„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Ioannes Cassianust szkta szrmazsknt szoktk emlegetni, ami valsznleg csak arra utal, hogy Scythia minor (a mai Dobrudzsa) tartomnybl szrmazott. Gazdag fldbirtokos csald sarjaknt alapos grg s latin mveltsgben rszeslt. Ifjkorban egy bethlehemi kolostorban tanulta a cnobita letformt. Kt v elteltvel engedlyt kapott az egyiptomi szerzetesek megltogatsra. Conlationes cm mvt a hres sivatagi atykkal folytatott beszlgetsei ihlettk. Ht v elteltvel rvid idre visszatrt Bethlehem-be. jabb egyiptomi tartzkodsnak az rigenista viszly vetett vget 399-ben.
Aranyszj Szent Jnos hrneve Konstantinpoly-ba vonzotta. Maga a ptrirka szentelte dikonuss. Ksbb hivatalos kldetsben Rmban jrt, ahol I. Ince ppa szentelte papp. Megismerkedett a ksbbi Nagy Szent Leval is. jabb keleti tartzkods utn Massili-ban telepedett le. Egy frfi- s egy ni kolostort alaptott. Keleten szerzett tapasztalatai alapjn igyekezett tovbbfejleszteni a kibontakoz nyugati szerzetessget, felhasznlva a remete letmd rtkeit is. Castor pspk krsre rta meg a De institutis coenobiorum, a Conlationes s a De incarnatione cm mveit. 435 tjkn halt meg s rgtn halla utn mind Keleten, mind Nyugaton szentknt tiszteltk.275 Mveinek legnagyobb rszt a monasztikus letforma szolglatba lltotta. Teolgiai krdsekkel csak lete vge fel kezdett foglalkozni. A De institutis coenobiorum beszmol az officium vgzsnek egyiptomi, palesztinai s mezopotmiai formjrl, majd a msodik rszben azt a nyolc fbnt trgyalja, amelyek ellen a szerzetesnek klnsen kzdenie kell. Ezt a mvet a Conlationes XXIV bevezetjl sznta. Az els rszben a Scete-i kolostor aptjai a ksrtsekrl, a lelki harcrl s az imrl beszlgetnek. A msodik rszben tbbek kztt a tkletessgrl, a tisztasgrl, a karizmkrl s a csodkrl hallunk. A harmadik rsz az istenszolglat dessgnek dicsretvel zrul. A szinte interjszer 24 beszlgets az Apokalipszis 24 regre utal, akik a Brny eltt hdolnak. Szent Benedek s Cassiodorus kzvettsvel ezek a beszlgetsek risi hatst gyakoroltak a nyugati s keleti szerzetessgre.
A De incarnatione Domini contra Nestorium libri VII 430-ban rdott a rmai archidikonus, a ksbbi Nagy Szent Le ppa krsre. Nesztoriosz tvedseinek forrst a pelginizmusban vli flfedezni. Szmos szentrsi szveget hoz fel a Theotokos megnevezs helyessgnek bizonytsra. Cassianus teolgiai rvelereje nem mrhet ssze a kappadoxokval, de jl felismeri a krisztolgia s a spiritualits kapcsolatt: ha Krisztus nem Isten Fia s ha nem az Emberfia, akkor a szerzetesnek a tkletessgre irnyul erfesztsei hibavalak.276
Annak ellenre, hogy az arausiacumi zsinat 529-ben eltlte Cassianust, hiba lenne teolgijt kizrlag Prosper Aquitanusnak, goston odaad hvnek nzpontjbl megtlni. Lelkivezetknt inkbb empirikus, mint spekulatv mdon kzeltette meg az akaratszabadsg krdst. Tagadta a rosszra val predestinci lehetsgt s azt lltotta, hogy mr a jra val indttats is Istentl ered. A grg hagyomny alapjn azt lltotta, hogy azsbn nem teljesen rontotta meg az embert. Teolgiai spekulatv ereje nem volt elg ahhoz, hogy pontosan klnbsget tudjon tenni a termszetes s a termszetfeletti kztt. Keresztny neveltetse miatt szmra "termszetes"-nek tnt a tkletessgre val trekvsnek mr a kiindulpontja is. Kzpton prblt haladni a pelginizmus s nhny, egzisztencilisan tlznak tn gostoni formula kztt. Valjban csak a XVII. szzadban neveztk el nzett szemipelginizmusnak, szerencssebb lenne szemiaugusztininizmusnak hvni.
Hatalmas mveltsge az is rzkelteti, hogy forrsai kztt megtalljuk Hermszt, Ireneuszt, Alexandriai Szent Kelement, rigenszt, Euagriosz Pontikoszt s Aranyszj Szent Jnost. Az apokrif Decretum Gelasianum az apokrifok kz sorolta a perfectionis monasticae perfectissimus magister mveit annak ellenre, hogy Szent Benedek Reguljt is megihlette.277
Salvianus vilgi plyjt s csaldjt elhagyva elszr a lerinumi kolostor, majd Cassianus massiliai kolostornak lakja lett. 429-ben szenteltk papp. De gubernatione Dei cm mve fontos kortrtneti dokumentum a barbr invzik korbl. F mondanivalja, hogy Isten mr a jelen korban is igazsgot szolgltat a vilgon s a barbrok Isten bntet eszkzei. Taln Tacitus hatsa, hogy a tiszta erklcs germnokat a romlott rmaiakkal hasonltja ssze.278
Sulpicius Severus aquitaniai arisztokrata csald sarja. Felesgnek halla utn lemond a karrierrl, megkeresztelkedik s elvonul birtokra, hogy az irodalmi s a lelki letnek szentelje magt. Tours-i Szent Mrton egynisge nagy hatst tett r. Nem tudjuk biztosan, hogy lete vge fel valban papp szenteltk-e. 420 s 425 kztt halt meg. Chronicaja a teremtstl kezdve egszen 400-ig rja le a vilg trtnett. Klnsen rdekes sajt kornak, fknt a priszcillinizmusnak lersa. rdekes, hogy ez a mve egyetlen kziratban maradt fenn, mg a Vita Martini tbb, mint 150 pldnyban. Apologtikai cl mvben sok csods elemet tallunk. A kzpkori hagiogrfira igen nagy hatssal volt.279
Ex Epstolis Sulpcii Sevri: IV/1262-1263
Szent Vince a lerinumi kolostor legismertebb rja, letrl azonban szinte kizrlag Gennadiustl tudunk. Katonai plyjt hagyta el, hogy szerzetes lehessen. Peregrinus lnven kt Commonitoriumot is rt, de csak az egyik maradt fenn. Dogmatrtneti elmlkedseinek gymlcse a kvetkez hres megllaptsa: In ipsa item catholica ecclesia magnopere curandum est, ut id teneamus quod ubique, quod semper, quod ab omnibus creditum est. Hoc est etenim vere proprieque catholicum. A hrom jellemz kzl szmra legfontosabb az antiquits. Br gostont nem emlti nv szerint, kegyelemtant kritizlja s jtsnak tartja.280
Prosper Aquitanus letrl szintn Gennadiustl tudunk nhny adatot. A IV. szzad vge fel szletett. Komoly klasszikus mveltsget szerzett s Massili-ba, az "j Athn"-ba ment. Noha nem lpett be se a Szent Victor-i, se a lerinumi kolostorba, s nem is lett klerikus, szoros kapcsolatot tartott fenn ezekkel a kzssgekkel. Amikor 426 krnykn Massiliban kitrt a szemipelginus vita, goston vdelmre kelt. goston halla utn Rmba ment, hogy kieszkzlje a galliaiak eltlst. Mivel ez nem sikerlt neki, gy vlte, hogy Rmnl is augusztininusabbnak kell lennie. Visszatrt Massili-ba s a vita folyamn, 432 s 434 kztt kiadta f mveit. Cassianus hallval azonban ellt a vita. Ksbb visszatrt Rm-ba s Le ppnak ajnlotta fel szolglatait. Harcos teolgija fokozatosan megszeldlt. Valsznleg 455 utn halt meg. Mveinek nyelvezete is komoly klasszikus mveltsgrl tanskodik. Jl tudott grgl, ismerte Vergiliust, Lucretiust s Ovidiust, de f inspirlja a SzentrsLe ppa leveleinek trsszerzje, fontos szerepet jtszott a Tomus ad Flavianum megrsban is. Hexameterben rta a De ingratis carmen-t, amelyben szenvedlyesen vdi goston kegyelemtant. Cassianus ellen rta a De gratia Dei et libero arbitrio liber contra collatoremet. Mr Rm-ban rta az Expositio psalmorumot, amely goston Enarrationes cm mvnek kivonata. A kzpkoriak elssorban a Liber sententiarum ex operibus S. Augustini delibatarum-bl szereztk ismereteiket goston tantsrl. A szvegsszefggsbl kiragadott idzetek idnknt nem mutatnak pontos kpet goston nzeteirl. Egyesek szerint a De vocatione omnium gentium szerzje valjban Nagy Szent Le. Az Epitoma Chronicae nagymrtkben tmaszkodik Euszebioszra s Jeromosra. Csak a 412 utni esemnyek ismertetsnl vlik szemlyes jellegv, elssorban a galliai esemnyek ismertetsnl.281
Faustus brit szrmazs lerinumi apt 458-ban lett Reji (Riez) pspke. Az 529-es arausiacumi zsinat t is eltlte szemipelginizmus miatt, pedig csak kzpton akart haladni Pelagius s goston kztt, aki szerinte ktsgbe vonta Isten igazsgossgt. De Spiritu Sancto cm mvben tmadta az arinusokat s a makedninusokat. Ezrt a mvrt az arinus Eurich kirly szmzte. Szmzetsben rta a De gratia Dei-t Lucidus presbiter ellen, aki gostonra hivatkozva a felttlen isteni elrerendelst hirdette. Faustus megvdi Isten dvzt akaratnak egyetemessgt.
Ex Sermnibus Fausti Reginsis epscopi: I/501-502
Gennadius presbiter is hosszabb ideig volt a lerinumi kolostor lakja. Lefordtotta Euagriosz Pontikosz mveit. Contra omnes haereses cm mvbl csak az utols knyv maradt fenn. A bevezetsben mr emltettk De viris illustribus-t, amelyben Jeromos munkjt folytatja. is rokonszenvezett a szemipelginizmussal.
Caesarius szerzetes volt a lerinumi kolostorban, de meggyenglt egszsge miatt az apt visszakldte Arelat-ba. Itt retorikt tanult, majd papp szenteltk s egy kisebb kolostor aptja lett. 502-ben vlasztottk meg Arles rsekv. Kt mben is cfolja a szemipelginus nzeteket s jelents a De mysterio S. Trinitatis is. Nagy szerepet vllalt az arausiacumi zsinaton s a mrskelt augusztininizmus kialaktsban. Azonban sznokknt vlt a leghresebb. 238 beszde maradt fenn, amelyek arrl tanskodnak, hogy joggal tekintettk goston utn a Nyugat msodik legnagyobb sznoknak. Prdikciiban a Szentrst magyarzza, s a makacsul fennmarad pogny szoksokat tmadja.
Ex Sermnibus sancti Caesrii Arelatnsis epscopi: III/445-447
Az elkel szrmazs Tours-i Szent Gergely elszr Lyons-ban volt dikonus, majd 573-ban lett Tours pspke. Minden mvt pspksge idejn rta. Ezekben mr hiba keressk a klasszikus latin nyelv tisztasgt, a kzpkorra gyakorolt hatsa mgis risi volt. Legfontosabb mve a Historia Francorum. Hinyzik a kritikai rzk a Miraculorum libri VIII cm hagiogrfiai munkjbl. Az officium mondsnak pontossga rdekben rta a De cursu stellarum-ot.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre