„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Alexandri-ban szletett. Theophilosz ptrirka unokaccse. 403-ban elksrte a "tlgyes" zsinatra, amelyen eltltk Khrszosztomoszt. 412-ben vlasztottk ptrirknak. Csak 417-ben foglalja bele Khrszosztomosz nevt a diptkhonokba. Egybknt is a kemny fellps volt r jellemz. Kemnyen bnik a zsidkkal s a novatinusokkal. Emiatt sszetzse tmad Oresztsz prefectussal. Hatrozottan kzd a pognysg maradvnyai ellen is. Fpapsga idejn gyilkolja meg a cscselk Hpatit, a hres jplatnikus filozfusnt. Nesztoriosz-szal val harcairl mr volt sz. 444-ben halt meg.178
rsai tz ktetben jelentek meg a Migne-fle kiadsban. Mg letben latinra fordtotta sok mvt Marius Mercator. Nyelvezete nem vonz, viszont mveinek tartalmi gazdagsga szinte minden kortrst fellmlja. 428-ig az arinusok ellen rt, utna pedig a nesztorinusokkal kzd. Nagyon kedveli az allegrikus mdszert, viszont rigensztl eltren nem keres spiritulis jelentst az szvetsg minden sorban.179 Exegtikai mvei kzl a De adoratione et cultu in spiritu et veritate bizonytja, hogy az szvetsgnek csak a betje vesztette rvnyt, s nem a szelleme. A Glaphyra kiegszti az elzt, de mr nem dialgus formjban, hanem knyvek szerint haladva trgyalja a Pentateuchust. Jnos evangliumhoz rt kommentrjban bizonytja, hogy a Fi isteni szubsztancija megegyezik az Atyval.180
Dogmatikai-polmikus rs az arinusok ellen a Thesaurus de sancta et consubstantiali Trinitate, amelyben nagymrtkben tmaszkodik Athanaszioszra. 430-ban rta a Adversus Nestorii blasphemiast, amelyben Nesztoriusznak az elz vben elmondott beszdeit elemzi s vdi a theotokos jelzt. A De recta fide-t az udvarhoz intzte, hogy ellenslyozza Nesztoriosz hatst. Alexandri-ba val visszatrse utn rta II. Theodosiusnak az Apologeticus ad imperatoremet, amelyben a zsinat alatt tanstott magatartst veszi vdelmbe. Szintn a csszrnak ajnlotta Julianus ellen rt apolgijt. Ebbl is kiderl, hogy a pognysg mg l problma volt az korban. Vlaszol Julianusnak arra a vdjra, hogy a keresztnysg nem tbb, mint pogny elemeket tartalmaz, elsatnyult judaizmus.181 Homilii kzl legnevezetesebbek azok, amelyeket 431-ben mondott el Efezus-ban. A 4. homilia az kor legnevezetesebb mris prdikcija.182
Levelei kzl kiemelkedik az Epistola dogmatica, amelyet tbb ms levllel egytt Nesztorioszhoz rt, s amelyet az efezusi zsinat els lse nneplyesen s egyhanglag jvhagyott mint a katolikus hit helyes sszefoglalst. 39. levele lett a Symbolum Ephesinum, amelyben kifejezi rmt amiatt, hogy helyrellt a bke az antiochiai s az alexandriai egyhz kztt. Hsvti leveleiben gyakran vdolja a keresztnyeket dipsychiaval, mivel nmelyek mg mindigztek pogny praktikkat.183
Teolgiai munkssga olyan jelents, hogy mr I. Celesztin ppa a kvetkez cmeket adta neki: bonus fidei catholicae defensor, vir apostolicus, probatissimus sacerdos. A rtuskongregci 1882-es dntse ta doctor ecclesiae.184 Teolgiai mdszere legalbb olyan fontos, mint teolgiai eszmi. Tudatosan trekedett arra, hogy necsak a Szentrsbl, hanem az atyk tantsbl is mertsen rveket, mert sok krdst csak gy lehetett megnyugtatan tisztzni. Bizonytsi mdszert az Efezusi zsinat is alkalmazta. A rcira pl rvelst sem alkalmazta elszr, hanem az arinusok s az apollinaristk, de ppen az ellenk folytatott harcban kezdte nagymrtkben hasznlni.185
Krisztolgija fokozatosan fejldtt. 429 eltt szinte csak Athanaszioszt ismtli, s a Logos-Sarx-smban gondolkodik. A Nesztoriosz elleni rsaiban mr a kvetkez kifejezseket talljuk: e{nwsi" kaq' uJpovstasin, ajsuvgcuto" e{nwsi". Krisztusban teht megvalsult az emberi s isteni hposztaszisz egysge, de a kt termszet nem keveredett ssze egymssal s egyik sem vltozott meg. Elveti a kvetkez nesztorinus kifejezseket: ejnoivkhsi" (bennlaks), sunavfeia (kapcsolat). Cirill lnyegben elksztette a khalkedni dogmt, hiszen azt tantotta, hogy a Krisztusban lev egysg a szemlybl, a kettssg pedig a termszetekbl ered. Terminolgija azonban mg nem egszen egzakt, hiszen a fuvsi" s a uJpovstasi" szavak nla egyarnt jelentenek termszetet s szemlyt. Ez a jelensg ksbb sok flrerts forrsa lett, br vannak patrolgusok, akik szerint inkbb az apollinrizmus elleni kzdelem nyomai rezhetk szhasznlatn, s nem Cirill gondatlansgbl erednek a klnbsgek. Szhasznlata mgtt taln mlyebb teolgiai spekulcit sejthetnk, mint amit a khalkedni dogma terminolgiai egzaktsga ki tud fejezni.186 Mariolgijnak tengelye a qeotovko" jelz, amely a communicatio idiomatum logikus kvetkezmnye.187
Ex Commentrio sancti Cyrlli Alexandrni epscopi in Ionnis Evanglium: I/488-489; II/583-584, 652-653, 695-696, 779-780; IV/1229-1230
Ex Commentrio sancti Cyrllli Alexandrni epscopi in Epstola ad Romnos: II/632-633
Ex Commentrio sancti Cyrlli Alexandrni epscopi in Epstolam secndam ad Cornthios: II/683-684
Ex Epstolis sancti Cyrlli Alexandrni epscopi: III/1234-1235
Ex Homila sancti Cyrlli Alexandrni epscopi in conclio Ephesno hbita: III/1310-1312, IV/1017-1019
Ex Commentrio sancti Cyrlli Alexandrni epscopi in Aggae vum: IV/275-276
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre