„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Antiochi-ban nem ltezett szoros rtelemben vett s folyamatosan mkd keresztny iskola. sszefoglal nven mgis gy szoks emlteni annak az exegtikai mdszernek s arisztotelszi alapokra pl teolginak a kvetit, akiknek elfutra Szamoszatai Paulosz volt. Palmyra kirlynjnek, Zenbinak volt a kormnyzja s kincstrnoka. Euszebiosz beszmolja szerint a 260-ban antiochiai pspkk szentelt llamfrfi azt tantotta, hogy Krisztus olyan volt, mint minden ember. Malkhion presbiterrel folytatott vitjnak fennmaradt rszletei alapjn annyit llapthatunk meg, hogy Pauloszt dinamikus monarchinizmussal vdoltk. A 268-ban sszehvott antiochiai zsinat nem tartotta elfogadhatnak az ltala javasolt oJmoouvsio" kifejezst az Atya s a Fi kztti kapcsolat lersra, mert szerintk sszemossa az Atya s a Fi kztti klnbsget. Paulosz szerint Jzus nagyobb volt Mzesnl s a prftknl, de nem volt az Ige. Ez a zsinat megfosztotta szktl a lnyegben adopcionizmust vall pspkt.
Az iskola valdi megalaptja Lukianosz, aki egybknt Szamoszat-ban szletett, Maximinus Daia idejn, 312-ben szenvedett vrtanhallt. A hber nyelv kivl ismerjeknt trta az szvetsg grg fordtst. Ennek a szvegnek szmos rszlete maradt fenn pldul Aranyszj Szent Jnos mveiben. Az jszvetsg bizonyos rszeit is szvegkritikai kutatsnak vetette al. Az ltala alaptott iskola mdszere jelentsen eltrt az alexandriai allegorizl mdszertl. Az iskola kpviseli a bet szerinti rtelem kidertsre trekedtek s rtkes kommentrokat rtak. Az iskola teolgija azonban egyrtelmen az arinizmus s nesztorinizmus elindtja volt. riusz tantsban lnyegben Szamoszatai Paulosz adopcionizmusnak mdostott formja lt tovbb.
Az iskolnak azonban nem minden tagja vlt eretnekk. A niceai zsinaton az orthodoxia nagy vdelmezje volt Antiochiai Eusztathiosz. Valsznleg dvzlte a zsinaton megjelen Konstantint. A csszr ksbb mgis szmzte a pspkt, miutn a 326-os arinus antiochiai zsinat letette. rsai tbbnyire csak tredkesen maradtak fenn. Tbben vdoltk azzal, hogy is a nesztorinizmus elfutrai kz tartozik, ezt a vlemnyt azonban semmi sem tmasztja al. Elfogadja a communicatio idiomatum-ot s Mrit Istenszlnek nevezi. rdemei kz tartozik, hogy elsknt ksrli meg a Logos-Anthropos-sma krisztolgiai alkalmazst. Igaz viszont, hogy az a[nqrwpo" qeofovro" kifejezs hasznlata a szvegsszefggsbl kiemelve alapot nyjthatott az adopcionizmus vagy nesztorinizmus vdjra.129
Eusztathiosz szmzetse utn Antiochia az arinizmus egyik fszke lett. Atiosz szorgosan gyrtotta tziseit az arinizmus vdelmben. Szkratsz szerint soha nem tanulmnyozta gondosan az egyhz hagyomnyt. Epiphaniosz rizte meg az egyetlen fennmaradt rtekezst, amelyben megksrli kimutatni az Atya s a Fi kztti klnbsget. Mr korbban is emltettk Eunomioszt, Atiosz tantvnyt. Cyzicus pspkeknt eleinte szenzcit keltett "dialektikus" rvelsi mdszere, ksbb azonban hvei runtak az res szcsplsre, ezrt Konstantinpoly-ba vonult vissza, hogy Eudoxioszt erstse. 383-ban a csszr szmzte. Mveit sokan cfoltk. Sok mvet rt, de Arkadiosz csszr a legtbbet elgettette. Fennmaradt azonban I. Apolgija, amely jplatnikus, arisztotelszi, racionalista s nominalista hatsokat mutat. Mivel az Atya nemzetlen, a Fi pedig nemzett, a Fi termszete teljesen eltr az Atytl, ajnovmoio". A semmibl teremtetett, viszont az Atya kezdettl fogva fogadta rkbe s nemcsak ernyes lete vgn.130
Tarszoszi Diodorosz az antiochiai iskola egyik kiemelked kpviselje, akit letben az orthodoxia oszlopaknt tiszteltek, halla utn viszont a nesztorinizmus snek tekintettek. Mesterei kztt volt Tarszoszi Silvanus s Emeszai Euszebiosz. Magra vonta Julianus csszr haragjt, mert athni blcsessggel tmadta a pogny istenek kultuszt. Megvdte a niceai hitvallst. Tantvnya volt Aranyszj Szent Jnos s Mopszvesztiai Theodorosz. Valens csszr 372-ben rmnyorszgba szmzte Diodoroszt. A csszr halla utn visszatrve lett Tarszosz pspke, 378-ban. Rszt vett a konstantinpolyi zsinaton. Valsznleg 394 eltt halt meg. Alexandriai Szent Cirill mr 438-ban Nesztoriosz elfutrnak nevezte. A 499-es konstantinpolyi zsinat mondta ki vgleges eltlst. Hatalmas irodalmi munkssgbl ezrt csak tredkek maradtak fenn. Bibliakommentrjaiban a trtnelmi s nyelvszeti mdszer hve s hatrozottan szemben ll az alexandriai allegorizl mdszerrel. Nem a szvegben rejtz lelki jelentst keresi, hanem a sugalmazott szerz ltal szndkolt jelentst. rt dogmatikai mveket a pognyok, a zsidk s az eretnekek, kztk a manicheusok ellen. Jrtas volt a csillagszatban is.131
Aranyszj Szent Jnos a ngy nagy keleti egyhzatya egyike. Senkirl sem rtak tbb letrajzot, mint rla, szletsnek pontos idpontjt mgsem ismerjk. 344 s 354 a kt biztos hatrpont. Antiochi-ban szletett, gazdag keresztny csaldban. Retorikra a hres Libaniosz,pogny rtor tantotta. Lektorknt Tarszoszi Diodorosz tantvnya volt. Ksbb a kzeli hegyekbe vonult s a szerzetesi letben egy reg remett vlasztott mesternek. A ngy vi aszktalet gy megviselte egszsgt, hogy knytelen volt visszakltzni a vrosba. 381-ben Meletiosz dikonuss, 386-ban Flavianosz papp szentelte. 397-ig a vros ftemplomnak nagyhats sznoka. Ebben az vben halt meg Nektariosz, Konstantinpoly pspke, s Arkadiosz csszr t szemelte ki utdjnak. Szent tzzel kezdett a korrupt vros megtiszttshoz, de az udvari intrikk vilgban nem igazodott ki. Amikor pedig 401-ben letett hat pspkt simnia miatt, minden ellensge sszefogott ellene. Alexandriai Theophilosz kezdettl fogva neheztelt azrt, mert a csszr antiochiait hozatott a fvrosba. Eudoxia csszrn pedig azt kifogsolta, hogy Khrszosztomosz felemelte szavt az udvar fnyzse ellen. Theophilosz 36 pspkbl ll zsinatot hvott ssze a tlgyes palotban, Khalkedon klvrosban, hogy eltljk Khrszosztomoszt. A csaknem teljesen egyiptomi pspkkbl ll gylekezet 403 augusztusban megfosztotta pspki szktl, a csszr pedig Bithyniba szmzte. Azonban mr msnap visszahvtk, mert a vrost fldrengs rzta meg s a np is lzongott. Kt hnappal ksbb azonban Khrszosztomosz kikelt azok ellen a mulatsgok ellen, amelyeket a katedrlis tszomszdsgban emelt, a csszrnt brzol ezstszobor flavatsakor rendeztek: "Mr megint rjng Herdis, jra tncol, s tlcn kri Keresztel Jnos fejt". rmnyorszgi szmzets kvetkezett, ahol sok kedves antiochiai hve flkereste. A csszr mg tvolabbra szmzte, de tkzben meghalt. 407-ben. Eudoxia fia, II. Theodosius temettette el hamvait az Apostolok Bazilikjban, 438-ban. Lettelt Rma soha nem fogadta el s msodik utdjt is csak akkor fogadtk vissza az egyhz kzssgbe, amikor beratta Khrszosztomosz nevt a dipthchonokba.132
Rengeteget rt s csaknem valamennyi rsa fennmaradt. Ez egyedlll helyzet a rgi antiochiai rk esetben. Stlust mindenki csak dicsrni tudta. Viszont sokan rtak az neve alatt, arra szmtva, hogy gy mveik fennmaradnak az rkkvalsg szmra. Ezrt komoly munkt jelent ezeknek az rsoknak a kirostlsa az igazi mvek kzl.133
Beszdei kztt sok exegtikai homilit tallunk. Ellene van az allegrinak, a szentrsi szveg lelki rtelmt keresi, s gyesen alkalmazza a rbzott lelkek vezetsre. rt a Genezisrl, a zsoltrokrl, Izaisrl, Mt s Jnos evangliumrl, az Apostolok Cselekedeteirl. Beszdeinek fele Szent Pl leveleirl szl, akit lelkipsztori ideljnak tartott. Dogmatikai trgy beszdei kzl kiemelkedik az Isten felfoghatatlansgrl szl, amelyet Eunomiosz ellen rt. Szmos beszdben vta a keresztnyeket a zsid szertartsokon, nnepeken val rszvtel ellen. Sok beszdet tartott az egyhzi nnepek kapcsn, pldul a Kt karcsonyi homilit. Knyes politikai helyzetben szlettek a Homiliae 21 de statuis ad populum Antiochenum, amikor a vros rettegve vrta Nagy Theodosius bosszjt a csszr s a csszri csald tbbi tagjt brzol szobrok ledntse miatt.134
Kiemelked tanulmnyt rt De sacerdotio cmmel a papi hivats magasztossgrl. A m egy rszt kziknyvnek sznta a prdiktorok szmra. A pap felelssge nagyobb, mint a szerzetes, mert nemcsak sajt lelki dvssgrt felel, hanem hveirt is. Tbb rsban foglalkozik a szzessggel, a hzassggal, az zvegyi llapottal s a gyereknevelssel.135
Egyik nevezetes apolgija a De S. Babyla contra Julianum et Gentes, amely Julianus csszr keserves vgvel brzolja az egyhz ellensgeinek sorst. A Contra Judaeos et Gentiles quod Christus sit Deus a jeruzslemi templom jjptsnek ksrletrl szmol be.136
A neve alatt fennmaradt keleti liturgia jelenlegi formjban biztosan sokkal ksbb szletett. A legrgebbi, vagyis VIII. szzadi kziratok csak kt imt tulajdontanak neki. Valsznleg a XIII. szzadban vltotta fel Szent Jakab s Nagy Szent Vazul liturgijt.137
Teolgijt lelkipsztori cljainak szolglatba lltotta. Krisztolgija antiochiai vonsokat visel. Vilgosan megklnbzteti egyrszt az ousiat vagy ms nven physist, msrszt a hypostasist vagy msnven prosopont. A Fi lnyege azonos az Atyval. A tbbi antiochiaihoz hasonlan az arinusokkal szemben hangoztatja Krisztus teljes s tkletes istensgt, az apollinaristkkal szemben pedig teljes s tkletes embersgt.138
Mariolgijban elkerli a vitatott kifejezsek (theotokos, christotokos, anthropotokos) hasznlatt.139
Ex Homilis sancti Ionnis Chrysstomi epscopi: III/1082-1084, 1090-1091, 1366-1367; IV/113-115, 1350
Ex Homilis sancti Ionnis Chrysstomi ep scopi in Matthae vum: I/1213-1214; II/1684-1685; III/1186-1187, 1549-1551; IV/82-84, 127-129, 457-459, 1533-1535
Ex Homilis sancti Ionnis Chrysstomi epscopi in Evanglium Ionnis: I/918-919
Ex Homilis sancti Ionnis Crysstomi epscopi in Acta Apostolrum: I/1168-1170; II/1383-1384, 1638-1639; III/1164-1165, 1502-1503; IV/1486-1487
Ex Homilis sancti Ionnis Chrysstomi epscopi in Epstolam ad Romnos: I/1210-1211; II/1681-1682; III/1546-1548; IV/1530-1532
Ex Homilis sancti Ionnis Chrysstomi epscopi in Epstolam secndam ad Cornthios: III/437-439, 442-443
Ex Catechsibus sancti Ionnis Chrysstomi epscopi: II/125-126, 363-364
Mopszvesztiai Theodorosz Diodorosz tantvnya volt. is Antiochi-ban szletett s is Libaniosztl tanult retorikt. Khrszosztomosz tancsra elszr kolostorba vonult, de ksbb visszatrt a vilgi letbe s gyvd lett, Khrszosztomosz jabb unszolsra azonban ismt meggondolta magt. 383 tjn Flavianosz szentelte papp, majd 392-ben a ciliciai Mopszvesztia pspke lett. Egsz letben tiszteltk orthodoxija s nagy mveltsge miatt. 428-ban halt meg. 125 vvel ksbb azonbant is eltltk eretneksg cmn. Az antiochiai exegtikai iskola legkivlbb kpviselje. Csaknem valamennyi bibliai knyvhz rt kommentrt. Foglalkozott a szerzsggel kapcsolatos krdsekkel is s elsknt alkalmazta az irodalomkritikt textulis krdsek megoldsra. A legtbb mvt megsemmistettk, de az elmlt vtizedek kutatsa sok keleti kziratot megtallt, amelyek egszen j megvilgtsban mutatjk be munkssgt.140 Bibliakommentrokat rt a Genezishez s a zsoltrokhoz. Az utbbiakban feltrja, hogy sok zsoltr nem illik bele Dvid kirly kornak viszonyaiba, ezrt Dvidot gy mutatja be mint Izrael jvend sorst feltr prftt. jszvetsgi kommentrjai kzl meg kell emltennk a Szent Jnos evangliumhoz s Szent Pl leveleihez rtakat.141
Liturgiai vonatkozs Tizenkt katekzise, amelyeket csak 1932-ben talltak meg szr fordtsban. Theodorosz tantsnak dogmatikai, etikai s kultikus arculatt trjk fel.142 Dogmatikai mve a De incarnatione, amelyet csak 1905-ben talltak meg. Az antiochiai iskola legfontosabb mve. Mg pspkk szentelse eltt rta riusz, Eunomiosz s Apollinarisz ellen.143
Teolgijt is objektvabban ltjuk az utbbi idben. 553-ban az V. egyetemes zsinatKonstantinpoly-ban egy vlogats alapjn tlte el Theodoroszt. A Capitula szvege tele van kihagysokkal, interpolcikkal s megcsonktsokkal, ezrt nem tekinthet hiteles forrsnak.144
Nesztoriosz perzsa szlktl szletett 381 utn Syria Euphratensis tartomnyban. Az antiochiai iskolban valsznleg Mopszvesztiai Theodorosz tantvnya volt. Papp szentelse utn hres sznok lett. II. Theodosius 428-ban a fvrosba hozatta ptrirknak. Kemny kzzel lpett fel az eretnekek, a szakadrok s a zsidk ellen. Tmadta az arinusokat, makedoninusokat, novatianusokat, quartodecimnusokat, viszont a Nyugatrl meneklt pelaginusokkal szt rtett. Azonban hamarosan is eretneksg gyanjba kerlt, mert szmos krisztolgiai tmj prdikcijban azt hirdette, hogy Krisztusban kt szemly volt, s Szz Mrit nem lehet Theotokos-nak nevezni. Alexandriai Szent Cirill mr 429-es hsvti levelben cfolta nzeteit. Levlvltsuk eredmnytelen volt, ezrt mindketten Celesztin pphoz fellebbeztek. A 430-as rmai zsinat eltlte Nesztorioszt s elfogadta Cirill teolgijt. A szakads veszlyt ltva a csszr - Nesztoriosz srgetsre - Efezus-ba zsinatot hvott ssze. A harmadik egyetemes zsinat els lsn, amelyen Cirill mint ppai kvet elnklt, letettk s kikzstettk Nesztorioszt. Az antiochiai ptrirka ksve rkezett ugyan, de is sszehvott egy zsinatot, amelyen pedig Cirillt kzstettk ki. A csszr mindkt hatrozatot elfogadta s brtnbe zratta a kt kikzstett ptrirkt. Cirillt azonban ksbb kiengedte, akit Alexandriban msodik Athanaszioszknt fogadtak. Antiochia s Alexandria csak 433-ban engeszteldtt ki egymssal. Nesztoriosz ekkor mr egy antiochiai rendhzban lt 435-ig, amikor is a csszr Fels-Egyiptomba szmzte. 450 utn halt meg.145
Szmos rsa kzl csak kevs maradt fenn, mert a csszr elgettette ket. 1910-ben kerlt el a Liber Heraclidis szr fordtsban, br ennek is sokan vitatjk a szerzsgt. Heraclides Nesztoriosz lneve. A szerz azt lltja, hogy tantsa megegyezik I. Le ppval. Tragw/dia cm mvbl grg, latin s szr tredkek maradtak fenn. Beszdei kzl valsznleg fennmaradt nhny, de ms szerzk neve alatt.146 Tantst msknt ltjuk, amita tredkek kerltek el tle. Lehet, hogy szndkai szerint orthodox volt, s az alexandriai tants mgtt apollinrizmust sejtett. Antiochi-ban physis-en nem konkrt rtelemben vett ltegysget, hanem elvont termszetet rtettek. Igyekezett biztostani Krisztus isteni s emberi termszetnek integritst. Eltlsben a legnagyobb szerepet a kt pspki szk kztti rivalizls s sajt felletessge jtszott.
Kroszi Theodortosz az antiochiai iskola utols nagy teolgusa. 393 tjn szletett Antiochi-ban s az ottani szerzethzakban tanult. 423-ban vlasztottk egy Antiochia melletti kisvros, Krosz pspkv, amelyet 35 ven keresztl nagy blcsessggel irnytott s szptett. is belekeveredett a nesztorinus vitba, mert meg volt gyzdve arrl, hogy Cirill nzetei mgtt apollinrizmus lappang. Efezus-ban Joannszantiochiai ptrirka oldaln llt. A 433-ban Krillosz ltal elfogadott nis hitvalls valsznleg az munkja volt. Ksbb Euthkhsz monofizita tanait tmadta. A monofizitk szerint Krisztusban az isteni termszet elnyelte az emberit. Az j eretneksget vall Dioszkourosz alexandriai ptrirka a 449-es efezusi rablzsinaton megfosztotta pspki szktl s szmzetsbe knyszertette. Theodortosz azonban I. Lepphoz fellebbezett, aki megsemmistette a Latrocinium hatrozatt. A khalkedni zsinaton val megjelense nagy vitt vltott ki s ragaszkodtak ahhoz, hogy tlje el Nesztorioszt. Ekkor formlisan is visszakaphatta pspki szkt. 466 krl halt meg. Az 553-as konstantinpolyi zsinat eltlte Krillosz elleni rsait.147
rsai kzl viszonylag kevs maradt fenn, de ezek is mutatjk, hogy milyen jl ismerte a klasszikus irodalmat. Noha a grg nem anyanyelve, mg Photiosz is dicsri stlust.148
Exegtikai mveiben kzpton halad Mopszvesztiai Theodorosz radikalizmusa s az allegorizl, tipologizl mdszer kztt. Zsoltrkommentrjainak bevezetsben hitet tesz a szlssges mdszerek elkerlse mellett. Az Interpretatio in Canticum Canticorum ekklziolgiai rtelmezst ad a mnek, akrcsak rigensz. Az Interpretatio in Danielem eltli a zsidkat azrt, mert kizrjk Dnielt a prftk sorbl. Az Interpretatio in Isaiam teljes szvegt 1899-ben talltk meg, de csak 1932-ben adtk ki. A Szentrs szszerinti rtelmt j kritikai rzkkel vilgtja meg.149
Apologtikai mvei kzl a legfontosabb a Graecarum affectionum curatio. Ezt az utols keresztny apolgit sokan a pognysg legjobb cfolatnak tartjk. Tizenkt rszbl ll. A msodik pldul a dolgok eredetvel s Isten lnyegvel foglalkozik, a 12. pedig sszehasonltja az apostolok s a pogny filozfusok lett. Hatalmas klasszikus mveltsge ebbl a knyvbl tnik ki legjobban. Az Ad quaesita magorum eltli az elemek istentst s a perzsa kirlyok keresztnyldzst.150 Dogmatikai rsai kzl nagy vihart kavart a Reprehensio duodecim capitum seu anathematismorum Cyrilli, amelyet Antiochiai Jannsz krsre rt. Ebben kifejti az antiochiai nzetet, megvdi Nesztorioszt s monofizitizmussal vdolja Krilloszt. A Pentalogiumhoz hasonlan idzetekben maradt fenn. Eranistes cm mvt a monofizitk ellen rta. A cm is rjuk utal, hiszen koldusknt kregettk ssze rgi eretneksgek morzsit. Az Expositio rectae fidei Jusztinosz neve alatt maradt fenn. Korai mnek ltszik, a szerzsget sokan vitattk. A benne lev nzetek nem nesztorinusok, de rvelsi mdja s terminolgija mg sok bizonytalansgrl rulkodik.151
rtkesek trtnelmi mvei is. A Historia religiosa seu ascetica vivendi ratio lerja Krisztus atltinak lett, akiknek istenszeretete ad ert a gonosz s a vilg csbtsai elleni kzdelemhez. A Historia ecclesiastica folytatja Euszebiosz vllalkozst, egszen 428-ig. A m f clja, hogy bemutassa az egyhz gyzelmt az arinizmus felett. Sok rtkes dokumentumot rztt meg. A Haereticarum fabularum compendium Simon Mgustl Euthkhszig ismerteti az eretnekek tantsait.152
Levelei kzl rdekesek az nnepek alkalmval rottak. A helyi szoksok szerint ilyenkor szerencsekvnatokkal halmoztk el egymst a klrus tagjai s a laikusok. Szmunkra klnsnek tnik, hogy ezeket ltalban az nnepek utn rtk.153
Ex Tracttu Theodorti Cyrnsis epscopi De incarnatine Dmini: IV/64-65, 67-68
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre