MSODIK FEJEZET. /B - Az ember jelenleg meg van fosztva akarata szabadsgtl s nyomorult szolgasg al van vetve.
14. Kvetkeznek gy a szabad tudomnyok, mint kzmvessgek; mivel ezek megtanulsra mindannyinkban van valami kpessg, ebbl is megltszik az emberi elmnek ereje. Mert mbr nem minden ember alkalmas e mvszetek s tudomnyok elsajttsra, a kzs kpessgnek mgis biztos jegye az, hogy alig tallhatnnk olyan embert, akinek valamely mvszetre val tehetsge ne mutatkoznk. S ez az er s knnyedsg nemcsak az illet mvszet elsajttsra elgsges, hanem arra is, hogy az ember az egyes mvszetekben valami jat talljon fel, vagy, hogy azt, amit mstl tanlt, bvtse s csinostsa. S valamint e tapasztalat Platt helytelenl brta arra az lltsra, hogy az ilyen felfogs nem egyb, mint visszaemlkezs, gy minket a leghelyesebb ok alapjn knyszert annak megvallsra, hogy annak vgs kezdete az emberi szellemmel veleszletett. E bizonytkok teht vilgosan mutatjk, hogy az okossg s tuds ltalnos felfog-kpessge termszetszerleg bele van oltva az emberekbe. Mindamellett oly ltalnos ajndk ez, hogy abban mindenki tartozik megismerni magra nzve Istennek klns kegyelmt. Arra, hogy ezrt hlsak legynk, elgg indt minket maga a termszet alkotja azzal, hogy bolondokat is teremt, akikben nyiltan megmutatja, hogy az emberi llek mily nyomorlt llapotban van, ha a tudsnak s okossgnak fnye be nem ragyogja; s ez a termszeti ajndk gy megvan mindenkiben, hogy mindenkire nzve is Isten jvoltnak teljesen ingyenes adomnya. Tovbb maguknak a mvszeteknek feltallsa, mdszeres tovbbadsa, bensbb s jelesebb megismerse (ami keveseknek sajtja), br nem szilrd bizonytka a kznsges leselmjsgnek, mivel azonban kegyeseknek s istenteleneknek klnbsg nlkl megadatik, mltn szmllhat a termszeti ajndkok kz.
15. Valahnyszor teht vilgi rk akadnak keznkbe, az igazsgnak bennk tndkl csodlatos fnye arra figyelmeztessen minket, hogy az emberi rtelem, br eredeti tiszta llapotbl kiesett s megromlott, mindazltal Isten kivl ajndkaival van felruhzva s kestve jelenleg is. Ha elgondoljuk, hogy az igazsg egyedli forrsa Isten lelke, magt az igazsgot nem fogjuk visszautastani, sem megvetni, akrhol tndkljk is felnk, ha nem akarunk lzadk lenni Isten lelke ellen; mert a Llek ajndkait nem lehet kevsre becslni, anlkl, hogy magt a Lelket is ne gncsolja s meg ne vesse az ember.
Mit mondjunk teht? Tagadjuk taln, hogy az igazsg fnye tndkltt azoknl az -kori jogtudsoknl, akik a polgri rendet s fegyelmet oly helyesen llaptottk meg? Azt mondjuk, hogy a blcsszek tvelyegtek, mikor a termszetet oly alapos kutats trgyv tettk s oly nagy mvszettel irtk le? Azt mondjuk, hogy nem volt eszk azoknak, akik az elads mvszett megllaptottk s minket megtantottak logikusan beszlni? Azt mondjuk, hogy balgk voltak azok, kik az orvosls mestersgt kikutatva hsges buzgsgukkal neknk hasznltak? Minek tartjuk az egsz szmtani tudomnyt? Azt hisszk, hogy esztelen emberek eszelssge? Hiszen ellenkezleg lehetetlen a rgiek iratait ezekrl a trgyakrl a legnagyobb csodlkozs nlkl olvasnunk; csodlkozunk pedig azrt, mivel ez iratokat kivlknak vagyunk knytelenek elismerni, amint tnyleg azok is. Tarthatunk-e pedig valamit dcsretesnek vagy kivlnak, amirl nem ismerjk el, hogy Istentl szrmazik? Szgyelhetnnk magunkat azrt a nagy hltlansgrt, melybe mg a pogny kltk sem estek, kik megvallottk, hogy a blcsszeti trvnyek s az sszes j mestersgek az istenek tallmnya. Ha teht ktsgtelen, hogy azok az emberek, akiket az irs x-oknak mond, oly leselmjek, s mly beltsak voltak az alsbbrend dolgok kutatsban, az ily pldkbl tanljuk meg, hogy mennyi jt hagyott meg az Isten az emberi termszet szmra mg azutn is, hogy az az igazi jtl megfosztatott.
16. Ekzben azonban ne feledjk el, hogy ezek az isteni llek nagyszer adomnyai, melyeket az emberi nemzet kzs hasznra azoknak osztogat, akiknek akar. Mert ha Bezalelbe s Olibba a szvetsg hajlknak megptshez megkvntat tudst s rtelmet a Szentlleknek kell csepegtetnie (II. Mz. 31:2 s 35:30), egyltaln nem csoda, ha azt mondjk, hogy azoknak a dolgoknak megismerst, melyek az emberi letben legfontosabbak, a Szentllek kzli velnk. S nincs mirt krkednie akrkinek, hogy a Szentllekkel micsoda dolguk van a hitetleneknek, akik Istentl teljesen elszakadtak. Mert mikor az mondatik, hogy Isten lelke egyedl a hivkben lakozik, ezt a megszentel lekrl kell rtennk, mely ltal Isten templomv szenteltetnk. Ezrt azonban Isten nem kevsbb betlt, mozgat s tpll mindeneket ugyanazon Llek erejvel s teszi ezt minden egyes nemnek azon sajtsga szerint, melyet bel a teremts trvnynl fogva adott. Mivel Isten azt akarta, hogy minket a hitetlenek munkja s szolglata tmogasson a termszettudomnyokban, dialektikban, szmtanban s ms ilyenekben, e munkt s szolglatot ignybe kell vennnk, nehogy ha Istennek bennk nknt felajnlott ajndkait figyelmen kivl hagyjuk, tunyasgunknak mlt bntetst vegyk.
De hogy valaki azt ne gondolja, hogy az ember nagyon boldog, mivel e vilg megismersben az igazsg megragadsra oly er van adva neki, egyuttal meg kell jegyeznnk, hogy gy az egsz rtelmi er, mint az rts is, amely belle ered, enysz s elmuland dolog Isten eltt, mihelyt szilrd alapjt nem az igazsg kpezi. Mert igen helyesen mondja Augustinus (kinek lltst – mint fentebb mondottuk – a „ttelek” mestere* s a skolasztikusok is knytelenek voltak helyeselni), hogy valamint az ingyen val ajndkok az eset utn elvtettek az embertl, gy a szmra megmaradt termszeti ajndkok megromlottak, nem mintha nmaguktl tiszttalanokk vlhattak volna, hiszen az Istentl erednek, hanem mivel a megfertztt emberre nzve megszntek tisztk lenni, hogy ebbl semmi dicsekvse ne legyen.
17. A f dolog az, hogy az egsz emberi nemben lthat, hogy az okossg a mi termszetnknek sajtja, mely az llatoktl pgy megklnbztet minket, valamint azok az rzs ltal klnbznek a llektelen trgyaktl. Mert, hogy bolondok, vagy esztelen emberek is szletnek, ez a fogyatkozs Isten ltalnos kegyelmt nem homlyostja el, st inkbb az ily ltvny figyelmeztet minket arra, hogy ami bennnk megmaradt, azt mltn Isten kedvez kegyelmnek kell tulajdontanunk; mivel, ha nem knyrlt volna rajtunk, a tle val elszakads az egsz termszet hallt vonta volna maga utn. Hogy pedig nmelyek kitnnek les elmjkkel, msok itl kpessg dolgban mlnak fell egyebeket, ismt msoknak egy, vagy ms mestersg megtanulsra van inkbb tehetsgk, az ajndkok e klnflesgvel Isten az kegyelmt mutatja fel elttnk, hogy senki nmagtl erednek ne tartsa azt, ami tisztn Isten bkezsgbl szrmazik. Mert mirt kivlbb egyik ember a msiknl, ha csak azrt nem, hogy a kzs termszetben kitnjk Isten klns kegyelme, mely midn sok embert elkerl, azt juttatja kifejezsre, hogy senki irnt sincs kteleztetse? Figyelembe veend mg, hogy hivatshoz kpest mindenkibe klnbz indulatokat cspgtet Isten. Sok plda van erre a Birk knyvben, ahol az van mondva, hogy az rnak Szentlelke ervel s hatalommal ruhzta fel azokat, kiket a np vezetsre elhivott (Bir. 6:34 stb.). Egyszval, minden kivl cselekmnyben klns sztnzs van. Ezrt kvettk Sault azok az ers frfiak, akiknek szivt Isten megillette. S mikor a kirlysgra val megvlasztsa megjvendltetik, gy szl Smuel: „Az rnak lelke red fog szllani s … ms emberr teszesz” (I. Sm. 10:6). S ez kiterjed az egsz orszglsra. Ugyangy mondja a Szentirs aztn Dvidrl, hogy „attl a naptl az rnak lelke re szllott … s azutn is” (I. Sm. 16:13). De egyebtt uganez van elmondva a klns felindtsokra nzve is. St Homr azt mondja, hogy az emberek kitnnek rtelmkkel nemcsak annyiban, amennyiben Zeus osztogatja azt kinek-kinek, hanem amennyiben naprl-napra irnytja oion hmar aghsi. S a tapasztalat bizonyra megmutatja, hogy mivel gyakran azok elmje tompul el, kik azeltt a legrtelmesebbek s legjobb felfogsuak voltak, az emberek elmje Isten kezben s akaratban van, gy hogy az emberi elmt minden szempillantsban Isten igazgatja. Ezrt mondja az Irs Istenrl, hogy elveszi az okosak rtelmt, hogy uttalan utakon t tvelyegjenek (Zsolt. 107:40). Egybknt e sokflesgben mgis Isten kpnek valamely fennmaradt jegyeit ltjuk, melyek az egsz emberi nemet megklnbztetik egyb teremtmnyektl.
18. Most azt kell megmagyarznunk, hogy az emberi rtelem mit vizsgl, midn Isten orszghoz s ama tkletes lelki beltshoz rnk, amely legfkp hrom dologbl ll: abbl, hogy Istent ismerjk, ismerjk irntunk val atyai szeretett, amelyen a mi dvssgnk nyugszik s az let folytatsnak trvny szablyai szerint val mdjt. Az els kt pontnl, kivltkpen pedig a msodiknl a legkivlbb elmj emberek is vakabban a vakondnl. Nem tagadom ugyan, hogy a blcselknl hellyel-kzzel blcs s helyes mondsokat lehet olvasni Istenrl, de ezeken is mindig valami tvelyg kpzelds ize rzik. Az r, mint fentebb mondottuk, istensgnek nmi csekly megrzst beljk is adta, hogy istentelensgket tudatlansggal ne leplezhessk, s nha-nha oly nyilatkozatokra sztnzte ket, melyeknek megvallsa ket magukat gyzi meg; de amint lttak, gy lttk, hogy az ily szemllet a legkevsbb sem vezrelte ket azigazsg fel, nemhogy azt elrtk volna; amint azutas, ki a mezn jr, jjel a villmls fnyt egy szempillantsig messze s szjjel megltja, de csak oly enysz ltssal, hogy mieltt lbt mozdthatn, mris krlfogja az jszaka sttsge: sokkal tvolabb van, hogysem ezzel a segtsggel a helyes utat feltalln. Ezen kvl az igazsgnak ama cseppecski, melyekkel knyveiket mintegy vletlenl meghintik, hny s mily borzaszt hazugsggal vannak beszennyezve! Egy szval, Isten irntunk val jsgnak bizonyossgt (mely nlkl az emberi szellem szksgkp meghborodik) soha szre se vettk. Ennlfogva az emberi okossg nem kzelt, nem iparkodik, nem frkzhetik gy ehez az igazsghoz, hogy valban megrthetn, ki az igaz Isten, vagy hogy milyen akar lenni irnyunkban.
19. De mivel az les ltsunkrl val hamis feltevstl elkbtva nagyon nehezen hitetjk el nmagunkkal, hogy elmnk Isten dolgaiban egszen vak s tompa, jobb lesz, gy vlem a Szentirs bizonytkaival, mint szokokkal igazolnunk ez lltst. Igen szpen tantja ezt Jnos a fentebb mr idzett lltsban (Jn. 1:4), mikor azt irja, hogy Istenben „vala az let s az let vala az embereknek ama vilgossguk s ez a vilgossg a sttsgben fnylik, de a settsg azt meg nem esmrte”. Kijelenti ugyan, hogy az ember lelkt az isteni fny tndklse gy besugrozza, hogy e fny csekly lngja, vagy legalbb szikrja sohasem hinyzik a llekbl, de ezzel a vilgossggal mg Istent nem fogja fel. Mirt? Mivel elmje Isten megismerst illetleg csupa sttsg. Mert midn a Szentllek az embereket sttsgnek nevezi, egyszersmind elveszi tlk a lelki rtelem minden kpessgt. Ezrt lltja azt, hogy azok a hivk, kik Krisztust beveszik „nem a vrtl, sem a testnek akaratjtl, sem a frfinak indulatjtl, hanem Istentl szlettek (Jn. 1:13). Mintha csak azt mondan, hogy a test nem kpes oly fensges blcsesgre, hogy Istent s ami Isten, befogadja, ha Isten lelke mg nem vilgostja. Amint Krisztus is tanusgot tett (Mt. 16:17), hogy Isten klns kijelentse volt, hogy Pter megismerte t.
20. Ha meggyzdsnk volna (aminek minden ellenmondson fell kell llania), hogy a mi termszetnk mind a nlkl szklkdik, amit a mennyei Atya az vlasztottaival az jjszlets lelke ltal kzl, semmi ok sem volna e helyen a ktelkedsre. Mert a hiv np gy szl a prftnl (Zsolt. 36:10): „Nlad van az letnek forrsa; a te vilgossgod ltal ltunk vilgossgot”. Ugyanezt tantja Pl apostol is, midn azt mondja, hogy „senki nem mondhatja a Jzust rnak, hanem csak a Szent Llek ltal” (I. Kor. 12:3). S Keresztel Jnos, mikor ltta tantvnyainak rtelmetlensgt, gy kiltott fel: „Az ember nem vehet semmit magnak, hanem ha a mennybl adattatik nki” (Jn. 3:27). Hogy pedig ez ajndkon klns megvilgostst, nem pedig a termszet kznsges ajndkt rti, bizonyos abbl a panaszbl, hogy annyi beszdvel, mellyel Krisztust tantvnyainak ajnlotta, semmit sem rt el. „Ltom n, gymond, hogy semmi a sz az embernek az isteni dolgokrl val megtantsra, midn az r az Szentlelke ltal rtelmet nem ad. St Mzes (V. Mz. 29:2), midn a npet feddi feledkenysgrt, egyuttal azt is kijelenti, hogy k Isten titkait msknt meg nem rthetik, csak jttemnye ltal. „Nagy kisrteteket lttak a te szemeid, jegyeket s nagy csodkat; mindazltal nem adott az r tinktek szivet a megrtsre s szemeket a ltsra s fleket a hallsra, mind e mai napig”. Vajjon tbbet fejezne-e ki, ha minket Isten dolgainak megrtsben tuskknak nevezne? Azrt az r kivl kegyelem gyannt igri a prfta ltal, hogy az izraelitknak szivet ad, hogy azok megismerjk t, felettbb erstve ez ltal, hogy az ember elmje lelkileg csak annyira blcs, amennyire vilgostja azt meg. Ezt ersti vilgosan Krisztus is szavval (Jn. 6:44), midn azt mondja, hogy senki sem jhet hozz, hanem csak akinek az Atyjtl adatik. Hogyan? Vajjon nem az Atynak l kpmsa, akiben az dicssgnek teljes ragyogsa tndklik felnk? Annak okrt jobban meg nem mutathatta volna, hogy Isten megismersre min tehetsgnk van, mint midn tagadja, hogy neknk szemnk van arra, hogy meglssuk az brzatt, jllehet az oly nyilvnvallag elnkbe adatik. Ht, vajjon nem azrt jtt-e a fldre, hogy az embereknek az Atya akaratt megjelentse? Kvetsgben is nem jrt-e el hsgesen? Bizonyra eljrt, de tantsa semmi eredmnyt nem hoz ltre, ha a bels tant, a Szentllek, a szivekhez vezet utat meg nem nyitja. Teht nem jnnek hozz, csak akik az Atyjt hallottk s tle megtanttattak. De min mdja ez a tanulsnak s hallsnak? Nyilvnvalan az, amikor a Szentllek csodlatos s klns ervel alaktja a flet a hallsra s a lelket az rtsre. S hogy ez j lltsnak ne lssk, Krisztus zsais jvendlst idzi (54:13); ahol midn az egyhz helyrelltst igri, azt tantja, hogy Isten tantvnyai azok lesznek, akik az rk dvssgre sszegyjtetnek.
Ha teht Isten ott valami klns dolgot jvendl vlasztottai fell, nyilvnval, hogy a tudomnynak nem arrl a nemrl szl, amely az istentelenekkel is s a pognyokkal kzs. Htra van teht, hogy megrtsk, hogy Isten orszgba ms eltt nem trul fel a bemenetel, csak akiben a Szentllek az vilgossga ltal j elmt teremtett. Mindenek kztt pedig a legvilgosabban Pl szl, aki ebbe a vitba feltett szndkkal lpve, miutn az emberek egyetemes blcsesgt, mint balgasgot s haszontalansgot, elitlte s gy teljesen semmiv tette, vgl is azt bizonytja, hogy (I. Kor. 2:14) a lelkes ember meg nem foghatja azokat, amelyek Isten lelkei; r nzve balgasg s nem rthet, mivel e dolgok lelkileg itltetnek meg (I. Kor. 2:14). Mit nevez Pl lelkes embernek? Bizonyra azt, aki a termszet vilgossgra tmaszkodik. Az ilyen, mondom, Isten lelki titkaibl semmit meg nem rthet. Mirt? Taln azrt, mivel hanyagsgbl nem trdik azokkal? St brmennyire iparkodik is, semmire sem kpes, mivel t. i. e dolgok lelkileg itltetnek meg. Mit jelent ez? Azt, hogy mivel e dolgok az emberi belts ell teljesen el vannak rejtve, egyedl a Szentllek kijelentse ltal jnnek vilgossgra, gy annyira, hogy ahol Istennek Szentlelke nem vilgol, balgasgnak tartjk azokat. Azeltt pedig a szem, fl s rtelem minden kpessgn felett levnek mondotta az apostol azt, amit Isten ksztett azoknak, akik tet szeretik, st azt bizonytotta, hogy az emberi blcsesg olyan, mint egy lepel, mely az elmt Isten szemllsben gtolja. Mit akarunk tbbet? Az apostol kijelenti, hogy Isten e vilg blcsesgt bolondsgg tette (I. Kor. 1:20) s mi taln ennek oly leselmjsget tulajdontsunk, hogy azzal Istenhez s a menyorszg titkaihoz behatolni kpes volna? Tvol legyen tlnk ily nagy balgasg!
21. Azrt, amit itt elvon az emberektl az apostol, azt msutt egyedl Istennek tulajdontja imdsgban. „A dicssgnek amaz atyja adja nktek – szl – a blcsesgnek s jelentsnek lelkt az ismeretben” (Ef. 1:17). Hallhatja immr az olvas, hogy minden blcsesg s kijelents Isten ajndka. Mit mond ezenkivl? „Megvilgosttattak a ti elmteknek szemei”. E szemek maguktl bizonyra vakok, ha j kijelentsre szorulnak. Aztn ez kvetkezik: „hogy tudhasstok, mi legyen a ti hivatstoknak remnysge, stb.” Bevallja teht, hogy az emberek elmje nem kpes akkora ismeretre, hogy hivatsukat megrthetnk. S ne fecsegje itt nekem valamelyik pelaginus, hogy ennek a tudatlansgnak, vagy durva esztelensgnek Isten segtsgre j, midn igje tudomnyval oda irnyozza az emberi rtelmet, ahova vezr nlkl nem juthatott volna el. Mert ott volt Dvidnl a trvny, melybe mindaz bele volt foglalva, amit emberi blcsesg csak kivnhat, de azzal meg nem elgedve azt krte Istentl, hogy nyissa meg szemeit, hogy a trvnynek csodlatos titkait fontolra vehesse” (Zsolt. 119:18). Mely kijelentsvel bizonyra azt fejezi ki, hogy a nap akkor kel fel a fldn, mikor az emberek eltt Isten igje ragyog; de ebbl az emberek nem sok hasznot ltnak, mg az, ki ezrt vilgossg Atyjnak neveztetik, nem ad szemeket a ltsra, vagy meg nem nyitja azokat (Jak. 1:17); mert ahol Szentlelkvel vilgossgot nem nyujt, ott mindent a sttsg tart fogva. Igy tantotta helyesen s bsgesen az apostolokat is a legjobb tant; mindamellett ha nem szklkdtek volna az igazsg lelkben, amely llek az lelkket kimveln abban a tudomnyban, amelyet azeltt hallottak, nem parancsoln az r, hogy azt vrjk (Jn. 14:26). Ha megvalljuk, hogy abban, amit Istentl krnk, szksget ltunk s Isten abban, amit igr, rmutat a mi insgnkre, akkor senki ne habozzk megvallani, hogy Isten titkainak megrtsre csak annyi kpessge van, amennyire az kegyelmtl megvilgosttatott. Aki magnak tbb rtelmet tulajdont, annl vakabb, mert mg a maga vaksgt sem ismeri.
22. Htra van mg ama harmadik, amelyben a helyesen les szablynak megismersrl van sz s amelyet tallan mondhatunk a cselekedetek igazsga megismersnek, amely tren gy ltszik, az emberi elme valamivel lesebb, mint a fentiekben. Mivel az apostol tanustja (Rm. 2:14 ), hogy a pognyok, kiknek trvnyk nincs, ha a trvny cselekedeteit viszik vgbe, maguk maguknak trvnyk, „gy, mint akik megjelentik, hogy a trvnynek cselekedete az szivkbe beiratott, kiknek lelkiismeretk s az gondolatjuk, melyek egymst vdoljk, vagy mentik, egyetemben bizonysgot teszen”. Ha a pognyok elmjbe termszetszerleg be van vsve a trvny igazsga, bizonyra nem mondhatjuk, hogy letk vezetsben teljesen vakok. S nincs kznsgesebb llts, mint hogy az embert a termszet trvnye, melyrl a fenti helyen szl az apostol, elgg megtantja az let helyes szablyra.
Mi azonban vegyk fontolra, hogy a trvnynek ez ismerett mirt adta Isten az emberbe s akkor mindjrt kiderl, hogy meddig vezrli ez ket az okossg s igazsg clja fel. Pl szavaibl is vilgosan ez derl ki, ha fejtegetseit jl megnzzk. Kevssel elbb azt mondta, hogy akik a trvnyben vtkeztek, a trvny ltal itltetnek meg, akik viszont trvny nlkl vtkeztek, trvny nlkl vesznek el. Mivel az kptelensgnek tetszhetett volna, hogy a pognyok minden megelz tlet nlkl vesznek el, folytatlag hozz teszi, hogy sajt lelkiismeretk van trvny gyannt s ezrt ez elgsges az jogos krhozatsukra. A termszeti trvny vgclja teht, hogy az embernek ne legyen mivel magt mentenie. Nem helytelen teht az a meghatrozs, hogy lelkiismeretknek, mely az igaz s gonosz kztt elgg klnbsget tesz, megismerse az emberi tudatlansg rgynek megszntetsre szolgl, mivel sajt bizonysguk ltal gyzettetnek meg. Olyan az embernek nmaga irnt val kedvezse, hogy ha gonoszt cselekszik, elmjt, ameddig csak lehet, szivesen elfordtja bneinek megtekintstl. Ugy ltszik: ez ok indtotta Platot* is arra a vlemnyre, hogy az emberek nem vtkeznek msknt, csak tudatlansgbl. Ezt helyesen lltotta volna, ha az emberi kpmutats a vtkek ferdesgben annyira jutna, hogy az elme bntudat nlkl llana Isten eltt. De mivel a bns, br kerli a j s rossz kztti klnbsgttelt, mely szivbe vsetett, mindamellett arra ismtelve rknyszerl s nem lehet annyira szemet hunynia, hogy ne legyen knytelen akarva, nem akarva szemeit felnyitni: azrt hamis az az llts, hogy az ember pusztn tudatlansgbl vtkezik.
23. Igazabban vlekedik Themistius,* ki azt tantja, hogy az rtelem az ltalnos meghatrozsban, vagy a dolog lnyegben igen ritkn tved; s csak olyankor tvelyeg, mikor tovbb megy, t.i. mikor feltevsekbe bocstkozik. Bizonyra nincs senki, aki ne lltan, ha ltalban tesszk fel a krdst, hogy az emberls gonoszsg; aki azonban az ellensg hallra sz sszeeskvst, gy tancskozik arrl, mint valami j dologrl. A parzna ltalban elitli a parznasgot; de a sajt parznasgban mentegeti magt. Ez tudatlansg, mert az ember, ha klns feltevshez jut, elfeledi azt a szablyt, melyet az ltalnos ttelben csak az imnt lltott fel. Errl a dologrl legkesebben Augustinus rtekezik az 57-ik Zsoltr 1. versrl szl magyarzatban. mbr az sem mindig ll meg, amit Themistius mond. Mert a vtek rutsga a lelkiismeretet nha oly ervel knyszerti, hogy nem a jnak hamis rve alatt csalja tovbb magt, hanem tudva s akarva rohan a veszedelembe. S ez rzletbl szrmazik e monds* is: „ltom a jobbat s helyeslem is, de mgis a rosszabbat cselekszem”. Ezrt gy ltom, hogy Aristoteles* igen blcsen tett klnbsget a zaboltlansg s mrtktelensg kztt. Ahol a zaboltlansg uralkodik, azt lltja, hogy ott a felzavart indulat, vagy szenvedly paqoV megfosztja az elmt a rszleges tudstl, hogy az ember sajt bns tettben ne lssa a rosszat, mit ltalban a hasonlkban lt; de mihelyt a szenvedly kitombolta magt, legott bekvetkezik a megbns. A mrtktelensget pedig nem oltja ki s nem tri meg a bn rzse, hanem ellenkezleg makacsul megmarad a megkezdett gonoszsgban.
24.Aztn, ha azt halljuk, hogy az emberben ltalnos itlet van a j s rossz megvlasztsra, ne gondoljuk, hogy az itlet mindentt p s srtetlen. Mert ha az emberek szive csak abbl a clbl van felruhzva az igaz s hamis megvlasztsnak kpessgvel, hogy tudatlansgukat mentsgkre fel ne hozhassk, a legkevsbb sem szksges, hogy az igazsgot minden egyes dologban ismerjk, hanem, nagyon is elg, ha annyiban rtik mind e dolgokat, hogy nem meneklhetnek semerre anlkl, hogy sajt lelkiismeretk tanusgtl meggyzve mr most ne kezdjenek borzadni Isten itlszktl. S ha okossgunkat Isten trvnyvel akarjuk sszemrni, mely a tkltes igazsgnak pldja, tapasztalni fogjuk, hogy az milyen sok tekintetben vak. Valban legkevsbb kveti azokat a parancsolatokat, melyek az els tbln a legfbbek, t.i. az Istenben val bizalomrl, az igazsg s jsg dicssgnek neki val tulajdontsrl, nevnek segtsgl hivsrl, a szombat valdi megtartsrl szl parancsolatok. Mely llek lmodta meg valaha, termszetes rzltre tmaszkodva, hogy Isten trvnyes tisztelete ezekben s hasonl dolgokban ll? Mert midn a vilgias rzlet emberek Istent tisztelni akarjk, ha szzszor elvonja is ket haszontalan kpzeldseiktl, mindazltal mindig visszaesnek azokba. Azt mondjk ugyan, hogy Istennek nem tetszenek az ldozatok, ha nem jrul hozzjuk a sziv tisztasga; s ezzel azt tanustjk, hogy valami sejtelmk van Isten szellemi tiszteletrl, de ezt mgis nyomban elferdtik hamis hazugsgaikkal. Mert hogy az az igaz, amit a trvny errl elnkbe ir, errl soha ember nem kpes meggyzni ket. Mondhatom-e, hogy valami mly belts ltal tnik ki az az elme, mely a maga erejbl sem blcs lenni, sem a j intelmeknek engedni nem kpes?
A msodik tbln lev parancsokkal szemben az ember valamivel tbb rtelmet tanust, mert e trvnyek inkbb az emberek kzt fennll trsadalmi rend fentartsra vonatkoznak. mbr tapasztalhatjuk, hogy rtelmnk itt is milyen fogyatkos. Mert a legkivlbb szellem eltt is kptelensgnek ltszik, hogy az ember az igazsgtalan s zsarnoki kormnyzatot trje, ha valami mdon kpes elhrtani azt. S az emberi okossg itlete sem ms, mint hogy a zsarnoki uralmat trni csak szolgai, alacsony lelkek szoksa; viszont a tisztes s btor szivhez az illik, hogy megdntse azt, st az igazsgtalansg megbosszlst sem tartjk a blcselk bnnek. Az r azonban ezt a nagy derksget elitlvn, vinek azt a trst teszi ktelessgv, mely az emberek eltt oly gyalzatosnak tetszik. ltalban pedig az egsz trvny egyetemes megtartsban figyelmnket kikerli a gonosz vgy szrevevse. Mert a lelkes ember nem engedi magt rvtetni, hogy a gonosz kivnsgainak betegsgeit elismerje. A termszet vilgossga elbb kialszik, mintsem ennek az rvnynek csak nyilsig is elrne. Mert midn a blcselk a lleknek zaboltlan indulatait bnk gyannt jellik meg, azokon csak a szemmel lthat s durvbb jegyekben kifejezd indulatokat rtik; azokat a gonosz vgyakat azonban, melyek a lelket oly gyengden csiklandozzk, semmiknek tartjk.
25. Ezrt, amint fentebb Platonak mltn szemre vetettk, hogy minden bnt a tudatlansgnak rtt fel, gy azoknak vlekedst is vissza kell utastanunk, akik azt lltjk, hogy minden bnben megfontolt rosszakarat s gonoszsg jtszik kzre. Nagyon is sokszor tapasztaljuk ugyanis, hnyszor bukunk el a legjobb szndkkal is. Mert okossgunkat annyi balga kpzelds rohanja meg, annyi tvelygsnek van alvetve, annyi akadlyba botlik, annyi baj hlzza be, hogy egyltaln nem kpes arra, hogy minket vezethessen. Hogy pedig okossgunk Isten szine eltt letnk minden rszben mily csekly rtk, Pl apostol megmutatja (II. Kor. 3:5), mikor tagadja, hogy „alkalmatosak volnnk mi magunktl valaminek gondolsra”. Nem szl az akaratrl, vagy hajlamrl, de megfoszt mg attl is, hogy azt gondoljuk, hogy esznkbe juthatna, mint kell valamit helyesen cselekednnk. Ht annyira megromlott a mi szorgalmunk, beltsunk, rtelmnk, gondunk, hogy Istennek szine eltt jt gondolni, vagy jn elmlkedni is kptelenek volnnk? Elttnk persze, kik az les elmtl (amit a legrtkesebb adomnynak tartunk) oly nehezen engedjk magunkat megfosztani, bizonyra felettbb slyosnak ltszik ez llts, a Szentllek eltt pedig igen helyesnek, mert tudja, hogy a blcsek mindengondolatai haszontalanok s amint vilgosan kijelenti (Zsolt. 94:11; I. Mz. 6:3 s 8:21), az emberi szivnek minden gondolatja csak gonosz. Ha mindaz, amit szellemnk gondol, kezd, intz s megkisrel, mindig csak rossz, hogy juthatna esznkbe oly cselekvs, mely Istennek tetszenk, ki eltt csak a szentsg s igazsg kedves. Lthat teht, hogy a mi elmnk okossga brmerre fordul is, sznalmasan ki van tve a hibavalsgnak.
E gyengesgnek tudatban volt Dvid, midn azt krte (Zsolt. 119:34), hogy Isten adjon neki rtelmet parancsolatainak helyes megtanulsra. Mert aki azt kivnja, hogy j rtelem birtokba jusson, egyuttal azt is elismeri, hogy a rgebbi semmikpen sem elgsges. S ezt nemcsak egyszer teszi, hanem ugyanegy zsoltrban tizszer megismtli ugyanezt a krst. S ezzel az ismtlssel kimutatja, hogy a krsre mily nagy szksg indtja. S amit csak a maga szmra kr, azt Pl kznsgesen a gylekezetek szmra szokta krni. „Nem sznnk meg – gymond – ti rettetek imdkozni s krni, hogy btltessetek az Isten akaratnak rtelmvel, minden blcsesggel s lelki rtelemmel” stb. (Fil. 1:4; Kol. 1:9). Valahnyszor pedig e dolgot Isten jttemnyv teszi, jusson esznkbe, hogy ezzel egyuttal azt is tanustja, hogy ez nincs az emberi tehetsgben. Augustinus ti rettetek imdkozni s krni, hogy btltessetek az Isten akaratnak rtelmvel, minden blcsesggel s lelki rtelemmel” stb. (Fil. 1:4; Kol. 1:9). Valahnyszor pedig e dolgot Isten jttemnyv teszi, jusson esznkbe, hogy ezzel egyuttal azt is tanustja, hogy ez nincs az emberi tehetsgben. Augustinus* pedig oly alaposan megismerte, hogy az okossgnak Isten dolgainak megrtse tekintetben igen nagy fogyatkozsa van, hogy vlemnye szerint az emberi rtelemnek a megvilgosts kegyelme nem kevsb szksges, mint a szemeknek a napnak fnye. St mg ezzel sem elgedve meg, azt a helyesbtst teszi hozz, hogy szemeinket a fny szemllsre magunk nyitjuk fel, az sz szemei azonban, ha Isten fel nem nyitja, zrva maradnak. S a Szentirs nem azt tantja, hogy elmnk egyszerre csak megvilgosodik s aztn mr magtl is lt, mivel az, amit fentebb Pl apostoltl idztem, e megvilgosts folytonos haladsra s regblsre vonatkozik. Igen szpen fejezi ezt ki Dvid ezekkel a szavakkal (Zsolt. 119:10): „Teljes szivembl kereslek tged. Mert noha jj szletett, st az igaz kegyessgben nem kznsges haladst tett, mindamellett bevallja, hogy neki naponknt minden percben szksge van a vezetsre, hogy a blcsesgtl, amellyel meg van ldva, el ne hajoljon. Ennlfogva egyebtt azrt knyrg, hogy az r az igaz lelket, melyet bne kvetkeztben elvesztett, jtsa meg benne (Zsolt. 51:12), mert azt, amit kezdetben adott s aztn egy idre elvett tlnk, megjtani ugyancsak Isten dolga.
26. Vizsgljuk meg most mr az akaratot, amelytl fgg fleg a vlaszts szabadsga. Mivel hogy fentebb lttuk, hogy a vlaszts inkbb az akaratnak, mint az rtelemnek a dolga. Els sorban, hogy az emberi akarat helyessgre ne lssk vonatkozni semmi, ami a blcselk eladsa nyomn a kztudatba tment, hogy t. i. termszetes sztnnl fogva mindenki a jt kivnja, jl jegyezzk meg, hogy a szabad akarat erejt nem az olynem kivnsgban kell vizsglnunk, mely inkbb a lnyegnkben meglev hajlandsgbl, mint az elme fontolgatsbl szrmazik. Mert a skolasztikusok is elismerik, hogy a szabad akarat semmit nem cselekszik, ha csak az okossg a jt s gonoszt egybe nem veti. Ez alatt azt rtik, hogy a kvnsg trgyval szksgkpen olyannak kell lennie, hogy a vlasztsnak al legyen vetve s hogy a megfontolsnak ell kell jrnia, hogy a vlaszts utjt megksztse. S bizonyra, ha megfontoljuk, hogy milyen az emberben a termszetes vgyds a j utn, gy talljuk, hogy ez az llatokkal kzs. Aminthogy azok is a jltet kivnjk a maguk szmra s mihelyt feltnik a j ltszata, mely az rzsre hatssal van, menten kvetik azt. Az ember pedig halhatatlan termszete kivlsgnak megfelelleg nem azt vlasztja okossgval, ami r nzve valban j, hogy azt kvesse buzgn, sem okossgt nem hasznlja a megfontolsra, sem elmjben nem hnyja meg a dolgot, hanem okossg s megfontols nlkl ppen gy kveti termszetes hajlamt, mint az llat. Az akarat szabadsgra nzve teht semmit sem jelent az, ha az embert termszetes rzlete vonja a j kivnsra; hanem igenis az kivntatik meg, hogy az ember a jt teljes okossgval klnbztesse meg, tudva vlassza, s a kivlasztott jt kvesse.
Hogy e tekintetben senkiben ktely ne tmadjon, kt tves nzetre kell figyelmnket fordtanunk. Mert egyrszt a megkivns itt nem az akarat sajt indulata, hanem termszeti hajlandsg; msrszt a j nem az erny, vagy igazsg jsga, hanem llapotbeli jlt, hogy t. i. az ember jl rezze magt. Egyszval brmint kivnja az ember kvetni azt, ami j, mg sem kveti. Aminthogy senki sincs, aki eltt ne volna kedves az rk boldogsg, amelyre mgis a Szentllek indtsa nlkl senki sem trekszik. Ennlfogva, mivel az akarat szabadsgnak bebizonytsra teljesen kzmbs az embernek a jllt utn val termszetes vgya, csak ugy, mint az rcekben s kvekben szkel termszeti hajlandsg, hogy lnyegk tkletesedjk, ms krlmnyekben kell vizsglnunk vajjon minden rszben teljesen s gy megromlott- az akarat, hogy csak rosszat kpes ltrehozni, vagy valamely rszecskje mg megvan srtetlenl, melybl j kivnsgok szrmazhatnak.
27. Azok, kik Isten els kegyelmnek tulajdontjk, hogy mi a jt hathatsan akarjuk, gy ltszik, hogy viszont azt lltjk, hogy a llekben tehetsg van arra, hogy a jt nknt kivnja, de e tehetsg sokkal ertlenebb, hogysem szilrd indulatot, vagy trekvst hozhatna ltre. Ktsgtelen, hogy ezt a vlekedst, mely Origenestl s nehny ms rgi egyhzi irtl van vve, a skolasztikusok ltalban felkaroltk, amennyiben – mind mondjk – az embert tisztn a maga termszeti mivoltban veszik vizsglat al, amilyennek az apostol e szavakkal irja le: „Nem azt mvelem, amit akarok, hanem, amit nem akarok, azt cselekszem. Akaratom vagyon a jra, hogy azt elvgezzem, de nem tehetem” (Rm. 7:15 s 19). De ilyen mdon helytelenl felforgatjk Pl egsz tantst, melyet az emltett helyen fejt ki. Mert Pl a keresztyn ember kzdelmrl beszl, melyrl a Gal. levlben (5:17) is megemlkezik rvidebben s mely kzdelmet a hivek a test s llek egymssal val harca folytn sznetlenl reznek magukban.
A llek pedig nem a termszetbl, hanem az jjszletsbl van. Hogy pedig az apostol az jjszletettekrl beszl, bizonyos abbl, hogy midn azt lltja, hogy benne semmi j sem lakozik, ehhez azt a magyarzatot csatolja, hogy ezt testre vonatkoztatva ti. S ezrt azt mondja, hogy nem az, aki a rosszat elkveti, hanem a bn, mely benne lakozik. Mit jelent ez a helyesbts: „bennem, azaz az n testemben?” ppen annyit, mintha azt mondan, hogy bennem magamtl semmi j nem lakozik, mert testemben semmi j nem tallhat. Ebbl kvetkezik nmaga mentsgnek amaz alakja: „Nem n teszem a rosszat, hanem a bn, amely bennem lakozik”. S ez egyedl az jjszltteket illeti meg, akik lelkk jobb s nagyobb rszvel vgydnak a j utn. A kvetkeztets pedig amelyet az apostol hozzcsatol, az egsz dolgot vilgosan megmagyarzza. „Mert gynyrkdm – gymond – Isten trvnyben a bels ember szerint, de ltok az n tagjaimban ms trvnyt, mely elmmnek trvnyvel ellenkezik.” Kinek volna magval ilyen tusakodsa, ha nem annak, aki br Isten lelke ltal jj van szlve, testnek maradvnyait mg magban hordozza? Ezrt Augustinus, miutn e beszdet elbb az ember termszetre vonatkoznak tartotta, magyarzatt, mint hamisat s meg nem felelt, visszavonta.* Aztn pedig, ha elfogadjuk azt az lltst, hogy az emberben a kegyelem nlkl mbr csekly, de valami indulat mgis van a j irnt, mit felelnk az apostolnak, aki tagadja, hogy a jnak mg meggondolsra is alkalmasak volnnk (II. Kor. 3:5)? Mit mondunk az rnak, aki Mzes ltal kijelenti, hogy az ember szivnek minden gondolatja gonosz az ifjusgtl fogva (I. Mz. 8:21)? Mivel teht k egy szentirsi hely hamis rtelmezsben mgebotlottak, nincs mirt foglalkoznunk huzamosabban vlemnykkel. Fontosabb legyen rnk nzve Krisztus eme mondsa: „Bizony mondom nktek, valaki bnt cselekszik, szolgja a bnnek” (Jn. 8:34). Termszet szerint mindannyian bnsk vagyunk s ezrt a bn igja tart fogva. Ha az egsz ember a bn hatalmban van, bizonyos, hogy pen az akarat, mely annak legfbb helye, a legszorosabb bilincsekbe van verve. Ha a mi akaratunk csak nmikp is megelzn a Szentllek kegyelmt, nem llhatna meg Pl ama mondsa (Fil. 2:13), hogy Isten az, aki azt cselekszi bennnk, hogy akarjunk. Tvol legyen teht tlnk mindaz, mit sokan a kegyelemre val elksztsrl fecsegtek, mivel br nha azt krik a hivk, hogy nekik oly sziv adassk, hogy az Isten trvnynek engedhessenek (mint ezt Dvid igen sok helytt teszi [Zsolt. 119; 51:12]), mindamellett megjegyzend, hogy ez a knyrgsre val kvnsg is Istentl szrmazik, mint szavaibl megllapthat. Mert midn azt hajtja, hogy benne tiszta szv teremtessk, azzal bizonyra nem tulajdontja nmagnak, hogy szivt kezdette teremteni. Ezrt tbbre becsljk ht Augustinusnak e mondst: ’Isten tged megelz mindenekben, vedd elejt azrt te is nha az haragjnak. De mikpen? Valld meg, hogy mindazokat a dolgokat Istentl vevd; hogy ami j van benned, tle vetted, ami pedig rossz, azt tenmagadtl”. Kevssel ksbb ezt mondja: „Nincs egyebnk, csak a bn”.