A kappadkiai atyk
Gazdag arisztokrata csaldban szletett Nagy Szent Baszileiosz 330 krl, a kappadkiai Caesarea-ban. Rokonai kztt sok szentet tallunk. Felsfok retorikai tanulmnyait Konstantinpoly-ban s Athn-ban vgezte. Itt bartkozott ssze Naszianszoszi Szent Gergellyel. 356 krl hazatrt s rvid ideig retorikt tantott. De hamarosan lemondott llsrl s elhatrozta, hogy teljesen Istennek szenteli lett. Elszr megkeresztelkedett, majd beutazta Egyiptomot, Palesztint, Szrit s Mezopotmit, hogy megismerkedjen a leghresebb aszktk letvel. Hazatrve elosztotta vagyont a szegnyek kztt, s az Iris partjn, Neocaesarea kzelben szerzeteskzssget alaptott. Hamarosan megltogatta Nazianszoszi Szent Gergely s sszelltottak egy antolgit rigensz mveibl, a Philokali-t. Ekkor szletett meg Regul-ja is, hosszabb s rvidebb vltozatban. Tbb szerzetes kzssget is alaptott, de CaesareaValens csszr fenyegetzsei sem tartottk vissza attl, hogy az eretneksg visszaszortsra j egyhzmegyket alaptson. Baszileiosz a keleti egyhz egysgnek helyrelltsra trekedett. Athanasziosz segtsgvel j kapcsolatokat igyekezett kipteni Rmval, az antiochiai egyhzszakads miatt azonban kevs sikerrel. 378-ban Valens csszr halla megteremtette a lehetsget az egyhz bels bkjnek helyrelltsra. Baszileiosz mr nem rhette meg az ortodoxia gyzelmt jelent 381-es konstantinpolyi zsinatot, mert 379. janur 1-jn meghalt, de teremtette meg az alapokat ehhez a gyzelemhez.90
Dogmatikai mve az Adversus Eunomium. Hrom knyvbl ll. Az els tagadja, hogy Isten egyetlen fogalommal, az metropolitja, Euszebiosz 364-ben maga mell hvta, hogy segtsen Cappadocia egyhznak irnytsban. Ekkor szentelte papp. 370-ben lett a pspk. Egyhzszervezi tehetsgt krhzak, szegnyhzak s zarndokszllsok ltestsvel is bizonytotta. Az arinus ajgennhsiva-val lerhat lenne. Eunomiosz ezzel a fogalommal akarta cfolni Krisztus istensgt. A msodik megvdi a niceai zsinatnak a oJmoouvsio"-rl szl tantst. A harmadik a Szentllekrl szl, akirl ksbb kln mvet rt 375 krnykn Peri; tou' aJgivou pneuvmato" cmmel. Rmutat, hogy az egyhz liturgija a Szentlelket mindig egytt imdta az Atyval s a Fival. A Szentllek nem rszeseds ltal, hanem termszetnl fogva birtokolja a szentsg Lelkt, ezrt Isten. Nem jts az a doxolgia, amelyet hasznl, st jobban kifejezi az isteni szemlyek egyenrangsgt. Ebben meta; tou' uiJou' su;n tw' pneuvmati tw' aJgivw/ szerepel dia; tou' uiJou' ejn tw' aJgivw/ pneuvmati helyett. Az els formula mindenkppen megfelelbb, mert egyszerre fejezi ki az isteni szemlyek klnbsgt s a kztk lev rk kommnit, teht egyarnt megcfolja a szabellinizmust s az arinizmust. Szent Ambrus nhny vvel ksbb ezt a mvet hasznlta fel De Spiritu Sancto cm mvnek megrshoz. Naszianszoszi Szent Gergely egybknt szemre vetette Baszileiosznak, hogy nem elg hatrozottan mondja ki a Szentllek istensgt. A nagy egyhzszervez azonban azt vlaszolta, hogy az egyhzban az adott pillanatban nagyobb szksg van a krgmra, mint az egyni vlemnyekre, s azrt nem fogalmaz lesen, hogy rvezetssel brja r a pneumatomakhusokat nzeteik megvltoztatsra.91
Aszktikai rsai kzl legfontosabb a Moralia ( Ta; hjqikav), amely szentrsi idzetekkel altmasztott 80 aszktikai szablyt tartalmaz. A Regulae brevius tractatae s a Regulae fusius tractatae a szerzetesek ltal felvetett krdsekre adott vlaszokat tartalmazza. Lehetsges, hogy nmelyik szably mr korbban is ltezett, s Baszileiosz csak rsba foglalta ket.92
Pedaggiai m az Ad adolescentes, amely a kor egyik nagy problmjval foglalkozott, a pogny irodalom hasznval s krval. Noha ez kevsb rtkes, mint a Szentrs, mgsem elvetend, hanem ki kell vlogatni belle az rtkes rszeket. A fiataloknak a mhekhez hasonlan a nektrt kell keresni a virgban s otthagyni a mrget. A pogny kltk mvei is sokszor j pldkat nyjtanak az ernyek gyakorlshoz.93
Homilii kzl legnevezetesebb az In Hexaemeron cm sorozat, amelyet nagybjtben mondott el. Retorikai szpsgben semmi nem mlja fll a ksei grg irodalomban. A pogny s a manicheus felfogssal szembeszeglve, a teremts mgtt a Teremtt keresi. A termszet szpsgt s a kozmosz csodit a kor termszettudomnynak alapos ismerjeknt mutatja be. rdekes, hogy a Fld kzponti helyzetrl vallott korabeli felfogst csak elmletnek tartja. rt mg homilikat a zsoltrokhoz is erklcsi clzattal.94
Levelei kztt tallunk morlis, aszktikus, dogmatikai, liturgiai, trtnelmi ihletseket s szemlyes hangvteleket. Nmelyik olyan hossz, hogy rtekezsnek is beillik.95
Liturgijt jelenleg is az v szmos nagy nnepn hasznlja a keleti egyhz. Sokan vitattk a szerzsget. Bizonyosnak tnik, hogy nmelyik rszt inkbb csak tdolgozta. Az is igaz, hogy sok vltoztatson esett t a trtnelem sorn, hiszen l szveg volt.96
Szenthromsgtani tantsnak nagy rdeme, hogy vgre klnbsget tett oujsiva s uJpostavsi" kztt. A niceai zsinat s Athanasziosz mg szinonimaknt kezelte ezeket a szavakat, s ez zavart okozott. azonban az oujsiva-val mindig azt jellte, ami a Szenthromsgban egy, vagyis a lnyeget. Az isteni lnyeg klnleges sajtossgait az atyasgban, a fisgban s a megszentelsben ltta, s ezeknek felelnek meg az isteni szemlyek. Ez a megklnbztets lett az jnikaiai teolgia alapja. Igaz, hogy amikor a Szentllekrl beszl, sohasem alkalmazza a oJmoouvsio" tw/' patriv kifejezst, de hiba lenne t Harnack nyomn szemiarinus nzetekkel vdolni. A "gyngk" kzt "gynge" akart lenni, hogy terminolgiai vitkkal ne riassza el a szemiarinusokat, hanem visszatereljeket az egyhzba.97
E Libro sancti Baslii Magni epscopi De Spritu Sancto: I/406-407; II/335-336, 598-599, 767-768
Ex Homilis sancti Basili Magni epscopi: II/174-176, III/449-450
E Rgulis fsius tracttis sancti Basili Magni epscopi: III/39-41, 90-91
Bartjhoz hasonlan Naszianszoszi Szent Gergely is gazdag keresztny csaldbl szrmazott. 330 krl szletett Arianzum-ban, NaszianszoszCaesare-ban tanult. Ksbb Alexandri-ba, majd Athn-ba kerlt. Valsznleg hazatrse utn keresztelkedett meg. is megkedvelte a szerzetesi letet, reged apja azonban utdjul szemelte ki a pspki szkre. Apja 362-ben szentelte papp, de Gergely rgtn elmeneklt a feladat ell Pontuszba. Azonban hamarosan hazatrt s segtett az egyhzmegye irnytsban. Lelki nyugalmt azonban a ValensTana lett. Baszileiosz azonban ebbe nem nyugodott bele s a vitatott terleten j szuffragneus pspksgeket lltott fel. Flszentelte s Szaszim-ba kldte bartjt is. azonban rgtn visszatrt Naszianszosz-ba, amikor megltta a pspki szkhelynek sznt porfszket. Apja halla utn egy vvel ismt elvonult a vilgtl. 379-ben azonban a konstantinpolyi kis orthodox kzssg megkrte az egyhz jjszervezsre. Miutn minden templomot az arinusok sajttottak ki, egyik rokonnak hzt templomm szentelte, Anasztaszisz titulussal. Gynyr sznoklatai sok embert vonzottak, Theodosius csszr bevonulsakor pedig a katolikusok visszakaptk az sszes templomot. A csszr ltal sszehvott msodik egyetemes zsinat 381 mjusban nevezte ki a fvros pspknek. Ez azonban nem tetszett az egyiptomi s a macedniai pspkknek. A niceai zsinat hatrozatra hivatkoztak, amely megtiltotta a pspki szkek vltogatst, de leginkbb azt fjlaltk, hogy a beiktats az megrkezsk eltt trtnt. Gergely lemondott s hazakltztt. 384-ben alkalmas embert tallt a pspki szkre, pedig visszavonult az arianzumi csaldi birtokra s ott lt hallig, 389-ig vagy 390-ig.98
Naszianszoszi Szent Gergely nem rt sok mvet. Soha nem rt bibliakommentrt vagy dogmatikai trakttust. Viszont az egyetlen klt a IV. szzadi nagy teolgusok kztt. Przban s versben a formnak s a stlusnak nagy mestere, ezrt a kzpkori biznci kommenttorok s a humanistk is nagyon kedveltk. Legszebb mvei kz tartozik az a 45 beszd, amelyek legnagyobb rszt 379 s 381 kztt mondta el. Nyelvezete sajtos keverke a klasszikus attikai dialektusnak s a bibliai koinnak. Keresztny neologizmusai mgtt gyakran hebraizmusokat sejthetnk, a LXX-es fordts nyomait. Stlusnak jellegzetes elemei az anafora, az alliterci, az antitzis s a sznoki krds.99
Sznoklatai kzl legfontosabb az t teolgiai beszd, amelyeket 380-ban mondott el Konstantinpoly-ban. Ezekkel rdemelte ki a Teolgus jelzt. Az elsben megvdi az egyhz tantst az eunominusokkal s a makedoninusokkal szemben. A msodikban Isten ltezsvel, termszetvel s attributumaival foglalkozik. A harmadik bemutatja az isteni szemlyek termszetnek egysgt, a negyedik pedig az arinusokkal szemben vdi meg a Fi istensgt. Az tdiket a Szentllek istensgnek vdelmben rta.100
Kltemnyeit lete vge fel, arianzumi magnyban rta. Ezekkel akarta igazolni, hogy a keresztny kultra semmiben sem marad el a pogny mgtt. Clja volt tovbb, hogy Apollinarisz tanait cfolja, hiszen az kveti is versekkel npszerstettk tteleiket. Leghosszabb verse a De vita sua, amely rtkes trtneti forrs szmunkra. A legszebb grgl rt nletrajz. Tle maradt fenn az egyetlen drma a biznci korbl, Christus patiens cmmel.101
volt az els grg szerz, aki kiadta sajt leveleinek gyjtemnyt. Klnsen fontos a 101. s a 102. levl, amelyeket az apollinaristk ellen rt. Az efezusi zsinat rszben, a khalkedni egszben tvette a 101. levelet.102
Szenthromsgtani krdsek csaknem minden mvben elfordulnak. Baszileiosznl jobban hangslyozza Isten monarchijt s pontosabban definilja az isteni relcikat. r megy vissza a firenzei zsinat megfogalmazsa is: in Deo omnia sunt unum, ubi non obviat relationis oppositio. Az Atya jellemzje az kzelben. Elszr a kappadkiai, majd a palesztinai csszr ltal hozott intzkedsek s bartjnak egyhzpolitikai elkpzelsei megzavartk. A csszr ugyanis kt rszre osztotta Kappadkit s a tanai pspk megragadta az alkalmat, hogy metropolitv lptesse el nmagt, hiszen az j provincia, Cappadocia Secunda fvrosa ajgennhsiva, a Fi a gevnnhsi", a Szentllek pedig az ejkpovreusi", vagy ms szval e[kpemyi". mr nem habozott, hogy a Szentlelket formlisan is Istennek nevezze. Mr 372-ben ezt mondja ki: to; pneu'ma a{gion kai; qeov". Br megrtette Baszileiosz oijkonomiva-jt, magnak fenntartotta a megfogalmazs szabadsgt.103
Krisztolgija mg fejlettebb. Cledoniushoz rt levele j eligaztst jelentett az egyhz szmra a kvetkez szzadban, mert megvdte Krisztus teljes embersgt. Apollinarisz gy vlte, hogy Krisztusnak csak teste s animlis lelke volt, s csak a benne lak istensg tlttte be az emberi llek szerept. Naszianszoszi Szent Gergely azonban vilgosan ltta, hogy Krisztus embersge csak gy lehet teljes, ha nemcsak emberi teste, de teljes emberi lelke is volt. A tvedsek elkerlse vgett elveti a Logos-Sarx-krisztolgit s helyette a Logos-Anthropos-krisztolgit fogadja el. Igenis volt nou'" Krisztusban, hiszen ez jelentheti az sszekt kapcsot az emberi termszet szmra Isten fel. Gergely volt az els grg teolgus, aki a szenthromsgtani terminolgit a krisztolgiban alkalmazta.104
Ex Orationibus sancti Gregrii Nazianzni epscopi: I/134-136, 512-513, 987-989; II/73-75, 209-210, 308-309; IV/369-371
Nsszai Szent Gergely 335 krl szletett. Elssorban btyja, Baszileiosz tantotta. Elszr a sznoki plyt vlasztotta s megnslt, majd bartjai rbeszlsre elvonult Pontuszba, a Baszileiosz alaptotta kolostorba. 371-ben btyja kvnsgra Nssza pspke lett, de 376-ban arinus pspkk eltvoltottk s csak Valens csszr halla utn trhetett vissza, hveinek nagy rmre. A 379-ben tartott antiochiai zsinaton Szebaszte metropolitjv vlasztottk. Jelents szerepet jtszott a konstantinpolyi zsinaton. Ksbb is tbbszr visszatrt a fvrosba. 394-ben hallunk utoljra felle, valsznleg mg ebben az vben meghalt.105
Stlusa nehzkesebb, mint Naszianszoszi Szent Gergely. R is jellemzek az atticizmusok s a LXX-es fordts hatsa.106
rsainak pontos kronolgijt mg nem sikerlt megllaptani. Valszn azonban, hogy legnagyobb rszk elssorban 379 utn rdott.
Adversus Eunomium cmen ngy dogmatikai mve is fennmaradt. Az els, amely 380 krl szletett, megvdi Baszileioszt Eunomiosz ksei vlaszval szemben. A vita ksbb is folytatdott, a btyja vdelmben rt hrom knyv trakttusainak sorrendje azonban alaposan sszekeveredett mr a hatodik szzadban.107
Az Adversus Apollinaristas ad Theophilum episcopum Alexandrinum cfolja az eretnekek vdjt, hogy a katolikusok kt Fiban hisznek.108
Az apollinaristk elleni legfontosabb m az Antirrheticus adversus Apollinarem. A Krisztusban lev kt termszet egysgvel foglalkozik s cfolja azt az eretnek elkpzelst, hogy a Logosz foglalja el Krisztusban az emberi rtelmes llek helyt.109
A Sermo de Spiritu Sancto adversus Pneumatomachos Macedonianos Makedoniosz ellen rdott, aki arinus jelleg tanait a Szentllekre alkalmazta.110
Nvrvel, Makrinval folytatott beszlgetst rgzt a Dialogus de anima et resurrectione qui inscribitur Macrinia.111
Legfontosabb dogmatikai mve az Oratio catechetica magna, az els ksrlet rigensz utn teolgiai szintzis megalkotsra. A keresztny tants komplex teljessgt inkbb metafizikai alapokra igyekszik helyezni, mint egyedl a Szentrsra. Azsbn ltal tnkretett eredeti rendet a megtestesls s a megvlts lltja helyre. A megvlts kegyelmnek kzvettje a keresztsg s az eukharisztia. Ez a dogmatikai kziknyv nagyon elterjedt a keleti egyhzban.112
Exegetikai mvei tbbnyire szintn rigensz hatst mutatjk. A De opificio hominis btyja mvnek folytatsa a teremtsrl.113
A De vita Moysis misztikus tanulmny, amely Mzes letnek keretben mutatja be az ernyes let fejldst. Kt rsznek exegtikai mdszere eltr. Az elsben a bet szerinti rtelem van a kzppontban, a msodikban az allegria. Mzes az emberi llek misztikus vndorlsnak s Istenhez emelkedsnek szimbluma lesz.114
Az nekek nekhez rt hossz homiliiban megvdi az egyhz ignyt a Szentrs lelki rtelmezsre. Nem az egyhzat, hanem az ember lelkt fedezi fel a jegyes alakjban.115
A De virginitate cm aszktikai m Nsszai Gergely legels knyve. rdekes, hogy Krisztust ajrcipavrqeno"-nak hvja. A keresztny aszkta lete ri el a vita contemplativnak azt a beteljeslst, amelyre a rgi grg filozfusok vgyakoztak.116
A De instituto Christiano sszefoglalja aszktikai tantst. Nagy hatsa volt a keleti egyhz szerzetessgre s oktatsi rendjre. A szerz a kegyelemrl szl keresztny tants s a klasszikus ajrethv-eszmny szintzist alkotja meg.117
A Vita Macrinae rviddel nvrnek halla utn rdott, aki az letrajzban a lelki anyasg eszmnyv magasodik.118
Nhny beszde temetsek alkalmval hangzott el: Meltiosz antiochiai pspknek, Pulcherinak, Theodosius lnynak s Flaccillnak, a csszr felesgnek srjnl. A beszdek a keresztny consolatio mintakpei.119
Nem szoros rtelemben halotti beszd btyjrl rt encomium-a, amelyben Keresztel Szent Jnoshoz s Szent Plhoz hasonltja az elhunytat.120
Ksbb is nagyra becsltk az Oratio de deitate Filii et Spiritus Sancti cm dogmatikai beszdt, amelyben a kortrs eretnekeket a Szent Pl ltal emlegetett sztoikusokhoz s epikureusokhoz hasonltja. Hresek mg hsvti homilii s ms egyhzi nnepeken elhangzott beszdei.121
Levelei kzl az egyik a divatba jtt szentfldi zarndoklatoktl v. Kappadkia oltrain ppgy kzel kerlhet hozznk Krisztus, mint a Szentfldn. 25. levele nagyon rtkes informcikat nyjt a korabeli egyhzi ptszetrl.122
Teolgiai szintzise teljesebb, mint a msik kt nagy kappadox. A filozfit az nekek neknek jegyeshez hasonltja, aki Krisztus utn vgyakozik. A blcsessget ki kell szabadtani a pogny filozfia rabsgbl. rigenszt kvetve azt vallja, hogy a filozfia nem lehet abszolt s fggetlen, hanem a Szentrsnak kell vezetnie az rtelmet. Nem igaz az a vd, hogy a platni fogalmaknak csak keresztny neveket adott s elnevezte keresztny teolginak. Klnben is a IV. szzadban Platn tantsnak nagy rsze mr valamennyi filozfiai iskola kzs kincse volt. Pltinosz hatsa mellett sztoikus elemeket is tallunk filozfijban. Mdszertanilag Baszileiosznl s Naszianszoszi Gergelynl nagyobb figyelmet fordtott a ratio theologica-ra. Az rtelemnek feladata a nagy misztriumok feltrkpezse, de ebben a hagyomny irnytsra is tmaszkodnia kell.123
Szenthromsgtana kiemeli, hogy az isteni szemlyek tevkenysge ad extra kzs. A szenthromsgi szemlyeket hrom fklyhoz hasonltja, amelyek kzl az els a msodik kzvettsvel adja t a tzet a harmadiknak. Azon tl, hogy teljesen egyrtelmen tantja a Szentllek istensgt s a msik kt szemllyel val egylnyegsgt, a msik kt kappadoxnl alaposabban elemzi a Fival val relcijt.124
Krisztolgija lesen megklnbzteti a kt termszetet, de teljesen elfogadja a communicatio idiomatum-ot is. A kt termszet Krisztus felmagasztalsa utn sem mosdik egybe.125
Mariolgija megvdi az Istenszlt Apollinarisz kvetivel szemben s jtsnak tartva elveti az anthropotokos kifejezst. Vallja a virginitas in partu-t.126
Eszkatolgijban fleg rigensz tantvnynak bizonyul, de elveti a llek preegzisztencijnak s a llekvndorlsnak a tant. sem tudja azonban elfogadni az Istentl val rk elvetettsg gondolatt. Az ajpokatavstasi"-ban a j teljesen gyzedelmeskedni fog a rossz fltt. Ez nemcsak tmeneti llapotot jelent, hanem az egsz dvssgtrtnet flsges beteljeslst.127
Misztikjt csak a kzelmltban kezdtk el alaposabban tanulmnyozni. Beleilleszkedik abba a vonulatba, amelynek nevezetesebb tagjai: Philn, Pltinosz, Dionsziosz Pszeudo-Areopagitsz, Maximus Confessor s Szent Bonaventura. Isten eikon-ja kialakul az emberben. Mivel a hasonlt csak a hasonl ismerheti meg, gy lehetv vlik Isten misztikus ltsa, amelynek sorn Isten lakhelyet vesz a llekben. Az ember gy zeltt kaphat a visio beatific-bl. Ezt a kegyelmet termszetesen csak azok nyerhetik el, akik szntelenl harcot folytatnak bneik ellen, s a megtisztulsra trekednek.128
Ex Oratinibus sancti Gregrii Nyssni epscopi: II/645-646
Ex Homilis sancti Gregrii Nyssni epscopi: III/321-322, 325-326, 329-331
Ex Homilis sancti Gregrii Nyssni epscopi in Cntica canticrum: II/754-755
Ex Homilis sancti Gregrii Nyssni epscopi in Ecclesisten: III/182-184, 186-187
Ex Tracttu sancti Gregrii Nyssni epscopi De perfcta christini forma: III/310-311, 314-315, IV/72-74
E Libro sancti Gregrii Nyssni epscopi De Institto christino: IV/248-249
Ex Commentrio sancti Gregrii Nyssni epscopi in Cntica canticrum: IV/417-418