Tertullianus
Quintus Septimius Florens Tertullianus Karthgban szletett 155 tjn. Szlei pognyok voltak, apja centurioknt szolglt a hadseregben. Tertullianus rmai gyvdknt hrnvre tett szert. 193 tjn megtrt s Karthgban telepedett le, majd jogi, filozfiai, valamint irodalmi ismereteit a keresztnysg szolglatba lltotta. Jeromos szerint papp szenteltk. Irodalmi tevkenysget 195 s 220 kztt fejtett ki. 207 krl montanista lett s a rla elnevezett szekta vezetje, amely mg Szent goston korban is ltezett Karthgban.
gostont leszmtva a legfontosabb s legeredetibb latinul r keresztny szerz. Grgl is rt, ezek a mvei azonban elvesztek. Megalkuvsra nem hajland, llandan vitatkozik valakivel, legyen az pogny, zsid, eretnek vagy ppen katolikus. Megtrsnek okt egybknt nem emlti, de valsznleg nem a filozfiai rendszerek sszehasonltsa, hanem a keresztny vrtank helytllsa indtotta erre a dntsre. Az igazsgot mindig fanatikusan keresi. Szerinte Krisztus is azrt alaptotta egyhzt, hogy elvezesse az emberisget in agnitionem veritatis. Helytelen lenne szofista magatartssal vdolni csak azrt, mert latba veti gyvdi s sznoki kpessgeit a keresztnyek vdelmben.szintn beszl akkor is, amikor ksznek mutatkozik a vrtansgra. Trelmetlensge azonban sokszor megfosztja a sikertl. Ellenfeleit bizonyra gyakran elnmtotta, de valsznleg ritkn gyzte meg.
Sajtos stlusa van. Nagy hatssal volt r a grg sznokok zsiai stlusa, amely inkbb a rvid mondatokat kedveli a hossz krmondatok helyett s szvesen halmozza a krdseket is. Tertullianus kedveli a szokatlan fordulatokat, gyakran alkot j kifejezseket, amely miatt gyakran homlyos a mondanivalja. Szkincse risi hatssal volt a ksbbi szerzkre, ezrt gyakran nevezik az egyhzi latin megalkotjnak. Mostanban azonban egyre tbben rmutatnak arra, hogy szmos kifejezse, pldul a sacramentum sz, a legrgebbi latin bibliafordtsokbl szrmazik, amelyek szmunkra mr elvesztek.
rsainak valsznleg mr a kzpkor elejn hat gyjtemnye keletkezett. Ezek kzl valsznleg a Corpus Trecense a legrgebbi. Az editio princeps Beatus Rhenanus gondozsban jelent meg Bzelben 1521-ben.
Apologtikai rsai kzl az Ad nationes s az Apologeticum egymssal rokon s mindkett 197-ben rdott. Az elsben kimutatja, hogy a keresztnyek elleni bri eljrs nemcsak rthetetlen, hanem ellene mond minden jogi alapelvnek. Arra is rmutat, hogy a pogny istensgeket csak az emberek talltk ki.
Az Apologeticum a legfontosabb munkja. Az elzvel ellenttben ez mr kidolgozott m, amelyet a rmai provincik kormnyzihoz intz. Szerinte a keresztnyeket tudatlansgbl ldzik. A keresztnysg legfbb ellensgei a gonosz csszrok voltak. A keresztnyek ellen felhozott vdak kzl mg az ateizmus sem igaz, hiszen a pogny istenek nem valdi istenek. Rmt klnben sem a blvnyok imdsa tette naggy. A keresztnyek mg az llam javra sem mutathatnak be ldozatokat, azonban imdkoznak a csszrrt. A keresztnysg nemcsak jfajta filozfia, hanem valdi kinyilatkoztats.
A De testimonio animae cm mvben a hellenisztikus filozfusokhoz hasonlan kiemeli, hogy nemcsak a makrokozmosz, hanem a mikrokozmosz, vagyis az emberi llek is tanskodik Istenrl. A testimonium animae naturaliter Christianae akkor lehetsges, ha a lelket nem torztotta el a rossz filozfiai nevels. A grg apologtkkal ellenttben haszontalannak tartja a filozfit.
Az Ad Scapulam cmzettje Africa prokonzulja, aki elkezdte ldzni a keresztnyeket. Isten haragjnak tekinti a 212-ben bekvetkezett teljes napfogyatkozst. A keresztnyek szeretik ellensgeiket. Tveds lenne azonban azt hinni, hogy az llam bntetlenl ldzheti az egyhzat, erre utal szmos rmai tisztvisel keserves halla. Az Adversus Judaeos els rszben kimutatja, hogy Izrael elvetette az r ltal felknlt kegyelmet, ezrt az szvetsget mr csak spiritulis rtelemben szabad rteni. A rgi ldozatok eltrltettek, a szemet szemrt elv helyet adott a szeretet trvnynek. A messisi jvendlseket Megvltnk beteljestette.
Polemizl rsai kzl a De praescriptione haereticorum mindrkre le akarja zrni a katolikusok s az eretnekek kztti vitkat. Jogi eszkzkkel kimutatja, hogy az eretnekeknek mg a Szentrs felhasznlsra sincs joguk a vitban, hiszen nem az vk. A katolikus hagyomny az apostolok tantsra vezethet vissza. Alapelve a principalitas veritatis s a posteritas mendacitatis, mrpedig az egyhz tantsa kezdettl fogva vilgosan s tisztn hirdettetett, az eretnek hazugsgok csak ennek torz formi. Az egyhz soha nem engedte a SzentrsTertullianus rsainak legrtkesebbike.
Az Adversus Marcionem Tertullianus leghosszabb mve, amely legfbb forrsunk Markion eretneksgrl. Az istenfogalomnak teljesen ellene mond, amit Markion mond az szvetsg s az jszvetsg isteneirl. Krisztus az a megvlt, akit a prftk hirdettek. Mg Markion jszvetsge is cfolja sajt eretnek tanait.
Az Adversus Hermogenen forrsa bizonyra Antiochiai Szent Theophilosz hasonl cm mve volt. Hermogenes az anyagot rknek tartotta s egy szintre helyezte Istennel. Ez is kptelensg, hiszen maga az istenfogalom cfolja ezt.
Az Adversus Valentinianos az eleusziszi misztriumok beavatottjainak ggjhez hasonltja az eretnekek bennfentes viselkedst.
A De baptismo szerint az eretnekek keresztelse rvnytelen. A keresztels rendes kiszolgltatja a pspk, de a presbiterek s a dikonusok is kaphatnak felhatalmazst, st szksg esetn mindenki keresztelhet. A mben mg nyoma sincs a montanizmusnak, az egyhzi tekintlyt mg nem vitatja.
A De carne Christi-ben bizonytja, hogy Krisztus szletse igenis lehetsges volt s meg is trtnt. Cfolja a dokta nzeteket: Krisztus emberi testben szenvedett s halt meg. Vdi Szz Mria anyasgt.
A De carnis resurrectione kimutatja a pognyok, a szadduceusok s az eretnekek feltmadst tagad tantsnak bels ellentmondsait. Foglalkozik a test feltmads utni llapotnak tulajdonsgaival. A zr mondatok mr arrl rulkodnak, hogy szimpatizl a montanizmussal.
Az Adversus Praxean mr 213 tjn szletett, s mr nemcsak helytelen trinitolgiai nzeteirt tmadja Praxeast, hanem Montanus eltlsrt is. Praxeas modalista vagy ms nven patripasszionista volt, vagyis a Fit azonostotta az Atyval. A Niceai Zsinat ennek a knyvnek sok kifejezst hasznlta. Szent gostonra is hatssal volt az az analgia, amelyet a Szenthromsg s az emberi llek tevkenysgei kztt kimutat. rdekes jogi prhuzama, hogy a rmai birodalomban is lehet tbb imperator, de csak egy imperium van. Itt tallkozunk elszr a trinitas sz teolgiai alkalmazsval.
A De anima nem pszicholgiai rtekezs, hanem a tves tantsok cfolata. A vizsgldsnak nem a pogny szerzkre, hanem az isteni kinyilatkoztatsra kell alapulnia. A platni nzettel szemben a lelket testi valsgnak tartja, s ezt a nzett az evangliumbl vezeti le. A valentininusok ellenben hangslyozza az akarat szabadsgt. Traducianizmust vall, vagyis a llek a szlkbl kerl a gyermekbe. Cfolja a llekvndorls tant.
Fegyelmi, erklcsi s aszketikai krdsekkel foglalkoz mveibl tnik ki leginkbb vonzdsa a montanista eszmkhez.
Az Ad martyras egyik legkorbbi munkja. Domina mater ecclesia segti a vrtankat nagy kzdelmkben, amelynek lersra a katonk letnek kpeit idzi fel. A keresztny ember nem sztoikus kznnyel fogadja a hallt, hanem lelki erejnek prbjaknt, s a kzdelemre mr a brtnben kszl.
A De spectaculis hatrozottan eltl minden pogny ltvnyossgot, a cirkuszi mutatvnyoktl kezdve a gladitori viadalokig. A katekumenekhez komoly intelmeket intz.
A De cultu feminarum f mondanivalja, hogy a keresztny vallsnak t kell jrnia a mindennapi let vilgt is. va lenyainak egyetlen ltzet illik igazn, a bnbnat kntse. Eltli a kozmetikumok hasznlatt s az kszerek viselst.
A De orationet szintn a katekumenekhez rta. Ebben talljuk a Miatynk els kifejtst. Minden hely alkalmas a Teremt imdsra. Az ima lelki ldozat. rigensz nzeteivel sszevetve lthat a filozfiai rdeklds teljes hinya s a praktikumra val hajlam.
A De patientiaban olyan ernyrl r, amelynek maga nem volt birtokban, pedig a trelmetlensg minden bn anyja. A trelem hseit sorolja fel a Szentrsbl.
A De paenitentit mg katolikus korszakban rta, 203-ban. Emltst tesz a keresztsg utni bnbnat lehetsgrl. A bnbocsnat elnyershez szksg van a bns nyilvnos bnvallomsra s bnbnati cselekedetekre.
Az Ad uxorem arrl rendelkezik, hogy mit tegyen felesge, ha esetleg meghal. Elvrja tle, hogy ljen tisztes zvegysgben. Szmos rvet sorol fel az jrahzasods ellen. Ha mgis jra frjhez menne, okvetlenl keresztnyt vlasszon, mert gy hitt nem veszlyezteti a pogny rtusokon val rszvtel.
Mr montanista korszakban rdott a De monogamia, amelynek stlusa brilins, tartalma viszont a legagresszvabb a hasonl tmrl rt mvek sorban. A hzastrs halla utni jrahzasods tilalmt arany kzptnak tartja a gnsztikus s a katolikus nzet kztt.
A De virginibus velandis amellett kardoskodik, hogy ne csak az asszonyok takarjk el arcukat.
A De corona alkalmi irat, amelynek tmja a keresztnyek katonai szolglata. Eltli a katolikusokat, mert nem hisznek a Parakltoszban s prfciiban.
A De fuga in persecutione rszletesen foglalkozik az elz mben felvetett krdssel, hogy megengedhet-e a menekls ldzsek idejn. Elz mveiben ismertetett nzeteivel szemben ebben mr nem tudja elfogadni, hogy a keresztnyek ms helyre kltzzenek ilyen helyzetekben. Ugyancsak elveti, hogy pnzzel vsroljk meg biztonsgukat.
A De idololatria f krdse ismt az, hogy szolglhat-e egy keresztny a hadseregben. Ennek kapcsn igyekszik megszabadtani a hv embert mindentl, aminek kze lehet a blvnyimdshoz. A festszet s szobrszat minden formjt elveti. Ide kapcsoldik az llam s az egyhz viszonynak krdse is, hiszen a kzhivatalt visel keresztny ember nem kerlhetn el a blvnyimds valamilyen formjt. Ezrt nem vllalhat ilyen hivatalt. Az llam egybknt is Isten ellensge.
A De ieiunio adversus psychicos csnya szavakkal tmadja a katolikusokat , akiknek nem tetszett, hogy a montanistk j bjtlsi alkalmakat eszeltek ki.
A De pudicitia hangneme az elzhz hasonl. Tmadja a pontifex maximust, az episcopus episcoporumot, aki tl knnyen bocst meg a bnbnknak. A fenti cmek az afrikai egyhz vezetjre vonatkoznak.
A De pallio Tertullianus legrvidebb rtekezse, amelyet nmaga vdelmben rt, annak igazolsra, hogy tbb mr nem tgt hord, hanem az egyszer, mindennapi palliumot.
Tertullianust sokan a nyugati teolgia megalaptjnak tekintik, elssorban krisztolgiai kifejezsei miatt. Ez a nzet azonban eltlozza szerept, hiszen valjban nem alkotott igazi rendszert. Inkbb az abszurd kijelentseket kedvelte, noha a neki tulajdontott Credo, quia absurdum szszerint nem tallhat meg rsaiban. Nem trekedett arra, hogy hidat ptsen a valls s az rtelem kz. Ellenkezleg, szvesen hangoztatta, hogy a megvlts tnyeit mg akkor is elfogadja, ha az emberi elme kereteibe nem illeszthetk bele.
Alexandriai Szent Kelemennel ellenttben meg volt gyzdve, hogy Athnnak s Jeruzslemnek semmi kze egymshoz. Leszlja Szkratszt s Arisztotelszt, de kijelenti, hogy Seneca saepe noster. A sztoikusok valban nagy hatssal voltak r. A filozfusok s az egyhz tantsa kztti hasonlsg magyarzhat azzal, hogy az elbbiek sok mindent egyszeren elloptak az szvetsgbl.
Annl nagyobbra becsli a trvnyt, amely az egyhz vdelmre inspirlta. Az evangliumrl egyenesen gy nyilatkozik: Lex proprie nostra, id est evangelium. Sok jogi kifejezst alkalmaz. Klnbsget tesz a consilia s a praecepta dominica kztt. A hitvalls szmra nemcsak regula fidei, hanem lex fidei is.
Tagadhatatlan, hogy sok kifejezse nagymrtkben befolysolta a trinitolgia s a krisztolgia tovbbi fejldst. Az isteni egysg s hromsg viszonyt gy rja le: tres unius substantiae et unius status et unius potestatis. A Fi s az Atya viszonyrl ezt rja: Filium non aliunde deduco, sed de substantia Patris. A Szentllekrl pedig ezt olvashatjuk: Spiritum non aliunde deduco quam a Patre per Filium. hasznlja elszr a persona szt, amelyet a Szentllekre is alkalmaz. A szubordinacionizmust azonban nem tudja teljesen levetkzni. Az Atya tota substantia est, a Fi csak derivatio totius et portio. Vilgosan tantja viszont, hogy Krisztusban egy szemly s kt termszet van.
Mariolgiai nzeteit Krisztus valdi embersgnek vdelmbe lltja, aki ex Maria szletett. A doktizmus elleni kzdelmben mg a virginitas in partu et post partum-ot is tagadja s Jzus testvreit Mria test szerinti gyermekeinek tartja.
Ekklziolgiai nzetei kztt meg kell emltennk, hogy elsknt nevezi maternak az egyhzat, amely a hit lettemnyese s a kinyilatkoztatsrzje. Montanista korszakban azonban szembelltja a pspkk egyhzt a llek egyhzval.
Fokozatos vltozs tapasztalhat a bnbocsnatrl s az egyhz bnbocst hatalmrl vallott nzeteiben is. llspontja egyre rigoristbb vlik, vgl pedig elvitatja a hierarchia bnbocst hatalmt, s szerinte csak a spiritalis homo rendelkezik ilyen hatalommal. Pter klnben is csak szemlyre szl hatalmat kapott, amely nem szll t a tbbi pspkre.
Az eukharisztit ldozatnak tartja. A markionitkat kvetkezetlensggel vdolja, mert tagadjk Krisztus keresztre fesztett testnek valdisgt s mgsem hagynak fel az eukharisztikus ldozattal.
Eszkhatolgiai nzetei szerint csak a mrtrok meneklnek meg a szenvedstl, a tbbiek apud inferos vrakoznak az utols tletig. A jelen vilg vgn az igazak feltmadnak, s ezer vig uralkodnak.
Ex Tracttu Tertullini presbteri De oratione: II/195-197
Ex Tracttu Tertullini presbteri De praescriptine haereticorum: II/1373-1374
E Narratine martyrii sanctrum mrtyrum Carthagininsium: III/1153-1154 megvltoztatst, az eretnekek pedig llandan meg akartk kurttani. A 200 tjn rt m