveit Isten oly hathatsan igazgatja, hogy hajlthatatlan rzlettel engedelmeskednek. „Valaki Istentl szletett – gymond – bnt nem cselekszik, mivel Isten maga marad abban” (I. Jn. 3:9). Mert ltjuk, hogy az a semleges indts (motus medius), melyet az lblcsek kpzelnek s amelyet szabad kvetni, vagy visszautastani, nyilvn ki van zrva azzal, hogy Jnos szerint az Isten tesz minket a kitartsban llhatatosakk.
11. Az llhatatos megmaradsra nzve poly kevss lett volna ktsges, hogy Isten ingyenes ajndknak kell azt tartanunk, ha lbra nem kapott volna az a gonosz tvelygs, hogy az az egyes emberek rdemhez kpest osztogattatik, amint ki-ki az els kegyelemrt nem mutatta magt hltlannak. Mivel pedig e tvelygs onnan szrmazott, hogy az emberek gy vlekedtek, mintha Isten flajnlott kegyelmt elfogadni, vagy visszautastani hatalmunkban llana. Ha ez a vlekeds megdlt, azaz is sszeomlik magtl. Jllehet itt ketts tveds forog fenn. Mert azonkvl, hogy azt tantjk, hogy az els kegyelemmel szemben tanustott hlnk s helyes eljrsunk ksbbi kegyelmi ajndkokkal jutalmaztatik meg, mg azt is hozzteszik, hogy most mr nem egyedl a kegyelem munklkodik bennnk, hanem az csak velnk egyttmkdik.
Az elbbirl ezt kell tartanunk. Az r, midn szolgit naprl-napra gazdagtja s kegyelmnek jabb ajndkaival halmozza el, mivel a munka, melyet azokban elkezdett, eltte kedves s kellemes bennk tallja azt, amirt mg nagyobb kegyelemmel fizet meg. Erre vonatkoznak eme mondsok: „Akinek van, annak adatik” – „Jl vagyon, h szolga, mivel kevsen h voltl, sokra bizlak ezutn”. – (Mt. 25:21.23 s 29; Luk. 19:17 s 26). De e pontnl kt dologtl kell rizkednnk, elszr attl, hogy se azt ne mondjuk, hogy az els kegyelmi ajndkokkal val helyes lst a ksbbi kegyelmi ajndkokkal jutalmazza az Isten, mintha az ember a maga buzgalmval tenn Isten kegyelmt hatkonny, s ezeket a kegyelmi ajndkokat oly jutalmazsnak ne tekintsk, hogy Isten kegyelmt megsznjnk ingyenvalnak tartani. Megvallom teht, hogy a hivknek Isten emez ldst vrniuk kell, hogy minl jobban hasznltk a fentebbi kegyelmi ajndkokat, annl nagyobbakkal gyarapodjanak azutn; azt mondom azonban, hogy ez a hasznlat is az rtl van s ez a jutalmazs is az ingyenval jakaratbl ered.
S nem kevsb helytelenl, mint szerencstlenl hasznljk azt az elkoptatott megklnbztetst is, amely a munks s az egyttmunks kegyelem kzt van. E megklnbztetst Augustinus is hasznlta, de azzal a helyes magyarzattal enyhtve, hogy Isten egyttes munkssggal viszi vgbe azt, amit a maga munkssgval megkezdett s a kegyelem voltakpen ugyanaz, de klnbz nevet nyer az eredmny klnbz mdja szerint. Ebbl az kvetkezik, hogy nem tesz osztst Isten kztt s kzttnk, mintha mindkettnk sajt indtsbl klcsns versengs tmadna, hanem csak a kegyelem sokszoros voltt jelzi. Erre vonatkozik az, amit egyebtt mond,* hogy Isten sok ajndka megelzi az ember j akaratt, amelyek kztt van maga ez a jakarat is. Ebbl kvetkezik, hogy semmit meg nem hagy, amit az akarat magnak ignyelhetne. s ezt Pl is hatrozottan kifejezi (Fil. 2:13). Mert ahol azt mond, hogy Isten az, aki azt cselekszi, mind hogy akarjuk, mind hogy vghezvigyk, tstnt hozzteszi, hogy az ingyenval jkedvbl adja mind a kettt s ezzel a mondsval az kegyelmt ingyenvalnak jelzi.
Arra pedig, ami mondani szoktak, hogy, miutn az els kegyelemnek helyet adtunk, a mi prblkozsaink a kvet kegyelemmel mr egytt munklkodnak, ezt felelem: Ha gy rtik, hogy mi, amita egyszer Isten ereje az igazsg irnt val engedelmessgre szelidtett, tovbb haladunk s hajlandk vagyunk a kegyelem cselekvsnek kvetsre, semmi ellenvetsem nincs. Mert ktsgtelen az, hogy van ilyen engedelemre val kszsg ott, ahol az Isten kegyelme uralkodik. Mindazltal honnt volna ez, hanemha onnan, hogy Isten Lelke, amely magval mindenkor megegyez, azt az engedelmessgre val hajlandsgot, amelyet kezdetben szlt, a kitartsra val llhatatosgra tpllja s ersti? De ha azt akarjk lltani, hogy az ember magbl vesz valamit, hogy gy aztn Isten kegyelmvel egytt munklkodjk, a legrettenetesebb tvedsben leledzenek.
12. s hamisan s tudatlansgbl erszakoljk erre az apostolnak eme nyilatkozatt (I. Kor. 15:10): „tbbet munklkodtam, hogynem mint mindnyjan amazok, de nem n, hanem az Istennek kegyelme, mely nvelem vagyon”. Mert ezt gy fogjk fl: Mivel fenhjznak tnhetett volna fl, hogy magt a tbbiek fl emelte, ezt kiigaztja ugyan azzal, hogy dicsrett Isten kegyelmre viszi vissza, de gy, hogy magt a kegyelemmel egyttmunksnak mondja. Csodlatos, hogy ebben a plccskban annyi, msklnben nem rossz, ember is megbotlott. Mert az apostol nem azrt irja, hogy Isten kegyelme vele munklkodott, hogy magt e munka rszesv tegye, st inkbb a munka teljes dicssgt egyedl a kegyelemnek tulajdontja ezzel a helyesbtssel: „Nem n vagyok, aki munklkodtam, – gymond – hanem Isten kegyelme, amely segtsgemre volt”. Megcsalta pedig ket a kifejezs ktrtelmsge, de mg inkbb a helytelen fordts, amelyben a grg nvel jelentse kihagyatott. Mert ha szrl-szra lefordtod, nem azt mondja, hogy a kegyelem vele egyttmunks volt, hanem, hogy a kegyelem, amely segtsgre volt, volt eszkzlje mindennek.
s ezt Augustinus is vilgosan, br rviden, tantja, midn gy szl: „Az ember j akarata Isten sok ajndkt megelzi, de nem mindet. Amelyeket pedig maga megelz, azok kztt maga is ott van”. Aztn kvetkezik a bizonyts: Minthogy meg van irva (Zsolt. 59:11; 23:6), „az irgalma megelztt engemet s irgalmval kvetni fog engemet. A nem-akart megelzi, hogy akarjon s az akart kveti, hogy ne hiba akarjon”. S vele egyetrt Bernardus* is, mikor az egyhzat gy beszlteti: Vonj valami mdon akaratom ellenre, hogy nknt akarv tgy, ha rest vagyok, hogy futv tgy.
13. Halljuk most Augustinust nnszavaival szlani, nehogy korunk pelagianusai, azaz a Sorbonne lblcsei szoksuk szerint azzal vdoljanak, hogy minden rgi egyhzi Atya ellennk van. Ebben persze atyjukat, Pelagiust utnozzk, aki hajdan ugyan-e harcmezre vonta magt Augustinust. A fenytkrl s kegyelemrl szl, Valentiushoz intzett knyvben* a trgyat alaposabban kifejti, amit rviden, de azrt mgis az szavaival, el fogok adni: „dmnak, ha akart volna, meg volt adva a kegyelem, a jban val megmaradsra. Neknk az adatik, hogy akarjunk s a gonosz kivnsgot akarattal gyzzk le. Ezrt neki kpessge volt, ha akart volna, de nem akarta, hogy kpes legyen. Neknk, gy az akarat, mint a kpessg, adatik. Az els szabadsg abban llott, hogy az embernek megvolt a tehetsge a nem vtkezsre. A mienk sokkal nagyobb, t. i.: nem vagyunk kpesek vtkezni”. Hogy azonban azt ne gondoljuk, mintha a halhatatlansg utn kvetkezend tkletessgrl beszlne (amint Lombardus* helytelenl erre vonatkoztatja szavait), kevssel ksbb ezt a felmerlhet ellenvetst is megsznteti, midn gy szl: „A Szentllek t. i. a szentek akaratt annyira lngra gyjtja, hogy azrt tehessenek meg valamit, mivel gy akarjk s azrt akarjk, mivel Isten munklja, hogy gy akarjk. Mert, ha ily nagy gyengesgben, amelyben mgis ill, hogy a fnhjzs elnyomsra az erny tkletess legyen, rjuk magukra volna hagyva az akarat, hogy Isten tmogatsval tehessenek, ha akarnak s nem mkdnk bennk Isten, hogy akarjanak: az akarat maga az gyengesge folytn a sok kisrts kzepette elbuknk s ezrt nem volnnak kpesek kitartan megllani. Az emberi akarat gyengesgnek teht az jtt segtsgre, hogy az isteni kegyelem szntelenl s elklnthetlenl hajtja s ezrt, brmily gyenge is, soha el nem fogyatkozik”. Aztn* bvebben trgyalja, hogy mily szksgkpen kvetik sziveink az Isten indtst, midn az rejuk hat s azt lltja, hogy az r az embereket a sajt akaratuknl fogva vonja ugyan, de ezt az akaratot maga munklja bennk. Augustinus szavaival bizonytjuk most mr, amit fkp bizonytani akarunk, hogy t. i. az r nemcsak ajnlja a kegyelmet, amelyet brki szabad vlasztsa szerint vagy elfogad, vagy visszautast, hanem, hogy maga a kegyelem az, amely a szivben gy a vlasztst, mint az akarst eszkzli, gy, hogy brmi j cselekedet kvetkezik is aztn, az ennek a kegyelemnek gymlcse s eredmnye; s hogy nem ms akarat engedelmeskedik neki, hanem csak az, amelyet tett ilyenn. Mert ugyancsak tle erednek ezek a mshonnan idzett szavak is: „Bennnk minden j munkt csak a kegyelem hoz ltre”.
14. Amit pedig egyebtt* llt, hogy a kegyelem nem sznteti meg az akaratot, hanem rosszbl jra vltoztatja s midn jv lett, segti: csak annyit jelent, hogy az ember nem gy vonatik, hogy szive indtsa nlkl, mintegy kls knyszer ragadja, hanem, hogy belsleg aknt indttatik, hogy sziv szerint engedelmeskedjk. Hogy az ily kegyelem klnsen s ingyen adatik az elvlasztottaknak, arrl gy ir Bonifaciushoz:* „Tudjuk, hogy Isten kegyelme nem minden embernek adatik s akiknek adatik, azoknak sem a cselekedetek rdeme szerint adatik, vagy az akarat rdeme szerint, hanem ingyenval kegyelembl; akiknek nem adatik, tudjuk, hogy Isten igaz itlete folytn nem adatik”. s ugyanebben a levlben hevesen harcol ama vlekeds ellen, amely azt gondolja, hogy a kvetkez kegyelem az emberek rdemeirt adatik, mivel azzal, hogy az els kegyelmet meg nem vetettk, magukat mltknak mutattk. Mert azt akarja, hogy Pelagius megvallja, hogy a kegyelem rnk nzve, hogy valban kegyelem legyen, az egyes cselekedeteinkhez szksges s nem cselekedeteink jutalma.
A dolog lnyege azonban rvidebben nem foglalhat ssze, mint a fenytkrl s kegyelemrl szl Valentinushoz intzett m VIII. fejezetben trtnik, ahol elszr azt tantja, hogy az emberi akarat nem a szabadsggal szerzi meg a kegyelmet, hanem a kegyelemmel a szabadsgot; hogy ugyanezen kegyelem ltal, miutn a gynyrsgnek rzete belje adatik, a jban val megmaradsra formltatik; hogy legyzhetetlen erssggel szilrdttatik meg; hogy a kegyelemtl vezreltetve soha el nem bukik, de ha a kegyelem elhagyja, azonnal sszeesik; hogy Isten ingyenval irgalmbl tr meg a jhoz s ha egyszer megtrt, abban szilrdan megll; hogy az emberi akaratnak a jra val irnytsa s az irnyts utn abban val megmaradsa egyedl Isten akarattl fgg s egyltaln nem sajt rdemtl. Igy az ember szmra csak olyan szabad akarat marad, ha ugyan szabad ezt ekknt neveznnk, amint egyebtt ir le,* amely sem Istenhez meg nem trhet, sem Istenben meg nem llhat, hanem csak a kegyelem ltal s amit meg tud tenni, azt a kegyelem folytn tudja megtenni.