„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
Commodianus napjainkban is sok fejtörést okoz a patrológusoknak. Olyan elképzelés is született már, hogy az V. században élt. A legtöbben azonban úgy vélik, hogy a III. század vége felé írta költeményeit, talán 280 és 297 között, amikor még nem kezdődött el a Diocletianus-féle üldözés. Működésének helyszínére is csak belső érvek alapján következtetünk, legvalószínűbbnek Africa látszik. Mivel a Decretum Gelasianum az apokrifok közé sorolja, a középkorban nem másolták műveit, ezért nagyon kevés kéziratban maradt fenn két műve.
Az Instructiones 80 költemény gyűjteménye. Az apologéták nyomán éles kirohanásokat tartalmaz a pogány politeizmus és a judaizmus ellen. Értesülünk khiliaszta nézeteiről és az akkori egyház különböző csoportjainak feladatairól. Általában Carmen Apologeticum címen szokták emlegetni Commodianus másik fennmaradt művét. Azonban nem valódi apológia, hanem a keresztény hit oktató célzatú rövid összefoglalása. A végidőkről szólva Rómának különösen nehéz sorsot jósol, mivel nemcsak a szenteket üldözte, hanem az egész világot elnyomja. Krisztus elvetése miatt a zsidók helyét a keresztények foglalják majd el Isten terveiben. Commodianus a gazdagokkal szemben is könyörtelen és csak szolgai szerepet szán nekik a "szentek" eljövendő országában.268
Prudentius életéről is szinte csak a műveiből tudunk meg valamit. 348-ban született a hispániai Tarragona környékén, valószínűleg keresztény családban. Ügyvédként, majd magasrangú köztisztviselőként dolgozott. Római útján szerzett élményei, a keresztény emlékhelyek felkeresése rádöbbentették a világi élet ürességére és elhatározta, hogy a költészet segítségével életét Isten dicsőítésére szenteli. Költeményeit ő maga gyűjtötte össze és osztotta nyolc könyvre. Érdekes, hogy a kor szokása szerint valamennyinek görög címe van. A Cathemerion liber 12 himnusza jórészt a különböző napszakokhoz íródott. A költemények tartalmi gazdagsága és formai kimunkáltsága miatt Prudentiust a keresztény latin költészet legnagyobb képviselőjének tartják. Noha Vergilius hatása nyilvánvaló, nem puszta utánzásról van szó.
A Hamartigenia azősszülők bukását beszéli el és nevetségessé teszi a gnósztikusoknak a rossz istenről szóló tanítását. A világban levő minden rossz valójában a bukott angyalok gőgjének következménye.
A Psychomachia epikus költemény és egyben a lelki küzdelem allegóriája, amely a lélek birtoklásáért folyik a különböző erények és a nekik megfelelő bűnök között. Concordia ellenfele például Discordia-Heresis. Contra Symmachum címen két könyvet is írt a befolyásos pogány szenátor ellen, akivel Szent Ambrus is küzdött. A költő pogányellenessége azonban nem jelent egyben Róma-ellenességet is. A szenátor érve a római kultuszősiségéről könnyen cáfolható, hiszen már régen nem Latiumősi isteneit imádják a rómaiak, hanem a leigázott népekéit.269
Nolai Szent Paulinus az aquitaniai Burdigalá-ban született 353 tájékán arisztokrata családból. Mestere a kor ünnepelt rétora és költője, Ausonius volt. Az ő támogatásának köszönhette, hogy Campania kormányzója lett. Nolá-ban nagy hatást tett rá Szent Félix kultusza. Később ismét Aquitániában majd Hispániában élte a nagybirtokosok életét. Idejéből futotta arra is, hogy a kor híres irodalmáraival találkozzék. Családi tragédiák is szerepet játszottak abban, hogy megkeresztelkedett. 394 karácsonyán pedig Barceloná-ban pappá szentelték. Hamarosan eladta birtokait és Szent Félix sírja közelében monasztériumot alapított, amelyben sok zarándokot is vendégül látott. 409 táján püspökké szentelték. 431-ben halt meg. Levelezése kevés kortörténeti utalást tartalmaz, mert távoltartotta magát a korszak nagy vitáitól. Levelezett például Szent Ágostonnal, Jeromossal és Sulpicius Severus-szal. 29 költeményt szokás neki tulajdonítani. Többnyire bibliai témákat dolgoz fel a klasszikus költészet eszközeivel, de legnevezetesebb az a 14 költemény, amelyeket Szent Félix ünnepére írt 395 és 408 között.270
Ex Epístolis sancti Paulíni Noláni epíscopi: III/1219-1220
Már a VI. század költője Venantius Fortunatus. 530-ban született az észak-itáliai Treviso-ban. Ravennában tanult, majd betegségéből felgyógyulva hálából elzarándokolt Tours-iSzent Márton sírjához. Poitiers-ben telepedett le, Szent Radegunda rábeszélésére pappá szenteltette magát és egy kolostor lelki vezetője lett. 597 táján püspökké szentelték. Elnyerte Tours-i Szent Gergely
Költeményeinek gyűjteményében, a Carmina miscellania-ban többek között himnuszok, elégiák és epigrammák találhatók. Írt himnuszokat a szent kereszt tiszteletére is. A húsvétról írt himnuszában párhuzamba állítja a tavaszt és a feltámadást. Az ő műve a Vexilla Regis és a Pangue lingua című himnusz. A De vita Sancti Martiniben dolgozza fel kedves szentjének életét, de többek között megírta Szent Hilarius életrajzát is.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére