//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- dr. Perendy Lszl: Patrologia
- dr. Perendy Lszl: Patrologia :

Tertulianus

Tertulianus


Tertullianus

 

Quintus Septimius Florens Tertullianus Karthgban szletett 155 tjn. Szlei pognyok voltak, apja centurioknt szolglt a hadseregben. Tertullianus rmai gyvdknt hrnvre tett szert. 193 tjn megtrt s Karthgban telepedett le, majd jogi, filozfiai, valamint irodalmi ismereteit a keresztnysg szolglatba lltotta. Jeromos szerint papp szenteltk. Irodalmi tevkenysget 195 s 220 kztt fejtett ki. 207 krl montanista lett s a rla elnevezett szekta vezetje, amely mg Szent goston korban is ltezett Karthgban.


gostont leszmtva a legfontosabb s legeredetibb latinul r keresztny szerz. Grgl is rt, ezek a mvei azonban elvesztek. Megalkuvsra nem hajland, llandan vitatkozik valakivel, legyen az pogny, zsid, eretnek vagy ppen katolikus. Megtrsnek okt egybknt nem emlti, de valsznleg nem a filozfiai rendszerek sszehasonltsa, hanem a keresztny vrtank helytllsa indtotta erre a dntsre. Az igazsgot mindig fanatikusan keresi. Szerinte Krisztus is azrt alaptotta egyhzt, hogy elvezesse az emberisget in agnitionem veritatis. Helytelen lenne szofista magatartssal vdolni csak azrt, mert latba veti gyvdi s sznoki kpessgeit a keresztnyek vdelmben.szintn beszl akkor is, amikor ksznek mutatkozik a vrtansgra. Trelmetlensge azonban sokszor megfosztja a sikertl. Ellenfeleit bizonyra gyakran elnmtotta, de valsznleg ritkn gyzte meg.
Sajtos stlusa van. Nagy hatssal volt r a grg sznokok zsiai stlusa, amely inkbb a rvid mondatokat kedveli a hossz krmondatok helyett s szvesen halmozza a krdseket is. Tertullianus kedveli a szokatlan fordulatokat, gyakran alkot j kifejezseket, amely miatt gyakran homlyos a mondanivalja. Szkincse risi hatssal volt a ksbbi szerzkre, ezrt gyakran nevezik az egyhzi latin megalkotjnak. Mostanban azonban egyre tbben rmutatnak arra, hogy szmos kifejezse, pldul a sacramentum sz, a legrgebbi latin bibliafordtsokbl szrmazik, amelyek szmunkra mr elvesztek.
rsainak valsznleg mr a kzpkor elejn hat gyjtemnye keletkezett. Ezek kzl valsznleg a Corpus Trecense a legrgebbi. Az editio princeps Beatus Rhenanus gondozsban jelent meg Bzelben 1521-ben.
Apologtikai rsai kzl az Ad nationes s az Apologeticum egymssal rokon s mindkett 197-ben rdott. Az elsben kimutatja, hogy a keresztnyek elleni bri eljrs nemcsak rthetetlen, hanem ellene mond minden jogi alapelvnek. Arra is rmutat, hogy a pogny istensgeket csak az emberek talltk ki.
Az Apologeticum a legfontosabb munkja. Az elzvel ellenttben ez mr kidolgozott m, amelyet a rmai provincik kormnyzihoz intz. Szerinte a keresztnyeket tudatlansgbl ldzik. A keresztnysg legfbb ellensgei a gonosz csszrok voltak. A keresztnyek ellen felhozott vdak kzl mg az ateizmus sem igaz, hiszen a pogny istenek nem valdi istenek. Rmt klnben sem a blvnyok imdsa tette naggy. A keresztnyek mg az llam javra sem mutathatnak be ldozatokat, azonban imdkoznak a csszrrt. A keresztnysg nemcsak jfajta filozfia, hanem valdi kinyilatkoztats.


A De testimonio animae cm mvben a hellenisztikus filozfusokhoz hasonlan kiemeli, hogy nemcsak a makrokozmosz, hanem a mikrokozmosz, vagyis az emberi llek is tanskodik Istenrl. A testimonium animae naturaliter Christianae akkor lehetsges, ha a lelket nem torztotta el a rossz filozfiai nevels. A grg apologtkkal ellenttben haszontalannak tartja a filozfit.
Az Ad Scapulam cmzettje Africa prokonzulja, aki elkezdte ldzni a keresztnyeket. Isten haragjnak tekinti a 212-ben bekvetkezett teljes napfogyatkozst. A keresztnyek szeretik ellensgeiket. Tveds lenne azonban azt hinni, hogy az llam bntetlenl ldzheti az egyhzat, erre utal szmos rmai tisztvisel keserves halla. Az Adversus Judaeos els rszben kimutatja, hogy Izrael elvetette az r ltal felknlt kegyelmet, ezrt az szvetsget mr csak spiritulis rtelemben szabad rteni. A rgi ldozatok eltrltettek, a szemet szemrt elv helyet adott a szeretet trvnynek. A messisi jvendlseket Megvltnk beteljestette.


Polemizl rsai kzl a De praescriptione haereticorum mindrkre le akarja zrni a katolikusok s az eretnekek kztti vitkat. Jogi eszkzkkel kimutatja, hogy az eretnekeknek mg a Szentrs felhasznlsra sincs joguk a vitban, hiszen nem az vk. A katolikus hagyomny az apostolok tantsra vezethet vissza. Alapelve a principalitas veritatis s a posteritas mendacitatis, mrpedig az egyhz tantsa kezdettl fogva vilgosan s tisztn hirdettetett, az eretnek hazugsgok csak ennek torz formi. Az egyhz soha nem engedte a SzentrsTertullianus rsainak legrtkesebbike.
Az Adversus Marcionem Tertullianus leghosszabb mve, amely legfbb forrsunk Markion eretneksgrl. Az istenfogalomnak teljesen ellene mond, amit Markion mond az szvetsg s az jszvetsg isteneirl. Krisztus az a megvlt, akit a prftk hirdettek. Mg Markion jszvetsge is cfolja sajt eretnek tanait.
Az Adversus Hermogenen forrsa bizonyra Antiochiai Szent Theophilosz hasonl cm mve volt. Hermogenes az anyagot rknek tartotta s egy szintre helyezte Istennel. Ez is kptelensg, hiszen maga az istenfogalom cfolja ezt.
Az Adversus Valentinianos az eleusziszi misztriumok beavatottjainak ggjhez hasonltja az eretnekek bennfentes viselkedst.


A De baptismo szerint az eretnekek keresztelse rvnytelen. A keresztels rendes kiszolgltatja a pspk, de a presbiterek s a dikonusok is kaphatnak felhatalmazst, st szksg esetn mindenki keresztelhet. A mben mg nyoma sincs a montanizmusnak, az egyhzi tekintlyt mg nem vitatja.
A De carne Christi-ben bizonytja, hogy Krisztus szletse igenis lehetsges volt s meg is trtnt. Cfolja a dokta nzeteket: Krisztus emberi testben szenvedett s halt meg. Vdi Szz Mria anyasgt.


A De carnis resurrectione kimutatja a pognyok, a szadduceusok s az eretnekek feltmadst tagad tantsnak bels ellentmondsait. Foglalkozik a test feltmads utni llapotnak tulajdonsgaival. A zr mondatok mr arrl rulkodnak, hogy szimpatizl a montanizmussal.


Az Adversus Praxean mr 213 tjn szletett, s mr nemcsak helytelen trinitolgiai nzeteirt tmadja Praxeast, hanem Montanus eltlsrt is. Praxeas modalista vagy ms nven patripasszionista volt, vagyis a Fit azonostotta az Atyval. A Niceai Zsinat ennek a knyvnek sok kifejezst hasznlta. Szent gostonra is hatssal volt az az analgia, amelyet a Szenthromsg s az emberi llek tevkenysgei kztt kimutat. rdekes jogi prhuzama, hogy a rmai birodalomban is lehet tbb imperator, de csak egy imperium van. Itt tallkozunk elszr a trinitas sz teolgiai alkalmazsval.
A De anima nem pszicholgiai rtekezs, hanem a tves tantsok cfolata. A vizsgldsnak nem a pogny szerzkre, hanem az isteni kinyilatkoztatsra kell alapulnia. A platni nzettel szemben a lelket testi valsgnak tartja, s ezt a nzett az evangliumbl vezeti le. A valentininusok ellenben hangslyozza az akarat szabadsgt. Traducianizmust vall, vagyis a llek a szlkbl kerl a gyermekbe. Cfolja a llekvndorls tant.


Fegyelmi, erklcsi s aszketikai krdsekkel foglalkoz mveibl tnik ki leginkbb vonzdsa a montanista eszmkhez.
Az Ad martyras egyik legkorbbi munkja. Domina mater ecclesia segti a vrtankat nagy kzdelmkben, amelynek lersra a katonk letnek kpeit idzi fel. A keresztny ember nem sztoikus kznnyel fogadja a hallt, hanem lelki erejnek prbjaknt, s a kzdelemre mr a brtnben kszl.
A De spectaculis hatrozottan eltl minden pogny ltvnyossgot, a cirkuszi mutatvnyoktl kezdve a gladitori viadalokig. A katekumenekhez komoly intelmeket intz.
A De cultu feminarum f mondanivalja, hogy a keresztny vallsnak t kell jrnia a mindennapi let vilgt is. va lenyainak egyetlen ltzet illik igazn, a bnbnat kntse. Eltli a kozmetikumok hasznlatt s az kszerek viselst.
A De orationet szintn a katekumenekhez rta. Ebben talljuk a Miatynk els kifejtst. Minden hely alkalmas a Teremt imdsra. Az ima lelki ldozat. rigensz nzeteivel sszevetve lthat a filozfiai rdeklds teljes hinya s a praktikumra val hajlam.
A De patientiaban olyan ernyrl r, amelynek maga nem volt birtokban, pedig a trelmetlensg minden bn anyja. A trelem hseit sorolja fel a Szentrsbl.


A De paenitentit mg katolikus korszakban rta, 203-ban. Emltst tesz a keresztsg utni bnbnat lehetsgrl. A bnbocsnat elnyershez szksg van a bns nyilvnos bnvallomsra s bnbnati cselekedetekre.
Az Ad uxorem arrl rendelkezik, hogy mit tegyen felesge, ha esetleg meghal. Elvrja tle, hogy ljen tisztes zvegysgben. Szmos rvet sorol fel az jrahzasods ellen. Ha mgis jra frjhez menne, okvetlenl keresztnyt vlasszon, mert gy hitt nem veszlyezteti a pogny rtusokon val rszvtel.
Mr montanista korszakban rdott a De monogamia, amelynek stlusa brilins, tartalma viszont a legagresszvabb a hasonl tmrl rt mvek sorban. A hzastrs halla utni jrahzasods tilalmt arany kzptnak tartja a gnsztikus s a katolikus nzet kztt.


A De virginibus velandis amellett kardoskodik, hogy ne csak az asszonyok takarjk el arcukat.
A De corona alkalmi irat, amelynek tmja a keresztnyek katonai szolglata. Eltli a katolikusokat, mert nem hisznek a Parakltoszban s prfciiban.
A De fuga in persecutione rszletesen foglalkozik az elz mben felvetett krdssel, hogy megengedhet-e a menekls ldzsek idejn. Elz mveiben ismertetett nzeteivel szemben ebben mr nem tudja elfogadni, hogy a keresztnyek ms helyre kltzzenek ilyen helyzetekben. Ugyancsak elveti, hogy pnzzel vsroljk meg biztonsgukat.


A De idololatria f krdse ismt az, hogy szolglhat-e egy keresztny a hadseregben. Ennek kapcsn igyekszik megszabadtani a hv embert mindentl, aminek kze lehet a blvnyimdshoz. A festszet s szobrszat minden formjt elveti. Ide kapcsoldik az llam s az egyhz viszonynak krdse is, hiszen a kzhivatalt visel keresztny ember nem kerlhetn el a blvnyimds valamilyen formjt. Ezrt nem vllalhat ilyen hivatalt. Az llam egybknt is Isten ellensge.
A De ieiunio adversus psychicos csnya szavakkal tmadja a katolikusokat , akiknek nem tetszett, hogy a montanistk j bjtlsi alkalmakat eszeltek ki.


A De pudicitia hangneme az elzhz hasonl. Tmadja a pontifex maximust, az episcopus episcoporumot, aki tl knnyen bocst meg a bnbnknak. A fenti cmek az afrikai egyhz vezetjre vonatkoznak.


A De pallio Tertullianus legrvidebb rtekezse, amelyet nmaga vdelmben rt, annak igazolsra, hogy tbb mr nem tgt hord, hanem az egyszer, mindennapi palliumot.
Tertullianust sokan a nyugati teolgia megalaptjnak tekintik, elssorban krisztolgiai kifejezsei miatt. Ez a nzet azonban eltlozza szerept, hiszen valjban nem alkotott igazi rendszert. Inkbb az abszurd kijelentseket kedvelte, noha a neki tulajdontott Credo, quia absurdum szszerint nem tallhat meg rsaiban. Nem trekedett arra, hogy hidat ptsen a valls s az rtelem kz. Ellenkezleg, szvesen hangoztatta, hogy a megvlts tnyeit mg akkor is elfogadja, ha az emberi elme kereteibe nem illeszthetk bele.


Alexandriai Szent Kelemennel ellenttben meg volt gyzdve, hogy Athnnak s Jeruzslemnek semmi kze egymshoz. Leszlja Szkratszt s Arisztotelszt, de kijelenti, hogy Seneca saepe noster. A sztoikusok valban nagy hatssal voltak r. A filozfusok s az egyhz tantsa kztti hasonlsg magyarzhat azzal, hogy az elbbiek sok mindent egyszeren elloptak az szvetsgbl.


Annl nagyobbra becsli a trvnyt, amely az egyhz vdelmre inspirlta. Az evangliumrl egyenesen gy nyilatkozik: Lex proprie nostra, id est evangelium. Sok jogi kifejezst alkalmaz. Klnbsget tesz a consilia s a praecepta dominica kztt. A hitvalls szmra nemcsak regula fidei, hanem lex fidei is.


Tagadhatatlan, hogy sok kifejezse nagymrtkben befolysolta a trinitolgia s a krisztolgia tovbbi fejldst. Az isteni egysg s hromsg viszonyt gy rja le: tres unius substantiae et unius status et unius potestatis. A Fi s az Atya viszonyrl ezt rja: Filium non aliunde deduco, sed de substantia Patris. A Szentllekrl pedig ezt olvashatjuk: Spiritum non aliunde deduco quam a Patre per Filium. hasznlja elszr a persona szt, amelyet a Szentllekre is alkalmaz. A szubordinacionizmust azonban nem tudja teljesen levetkzni. Az Atya tota substantia est, a Fi csak derivatio totius et portio. Vilgosan tantja viszont, hogy Krisztusban egy szemly s kt termszet van.


Mariolgiai nzeteit Krisztus valdi embersgnek vdelmbe lltja, aki ex Maria szletett. A doktizmus elleni kzdelmben mg a virginitas in partu et post partum-ot is tagadja s Jzus testvreit Mria test szerinti gyermekeinek tartja.


Ekklziolgiai nzetei kztt meg kell emltennk, hogy elsknt nevezi maternak az egyhzat, amely a hit lettemnyese s a kinyilatkoztatsrzje. Montanista korszakban azonban szembelltja a pspkk egyhzt a llek egyhzval.


Fokozatos vltozs tapasztalhat a bnbocsnatrl s az egyhz bnbocst hatalmrl vallott nzeteiben is. llspontja egyre rigoristbb vlik, vgl pedig elvitatja a hierarchia bnbocst hatalmt, s szerinte csak a spiritalis homo rendelkezik ilyen hatalommal. Pter klnben is csak szemlyre szl hatalmat kapott, amely nem szll t a tbbi pspkre.


Az eukharisztit ldozatnak tartja. A markionitkat kvetkezetlensggel vdolja, mert tagadjk Krisztus keresztre fesztett testnek valdisgt s mgsem hagynak fel az eukharisztikus ldozattal.


Eszkhatolgiai nzetei szerint csak a mrtrok meneklnek meg a szenvedstl, a tbbiek apud inferos vrakoznak az utols tletig. A jelen vilg vgn az igazak feltmadnak, s ezer vig uralkodnak.

Ex Tracttu Tertullini presbteri De oratione: II/195-197
Ex Tracttu Tertullini presbteri De praescriptine haereticorum: II/1373-1374


E Narratine martyrii sanctrum mrtyrum Carthagininsium: III/1153-1154
megvltoztatst, az eretnekek pedig llandan meg akartk kurttani. A 200 tjn rt m

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!