„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
337-ben vagy 339-ben szletett Treveris-ben. Apja praefectus praetorio Galliarum volt. Biztos, hogy arisztokrata csaldjban sok keresztny volt, mg egy mrtrrl is tudunk a Diocletianus-fle ldzs idejbl. Apja korai halla utn anyja Rm-ba vitte gyermekeit. Ambrus felnvekedve retorikt tanult s gyvd lett. 370-ben kineveztk consularis Liguriae et Aemiliae-nek, milni szkhellyel. Auxentius arinus pspk halla utn bkebrknt lpett fel az eretnekek s a katolikusok kztt. Szemlye mindkt flnek elfogadhatnak tnt, ezrt katekumen ltre pspknek vlasztottk. Megkeresztelkedett s egy ht mlva pspkk szenteltk. Ez a nevezetes esemny 373-ban vagy 374-ben trtnt. Simplicianus presbiter irnytsval ismerkedett meg a Szentrssal, a grg atykkal, Philn s Pltinosz mveivel. Kezdettl fogva szemben llt az arinizmussal, de a klrus soraiban kerlte a radiklis vltoztatsokat. 375-ben meghalt btyja, Satyrus s I. Valentinianus csszr. Gratianus csszr Ausonius klt befolysa alatt llva megengedte, hogy a szentusban maradjon Victoria oltra, amelyet II. Constantius egyszer mr elvitetett, de Julianus visszahelyeztetett. A csszr azonban egyre tbb gyben tmaszkodott Ambrusra. 376-ban pldul elrte, hogy Sirmium pspke ismt orthodox fpap legyen. 379-ben sikerlt visszaszereznie a milni bazilikt az arinusoktl, 380-ban pedig kemny intzkedseket hozott ellenk a csszr. 382-ben eltvolttatja Victoria oltrt, s szmos rendelkezst hozott a pognyok ellen. 383-ban azonban meggyilkoltk, s terlett Maximus usurpator foglalta el. Ambrusnak azonban sikerlt elrnie, hogy az elz intzkedseket ne vonjk vissza. Auxentius arinus pspk megprblta visszaszerezni a bazilikt, de Ambrus hveivel egytt megszllta.
387-ben Maximus megtmadta Mediolanumot s II. Valentinianusnak meneklnie kellett udvarval egytt, de a kvetkez vben TheodosiusAmbrus kzbenjrt Maximus prthveirt. TheodosiusAmbrus letnek utols veiben is lnk egyhzszervez munkt folytatott Itlia szaki rszn. Pvi-bl hazatrben betegedett meg. Miln-ban halt meg 397-ben.195 rsainak pontos keletkezsi idpontja sokszor nem ismert. Gyakran az is bizonytalan, hogy eredetileg nmelyik homilia volt vagy rtekezs. Ez abbl ered, hogy a gyorsrk ltal lejegyzett beszdeket maga ksbb tdolgozta s kibvtette.196 Exegtikai mvei kzl meg kell emltennk a Hexaemeront, amelyet a nagyht hat napjn mondott el. Biztos, hogy felhasznlta ehhez Vazul knyvt, de rigensz, Hippoltosz, Cicero, Vergilius s Philn hatsa is egyrtelm. A Szentrsban hrmas jelentst keres: sz szerintit, morlist s allegorikus-misztikust. A mzesi knyvekhez rt mvek kztt megemlthetjk: De Paradiso, De Cain et Abel, De Noe, De Abraham, De Isaac et anima.197
A De bono mortis-ban hromfle hallrl beszl: a lelki hallt a bn okozza, a misztikus hall a Krisztussal val azonosuls rvn jn ltre, a fizikai hall pedig a test s a llek sztvlsakor kvetkezik be.198
A De Iacob et vita beata s a De fuga saeculi a vilgi hisg, az igazi s a fldi boldogsg problmival foglalkozik. A De Tobia az anyagiassg s az uzsora ellen is fllp.199
Az Expositio Psalmi CXVIII a keresztnyeket a tkletessg fel vezeti a sequela Christi mdjainak megmutatsval. jszvetsgi kommentrjai kzl csak az Expositio Evangelii secundum Lucam maradt fenn. A szenthromsgtannal s a krisztolgival kapcsolatos krdsek trgyalsval vja hveit a klnfle tvedsektl.200 Morlis s aszktikai mvei kzl legfontosabb a ciceroi modell alapjn megrt De Officiis ministrorum. A sztoikus etika kzpontja az ember, itt azonban Isten a keresztny erklcsisg referenciapontja. Nvrhez, Marcellinhoz rta a De virginibust. Ez a korai mve rigensznek az nekek nekhez rt kommentrjra tmaszkodik. A klnbz letllapotokrl mg tbb mvet is rt, pldul: De viduis, De institutione virginis.201
Fontos dogmatikai mve a De fide ad Gratianum, amelyet a csszr krsre rt, hogy eredmnyesebben lphessen fel az arinizmus ellen. A De Spiritu Sancto kiegszti az oktatst, szentrsi idzetekre s Alexandriai Didmosz mveire tmaszkodva. A De incarnatione dominicae sacramentot a Basilica Porciana-ban mondta el s az apollinrizmust cfolja Gratianus krdsre vlaszolva: quomodo possunt ingenitus et genitus esse unius naturae atque substantiae?202
A De mysteriis gondos vlogats korbbi homiliibl, amelyeket a neofitkhoz intzett a keresztelsi rtus s az eukharisztia szentrsi eredet szimbolikjrl. A De sacramentis stlusa olyan gondatlan, hogy sokig ktsgbe vontk az eredetisgt. H. Chadwick azonban kimutatta, hogy gyorsrk fljegyzse. A De paenitentia-ban szembeszll a novatianusoknak az egyhz bnbocst hatalmrl vallott nzeteivel.203 Beszdei kzl meg kell emltennk a De excessu fratris-t. Ez kt homilit foglal magban. Az egyiket Satyrus temetsekor mondta el, a msikat ht napra r. A De obitu Valentiniani akkor hangzott el, amikor II. Valentinianust temette 392-ben. rigensz hatsa rezhet a De obitu Theodosii-ban is. rmt fejezi ki amiatt, hogy a nagy csszr uralkodsa idejn harmonikus volt a birodalom s az egyhz kapcsolata. A Sermo contra Auxentium de Basilicis tradendis 386 virgvasrnapjn hangzott el. Kifejti, hogy mirt nem hajland tadni a bazilikt az arinusoknak a hsvti liturgia megnneplsre.204 Levelei rtkes forrsul szolglnak a korszak vallsi s politikai helyzetnek megismersre. Gyjtemnyket mg maga osztotta tz knyvre.205 Himnuszainak keletkezse akkor indult meg, amikor az arinusokkal kzdtt a bazilika tulajdonjogrt. Felvltva nekeltek zsoltrokat s himnuszokat, amelyek tmit nem a Szentrsbl vettk, hanem a szentek nnepeibl s a hitigazsgokbl. t szoks a nyugati himnuszkltszet atyjnak tekinteni. Mintnak hasznlta fel a pogny vallsos kltszetet s a npszer keresztny dalokat. l kpeivel inkbb a szvhez, mint az intellektushoz szl. A dallamokat is komponlta. A trtnelem sorn sokkal tbb himnuszt tulajdontottak neki, mint amit valjban rt. Csak ngy olyan himnuszrl tudunk, amelyek minden ktsget kizran az mvei: Aeterne rerum conditor, Deus creator omnium, Iam surgit hora tertia, Intende qui regis Israel. Tovbbi tizenngyet szoks mg neki tulajdontani.206
Ex Expositine sancti Ambrsii epscopi in Lucam: I/288-289
Ex Epstolis sancti Ambrsii epscopi: I/931-932; III/143-144
E Libro sancti Ambrsii epscopi De virginitte: I/949-950
Ex Tracttu sancti Ambrsii epscopi De fuga sae tmogatsval visszatrt. s a pspk viszonya nagyon vltoz volt s pldaknt szolglt a nyugati egyhz ksbbi trtnelme sorn. 390-ben addig nem engedte be a bazilikba a thesszaloniki vrengzs utn a csszrt, amg az nyilvnos bnbnatot nem tartott. Politikai tren ksbb azonban a csszr 395-ben bekvetkezett hallig jl egytt tudtak mkdni. vculi: II/159-160
Ex Explanatinibus psalmrum sancti Ambrsii epscopi: III/168-170, 269-270, 273-274, 431-432; IV/100-101, 103-104
Ex Expositine sancti Amrsii epscopi in psalmum centsimum dcimum octvum: III/378-380, 1069-1070
Incipit Tracttus sancti Ambrsii epscopi De mystriis: III/390-391, 394-395, 398-399, 402-404, 407-408, 411-412, 414-416
Ex Tracttu sancti Ambrsii epscopi De virgnibus: III/1072-1073
Ex Tracttu sancti Ambrsii epscopi De Cain et Abel: IV/255-256
Ex Tracttu sancti Ambrsii epscopi De bono mortis: IV/373-374
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre