„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Pseudo-Ambrosius-nak is szoktk nevezni azt a szerzt, aki a IV. szzad msodik felben, valsznleg Rm-ban kivl kommentrokat rt Szent Pl leveleihez. Szmtalan szerzvel prbltk mr azonostani a kutatk, de mg azt sem tudjuk biztosan, hogy zsid vagy pogny szrmazs volt-e. Az bizonyos, hogy jl ismerte a zsidsgot, de nhny kijelentse pogny szrmazsra utal. Azt sem tudjuk, hogy anyanyelve grg volt-e vagy latin. Gondolkodsa szorosan ktdik a latin hagyomnyokhoz, de nyelvezete alapjn valszn, hogy forrsai kztt sok szolgai latin fordts volt. Gondolatvilgban tagadhatatlanul jelen vannak a jogszi elemek. Hajlamos tovbb a moralizlsra s a racionalizmusra.207
Szent Pl leveleihez rt kommentrjai kzl nmelyik tbb vltozatban is fennmaradt. Mindegyik prolgussal kezddik. Ebben a szerz bemutatja azt a kzssget, amelyhez Pl a levelet intzte. Idnknt kln elemez kt-hrom szbl ll egysgeket, mskor pedig tbb versbl llkat. A kommentrok rendkvli jelentsgek a pli levelek szveghagyomnynak megismershez. Az exegzis kizrlag a trtnelmi tnyek s a szszerinti rtelmezs fel fordul s nem rdekli az allegrikus jelents. Sokat idz a Szentrs egyb helyeirl is. Az antiochiai hats egyrtelm, br a tipolgiai rtelmezs nyomai az alexandriai mdszer ismerett is felttelezik.208
Ambrosiasternek tulajdontjk a Quaestiones Veteris et Novi Testamentit is, amely Szent goston neve alatt maradt fenn. Elssorban kortrtneti szempontbl fontos.209
Szenthromsgtana vallja az Atya, a Fi s a Szentllek egylnyegsgt. Az Atyt tekinti teremtnek s a Fit megvltnak.
Krisztolgija Krisztusra mint rra s Megvltra hivatkozik, aki azonos az Atya "erej"-vel s "blcsessg"-vel. Krisztus Isten, s azrt vlt emberr, hogy a gonosz mvt lerombolja, s teljesen feltrja nmagt a teremts szmra. Beteljestette a prftai jvendlseket s llandan kzvett az Atya s az emberisg kztt. Hallval s feltmadsval megszabadtotta az embert a gonoszllek hatalmbl.
A bnrl s a megvltsrl azt mondja, hogy dm vtke az egsz emberisgre rksgknt nehezedik. Kvetkezmnyei a fizikai s a lelki hall, a test megromlsa, mivel a szlkrl tszll a gyerekekre, vgl pedig a bn uralma az emberisg fltt. Az ember eladta magt a gonosznak s ezrt annak joga volt a fltte val uralomra. Mivel azonban Krisztus bn nlkl volt s ezrt nem rdemelt hallt, de a Stn mgis rtmadott, elvesztette jogt az alvilgban snyld lelkek fltt is. Az emberisg most mr a feltmadt Krisztus tulajdona, aki legyzte a bnt s a hallt. Ezzel az ember nemcsak dm kezdeti llapott nyerte vissza, hanem ennl jval tbbre tett szert, mert testn s lelkn kvl most mr a Szentlelket is magnak mondhatja, s ezzel a teremt Szenthromsg hasonmsa lett. Megigazolsunkat s megvltsunkat kizrlag a hit rvn nyertk el: sola fide, sine operibus legis. Itt a trvnyen csak az szvetsg ritulis trvnyeit rti, mert csak ezeket hatlytalantotta Krisztus eljvetele. A trvnynek azok a rszei, amelyek Istenrl s az erklcsrl szlnak, tovbbra is rvnyesek.
A pognysg s a judaizmus krdseiben is llst foglal. A pognyok kpesek felismerni az egy Istent s Teremtt. Tmadja a Rm-ban divatos keleti kultuszokat s az asztrolgit. Nagyon rdeklik a zsid trvnyek, rtusok s szoksok. A Krisztus ltal kihirdetett j trvny beteljesti a rgit.210
Ex Tracttu Pseudo-Ambrsii in Epstolam ad Philippnses: IV/245-246
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre