Marcus Minucius Felix rta az egyetlen latin nyelv apolgit Rmban, Octavius cmmel. Egyetlen egy kziratban maradt fenn: Codex Parisinus 1661, saec. IX. A sznhely Rma, a szereplk a szerz s kt bartja, a keresztny Octavius s a pogny Caecilius. ton Ostiba elhaladnak Serapis szobra mellett, ahol Caecilius kimutatja imdatt az istensg irnt. Vita kerekedik a keresztnysgrl, amelyben Caecilius vdlknt, Octavius vdknt, Minucius pedig brknt lp fel. Caecilius szerint azsk vallst kell kvetni, akik a birodalmat a fld hatrig terjesztettk. A keresztnyek felfuvalkodott ateistk, akik szentesked jelszavaikkal erklcstelensget terjesztenek. Amit az egy Istenrl, a vilgvgrl, a halhatatlansgrl s a test feltmadsrl tantanak, teljes kptelensg. Vlaszban Octavius rmutat arra, hogy minden emberben megvan a kpessg a jzan rvelsre s mindenki felismerheti az egy Istent, mint ahogy azt mr sok pogny klt s filozfus is megtette. Ezrt nem hagyhatjuk, hogy a tudatlan hagyomny korltozza egyni szabadsgunkat. A rmai istenek templomai nem rdemelnek tiszteletet, hiszen ms vrosok lerombolsa rn szlettek. A keresztnyek elleni vdak alaptalanok, s viselkedsk rcfol az ilyen rgalmakra.k nem szval, hanem tetteikkel hirdetik a nagy dolgokat. Az rvels meggyzi Caeciliust.
Az apolgia stlusa, a kifejezs tisztasga, az anyag gondos elrendezse, a vilgos gondolatmenet mr korn bmulatot vltott ki. Nagy hatssal volt r Cicero De natura deorum cm mve. rdekes, hogy egyetlen szentrsi rszt sem idz Minucius Felix. Kevs utals van benne a kinyilatkoztatsra is. A keresztnysget elssorban etikai llsfoglalsnak tekinti, s ebben sztoikus hats rezhet. Tertullianus Apologeticumval sok kzs vonst mutat, de nehz eldnteni, hogy melyik rdott korbban.
Hippoltosz prdikciit rigensz is hallgatta 212-ben, amikor Rmban jrt. Minden jel arra mutat, hogy nem rmai szlets volt, hanem valahonnan Keletrl rkezett. Jratos a grg filozfiban s ismeri a keleti misztriumvallsokat. Logosztana alapjn valszn, hogy voltak kapcsolatai Alexandrival. Nemcsak grgl r, hanem grgl is gondolkodik. az utols, aki Rmban ezen a nyelven szlt a keresztnyekhez. rigensztl eltren inkbb a gyakorlati problmk foglalkoztattk. Photiosz szerint Ireneusz tantvnynak tekintette nmagt. Az eretnekek elleni harcaiban azonban maga is eretneksgbe esett. Megvdolta Callistus ppt, hogy tlzottan gyngekez a megtr bnsk irnt s szabellinus eretnek. Kvetkre is tallt, akik Rma pspkv vlasztottk, ezrt t tekinthetjk az els ellenppnak. A skizma Urbanus majd Pontianus ppk idejn is folytatdott. Maximinus Thrax Pontianus-szal egytt Szardnira szmzte, ahol kibkltek egymssal. Mindketten lemondtak s Anterosz megvlasztsa ltal helyrellt a rmai egyhz egysge. A kt egykori ellenflnek mr csak a teste kerlt vissza Rmba. Hippoltosz a Via Tiburtinn van eltemetve. Szobra 1551-ben kerlt el. Katedrjnak oldaln olvashat az ltala kidolgozott hsvti tblzat s mveinek listja.
Mveinek sorsa hasonlt rigensz rsainak sorsra. Rengeteget rt, de nagyon kevs maradt fenn az eredeti grgbl. Ennek az oka nemcsak eretnek krisztolgijban s skizmatikus mivoltban keresend, hanem annak is tulajdonthat, hogy a grg nyelv ismerete Rmban fokozatosan vesztett tekintlybl. Keleten hossz ideig nagyon ismert volt, ezt jelzi, hogy szr, kopt, arab, etip, rmny, grz s szlv fordtsban is maradtak fenn rsai.
Az sszes eretneksgek cfolata cm munkja tz knyvbl ll. Az elst csak 1701 ta ismerjk, de akkor mg rigensz mvnek tartottk. A 2. s 3. elveszett, a tbbi azonban 1842-ben elkerlt egy Athosz-hegyi kolostorbl, de tovbbra is rigensznek tulajdontottk, egszen 1851-ig. Hippoltosz Irneuszt kveti nemcsak a feldolgozott anyag, hanem a mdszer tekintetben is. Elsdleges clja, hogy kimutassa az eretneksgek nem-keresztny voltt s pogny filozfiai gykereit. Forrsai kztt szerepeltek azta elveszett gnsztikus iratok is.
A Peri; tou' ajnticrivstou az egyetlen dogmatikai trakttusa, amit ismernk. Sokan Rmt tekintettk az Antikrisztus birodalmnak, azonban Dniel knyvre hivatkozva Rmt csak a negyedik birodalomnak tartja, s az Antikrisztus csak utna fog megjelenni.
Exegtikai munki kzl meg kell emlteni Dniel knyvhez rt kommentrjt, amelyet valsznleg a Septimius Severus-fle ldzs idejn rt. Ebben szerepel elszr december 25-e Krisztus szletsnapjaknt, br lehet, hogy ksbbi betoldssal van dolgunk. Az nekek nekrl rt kommentrban Krisztust tekinti a vlegnynek s az egyhzat a menyasszonynak.
Foglalkozott kronolgiai krdsekkel is. A Cronikw'n bivbloi a vilg trtnetnek krnikja a teremtstl 234-ig. Azok ellen rta, akik kzelinek tartottk a vilgvgt.
Az !Apovdeixi" crovnwn tou' pavsca 222-ben rdott s 233-ig mutatja a hsvt idpontjt. Hippoltosz clja az volt, hogy fggetlentse a keresztny szmtst a zsid kalendriumtl. Azonban mr 237-re vonatkozlag tved, ezrt biztos, hogy a szobrt mr ez eltt lltottk.
Nagyon jelents mve az !Apostolikh; paravdosi". Elterjedettsgre jellemz, hogy mg etip, arab s kopt nyelven is fennmaradtak klnbz vltozatai. Az eredeti elveszett, de a szmos tdolgozs ellenre jrszt reproduklhat. Hrom f rszbl ll. Az els lerja a pspk vlasztsakor s felszentelsekor kvetend szablyokat. Clja, hogy a hagyomnyt megvdje az jtsoktl. Emiatt biztos, hogy jval a lers eltti llapotot tkrzi. A pspk flszentelsekor jelen kell lennie a szomszdos pspkknek is, valamint a helyi presbitereknek. Hangslyozza az apostoli szukcesszi fontossgt s a bnbocsts hatalmt. Ltszik, hogy a liturgia mr nem improvizl, mint Jusztinosz korban, hanem elfogadott szvegek vannak, noha ezek nem ktelezek. A msodik rsz a laikusok szmra ad utastsokat. A keresztels lersban olvashatjuk elszr a Rmai Hitvallst. A szentsg kiszolgltatsakor hrom krdst tettek fel a katekumennak. A keresztels utn a brmlst rja le, de kln szentsgknt kezeli. A harmadik rsz tbbek kztt a vasrnapi szentmist ismerteti s bjtlsi elrsokat tartalmaz.
Teolgiai rendszer fellltsra nem trekedett, ennek ellenre munkssgt sszekt kapocsnak tekinthetjk Ireneusz s rigensz kztt. J r volt, de filozfiai ismeretei felletesek maradtak. A filozfit klnben is veszedelmesnek tartotta, minden eretneksg forrsnak. Ennek ellenre tbbet klcsnztt a filozfusoktl, mint Ireneusz.
Krisztolgija szubordinacianus, s mg az apologtknl is messzebb megy el a LogoszLogosz fejldse hrom korszak sorn ment vgbe: a teremts eltt volt az els, utna a msodik egszen a megtesteslsig, amely a harmadik lpcsfokot jelenti. Ekkor lett a Logosz uiJo;" tevleio". Nem vette szre, hogy elmlete szerint Istenben vltozsnak kellett volna vgbemennie. Msik tvedse abban llt, hogy az Ige nemzst szabad akarat cselekvsnek tartotta, akrcsak a vilg teremtst. Szerinte Isten brmelyik emberbl Istent csinlhatott volna, ha ezt akarta volna. Callistus ppa ditheizmusrt tlte el, noha Hippoltosz tiltakozott a vd ellen.
Sztriolgija Ireneusz jzan tantst kveti a recapitulatiorl. A Logosz azrt vette magra dm testt, hogy megjtsa az emberisget.
Ekklziolgija szerint az egyhznak kt arca van, egy hierarchikus s egy spiritulis. Az egyhz az igazsg hordozja s az apostoli szukcesszi biztostja az egyhz tantsnak hitelessgt. Az egyhz spiritulis arculatnak megtlsben tantsa flrecsszott, mert nem nagyon marad benne hely azok szmra, akik megtrtek slyos tvelygskbl. Szmra az egyhz alrendeltsgnek hangoztatsban. Szerinte a klh'si" tw'n aJgivwn.
A bnbocsnatrl szl tantsa szorosan sszefgg ekklziolgiai nzeteivel. Keseren fakad ki Callistus ppa ellen, aki a konkolyrl szl pldabeszddel, valamint a No brkjban a vzznt tll tiszta s tiszttalan llatok pldjval is altmasztotta a bnk bocsnatrl s az egyhz sszettelrl vallott nzeteit. Azt mr vgkpp nem tudta megbocstani neki, hogy a ppa engedlyezte szabadok s rabszolgk hzassgt, s ezzel is elsegtette az embertelen pogny szoksok felszmolst.
Ex Tracttu sancti Hipplyti presbteri Contra hae vresim Noti: I/301-302
Ex Tracttu sancti Hipplyti presbteri De refutatine mnium haevresum: I/371-372
Ex Sermne in sancta Theoophana sancto Hipplyto presbtero attribto: I/475-476
Novatianus mr nyltan vallotta Hippoltosz logosztant. Valsznleg frgiai szrmazs volt. Clinicus ltre Fabianus ppa papp szentelte, noha ezt sokan elleneztk. A Decius-fle ldzs idejn, amikor 15 hnapig nem volt pspke Rmnak, vezet szerepet jtszott a helyi klrusban. A jelek szerint szeretett volna Rma pspkv lenni, ezrt amikor 251 mrciusban Corneliust vlasztottk meg, srtdttsgben elszakadt az egyhztl. Elz nzett megvltoztatva, a lapsi krdsben szlssgesen rigorista nzeteket kezdett vallani. Csellel pspkk szenteltette magt, br a szentels rvnyessge ersen ktsgbevonhat. Szektja gykeret vert mg Hispniban s Szriban is, s szzadokon keresztl fennmaradt. Kveti kaqaroiv-nak neveztk nmagukat. Egy rmai zsinat kikzstette ket. Novatianus tovbbi sorsrl keveset tudunk. Neve szerepel a rmai martyriologiumban, s 1932-ben talltak egy srt az egyik rmai katakombban a kvetkez felirattal: NOVATIANO BEATISSIMO MARTYRI GAUDENTIUS DIAC. Ez valsznleg az srja, noha rdekes, hogy a felrat nem nevezi pspknek.
Mg kritikusai is elismertk, hogy tehetsges s mvelt ember volt. Jl ismerte a sztoikus filozfit, stlusn pedig Vergilius hatsa rzdik. volt az els rmai teolgus, aki latinul rt.
A De trinitate cm mve valsznleg mg 250 eltt rdott. Noha a trinitas sz nem fordul el benne, az egsz m ezzel a krdssel foglalkozik. A rgi rmai hitvalls els hrom artikulusra pl. A teremt Isten dicsretn rzdik a sztoicizmus hats. A msodik rsz a Krisztusban lev kt termszettel s egysgkkel foglalkozik. A negyedik rsz azt bizonytja, hogy a Fi istensge nem csorbtja az Atyt.
A De cibis Judaicis Szent Pl nyomn haladva azt bizonytja, hogy a tbbi szvetsgi trvnnyel egytt az tkezsi elrsokat is spiritulisan kell rtelmezni. A teremt mindent jnak alkotott s mindent megldott. Az szvetsgben emltett tiszttalan llatok klnbz bnk szimblumai.
A De spectaculis eltli a klnbz pogny ltvnyossgokat. Aki szenzcis dolgokra vgyik, olvassa a Szentrst, amely tele van Isten csodival. Ez a m is ers sztoikus hatst mutat.
Teolgija nem a platnizmusra pl. A sztoikus s arisztotelszi dialektika mdszert eredmnyesen alkalmazza jl vlogatott szentrsi anyagn. Szenthromsgtana azon az ton halad, amelyen Jusztinosz, Theophilosz, Ireneusz, Hippoltosz s Tertullianus jrt eltte. A Logoszt egy adott idpontban kldte az Atya a vilg teremtsre. Megprbl kzpton haladni a dinamikus monarchinizmus s a modalista monarchinizmus kztt. Az elz nzet, amelyet adopcionizmusnak is neveznek, Krisztust isteni ervel eltelt embernek tekintette. A patripasszianizmusnak is nevezett msodik vglet szerint Krisztus csak az Atya valamilyen megnyilvnulsa volt.
Novatianus szerint a Fi mindrkre al van vetve az Atynak, s vgl vissza fog adni minden hatalmat neki. rdekes, hogy noha a Fit secunda post patrem persona-nak nevezi, a Szentlelket mgsem mondja harmadik szemlynek. A Szentllek s az egyhz kapcsolatrl azt mondja, hogy a prftkban ideiglenesen mkd llek az apostolokban lland jelleggel megllapodott. Az adomnyai tkletestik az egyhzat, s megrzik szzi tisztasgt.
Mivel a De trinitate az els latinul rt teolgiai rtekezs Rmban, terminolgija s dogmatikai defincii nagymrtkben befolysoltk a latin teolgia ksbbi fejldst, s a krisztolgiai vitkban a keletivel azonos szintre emeltk. Novatianus nemcsak tvette Tertullianus kifejezseit, hanem rszben tgabb jelentst adott nekik. j kifejezseket is alkotott: incarnari, se exinanire, verbum dei incarnatum, praedestinatio.
Lactantiust nagyra becsltk a humanistk, s keresztny Ciceronak tartottk. Mestere Arnobius volt. Diocletianus hvta el Afrikbl Nicomediba, hogy ott latin retorikt tantson. A 303-ban kitr ldzs idejn mr keresztny, ezrt lemond katedrjrl, majd elmenekl. Konstantin csszr 317-ben az ids mesterre bzta finak, Crispusnak nevelst.
Mveiben kevs az eredeti gondolat. A De opificio dei az emberi test szervezettsgnek s szpsgnek mltatsval a tkletes Teremt felismersre vezet. A Divinae institutiones az els latinul rt ksrlet a keresztny gondolat summjnak megrsra. A De ira dei 313-ban vagy 314-ben rdott, s egyarnt tmadja a sztoicizmust meg az epikureizmust.
A De mortibus persecutorum Isten valban ltez haragjnak pldit ltja Nero, Domitianus, Decius, Valerianus s Aurelianus sorsban. Bizonyos tlzsai ellenre rtkes forrs a Diocletinaus-fle ldzs esemnyeirl. Maximianus, Galerius, Severus s Maximinus is szrny bnket kvettek el az egyhz ellen, Licinius 313-as gyzelme ltal azonban Krisztus gyzedelmeskedett ellensgei felett.