„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Commodianus napjainkban is sok fejtrst okoz a patrolgusoknak. Olyan elkpzels is szletett mr, hogy az V. szzadban lt. A legtbben azonban gy vlik, hogy a III. szzad vge fel rta kltemnyeit, taln 280 s 297 kztt, amikor mg nem kezddtt el a Diocletianus-fle ldzs. Mkdsnek helysznre is csak bels rvek alapjn kvetkeztetnk, legvalsznbbnek Africa ltszik. Mivel a Decretum Gelasianum az apokrifok kz sorolja, a kzpkorban nem msoltk mveit, ezrt nagyon kevs kziratban maradt fenn kt mve.
Az Instructiones 80 kltemny gyjtemnye. Az apologtk nyomn les kirohansokat tartalmaz a pogny politeizmus s a judaizmus ellen. rteslnk khiliaszta nzeteirl s az akkori egyhz klnbz csoportjainak feladatairl. ltalban Carmen Apologeticum cmen szoktk emlegetni Commodianus msik fennmaradt mvt. Azonban nem valdi apolgia, hanem a keresztny hit oktat clzat rvid sszefoglalsa. A vgidkrl szlva Rmnak klnsen nehz sorsot jsol, mivel nemcsak a szenteket ldzte, hanem az egsz vilgot elnyomja. Krisztus elvetse miatt a zsidk helyt a keresztnyek foglaljk majd el Isten terveiben. Commodianus a gazdagokkal szemben is knyrtelen s csak szolgai szerepet szn nekik a "szentek" eljvend orszgban.268
Prudentius letrl is szinte csak a mveibl tudunk meg valamit. 348-ban szletett a hispniai Tarragona krnykn, valsznleg keresztny csaldban. gyvdknt, majd magasrang kztisztviselknt dolgozott. Rmai tjn szerzett lmnyei, a keresztny emlkhelyek felkeresse rdbbentettk a vilgi let ressgre s elhatrozta, hogy a kltszet segtsgvel lett Isten dicstsre szenteli. Kltemnyeit maga gyjttte ssze s osztotta nyolc knyvre. rdekes, hogy a kor szoksa szerint valamennyinek grg cme van. A Cathemerion liber 12 himnusza jrszt a klnbz napszakokhoz rdott. A kltemnyek tartalmi gazdagsga s formai kimunkltsga miatt Prudentiust a keresztny latin kltszet legnagyobb kpviseljnek tartjk. Noha Vergilius hatsa nyilvnval, nem puszta utnzsrl van sz.
A Hamartigenia azsszlk bukst beszli el s nevetsgess teszi a gnsztikusoknak a rossz istenrl szl tantst. A vilgban lev minden rossz valjban a bukott angyalok ggjnek kvetkezmnye.
A Psychomachia epikus kltemny s egyben a lelki kzdelem allegrija, amely a llek birtoklsrt folyik a klnbz ernyek s a nekik megfelel bnk kztt. Concordia ellenfele pldul Discordia-Heresis. Contra Symmachum cmen kt knyvet is rt a befolysos pogny szentor ellen, akivel Szent Ambrus is kzdtt. A klt pognyellenessge azonban nem jelent egyben Rma-ellenessget is. A szentor rve a rmai kultuszsisgrl knnyen cfolhat, hiszen mr rgen nem Latiumsi isteneit imdjk a rmaiak, hanem a leigzott npekit.269
Nolai Szent Paulinus az aquitaniai Burdigal-ban szletett 353 tjkn arisztokrata csaldbl. Mestere a kor nnepelt rtora s kltje, Ausonius volt. Az tmogatsnak ksznhette, hogy Campania kormnyzja lett. Nol-ban nagy hatst tett r Szent Flix kultusza. Ksbb ismt Aquitniban majd Hispniban lte a nagybirtokosok lett. Idejbl futotta arra is, hogy a kor hres irodalmraival tallkozzk. Csaldi tragdik is szerepet jtszottak abban, hogy megkeresztelkedett. 394 karcsonyn pedig Barcelon-ban papp szenteltk. Hamarosan eladta birtokait s Szent Flix srja kzelben monasztriumot alaptott, amelyben sok zarndokot is vendgl ltott. 409 tjn pspkk szenteltk. 431-ben halt meg. Levelezse kevs kortrtneti utalst tartalmaz, mert tvoltartotta magt a korszak nagy vititl. Levelezett pldul Szent gostonnal, Jeromossal s Sulpicius Severus-szal. 29 kltemnyt szoks neki tulajdontani. Tbbnyire bibliai tmkat dolgoz fel a klasszikus kltszet eszkzeivel, de legnevezetesebb az a 14 kltemny, amelyeket Szent Flix nnepre rt 395 s 408 kztt.270
Ex Epstolis sancti Paulni Nolni epscopi: III/1219-1220
Mr a VI. szzad kltje Venantius Fortunatus. 530-ban szletett az szak-itliai Treviso-ban. Ravennban tanult, majd betegsgbl felgygyulva hlbl elzarndokolt Tours-iSzent Mrton srjhoz. Poitiers-ben telepedett le, Szent Radegunda rbeszlsre papp szenteltette magt s egy kolostor lelki vezetje lett. 597 tjn pspkk szenteltk. Elnyerte Tours-i Szent Gergely
Kltemnyeinek gyjtemnyben, a Carmina miscellania-ban tbbek kztt himnuszok, elgik s epigrammk tallhatk. rt himnuszokat a szent kereszt tiszteletre is. A hsvtrl rt himnuszban prhuzamba lltja a tavaszt s a feltmadst. Az mve a Vexilla Regis s a Pangue lingua cm himnusz. A De vita Sancti Martiniben dolgozza fel kedves szentjnek lett, de tbbek kztt megrta Szent Hilarius letrajzt is.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre