„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A numidiai Tagaszt-ban szletett 354. november 13-n. Szlei valsznleg nem rmai szrmazsk voltak, hanem punok. Apja, Patricius, vrosi tancsos s kisbirtokos volt. csak a hallos gyon keresztelkedett meg, anyja, Monica viszont keresztny volt, s kezdettl fogva annak nevelte gostont is. Szlvrosban megkezdett tanulmnyait 371-tl Karthg-ban folytatta goston. Itt felesgl akart venni egy nt, akinek a nevt nem ismerjk. Monica azonban ellenezte a rangon aluli hzassgot, amelyet egybknt a rmai trvnyek is nagyon megneheztettek. Ebbl a kapcsolatbl gostonnak fia is szletett, Adeodatus.
Monica azrt is neheztelt fira, mert kapcsolatba lpett a manicheusokkal, s beiratkozott az auditores osztlyba. A manicheusok szellemi szabadsgot knltak, amelytl a katolikusok szerintk megfosztjk hveiket. gostont Cicero Hortensius cm mvnek olvassa serkentette a blcsessg kutatsra. Mani vallsnak fleg hrom jellegzetessge vonzotta gondolkodst. Racionalizmusuk szksgtelenn tette a hitet, "tiszta" s "lelki" "keresztnysg"-k elvetette az szvetsget, vgl pedig a rossz problmjnak megoldsra knlt radiklis javaslatuk igen vonz volt a szmra. rdekes, hogy soha nem lett meggyzdses manicheus, hanem mindig arra vrt, hogy egyszer majd rszese lehet a begrt blcsessgnek. Filozfiai tanulmnyai azonban a manicheizmus bels ellentmondsainak felismersre vezettk. Vgs lkst a nagy tekintlynek szmt Faustus manicheus "pspk"-kel folytatott prbeszde adja meg neki. Csaldsa azonban nem vezette vissza az egyhzba, hanem mlysges szkepszisbe tasztotta. 383-ban otthagyja karthgi tanri llst s Rm-ba kltzik. Ide mr Monica is elksri. A kvetkez vben Symmachus szentor llst szerez neki Miln-ban. Az Akadmia remnytelensgbl Szent Ambrus prdikci kezdik kivezetni. Ezek eloszlattk az szvetsg rtkvel kapcsolatos agglyait. Azt is felismerte, hogy a blcsessg elnyershez szksges a hit. A hit pedig a Szentrs tekintlyn nyugszik, amelyet viszont az egyhz garantl.
A hitre motivl er teht kibontakozott benne, viszont hitnek tartalmi megrtshez szksge volt az jplatnizmusra is. Ez abban segtett neki, hogy a materializmusnak s a rossz termszetnek kt nagy filozfiai problmjt megoldja. Flfedezi magban az igazsg fnyt s felismeri, hogy a rossz privatio boni. Vgl Szent Pltl megtanulja, hogy Krisztus nemcsak tant, hanem megvlt is. Felismeri, hogy a keresztny leteszmny megvalstsa rdekben le kell mondania minden fldi remnysgrl, teht a karrierrl s a hzassgrl is.
letnek msodik szakasza 386-tl 396-ig tart. Megkeresztelkedse eltt visszavonult Cassiciacum-ba, majd Miln-ban beiratkozott a katekumenok kz. 387 hsvti viglijn bartjval, Alypiusszal s fival, Adeodatusszal egytt felvette a keresztsget. Hamarosan visszaindultak Afrikba, de tkzben, Osti-ban meghalt Monica. Ekkor goston visszatrt Rm-ba, ahol 388-ig a szerzetesi let foglalkoztatta s knyveket rt. Hazatrse utn Tagaszt-ban bartaival egytt tltette a gyakorlatba az aszktikus lettel kapcsolatos elkpzelseit. 391-ben Hippo-ba ment, hogy kolostora szmra helyet keressen. Pspke vratlanul papp szentelte. Ezutn mr sznokknt is hrnvre tett szert. 395-ben vagy 396-ban pspkk szenteltk, s valsznleg 397 augusztusban lett a vros pspke. A pspki pletben a klerikusok szmra szerzetesi kzssget alaptott.
Pspkknt risi munkt vgez. Minden szombaton s vasrnapon prdikl (sokszor htkznaponknt is), az audientia episcopi-n igazsgot szolgltat, gondoskodik a szegnyekrl, a betegekrl s az rvkrl, neveli a klerikusokat, szerzethzakat alapt frfiak s nk szmra, tartja a kapcsolatot a vilgi hatsgokkal. Idnknt hossz utakat tesz meg, hogy rszt vegyen az afrikai zsinatokon. Harcol a manicheusok, a donatistk, a pelginusok s a pognyok ellen. Rengeteg levelet r a hit vdelmben. A vandl ostrom idejn hal meg, 430. augusztus 28-n. Valsznleg pspki templomban, a Basilica Pacisban temettk el. Ksbb az arabok ell Szardnia szigetre menektettk hamvait, majd 725 tjkn Pvi-ban temettk el.219
Az lete vge fel rt Retractationes-ban felsorolja sajt mveit. Ebbl a listbl kiderl, hogy 232 knyvet rt. nletrajzi rsa a Retractationes-en kvl mg a Confessiones, amely egyszerre filozfiai, teolgiai, misztikus s klti alkots. Kt rszben rdott: elszr a 1-9., majd a 10-13. fejezet. Egysgt az adja meg, hogy mindkt rszbl Isten dicsrete (confessio) hangzik fel.220 Filozfiai mveinek els csoportja a Cassiciacum-ban rdott 386 novembertl 387 mrciusig. A Contra Academicos a szkepticizmus cfolata. A Beata vita liber I azt bizonytja, hogy a boldog let titka Isten ismerete. A De ordine libri II-ban a rossz s a gondvisels problmjt boncolgatja. A Soliloquiorum libri II a llek halhatatlansgt azzal bizonytja, hogy megtallhat benne a halhatatlan igazsg. Miln-ban rdott a Disciplinarum libri, amely enciklopdikus m, s azt mutatja be, hogyan emelkedhet fel az ember az anyagi dolgoktl Istenig. Mr Rm-ban rdott a De quantitate animae liber I, amely a kontemplci fel emelked lelket mutatja be. A De libero arbitrio libri III-t mr Hippo-ban fejezte be. A rossz eredethez kapcsold problmkkal foglalkozik, mint pldul a szabadsg, az erklcsi trvny, Isten lte s elretudsa. Tagaszt-ban rdott a De magistro liber I, amelynek kerett az Adeodatusszal folytatott dialgus adja meg, s arra tant, hogy a blcsessget csak a bels tanttl, Istentl nyerhetjk el.221 Apologtikai mvei kzl meg kell emltennk a De vera religione liber I-t, amely azt bizonytja, hogy a hromszemly egy Istent azzal az igaz vallsossggal kell imdnunk, amely csak a katolikus vallsban tallhat meg. Kimutatja a manicheus dualizmus tarthatatlansgt. A De utilitate credendi liber I els knyve pappszentelse utn. Bizonytja, hogy a katolikus hit nem vakhit, mivel vitathatatlan szrvekre alapozdik.
Gigantikus m a De civitate Dei libri XXII, filozfiai, teolgiai s politikai gondolatainak szintzise. 413-tl 426-ig rta s tbb rszletben adta ki. A pognyok azzal vdoltk a keresztnyeket, hogy a birodalmat sjt csapsok az istenek haragjnak kvetkezmnyei, amelyeket azrt zdtanak Rm-ra, mert elhagytasi isteneit a keresztny hit kedvrt. Bemutatja a pognysg termketlensgt s szembelltja egymssal Isten s a vilg vrost. Az isteni gondvisels tjrja az egsz trtnelmet, amely olyan, mint egy tfelvonsos drma. Rszei a teremts, az angyalok s az ember bne, felkszls Krisztus eljvetelre, a megtestesls s az egyhz korszaka, vgl pedig a beteljeseds. Minden egyes felvonsban az rtelem s a hit fnyvel vilgtja t az emberi trtnelem nagy krdseit: a kezdeteket, a gonoszsg jelenltt, a j s a rossz kzdelmt s a j gyzelmt a rossz felett. Isten vrosa nem az nszeretetre, hanem Isten szeretetre pl. Ez a mve risi hatst gyakorolt a kzpkor trsadalomszemlletre.222 Dogmatikai mvei kzl megemltjk a De fide et symbolo liber I-t, amelyben megtallhatjuk szenthromsgtannak kezdeteit. A De diversis quaestionibus ad Simplicianum libri II-ben elismeri korbbi kegyelemtani tvedseit s kijelenti, hogy mr a hit kezdethez s a megtrshez szksgnk van az ingyenes kegyelemre. A De fide et operibus liber I-ban leszgezi, hogy a hitnek egytt kell jrnia a cselekedetekkel.
Legfontosabb dogmatikai mve a De Trinitate libri XV, amely dnten befolysolta a nyugati szenthromsgtani nzeteket. Szerkezete: az 1-4. knyv biblikus teolgia, a 5-7. knyv spekulatv teolgia, a 8. knyv a misztikus istenismeret alapjait tartalmazza, 9-14. knyv a Szenthromsg kpt vizsglja az emberben, 15. knyv pedig sszefoglalst nyjt. Vizsglja a Szentllek szemlyes tulajdonsgait, valamint a Szenthromsg titknak s a kegyelmi letnek sszefggst.223 Pasztorlis mvei kzl megemlthetjk a De catechizandis rudibus liber I-t, amely pedaggiai megltsokban gazdag katektikai kziknyv. A De bono coniugali liber I a Jovinianus ltal kirobbantott vitra reagl, s a hzassg mltsgt hangslyozza. Rgtn utna rta a De sancta virginitate liber I-t, amelyben pedig a szzessg mltsgt emeli ki.224
A szerzetessggel kapcsolatos mvei kzl megemlthetjk a De opere monachorum liber I-t, amelyet 401-ben rt a karthgi szerzeteseknek. Az imn kvl elrja a fizikai munkt is, s ezzel megveti az ora et labora teolgijnak alapjait, amely ksbb olyan nagy hatst gyakorolt a nyugati szerzetessgre.225 Exegtikai mvei kzl ltalnos jelleg a De doctrina christiana libri IV, amely dogmatikai szintzist is ad s a kzpkori Sententiae mfaj mintjv lett.
Ngy kommentrt rt a Genezishez, kettt allegrikus mdszerrel, kettt pedig a sz szerinti jelentsre figyelve. A De Genesi adversus Manichaeos libri II Tagasztban rdott 389. tjn, a De Genesi ad litteram liber imperfectus pedig 393-ban. Legfontosabb mvei kz tartozik a De Genesi ad litteram libri XII, amely 401. s 415. kztt rdott. Antropolgiai nzeteit, valamint a szimultn teremtssel s a rationes seminales-szel kapcsolatos tantst fejti ki benne.
Szmos jszvetsgi kommentrja kzl megemlthetjk a De consensu Evangelistarum libri IV-t, amely az evangliumok kztti eltrsek problmjt trgyalja s az evanglistk szavahihetsgt vdi.226
A manicheusok ellen rt polmikus rsainak f tmja Isten vltozatlan mivolta, a teremts s a rossz, valamint az - s jszvetsg harmnija. A De duabus animabus liber I cfolja a ktfle llekrl szl tantst, amely lnyegben az emberi szabadsgrl val tants tagadsa. A Contra epistolam Manichaei quam vocant fundamenti liber I megtagadja Manitl azt a jogot, hogy Krisztusra hivatkozzk. goston feltrja benne a manicheizmus abszurditsait is. A De natura boni liber I-ban azt tantja, hogy a rossz csak privatio boni.227
A donatistk ellen szmos mvet rt. Nevezetes kzlk a De baptismo libri VII, amelyben az eretnekek ltal vgzett keresztelseket rvnyesnek tartja, s tagadja, hogy a donatistknak joguk lenne Cyprianus-ra hivatkozniuk. A De unitate ecclesiae liber I f mondanivalja, hogy az egyetemes egyhz Krisztus igazi egyhza.228
A pelginizmussal kapcsolatos szmos mve hrom csoportra oszthat. Az els csoport hangneme nyugodt. Ide tartozik tbbek kztt a De natura et gratia liber I, amely Pelagius De natura cm mvre rt vlasz. goston vlemnye szerint nem a termszetet vagy a kegyelmet kell megvdeni, hanem a kettt egytt. A kegyelem szabadtja fel s gygytja meg a termszetet. A De perfectione iustitiae hominis epistola sive liber az elzvel egyidben rdott, vlaszkppen Caelestius Definitiones cm knyvre, amelyben Pelagius nyomn tagadta a kegyelem szksgessgt. 418-ban rdott a De gratia Christi et de peccato originali libri II, amelyben kimutatja, hogy se Pelagius, se Caelestius nem fogadja el az eredeti bnrl szl tantst, ami pedig alapvet hitigazsg. A De anima et eius origine libri IV-ben elveti a manicheus emancielmletet s az rigenista elmletet a llek preegzisztencijrl.
A msodik csoportba azokat a mveket soroljuk, amelyeket Eclanumi Julianus ellen rt. A Contra duas epistolas pelagianorum libri IV kemny hangon cfolja az ellene felhozott vdakat, miszerint tagadn a szabad akaratot, eltln a hzassgot s a manicheizmus jjlesztsre trekedne. A Contra Iulianum libri VI a pelginus vita legnagyobb jelentsg mve, amelyben pontrl-pontra megcfolja azokat a vdakat, amelyeket az eredeti bn, a hzassg, a concupiscentia, s a gyermekkeresztels krdsben felhozott ellene Julianus.
A harmadik csoportba azokat a knyveket soroljuk, amelyeket a hadrumetumi s massiliai szerzetesekhez rt. A De gratia et libero arbitrio liber I-ban a Szentrsbl bizonytja, hogy mind a kegyelem szksgessgt, mind pedig a szabad akarat ltezst el kell fogadnunk, mgha nem is rtjk, hogy a kett hogyan egyeztethet ssze. rdemeink megkoronzsval sajt ajndkait koronzza meg Isten. A De correptione et gratia liber I-ban tagadja, hogy flsleges a correptio fraterna. Az emberi szabadsg krdst trgyalva klnbsget tesz dm szabadsga, a mi szabadsgunk s az dvzltek szabadsga kztt. A massiliai szerzeteseknek rta a De praedestinatione sanctorum-ot s a De dono perseverantiae-t, amelyekben kimutatja, hogy a hit kezdethez s a jban val kitartshoz egyarnt szksges Isten ajndka.229
rt mg polemizl mveket az arinusok, a priszcillinusok, a markionitk s a zsidk ellen is. Quodvultdeus dikonus krsre rta a De haeresibus-t, amelyben Simon Mgus-tl Pelagius-ig s Caelestius-ig 88 eretneksget sorol fel. Tancsokat ad, hogy miknt lehet felismerni az eretneksgeket s hogyan kell kzdeni ellenk. A knyv befejezst halla akadlyozta meg.230
A maurinusok 270 levelet publikltak levelezsbl, amelybl 53-at hozz intztek. Ksbb mg 6 msik levl is elkerlt. Nmelyikk olyan terjedelm, mint egy rtekezs. A kortrtneti viszonyok megrtshez nlklzhetetlenek.231 rtekezseit hrom csoportra oszthatjuk. Az els csoportba Jnosevangliumhoz rt mvek tartoznak. A Tractatus in evangelium Ioannis 124 beszdbl ll s elssorban pasztorlis clzat. A Tractatus in epistolam Ioannis ad Parthos tz szp beszdet tartalmaz a szeretetrl.
A msodik csoportot alkotja az Expositio psalmorum, amelyik goston leghosszabb mve s a patrisztikus irodalom egyetlen teljes zsoltrkommentrja. 392-ben kezdte el s 416-ig vagy 422-ig rta. Nem trtneti s filolgiai szempontbl fejti ki a zsoltrokat, hanem mindentt a Christus totus-t keresve, teht Krisztus, az egyhz s a hv ember szavt kihallva bellk. A m felleli a keresztny doctrina valamennyi fontos elemt, leginkbb kidolgozva a misztikus testrl, a kt vrosrl s a lleknek Istenhez val emelkedsrl szl tantst.232
Az rtekezsek harmadik csoportjnak tekintik beszdeit. A maurinus kiadsban 363-at tallunk. A tovbbi kutatsok eredmnyeknt mr tbb, mint 500-at ismernk.233 Tantsnak fbb tmit csak felsorolni tudjuk. A filozfia tern alapelvei az interioritas, a participatio s az immutabilitas kr csoportosthatk. A megismer alanyban lev igazsg transzcendlja a szubjektumot. Ez az igazsg nem ragadhat meg az rzkszervek segtsgvel, hanem csak az intellectus-szal s jellemz r az objektivits, a szksgszersg s az egyetemessg. A participatio kvetkezmnye, hogy Isten a lt oka, a megrts fnye s a szeretet forrsa. Az immutabilitas elve teszi lehetv, hogy megklnbztesse a lnyegi ltet a rszesed lttl, vagyis a Teremtt a teremtett ltezktl. A klnbz ltfokozatok a vltozkonysg s az Istenhez val emelkeds fokozatai is.
Az alapelvekbl kvetkezik, hogy Isten a legfbb ltez, az els igazsg s az rk szeretet. Az ember goston szmra grande profundum s magna quaestio. A llek nem isteni termszet szubsztancia, ahogyan a manicheusok lltottk s nem is valamilyen ms termszet talakulsval jtt ltre, hanem semmibl teremtetett. Idnknt azonban hajlik a szellemi traducionizmus elfogadsra is. Az ember nemcsak capax Dei, hanem indigens Deo is. Pszicholgiai nzeteinek ksbb is risi hatsa volt.
A vilg teremtse in tempore trtnt, st cum tempore. Isten semmibl teremt a benne lev eszmkbl val rszeseds ltal. A rationes seminales-t Isten egyszerre teremtette, de nem egyforma mdon. Nmelyiket vgleges formra, mint pldul az anyagot s az emberi lelket, msokat pedig csraszeren. A rossz nem szubsztancia. A rossznak kt fajtja van: az egyiket az ember akarata ellenre elviseli, a msikat pedig akarata rvn elidzi. A rossz meglttl nem lehet rvet kovcsolni Isten ellen. Az id valjban nem a dolgokban, hanem az elmben ltezik.
Tantsa az illuminatio-rl participatio-tannak egyik aspektusa: ha Isten a lt forrsa, akkor a megrts fnye is. Tagadja azt a platni tantst, hogy a llek visszaemlkezik az elz ltben tlt dolgokra. Hangslyozza, hogy Istent nem ismerhetjk meg kzvetlenl, hanem csak per speculum. Ebbl kvetkezik az is, hogy az emberi szellemben nincsenek elre megalkotott idek, hanem a szellem csak birtokba jut ezeknek. Vgl lehetv teszi, hogy egyetemes s szksgszer tleteket alkothassunk.234 Teolgiai mdszernek alapelve, hogy ragaszkodni kell a hit tekintlyhez, amely azonos Krisztus tekintlyvel, s a Szentrsban, a szenthagyomnyban, valamint az egyhzban trul fel. A Szentrs ll teolgijnak kzppontjban. A nagykznsgnek sznt magyarzatokban az allegorikus mdszert kveti, tudomnyos rtekezsekben viszont a szerz ltal szndkolt jelentst kutatja. Tovbbi alapelve a keresztny tants eredetisge. Nem haszontalanok azonban azok a tmadsok, amelyek rik az egyhz tantst, mert elsegtik mlyebb megrtst. Tiszteli a misztriumot, amely eltt meg kell hajtani a fejnket. A teolgit al kell rendelni a szeretetnek vagyis az egyhz letnek. A teolgia nyelvt nagy gonddal kell mvelni, hogy a szavak szabadsga tvtra ne vigyen bennnket.235 Trinitolgija hangslyozza, hogy az isteni szemlyek tevkenysge ad extra kzs. A Szentllek az Atytl s a Fitl mint kzs princpiumtl szrmazik, de principaliter az Atytl. A Szenthromsg kpe az ember belsejben tallhat meg. Kt hrmassgot is hasznl ennek rzkeltetsre: mens, notitia s amor, valamint memoria, intelligentia s voluntas.236 Krisztolgija a hagyomnyos tantst kveti s vilgosan megfogalmazza: una persona in utraque natura. Alkalmazza s megvdi a communicatio idiomatum tant, pldul "a megfesztett Isten" kifejezst hasznlja. Krisztus a legragyogbb pldja a kegyelem ingyenessgnek.237 Mariolgija azt tantja, hogy Mria Isten Anyja, mindrkk szz, minden bntl mentes, az egyhz modellje s anyja.238 Sztriolgija hangslyozza, hogy Krisztus istenemberknt kzvett Isten s valamennyi ember kztt. Azrt is kzvetthet, mert a megvlt. Arra a kvetkeztetsre jut, hogy mindenkinek szksge van a megvltsra. A megvlts objektv tny s nemcsak Krisztus ernyeinek kvetst jelenti. A megvlts egyetemes, mert Krisztus kivtel nlkl mindenkirt halt meg. A megvlts univerzalitsbl kvetkezik az eredeti bn egyetemessge s nem fordtva. Sokan pesszimizmust vltek flfedezni a massa damnata kifejezs mgtt, pedig szmra az emberisg massa redempta is, ppen krisztolgijnak optimizmusa miatt. Krisztus azrt is megvlt, mert egyszerre pap s ldozat.239
Termszetfltti antropolgijnak f vonalai a pelginizmus s a manicheizmus elleni harcban rajzoldnak ki. A pelginusok ellen hangslyozza az eredeti bn egyetemessgt, a manicheusokkal szemben pedig a teremtett ltezk jsgt. Az eredeti bn ltt hatrozottan lltja, viszont mindig vatosan nyilatkozik arrl, hogy mi az eredeti bn termszete. Rmutat arra, hogy a rossz problmja nem oldhat meg az eredeti bn elfogadsa nlkl. Helytelen nzet, hogy azonostotta volna a concupiscenti-val. A megigazulsrl szl tantsnak megrtshez tudnunk kell, hogy megklnbzteti a bnk megbocstst s a bels megjulst. Az utbbi fokozatos folyamat s soha nem lehet teljes, csak az rk boldogsgban. A segt kegyelemrl kidolgozott tantsa miatt joggal kapta a Doctor gratiae cmet. A kegyelem nem azonos a termszettel, a trvnnyel vagy a megigazulssal. Szksg van erre a hrom megkzeltsi formra, de trsul hozzjuk a negyedik, vagyis a trvny parancsainak teljestst segt kegyelem. A kegyelem tovbbi jellemzje, hogy abszolt szksgszer, nem sznteti meg a szabad akaratot, mert miris modis vonja maghoz a kegyelem rvn Isten az embert. A kegyelem tovbb ingyenes, teht nem szksgesek hozz elzetes rdemek, illetve mr ezeket sem hajthatjuk vgre kegyelem nlkl. goston kegyelemtant ksbb sokan egyoldalan magyarztk. A kutatk mostanban felhvjk a figyelmet arra, hogy kijelentseit lelkipsztori elktelezettsgnek fnyben kell rtelmeznnk.240 Ekklziolgija a manicheusokkal s a donatistkkal vvott kzdelemben formldott ki. Mindig szem eltt tartja, hogy az egyhz egyszerre trtnelmi s eszkatolgiai valsg, hierarchikus s spiritulis, lthat s lthatatlan kzssg. Vdi az egyhz egysgt, egyetemessgt, apostoli alaptst s szentsgt. Az utbbinak nem akadlya, hogy bnsk is vannak az egyhzban, mert k nem szennyezik be a jk ernyeit. Christus totus mindig jelen van testben, az egyhzban. Az egyhz dimenzii tllpik az intzmny korltait. Minden korszakot tjr s az rkkvalsgban teljesedik be, ezrt lnyegben eszkatolgikus testlet. A kivlasztottak kzssge, amelyben helye van a jelenlegi bnsknek s a ksbbi elbukknak is.241 Szentsgtannak nhny kijelentst sokan egyoldalan rtelmezik. Pldul annak ellenre, hogy a keresztsg szksgessgt hangslyozza, nem zrja ki a vgykeresztsg hatkonysgt.242 Eszkatolgiai nzetei csak rvid ideig voltak millenaristk s elvetette rigensz eszkatolgiai tantst is, viszont vallja a purgatorium ltt.243 Spiritulis tantsa dnt mrtkben befolysolta a nyugati egyhzat. Lelkisgnek kzpontjban a Szenthromsg, Krisztus, az egyhz s a Szentrs ll. Krisztus emberknt szmunkra via, Istenknt pedig patria. Az embert, a bn ltal eltorztott istenkpmst a Szentllek tiszttja s vilgostja meg jra. Isten mindenkit szentsgre hv. A szeretet dinamikus jelenlte elvlaszthatatlan az alzatossgtl: ubi humilitas ibi caritas. A szeretet nvekedshez szksges a bels megtisztuls s az ima, amely sorn a llek fokozatosan flemelkedik Istenhez. Az imalet cscsa a kontemplci. Az aktv lethez val viszonyt hrom elvvel vilgtja meg. Elsdleges a caritas veritatis, vagyis a kontemplatv let. Errl azonban le kell mondani, ha az egyhz rdekei gy kvnjk, teht a papi szolglat: necessitas caritatis. A cselekv letforma mellett sem szabad elveszteni az embernek az rzkt a kontemplci irnt, vagyis meg kell maradnia a dilectio veritatis-nak.244
Ex Enarratinibus sancti Augustni epscopi in psalmos:I/184-185, 242-244; II/66-68, 132-133, 288-289, 676-678, 1378-1379; III/371-372, 385-387, 1160-1161; IV/70-71, 402-404
Ex Sermnibus sancti Augustni epscopi: I/210-212, 308-309, 425-426, 436-437, 1005-1007, 1084-1086, 1170-1171; II/328-330, 497-498, 558-559, 719-720, 1396-1398, 1445-1446, 1543-1545, 1639-1641; III/338-339, 341-343, 363-364, 1076-1077, 1116-1117, 1178-1179, 1228-1229, 1243-1245, 1295-1296, 1325-1326, 1420-1422, 1504-1505; IV/93-94, 132-133, 413-414, 465-466, 1309-1310, 1404-1406, 1488-1489
Ex Tracttibus sancti Augustni epscopi in Ionnem: I/412-413, 928-930; II/167-168, 216-217, 342-344, 618-619, 746-748, 1360-1361
Ex Tracttibus sancti Augustni epscopi in Epstolam Ionnis: I/970-971
Ex Tracttu sancti Augustni epscopi contra Faustum: I/945-946
Ex Expositine sancti Augustni epscopi in Epstoli ad Glatas: III/132-133, 146-148
Ex Tracttibus sancti Augustni epscopi in Epstolam primam Ionnis: III/171-173
Ex Confessinum libris sancti Augustni epscopi: III/211-213, 215-216, 227-229, 434-435
E libro sancti Augustni epscopi De praedestinatine sanctrum: III/354-355
Incipit Sermo sancti Augustni epscopi De pastribus: IV/181-182
Ex Sermne sancti Augustni epscopi De pastribus: IV/184-185, 188-190, 192-193, 195-196, 199-200, 203-204, 206-208, 210-211, 214-215, 217-218, 220-221, 224-225
Ex Tracttibus sancti Augustni epscopi in Ionnem: IV/290-292, 451-452
E Libris sancti Augustni epscopi De Civitte Dei: IV/294-295
Ex Epstola sancti Augustni epscopi ad Probam: IV/302-303, 306-307, 309-310, 313-314, 316-317, 320-321
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre