„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Caelestius radiklisabb pelginus volt, mint maga Pelagius, mivel vgiggondolta mesternek logikjt s nem a keresztny let szempontjait mrlegelte. Egyik rsa Definitiones cmen forgott kzkzen. Eclanumi Julianus-szal egytt ztk ki Konstantinpoly-bl s szerepel az efezusi zsinat ltal eltlt pelginusok kztt is.271
Eclanumi Julianus Apulia-ban szletett. Apja pspk volt s az templomban szolglt elszr mint lektor, majd mint dikonus. 30 ves korban szentelte Eclanum pspkv Ince ppa. Amikor Zosimus ppa eltlte a pelginusokat, Julianus magyarzatot krt a Tractoria-hoz, mieltt alrta volna. A ppa azonban 18 itliai pspktrsval egytt t is eltlte. azonban a vilgi hatsghoz fellebbezett, amely pedig goston vlemnyt krte, aki ekkor rta a De nuptiis et concupiscentia cm mvt. Julianus vlasza a Libri IV ad Turbantium, amelyben goston nzeteit rejtett manicheizmusknt blyegzi meg. A Libri VIII ad Florum-ban szemre hnyja gostonnak, hogy a vilgi hatsgokhoz fordulva erszakkal akar vget vetni a pelginizmusnak.
Teolgiai mdszere hrom forrst ismer el: a Szentrst, a ratiot s a szent frfiak tekintlyt. Ezek kzl a ratiot tartja legfontosabbnak. Alapelve: Quod ratio arguit, non potest auctoritas vindicare. Nem rtette meg, hogy a traditio nem kls tekintly valamilyen krds eldntsre, hanem azonos magnak a keresztny tantsnak tovbbadsval.272
Orosius Hispniban szletett 375 s 380 kztt. Miutn Valens 378-ban veresget szenvedett a gtoktl, a szintn hispniai szrmazs TheodosiusOrosius, hogy a barbrokkal a birodalom keretein bell kell egytt lni. A keresztny orbis romana egysgnek megrzse rdekben kzdtt a pelginizmus ellen is.
A De civitate Dei szellemben, goston biztatsra rta meg a Historiarum adversum paganos libri I-VII-t. Ebben bizonytja, hogy a csapsok nem a keresztnyek megjelensvel kezdtk sjtani a birodalmat, hanem az egsz Krisztus eltti trtnelem tele volt tragdikkal. A gondvisels azonban ennek ellenre vgigksri a trtnelmet, amelynek fkuszpontja a keresztnny vlt Rma. Egybknt az a tny, hogy a m mintegy 200 kziratban maradt fenn, azt bizonytja, hogy Orosius a keresztny kor legolvasottabb szerzi kz tartozott.273
Marius Mercator elssorban Caelestius ellenfele volt. Commonitorium super nomine Coelestii cm mve olyan memorandum, amely a pelginusok elleni klnbz hatrozatokat gyjti ssze, fknt azrt, hogy a keletieket tjkoztassa a krdsrl. Egy ksbbi mvben elssorban Eclanumi Julianust tmadta.274
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre