A IV. szzad palesztinai atyi
Caesareai Euszebiosz valsznleg a palesztinai Caesare-ban szletett 263 tjkn. rigensz munkssga nyomn a vrosban mr korbban fontos teolgiai iskola alakult ki. Pamphilosz presbiter gyaraptotta a nagy alexandriai knyvtrt. Sokat ksznhet mesternek Euszebiosz is, aki ezrt szvesen nevezte magt Eusebius Pamphili-nek. Diocletianus ldzsei idejn Pamphilosz vrtanhallt halt. Euszebiosz is csak gy tudta elkerlni a hallt, hogy Trusz-ba, majd az egyiptomi sivatagba meneklt. Mg ott is elfogtk s bebrtnztk. Valsznleg 313-ban vlasztottk Caesarea pspkv. Hamar belekeveredett az arinus vitba. Kezdettl fogva jobban rdekelte az eretneksg politikai vetlete, vagyis az egyhz s a birodalom egysge, mint a hithez val hsg. A niceai zsinaton arra trekedett, hogy Krisztus istensgt egyszer bibliai kifejezsekkel rjk le, s kerljk a homoousios kifejezst, mert ez szerinte szabellinizmushoz vezet. Csak a csszr kifejezett hajra rta al a hitvallst, bels meggyzds nlkl. Ksbb nyltan Nikomdiai Euszebiosz prtjra llt s rszt vett a 335-s truszi zsinaton, amely kikzstette Athanaszioszt. Mindvgig hdolja volt Konstantinnak. Uralkodsnak 20. s 30. vforduljn dvzl beszdben magasztalta a csszr rdemeit. volt teolgiai ftancsadja, ezrt nyilvn szerepe volt szmos orthodox pspk ellen hozott intzkedsekben. Nem sokkal lte tl a csszrt: 339-ben vagy 340-ben halt meg.154
rsai jrszt fennmaradtak, annak ellenre, hogy hajlott az arinizmusra. Ennek az az oka, hogy olyan hatalmas trtnelmi anyagot halmozott fel, hogy nlklzhetetlenn vlt a ksbbi trtnszek szmra. Mvei azonban nem formai mestermvek s nem is teolgiai remekmvek. Nem nll gondolkod, hanem a mlt nagy tanja s szolgja.155
Trtnelmi munki kzl legelszr a Krnikt rta meg, mgpedig mr 303 tjkn. Az els rsz a vilgtrtnelem sszefoglalsa a kldeusoktl a rmaiakig, a msodik pedig egyms melletti oszlopokba ( cronikoi; kavnone") rendezve mutatja be az esemnyek prhuzamosan fut szlait. Kiindulpontja brahm szletse (Kr. e. 2016/15), s t vilgtrtnelmi korszakot klnbztet meg: Trja elestig, az els olimpiszig, Dareiosz uralkodsnak msodik vig, Krisztus hallig s az utna eltelt idszak. Clja annak kimutatsa, hogy a zsid valls, amelynek trvnyes rkse a keresztnysg, a vilg legrgibb vallsa. Julius Africanusnl jobb mvet rt, mert forrsai megbzhatbbak. Tle eltren azrt nem dmmal kezdi a krnikt, mert vlemnye szerint a paradicsomi esemnyek nem illeszthetk kronolgiai keretbe. A teljes szveg csak rmny fordtsban maradt fenn. Jeromos is lefordtotta, de ki is egsztette. Ebben a formban gyakorolt risi hatst a kzpkori trtnetrsra is.156
Egyhztrtnelme tz knyvbl ll s az egyhz alaptstl kezdve Licinius veresgig, vagyis 324-ig szmol be az esemnyekrl. Nem trekszik kiegyenslyozott s arnyos trgyalsmdra. Mr a m elrendezse is mutatja apologtikai cljt: az Isten ltal alaptott Egyhzat maga Isten vezette gyzelemre a pogny llam ellen. A tz knyvben megtallhatjuk a legfontosabb kzssgek pspkeinek, a keresztny rknak s az eretnekeknek listit. Kornak gyors trtnelmi vltozsai ksztettk a szerzt arra, hogy tbbszr tdolgozza a mvet, pldul trtkelje Licinius szerept. Az Egyhztrtnelem npszersgt mutatja, hogy ht kzirat is fennmaradt a 9-11. szzadbl.157
Palesztina vrtani cm knyve a szemtan hitelessgvel szmol be a 303-tl 311-ig tart keresztnyldzsrl. Amikor Maximinus lpett trnra Diocletianus utn, az ldzsek mg kegyetlenebbek lettek, mert mindenkinek ldozatot kellett bemutatnia s ennie az ldozati hsbl.158
A Vita Constantini mfaja encomium. Ez a knyv sok vitt vltott ki a kutatk krben. A latin cm flrevezet, a grg jobban mutatja a szerz cljt. Ugyanis nem teljes letrajzot akar adni, hanem ismerteti a csszrnak azokat a tetteit, amelyeket az egyhz rdekben tett. A sok rtkes dokumentumot tartalmaz mvet ksbb valsznleg trtk.159
A Laudes Constantini els rsze valban a csszr dicsrete, a msodik azonban a Szentsr Bazilika felszentelse alkalmval rt apologtikai clzat tanulmny. A csszr az egyetlen valdi filozfus, mivel ismeri nmagt s a magassgbl neki ajndkozott kegyelmeket.160
Apologtikai m a Praeparatio Evangelica, amelynek f clja a pogny politeizmus cfolata s a zsid valls felsbbrendsgnek dicsrete, amely elksztette az utat az evanglium szmra. Tmadja a grg mtoszokat s az jplatnizmust is. rvelst is azzal tmasztja al, hogy Mzes jval Platn eltt lt, aki viszont sok mindent tle vett t.161
A Demonstratio Evangelica a zsidknak arra a vdjra felel, hogy a keresztnyek csak a szmukra kedvez dolgokat vettk t az szvetsgbl, a Trvny ktelezettsgeit viszont nem tartjk be. Mindkt apologtikai m vgs cmzettje valjban Porphriosz. rigensz Contra Celsum-jnak mdszertl eltren azonban nem pontrl-pontra cfolja a keresztnyek elleni vdakat, hanem sajt jl kidolgozott rendszerbe illesztveket nem engedi, hogy az ellenfl elvonja figyelmt a lnyeges krdsekrl.162
Exegtikai jelleg mvei kzl emltst rdemel az Onomasztikon, amelyben a bibliai helysgnevek gyjtemnyt talljuk.163
Dogmatikai m a kt Contra Marcellum, amelyekben szabellinizmussal vdolja a kiszsiai pspkt.164 Ankrai Markellosz nzeteinek mg rszletesebb cfolatt talljuk a De ecclesiastica theologia-ban. De az itt ismertetett teolgiai nzet sem tekinthet "egyhzi"-nak, hiszen szubordincionizmust vall.165
Ex Commentriis Eusbii Caesarinsis epscopi in Isaam: I/165-166
Ex Ecclesistica Histria Eusbii Caesarinsis epscopi: I/984-986
Jeruzslemi Szent Cirill valsznleg Jeruzslem-ben szletett 315 tjkn. 348-ban lett a vros pspkv. Noha felszentelje, a caesareai metropolita arinus volt, mgis a niceai hitvalls vdelmezje lett. Ezrt hromszor is elztk szkhelyrl. Elszr egy jeruzslemi zsinat 357-ben, majd Acacius 360-ban, vgl pedig Valens csszr 367-ben. A harmadik szmzetsbl csak a csszr halla utn, 378-ban trhetett vissza. Rszt vett a konstantinpolyi zsinaton. Valsznleg 386-ban halt meg.166
Hresek katekzisei, amelyeket tbbnyire a Szentsr Bazilikban mondott el, s gyorsrk jegyeztek fel. A beszdek els rsze a fwtizovmenoi-nak szlt, akik a nagybjtben kszltek a hsvti keresztelre. A msodik rszben az gynevezett "msztagogikus katekzisek" tartoznak, amelyeket mr a neofwvtistoi hallgattak a hsvt utni hten. Sokszor hangslyozza a disciplina arcani fontossgt.167
Teolgiai nzeteirl az jabb kutatsok mg inkbb kidertettk, hogy mg kezdeti korszakban sem tekinthetjk arinusnak. Igaz viszont, hogy igyekezett tvoltartani magt kornak teolgiai vititl. Lehet, hogy egyszeren jobban rdekeltk a gyakorlati krdsek, mint az elmleti eszmefuttatsok. Vilgosan tantja Krisztus istensgt, noha soha nem hasznlja a oJmoouvsio" kifejezst, mert ragaszkodott a Szentrs szavaihoz. A Szentllek is rszesedik az Atya istensgbl. A Szentllek is kln szemly. A keresztsg Krisztus hallbl s feltmadsbl val rszeseds, s sfragi;" aJgiva ajkatavluto". Az ejpiklhvsi" hatsra vlik a kenyr s a bor Krisztus testv s vrv. Az eukharisztia vrtelen engesztel ldozat a mi bneinkrt.168
Ex Catechsibus sancti Cyrlli Hierosolymitni epscopi: I/120-122; II/761-762, 1288-1289; III/121-123, 358-359, 452-454, 456-457; IV/363-364, 366-367
Laodikeiai Apollinarisz 310 tjkn szletett. Apja presbiter volt. Apollinarisz Athanasziosz barti krhez tartozott, ezrt vele egytt kzstette ki szlvrosnak arinus pspke. 361 tjkn lett Laodikei-ban a niceai kzssg pspke. Klasszikus mveltsge s szp sznoki stlusa miatt sikeres tant lett. Mg Jeromost is tantotta Antiochi-ban 374-ben. Athanasziosz s Vazul oldaln harcolt az arinusok ellen, azonban mg letben kiderlt, hogy is eretnek. Nsszai Gergely 385-ben rta ellene az Antirrheticus-t. 390 tjkn halt meg.169
Mvei kzl megemlthetjk exegtikai rsait, amelyekbl csak tredkek maradtak fenn. rt mg apologtikai, polmikus s dogmatikai mveket is. Amikor Julianus csszr 362-ben megtiltotta, hogy keresztny szlk pogny iskolba jrassk gyerekeiket, Apollinarisz trta klasszikus formra a Szentrs knyveit, hogy krptolja a gyerekeket a vesztesgrt.170
Teolgija peripatetikus s sztoikus elemekbl tevdik ssze. Elsdleges clja az arinizmus cfolata volt. Nem volt megelgedve az antiochiai iskola megoldsval, ezrt jobbat keresett, hogy kizrja kt szemly jelenltt Krisztusban. "Megoldsa" azonban megcsonktja Krisztus teljes embersgt, hiszen szerinte Krisztusnak csak teste s yuch; a[logo"-a volt, a yuch; logikhv helyt pedig az isteni Logosz foglalta el. Tvedsre hossz ideig nem figyeltek fel Athanasziosz-szal val bartsga s teolgusi hrneve miatt. Damasus ppa 377-ben s 382-ben kifogsolta tantst a rmai zsinatokon, a konstantinpolyi zsinat 381-ben pedig nneplyesen eltlte.171
Szalamiszi Epiphaniosz Eleutheropolisz kzelben szletett, egy judeai faluban, 315-ben. Mr fiatal korban tudott grgl, szrl, hberl, koptul s latinul. 335 tjkn Egyiptomba ltogatott, s gy megtetszett neki a monasztikus letforma, hogy hazatrve is szerzetesi kzssget alaptott. Ennek harminc ven keresztl volt vezetje. Ekkor a ciprusi pspkk metropolitjuknak vlasztottk. Szalamisz lett a szkhelye, amelyet jelenleg Constantianak hvnak. Az egyhz tantsnak lelkes vdelmezje. Gyakran hinyzik azonban rsaibl a mrtkletessg, a blcsessg s a tapintat.
Tradicionalizmusa tiltakozik mindenfle metafizikai spekulci ellen. Kptelen volt megrteni rigenszt is, akit az arinizmus atyjnak tekintett, s az allegorizl mdszerben ltta minden eretneksg gykert. 392-ben Jeruzslem-be ment, s Jnos pspk jelenltben ris hats beszdet mondott rigensz ellen. Kvetelte, hogy Jnos tlje el a nagy alexandriait. Mivel erre nem volt hajland, megszaktotta vele a kapcsolatot. Nagy megelgedsre szolglt viszont, hogy 400-ban egy alexandriai zsinat eltlte az "eretneksgek hidrjt". Epiphaniosz biztatsra az alexandriai metropolita, Theophilosz elzte a nitriai sivatagban l "hossz testvreket", mert rigenista nzeteket vallottak. k Aranyszj Szent Jnoshoz menekltek, azonban Epiphaniosz oda is kvette ket. Rszt vett a Khrszosztomoszt eltl "tlgyes zsinaton". tkzben hazafel halt meg 403-ban.172
Legtbb rsa olvasmnyaibl vett szvegek kompilcija. Gyakran hinyzik belle a kritikai rzk. Knyvei mgis nagyon rtkesek, hiszen sok mvet csak az beszmolibl ismernk. Hiba keressk nla az attikai elegancit, annl is inkbb, mert ellensge volt a klasszikus mveltsgnek. A grg filozfiai iskolkat is az eretneksgek kz sorolta. Mivel nyelvezete inkbb a koin hatst mutatja, kevsb mvelt emberek is szvesen olvastk, msok pedig elegnsabb stlusban trtk. Sok olyan m maradt fenn a neve alatt, amelyhez semmi kze sem volt.173
Legkorbbi rsa az Ancoratus, amelyet a pamphiliai Syedra keresztnyeinek krsre rt, hogy jl lehorgonyzott hajknt ellent tudjanak llni az eretnekek, leginkbb a pneumatomachusok viharainak. Termszetesen szenthromsgtani krdsekkel foglalkozik. Tbbek kztt a keresztelsi formulbl bizonytja a szenthromsgi szemlyek istensgt.174
A Panarion msik cme Haereses. Ez a legfontosabb mve, amely az eretnek kgyk hallos mrge ellen knl ellenszert. Nyolcvan eretneksgrl tesz emltst, de hsz kzlk mg keresztnysg eltti. Kztk vannak termszetesen a hellenizmus filozfiai iskoli s a judaizmus szekti is. A keresztny eretneksgek Simon Mgussal kezddnek s a messzalinusokkal vgzdnek.175
A szentkpek tisztelete ellen cmmel hrom rst is szoktk idzni, amelyekre a ksbbi kprombolk szvesen hivatkoztak.176
A neve alatt fennmaradt Physiologus valjban nem az mve. A keresztny termszet-szimbolikt nagymrtkben befolysolta mg a kzpkorban is.177