„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
Pseudo-Ambrosius-nak is szokták nevezni azt a szerzőt, aki a IV. század második felében, valószínűleg Rómá-ban kiváló kommentárokat írt Szent Pál leveleihez. Számtalan szerzővel próbálták már azonosítani a kutatók, de még azt sem tudjuk biztosan, hogy zsidó vagy pogány származású volt-e. Az bizonyos, hogy jól ismerte a zsidóságot, de néhány kijelentése pogány származásra utal. Azt sem tudjuk, hogy anyanyelve görög volt-e vagy latin. Gondolkodása szorosan kötődik a latin hagyományokhoz, de nyelvezete alapján valószínű, hogy forrásai között sok szolgai latin fordítás volt. Gondolatvilágában tagadhatatlanul jelen vannak a jogászi elemek. Hajlamos továbbá a moralizálásra és a racionalizmusra.207
Szent Pál leveleihez írt kommentárjai közül némelyik több változatban is fennmaradt. Mindegyik prológussal kezdődik. Ebben a szerző bemutatja azt a közösséget, amelyhez Pál a levelet intézte. Időnként külön elemez két-három szóból álló egységeket, máskor pedig több versből állókat. A kommentárok rendkívüli jelentőségűek a páli levelek szöveghagyományának megismeréséhez. Az exegézis kizárólag a történelmi tények és a szószerinti értelmezés felé fordul és nem érdekli az allegórikus jelentés. Sokat idéz a Szentírás egyéb helyeiről is. Az antiochiai hatás egyértelmű, bár a tipológiai értelmezés nyomai az alexandriai módszer ismeretét is feltételezik.208
Ambrosiasternek tulajdonítják a Quaestiones Veteris et Novi Testamentit is, amely Szent Ágoston neve alatt maradt fenn. Elsősorban kortörténeti szempontból fontos.209
Szentháromságtana vallja az Atya, a Fiú és a Szentlélek egylényegűségét. Az Atyát tekinti teremtőnek és a Fiút megváltónak.
Krisztológiája Krisztusra mint Úrra és Megváltóra hivatkozik, aki azonos az Atya "erejé"-vel és "bölcsességé"-vel. Krisztus Isten, és azért vált emberré, hogy a gonosz művét lerombolja, és teljesen feltárja önmagát a teremtés számára. Beteljesítette a prófétai jövendöléseket és állandóan közvetít az Atya és az emberiség között. Halálával és feltámadásával megszabadította az embert a gonoszlélek hatalmából.
A bűnről és a megváltásról azt mondja, hogy Ádám vétke az egész emberiségre örökségként nehezedik. Következményei a fizikai és a lelki halál, a test megromlása, mivel a szülőkről átszáll a gyerekekre, végül pedig a bűn uralma az emberiség fölött. Az ember eladta magát a gonosznak és ezért annak joga volt a fölötte való uralomra. Mivel azonban Krisztus bűn nélkül volt és ezért nem érdemelt halált, de a Sátán mégis rátámadott, elvesztette jogát az alvilágban sínylődő lelkek fölött is. Az emberiség most már a feltámadt Krisztus tulajdona, aki legyőzte a bűnt és a halált. Ezzel az ember nemcsak Ádám kezdeti állapotát nyerte vissza, hanem ennél jóval többre tett szert, mert testén és lelkén kívül most már a Szentlelket is magáénak mondhatja, és ezzel a teremtő Szentháromság hasonmása lett. Megigazolásunkat és megváltásunkat kizárólag a hit révén nyertük el: sola fide, sine operibus legis. Itt a törvényen csak az Ószövetség rituális törvényeit érti, mert csak ezeket hatálytalanította Krisztus eljövetele. A törvénynek azok a részei, amelyek Istenről és az erkölcsről szólnak, továbbra is érvényesek.
A pogányság és a judaizmus kérdéseiben is állást foglal. A pogányok képesek felismerni az egy Istent és Teremtőt. Támadja a Rómá-ban divatos keleti kultuszokat és az asztrológiát. Nagyon érdeklik a zsidó törvények, rítusok és szokások. A Krisztus által kihirdetett új törvény beteljesíti a régit.210
Ex Tractátu Pseudo-Ambrósii in Epístolam ad Philippénses: IV/245-246
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére