„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
Caelestius radikálisabb pelágiánus volt, mint maga Pelagius, mivel végiggondolta mesterének logikáját és nem a keresztény élet szempontjait mérlegelte. Egyik írása Definitiones címen forgott közkézen. Eclanumi Julianus-szal együtt űzték ki Konstantinápoly-ból és szerepel az efezusi zsinat által elítélt pelágiánusok között is.271
Eclanumi Julianus Apulia-ban született. Apja püspök volt és az ő templomában szolgált először mint lektor, majd mint diákonus. 30 éves korában szentelte Eclanum püspökévé Ince pápa. Amikor Zosimus pápa elítélte a pelágiánusokat, Julianus magyarázatot kért a Tractoria-hoz, mielőtt aláírta volna. A pápa azonban 18 itáliai püspöktársával együtt őt is elítélte. Ő azonban a világi hatósághoz fellebbezett, amely pedig Ágoston véleményét kérte, aki ekkor írta a De nuptiis et concupiscentia című művét. Julianus válasza a Libri IV ad Turbantium, amelyben Ágoston nézeteit rejtett manicheizmusként bélyegzi meg. A Libri VIII ad Florum-ban szemére hányja Ágostonnak, hogy a világi hatóságokhoz fordulva erőszakkal akar véget vetni a pelágiánizmusnak.
Teológiai módszere három forrást ismer el: a Szentírást, a ratiot és a szent férfiak tekintélyét. Ezek közül a ratiot tartja legfontosabbnak. Alapelve: Quod ratio arguit, non potest auctoritas vindicare. Nem értette meg, hogy a traditio nem külső tekintély valamilyen kérdés eldöntésére, hanem azonos magának a keresztény tanításnak továbbadásával.272
Orosius Hispániában született 375 és 380 között. Miután Valens 378-ban vereséget szenvedett a gótoktól, a szintén hispániai származású TheodosiusOrosius, hogy a barbárokkal a birodalom keretein belül kell együtt élni. A keresztény orbis romana egységének megőrzése érdekében küzdött a pelágiánizmus ellen is.
A De civitate Dei szellemében, Ágoston biztatására írta meg a Historiarum adversum paganos libri I-VII-t. Ebben bizonyítja, hogy a csapások nem a keresztények megjelenésével kezdték sújtani a birodalmat, hanem az egész Krisztus előtti történelem tele volt tragédiákkal. A gondviselés azonban ennek ellenére végigkíséri a történelmet, amelynek fókuszpontja a kereszténnyé vált Róma. Egyébként az a tény, hogy a mű mintegy 200 kéziratban maradt fenn, azt bizonyítja, hogy Orosius a keresztény ókor legolvasottabb szerzői közé tartozott.273
Marius Mercator elsősorban Caelestius ellenfele volt. Commonitorium super nomine Coelestii című műve olyan memorandum, amely a pelágiánusok elleni különböző határozatokat gyűjti össze, főként azért, hogy a keletieket tájékoztassa a kérdésről. Egy későbbi művében elsősorban Eclanumi Julianust támadta.274
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére