„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
Alexandriá-ban született. Theophilosz pátriárka unokaöccse. 403-ban elkísérte a "tölgyes" zsinatra, amelyen elítélték Khrüszosztomoszt. 412-ben választották pátriárkának. Csak 417-ben foglalja bele Khrüszosztomosz nevét a diptükhonokba. Egyébként is a kemény fellépés volt rá jellemző. Keményen bánik a zsidókkal és a novatiánusokkal. Emiatt összetűzése támad Oresztész prefectussal. Határozottan küzd a pogányság maradványai ellen is. Főpapsága idején gyilkolja meg a csőcselék Hüpatiát, a híres újplatónikus filozófusnőt. Nesztoriosz-szal való harcairól már volt szó. 444-ben halt meg.178
Írásai tíz kötetben jelentek meg a Migne-féle kiadásban. Még életében latinra fordította sok művét Marius Mercator. Nyelvezete nem vonzó, viszont műveinek tartalmi gazdagsága szinte minden kortársát felülmúlja. 428-ig az ariánusok ellen írt, utána pedig a nesztoriánusokkal küzd. Nagyon kedveli az allegórikus módszert, viszont Órigenésztől eltérően nem keres spirituális jelentést az Ószövetség minden sorában.179 Exegétikai művei közül a De adoratione et cultu in spiritu et veritate bizonyítja, hogy az Ószövetségnek csak a betűje veszítette érvényét, és nem a szelleme. A Glaphyra kiegészíti az előzőt, de már nem dialógus formájában, hanem könyvek szerint haladva tárgyalja a Pentateuchust. János evangéliumához írt kommentárjában bizonyítja, hogy a Fiú isteni szubsztanciája megegyezik az Atyáéval.180
Dogmatikai-polémikus írás az ariánusok ellen a Thesaurus de sancta et consubstantiali Trinitate, amelyben nagymértékben támaszkodik Athanaszioszra. 430-ban írta a Adversus Nestorii blasphemiast, amelyben Nesztoriusznak az előző évben elmondott beszédeit elemzi és védi a theotokos jelzőt. A De recta fide-t az udvarhoz intézte, hogy ellensúlyozza Nesztoriosz hatását. Alexandriá-ba való visszatérése után írta II. Theodosiusnak az Apologeticus ad imperatoremet, amelyben a zsinat alatt tanúsított magatartását veszi védelmébe. Szintén a császárnak ajánlotta Julianus ellen írt apológiáját. Ebből is kiderül, hogy a pogányság még élő probléma volt az ő korában. Válaszol Julianusnak arra a vádjára, hogy a kereszténység nem több, mint pogány elemeket tartalmazó, elsatnyult judaizmus.181 Homiliái közül legnevezetesebbek azok, amelyeket 431-ben mondott el Efezus-ban. A 4. homilia az ókor legnevezetesebb máriás prédikációja.182
Levelei közül kiemelkedik az Epistola dogmatica, amelyet több más levéllel együtt Nesztorioszhoz írt, és amelyet az efezusi zsinat első ülése ünnepélyesen és egyhangúlag jóváhagyott mint a katolikus hit helyes összefoglalását. 39. levele lett a Symbolum Ephesinum, amelyben kifejezi örömöt amiatt, hogy helyreállt a béke az antiochiai és az alexandriai egyház között. Húsvéti leveleiben gyakran vádolja a keresztényeket dipsychiaval, mivel némelyek még mindigűztek pogány praktikákat.183
Teológiai munkássága olyan jelentős, hogy már I. Celesztin pápa a következő címeket adta neki: bonus fidei catholicae defensor, vir apostolicus, probatissimus sacerdos. A rítuskongregáció 1882-es döntése óta doctor ecclesiae.184 Teológiai módszere legalább olyan fontos, mint teológiai eszméi. Tudatosan törekedett arra, hogy necsak a Szentírásból, hanem az atyák tanításából is merítsen érveket, mert sok kérdést csak így lehetett megnyugtatóan tisztázni. Bizonyítási módszerét az Efezusi zsinat is alkalmazta. A rációra épülő érvelést semő alkalmazta először, hanem az ariánusok és az apollinaristák, de éppen az ellenük folytatott harcban kezdte nagymértékben használni.185
Krisztológiája fokozatosan fejlődött. 429 előtt szinte csak Athanaszioszt ismétli, és a Logos-Sarx-sémában gondolkodik. A Nesztoriosz elleni írásaiban már a következő kifejezéseket találjuk: e{nwsi" kaq' uJpovstasin, ajsuvgcuto" e{nwsi". Krisztusban tehát megvalósult az emberi és isteni hüposztaszisz egysége, de a két természet nem keveredett össze egymással és egyik sem változott meg. Elveti a következő nesztoriánus kifejezéseket: ejnoivkhsi" (bennlakás), sunavfeia (kapcsolat). Cirill lényegében előkészítette a khalkedóni dogmát, hiszen azt tanította, hogy a Krisztusban levő egység a személyből, a kettősség pedig a természetekből ered. Terminológiája azonban még nem egészen egzakt, hiszen a fuvsi" és a uJpovstasi" szavak nála egyaránt jelentenek természetet és személyt. Ez a jelenség később sok félreértés forrása lett, bár vannak patrológusok, akik szerint inkább az apollinárizmus elleni küzdelem nyomai érezhetők szóhasználatán, és nem Cirill gondatlanságából erednek a különbségek. Szóhasználata mögött talán mélyebb teológiai spekulációt sejthetünk, mint amit a khalkedóni dogma terminológiai egzaktsága ki tud fejezni.186 Mariológiájának tengelye a qeotovko" jelző, amely a communicatio idiomatum logikus következménye.187
Ex Commentário sancti Cyrílli Alexandríni epíscopi in Ioánnis Evangélium: I/488-489; II/583-584, 652-653, 695-696, 779-780; IV/1229-1230
Ex Commentário sancti Cyríllli Alexandríni epíscopi in Epístola ad Romános: II/632-633
Ex Commentário sancti Cyrílli Alexandríni epíscopi in Epístolam secúndam ad Corínthios: II/683-684
Ex Epístolis sancti Cyrílli Alexandríni epíscopi: III/1234-1235
Ex Homilía sancti Cyrílli Alexandríni epíscopi in concílio Ephesíno hábita: III/1310-1312, IV/1017-1019
Ex Commentário sancti Cyrílli Alexandríni epíscopi in Aggae vum: IV/275-276
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére