„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
Szent Ágostonnal kapcsolatban már említést tettünk az afrikai egyháznak erről a nagy gondjáról. A skizma kiváltója az volt, hogy Diocletianus és Galerius üldözései idején sokan megpróbáltak megalkudni a világi hatóságokkal. A klérus némely tagja még a szent könyveket és edényeket is átadta nekik és ezzel kiérdemelték a traditores gúnynevet. Mensurius, Karthágó püspöke nem volt ugyan közülük való, de helytelenítette azt a fanatizmust is, amellyel némelyik keresztény szinte kereste a halált.
Amikor 311-ben meghalt, az utódjának felszentelt, szintén mérsékelt Caecilianust a fanatikusok nem voltak hajlandók elfogadni. Ebben szerepet játszott az is, hogy egyiküket, a gazdag Lucillát babonás praktikái miatt korábban elmarasztalta. Ráadásul a szentelésre nem hívták meg a numidiai püspököket, viszont a fölszentelők között volt egy traditor. A megsértődött püspökök gyülekezete letette Caecilianust és helyette a matróna pártfogoltját, Majorinust választotta püspöknek, aki megválasztása alkalmával jelentős összeget osztott ki a numidiaiaknak. Majorinus hamarosan meghalt és utódja a jó szervezőkészséggel rendelkező Donatus lett, akiről a szakadást később elnevezték.
A donatisták 313-ban Konstantinhoz fellebbeztek, egyezség azonban több próbálkozás után sem született, mert a szakadárok nem fogadták el az arles-i zsinat döntését sem. A császár 316-ban száműzte vezetőiket, 321-ben azonban feloldotta a száműzetést. A mozgalom később még inkább megerősödött, mert vezetői kihasználták a helyi lakosság Róma-ellenes érzelmeit, amelyeket elsősorban a hatalmas adók váltottak ki. Constans császár erőt alkalmazott ellenük, Julianus idején azonban ismét rendezték soraikat. Honorius határozott fellépése 412-ben sem tudta teljesen megsemmisíteni szervezeteiket.
A donatista irodalom elég terjedelmes volt, mert nagy propagandát fejtettek ki annak bizonyítására, hogy ők az igazi és tökéletes egyház. Az üldözések során azonban jórészt megsemmisültek ezek a szövegek, amelyek között sok hagiográfiai jellegű is volt. Donatus írta az Epistula de baptismot, amelyben szükségesnek látta a katolikusok által megkereszteltek újrakeresztelését, hiszen nem kaphatták meg az isteni kegyelmet azoktól, akik ezt nem birtokolhatták, mivel nem voltak tagjai az egyetlen igaz egyháznak. Szent Ágoston beszámolójából kiderül, hogy szubordinacionista nézeteket vallottak. Még az is erre utal, hogy a Serdica-i zsinaton megpróbáltak egyezséget kötni az ariánusokkal.264.
Ellenfeleik között találjuk Optatust, a numidiai Milevi püspökét. Egyik művét a modern kiadások Adversus Parmenianem Donatistam címen szokták említeni. Ebben különbséget tesz heretikusok és skizmatikusok között. Az utóbbiak csak az egyházi fegyelem ellen vétenek, de nem az egyház tanítása ellen. Rámutat arra is, hogy a donatisták márcsak azért sem mondhatják magukat egyetemes egyháznak, mert csak Afrikában terjedtek el. Azt is tagadja, hogy a rómaiak fellépéseinek áldozatait mártíroknak lehetne tekinteni. Optatus lojális a római birodalomhoz, hiszen a keresztényüldözések megszűntével non enim respublica est in ecclesia sed ecclesia in respublica. Donatus fellépése Konstantin ellen szerinte azért is felháborító, mert ő catholicus imperator. A keresztségről kifejti, hogy operarii mutari possunt, sacramenta mutari non possunt. Esztelenség azt gondolni, hogy a kiszolgáltató szentségétől függene a szentség érvényessége, hiszen az ember nem tudja megakadályozni Isten akaratát.265
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére