„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Kr. e. 331: Nagy Sndor megalaptja Alexandrit
66-70: az els zsid hbor
92-101: Rmai Szent Kelemen ppasga (Euszebiosz szerint)
95 krl: levltanak nhny presbitert. Korintusban
95-96: Domitianus keresztnyldzse
96 krl: valszntlen idpont HermszPsztornak keletkezsre
110 krl: Antiochiai Szent Ignc levelei
132-135: Bar-Kokhba lzads
135: Jusztinosz ephesusi vitja Tryphonnal
138 s 161: a II. Apolgia keletkezsnek hatrpontjai
140 krl: Valentinosz Rmban
140 s 160: Ireneusz szletsnek hatrpontjai
140 s 150: a Muratori-tredk alapjn HermaszPsztornak keletkezsi ideje
144: Rmban is kikzstik Markiont
150 tjn: mr ismerik a ngy knoni evangliumot Egyiptomban
150 tjn: Titus Flavius Clemens szletse
155: Polkarposz valsznleg ekkor jrt Rmban
155 tjn: Tertullianus szletse
161 s 180 kztt: Szmmakhosz grgre fordtja az szvetsget
165: Jusztinosz lefejezse
170: Szamoszatai Lukianosz: De morte peregrini
170 tjkn: Melitn Apolgija
172 krl: Tatianosz megalaktja az enkratitk szektjt
177 krl: Athenagorasz: Krvny akeresztnyek gyben
177 vagy 178: Ireneuszt az ldztt lugdunumi egyhz Rmba kldi
180: Marcus Aurelius halla
180 krl: Pantenosztkinevezik az alexandriai katekumen-iskola.lre
180 utn: Antiochiai SzentTheophilosz: Ad Autolycum
185: rigensz szletse
185 krl: az ebionitk evangliuma
193 krl: Tertullianus megtrse
195 s 220 kztt: Tertullianus irodalmi tevkenysge
197: Tertullianus: Ad nationes, Apologeticum
200 krl: Pantenosz halla
200 krl: Tertullianus:De praescriptione haereticorum
200 s 210:Caecilius Cyprianus szletsnek hatrpontjai
202: Ireneusz hallnak valszn idpontja
203: Tertulllianus: De paenitentia
203-231: rigensz alexandriai tanri plyja
207: Tertullianus montanista lesz
212: teljes napfogyatkozs
212: rigensz Rmban hallgatja Hippoltosz prdikciit
213 krl: Tertullianus: Adversus Praxean
215 eltt: Alexandriai Szent Kelemen halla
215: rigensz Arbiban oktatja a kormnyzt
216 krl: Caracalla ldzse ell rigensz Palesztinba menekl
216-217: Caracalla elfoglalja Bardesznsz szlvrost, Edesszt
220 s 230 kztt: rigensz: Peri; ajrcw'n
222: Hippoltosz: !Apovdeixi" crovnwn tou' pavsca
232: Demetriosz halla (rigensz megkisrel visszatrni Alexandriba)
234: Hippoltosz Cronikw'n bivbloi-jaeddig rja le a vilg trtnett
244 krl: rigensz ismt Arbiban
245 krl: rigensz vitja Arbiban.Demetriosszal
250 eltt: Novatianus: De trinitate
250: a Decius-fle ldzs
251 mrciusa: Corneliust vlasztjk meg ppnak
251 tavasza: Cyprianus visszatr s kt pasztorlis levelet ad ki
252:Cyprianus:De mortalitate
253: rigensz halla Tiroszban
256 krl: Hosius szletse
256-336: riusz
258: Cyprianus s Istvn ppa vrtansga a Valerianus-fle ldzs idejn
260: antiochiai pspkk szentelik Szamoszatai Paulosz-t
263 krl: Caesareai Euszebiosz szletse
268: az antiochiai zsinat nem tartja elfogadhatnak a Szamoszatai Paulosz ltal javasolt oJmoouvsio" kifejezst
280 s 297 kztt: Commodianus kltemnyeinek valszn keletkezsi idpontja
300: Hosius mr Cordova pspkeknt vallja meg hitt
300 krl: az els rigenista vitk
303: Lactantius ekkormr keresztny
303 krl: Euszebiosz legels trtnelmi munkja, a Krnika
303-311: ldzsek
306 krl: Szr Szent Efrm szletse
310 krl: Laodikeiai Apollinarisz szletse
311: Mensurius halla
312: Lukianosz vrtanhalla
313: Licinius gyzelme
313: Caesareai Euszebiosz pspkk vlasztsnak valszn idpontja
313: a donatistk Konstantinhoz fellebbeznek
313 vagy 314: Lactantius: De ira dei
315: Szalamiszi Epiphaniosz szletse
315 krl: Jeruzslemi Szent Cirill szletse
316: Konstantin szmzi a donatistk vezetit
317: Konstantin csszr Lactantiusra bzza finak, Crispusnak nevelst
318 krl: kezdenek felfigyelni riuszra
318: egy alexandriai zsinat eltli riuszt s kvetit
319: Alexandrosz dikonuss szenteli Athanaszioszt
321: Konstantin feloldja a donatistk szmzetst
325: egyetemes zsinat Nikaiban
326: az antiochiai arinus zsinat leteszi Antiochiai Eusztathioszt
328: Konstantin visszahvja.riuszt
328: Athanasziosz pspkk vlasztsa
330: Athanasziosz elszr eml t hathetes bjtt
330 krl: Nagy Szent Baszileiosz s Naszianszoszi Szent Gergely szletse
331: Jeromos szletse a hagyomny szerint
335: truszi zsinat, Caesareai Euszebiosz rszvtelvel
335 krl: Szalamiszi Szent Epiphaniosz Egyiptomba ltogat
335: a tiruszi s jeruzslemi zsinatok gy dntenek, hogy visszafogadjk riuszt az egyhzba
337: Konstantin halla, Athanasziosz visszatrse
337 vagy 339: Szent Ambrus szletse
339: egy antiochiai zsinaton Nikomdiai Euszebiosz ismt letteti Athanaszioszt
339 vagy 340: Caesareai Euszebiosz halla
341: egy rmai zsinat elismeri Athanasziosz rdemeit
343: a Serdica-i zsinat visszahelyezi katedrjra Athanaszioszt
344 s 354: Aranyszj Szent Jnos szletsnek hatrpontjai
345 krl: Rufinus szletse
347: Szent Jeromos szletsnek esetleges dtuma
348: Prudentius. szletse a hispniai Tarragona krnykn
348: Jeruzslemi Szent Cirill pspkk vlasztsa
348: Nolai Szent Paulinus szletse a hispniai Tarragona krnykn
350 krl: HilariusPoitiers pspkv lesz
IV. sz. msodik fele: Ambrosiaster mkdse
353: az Arles-i zsinat eltli Athanaszioszt
354 krl: Pelagius szletse Britanniban
355: milni zsinat eltli Athanaszioszt
355 krl: Marius Victorinus megtrse
356: Hosius nem hajland alrni Athanasziosz eltlst
356 krl: Baszileiosz Athnban sszebartkozik Naszianszoszi Szent Gergellyel
357: egy jeruzslemi zsinat szmzi Jeruzslemi Szent Cirillt
357 krl: Apologia contra Arianos
359: Hosius rszt vesz az eredmnytelen szeleukeiai zsinaton
360: Acacius szmzi Jeruzslem Szent Cirillt
361 krl: Apollinrisz lett Laodikei-ban a niceai kzssg pspke
362: Julianus trnralpse utn Athanasziosz hazatr
362: Julianus eltiltja a keresztny tantkat a pogny mvek magyarzattl
362: Nazianszoszi Szent Gergelyt apja papp szenteli
363: Julianus halla
363: a perzsk elfoglaltk Szr SzentEfrm szlvrost, Niszibit
364: Hosiusnak milni tja sorn nem sikerl elmozdtania Auxentiust.
364: Caesarea metropolitja, Euszebiosz maga mell hvja Baszileioszt
366-373: Athanasziosz utols vei
367: Hosius halla Jeromos szerint
367: Valens csszr szmzi Jeruzslemi Szent Cirillt
370: Ambrust kinevezik consularis Liguriae et Aemiliae-nek
370: Baszileiosz pspkk vlasztsa
370 krl: Priscillianus mkdsnek kezdete
371: Rufinus Egyiptomban flkeresi a hres Didmoszt, rigensz csodljt
371: Nsszai Szent Gergely btyja kvnsgra pspkk lesz
372: Valens csszr rmnyorszgba szmzi Diodoroszt
372: Naszianszoszi Szent Gergely mr kimondja: to; pneu'ma a{gion kai; qeov"
373 vagy 374: Ambrus megkeresztelkedse
374: Laodikeiai ApollinariszAthanasziosz s Vazul oldaln harcol az arinusok ellen
375 krl: Baszileiosz: Peri; tou' aJgivou pneuvmato"
375 s 380: Orosius szletsnek hatrpontjai
375: Ambrus btyjnak s I. Valentinianus csszrnak halla
376: Ambrus elri, hogy Sirmium pspke ismt orthodox fpap legyen
376: az arinus pspkk eltvoltjk Nsszai Szent Gergelyt
377: Damasus ppa kifogsolja Apollinarisz tantst.
378: Valens csszr elesik a gtok elleni csatban
378: Valens halla utn visszatrve lett DiodoroszTarszosz pspke
378: Jeruzslemi Szent Cirill visszatrhet
378-tl: Rufinus az Olajfk hegyn lev kolostorban l
379. janur 1.: Baszileiosz halla
379: az antiochiai zsinat Szebaszte metropolitjv vlasztja Nsszai Szent Gergelyt
379: a konstantinpolyi kis orthodox kzssg megkri Naszianszoszi Szent Gergelyt az egyhz jjszervezsre
379 utn: Nsszai Szent Gergely rsainak nagy rsznek keletkezse
379: Ambrusnak sikerlt visszaszereznie a milni bazilikt az arinusoktl
380: a saragossai zsinat eltli Priscillianust s kvetit
380: Jeromos Paulinosz titkraknt Konstantinpoly-ba utazik
380: a csszrkemny intzkedseket hoz az arinusok ellen
379 s 381 kztt: Naszianszoszi Szent Gergely: 45 beszd
380: Naszianszoszi Szent Gergely: t teolgiai beszd
380 krl: Nsszai Szent Gergely Adversus Eunomium cm ngy dogmatikai mve kzl az els
381: a konstantinpolyi msodik egyetemes zsinat kinevezi Naszianszoszi Szent Gergelyt a fvros pspkv s eltli Apollinariszt
381: Meletiosz dikonuss szenteli Aranyszj Szent Jnost
381 utn: Nesztoriosz szletse Syria Euphratensis tartomnyban
382: Jeromos: Altercatio Luciferiani et Orthodoxi
382: Ambrus eltvolttatja Victoria oltrt
383: meggyilkoljk Gratianus csszrt, s terlett Maximus usurpator foglalja el
383 krl: Flavianosz papp szenteli Mopszvesztiai Theodoroszt
383: a csszr szmzi Eunomioszt
384: Naszianszoszi SzentGergely alkalmas utdot tall a pspki szkre
385: Nsszai Gergely Antirrheticus-a Apollinarisz ellen
386: Flavianosz papp szenteli Aranyszj Szent Jnost
386: Jeruzslemi Szent Cirill halla
387: Maximus megtmadja Mediolanum-ot
389 vagy 390: Naszianszoszi Szent Gergely halla
390 krl: Apollinarisz halla
390: Ambrus nem engedi be a bazilikba Theodosiust
392: Theodorosz a ciliciai Mopszvesztia pspke lett
392: Ambrus eltemeti II. Valentinianust
392: EpiphanioszJeruzslem-be megy
392: Jeromosa Kirlyok knyvvel vagy a Prftkkal elkezdi az szvetsg
393 krl: Kroszi Theodortosz szletse
394 eltt: Tarszoszi Diodorosz halla
394 karcsonya: Nolai Szent Paullinust Barcelonban papp szentelik
395 s 408 kztt: Nolai Szent Paulinus kltemnyei Szent Flix nnepre
395: Theodosius csszr halla
397: Ambrus halla Mediolanum-ban
397: Jeromos levelezni kezd gostonnal
397: RufinusRm-ban kiadja a Peri Arkhn latin fordtst
397-ig: Konstantinpoly ftemplomnak nagyhats sznoka Aranyszj Szent Jnos
399: Cassianus jabb egyiptomi tartzkodsnak vget vet az rigenista viszly
400: egy alexandriai zsinat eltli rigenszt
400-ig: rja le Sulpicius SeverusChronicaja a vilg trtnett
401: Aranyszj Szent Jnos letesz hat pspkt simnia miatt
403: Szalamiszi Szent Epiphaniosz halla
403: Alexandriai Szent Cirill elksri Theophilosz-t a „tlgyes” zsinatra, amely megfosztja pspki szktl Aranyszj Szent Jnost
405: Jeromosutolsknt Eszter knyvt fejezi be
407: Rufinus menekl a vizigt invzi ell Aquileibl
407: Aranyszj Szent Jnos meghal a szmzetsben
409 tjn: Nolai Szent Paulinust pspkk szentelik
410: Rma eleste
410: Rufinus.halla Messin-ban
410: a diospolisi zsinaton vdak Pelagius ellen
411-ig: Pelagius mkdsnek els szakasza (De induratione cordis Pharaonis)
412: Honorius fellpse a donatistk ellen
412: Alexandriai Szent Cirill ptrirkv vlasztsa
414: Pelagius: De natura
414: Jeromos a Jeruzslemben menedket keres Pelagiusra tmad
417: I. Ince halla
417: Alexandriai Szent Cirill belefoglalja Khrszosztomosz nevt a dipthkhonokba
419: Jeromos halla
420 s 425 kztt: Sulpicius Severus halla
423: Kroszi Theodortosz pspkk vlasztsa
426: Massili-ban kitr a szemipelginus vita
428: Mopszvesztiai Theodorosz halla
428: Kroszi Theodortosz eddigfolytatja Euszebiosz Egyhztrtnelmt
428: II. Theodosius a fvrosba hozatja ptrirknak Nesztorioszt
428-ig: az arinusok ellen r Alexandriai Szent Cirill
429 eltt:Alexandriai Szent Cirill krisztolgija szinte csak Athanaszioszt ismtli
429: Alexandriai Szent Cirill hsvti levelben cfolja Nesztoriosz nzeteit
429: Salvianust papp szentelik
430: Cassianus: De incarnatione Domini contra Nestorium libri VII
430: a rmai zsinat eltli Nesztorioszt s elfogadja Cirill teolgijt
431 eltt: Petrus Chrysologust pspkk szentelik
431: Nolai Szent Paulinus halla
431: Alexandriai Szent Cirill legnevezetesebbek homilija hangzik el Efezusban
432 s 434 kztt: Prosper Aquitanus kiadja f mveit
433: Antiochia s Alexandria kiengeszteldik egymssal.
433: Krillosz elfogadja az nis hitvallst
435 krl: Cassianus halla
438: Alexandriai Szent Cirill Nesztoriosz elfutrnak nevezi Tarszoszi Diodoroszt
438: II. Theodosius eltemetteti Aranyszj Szent Jnos hamvait az Apostolok Bazilikjban
440: Nagy Szent Let diplomciai feladattal Galliba kldik
444: Alexandriai Szent Cirill halla
448: Euthkhsz Rmhoz fellebbez
449: az efezusi rablzsinat
450: Nesztorioszt a csszr Fels-Egyiptomba szmzi
450: Petrus Chrysologus meghal szlvrosban, Imol-ban
452: Nagy Szent Le lebeszli Attilt Rma elfoglalsrl
455 utn: Prosper Aquitanus halla
458: Faustust Reji pspkv vlasztjk
461: Nagy Szent Le halla
466 krl: Kroszi Theodortosz halla
470 s 480 kztt: Bothius szletse
483 krl: I. Iustinianus szletse
485 krl: Biznci Leontiosz szletse
488 krl: Antiochiai Szeverosz szletse
5. szzad: Codex Alexandrinus
499: a konstantinpolyi zsinat kimondja Tarszoszi Diodorosz vgleges eltlst
502: Caesariust Arelate rsekv vlasztjk
508 s 511 kztt: Antiochiai SzeveroszKonstantinpoly-ban kzd a khalkedni dogma hvei ellen
512: Antiochiai Szeveroszt megvlasztjk Antiochia patrirkjv
518: I. Jusztinosz csszr trnralpse
520 krl: Biznci LeontioszJeruzslem krnykn kolostorba vonul
524 vagy 526: Bothius kivgzse
527: I. Iustinosz caesarr koronzza Iustinianust
529: Szent BenedekMonte Cassino-n kolostort pt
529: az arausiacumi zsinat eltli Cassianust s Faustust
530: Venantius Fortunatus szletse
538: Antiochiai Szeverosz halla Egyiptomban
540: Nagy Szent Gergely szletse
540-ig: Cassiodorus egyre jelentsebb pozcikat tlt be a ravennai kirlyok udvarban
542: Biznci Leontiosz halla
543: Szent Benedek halla
543: I. Justinianus kezdemnyezsre eltlnek 15 rigensznek tulajdontott ttelt
549-600: Szent Leandros
553: az V. egyetemes zsinat Konstantinpoly-ban egy vlogats alapjn eltli Mopszvesztiai Theodoroszt s Kroszi TheodortoszKrillosz elleni rsa rsait
560-636: Sevillai Szent Izidor
565: Iustinianus halla
570: Cassiodorus halla
573: Tours-i Szent Gergely pspkk vlasztsa
579: II. Pelagius krsre Nagy Szent Gergely a ppa konstantinpolyi kvete lett
580 tjn: Szent Maximosz hitvall szletse
584: Leandros Sevilla rsekv lesz
585: Nagy Szent Gergely visszatr Itliba s a ppa tancsadja lesz
589: III. toledi zsinat
590: Nagy Szent Gergely ppasgnak kezdete
591: Johannsz Szkholasztikosz kolostorba vonul
597 tjn: Venantius Fortunatust pspkk szentelik
603-tl: Johannsz Szkholasztikosz a Snai hegy lbnl remetskedik
604: Nagy Szent Gergely halla
613 krl: Szent Maximusz kolostorba vonul Skutari-ban
615-618: Sevillai Szent Izidor: De viris illustribus
626: Szent Maximosz a perzsk ell Szophroniosz-szal Alexandri-ba menekl
633: Szent Szofroniosz Krosz alexandriai s Szergiosz konstantinpolyi ptrirka ellen a khalkedoni dogma vdelmben lp fel
633: Sevillai Szent Izidor elnkl a IV. toledi zsinaton
634: Szent Szofronioszt jeruzslemi ptrirkv vlasztjk
636: Sevillai Szent Izidor halla
649: Maximosz elri, hogy a laterni zsinat eltli a monotheltizmust
653: Maximoszt erszakkal Konstantinpolyba viszik s Trkiba szmzik
662: a konstantinpolyi zsinat rendeletre kitpik Maximosz nyelvt
711: Hispnia arab invzija
725 krl: III. Le csszr kezdemnyezsre beindul az ikonoklaszta mozgalom
730: a csszr rendeletet ad ki a kptisztelet ellen
733: I. Germanosz ptrirka halla
749: Damaszkuszi Szent Jnos halla
787: II. Niceai Zsinat (eltli a Jnos cselekedeteit)
914: Arethas-kdex
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre