„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Britanniban szletett 354 tjkn, valsznleg rmai hivatalnokok leszrmazottjaknt. Anastasius ppa vagy esetleg mr Gratianus csszr idejn ment Rm-ba. Tudott grgl s valsznleg jogot tanult a fvrosban. Marius Mercator gy tudja, hogy szerzetes volt. Rma eleste miatt Karthg-ba meneklt, onnan pedig Jeruzslem-be, ahol elnyerte Jnos ptrirka tmogatst Orosiusszal szemben. Az rigenistk vezreknt kzdtt Jeromos ellen. 410-ben a diospolisi zsinaton azzal vdolta meg kt galliai pspk, hogy szerinte az ember megrizheti bntelensgt akkor is, ha csak szabad akaratra tmaszkodik. Pelagius elhatrolta magt a szlssgesebb nzeteket vall Caelestiustl s azt lltotta, hogy csak elvi lehetsgrl beszlt. A zsinat ezrt nem tlte elt, kveti pedig ezt diadalknt knyveltk el. A nyugatiak azonban nem fogadtk el a felmentst.
417-ben meghalt I. Ince ppa s a keleti Zosimus lett az utdja, aki mg Caelestiust is felmentette. Az afrikaiak azonban ezt mr vgkpp nem tudtk elfogadni. A concilium africanum s a concilium plenarium kimutatta a pelginus nzetek tarthatatlansgt s azt is elrtk Ravenn-ban, hogy a vilgi hatsgok superstitionak nyilvntsk az j eretneksget. A csszri nyomsnak Zosimus knytelen volt engedni, s hres Tractoria-jban elfogadta Ince ppa nzeteit. Eclanumi Julianus 18 pspktrsval egytt nem volt hajland alrni a Tractoriat, ezrtket is eltltk.245
Pelagius rsait rgebben egy corpus-nak tekintettk, manapsg azonban inkbb hrom csoportba soroljk. A biztosan ltala rt knyvek csoportja mellett vannak ktes szerzsg s biztosan nem ltala rt mvek. Mr Jeromos megemlti, hogy a pelginusok sokszor letagadtk, hogy bizonyos knyveket k rtak volna. A sors irnija, hogy sok mvk ppen Jeromos neve alatt maradt fenn.246
Exegtikai mveinek f elve, hogy a Szentrsban nem lehet ellentmonds, hiszen az egszet ugyanaz a Llek sugalmazta. A homlyos rszeket a vilgos rtelm rszek segtsgvel kell kifejteni. Az is alapelve, hogy Isten nem szemlyvlogat s nem kvn lehetetlent.247
Teolgiai rsai kzl legfontosabb taln a De natura, amelyet 414-ben rt. Ebben kifejti, hogy az emberi termszetben a teremtstl kezdve megvan a lehetsg arra, hogy Isten parancsai szerint ljen. Diospolisi felmentse utn rta a De libero arbitriot, amelyben a szabad akaratot radixnak tekinti, amelybl minden dnts kiindul. Isten kegyelme a szabad vlaszts utn az ember segtsgre siet, hogy tudja kvetni Krisztus pldjt. Mindkt knyvbl csak tredkek maradtak fenn, mgpedig goston rsaiban.
A De induratione cordis Pharaonis elvet minden pogny fatalizmust, ami szerint Isten ktfajta embert teremtett, s a rosszak eleve kptelenek lennnek a megtrsre. Az Epistula ad Demetriadem antropolgiai nzeteit foglalja ssze. Isten kegyelme eloszlatja azt a sttsget, amely a bn ltal lpett a termszetbe. Az Epistula de castitate a hzassg krra magasztalja a szzessget mint az eljvend let elvtelezst.248
Aszktikai mvei kzl jelents a De divitiis, amelyben eltli az anyagi javak birtoklst, mert ezek igazsgtalan klnbsgeket hoznak ltre az emberek kztt s egybknt is a rabls valamilyen formjbl szrmaznak. Mg az is a klnbz mrtk anyagi flsleg birtoklsa ellen szl, hogy Isten nem szemlyvlogat s egyformn rasztja a lelki javakat mindenkire.249
Tantsnak fejldsben hrom szakaszt szoktak elklnteni. A 411-ig tart els szakaszra jellemz a De induratione cordis Pharaonis, amelyet Ambrosiaster s goston bizonyos ttelei ellen rt, mert a manicheusok determinizmust vlte felfedezni bennk. A szabad akarat insertum est in natura. 411-es eltlse utn a teoretikusan megfogalmazott problmt a gyermekkeresztelsek kapcsn gyakorlati skra tereli. Pelagius s kveti szerint mindenki olyan llapotban szletett, ahogyan dm megteremtetett. Az ellene felhozott vdakra Caelestius pedig azt felelte, hogy ezt a tantst Rufinustl, egy rmai presbitertl kapta.
A hat eltlt ttel kztt talljuk mg a kvetkezket: a hall termszetes volt dm szmra; bne csak szemlyes jelentsg volt s nem volt hatssal utdaira; senki sem hal meg dm bne miatt s nem tmad fel Krisztus feltmadsa miatt; az - s jszvetsg egyarnt lehetv teszi az dvssget; az szvetsgben is voltak igazak, akik nem vtkeztek.
A 418-as karthgi zsinat knonjai a keresztels s a kegyelem krdsvel foglalkoznak. Az 5. knon megllaptja, hogy a kegyelem nem azonos a parancsok ismeretvel. A zsinat hatrozatai egybknt elmleti skon lezrtk a vitt s Pelagius szemlye eltnt a feleds homlyban.250
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre