„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Valsznleg 185-ben szletett, mgpedig minden jel szerint Alexandriban, keresztny szlktl. Apja, Lenidasz mrtrhallt halt Septimius Severusrigenszt nevezte ki a katekumeniskola lre. Kelemen elmeneklse utn alexandriai tanri karrierjnek els rsze (203-231) nagyon sikeres. Mg az eretnekek s a pognyok iskolibl is jnnek hozz tantvnyok. is eljrt a neoplatnista Ammoniosz Szakkasz eladsaira. Sokat utazott: 212-ben Rmba, ahol tallkozott Hippoltosszal. 215-ben Arbiban oktatja a kormnyzt. Egy msik alkalommal Antiochiba ltogatott Alexander SeverusCaracalla ldzse ell Palesztinba menekl. Az ottani pspkk krsre, az jelenltkben prdikl, ami felhbortja Demetriosz pspkt, s visszaparancsolja rigenszt Alexandriba. Egy msik tja sorn a jeruzslemi s a caesareai pspk papp szenteli, ami mg jobban felhbortotta pspkt s zsinatot hvott ssze, amely kikzstette rigenszt az alexandriai egyhzbl. Demetriosz halla utn (232) visszatrt, de sajt korbbi tanrsegdje, Heraklasz, aki kzben pspkk lett, megerstette a kikzstst. Ekkor Caesarea pspknek hvsra j iskolt alaptott, amelyet csaknem hsz ven keresztl vezetett. Itteni tantvnynak, Thaumaturgosz Szent Gergelynek hazaindulsa eltt rt bcslevelbl rteslnk arrl, hogy Caesareaban is logikai, dialektikai, termszettudomnyos, geometriai, asztronmiai, etikai tanulmnyokkal ksztette fel hallgatit a teolgira. rigensz 244 tjn ismt Arbiba ment, ahol Bosztra pspkt, Berilloszt gygytotta ki a monarchinus eretneksgbl. A Decius ldzsei idejn elszenvedett knzsok siettettk hallt. 253-ban halt meg Tiroszban.57 Alexandriai Szent Kelemennel ellenttben soha nem mondta, hogy a grg filozfia Krisztushoz vezet. Tantvnyait a Szentrs tanulmnyozsra biztatta, a blcseletet csak eltanulmnynak tekintette. Ennek ellenre elkvette azt a hibt, hogy Platn filozfija jobban befolysolta gondolkodst, mint azt gondolta volna. Emiatt slyos dogmatikai tvedseket tantott, pldul a llek preegzisztencijt. Az allegorikus mdszer tlzott alkalmazsa veszedelmes szubjektivizmus elindtja volt. A trtnelem sorn elssorban 300, 400 s 550 tjn lngoltak fel az rigenista vitk. 543-ban I. Justinianus kezdemnyezsre eltltek 15 neki tulajdontott ttelt.58
A vitknak is szerepe volt abban, hogy hatalmas irodalmi munkssgnak legnagyobb rsze elveszett. A fennmaradt mvek tbbsge is csak latin fordtsban olvashat. Euszebiosz mg 2000 mvrl tudott, Epiphaniosz pedig 6000-re becslte mveinek szmt. Mi mr csak 800-nak ismerjk a cmt, Szent Jeromos Paulhoz rt levelbl. rigensz gazdag bartainak, elssorban Ambrosiusnak ksznhette, hogy mveit szmos gyorsr jegyezhette le, akik jelen voltak eladsain.59
Hatalmas szvegkritikai mve a Hexapla, az szvetsg szvege hat oszlopban. Az els oszlop a hber szveg, a msodik a hber szveg grgbets trata, a harmadik Aquila, a negyedik pedig Szmmakhosz grg fordtsa, az tdik a Septuaginta, a hatodik Theodotion fordtsa. rigensz jegyzeteket rt az tdik oszlophoz, amelyet sszevetett a hber szveggel.60 rigensz volt a katolikus egyhz els tudomnyos igny exegtja. Scholionokat, homilikat s kommentrokat rt valamennyi szentrsi knyvhz. 574 homilijbl csak 20 maradt fenn grgl s 388 mg latinul sem olvashat. Szkratsz szerint minden szerdn s pnteken prdiklt, letrajzrja, Pamphilosz szerint pedig majdnem mindennap. A kommentrok kzl fennmaradtak a kvetkezk: Mt s Jnos evangliuma, a Rmaiakhoz rt levl, az nekek neke.61
Legfontosabb apologtikai munkja a ldzse idejn, 202-ben. rigensz is vgyott a vrtansgra, de anyja megakadlyozta, hogy elmenjen hazulrl. Demetriosz pspk a 18 ves csszr anyjnak, Julia Mammaeanak krsre. 216 tjn Kavta Kevlsou, amelyet az !Alhth;" Lovgo" megcfolsra rt. Kelszosz arra trekedett, hogy a keresztnyek szgyelljk sajt hitket. Elszr a zsidk rveit visszhangozza, majd egytt tmadja a zsidkat s a keresztnyeket. Jzust mgusnak titullja, elssorban a feltmads hitelessgt tmadja s a platni filozfia felsbbrendsgt hangoztatja. Elvrja a keresztnyektl, hogy rendeljk al magukat a rmaiak vallsnak. rigensz vlaszban bizonytja Krisztus istensgt, kiemeli a kegyelem fontossgt s foglalkozik az egyhz s a birodalom viszonyval. A m nagyon fontos a korabeli vallstrtneti helyzet megismersre, hiszen Kelszosz nemcsak a npszer vdakat hangslyozta a keresztnyek ellen, hanem valban nagyon elmlyedt a keresztnysg tanulmnyozsban, ezrt rigensz reflexii is nagyon alaposak.62
Legmonumentlisabb dogmatikai mve a Peri; ajrcw'n, az els dogmatikai kziknyv. 220 s 230 kztt rta Alexandriban. Az eredetinek csak tredkei maradtak fenn, azonban a teljes szveget olvashatjuk latin Rufinus interpretlsban, aki a legvitatottabb rszek eltntetsvel prblta vdeni mestert. A ngy knyvnek a kvetkez cmeket adhatjuk: Isten, vilg, szabadsg, kinyilatkoztats. A bevezetsben azt rja, hogy valamennyi vallsi igazsg forrsa Krisztusnak s az apostolainak tantsa, to; khvrugma. A regula fideiSzentrsban tallhat hrom jelentssel foglalkozik.63
1941-ben a Kair mellett tallt tourai leletek kztt volt egy hatodik szzadi kdex, amely az rigensz s Hraklidsz kztti vita jegyzknyvnek grg eredetijt is tartalmazza. A vita 245 krl zajlott Arbiban. Hraklidsz szenthromsgtani nzetei aggodalommal tltttk el pspktrsait s azrt hvtk meg a teolgust, hogy tekintlyvel tegyen pontot a vita vgre. Egyedlll m szinte az egsz keresztny korban, hiszen a barti hang beszlgetst csaknem szszerint rgztettk a gyorsrk. A vita vgre kiderl, hogy a tartalmazza az apostolok tantst, k azonban nem indokoltk ezt a tantst s nem mutattk ki az sszefggseket a tants egyes elemei kztt. Ez a feladat mr a teolgusra vr. Minden teolginak kt eleme van: a tradci s a halads. A keresztny tants teht nem termketlen, s nem stagnl, hanem fejldik s a nvekeds termszetes trvnyeit kveti. Az els knyvben a termszetfltti vilggal foglalkozik, a msodikban a fldiekkel. Az ember anyagi testbe zrt bukott szellem. A harmadik knyv arrl szl, hogy a test s a llek viszonya biztostja a feltteleket a kzdelemhez s a gyzelemhez. Ebben a kzdelemben az embereket angyalok segtik s dmonok akadlyozzk, de mindvgig szabad marad az ember akarata. A negyedik knyv elssorban az alapvet doktrnkat foglalja ssze s a duvo qeoiv s a duvnami" miva kifejezs mindkt fl szmra elfogadhat. A ksbbi teolgiai szhasznlat majd kt szemlyrl s egy termszetrl beszl az Atya s a Fi vonatkozsban. Egy msik pspk felveti llek halhatatlansgnak krdst is. rigensz64 Gyakorlati cl rsai kzl meg kell emltennk a Deoratione-t, amelyet bartjnak krsre rt. A knyvbl sugrzik rigensz vallsi letnek melege. Az imdsgnak sokfle tpust ismeri. Azt tantja, hogy mindig az Atyhoz kell fordulnunk Jzus nevben. A msodik rszben tallunk egy kommentrt a Miatynkrl. Az ima hatkonysga a llek felkszltsgn mlik. Ez a m nagymrtkben befolysolta a ksbbi egyiptomi szerzetesek imalett. Az Exhortatio ad martyrium a Maximinus Thrax-fle ldzs idejn rdott Ambrosiusnak s Protectusnak, a caesareai egyhz diaknusnak illetve papjnak. Arrl is rt, hogy nem mindenki osztja az lelkesedst a vrtansg irnt, hanem sokan indifferens dolognak tartjk, hiszen szerintk elg llekben hinni. Velk szemben rigensz minden igaz keresztny ktelessgnek tartja a vrtanhallt, hiszen aki ismeri Istent, az arra vgyik, hogy egyesljn vele. Egybknt is, a vzkeresztsg utn elkvetett bnket csak a vrkeresztsg moshatja le. Mveinek ebben a csoportjban kell megemltennk a hsvtrl rt mvt, amelyet szintn Tourban talltak