„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
A monasztikus életforma Egyiptomban született. A fellahokat jórészt nem befolyásolták a görög eszmék. Az aszkéta életmód a kereszténység első századaiban nem járt együtt az otthoni környezetből való kiszakadással. A hagyomány szerint Decius üldözése idején sokan menekültek a sivatagba, és közülük néhányan az üldözés elmúltával sem tértek vissza a városokba. Nem véletlen, hogy a IV. században erősödött meg a mozgalom, hiszen a tömeges megtérések elősegítették az egyház szekularizációját. A hellenizált világból való menekülés eleinte a görög műveltség elvetését is jelentette. Sok aszkéta kifejezetten ellenséges szemmel nézett az alexandriai iskola híres tanítóira. Ez a gyanakvás azonban nem tartott sokáig. A negyedik században már számos remetét és monachust találunk a keresztény írók között. Új irodalmi műfajokat is alkottak. Ezek közé tartoznak a monasztikus regulák, az aszkétikai értekezések, a sivatagi atyák mondásainak gyűjteményei és a hagiográfiák.188
Remete Szent Antalnak a szerzetesekhez intézett leveleiben gyakran találkozunk a filii Israelitae vagy a viri Israelitae sancti megszólítással, mivel a világból való távozás számukra az Úr felszólításának való engedelmességet jelentette: Exi de terra et de cognatione tua. Egyikben beszámol Áriusz siralmas végéről, nyilván azért, hogy elriassza szerzeteseit az ariánus propagandától. Számunkra különösnek tűnik, hogy sehol sem találkozunk misztikus utalásokkal.189
Pachomiusz volt a cenobita életforma megszilárdítója. Regulája két változatban is fennmaradt, a recensio brevior már az itáliai állapotokra alkalmazza a szabályokat. Valamennyi későbbi regulára óriási hatást gyakorolt. Kiderül belőlük, hogy naponta csak két imát mondtak közösen. Noviciusnak csak olyan embert vettek fel, aki legalább olvasni tudott.190
Euagriosz Pontikosz a szerzetesi misztika atyja. Tanítását aforizmákba foglalta. Antirrhetikosz című műve nyolc részben ismerteti azokat a szentírási részeket, amelyek alkalmazhatók a nyolc főbűn elleni küzdelemben. Sokat ír a kontempláció fokozatairól is. Az imádság legfelső fokán már nem a száj, hanem csak a lélek szólal meg. Sok műve elveszett az órigenizmus elleni támadások során, hiszenő alkalmazta a nagy alexandriai misztikáját a szerzetesek életkörülményeire.191
Tanítványa, Palladiosz írta meg az egyiptomi, palesztinai, szíriai és kisázsiai szerzetesek történetét Historia Lausiaca címmel. Az életrajzok sok legendás elemet tartalmaznak és sok vonásuk hasonlít a hellenisztikus irodalomban szereplő bölcsek életrajzaira.192
Pelusziumi Izidorosz hatalmas irodalmi munkásságot fejtett ki. Leveleiben az ariánus nézetekkel hadakozik, de támadja Kürilloszt is, mert szerinte a pátriárka nem tanítja egyértelműen, hogy Krisztusban nem keveredett az isteni és emberi természet. Krisztológiai kulcskifejezései ( duvo fuvsei", e{n provswpon kai; miva uJpovstasi") elővételezik az khalkedóni zsinat tanítását.193
Az Apophthegmata Patrum szerzőjét nem ismerjük. A híres apátok és remeték kijelentéseit ( lovgoi) és csodatetteit (e[rga) ismerjük meg belőle. A görög eredeti mögött kopt szájhagyományt sejthetünk. Az atyákat ábécérendben sorolja fel, Antaltól Órig. Latin fordítása, kopt és szír változata révén óriási hatást gyakorolt a szerzetességre.194
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére