„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A dalmciai Stridoni-ban szletett. Szletsnek idpontja meglehetsen bizonytalan. A hagyomny szerint 331-ben, de lehet, hogy jval ksbb, 347-ben szletett. Apja valsznleg keresztny volt. Az ifj Jeromos grammatikt s retorikt Rm-ban tanult. Itt is keresztelkedett meg. Innen egy j lls remnyben Trier-be kltztt. Itt tmadt kedve a szerzetesi letre. Rufinus s mg nhny ms bartja trsasgban az aquileiai pspk krnyezetben telepedett le. les nyelve miatt azonban a kis szerzeteskzssg vlsgos helyzetbe kerlt, s a megoldst egy keleti zarndokt jelentette. Egy ideig a khalkiszi sivatagban lt. Grgl s hberl tanult. Az antiochiai skizma legrosszabb idszakban vagyunk. Az ultranicnista kzssg vezetje Paulinosz, aki papp szentelte Jeromost. Ez id tjt lmodta, hogy megkorbcsoljk Krisztus tlszke eltt, mert valjban nem keresztny, hanem cicerninus. A latin klasszikusokrl azonban ezutn sem mondott le.
380-ban Paulinosz titkraknt Konstantinpoly-ba utazott, s hallgatta Naszianszoszi Szent Gergely beszdeit. Ekkor lett rigensz csodljv. Kt v mlva egy rmai szindusra ksrte a pspkt. Ekkor figyelt fel r Damasus ppa. Titkrknt alkalmazta s a szentrsi knyvek fordtsra inspirlta. A Keletrl jtt tuds aszkta npszerv lett arisztokrata krkben is. Csodli kztt volt kt zvegy, Marcella s Paula. Siricius ppa azonban mr nem kedvelte, ezrt dhsen tvozott Keletre. Paulinosz szervezsben rajongival egytt bejrta a Szentfldet is. Vgl Bethlehem-ben telepedett le, kzel a hres caesareai knyvtrhoz s folytatta a Szentrs fordtst. Szalamiszi Epiphaniosz nevezetes fellpse nyomn is elutastotta az rigenista tanokat s ezrt Rufinusszal is sszeveszett. 397-ben kezdett el levelezni gostonnal s hamarosan egytt lptek fel Pelagius ellen. Kvetinek halla s Rma eleste (410) nagyon megrzta. 414-ben a Jeruzslem-ben menedket keres Pelagiusra tmadt, akinek kveti pedig bosszbl felgyjtottk Jeromos kolostorait. Mg megrte az eretnekek elzst. 419-ben halt meg. Utols levelt gostonnak rta.211
Jeromos legnagyobb szolglatot szentrsfordtsaival tette a Nyugatnak. Anakronizmus lenne azonban, ha keletkezsket gy fognnk fel, mintha Damasus ppa utastsra azzal a clzattal fordtotta volna le a Biblit, hogy nneplyes elterjeszts utn az legyen az Egyhz hivatalos fordtsa. A fordts, vagy szmos esetben inkbb a korrekci, hossz idt vett ignybe. A felhasznlt szvegek s a ksz szveg minsge is nagyon klnbz.
Legelszr az evangliumok szvegt dolgozta t valamelyik grg kdex alapjn. Az jszvetsg tbbi rsznek a Vulgtban tallhat szvege nem az fordtsa. rdekes, hogy ezt a szveget elszr ppen Pelagius hasznlta.
Szintn ifjkori prblkozsa a zsoltrok knyvnek els revzija. Sokan vlekednek gy, hogy ez az a szveg, amelyet a kzpkori itliai liturgiban hasznltak, de ma mr csak a Szent Pter bazilikban mondjk. Valsznbb azonban, hogy inkbb ez volt a Jeromos ltal korrekcinak alvetett szveg, a korrekci maga pedig elveszett. Caesare-ban mr hozzjutott rigensz Hexapljhoz, amely a Septuaginta szvegt s a maszorta szveget egyarnt tartalmazza. Az ekkor kszlt verzi kerlt ksbb az r liturgiba, majd a karoling korban Galliba, ami miatt a Psalterium Gallicanum nevet kapta. Ez a vltozat kerlt a Vulgatba.
Az szvetsg tbbi knyvnek fordtst az Aquila- s Szmmakhosz-fle fordtsra hagyatkozva akkor kezdte el, amikor szembefordult rigensz-szel s felhagyott a pli levelekhez rt kommentrok fordtsval. Nem tudjuk, hogy a Kirlyok knyvvel vagy a Prftkkal kezdte-e 392-ben. Az sem vilgos, hogy milyen sorrendben haladt. Azt tudjuk, hogy Eszter knyvt 405-ben fejezte be.
A fordtsok elszavbl kiderl, hogy nem nagy lelkesedssel fogadtk vllalkozst. Sokan attl fltek - mg Rufinus s goston is -, hogy a rgi egyhzi fordts helyett veszlyes olyan vltozatot elterjeszteni, amely a maszorta hagyomnyra alapul, teht figyelembe veszi a rabbik szempontjait is. A rgi s az j fordts kztti eltrs klnbz mrtk volt az egyes knyvekben. Pldul Ezekielknyve jval kisebb klnbsget mutatott, mint Jeremis. A GenezisJeromos azokat a vltozatokat, amelyek mr mlyen belegykereztek az egyhz mindennapi letbe. A deuterokanonikus knyvekkel alig foglalkozott, csak Tbis s Judit knyvt fordtotta le magis sensum e sensu quam ex verbo verbum transferens.212
Tovbbi fordtsai kzl kiemelkedik Euszebiosz Krnikja s Onomasticonja. Az Egyhztrtnelem anyagt tovbbptve szletett meg patrolgiai kziknyve, a De viris inlustribus.213
rigensz mvei kzl lefordtotta a prftkhoz rt homilik egy rszt s a De principiist. Az utbbit azzal a cllal, hogy Rufinus fordtsval szinte vitzva bizonytsa a nagy alexandriai eretnek voltt.214
rt kommentrokat Szent Plleveleihez s az Ecclesiasteshez. Sok filolgiai rtk tallhat a Quaestiones Hebraicae in Genesim-ben. A Prftkhoz rt kommentrjaiban a kvetkez mdszert alkalmazza: elszr a hber vltozatot fordtja le, majd a Septuagintt. Aztn kvetkezik a bet szerinti exegzis, amely jrszt a klnbz vltozatok egybevetsbl ll. Vgl pedig a Septuaginta alapjn rtelmezi az adott rsz krisztolgiai vagy ekklziolgiai vonatkozsait. Elssorban rigenszre s Alexandriai Didmoszra tmaszkodik. rt mg kommentrt Mt evangliumhoz s az Apokalipszishez.215
Homilii elssorban az evangliumokrl s a zsoltrokrl szlnak. Tbbnyire csak gyorsri feljegyzsek formjban maradtak fenn. Sok hivatkozst tallunk bennk az rigenista vitkra s egyikk sem emlti a pelaginizmust, st kegyelemtani megjegyzsei nem sok prudencit mutatnak.216
Igazn elemben akkor rezte magt, amikor polemizl mveit rta. Az Altercatio Luciferiani et Orthodoxi 382-ben vagy egy kicsit korbban rdott. Lucifert Paulinosz szentelte papp. A calarisi pspk hvei nem voltak hajlandk elfogadni az arinusok ltal kiszolgltatott keresztsget. A Contra Helvidiumot Mria szzessgnek vdelmben rta. Az Adversus Iovinianumban a Milnbl rkezett szerzetessel szemben kifejti, hogy a szzi llapot igenis rtkesebb a hzasnl. Az Apologia adversus libros Rufini kevs dogmatikai vonatkozst s sok szemlyeskedst tartalmaz. A Contra Vigilantium tbbek kztt a vrtank kultusznak vdelmben rdott, lltlag egyetlen jszaka alatt.217
nll teolgiai vlemnyt keveset tallunk Jeromos mveiben. Azt tekintette feladatnak, hogy minl tbbet idzzen a grg szerzktl. Sok kutat foglalkozott mr azzal, hogy kihmozza a sok idzet kzl az vlemnyt. Exegtikai s aszktikai vonatkozsban viszont sok nll gondolatot tallunk mveiben. Gyakran igyekezett azt a benyomst kelteni, hogy sok grg klasszikus szerzt olvasott eredetiben. A gondos vizsglat azonban kimutatja, hogy inkbb csak msodlagos forrsokat hasznlt. Vergiliust, Cicerot s a tbbi latin klasszikust azonban nagyon jl ismerte.218
Ex Commentrio sancti Hiernymi presbyteri in Ecclesisten: III/189-191
Homila sancti Hiernymi presbyteri in psalmum quadragsimum primum ad nephytos: III/350-351
Ex Commentrio sancti Hiernymi presbyteri in Iolem: IV/124-125
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre