„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Caecilius Cyprianus 200 s 210 kztt szletett, valsznleg Karthgban. Szlei gazdag s mvelt pognyok voltak. Mr megkeresztelkedse eltt nagy hrnvre tett szert sznoki tehetsgvel. A pogny lettl megundorodva trt meg egy Caecilius nev pap hatsra. Hamarosan papp szenteltk, majd pspkk vlasztottk, noha ez nem nyerte el az idsebb presbiterek, pldul Novatus tetszst. Megvlasztsa utn hamarosan kitrt a Decius-fle ldzs (250), amely ell elmeneklt s rejtekhelyrl levelezssel irnytotta egyhzmegyjt.
Az ldzs elmltval slyos veszlyek kezdtk fenyegetni a karthgi egyhz egysgt a lapsi visszafogadsnak problmja miatt. Az ldzst tll, de megknzott confessorok bnbocst hatalmat tulajdontottak maguknak. Felicissimus ellenzki csoportot szervezett a pspk ellen, amelyhez Novatus is csatlakozott nhny paptrsval. mg Rmba is elment, hogy tmogassa a Fabianus ppa vrtansga utn megvlasztott Cornelius ellenzkt, amelyet Novatianus vezetett.
Cyprianus 251 tavaszn trt vissza s kt pasztorlis levelet adott ki, De lapsis s De ecclesiae unitate cmmel, amelyekben eltlte Felicissimust s kvetit. llsfoglalst zsinat erstette meg, s elhatrozta, hogy minden lapsust vissza kell fogadni az egyhzba, legksbb a hallos gyon. A bnbnattarts idtartama a bn slyossgtl fggtt. jabb gondot jelentett szmra a pusztt jrvny, amely csak fokozta a pognyok haragjt. A betegekrl val szeretetteljes gondoskodsa azonban fokozta a szimptit a keresztnyek irnt. Utols veiben az eretnekek ltal vgzett keresztelsek gye kerlt figyelme kzpontjba. A karthgi egyhz vlemnye mr rgta eltrt ebben a krdsben a rmaitl s Istvn ppa tiltakozott is az afrikai zsinatok hatrozatai ellen, mert ezeket az egyhz hagyomnyval ellenttesnek tlte. A vita azonban nem mrgesedhetett el, mert a Valerianus-fle ldzs idejn elbb Istvn ppa, majd Cyprianus szenvedett vrtanhallt 258-ban, elsknt az afrikai pspkk kzl.
Cyprianus egynisge teljesen elttt Tertullianustl, noha mesternek tekintette. Elsdleges feladatnak nem az rst tartotta, hanem a lelkek vezetst. Ezrt mvei praktikus clzatak. Mindenben kerli a szlssgeket s ellenfeleinek provoklst. rsaiban megtalljuk mindazt, ami Tertullianus munkssgbl maradand rtk. Stlusa csiszolt, ezrt a kzpkorban is nagyon kedveltk. Ennek is ksznhet, hogy sok kziratban maradtak fenn mvei.
rtekezsei kzl a legels az Ad Donatum, amelyben lerja megtrst. Rvid idvel megkeresztelkedse utn rdott. Nemcsak dntst indokolja benne, hanem msokat is kvetsre buzdt.
A De habitu virginum arra figyelmezteti a szzeket, hogy Krisztus jegyesnek egyszeren kell ltzkdnie, vagyont pedig kszerek helyett a szegnyek tmogatsra kell fordtania. rezhet a De cultu feminarum hatsa, de Tertullianus kitrsei helyett kiegyenslyozott, tant clzat intelmeket olvashatunk ebben a mben, amelyet Szent goston is nagyra becslt.
A De lapsis hlt ad az ldzsek elmltrt s dicsri a mrtrok helytllst. vja a confessorokat attl, hogy kzbenjrjanak azokrt, akik nagyon knnyen tagadtk meg hitket. Azoknak is bnbnatot kell tartaniuk, akik hossz szenveds utn bizonyultak gyngnek. A libellatici, vagyis akik megvsroltk azt az igazolst, amely az ldozatbemutatst tanstotta, szintn beszennyeztk lelkiismeretket.
Legnagyobb hats mve a De ecclesiae unitate, amelynek megrsra elssorban a Novatianus-fle szakads indthatta. Kifejti, hogy a skizmk s eretneksgek a gonosz mvei s mg az ldzseknl is veszedelmesebbek, mert veszlyeztetik a hvek egysgt, s romboljk a hitet. Minden keresztnynek a katolikus egyhzban kell maradnia, mert ez az egyetlen egyhz, amely Pterre pl. Nincs dvssg az egyhzon kvl, mint ahogyan No brkjn kvl sem lehetett megmeneklni az znvz ell. Mg vrtan sem lehet az, aki kvl van az egyhzon. A hamis tantk sokkal rosszabbak, mint a lapsi. Mindenki trjen vissza az egyhzba, mert a jelek arra mutatnak, hogy Urunk msodik eljvetele kzel van.
A De dominica oratione kzponti tmja a Miatynk kifejtse, amelyet az imdsggal kapcsolatos gyakorlati tancsok kvetnek. A "jjjn el a te orszgod" Krisztus eszkatolgikus orszgnak eljvetelt kri, a "mindennapi kenyr" pedig az eukharisztira vonatkozik.
Az Ad Demetrianum a cmzett ltal hangoztatott rgalmakat cfolja, aki szerint a keresztnyek az okai a hbornak, a jrvnyoknak, az hnsgnek s az aszlynak. Az hnsg valdi oka a termfld kimerlse s nem az istenek haragja. A keresztnyek ldzse viszont ki fogja vltani a Mindenhat haragjt. A keresztnyek rmmel mutatjk meg a pognyok szmra az rk biztonsg fel vezet utat.
A De mortalitate 252-ben rdott. Sztoikus hatst mutat, elssorban Cicerot s Senect, de fllemelkedik a sztoikus beletrdsen s kaput nyit az rk boldogsg hite fel.
A De opere et eleemosynis kivl alkalmat lt a jrvnyok utni nyomorsgban arra, hogy a keresztnyek segthessk a rszorulkat s a betegeket, vigasztalhassk a haldoklkat. A jtettek elsegtik a lelki dvssgnket is. Mivel pedig senki sem mondhatja el magrl, hogy lelkiismerete egszen tiszta, mindnyjunknak jt kell cselekednie.
A De bono patientiae Tertullianus hatst mutatja, nyelvezetben s tnusban azonban nagyon klnbzik a De patientiatl. A sztoikus indifferentia egszen ms, mint a trelem ernye, hiszen a keresztnyek ezzel maghoz Istenhez vlnak hasonlv, aki szintn trelmes. Krisztus nyjtotta a legszebb pldt szmunkra egsz fldi letvel s kereszthallval.
Az Ad Quirinum (Testimoniorum libri III) rtkes forrs szmunkra, hiszen a legrgibb latin bibliafordtsokat hasznlja fel. Els knyve a zsid szentrs-magyarzkkal vitzik, a msodik pedig krisztolgiai sszefoglalst ad.
A Quod idola dii non sint cfolja azt a nzetet, amely szerint Rma az isteneinek ksznheti nagysgt. A szerzsgt sokan cfoltk. Valsznleg nem befejezett m, hanem egy neofita jegyzeteinek gyjtemnye.
Cyprianus levelei rtkes forrst jelentenek szmunkra egyhztrtnelmi szempontbl is. Mr a szerz is csoportostotta ket tmk szerint s msolataikat elkldte pspktrsainak. A jelenlegi kiadsokban 81 levl van, ebbl 16-ot neki cmeztek. A 63. szm levl mr kln rtekezsnek is tekinthet, amelyet De sacramento calicis domini cmen is szoktak emlteni. Ebben elveti, hogy az eukharisztiban csak vizet hasznljanak vzzel kevert bor helyett. A levlgyjtemny az egyhzjog s az egyhzi latin kutati szmra is rtkes forrsmunka.
Noha Cyprianus a tettek embere volt, s nem a spekulci, goston korig mgis volt Nyugaton a legnagyobb teolgiai tekintly. Knyveit gyakran a szentrsi knyvekkel egytt soroltk fel. Mg a kzpkorban is a legolvasottabb egyhzatyk kz tartozott szp stlusa miatt is.
Elssorban ekklziolgiai nzetei bizonyultak maradandnak. Tle szrmaznak a kvetkez mondsok: Salus extra ecclesiam non est, tovbb: habere non potest deum patrem qui ecclesiam non habet matrem; valamint: christianus non est qui in Christi ecclesia non est. Az egyhz Krisztus varratlan kntse, amelyet nem szabad sztszaktani.
Nem fogadja el viszont Rma jogi rtelemben vett primtust. A pspk egyedl Istennek tartozik szmadssal. Nagyra becsli a rmai egyhzat, mert fontosnak tartja az egyhz egysgnek s hitnek megrzse szempontjbl. A cathedra Petri szmra ecclesia principalis.
A keresztsgrl vallott nzetei rszben megegyeznek Tertullianusval. Elveti pldul az eretnekek ltal vgzett keresztelseket. Nem fogadja el viszont azt a nzetet, hogy a keresztelssel vrni kell addig, amg a gyermekek nem tudnak Istenrl. A szlets utn a lehet leghamarabb meg kell keresztelni az jszltteket. A vrkeresztsget rtkesebbnek tartja a vzkeresztsgnl. A mrtrok szerinte is rgtn bejutnak a mennyek orszgba, a tbbieknek pedig vrakozniuk kell az utols tletig.
A bnbnattarts hagyomnyos gyakorlatt megvdte a kt vglettel, vagyis sajt klrusnak laxizmusval s a Novatianus-fle prt rigorizmusval szemben. A nyilvnos bnbnattartsnak hrom elemet kell tartalmaznia: bnvalloms, a bn slyossgnak megfelel elgttel s kiengesztelds az elgttel elvgzse utn.
Az eukharisztirl azt rja, hogy benne Krisztus Patri se ipsum obtulit. ldozati jellegrl azt rja, hogy dominicae passionis et nostrae redemptionis sacramentum. A katolikus egyhzon kvl vgzett eukharisztia ppen olyan rvnytelen, mint a keresztels. A ksbbi donatista mozgalom ezt a nzetet gy torztja el, hogy a szentsg hatkonysgt a misz szentsgtl teszi fggv.
Ex Tracttu sancti Cyprini epscopi et mrtyris De bono patintiae: I/158-159
Ex Epstolis sancti Cyprini epscopi et mrtyris: I/1063-1064; II/1334-1335, 1515-1516; III/1399-1401; IV/1038-1039, 1053-1054, 1139-1140, 1383-1385
Ex Tracttu sancti Cyprini epscopi et mrtyris De hbitu vrginum: I/1145-1146; II/1612-1613; III/1479-1480; IV/1463-1464
Ex Tracttu sancti Cyprini epscopi et mrtyris De domnica oratine: II/81-82; III/277-278, 282-283, 285-287, 289-291 293-295, 297-299, 301-303
Ex Epstolis sancti Cyprini epscopi et mrtyris et Ecclsiae Romnae de martyrio sancti Fabini papae: III/1067-1069
Ex Tracttu sancti Cyprini epscopi et mrtyris De mortalitte: IV/461-462
Ex Tracttu sancti Cyprini epscopi et mrtyris ad Fortuntum: IV/1201-1202
Ex Actis proconsulribus de martrio sancti Cyprini epscopi. IV/1140-1142
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre