„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Az antiarinizmus legels nyugati kpviselje, Hosius 256 tjn szletett s 300-ban mr Cordova pspkeknt vallja meg hitt Diocletianus ldzse idejn. Konstantin csszr bartjaknt nagy szerepet jtszott a niceai zsinat sszehvsban s az eltte zajl bktsi ksrletekben. 356-ban nem volt hajland alrni Athanasziosz eltlst, a kvetkez vben azonban knyszertettk a msodik sirmiumi formula alrsra. Irodalmi tevkenysgnek kevs nyoma van, de nevezetes egy levele, amelyet Constantiushoz rt. Ebben az egyhzi s a vilgi hatalom sztvlasztsnak fontossgt hangslyozza.251
Az arinizmus elleni kzdelemben len jrt Szent Hilarius. A IV. szzad elejn szletett, valsznleg pogny csaldbl. 350 krl lett Poitiers pspke. Rszt vett a 355-s milni zsinaton, amelyen Constantius parancsra a nyugati pspkk eltltk Athanaszioszt. Hilarius ezen nagyon felhborodott. Hatrozott arinus-ellenessge miatt hamarosan Keletre szmztk. Itt megismerkedett a homoiuszianusokkal s az arinizmus problmjnak mlysgeivel. Kevs olyan nyugati volt, aki hozz hasonlan megrtette volna, hogy az orthodoxoknak nemcsak az arinizmustl, hanem a szabellianizmustl is tvol kell tartani magukat. Beltta, hogy erre nemcsak a niceai formula megfelel, hanem a homoiuszianusok megkzeltsi mdjt is lehet helyesen rtelmezni. A szmzets idejn rta a De Trinitate s a De synodis cm munkit. 359-ben rszt vett az eredmnytelen szeleukeiai zsinaton, majd Konstantinpolyban igyekezett meggyzni a csszrt egy nyilvnos vita szksgessgrl. A keleti arinusok Hilarius tevkenysgtl tartva inkbb elintztk, hogy visszakerlhessen Nyugatra. Gallia ekkor mr Julianus uralma alatt llt, aki nem avatkozott bele a keresztnyek gyeibe, ezrt Hilarius is eredmnyesen tevkenykedhetett s sikerlt megszabadtania Gallit az arinusoktl. Kiegyenslyozott egyhzpolitikjval pldt nyjtott ms provincik pspkeinek is. 364-es milni tjn azonban nem sikerlt elmozdtania Auxentiust. Jeromos szerint 367-ben halt meg.252
Legjelentsebb dogmatikai mve a De Trinitate, amelyet azonban ezen a cmen Cassiodorus s Venantius Fortunatus eltt nem emltenek. A Fi istensgnek bizonytsnl a Genezis teofniira s a prftkra hivatkozik. Vizsglja azokat az evangliumi rszleteket, amelyek alapjn az arinusok Krisztust alacsonyabbrendnek tartottk az Atynl. Kimutatja, hogy az dvssgtrtneti oeconomia rvnyesl bennk. A 12 knyvbl ll hatalmas m szerkezete s megrsnak mikntje sok gondot okoz a kutatknak. Forrsai kztt szerepelt egybknt Novatianus s Tertullianus.253
A De synodis megrsra az indtotta, hogy a nyugatiak arinusnak tekintettek minden keletit, aki nem fogadta el a homoousios kifejezst. Meggyzdse volt, hogy csak a keleti s a nyugati antiarinus erk sszefogsval lehet gyzelmet aratni az eretneksg felett. A kt rszre osztott mvet Gallia s a szomszdos provincik pspkeinek rta s a klnbz antiarinus nzetek lnyegi azonossgt emelte ki benne. A nyugati szlssgesek azonban, Lucifer cagliari pspk vezetsvel ellene fordultak.254 Trtnelmi rsai kzl megemlthetjk Constantius csszr s Auxentius pspk ellen rt mveit.255 Exegtikai mvei kzl a Mt evangliumhoz rt kommentr bizonyra szmzetse eltt rdott. Erre utalnak a benne lev materialista sznezet antropolgiai nzetek. Az rtekezsek a zsoltrokrl viszont lete utols veinek elmlkedseit tartalmazza. A De mysteriis tant clzat s Krisztus misztriumainak szvetsgi elkpeit vizsglja.256
Nyugaton elsknt rt himnuszokat, de ezekbl csak 140 versszak maradt fenn.257
Ex Tracttu sancti Hilrii epscopi in psalmum centsimum vigsimum sextum: I/1109-1110; II/1573-1575; III/1444-1445; IV/1428-1429,
Ex Tracttibus sancti Hilrii epscopi in psalmos: II/145-146; IV/227-228
Ex Tracttu sancti Hilrii epscopi De Trinitte: II/611-612, 785-786; III/1063-1064
Ex Tracttibus Pseudo-Hilrii in psalmos: III/112-113
Vercelli Eusebius szardniai szlvrosnak els pspke volt. Mivel nem volt hajland eltlni Athanaszioszt, a milni zsinat elbb a palesztinai Szkthopolisz-ba szmzte, majd az egyiptomi Thbaisz-ba kerlt. Szabadulsa utn rszt vett az antiochiai zsinaton is, ahol helytelentette bartjnak, Cagliari Lucifer-nek a viselkedst, amely elmrgestette az ottani antiarinusok kztti vitkat. Jelents politikai tevkenysgre utalnak levelei.258
Ex Epstolis sancti Eusbii Vercellnsis epscopi: III/1306-1307; IV/1013-1014
Cagliari Lucifer t pamfletet rt Constantius csszr ellen. A De non conveniendo cum haereticisben kifejti, hogy valjban Athanasziosz eltli fenyegetik az egyhz egysgt. Az eretnekekkel gy kell bnni, mint a pognyokkal, minden kapcsolatot meg kell szaktani velk. Szlssges nicnista kveti okoztk a luciferinus skizmt.259
Marius Victorinus rtor ids korban, 355 tjkn trt meg. Az afrikai szrmazs rmai retorikatanr olyan hrnvre tett szert, hogy mg szobrot is emeltek neki a Forumon. Megtrse nagy feltnst keltett. Amikor pedig Julianus 362-ben eltiltotta a keresztny tantkat attl, hogy a klasszikusokat tantsk, Marius Victorinus gy felhborodott, hogy lemondott katedrjrl. Szmos mvet rt az arinusok ellen, pldul fiktv leveleket. Himnuszai s exegtikai mvei is figyelmet rdemelnek. Az utbbiakbl gyakran az derl ki, hogy hinyosan ismerte az szvetsget s a keresztny szerzk mveit. A pli levelekhez rt kommentrjaibl eltnik az jplatnikusok alapos ismerete.260 Teolgiai nzeteit is a platni hagyomny egyik elemre, Isten abszolt transzcendencijnak hangslyozsra alapozza. Az Atya transzcendlja mg a ltet is: substantia ante substantiam. Az Atya s a Fi viszonyt gy szemllteti: az Atya s a Fi lte gy viszonyul egymshoz, mint a kpessgi lt a megvalsult lthez. Az Atya az esse, a Fi a sic esse. Ragaszkodik a homoousion hasznlathoz. A Szentllek istensgrl mr jval a vitk kitrse eltt egyrtelmen nyilatkozott: homoousios az Atyval s a Fival. Szp megfogalmazsa, hogy mindhrom szemly vox, de az Atya a vox in silentio, a Fi maga a vox, a Szentllek pedig vox vocis.261
Gregorius, a hispniai Elibaris (Elvira) pspke soha nem engedett az Arrianae pravitati. A rimini zsinat ltal fabriklt hitvallsi formult sem volt hajland alrni. Ksbb azonban hatrozottsga szlssgessgg vltozott s 380 utn mr a luciferinusok vezreknt tartjk szmon. E szzad elejig kevs mrl tudtuk, hogy az v. A Tractatus de libris sanctarum scripturarum-ot pldul csak 1900-ban publikltk az neve alatt. Szintn rigensznek tulajdontottk korbban a Tractatus de arca Noe-t, amelyben a brkt az egyhz, Not pedig Krisztus elkpnek tekinti. A Tractatus in Cantica canticorum rigensz-szel szemben a hagyomnyos tipolgit kveti, vagyis a vlegnyt Krisztus, a menyasszonyt pedig az egyhz elkpnek tartja. A De fide elssorban a homoousios kifejezs vdelmben rdott, de tudatban van a szabellinus veszlynek is. Munkssga jl mutatja, hogy mg a birodalom peremn is milyen nagy gondot okozott az arinus vlsg.262
Faustinus rmai paprl, a luciferinusok msik nevezetes kpviseljrl keveset tudunk. Theodosius csszr felesgnek, Flaccillnak krsre rta De Trinitate cm mvt, amely nem tlsgosan eredeti alkots. A csszrhoz eljuttatta rvid hitvallst, amelyben tiltakozik a szabellinizmus vdja ellen.263
Ex Tracttu Faustni Luciferni presbyteri De Trinitte: III/305-307
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre