„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Bothius 470 s 480 kztt szletett Rm-ban, keresztny arisztokrata csaldbl. Irodalmi, filozfiai s termszettudomnyos tanulmnyait Athn-ban vgezte. Hazatrve consul-i tisztsget tlttt be Theoderich kirly udvarban. Az osztrogtok kirlya azonban nem nzte j szemmel a ppk s Justinus csszr kzeledst. Gyanakodott Bothiusra is, ezrt felsgsrtssel s mgival vdolva brtnbe vetette. A hallra kszlve rta meg De consolatione philosophiae cm mvt. 524-ben vagy 526-ban vgeztk ki.
A kzpkorban sokat olvasott mvnek els knyvben a Filozfia jelenik meg neki nemes hlgy kpben, hogy megossza vele boldogtalan rabsgt, amely megrendtette a gondviselsbe vetett hitt. A msodik knyv a fldi szerencse forgandsgnak tudatostsa utn az igazi boldogsgot nyjt lelki dolgok fel irnytja a filozfus figyelmt. A harmadik knyv precz defincit ad a boldogsgrl: status bonorum omnium congregatione perfectus. A knyv cscspontjn imval fordul a Teremthz. A negyedik knyvben Filozfia rn megmagyarzza a gondvisels tjait: a jvend letben helyrell az erklcsi rend. A mvet zr fejezetben az rkkvalsg meghatrozst talljuk: interminabilis vitae tota simul et perfecta possessio.
Bothius rt kifejezetten teolgiai mveket is, De Trinitate s De fide catholica cmmel. A Szenthromsgrl szl mvben vilgosan sszegezte mindazt, amit a teolgusok korbban errl a tmrl rtak. Sokan a skolasztika atyjnak tartjk, hiszen Platn, Arisztotelsz s Porphriosz mveinek fordtsval s kommentlsval valban megalapozta a kzpkori teolgit.
Cassiodorus nagy mlt calabriai csald sarja. Hszves korban mr quaestor sacri palatii volt a gt kirly udvarban. 540-ig egyre jelentsebb pozcikat tlttt be a ravennai kirlyok udvarban. Krlbell hatvanvesen azonban visszavonult a politikai lettl. Calabriai birtokn kolostort alaptott. A Vivarium laki fknt szellemi munkval foglalkoztak: j mveket rtak, valamint kdexeket msoltak s fordtottak. Cassiodorus lnyegben az egyiptomi szerzetessgi eszmnyt plntlta t Nyugatra s ezzel nagymrtkben hozzjrult ahhoz, hogy az antik kultrt sikerlt tmenteni a npvndorls utni idkre. 570-ben bekvetkezett hallt szerzetesi kzssge azonban csak kevssel lte tl.
Mg a kirlyi udvarban rta Vilgkrnikjt s a Gtok trtnett. A kolostor lakinak rt nagyszabs mve az Institutiones divinarum et humanarum lectionum. Az els knyv bevezets a teolgiba s a szentrstudomnyba. A msodik a septem artes liberales summja. rt egyhztrtnelmet is Historia Tripartita cmmel, amely az elzhz hasonlan kziknyv lett a kzpkori egyetemeken. A Complexiones elssorban Szent Pl leveleihez s az Apostolok cselekedeteihez fz kommentrokat. 93 ves korban rta meg De orthographia cm munkjt.
Szent Benedek Nursi-ban szletett 480 tjn. Gazdag szlei Rm-ba kldtk tanulni. Diktrsainak letmdjtl megriadva azonban inkbb remetesgbe vonult. Elszr Subiaco-ban alaptott kolostorokat, amelyek szmra megrta a Regula monasteriorumot. 529-ben Monte Cassino-n ptett kolostort. A nyugati szerzetessg nagy trvnyadja 543-ban halt meg.
A Regula szerzje a keleti szerzetessg hagyomnyain kvl ismerte s felhasznlta Szent goston s Cassianus tantst is. Cayr szerint elssorban hrom szempontbl mlja fell a korbbi szerzetesi szablyzatokat: pontosan megfogalmazott trvnyei egyrtelmen megszabjk a szerzetesek ktelessgeit; a parancsok szigorsguk ellenre megvalsthatk; stabilitas loci. Nem tudjuk pontosan, hogy a scriptoriumban vgzett munka eredetileg is Benedek gondolata volt-e, vagy csak Cassiodorus eszmi nyomn alkalmaztk szellemi munkra a labora parancst.
E Rgula sancti Benedcti abbtis: III/1263-1265
Nagy Szent Gergely 540-ben szletett. Szentori csald sarjaknt mr fiatalon Rma prefektusa lett. Apja halla utn azonban visszavonult a csaldi birtokra, hogy Szent Benedek regulja szerint szigor aszkzisben ljen. Tbb kolostort alaptott Szicliban, majd II. Pelagiuskrsre 579-ben a ppa konstantinpolyi kvete lett. 585-ben visszatrt Itliba s a ppa tancsadja, majd 590-ben utda lett. A patrimonium Petri megszervezsvel enyhtette Rma nyomort. Az rk vrost sikerlt megvdenie a longobrdoktl, majd ksbb, a gtokhoz hasonlan megnyerte ket a katolicizmusnak. Bencseket kldtt az angolszszok megtrtsre. Amikor Bjtl Jnos biznci ptrirka felvette az oikumenikus cmet, servus servorum Dei lett. Egybknt is bizalmatlan volt Konstantinpoly s az kori mveltsg irnt. gy rezte, hogy az egyhznak inkbb a mveletlen barbrok fel kell fordulnia, hiszenk jelentik a jvt. mr zig-vrig kzpkori egynisg. Noha mindssze 14 vig lt Pter szkn, liturgikus s irodalmi tevkenysgvel nagymrtkben meghatrozta a kzpkori egyhz fejldsnek f irnyait.
Rengeteg levelet rt: 854-et. risi hats volt a kzpkorban Liber regulae pastoralis cm munkja. Mindennapos elmlkedsre s lelkiismeretvizsglatra biztatja papjait. Mr Konstantinpoly-ban elkezdte rni Moralia in Iob cm mvt. Ebben az erklcstani-aszktikai kziknyvben a sz szerinti s az allegorikus exegzis egyarnt helyet kap. A kzpkorban nagyhats volt Dialogi de vita et miraculis patrum Italicorum cm mve is. A szerz prbeszdes formban bizonytja, hogy Nyugaton is vannak olyan kivl aszktk, mint Keleten. A felsoroltak kzl szmunkra azonban csak Nolai Szent Paulinus s Szent Benedek ismert. A trtnetek szmos csods elemet s ltomst tartalmaznak. A liturgia terletn vgzett erfesztseinek eredmnye a Sacramentarium Gregorianum. A kzpkorban neki tulajdontottak szmos liturgikus neket. Valjban azonban nem tudjuk biztosan, hogy a gregorinhoz mint mfajhoz mennyire volt kze.
Ex Homilis sancti Gregrii Magni papae: II/1398-1399, 1675-1676
Ex Homilis sancti Gregrii Magni papae in Evanglia: I/1205-1206; II/591-592; III/1253-1254, 1278-1279, 1541-1542; IV/271-272, 1525-1526
E libris Morlium sancti Gregrii Magni papae in Iob: II/202-203; III/205-206, 208-210, 218-219, 221-222, 237-239, 241-242; IV/87-88
E libris Dialogrum sancti Gregrii Magni papae: II/1252-1253; III/1126-1128
Ex Epstolis sancti Gregrii Magni papae: III/1180-1181
E Rgula pastorli sancti Gregrii Magni papae: IV/252-253
Szent Leandros (549-600) Konstantinpoly-ban lett Nagy Szent Gergely j bartja. Hispniba hazatrve, 584-ben Sevilla rseke lett. Nagy szerepet jtszott a vizigtok katolizlsban. Az arinus Leovigild halla utn a nagyhatalm kirly msodik fia, Reccared szilrdtotta meg a katolicizmust az Ibriai-flszigeten. A III. toledi zsinat (589) Leandros elnkletvel szentestette a nagy vltozsokat. Fennmaradt a zsinatot megnyit beszde (In laudem ecclesiae). Meg kell mg emltennk, hogy ezen a zsinaton illesztettk a Credo-ba a Filioque kifejezst. Az rsek antiarinus rsai sajnos elvesztek, fennmaradt viszont De institutione virginum et contemptu mundi cm regulja.
Sevillai Szent Izidort (560-636) btyja, Leandros nevelte. Halla utn lett SevillaEtymologia-ja, amely cmt onnan kapta, hogy az egyes cmszavak trgyalsnl az etimolgibl indul ki. Termszettudomnyos krdsekkel foglalkozik a De ordine creaturarum.
A De ortu et obitu patrum a Szentrsban szerepl szemlyek letrajzt ismerteti. A Sententiarum libri III Gregorius Magnus Moralijt dolgozza fel, de Szent goston tantst is ismerteti. A kzpkorban sokan olvastk a Contra Judeos ad Florentinam sororem-et. rt egy mvet De haeresibus cmmel is. A De ecclesiasticis officiis a mozarab liturgia alapjv vlt. A Regula monachorum szintn a hispniai egyhz megerstst szolglta. Virgzsnak csak a 711-es arab invzi vetett vget.
E libris Sententirum sancti Isidri epscopi: II/1327-1328
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre