„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
337-ben vagy 339-ben született Treveris-ben. Apja praefectus praetorio Galliarum volt. Biztos, hogy arisztokrata családjában sok keresztény volt, még egy mártírról is tudunk a Diocletianus-féle üldözés idejéből. Apja korai halála után anyja Rómá-ba vitte gyermekeit. Ambrus felnövekedve retorikát tanult és ügyvéd lett. 370-ben kinevezték consularis Liguriae et Aemiliae-nek, milánói székhellyel. Auxentius ariánus püspök halála után békebíróként lépett fel az eretnekek és a katolikusok között. Személye mindkét félnek elfogadhatónak tűnt, ezért katekumen létére püspöknek választották. Megkeresztelkedett és egy hét múlva püspökké szentelték. Ez a nevezetes esemény 373-ban vagy 374-ben történt. Simplicianus presbiter irányításával ismerkedett meg a Szentírással, a görög atyákkal, Philón és Plótinosz műveivel. Kezdettől fogva szemben állt az ariánizmussal, de a klérus soraiban kerülte a radikális változtatásokat. 375-ben meghalt bátyja, Satyrus és I. Valentinianus császár. Gratianus császár Ausonius költő befolyása alatt állva megengedte, hogy a szenátusban maradjon Victoria oltára, amelyet II. Constantius egyszer már elvitetett, de Julianus visszahelyeztetett. A császár azonban egyre több ügyben támaszkodott Ambrusra. 376-ban például elérte, hogy Sirmium püspöke ismét orthodox főpap legyen. 379-ben sikerült visszaszereznie a milánói bazilikát az ariánusoktól, 380-ban pedig kemény intézkedéseket hozott ellenük a császár. 382-ben eltávolíttatja Victoria oltárát, és számos rendelkezést hozott a pogányok ellen. 383-ban azonban meggyilkolták, és területét Maximus usurpator foglalta el. Ambrusnak azonban sikerült elérnie, hogy az előző intézkedéseket ne vonják vissza. Auxentius ariánus püspök megpróbálta visszaszerezni a bazilikát, de Ambrus híveivel együtt megszállta.
387-ben Maximus megtámadta Mediolanumot és II. Valentinianusnak menekülnie kellett udvarával együtt, de a következő évben TheodosiusAmbrus közbenjárt Maximus párthíveiért. TheodosiusAmbrus életének utolsó éveiben is élénk egyházszervező munkát folytatott Itália északi részén. Páviá-ból hazatérőben betegedett meg. Milánó-ban halt meg 397-ben.195 Írásainak pontos keletkezési időpontja sokszor nem ismert. Gyakran az is bizonytalan, hogy eredetileg némelyik homilia volt vagy értekezés. Ez abból ered, hogy a gyorsírók által lejegyzett beszédekető maga később átdolgozta és kibővítette.196 Exegétikai művei közül meg kell említenünk a Hexaemeront, amelyet a nagyhét hat napján mondott el. Biztos, hogy felhasználta ehhez Vazul könyvét, de Órigenész, Hippolütosz, Cicero, Vergilius és Philón hatása is egyértelmű. A Szentírásban hármas jelentést keres: szó szerintit, morálist és allegorikus-misztikust. A mózesi könyvekhez írt művek között megemlíthetjük: De Paradiso, De Cain et Abel, De Noe, De Abraham, De Isaac et anima.197
A De bono mortis-ban háromféle halálról beszél: a lelki halált a bűn okozza, a misztikus halál a Krisztussal való azonosulás révén jön létre, a fizikai halál pedig a test és a lélek szétválásakor következik be.198
A De Iacob et vita beata és a De fuga saeculi a világi hiúság, az igazi és a földi boldogság problémáival foglalkozik. A De Tobia az anyagiasság és az uzsora ellen is föllép.199
Az Expositio Psalmi CXVIII a keresztényeket a tökéletesség felé vezeti a sequela Christi módjainak megmutatásával. Újszövetségi kommentárjai közül csak az Expositio Evangelii secundum Lucam maradt fenn. A szentháromságtannal és a krisztológiával kapcsolatos kérdések tárgyalásával óvja híveit a különféle tévedésektől.200 Morális és aszkétikai művei közül legfontosabb a ciceroi modell alapján megírt De Officiis ministrorum. A sztoikus etika központja az ember, itt azonban Isten a keresztény erkölcsiség referenciapontja. Nővéréhez, Marcellinához írta a De virginibust. Ez a korai műve Órigenésznek az Énekek énekéhez írt kommentárjára támaszkodik. A különböző életállapotokról még több művet is írt, például: De viduis, De institutione virginis.201
Fontos dogmatikai műve a De fide ad Gratianum, amelyet a császár kérésére írt, hogy eredményesebben léphessen fel az ariánizmus ellen. A De Spiritu Sancto kiegészíti az oktatást, szentírási idézetekre és Alexandriai Didümosz műveire támaszkodva. A De incarnatione dominicae sacramentot a Basilica Porciana-ban mondta el és az apollinárizmust cáfolja Gratianus kérdésére válaszolva: quomodo possunt ingenitus et genitus esse unius naturae atque substantiae?202
A De mysteriis gondos válogatás korábbi homiliáiból, amelyeket a neofitákhoz intézett a keresztelési rítus és az eukharisztia szentírási eredetű szimbolikájáról. A De sacramentis stílusa olyan gondatlan, hogy sokáig kétségbe vonták az eredetiségét. H. Chadwick azonban kimutatta, hogy gyorsírók följegyzése. A De paenitentia-ban szembeszáll a novatianusoknak az egyház bűnbocsátó hatalmáról vallott nézeteivel.203 Beszédei közül meg kell említenünk a De excessu fratris-t. Ez két homiliát foglal magában. Az egyiket Satyrus temetésekor mondta el, a másikat hét napra rá. A De obitu Valentiniani akkor hangzott el, amikor II. Valentinianust temette 392-ben. Órigenész hatása érezhető a De obitu Theodosii-ban is. Örömét fejezi ki amiatt, hogy a nagy császár uralkodása idején harmonikus volt a birodalom és az egyház kapcsolata. A Sermo contra Auxentium de Basilicis tradendis 386 virágvasárnapján hangzott el. Kifejti, hogy miért nem hajlandó átadni a bazilikát az ariánusoknak a húsvéti liturgia megünneplésére.204 Levelei értékes forrásul szolgálnak a korszak vallási és politikai helyzetének megismerésére. Gyűjteményüket mégő maga osztotta tíz könyvre.205 Himnuszainak keletkezése akkor indult meg, amikor az ariánusokkal küzdött a bazilika tulajdonjogáért. Felváltva énekeltek zsoltárokat és himnuszokat, amelyek témáit nem a Szentírásból vették, hanem a szentek ünnepeiből és a hitigazságokból. Őt szokás a nyugati himnuszköltészet atyjának tekinteni. Mintának használta fel a pogány vallásos költészetet és a népszerű keresztény dalokat. Élő képeivel inkább a szívhez, mint az intellektushoz szól. A dallamokat is ő komponálta. A történelem során sokkal több himnuszt tulajdonítottak neki, mint amit valójában írt. Csak négy olyan himnuszról tudunk, amelyek minden kétséget kizáróan az ő művei: Aeterne rerum conditor, Deus creator omnium, Iam surgit hora tertia, Intende qui regis Israel. További tizennégyet szokás még neki tulajdonítani.206
Ex Expositióne sancti Ambrósii epíscopi in Lucam: I/288-289
Ex Epístolis sancti Ambrósii epíscopi: I/931-932; III/143-144
E Libro sancti Ambrósii epíscopi De virginitáte: I/949-950
Ex Tractátu sancti Ambrósii epíscopi De fuga sae támogatásával visszatért. és a püspök viszonya nagyon változó volt és példaként szolgált a nyugati egyház későbbi történelme során. 390-ben addig nem engedte be a bazilikába a thesszaloniki vérengzés után a császárt, amíg az nyilvános bűnbánatot nem tartott. Politikai téren később azonban a császár 395-ben bekövetkezett haláláig jól együtt tudtak működni. vculi: II/159-160
Ex Explanatiónibus psalmórum sancti Ambrósii epíscopi: III/168-170, 269-270, 273-274, 431-432; IV/100-101, 103-104
Ex Expositióne sancti Amrósii epíscopi in psalmum centésimum décimum octávum: III/378-380, 1069-1070
Incipit Tractátus sancti Ambrósii epíscopi De mystériis: III/390-391, 394-395, 398-399, 402-404, 407-408, 411-412, 414-416
Ex Tractátu sancti Ambrósii epíscopi De virgínibus: III/1072-1073
Ex Tractátu sancti Ambrósii epíscopi De Cain et Abel: IV/255-256
Ex Tractátu sancti Ambrósii epíscopi De bono mortis: IV/373-374
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére