//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- dr. Perendy Lszl: Patrologia
- dr. Perendy Lszl: Patrologia :

A kappadkiai atyk

A kappadkiai atyk


 

A kappadkiai atyk

 

Gazdag arisztokrata csaldban szletett Nagy Szent Baszileiosz 330 krl, a kappadkiai Caesarea-ban. Rokonai kztt sok szentet tallunk. Felsfok retorikai tanulmnyait Konstantinpoly-ban s Athn-ban vgezte. Itt bartkozott ssze Naszianszoszi Szent Gergellyel. 356 krl hazatrt s rvid ideig retorikt tantott. De hamarosan lemondott llsrl s elhatrozta, hogy teljesen Istennek szenteli lett. Elszr megkeresztelkedett, majd beutazta Egyiptomot, Palesztint, Szrit s Mezopotmit, hogy megismerkedjen a leghresebb aszktk letvel. Hazatrve elosztotta vagyont a szegnyek kztt, s az Iris partjn, Neocaesarea kzelben szerzeteskzssget alaptott. Hamarosan megltogatta Nazianszoszi Szent Gergely s sszelltottak egy antolgit rigensz mveibl, a Philokali-t. Ekkor szletett meg Regul-ja is, hosszabb s rvidebb vltozatban. Tbb szerzetes kzssget is alaptott, de CaesareaValens csszr fenyegetzsei sem tartottk vissza attl, hogy az eretneksg visszaszortsra j egyhzmegyket alaptson. Baszileiosz a keleti egyhz egysgnek helyrelltsra trekedett. Athanasziosz segtsgvel j kapcsolatokat igyekezett kipteni Rmval, az antiochiai egyhzszakads miatt azonban kevs sikerrel. 378-ban Valens csszr halla megteremtette a lehetsget az egyhz bels bkjnek helyrelltsra. Baszileiosz mr nem rhette meg az ortodoxia gyzelmt jelent 381-es konstantinpolyi zsinatot, mert 379. janur 1-jn meghalt, de teremtette meg az alapokat ehhez a gyzelemhez.90


Dogmatikai mve az Adversus Eunomium. Hrom knyvbl ll. Az els tagadja, hogy Isten egyetlen fogalommal, az
metropolitja, Euszebiosz 364-ben maga mell hvta, hogy segtsen Cappadocia egyhznak irnytsban. Ekkor szentelte papp. 370-ben lett a pspk. Egyhzszervezi tehetsgt krhzak, szegnyhzak s zarndokszllsok ltestsvel is bizonytotta. Az arinus ajgennhsiva-val lerhat lenne. Eunomiosz ezzel a fogalommal akarta cfolni Krisztus istensgt. A msodik megvdi a niceai zsinatnak a oJmoouvsio"-rl szl tantst. A harmadik a Szentllekrl szl, akirl ksbb kln mvet rt 375 krnykn Peri; tou' aJgivou pneuvmato" cmmel. Rmutat, hogy az egyhz liturgija a Szentlelket mindig egytt imdta az Atyval s a Fival. A Szentllek nem rszeseds ltal, hanem termszetnl fogva birtokolja a szentsg Lelkt, ezrt Isten. Nem jts az a doxolgia, amelyet hasznl, st jobban kifejezi az isteni szemlyek egyenrangsgt. Ebben meta; tou' uiJou' su;n tw' pneuvmati tw' aJgivw/ szerepel dia; tou' uiJou' ejn tw' aJgivw/ pneuvmati helyett. Az els formula mindenkppen megfelelbb, mert egyszerre fejezi ki az isteni szemlyek klnbsgt s a kztk lev rk kommnit, teht egyarnt megcfolja a szabellinizmust s az arinizmust. Szent Ambrus nhny vvel ksbb ezt a mvet hasznlta fel De Spiritu Sancto cm mvnek megrshoz. Naszianszoszi Szent Gergely egybknt szemre vetette Baszileiosznak, hogy nem elg hatrozottan mondja ki a Szentllek istensgt. A nagy egyhzszervez azonban azt vlaszolta, hogy az egyhzban az adott pillanatban nagyobb szksg van a krgmra, mint az egyni vlemnyekre, s azrt nem fogalmaz lesen, hogy rvezetssel brja r a pneumatomakhusokat nzeteik megvltoztatsra.91
Aszktikai rsai kzl legfontosabb a Moralia (
Ta; hjqikav), amely szentrsi idzetekkel altmasztott 80 aszktikai szablyt tartalmaz. A Regulae brevius tractatae s a Regulae fusius tractatae a szerzetesek ltal felvetett krdsekre adott vlaszokat tartalmazza. Lehetsges, hogy nmelyik szably mr korbban is ltezett, s Baszileiosz csak rsba foglalta ket.92
Pedaggiai m az Ad adolescentes, amely a kor egyik nagy problmjval foglalkozott, a pogny irodalom hasznval s krval. Noha ez kevsb rtkes, mint a Szentrs, mgsem elvetend, hanem ki kell vlogatni belle az rtkes rszeket. A fiataloknak a mhekhez hasonlan a nektrt kell keresni a virgban s otthagyni a mrget. A pogny kltk mvei is sokszor j pldkat nyjtanak az ernyek gyakorlshoz.93


Homilii kzl legnevezetesebb az In Hexaemeron cm sorozat, amelyet nagybjtben mondott el. Retorikai szpsgben semmi nem mlja fll a ksei grg irodalomban. A pogny s a manicheus felfogssal szembeszeglve, a teremts mgtt a Teremtt keresi. A termszet szpsgt s a kozmosz csodit a kor termszettudomnynak alapos ismerjeknt mutatja be. rdekes, hogy a Fld kzponti helyzetrl vallott korabeli felfogst csak elmletnek tartja. rt mg homilikat a zsoltrokhoz is erklcsi clzattal.94
Levelei kztt tallunk morlis, aszktikus, dogmatikai, liturgiai, trtnelmi ihletseket s szemlyes hangvteleket. Nmelyik olyan hossz, hogy rtekezsnek is beillik.95
Liturgijt jelenleg is az v szmos nagy nnepn hasznlja a keleti egyhz. Sokan vitattk a szerzsget. Bizonyosnak tnik, hogy nmelyik rszt inkbb csak tdolgozta. Az is igaz, hogy sok vltoztatson esett t a trtnelem sorn, hiszen l szveg volt.96
Szenthromsgtani tantsnak nagy rdeme, hogy vgre klnbsget tett
oujsiva s uJpostavsi" kztt. A niceai zsinat s Athanasziosz mg szinonimaknt kezelte ezeket a szavakat, s ez zavart okozott. azonban az oujsiva-val mindig azt jellte, ami a Szenthromsgban egy, vagyis a lnyeget. Az isteni lnyeg klnleges sajtossgait az atyasgban, a fisgban s a megszentelsben ltta, s ezeknek felelnek meg az isteni szemlyek. Ez a megklnbztets lett az jnikaiai teolgia alapja. Igaz, hogy amikor a Szentllekrl beszl, sohasem alkalmazza a oJmoouvsio" tw/' patriv kifejezst, de hiba lenne t Harnack nyomn szemiarinus nzetekkel vdolni. A "gyngk" kzt "gynge" akart lenni, hogy terminolgiai vitkkal ne riassza el a szemiarinusokat, hanem visszatereljeket az egyhzba.97

E Libro sancti Baslii Magni epscopi De Spritu Sancto: I/406-407; II/335-336, 598-599, 767-768
Ex Homilis sancti Basili Magni epscopi: II/174-176, III/449-450
E Rgulis fsius tracttis sancti Basili Magni epscopi: III/39-41, 90-91


Bartjhoz hasonlan Naszianszoszi Szent Gergely is gazdag keresztny csaldbl szrmazott. 330 krl szletett Arianzum-ban, NaszianszoszCaesare-ban tanult. Ksbb Alexandri-ba, majd Athn-ba kerlt. Valsznleg hazatrse utn keresztelkedett meg. is megkedvelte a szerzetesi letet, reged apja azonban utdjul szemelte ki a pspki szkre. Apja 362-ben szentelte papp, de Gergely rgtn elmeneklt a feladat ell Pontuszba. Azonban hamarosan hazatrt s segtett az egyhzmegye irnytsban. Lelki nyugalmt azonban a ValensTana lett. Baszileiosz azonban ebbe nem nyugodott bele s a vitatott terleten j szuffragneus pspksgeket lltott fel. Flszentelte s Szaszim-ba kldte bartjt is. azonban rgtn visszatrt Naszianszosz-ba, amikor megltta a pspki szkhelynek sznt porfszket. Apja halla utn egy vvel ismt elvonult a vilgtl. 379-ben azonban a konstantinpolyi kis orthodox kzssg megkrte az egyhz jjszervezsre. Miutn minden templomot az arinusok sajttottak ki, egyik rokonnak hzt templomm szentelte, Anasztaszisz titulussal. Gynyr sznoklatai sok embert vonzottak, Theodosius csszr bevonulsakor pedig a katolikusok visszakaptk az sszes templomot. A csszr ltal sszehvott msodik egyetemes zsinat 381 mjusban nevezte ki a fvros pspknek. Ez azonban nem tetszett az egyiptomi s a macedniai pspkknek. A niceai zsinat hatrozatra hivatkoztak, amely megtiltotta a pspki szkek vltogatst, de leginkbb azt fjlaltk, hogy a beiktats az megrkezsk eltt trtnt. Gergely lemondott s hazakltztt. 384-ben alkalmas embert tallt a pspki szkre, pedig visszavonult az arianzumi csaldi birtokra s ott lt hallig, 389-ig vagy 390-ig.98


Naszianszoszi Szent Gergely nem rt sok mvet. Soha nem rt bibliakommentrt vagy dogmatikai trakttust. Viszont az egyetlen klt a IV. szzadi nagy teolgusok kztt. Przban s versben a formnak s a stlusnak nagy mestere, ezrt a kzpkori biznci kommenttorok s a humanistk is nagyon kedveltk. Legszebb mvei kz tartozik az a 45 beszd, amelyek legnagyobb rszt 379 s 381 kztt mondta el. Nyelvezete sajtos keverke a klasszikus attikai dialektusnak s a bibliai koinnak. Keresztny neologizmusai mgtt gyakran hebraizmusokat sejthetnk, a LXX-es fordts nyomait. Stlusnak jellegzetes elemei az anafora, az alliterci, az antitzis s a sznoki krds.99


Sznoklatai kzl legfontosabb az t teolgiai beszd, amelyeket 380-ban mondott el Konstantinpoly-ban. Ezekkel rdemelte ki a Teolgus jelzt. Az elsben megvdi az egyhz tantst az eunominusokkal s a makedoninusokkal szemben. A msodikban Isten ltezsvel, termszetvel s attributumaival foglalkozik. A harmadik bemutatja az isteni szemlyek termszetnek egysgt, a negyedik pedig az arinusokkal szemben vdi meg a Fi istensgt. Az tdiket a Szentllek istensgnek vdelmben rta.100


Kltemnyeit lete vge fel, arianzumi magnyban rta. Ezekkel akarta igazolni, hogy a keresztny kultra semmiben sem marad el a pogny mgtt. Clja volt tovbb, hogy Apollinarisz tanait cfolja, hiszen az kveti is versekkel npszerstettk tteleiket. Leghosszabb verse a De vita sua, amely rtkes trtneti forrs szmunkra. A legszebb grgl rt nletrajz. Tle maradt fenn az egyetlen drma a biznci korbl, Christus patiens cmmel.101
volt az els grg szerz, aki kiadta sajt leveleinek gyjtemnyt. Klnsen fontos a 101. s a 102. levl, amelyeket az apollinaristk ellen rt. Az efezusi zsinat rszben, a khalkedni egszben tvette a 101. levelet.102
Szenthromsgtani krdsek csaknem minden mvben elfordulnak. Baszileiosznl jobban hangslyozza Isten monarchijt s pontosabban definilja az isteni relcikat. r megy vissza a firenzei zsinat megfogalmazsa is: in Deo omnia sunt unum, ubi non obviat relationis oppositio. Az Atya jellemzje az
kzelben. Elszr a kappadkiai, majd a palesztinai csszr ltal hozott intzkedsek s bartjnak egyhzpolitikai elkpzelsei megzavartk. A csszr ugyanis kt rszre osztotta Kappadkit s a tanai pspk megragadta az alkalmat, hogy metropolitv lptesse el nmagt, hiszen az j provincia, Cappadocia Secunda fvrosa ajgennhsiva, a Fi a gevnnhsi", a Szentllek pedig az ejkpovreusi", vagy ms szval e[kpemyi". mr nem habozott, hogy a Szentlelket formlisan is Istennek nevezze. Mr 372-ben ezt mondja ki: to; pneu'ma a{gion kai; qeov". Br megrtette Baszileiosz oijkonomiva-jt, magnak fenntartotta a megfogalmazs szabadsgt.103


Krisztolgija mg fejlettebb. Cledoniushoz rt levele j eligaztst jelentett az egyhz szmra a kvetkez szzadban, mert megvdte Krisztus teljes embersgt. Apollinarisz gy vlte, hogy Krisztusnak csak teste s animlis lelke volt, s csak a benne lak istensg tlttte be az emberi llek szerept. Naszianszoszi Szent Gergely azonban vilgosan ltta, hogy Krisztus embersge csak gy lehet teljes, ha nemcsak emberi teste, de teljes emberi lelke is volt. A tvedsek elkerlse vgett elveti a Logos-Sarx-krisztolgit s helyette a Logos-Anthropos-krisztolgit fogadja el. Igenis volt
nou'" Krisztusban, hiszen ez jelentheti az sszekt kapcsot az emberi termszet szmra Isten fel. Gergely volt az els grg teolgus, aki a szenthromsgtani terminolgit a krisztolgiban alkalmazta.104

Ex Orationibus sancti Gregrii Nazianzni epscopi: I/134-136, 512-513, 987-989; II/73-75, 209-210, 308-309; IV/369-371


Nsszai Szent Gergely 335 krl szletett. Elssorban btyja, Baszileiosz tantotta. Elszr a sznoki plyt vlasztotta s megnslt, majd bartjai rbeszlsre elvonult Pontuszba, a Baszileiosz alaptotta kolostorba. 371-ben btyja kvnsgra Nssza pspke lett, de 376-ban arinus pspkk eltvoltottk s csak Valens csszr halla utn trhetett vissza, hveinek nagy rmre. A 379-ben tartott antiochiai zsinaton Szebaszte metropolitjv vlasztottk. Jelents szerepet jtszott a konstantinpolyi zsinaton. Ksbb is tbbszr visszatrt a fvrosba. 394-ben hallunk utoljra felle, valsznleg mg ebben az vben meghalt.105


Stlusa nehzkesebb, mint Naszianszoszi Szent Gergely. R is jellemzek az atticizmusok s a LXX-es fordts hatsa.106
rsainak pontos kronolgijt mg nem sikerlt megllaptani. Valszn azonban, hogy legnagyobb rszk elssorban 379 utn rdott.
Adversus Eunomium cmen ngy dogmatikai mve is fennmaradt. Az els, amely 380 krl szletett, megvdi Baszileioszt Eunomiosz ksei vlaszval szemben. A vita ksbb is folytatdott, a btyja vdelmben rt hrom knyv trakttusainak sorrendje azonban alaposan sszekeveredett mr a hatodik szzadban.107
Az Adversus Apollinaristas ad Theophilum episcopum Alexandrinum cfolja az eretnekek vdjt, hogy a katolikusok kt Fiban hisznek.108
Az apollinaristk elleni legfontosabb m az Antirrheticus adversus Apollinarem. A Krisztusban lev kt termszet egysgvel foglalkozik s cfolja azt az eretnek elkpzelst, hogy a Logosz foglalja el Krisztusban az emberi rtelmes llek helyt.109


A Sermo de Spiritu Sancto adversus Pneumatomachos Macedonianos Makedoniosz ellen rdott, aki arinus jelleg tanait a Szentllekre alkalmazta.110
Nvrvel, Makrinval folytatott beszlgetst rgzt a Dialogus de anima et resurrectione qui inscribitur Macrinia.111
Legfontosabb dogmatikai mve az Oratio catechetica magna, az els ksrlet rigensz utn teolgiai szintzis megalkotsra. A keresztny tants komplex teljessgt inkbb metafizikai alapokra igyekszik helyezni, mint egyedl a Szentrsra. Azsbn ltal tnkretett eredeti rendet a megtestesls s a megvlts lltja helyre. A megvlts kegyelmnek kzvettje a keresztsg s az eukharisztia. Ez a dogmatikai kziknyv nagyon elterjedt a keleti egyhzban.112
Exegetikai mvei tbbnyire szintn rigensz hatst mutatjk. A De opificio hominis btyja mvnek folytatsa a teremtsrl.113


A De vita Moysis misztikus tanulmny, amely Mzes letnek keretben mutatja be az ernyes let fejldst. Kt rsznek exegtikai mdszere eltr. Az elsben a bet szerinti rtelem van a kzppontban, a msodikban az allegria. Mzes az emberi llek misztikus vndorlsnak s Istenhez emelkedsnek szimbluma lesz.114


Az nekek nekhez rt hossz homiliiban megvdi az egyhz ignyt a Szentrs lelki rtelmezsre. Nem az egyhzat, hanem az ember lelkt fedezi fel a jegyes alakjban.115


A De virginitate cm aszktikai m Nsszai Gergely legels knyve. rdekes, hogy Krisztust
ajrcipavrqeno"-nak hvja. A keresztny aszkta lete ri el a vita contemplativnak azt a beteljeslst, amelyre a rgi grg filozfusok vgyakoztak.116
A De instituto Christiano sszefoglalja aszktikai tantst. Nagy hatsa volt a keleti egyhz szerzetessgre s oktatsi rendjre. A szerz a kegyelemrl szl keresztny tants s a klasszikus
ajrethv-eszmny szintzist alkotja meg.117
A Vita Macrinae rviddel nvrnek halla utn rdott, aki az letrajzban a lelki anyasg eszmnyv magasodik.118
Nhny beszde temetsek alkalmval hangzott el: Meltiosz antiochiai pspknek, Pulcherinak, Theodosius lnynak s Flaccillnak, a csszr felesgnek srjnl. A beszdek a keresztny consolatio mintakpei.119


Nem szoros rtelemben halotti beszd btyjrl rt encomium-a, amelyben Keresztel Szent Jnoshoz s Szent Plhoz hasonltja az elhunytat.120


Ksbb is nagyra becsltk az Oratio de deitate Filii et Spiritus Sancti cm dogmatikai beszdt, amelyben a kortrs eretnekeket a Szent Pl ltal emlegetett sztoikusokhoz s epikureusokhoz hasonltja. Hresek mg hsvti homilii s ms egyhzi nnepeken elhangzott beszdei.121


Levelei kzl az egyik a divatba jtt szentfldi zarndoklatoktl v. Kappadkia oltrain ppgy kzel kerlhet hozznk Krisztus, mint a Szentfldn. 25. levele nagyon rtkes informcikat nyjt a korabeli egyhzi ptszetrl.122
Teolgiai szintzise teljesebb, mint a msik kt nagy kappadox. A filozfit az nekek neknek jegyeshez hasonltja, aki Krisztus utn vgyakozik. A blcsessget ki kell szabadtani a pogny filozfia rabsgbl. rigenszt kvetve azt vallja, hogy a filozfia nem lehet abszolt s fggetlen, hanem a Szentrsnak kell vezetnie az rtelmet. Nem igaz az a vd, hogy a platni fogalmaknak csak keresztny neveket adott s elnevezte keresztny teolginak. Klnben is a IV. szzadban Platn tantsnak nagy rsze mr valamennyi filozfiai iskola kzs kincse volt. Pltinosz hatsa mellett sztoikus elemeket is tallunk filozfijban. Mdszertanilag Baszileiosznl s Naszianszoszi Gergelynl nagyobb figyelmet fordtott a ratio theologica-ra. Az rtelemnek feladata a nagy misztriumok feltrkpezse, de ebben a hagyomny irnytsra is tmaszkodnia kell.123


Szenthromsgtana kiemeli, hogy az isteni szemlyek tevkenysge ad extra kzs. A szenthromsgi szemlyeket hrom fklyhoz hasonltja, amelyek kzl az els a msodik kzvettsvel adja t a tzet a harmadiknak. Azon tl, hogy teljesen egyrtelmen tantja a Szentllek istensgt s a msik kt szemllyel val egylnyegsgt, a msik kt kappadoxnl alaposabban elemzi a Fival val relcijt.124


Krisztolgija lesen megklnbzteti a kt termszetet, de teljesen elfogadja a communicatio idiomatum-ot is. A kt termszet Krisztus felmagasztalsa utn sem mosdik egybe.125


Mariolgija megvdi az Istenszlt Apollinarisz kvetivel szemben s jtsnak tartva elveti az anthropotokos kifejezst. Vallja a virginitas in partu-t.126


Eszkatolgijban fleg rigensz tantvnynak bizonyul, de elveti a llek preegzisztencijnak s a llekvndorlsnak a tant. sem tudja azonban elfogadni az Istentl val rk elvetettsg gondolatt. Az
ajpokatavstasi"-ban a j teljesen gyzedelmeskedni fog a rossz fltt. Ez nemcsak tmeneti llapotot jelent, hanem az egsz dvssgtrtnet flsges beteljeslst.127


Misztikjt csak a kzelmltban kezdtk el alaposabban tanulmnyozni. Beleilleszkedik abba a vonulatba, amelynek nevezetesebb tagjai: Philn, Pltinosz, Dionsziosz Pszeudo-Areopagitsz, Maximus Confessor s Szent Bonaventura. Isten eikon-ja kialakul az emberben. Mivel a hasonlt csak a hasonl ismerheti meg, gy lehetv vlik Isten misztikus ltsa, amelynek sorn Isten lakhelyet vesz a llekben. Az ember gy zeltt kaphat a visio beatific-bl. Ezt a kegyelmet termszetesen csak azok nyerhetik el, akik szntelenl harcot folytatnak bneik ellen, s a megtisztulsra trekednek.128

Ex Oratinibus sancti Gregrii Nyssni epscopi: II/645-646
Ex Homilis sancti Gregrii Nyssni epscopi: III/321-322, 325-326, 329-331
Ex Homilis sancti Gregrii Nyssni epscopi in Cntica canticrum: II/754-755
Ex Homilis sancti Gregrii Nyssni epscopi in Ecclesisten: III/182-184, 186-187
Ex Tracttu sancti Gregrii Nyssni epscopi De perfcta christini forma: III/310-311, 314-315, IV/72-74
E Libro sancti Gregrii Nyssni epscopi De Institto christino: IV/248-249
Ex Commentrio sancti Gregrii Nyssni epscopi in Cntica canticrum: IV/417-418

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!