„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Rufinus 345. krl keresztny szlktl szletett az itliai Aquileia kzelben. Rmai tanulmnyai utn visszatrt szlfldjre, ahol nhny v mlva megkeresztelkedett. 371-ben Egyiptomban flkereste a hres Didmoszt, rigensz csodljt. 378-tl az Olajfk hegyn lev kolostorban lt. Jnos pspk szentelte papp. Ksbb Jeromos betlehemi kolostornak lakja, de az rigenista viszly kitrse utn tvoznia kellett, mert a jeruzslemi pspk oldalra llt. 397-ben Rmban kiadta a Peri Arkhn latin fordtst De principiis cmmel. Mivel a szvegben eretnek betoldsokat sejtett, idnknt jindulatan belejavtott. Damasus ppa eltlte az eredeti mvet, de nem tlte el Rufinus fordtst. A vizigtok invzija miatt Rufinusnak 407-ben meneklnie kellett Aquilei-bl s 410-ben a sziciliai Messin-ban halt meg. Rufinus elssorban fordtsai s a keleti teolgia kzvettse miatt fontos a Nyugat szmra. rigensznek lefordtotta mg tbbek kztt a Cantica canticorum-hoz rt kommentrjt, rengeteg homilijt Mzes knyveihez s a zsoltrokhoz. Neki ksznhetjk a Rmai Szent Kelemen nevhez fzd irodalom latin fordtst, valamint Baszileiosz regulinak s Caesareai Euszebiosz Egyhztrtnetnek tplntlst Nyugatra. Nla olvashatjuk legelszr az apostoli hitvalls szvegt is.282
Petrus Chrysologusnak, Ravenna rseknek hagyatkban 176 beszdet tallunk. A hres sznok letrl keveset tudunk. Annyi bizonyosnak ltszik, hogy 431 eltt szenteltk pspkk. Valsznleg 450-ben halt meg szlvrosban, Imol-ban. Beszdeiben az evangliumokat, a pli leveleket, a zsoltrokat, a keresztelsi hitvallst, a Miatynkot s a teljes egyhzi v liturgijt magyarzza. llst foglal krisztolgiai s kegyelemtani krdsekben is. Rma primtusnak elfogadsra inti Euthkhszt, amikor hozz akar fellebbezni azutn, hogy Flavianosz eltlte: quoniam beatus Petrus, qui in propria sede et vivit et praesedet, praestat quaerentibus fidei veritatem.
Ex Sermnibus sancti Petri Chryslogi epscopi:
I/190-192, 468-470; II/181-182, 604-606; III/1298-1300; IV/323-324
Ex Sermne sancto Petro Chryslogo epscopo attribto: III/1257-1259
Nagy Szent Le ppa letrl szinte csak olyan dolgokat tudunk, amelyek szorosan kapcsoldnak ppasghoz. Valsznleg toszkn szrmazs volt, de Rm-ban szletett a IV. szzad vgn. Mint mr korbban is emltettk, mr pspkk vlasztsa eltt jelents szerepet jtszott a ppai udvarban. 440-ben diplomciai feladattal Galliba kldtk s tvolltben vlasztottk meg ppnak. A klrusnak s a hveknek mondott beszdeiben az eretneksgektl s a pogny szoksoktl vjaket. A liturgia nagy szervezjeknt is elmozdtotta Krisztus misztriumainak nneplst. Az egyhz vezetjeknt mindig fnntartotta magnak azt a jogot, hogy a hit egysgnek megrzse rdekben Keleten s Nyugaton egyarnt beleszljon a fontos gyekbe. A hsvt idpontjnak krdsben azonban pldul nem ragaszkodik a nyugati hagyomnyhoz.
Amikor 448-ben Euthkhsz Rmhoz fellebbezett, Le lnk levelezs segtsgvel tisztzta a helyzetet. A 449-es efezusi zsinat sszehvst fenntartssal fogadta, hiszen gy vlte, hogy az Epistula dogmatica ad Flavianum lezrta a krdst. A zsinatot latrocinium-nak tekinttette s a csszrtl egy valban egyetemes zsinat sszehvst kvetelte. A csszr halla ezt lehetv is tette. A zsinat eltlte Dioszkouroszt, az efezusi gyztest. Le a khalkedni hitvallst via media-nak tekintette Nesztoriosz s Euthkhsz tantsa kztt. Az egyhz egysgnek helyrelltsa azonban mg hossz idt ignyelt.
452-ben Attilt kellett lebeszlnie Rma elfoglalsrl, hrom vvel ksbb pedig a germnokkal kellett trgyalnia. Keleten nem avatkozott bele a csszrok politikjba, mert a keresztny birodalom egysgnek biztostkt ltta bennk. Nem volt azonban hajland elfogadni a khalkedni zsinat 28. dogmjt, amely Konstantinpoly szerepnek erstse rdekben megkrdjelezte Rma283 Levelei kzl legfontosabb a Tomus ad Flavianum, amelyet az egsz birodalomban elterjesztett a communio fidei megrzse rdekben. A VI. szzadban az leveleibl lltottk ssze a Collectio Ratisboniensis-t a khalkedoni dogma vdelmben, a Collectio Thessalonicensis-t pedig jogi krdsek tisztzsra. Beszdeinek gyjtemnyben 97 tractatus-t tallunk az egyhzi vnek s a kronolgiai szempontoknak megfelelen elrendezve. A ksbbi homilia-gyjtemnyekben mindig tallunk legalbb nhnyat az beszdei kzl. Szmos liturgikus szveg isr vezethet vissza.284 Teolgijnak f trekvse, hogy egyrszt a consensus omnium-ot hangslyozza, msrszt pedig a norma vetustatis-hoz ragaszkodjk. Az egyhz apostolisgnak garancija elssorban az antiquits. Teolgijnak tengelye a Krisztus-centrikussg. Egyrszt megvdi Krisztus szemlyes egysgnek s a benne lev kt termszetnek dogmjt, msrszt Krisztust mint egyhzban jelenlev Urat s Megvltt hirdeti. Jzusnak az egyhz ltal minden vben nnepelt misztriumai kzl a legfontosabb a sacramentum paschale. A megvlts egyetemessgt Krisztus rtnk vllalt szolidaritsa biztostja.285
Ex Epstolis sancti Lenis Magni papae: I/262-263
Ex Sermnibus sancti Lenis Magni papae: I/327-328, 380-381, 455-457, 1107-1108; II/44-46, 117-118, 232-233, 246-248, 281-283, 516-518, 701-702, 738-740; III/150-151, 1141-1142, 1273-1274, 1442-1444; IV/448-449, 1259-1260, 1277-1278, 1426-1428
Incipit sermo sancti Lenis Magni papae De beatitudnibus: IV/145-146
Ex Sermne sancti Lenis Magni papae De beatitudnibus: IV/148-150, 152-153, 156-157, 160-161
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre