„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A monasztikus letforma Egyiptomban szletett. A fellahokat jrszt nem befolysoltk a grg eszmk. Az aszkta letmd a keresztnysg els szzadaiban nem jrt egytt az otthoni krnyezetbl val kiszakadssal. A hagyomny szerint Decius ldzse idejn sokan menekltek a sivatagba, s kzlk nhnyan az ldzs elmltval sem trtek vissza a vrosokba. Nem vletlen, hogy a IV. szzadban ersdtt meg a mozgalom, hiszen a tmeges megtrsek elsegtettk az egyhz szekularizcijt. A hellenizlt vilgbl val menekls eleinte a grg mveltsg elvetst is jelentette. Sok aszkta kifejezetten ellensges szemmel nzett az alexandriai iskola hres tantira. Ez a gyanakvs azonban nem tartott sokig. A negyedik szzadban mr szmos remett s monachust tallunk a keresztny rk kztt. j irodalmi mfajokat is alkottak. Ezek kz tartoznak a monasztikus regulk, az aszktikai rtekezsek, a sivatagi atyk mondsainak gyjtemnyei s a hagiogrfik.188
Remete Szent Antalnak a szerzetesekhez intzett leveleiben gyakran tallkozunk a filii Israelitae vagy a viri Israelitae sancti megszltssal, mivel a vilgbl val tvozs szmukra az r felszltsnak val engedelmessget jelentette: Exi de terra et de cognatione tua. Egyikben beszmol riusz siralmas vgrl, nyilvn azrt, hogy elriassza szerzeteseit az arinus propagandtl. Szmunkra klnsnek tnik, hogy sehol sem tallkozunk misztikus utalsokkal.189
Pachomiusz volt a cenobita letforma megszilrdtja. Regulja kt vltozatban is fennmaradt, a recensio brevior mr az itliai llapotokra alkalmazza a szablyokat. Valamennyi ksbbi regulra risi hatst gyakorolt. Kiderl bellk, hogy naponta csak kt imt mondtak kzsen. Noviciusnak csak olyan embert vettek fel, aki legalbb olvasni tudott.190
Euagriosz Pontikosz a szerzetesi misztika atyja. Tantst aforizmkba foglalta. Antirrhetikosz cm mve nyolc rszben ismerteti azokat a szentrsi rszeket, amelyek alkalmazhatk a nyolc fbn elleni kzdelemben. Sokat r a kontemplci fokozatairl is. Az imdsg legfels fokn mr nem a szj, hanem csak a llek szlal meg. Sok mve elveszett az rigenizmus elleni tmadsok sorn, hiszen alkalmazta a nagy alexandriai misztikjt a szerzetesek letkrlmnyeire.191
Tantvnya, Palladiosz rta meg az egyiptomi, palesztinai, szriai s kiszsiai szerzetesek trtnett Historia Lausiaca cmmel. Az letrajzok sok legends elemet tartalmaznak s sok vonsuk hasonlt a hellenisztikus irodalomban szerepl blcsek letrajzaira.192
Pelusziumi Izidorosz hatalmas irodalmi munkssgot fejtett ki. Leveleiben az arinus nzetekkel hadakozik, de tmadja Krilloszt is, mert szerinte a ptrirka nem tantja egyrtelmen, hogy Krisztusban nem keveredett az isteni s emberi termszet. Krisztolgiai kulcskifejezsei ( duvo fuvsei", e{n provswpon kai; miva uJpovstasi") elvtelezik az khalkedni zsinat tantst.193
Az Apophthegmata Patrum szerzjt nem ismerjk. A hres aptok s remetk kijelentseit ( lovgoi) s csodatetteit (e[rga) ismerjk meg belle. A grg eredeti mgtt kopt szjhagyomnyt sejthetnk. Az atykat bcrendben sorolja fel, Antaltl rig. Latin fordtsa, kopt s szr vltozata rvn risi hatst gyakorolt a szerzetessgre.194
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre