riusz s Szent Athanasziosz
A lbiai szrmazs riusz (256-336) Lukianosz antiochiai iskoljban tanult arisztotelszi ihlets teolgit. Alexandriban szenteltk papp. 318 tjn kezdenek felfigyelni r, hogy beszdeiben sajt teolgiai nzeteit az egyhz tantsaknt tnteti fel. Mivel keveset rt, s ebbl is csak tredkek maradtak fenn, eredeti tantst nehz rekonstrulni.
Aximnak tekintette, hogy Istennek ajgevnnhto"-nak kell lennie. Mivel ez nem mondhat el Isten Firl, logikusnak tnt szmra az a kvetkeztets, hogy nem lehet Isten. a legels teremtmny, amelyet Isten ejx oujk o[ntwn-bl hozott ltre s nem az isteni szubsztancibl, teht lnyegileg klnbzik az Atytl. Volt olyan szakasza az idnek, amikor mg nem ltezett az Isten Fia: h\n o{te oujk h\n. Klnben is csak morlis rtelemben tekinthet Finak, hiszen az Atya rdemeinek elzetes ismeretben adoptlta ugyan, de ez nem jelent valdi rszeslst az istensgbl. Az a feladata, hogy kzvettsen Isten s a vilg kztt: az Atya eszkze a teremtsben, amelynek els eredmnye a Szentllek. A Szentllek mg kevsb tekinthet Istennek, mint a Logosz. Megtesteslsrl csak abban az rtelemben beszlhetnk vele kapcsolatban, hogy vgezte Jzus Krisztusban a llek funkciit.
riusz teolgiai racionalizmusa knny vlaszt knlt az Atya s a Fi relcijra. Az arisztotelszi egysgfogalom a platnival szemben az egysgben csak a megosztottsg tagadst ltta s nem valami pozitvumot. Ez Isten bels letnek elfogadst eleve lehetetlenn tette. riusz tantsra s kvetinek viselkedsre hatottak mg az jplatnikus elmletek is, amelyek szvesen taglaltk az Isten s a vilg kztti kzvett lnyek tevkenysgt. Az ldzsek megszntvel sokan krtk felvtelket az egyhzba. Az arinizmus nem kvnt tlk valdi megtrst, hiszen csak az jplatnikus rendszerbe kellett beillesztenik egy j istent, a keresztnyekt.
Az apologtk szubordincionizmust is sokan sejtik riusz tantsnak htterben. A terminolgiai hasonlsgok azonban nem sokig htrltattk az alexandriai pspkt, Alexandroszt abban, hogy eltlje, hiszen az j eretneksg a keresztnysg lnyegt tagadta. Hogyan vlthatta volna meg az emberisget egy olyan Isten, aki valjban nem is igazi Isten? Hiba tlte azonban el 318-ban egy alexandriai zsinat riuszt s kvetit, mert az egykori antiochiai dik hathats tmogatkra tallt volt iskolatrsai szemlyben, akik kzl ekkor mr tbben pspkk voltak, mint pldul Nikomdiai Euszebiosz.
Az egyhz fokozd megosztottsga megriasztotta Nagy Konstantint, aki a birodalom egysgt a keresztnyek segtsgvel hajtotta megrizni. A bke megteremtse rdekben 325-ben egyetemes zsinatot hvott ssze Nikaiba, amely megerstette Alexandrosz dntst. A csszr elszr Illriba szmzte riuszt, de 328-ban visszahvta. A truszi s jeruzslemi zsinatok 335-ben gy dntttek, hogy visszafogadjk riuszt az egyhzba, de a csszr ltal elrendelt nneplyes kiengeszteldsi ceremnia eltt egy nappal riusz hirtelen meghalt. Halla azonban nem jelentette az arinizmus hallt.72
Szerencsre a niceai hitvallsnak hathats vdelmezje tmadt Athanasziosz szemlyben, aki alexandriai szrmazs volt. Ebben a nagy kultrkzpontban tett szert klasszikus s teolgiai mveltsgre is. 319-ben szentelte dikonuss Alexandrosz s hamarosan titkra is lett, majd elksrte az els egyetemes zsinatra. Felszlalsaira mr ott felfigyeltek, pspke halla utn, 328-ban pedig utdjnak vlasztottk. A csszr parancsa ellenre nem volt hajland visszafogadni riuszt az alexandriai egyhzba, ezrt a truszi zsinat megfosztotta pspki szktl, a csszr pedig Nyugatra szmzte. A csszr hallnak vben, 337-ben trt vissza. Nikomdiai Euszebiosz nem trdtt bele ebbe, hanem 339-ben egy antiochiai zsinaton ismt lettette. I. Gyula ppa azonban szvesen fogadta Rmban. 341-ben egy rmai zsinat elismerte rdemeit, a 343-as Serdica-i zsinat pedig visszahelyezte katedrjra, de csak hrom vvel ksbb tudott hazatrni, miutn az arinusok ltal lltott pspk meghalt.
A bkessg azonban Constansnak, a Nyugat urnak s Athanasziosz protektornak hallval megsznt, mert Constantius mr az arinizmus elfogadsban ltta a birodalom egysgnek zlogt. A 353-as Arles-i s a 355-s milni zsinat eltlte Athanaszioszt, aki most az egyiptomi sivatagban lak szerzetesekhez meneklt. Itt hat ven keresztl rengeteget rt, majd Julianus trnralpse utn, 362-ben trt haza. Rgtn hozzltott a szemiarinusok s az orthodoxok sszebktshez. Ez azonban nem tetszett a pognysg restaurcijra trekv csszrnak, hiszen ppen azrt hvta vissza a szmztt pspkket, hogy felfordulst okozzon az egyhzban. jabb szmzets kvetkezett, de csak rvid idre, hiszen Julianus 363-ban meghalt a csatatren. Valens lett a Kelet ura, aki ismt megprblkozott az ids pspk szmzetsvel, de lzadstl tartva hamarosan visszahvta, ezrt Athanasziosz utols vei (366-373) mr nagyobb bkessgben teltek el.73
Athanasziosz kt apologtikai mve, az Oratio contra gentes s az Oratio de incarnatione Verbi valjban egy egysget kpez, amelyet Jeromos Adversum gentes duo libri-knt emlt. A msodik szzadi apolgik stlusban tmadja a blvnyimdst, vagyis a politeizmust. Az emberisg megromlsa utn nem volt ms megolds a teremts eredeti rendjnek helyrelltsra, mint a megtestesls.74
F dogmatikai mve az Orationes contra Arianos. Az els oratio riusz Thalia cm mvt ismerteti, majd megvdi a niceai zsinat tantst, hogy a Fi rk, ajgevnnhto", vltozatlan s isteni lnyege azonos az Atyval. A msodik s harmadik oratio kifejti azokat a szentrsi szvegeket, amelyek a Fi istensgre vonatkoznak.75
Sokan megkrdjeleztk, hogy valban Athanasziosz-e a szerzje a De incarnatione et contra Arianos-nak, mert a kvetkez kifejezs tallhat benne: eiJ" qeo;" ejn trisi;n uJpostavsesin. Athanasziosz ugyanis uJpostavsi"-on ltalban lnyeget rt s nem szemlyt. Biztos viszont, hogy a kzpkorban Nyugaton kzkedvelt s a reformtorok ltal is nagyra becslt Symbolum Athanasianum nem az mve.76
Sajtos csoportjt alkotjk Athanasziosz rsainak a trtnelmi-polemizlApologia contra Arianos-t 357 tjn rta. Msodik szmzetsbl hazatrve Nikomdiai Euszebiosz prtjnak tmadsai ellen sszegyjttte a korbbi zsinatok hatrozatait s a jelents szemlyektl kapott leveleket. A dokumentumok nlklzhetetlenek az arinizmus krl dl vitk megrtshez. Megtalljuk kzttk azt a levelet is, amelyet Gyula ppa intzett az antiochiaiaknak, hogy megvdje Athanaszioszt s megrja az euszebinusokat Rma s a niceai zsinat irnti tiszteletlensgk miatt.77
Egyik leghresebb rsa az Apologia pro fuga sua, amelyben a gyvasg vdja ellen vdekezik.78
Szerzetei krsre rta a Historia Arianorum ad monachos-t. Kemnyen tmadja benne Constantius csszrt, s az Antikrisztus elhrnknek nevezi.79
Exegtikai mvei kzl megemlthetjk a zsoltrokhoz rt kommentrokat, amelyekbl kiderl, hogy elszeretettel alkalmazta az allegrit s a tipolgit.80
Aszktikai rsai kzl a Vita Antonii a legjelentsebb. Az Isten szolglatra szentelt let mintjt vzolja fel a szent remete letrajzval. Hamarosan latinra is lefordtottk s nagy szerepe volt a monasztikus letforma nyugati elterjedsben. Ahogyan a mrtrok a szenvedsben kzdttek meg a stnnal, ugyangy harcoltak a szerzetesek a ksrtsek dmonjaival. Athanasziosz ezzel a mvvel mfaji mintt knlt a ksbbi grg s latin hagiogrfusok szmra. Az aszktikus mvek kz tartozik szmos rs a szzessgrl, amelyek az neve alatt terjedtek, grg, szr s kopt vltozatban. A szzek Krisztus jegyesei, akik egsz letre szl szerzdst rtak al vele.81
Levelei kzl legnevezetesebbek a nagybjt kezdett s a hsvt idpontjt bejelent rsok, amelyekben a trtnelemre s a hagyomnyra hivatkozva megcfolja az ellene felhozott rgalmakat. Az !Epistolai; eJortastikaiv, amelyeket mg szmzetsei sorn is elkldtt szuffragneus pspkeinek. Az els mg csak hatnapos bjtrl tesz emltst, de a msodik, 330-ban mr hathetesrl. A 39. levl eltli az eretnekek mesterkedseit, akik j knyveket prblnak becsempszni a knonba. Az jszvetsghez pontosan ugyanazt a 27 knyvet sorolja, mint mi, de az szvetsgi deuterokanonikus knyvek a Didakhval s Hermsz Psztorval kerlnek abba a csoportba, amely csak a neofitk plsre alkalmas lelkiolvasmnyknt.82
Az Epistulae IV ad Serapionem episcopum Thmuitanum-ban a Szentllekrl szl tantst ismerteti. Nmelyek otthagytk az arinusokat, de nem tudtk elfogadni a Szentllek istensgt, hanem a rla szl szentrsi utalsokat metaforikusan rtelmeztk. Velk kapcsolatban krt tancsot Szerapion pspk.83
Az Epistula de decretis Nicaenae synodi megvdi a Szentrsban nem tallhat ejk th'" oujsiva" s oJmoouvsio" kifejezs hasznlatt. Nagy rdeme mg a levlnek, hogy lerja a zsinat lefolyst s kzli az egyetlen mig fennmaradt levelet, amely a zsinat vben kelt. Caesareai Euszebiosz rta haza hveinek s arrl szl, hogy a zsinat az ltala benyjtott hitvallst fogadta el mdostott formban.84
Teolgijban nem sok spekulatv elemet tallunk. Nem dolgozott ki j rendszert s terminolgit. rdeme abban llt, hogy megvdte az egyhz tantst a hellenizldstl. rigensz hsges tantvnyaknt a grg gondolkodsi s kifejezsi formkat a kinyilatkoztats tartalmval tlti meg. A racionalista trekvsekkel szemben hangslyozta a hit elsdlegessgt az rtelemmel szemben. vszzadokra elre megszabta a teolgia fejldst.85
Szenthromsgtana elutastja azt az arinus tantst, hogy Istennek szksge volt a Logoszra a teremtshez. A Fi ejk th'" oujsiva" tou' patrov" ered s nem az akaratbl. Ennek kifejezsre a oJmoouvsio" kifejezs is alkalmas, a o{moio" azonban nem.86
Sztriolgijnak alapttele viszont az, hogy Isten megvlt akarata folytn trtnt a megtestesls s Krisztus halla. Ha Krisztus nem termszete folytn lett volna Isten, hanem csak rszeseds ltal, akkor senkiben nem formlhatn ki Isten kpmst.87
Krisztolgija hangslyozza Krisztus szemlyi egysgt. Sok kutatnak feltnt viszont, hogy Krisztus emberi lelknek nem tulajdont jelentsget. Ennek htterben az llhat, hogy mg Athanasziosz is a Logos-Sarx krisztolgiariusz s Apollinarisz. A Krisztusban lev isteni s emberi termszet egysgnek kvetkezmnye, hogy Mrit formiban gondolkodott, akrcsak qeotovko"-nak mondhatjuk. Ugyancsak az egysgbl szrmazik a communicatio idiomatum: Krisztusnak mg emberi termszetben is kijr az imds.88
A Szentllekrl szl tantst ugyanaz az alexandriai gondolatmenet szabja meg, mint krisztolgijt: ha csak teremtmny lenne a Szentllek, akkor nem rszesedhetnnk ltala Istenbl. Ugyangy, mint a Fi, is oJmoouvsio" az Atyval.89
Ex Epstolis sancti Athansii epscopi: I/391-392
Ex Epstolis paschlibus sancti Athansii epscopi: II/253-255, 268-269
Ex Oratinibus sancti Athansii epscopi: II/1370-1371; IV/176-177
Ex Oratine sancti Athansii epscopi Contra gentes: III/46-48, 50-51
Ex Oratinibus sancti Athansii epscopi Contra Arinos: III/162-164; IV/340-341
E Vita sancti Antnii a sancto Athansio epscopo conscrpta: III/1065-1066