meg, valamint leveleit, amelyeknek csak tredke maradt fenn pldul Julius Africanus s Euszebiosz mveiben.65 rigensz mr nem a Logoszra alapozza teolgijt, hanem Istenre. a vilg abszolt princpiuma, aki szemlyesen aktv teremti, fenntarti s uralkodi tevkenysge rvn. Az Atya felfoghatatlan szmunkra, Krisztus azonban figura expressa substantiae et subsistentiae Dei. Isten felismerhet teremtmnyein keresztl. El kell kerlnnk az antropomorfizmus minden ltszatt, amikor Istenrl beszlnk.66 Trinitolgijban elveti a hrom isteni szemly kztti klnbsget tagad modalizmust. Vitatott, hogy szubordincionizmust tantott-e. Szent JeromosSzent Atanz azonban tisztzza minden gyan all. A Fi nem megoszts tjn szrmazik az Atytl, hanem lelki tevkenysg ltal, amely aeterna ac sempiterna generatio.67 Krisztolgija kombinlja a Logoszrl szl tantst az evangliumok Jzusnak tantsval. Jzus preegzisztens lelkt tekinti sszekt kapocsnak a vgtelen Logosz s Krisztus vges teste kztt. hasznlja elsknt a hromfle hallt klnbztet meg, amelyek kzl az ember lelke csak a termszetes hallnak nincs alvetve. elmarasztalja, qeavnqrwpo" kifejezst. Krisztus teste ex incontaminata virgineassumpta etcastasancti spiritus operationeformata. A Krisztusban lev kt termszet egysge nagyon szoros. Tantja a communicatioidiomatumot is.68 Eszkatolgijnak lnyege az ajpokatavstasi", vagyis az a restaurci, amelyben minden ltez visszanyeri az eredeti, tisztn lelki llapott. Azoknak lelke, akik itt, a fldn bnket kvettek el, tisztt tzn megy keresztl a hall utn. A jk rgtn a hall utn a paradicsomba jutnak. rigensz nem ismer rk bntetst. Minden bns dvzlni fog, mg a dmonokat s magt a Stnt is meg fogja tiszttani a Logosz. Amikor ez megtrtnik, akkor ismt eljn Krisztus, s minden ember feltmad, de nem anyagi, hanem szellemi testben, s akkor Isten lesz minden mindenben. Ez az llapot azonban csak tmeneti, hiszen a jelenlegi vilg csak egy a vilgok vgtelen sorban, mivel a teremtett szellemek nem veszthetik el szabad akaratukat, vagyis jra vtkezhetnek, aminek kvetkezmnye, hogy ismt szksg lesz anyagi vilgra, ahov lebukhatnak.69
A Bibliarigensz szmra nemcsak dogmatikai vagy morlis m, hanem a lthatatlan vilg visszfnye, Isten l szava, amely szl minden korok emberhez. Az szvetsget az jszvetsg vilgtja meg, de az jszvetsgnek is csak akkor ltszik teljes mlysge, ha az szvetsg fnyben vizsgljuk. A kett kztti kapcsolatot az allegria hatrozza meg. A Szentrsnak van trtneti, misztikus s morlis jelentse, amely megfelel az ember hrom sszetevjnek s a tkleteseds hrmas fokozatnak. A misztikus jelents adja meg a misztrium kollektv s egyetemes, a morlis pedig a bels s egyni jelentst.70 Misztikjnak kutatst sokig elhanyagoltk, noha az egyhz egyik legnagyobb misztikusa. Azt vallja, hogy erfesztseinkhez szksgnk van Isten kegyelmre. Azoknak, akik Krisztus kvetsnek tjra lptek, nmaguk alapos megismersre kell trekednik. Harcba kell szllnunk a bnnel, amely lehetetlenn teszi, hogy elrjk a tkletessget. A vilgtl val fggetlensgre az egsz leten vgighzd aszktikus gyakorlatok rvn lehet szert tenni. Beszl a misztikus felemelkeds kezdeteirl s a Logosszal val misztikus egyeslsrl. A tkleteseknek a szenved s keresztrefesztett Krisztust is kvetnik kell.71
Ex Homilis Orgenis presbteri in Iesu Nave: I/1004-1005; II/1443-1444; III/262-263, 265-267, 1323-1325, 1307-1309
Ex Homilis Orgenis presbteri in Levticum: II/224-226
Ex Exhortatine Orgenis presbteri ad martrium: II/1413-1414; III/1196-1197
Ex Homilis Orgenis presbteri in Gnesim: III/139-141
E Commentrio Orgenis presbteri in Ionnem: IV/142-143
Ex Libllo Orgenis presbteri De oratine: IV/435-436
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre