„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
Boëthius 470 és 480 között született Rómá-ban, keresztény arisztokrata családból. Irodalmi, filozófiai és természettudományos tanulmányait Athén-ban végezte. Hazatérve consul-i tisztséget töltött be Theoderich király udvarában. Az osztrogótok királya azonban nem nézte jó szemmel a pápák és Justinus császár közeledését. Gyanakodott Boëthiusra is, ezért felségsértéssel és mágiával vádolva börtönbe vetette. A halálra készülve írta meg De consolatione philosophiae című művét. 524-ben vagy 526-ban végezték ki.
A középkorban sokat olvasott művének első könyvében a Filozófia jelenik meg neki nemes hölgy képében, hogy megossza vele boldogtalan rabságát, amely megrendítette a gondviselésbe vetett hitét. A második könyv a földi szerencse forgandóságának tudatosítása után az igazi boldogságot nyújtó lelki dolgok felé irányítja a filozófus figyelmét. A harmadik könyv precíz definíciót ad a boldogságról: status bonorum omnium congregatione perfectus. A könyv csúcspontján imával fordul a Teremtőhöz. A negyedik könyvben Filozófia úrnő megmagyarázza a gondviselés útjait: a jövendő életben helyreáll az erkölcsi rend. A művet záró fejezetben az örökkévalóság meghatározását találjuk: interminabilis vitae tota simul et perfecta possessio.
Boëthius írt kifejezetten teológiai műveket is, De Trinitate és De fide catholica címmel. A Szentháromságról szóló művében világosan összegezte mindazt, amit a teológusok korábban erről a témáról írtak. Sokan a skolasztika atyjának tartják, hiszen Platón, Arisztotelész és Porphüriosz műveinek fordításával és kommentálásával valóban megalapozta a középkori teológiát.
Cassiodorus nagy múltú calabriai család sarja. Húszéves korában már quaestor sacri palatii volt a gót király udvarában. 540-ig egyre jelentősebb pozíciókat töltött be a ravennai királyok udvarában. Körülbelül hatvanévesen azonban visszavonult a politikai élettől. Calabriai birtokán kolostort alapított. A Vivarium lakói főként szellemi munkával foglalkoztak: új műveket írtak, valamint kódexeket másoltak és fordítottak. Cassiodorus lényegében az egyiptomi szerzetességi eszményt plántálta át Nyugatra és ezzel nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy az antik kultúrát sikerült átmenteni a népvándorlás utáni időkre. 570-ben bekövetkezett halálát szerzetesi közössége azonban csak kevéssel élte túl.
Még a királyi udvarban írta Világkrónikáját és a Gótok történetét. A kolostor lakóinak írt nagyszabású műve az Institutiones divinarum et humanarum lectionum. Az első könyv bevezetés a teológiába és a szentírástudományba. A második a septem artes liberales summája. Írt egyháztörténelmet is Historia Tripartita címmel, amely az előzőhöz hasonlóan kézikönyv lett a középkori egyetemeken. A Complexiones elsősorban Szent Pál leveleihez és az Apostolok cselekedeteihez fűz kommentárokat. 93 éves korában írta meg De orthographia című munkáját.
Szent Benedek Nursiá-ban született 480 táján. Gazdag szülei Rómá-ba küldték tanulni. Diáktársainak életmódjától megriadva azonban inkább remeteségbe vonult. Először Subiaco-ban alapított kolostorokat, amelyek számára megírta a Regula monasteriorumot. 529-ben Monte Cassino-n épített kolostort. A nyugati szerzetesség nagy törvényadója 543-ban halt meg.
A Regula szerzője a keleti szerzetesség hagyományain kívül ismerte és felhasználta Szent Ágoston és Cassianus tanítását is. Cayré szerint elsősorban három szempontból múlja felül a korábbi szerzetesi szabályzatokat: pontosan megfogalmazott törvényei egyértelműen megszabják a szerzetesek kötelességeit; a parancsok szigorúságuk ellenére megvalósíthatók; stabilitas loci. Nem tudjuk pontosan, hogy a scriptoriumban végzett munka eredetileg is Benedek gondolata volt-e, vagy csak Cassiodorus eszméi nyomán alkalmazták szellemi munkára a labora parancsát.
E Régula sancti Benedícti abbátis: III/1263-1265
Nagy Szent Gergely 540-ben született. Szenátori család sarjaként már fiatalon Róma prefektusa lett. Apja halála után azonban visszavonult a családi birtokra, hogy Szent Benedek regulája szerint szigorú aszkézisben éljen. Több kolostort alapított Szicíliában, majd II. Pelagiuskérésére 579-ben a pápa konstantinápolyi követe lett. 585-ben visszatért Itáliába és a pápa tanácsadója, majd 590-ben utóda lett. A patrimonium Petri megszervezésével enyhítette Róma nyomorát. Az örök várost sikerült megvédenie a longobárdoktól, majd később, a gótokhoz hasonlóan megnyerte őket a katolicizmusnak. Bencéseket küldött az angolszászok megtérítésére. Amikor Böjtölő János bizánci pátriárka felvette az oikumenikus címet, ő servus servorum Dei lett. Egyébként is bizalmatlan volt Konstantinápoly és az ókori műveltség iránt. Úgy érezte, hogy az egyháznak inkább a műveletlen barbárok felé kell fordulnia, hiszenők jelentik a jövőt.Ő már ízig-vérig középkori egyéniség. Noha mindössze 14 évig ült Péter székén, liturgikus és irodalmi tevékenységével nagymértékben meghatározta a középkori egyház fejlődésének fő irányait.
Rengeteg levelet írt: 854-et. Óriási hatású volt a középkorban Liber regulae pastoralis című munkája. Mindennapos elmélkedésre és lelkiismeretvizsgálatra biztatja papjait. Már Konstantinápoly-ban elkezdte írni Moralia in Iob című művét. Ebben az erkölcstani-aszkétikai kézikönyvben a szó szerinti és az allegorikus exegézis egyaránt helyet kap. A középkorban nagyhatású volt Dialogi de vita et miraculis patrum Italicorum című műve is. A szerző párbeszédes formában bizonyítja, hogy Nyugaton is vannak olyan kiváló aszkéták, mint Keleten. A felsoroltak közül számunkra azonban csak Nolai Szent Paulinus és Szent Benedek ismert. A történetek számos csodás elemet és látomást tartalmaznak. A liturgia területén végzett erőfeszítéseinek eredménye a Sacramentarium Gregorianum. A középkorban neki tulajdonítottak számos liturgikus éneket. Valójában azonban nem tudjuk biztosan, hogy a gregoriánhoz mint műfajhoz mennyire volt köze.
Ex Homilíis sancti Gregórii Magni papae: II/1398-1399, 1675-1676
Ex Homilíis sancti Gregórii Magni papae in Evangélia: I/1205-1206; II/591-592; III/1253-1254, 1278-1279, 1541-1542; IV/271-272, 1525-1526
E libris Morálium sancti Gregórii Magni papae in Iob: II/202-203; III/205-206, 208-210, 218-219, 221-222, 237-239, 241-242; IV/87-88
E libris Dialogórum sancti Gregórii Magni papae: II/1252-1253; III/1126-1128
Ex Epístolis sancti Gregórii Magni papae: III/1180-1181
E Régula pastoráli sancti Gregórii Magni papae: IV/252-253
Szent Leandros (549-600) Konstantinápoly-ban lett Nagy Szent Gergely jó barátja. Hispániába hazatérve, 584-ben Sevilla érseke lett. Nagy szerepet játszott a vizigótok katolizálásában. Az ariánus Leovigild halála után a nagyhatalmú király második fia, Reccared szilárdította meg a katolicizmust az Ibériai-félszigeten. A III. toledói zsinat (589) Leandros elnökletével szentesítette a nagy változásokat. Fennmaradt a zsinatot megnyitó beszéde (In laudem ecclesiae). Meg kell még említenünk, hogy ezen a zsinaton illesztették a Credo-ba a Filioque kifejezést. Az érsek antiariánus írásai sajnos elvesztek, fennmaradt viszont De institutione virginum et contemptu mundi című regulája.
Sevillai Szent Izidort (560-636) bátyja, Leandros nevelte. Halála után lett SevillaEtymologia-ja, amely címét onnan kapta, hogy az egyes címszavak tárgyalásánál az etimológiából indul ki. Természettudományos kérdésekkel foglalkozik a De ordine creaturarum.
A De ortu et obitu patrum a Szentírásban szereplő személyek életrajzát ismerteti. A Sententiarum libri III Gregorius Magnus Moraliáját dolgozza fel, de Szent Ágoston tanítását is ismerteti. A középkorban sokan olvasták a Contra Judeos ad Florentinam sororem-et. Írt egy művet De haeresibus címmel is. A De ecclesiasticis officiis a mozarab liturgia alapjává vált. A Regula monachorum szintén a hispániai egyház megerősítését szolgálta. Virágzásának csak a 711-es arab invázió vetett véget.
E libris Sententiárum sancti Isidóri epíscopi: II/1327-1328
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére