MSODIK KNYV.
ISTENNEK, MINT A KRISZTUSBAN MEGVLTNKNAK, ISMERETRL, MELY ELSZR AZ ATYKNAK A TRVNY ALATT, AZTN AZ EVANGLIUMBAN NEKNK IS KIJELENTETETT.
ELS FEJEZET. dm esete s elprtolsa kvetkeztben az egsz emberi nemzet tok al vettetett s els llapottl elfajult; az eredend bn.
1. Nem ok nlkl ajnlotta a rgi kzmonds mindig annyira az embernek, hogy ismerje meg nmagt. Mert ha szgyennek tartjuk, ha valaki nem ismeri mindazokat a dolgokat, amelyek az emberi let mdjra vonatkoznak, bizonyra sokkal rtabb, ha nmagunkat nem ismerjk, aminek kvetkezmnye az, hogy ha valamely szksges dologban magunkat elhatrozni akarjuk, nyomorltul ttovzunk, st majdnem vakok vagyunk.
De mennl hasznosabb e parancs, annl szorgosabban kell vigyznunk arra, hogy fonkul ne hasznljuk azt, amint ltjuk, hogy ez nmely blcselkkel megtrtnt. Mert ezek, mg az embert arra biztatjk, hogy ismerje meg nmagt, egyuttal azt is clul tzik ki, hogy ne maradjon tudatlansgban a maga mltsga s kivlsga fell s azt akarjk, hogy mst ne is vizsgljon nmagban, csak azt, ami hibaval bizakodssal s gggel tlti el. nismeretnk pedig els sorban abban ll, hogy elgondolva, mi adatott neknk a teremtsben s min jindulattal rezteti Isten llandan irntunk val kegyelmt, tudjuk meg, hogy mily nagy a mi termszetnk kivlsga, ha ugyanrtatlansgban megmaradna; de egyuttal gondoljuk meg, hogy nincs bennnk semmi, ami sajtunk volna, hanem mindaz, amit Isten rnk bizott, csak kegyelembl van birtokunkban, hogy mindig tle fggjnk. Azutn, hogy esznkbe jusson dm esete ta val nyomorult llapotunk, melynek rzete, megdntvn minden dicsekvsnket s bizakodsunkat, minket szgyennel bortva valban megalzzon. Mert valamint istenkezdetben kpre alkotott, hogy rtelmnket mind ereje vizsglsra, mind az rk let felett val elmlkedsre felemelje, viszont, hogy szrmazsunk ily kivl voltt, mely minket oktalan llatoktl megklnbztet, a tunyasg meg ne rontsa, fontos dolog tudnunk, hogy Isten azrt ldott meg rtelemmel s okossggal, hogy szent s tisztes letet lve a boldog rkkvalsg kitztt clja fel iparkodjunk. Egybknt nem juthat gy esznkbe amaz els mltsg, hogy msrszt mindjrt fel ne merlne elttnk rtsgunk s gyalzatunk szomor ltvnya, mita az els ember szemlyben eredeti llapotunkbl kiestnk. S ebbl szrmazik egyrszt nmagunk meggyllse, az nmagunkkal val elgedetlensg s igaz megalzkods, msrszt pedig ebbl gylad ki az j vgyds arra, hogy Istent keressk, akiben mindenki visszaszerzi azokat a javakat, melyektl jelen llapotunkban teljesen meg vagyunk fosztva s restve.
2. Bizonyra ez az, amit Isten igazsga elnkbe ir, hogy keressk a magunk megvizsglsval; oly ismeretet kivn t. i., mely egyrszt nnn tehetsgnkben val minden bizakodstl tvol tartson, msrszt a dicsekvs mindenlehetsgtl megfosztva a megalzkodsra vezreljen bennnket. Ezt a szablyt meg kell tartanunk, ha mind a blcselkeds, mind a cselekvs valdi cljhoz hajtunk rni. Jl tudom, hogy mennyivel tetszetsebb az a vlekeds, amely inkbb j tulajdonsgaink vizsglsra hivogat bennnket, mint ama msik, amely arra bir, hogy vegyk fontolra siralmas nyomorusgunkat a gyalzattal egyben, ami szksgkpen szgyenkezssel tlt el. Igy nincs kivnatosabb az emberi szellemre nzve, mint hogy hizelg sz legyezgesse s ezrt, mikor azt hallja, hogy adomnyait magasztaljk, az ily beszd irnt roppant hiszkenysget tanust. Annl kevsb csodlatos ht, hogy e tekintetben az emberek legnagyobb rsze oly veszlyes tvelygsbe esett. Mivel ugyanis az sszes halandkkal velk szletett a vaknl is vakabb nszeretet, azrt igen szivesen elhitetik magukkal, hogy bennk nincs semmi, ami mltn gylletes lehetne. S gy minden idegen tmogats nlkl hitelre tall lpten-nyomon az az res, haszontalan vlekeds, hogy az ember nmagban teljesen elgsges arra, hogy jl s boldogl ljen. Ha nmelyek ezt valamivel szernyebben hajtjk rtelmezni, br valamit Istennek is engednek, hogy ne tnjenek fel oly szinben, mintha mindent maguknak tulajdontannak, mindamellett ezt a sztosztst gy csinljk meg, hogy a legfbb ok bennk legyen gy a dicsekedsre, mint a bizakodsra. Ha ehhez mg az kesszls is hozzjrul, mely az ember veliben magtl is csiklands ggt legyezgeti magasztalsaival, nincs semmi, ami ennl kivnatosabb volna az emberre nzve. Ezrt mennl jobban tudta valaki magasztalni az emberi termszet kivlsgt, majdnem minden idben annl nagyobb tetszssel fogadtk.
De brmily tetszets is az emberi kivlsg, mely az embert arra tantja, hogy nmagban megnyugodjk, nem cselekszik egyebet, mint, hogy kellemetessgvel gynyrsget okoz, s oly ravaszl rszedi az embereket, hogy akik legjobban hiszik, azokat teszi legjobban tnkre. Mert vajjon mi haszna, hogy mi hibaval bizalommal, nagy btran tervezgetnk, szndkozunk, prblunk s megkisrelnk olyanokat, melyek vlemnynk szerint clunkra nzve hasznosak s mgis mindjrt az els erfesztsnl visszahanyatlunk, cserben hagy bennnket gy a jzan sz, mint az igazi er, de azrt nagy btorsggal tovbb haladunk, mg vgveszlybe nem dlnk. De nem is sikerlhet a dolog msknt azoknak, kik abban bizakodnak, hogy sajt erejkbl kpesek valamire. Aki teht oly mesterekre hallgat, akik csak nnn j tulajdonsgaink vizsglatra sztnznek minket, nem juthat el az nismeretre, hanem a legveszedelmesebb tudatlansg rabja lesz.
3. Br ebben teht megegyez Isten igazsga minden halandnak ama kzs felfogsval, hogy a blcsesg msodik rszt nmagunk megismerse kpezi, a megismers mdjban mgis nagy az eltrs kzttk. Mert az ember a test itlethez kpest gy ltja, hogy elgg megvizsglta magt, ha mind tudsban, mind rtatlansgban bizva btorsgot vesz s az erny gyakorlsra nlelkt felgerjeszti; s a bnknek hadat zenve teljes buzgalommal iparkodik vgezni mindazt, ami szp s tisztessges. Aki pedig az istenitlet zsinrmrtkvel nzi s vizsglja magt, semmi olyast nem tall magban, ami lelk j bizakodsra indtan s minl mlyebbre hatol nlelkbe, annl inkbb lesujtatik, mg vgre teljesen lemondva minden bizakodsrl, semmi ert sem rez magban letnek helyes folytatsra. S Isten mgsem akarja, hogy elfelejtsk azt az els nemes llapotunkat, melyet dm apnknak adott, hogy ezzel minket igazsga s jsga szorgalmas gyakorlsra mltn serkentsen. Mert sem amaz els llapotunkra, sem arra, hogy mirt teremtettnk, nem tudunk gondolni anlkl, hogy a halhatatlansg felett val gondolkodsra s Isten orszgnak hajtsra ne hajtatnnk. De ez az ismeret lelkeinket pen nem teszi felfuvalkodott, st inkbb leveri s alzatossgra brja. Mert melyik is ez az els llapot? Bizonyra az, amelybl kiestnk. Teremtetsnknek mi is ama clja? Az, amelytl mi teljesen elfordultunk, hogy nyomorlt sorsunkat megutlva felfohszkodjunk s felfohszkodva amaz elvesztett mltsg utn svrogjunk. Mi pedig mikor azt mondjuk, hogy semmit sem szabad az embernek nmagban ltni, ami t ggss tehetn, ezt gy rtjk, hogy nincs benne semmi, amiben bizakodva ggss lehetne.
Ezrt, ha gy tetszik, azt az nismeretet, melynek minden emberben meg kell lennie, gy osztjuk fel, hogy els helyen azt kell elgondolnia az embernek, hogy min clra rendeltetett, mirt ldotta meg Isten nem megvetend ajndkokkal, mely gondolat majd arra buzdtja, hogy Isten tisztelsn s a jv leten elmlkedjk. Msodsorban tehetsgeit, vagy inkbb tehetsgei hinyt kell mrlegelnie, melynek megismerse utn, mintegy teljesen megsemmislve a legnagyobb zavarba kell esnie. Az els vizsglds arra irnyul, hogy megismerje mi a ktelessge, a msodik arra, hogy azt mi mdon tudja teljesteni. Mindkettrl bvebben fogunk szlani, amint tantsunk sorrendje megkivnja.
4. Mivel pedig nem jelentktelen hibnak, hanem krhozatos vteknek kell lennie annak, amit Isten megboszult, azrt dm buksban magt a bnnek alakjt is meg kell vizsglnunk, mely Isten rettenetes bosszjt az egsz emberi nemzetsgre felgerjesztette. Gyermekes dolog az, amit az els ember mrtktelen torkossgrl ltalnosan elfogadtak. Mintha minden ernyeknek feje csak egyetlen gymlcstl val tartzkods lett volna, mikor mindennnen radott minden megkivnhat gynyrsg s mikor a termszet ama boldog termkenysgben az ldsoknak nemcsak mennyisge, hanem klnbzsge is bven megvolt a gynyrsgre. Mlyebbre kell teht tekintennk, mivel a j s rossz tudsa fjtl val eltilts voltakpen dm engedelmessgnek megprblsa volt, hogy az els ember engedelmessgvel bebizonythassa, hogy Isten hatalmnak fensbbsgt kszsggel elismeri. Maga a nv pedig tanusgot tesz amellett, hogy Isten parancsolatnak nem volt ms clja, mint hogy dm a maga sorsval megelgedve gonosz vgydssal magasabbra ne emelkedjk. Az gret pedig, mely szerint dmnak mindaddig remlnie kell az rk letet, mg az let-fjnak gymlcsbl nem evett, msrszt a hallnak borzaszt hirdetse, mihelyt a j s rossz tudsa fjnak gymlcst megizleli, hitnek megprblst s edzst clozta. Ebbl aztn nem nehz kiderteni, hogy mi mdon vonta dm magra Isten haragjt. Helyesen mondja ugyan Augustinus, mikor azt mondja* hogy a ggssg volt a kezdete minden rossznak, mivel, ha az embert a becsvgy nem emelte volna magasabbra a kelletnl, llapotban megmaradhatott volna: mindamellett a bvebb meghatrozst a megkisrtsnek kpbl kell venni, melyet Mzes leir. Mert, midn az asszony hitetlensge folytn a kgy ravaszsga csbtja el Isten igjtl, a buks okul mr itt az engedetlensg jelenik meg. Ezt Pl is megersti, mikor azt tantja, hogy „egy embernek engedetlensge ltal sokan elvesztek” (Rm. 5:19). Egyuttal mgis meg kell jegyeznnk, hogy az els ember Isten uralmtl nemcsak amiatt szakadt el, mivel a Stn hizelgsei kvetkeztben rabul esett, hanem azrt is, mert az igazsgot megvetve, a hazugsghoz hajlott. S bizonyra, ha Isten igjt megvetjk, egyuttal megsznik az irnta val teljes tisztelet is, mivel fensge nem ll meg egybknt kzttnk s tisztelete srtetlen nem marad.
Az elprtols gykere teht a hitetlensg volt. S ebbl szrmazott a becsvgy, ggssg, melyekkel ssze volt ktve a hltlansg, mivel dm mikor tbbet kvnt, mint amennyi meg volt engedve, Istennek ama bkezsgt, mellyel t megldotta, mltatlanul megvetette. Az pedig borzaszt istentelensg volt, hogy a fld fia keveslette azt, hogy az rnak kpre teremtetett, ha egyuttal vele nem egyenl is. Ha rt s krhozatos vtek az elszakads, melynek kvetkeztben az ember teremtjnek hatalma all kivonja magt, st annak igjt botor vakmersggel kiveti nyakbl, akkor dm vtkt hiba enyhtik. mbr nem egyszer, hanem Isten rt meggyalzsval sszekttt elprtols volt az, midn az els emberek voltakpen magukv tettk a Stnnak azon rgalmait, melyekkel Istent hazugsggal, gyllsggel s rosszakarattal vdolja. Vgl a hitetlensg utat nyitott a nagyravgysnak, a nagyravgys pedig a makacssgnak lett szlanyja, gy, hogy az emberek az istenflelmet lerzvn nmagukrl, arra rohantak, amerre a szenvedly ragadta ket. Bernardus teht helyesen tantja, hogy az dvssg ajtaja trul fel elttnk, midn ma az evangliumot flnkkel bevesszk; mint ahogy azokon az ablakokon, melyek a Stn szmra megnyiltak, a hall bocsttatott be. Mert dm sohasem mert volna Istennel szembeszllani, ha igjben nem ktelkedett volna. Mert minden indulat helyes megzabolzsra az a meggyzds volt a legjobb fk, hogy nincs semmi jobb, mint Isten parancsainak engedelmeskedve mvelni az igazsgot s hogy a boldog let vgs clja az, hogy Isten szeressen minket. Teht az rdg kromlsai ltal elragadtatva, amennyiben rajta llott, semmiv tette Isten egsz dicssgt.
5. Amint dm lelki lete abban llott, hogy alkotjval sszekttetsben s vele szemben lektelezettsgben maradt, gy a tle val elidegeneds lelknek hallt jelentette. Nem csoda, ha elszakadsval nemt megrontotta az, ki a termszet egsz rendjt flforgatta fldn s gen. „Minden teremtett llatok egyetemben fohszkodnak” – mondja Pl (Rm. 8:22); a megromlsnak akaratuk ellenre al vannak vetve. Ha ennek okt kutatjuk, ktsgtelen, hogy k is annak a bntetsnek egy rszt szenvedik, melyet az ember rdemel meg, kinek szolglatra teremtettek. Midn teht gy fent, mint lent az vtkbl radt ki az tok, mely a vilg minden tjkn uralkodik, nem ok nlkl val, hogy a megromls minden maradkra kiterjedt. Miutn teht letrltetett rla Istennek kpe, nemcsak egyedl maga viselte azt a bntetst, hogy a blcsesg, szentsg, erny, igazsg, igazmonds helybe, melyekkel, mint drga kessgekkel, fel volt ruhzva, a legundokabb nyavalyk, vaksg, tehetetlensg, tiszttalansg, haszontalansg, igazsgtalansg lpett, hanem ugyane nyomorusgokba belevonta s belemertette ivadkait is. Ez az az rklt megromls, melyet a rgiek eredend bnnek neveztek. Bn alatt rtve az elbb j s tiszta termszetnek elfajulst. Errl a dologrl igen sok harc tmadt kzttk, mivel a kzfelfogstl nincs tvolabb semmi, mint az, hogy egy embernek bnert minden ember vtkes s gy a vtek kzs bn. gy ltszik ez volt az oka, hogy az egyhz legrgibb tudsai mrt rintettk csak homlyosan e hitcikket, vagy legalbb is mrt nem trgyaltk oly vilgosan, mint kellett volna. E flnksg azonban nem gtolhatta meg, hogy felkeljen Pelagius, akitl ez istentelen hazugsg szrmazik: dm csak sajt maga krra vtkezett, de maradkainak nem rtott. A Stn t. i. a betegsget e ravaszsggal takargatta, gygythatatlann prblta azt tenni. Egybknt, mikor ktsgtelen szentirsbeli bizonytkkal meggyztk, hogy a vtek az els emberrl minden maradkra tment, azt hnytorgatta, hogy tment, de csak utnzs s nem trkls kvetkeztben. A j emberek teht (s mindenek felett Augustinus) azon voltak, hogy megmutassk neki, hogy mi nem eltanlt gonoszsg kvetkeztben romlunk meg, hanem velnk szletett bns voltunkat anynk mhtl fogva hordozzuk. Ennek tagadsa a legnagyobb szemrmetlensg volt. De a pelagianusok s coelestianusok vakmersgn nem csodlkozik az, ki ama nagy frfi mveibl tltja, mily arctlanok voltakezek minden egyb dologban is. Bizonyra nem ktsges az, amit Dvid megvall (Zsolt. 51:7): „Ime n lnoksgban fogantattam s az n anym bnben melengetett engemet az mhben”. Nem vdolja e helyen atyja, vagy anyja vtkt, hanem, hogy Istennek irnta val jsgt annl vilgosabban kifejezze, azt a vallomst ismtli, hogy romlott meg anyjnak mhtl fogva. Mivel bizonyos, hogy az egsz nem csupn csak Dvidnak sajt gye, ebbl az kvetkezik, hogy pldjban az emberi nemzet kzs sorsa van feltntetve. Teht mindannyian, akik tiszttalan magbl szrmazunk, a bn rintstl fertzve szletnk, st mieltt e fldi let vilgt megltnk, Isten tekintete eltt tiszttalanok s megromlottak vagyunk. „Vajjon ki tehet tisztt a tiszttalanbl” – amint meg van irva Jb knyvben (14:4).
6. Azt halljuk, hogy a szlknek tiszttalansga gy tszll a gyermekekre, hogy kivtel nlkl mindenki meg van fertzve szletse folytn. Ennek a tiszttalansgnak eredett pedig csak gy talljuk fel, ha az egsz emberisg kzs sig, mint forrsig, vissza megynk. gy ktsgtelennek kell tartanunk, hogy dm az emberi termszetnek nemcsak se, hanem egyuttal mintegy gykere is s ezrt az megromlsval mltn beszennyezdtt az emberi nemzetsg. Ezt dmnak s Krisztusnak sszehasonltsval vilgostja meg az apostol. Mikpen egy ember ltal jtt a vilgra a bn – szl – s a bn ltal a hall, amely minden emberekre elhatott, midn mindenek vtkeztek, gy Jzus kegyelme ltal llttatott helyre igazsgunk s letnk.” Ugyan mit fecsegik itt a pelagianusok, hogy dm bne az utnzs ltal terjedt el? Vajjon ht Krisztus igazsgbl semmi ms hasznunk nincs, mint hogy elnkbe adott plda az, melyet utnozni kell? Ki trhetn ezt a szentsgkromlst? Ha vitn fell ll az, hogy Krisztus igazsga kzltets tjn a mienk s a mi rk letnk ebbl szrmazik, egyuttal az is bizonyos, hogy dmban mindkett gy veszett el, hogy Krisztusban szerezzk vissza azokat; a bn s hall pedig akpen frkztek be dm ltal, hogy azokat Krisztusnak kell megsemmistenie. Hogy Krisztus engedelmessge ltal sokan megigazlnak, amint dm engedetlensge folytn bnskk lettek: ezek az igk egyltaln nem homlyosak. Kzttk azrt az a viszony, hogy ez buksba bebonyoltva, buksban minket is magval ragadott, amaz pedig kegyelmvel vissza helyezett minket az dvssgbe.
Ha az igazsg ily kzzelfoghatan vilgos, gy vlem, hogy nincs szksg hosszadalmasabb s fradsgos bizonytsra. Ekpen mutatja meg az apostol a Kor. I. levelben is (15:22), mikor a hivket a feltmadsban val bizalommal akarja megersteni, hogy Krisztusban visszanyerjk azt az letet, amely dmban elveszett volt. Aki azt hirdeti, Hogy dmban mindannyian meghaltunk, egyszersmind vilgosan jelzi azt is, hogy a bn fertjbe vagyunk mindnyjan merlve. Mert azokra, kiket tiszttalansgnak vtke nem rintett, nem terjedne ki az tlet. De hogy mit akar, vilgosabban meg nem rhet, mint a viszony msik felbl, ahol az apostol azt tantja, hogy az rk let remnysge szmunkra Krisztusban visszaadatott. Azt pedig elg jl tudjuk, hogy ez nem trtnik mskpen, csak gy, hogy Krisztus igazsgnak ama csodlatos kzlsvel ert nt belnk; amint egyebtt (Rm. 8:10) meg van irva: „A llek let az igazsgrt”. Teht midn arrl van sz, hogy mi dmban meghaltunk, ezt nem lehet mskpen rtelmezni, mint hogy ez az vtke folytn nemcsak nmagnak okozta romlst s vesztt, hanem a mi termszetnket is hasonl pusztulsba dnttte. Nem amaz egy bne ltal tette pedig ezt, amely egyltaln rnk nem is tartozik, hanem az ltal, hogy egsz ivadkt ugyanazzal a bnssggel fertzte meg, melybe maga esett. Plnak az a kijelentse sem llhatna msknt (Ef. 2:3), hogy termszettl mindenek a haragnak fiai, ha mr anyjuknak mhben nem volnnak tkozottak. Hogy pedig e helyen nem az a termszet van jelezve, melyet Isten rtatlannak teremtett, hanem az, amely dmban megromlott, knny megrteni, mivel az a felfogs egyltaln nem volna sszer, hogy Isten a hallnak szerzje. dm teht aknt rontotta meg nmagt, hogy a mtely rla egsz nemzetsgre tment. Mert maga az gi bir Krisztus elg vilgosan kijelenti, hogy mindenki gonoszl s vtekben szletik, midn azt tantja (Jn. 3:6), hogy „ami szlettetett testtl, test az” s ezrt az letnek ajtaja mindenki eltt be van addig zrva, mg jj nem szletend.
7. E dolog megrtshez nem is szksges az az aggodalmas kutats, mely a rgieket nem kevss gytrtte, hogy t. i. a fi lelke az atyai llek tvitelbl szrmazik-e, mivel a hallos mreg leginkbb abban szkel. Meg kell elgednnk azzal, hogy az r azokat az adomnyokat, melyekkel az emberi termszetet fel akarta ruhzni, dmmal kzlte; midn teht dm a vett adomnyokat elvesztette, nemcsak magra nzve, hanem mindnyjunkra nzve is elvesztette azokat. Ki trn ht fejt a llek tltetsn, mikor hallja, hogy dm azokat az kes ajndkokat, melyeket elvesztett, a mi szmunkra nem kevsbb nyerte, mint a maga szmra; s hogy e kincsek nem egy embernek adattak, hanem az egsz emberi termszetnek voltak sznva. Egyltaln nem kptelensg teht, hogy miutn dm megfosztatott, egyszersmind az egsz emberi termszet is megfosztatott s megmeztelenttetett s hogy miutn t a bn megfertzte, a mtely a termszetbe is belopzott. S gy a rohadt gykerekbl rohadt gak sarjadtak, melyek rohadtsgukat a bellk kihajtott egyb galyakba is tszrmaztattk. Mert a fiak gy megromlottak atyjukban, hogy az unokknak k lettek megronti; azaz a megromls kezdete aknt volt dmban, hogy lland folyamattal trad az eldkrl az utdokra. Mert a mtelynek oka nem a test, vagy a llek llagban van, hanem abban, hogy Isten gy rendelte, hogy amely ajndkokat az els emberre ruhzott, azokat ez gy nmagra, mint vire nzve megtarthassa, vagy elveszthesse.
A pelaginusoknak az az alaptalan lltsa, mely szerint nem valszin, hogy a kegyes szlktl romls szrmazzk a gyermekekre, st szksges, hogy azoknak kegyessge a gyermekeket is megszentelje, knnyen megcfolhat. Mert azok nem szliknek lelki jjszletsbl, hanem testi nemzsbl szrmaznak. Ezrt, mint Augustinus mondja*: „gy a bns hitetlen, mint az Isten eltt megigazlt hiv, nem megigazlt, hanem bns ivadkot nemz, mivel bns termszetbl nemzi azokat”. Ha azonban a kegyes szlk gyermekei szleik szentsgben valami uton-mdon rszesek lesznek, ez Isten npnek klns ldsa, mely meggtolja, hogy az emberi nemzetnek amaz els s egyetemes tka tovbb terjedjen. Mert a bnssg a termszetbl szrmazik, a megszentels pedig termszetfeletti kegyelembl.
8. S hogy, amit mondottam, ne bizonytalan s ismeretlen dologrl legyen mondva, hatrozzuk meg az eredend bnt. Nem szndkozom azonban az egyes meghatrozsokat vizsglat trgyv tenni, melyeket klnbz irk megalkottak. Csak egyet akarok felmutatni, mely vlemnyem szerint legjobban megfelel az igazsgnak. gy ltszik teht, hogy az eredend bn termszetnknek rklt megromlsa s gonoszsga, mely a llek minden rszre kiradt s mely elszr Isten haragjnak hordoziv tesz, msrszt azokat a cselekedeteket hozza ltre bennnk, melyeket a Szentirs a test cselekedeteinek nevez (Gal. 5:19). S tulajdonkpen ez az, amit Pl gyakrabban bnnek nevez. Azokat a cselekedeteket, teht, melyek az eredend bnbl szrmaznak, amink a hzassgtrs, parznasg, lops, gyllsg, gyilkossg, mrtktelensg, ez oknl fogva nevezi a bn gymlcsei-nek, holott mind , mind a Szentirs lpten-nyomon bn-knek is nevezi azokat. E kt dolgot teht megklnbztetve figyelmnkben kell tartanunk, hogy t. i. midn termszetnk mindenrszben gy meg vagyunk romolva s fertztetve, mr csupn az ily megromls miatt is mltn vagyunk elitltek s krhozottak Isten eltt, aki eltt semmi sem kedves, csak az igazsg, rtatlansg s tisztasg. S ez nem idegen bnrt val ktelezettsg. Mert midn arrl van sz, hogy mi dm vtke miatt Isten itlete al esnk, ezt nem gy kell rtennk, mintha magunk teljesen rtatlanl s rdemtelenl hordoznnk az bnnek bntetst, hanem mivel az kihgsa folytn valamennyien tokkal vagyunk sujtva, azrt lehet mondani, hogy minket is vtkesekk tn. Mindazltal tle szrmazlag nemcsak a bntets lett urr rajtunk, hanem magunkban is bennnk van a mreg, amelyet csepegtetett belnk s amelyet a bntets jogosan r. Ezrt Augustinus,* br gyakorta nevezi idegen bnnek, (hogy annl vilgosabban rmutasson arra, hogy tplntls folytn szrmazik belnk), mindamellett egyuttal mindenkire nzve tulajdon bnnek is lltja azt. S az apostol maga is igen kesen bizonytja (Rm. 5:12), hogy a hall azrt hatott el mindenekre, mivel mindenek vtkeztek; azaz belekeveredtek az eredend bnbe s annak szennye megfertztette ket. Ezrt maguk a csecsemk is, br krhozatukat anyjuk mhtl fogva magukban hordozzk,nem idegen, hanem sajt vtkknek terht hordozzk. Mert br sajt hamissguknak gymlcst mg nem hoztk napfnyre, mindazltal beljk van zrva a mag, st egsz termszetk mintegy magva a bnnek s ezrt az csak gylletes s krhozatos lehet Isten eltt. Ebbl kvetkezik, hogy az Isten szine eltt tulajdonkppen bnnek tekintetik, mivel vtek nlkl nem volna bntetsre kteleztets.
Ehez jrl az a msik krlmny is, hogy ez a gonoszsg sohasem sznetel bennnk, hanem folyton j gymlcsket terem: termszetesen a testnek fentebb leirt gymlcseit; pen gy, mint az g kemence lngot s szikrkat lvel ki, vagy a forrs sznetlenl rasztja magbl a vizet. Ennlfogva azok, akik az eredend bnt gy hatroztk meg, hogy az hinya az eredeti igazsgnak, melynek meg kellene lennie bennnk, br mindazt fellelik, ami a trgyban foglaltatik, mindamellett nem elg jellemzetesen fejeztk ki annak erejt s hathats voltt. Mert a mi termszetnk nemcsak hinyban van a jnak, hanem minden rosszban annyira termkeny s szapora, hogy ttlen nem lehet. Akik azt mondtk, hogy az eredend bn gonosz vgyds, meglehetsen tall kifejezst hasznltak, csak azt kellett volna megjegyeznik, (ezt azonban tbben nem ismerik el) hogy mindazt, ami az emberben van, az rtelemtl az akaratig, a llektl a testig, e gonosz vgyds szennyezte be s tlttte el; vagy rviden, az egsz ember nmagtl nem egyb, mint gonosz kvnsg.
9. Ezrt mondottam azt, hogy mita dm az igazsg forrstl elszakadt, a llek minden rsze a bn hatalmba kerlt. Mert nemcsak a testi, alantasabb vgyds csbtotta el, hanem magt az rtelemnek vrt is elfoglalta a krhozatos istentelensg s a sziv legmlyig is elhatolt a ggssg, gy hogy mer balgasg azt a romlst, amely innen szrmazott, csak az rzki indulatokra – amint szoktk azokat nevezni – korltozni, vagy az eredend bnt tzcsvnak nevezni, mely egyedl azt a rszt csalogatja, izgatja s ragadja bnre, mely szerintk az rzkisg szkhelye. E tekintetben Petrus Lombardus* vastag tudatlansgot rult el, mikor az eredend bn szkhelyt keresve s nyomozva azt lltotta, hogy az a testben van Pl tanusga szerint, nem ugyan sajtlag, hanem mivel inkbb a testben nyilvnul meg. Mintha bizony Pl a lleknek csak egy rszt jelln olyanl s nem az egsz termszetet, mely a termszetfeletti kegyelemmel szembehelyezkedik. s Pl minden ktelyt megszntet, mikor azt tantja, hogy a romls nemcsak egy rszben szkel, hanem hallos fertzstl semmi sem ment s tiszta. Mert a bns termszetrl rtekezve nemcsak a kivnsgoknak azokat a rendetlen indulatait krhoztatja, melyek nyilvnvalk, hanem fleg azt hangsulyozza, hogy az elme vaksgnak s a sziv gonoszsgnak van alvetve. S a Rmai levl 3-ik rsze nem egyb, mint az eredend bn leirsa.
A megjhodsbl mg vilgosabban kitnik ez. Mert a Szentllek, mely az -emberrel s a testtel szembe helyezkedik, nem csak azt a kegyelmet jelzi, melynl fogva lelknknek amaz alantasabb, vagy rzki rsze megjobbul, hanem magban foglalja az sszes rszek teljes megjtst is. S ezrt Pl nemcsak azt parancsolja (Ef. 4:23), hogy a durva kivnsgokat semmistsk meg, hanem, hogy „megjuljunk a mi elmnknek lelke szerint”. Hasonlkpen egyebtt (Rm. 12:2) azt parancsolja, hogy „vltozzunk t elmnknek julsa ltal”. Ebbl az kvetkezik, hogy az a rsz, melyben lelknk kivlsga s nemessge legjobban tndklik, nemcsak megsebeslt, hanem annyira megromlott, hogy nemcsak gygytsra szorul, hanem majdnem egszen j termszetbe kell ltztetni. Hogy gy az szt, mint a szivet mennyire elfoglalja a bn, azt nemsokra ltni fogjuk. E helyen csak annyit hajtottam rviden rinteni, hogy az egsz embert tettl-talpig, mintegy vizzn, gy elbortotta a bn, hogy attl egy rsze sem mentes s ezrt brmi szrmazik tle, a bnnek tulajdontand; amint Pl mondja (Rm. 8:6–7): „A test blcsesge hall … Mert a testnek blcsesge ellensge Istennek”.
10. Menjenek teht a maguk utjra azok, kik bneiket Istennek merik tulajdontani, mivel mi azt mondjuk, hogy az ember termszet szerint bns. Isten munkjt hiba keresik megfertztt llapotukban, mivel azt dmnak mg rtatlan s meg nem romlott termszetben kellett volna keresnik. A mi testnknek vtkbl s nem Istennktl szrmazik teht romlottsgunk, mert nem egybrt vesztnk el, hanem mivel els llapotunkbl elfajultunk. Senki e helyen ne kiltsa azt, hogy Isten dvssgnkrl jobban gondoskodhatott volna, ha dm bukst megakadlyozza. Mert ez az ellenvets, mg egyrszrl szerfelett mersz tudsvgyval krhozatos szinben tnik fel az istenfl lelkek eltt, msrszt az eleve elrendels titkt rinti, melyrl a maga helyn ezutn fogunk beszlni. Ez oknl fogva ne feledjk, hogy romlsunkat termszetnk elfajulsnak kell felrnunk, nehogy Isten ellen, mint termszetnk alkotja ellen, emeljnk vdat. Igaz ugyan, hogy termszetnkben ez a hallos seb benne van, mgis fontos krds az, hogy egybnnen szrmazott-e az oda, vagy kezdettl fogva benne szkelt. Bizonyos pedig, hogy a sebet a bn ttte. Nem panaszkodhatunk msra, legfelebb csak magunkra, mint ezt a Szentirs is hangoztatja. Mert a Prdiktor (7:29) gy szl: „Isten teremtette az embert igazsgban, k pedig kerestek hibaval gondolatokat”. Ebbl kitnik, hogy az ember romlsa egyedl neki rovand fel, mivel Isten jvoltbl igazsgot nyert s sajt oktalansga miatt esett a bnbe.
11. Azt mondjuk teht, hogy az embert termszeti bnssge rontotta meg, mely bnssg azonban nem a termszetbl eredt. Azrt tagadjuk, hogy az emberi termszetbl eredt, mert ezzel akarjuk jelezni, hogy ez a tulajdonsg inkbb idegen eredet s hogy az emberhez vletlen tapadt, nem pedig lnyeghez tartoz, mely kezdettl fogva benne lett volna. Termszetinek nevezzk pedig azrt, ne hogy valaki azt gondolja, hogy egyik, vagy msik ember rossz szoksa kvetkeztben jn ltre, holott rklsi jogon az egsz emberisget fogva tartja.
S nem tesszk ezt tmogat tekintly nlkl. Mert az apostol ugyanez okbl tantja (Ef. 2:3), hogy „vagyunk termszet szerint a haragnak fiai”. Hogyan lehetne Isten, akinek az legkisebb alkotsai is tetszenek, ellensge mindenek kztt legnemesebb teremtmnyeinek? Valban inkbb munkja megromlsnak ellensge, mintsem magnak a sajt munkjnak. Ha teht megromlott emberi termszete miatt nem ok nlkl mondhat el az emberrl, hogy termszet szerint utlatos Isten eltt, akkor az az llts sem helytelen, hogy az ember termszete szerint gonosz s bns. Aminthogy Augustinus sem tallja a megromlott termszet kvetkeztben termszetieknek nevezni azokat a bnket, amelyek szksgkpen uralkodnak a testben, ha nincs jelen Isten kegyelme. Igy megdl a manichaeusoknak balga hazudozsa is, kik midn azt kpzeltk, hogy a gonoszsg az ember lnyeghez tartoz, elg merszek voltak azt koholni, hogy e gonoszsgnak ms szerzje van, hogy gy ne tnjenek fel oly szinben, mint akik a bnnek eredett s okt az igazsgos Istenre viszik vissza.