„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
200 tjn jelents vltozs kvetkezett be a keresztny irodalom fejldsben. A msodik szzadi apologtk s eretnekellenes rk munkssga elksztette a talajt a kinyilatkoztats tudomnyos igny elemzsre. Mg IreneuszNagy SndorSeptuaguinta, s itt alkotta meg Philn a bibliai s a grg gondolkods els szintzist.40
Az erre az iskolra nagyon jellemz allegrikus mdszert mr Homrosz s Hsziodosz mveiben tallhat mtoszok s mesk rtelmezsre felhasznltk a pogny szerzk. A sztoikusok klnskppen kedveltk ezt a mdszert. Arisztobulosz pedig mr a Kr. e. 2. szzadban felhasznlja az szvetsgPhiln szmra az allegrikus vagyis mlyebb jelents jelzi az igazi valsgot. A keresztny rk azrt vettk t mdszert, mert meg voltak gyzdve arrl, hogy a Szentrs szszerinti rtelme gyakran mltatlan Istenhez. Alexandriai Szent Kelemen mr gyakran alkalmazza, rendszert azonban rigensz alkotott belle, s ezzel megoldotta a korai egyhz egyik legfontosabb problmjt, az szvetsg rtelmezsnek krdst. Igaz viszont, hogy idnknt veszlyesnek bizonyult az a trekvs, amely az rs minden sorban elkpet sejtett s elhanyagolta a szszerinti rtelmet.41
Az iskola els ismert vezetje a szicliai Pantenosz. Eredetileg sztoikus filozfus volt, majd megtrse s indiai tja utn 180 krl neveztk ki a vros katekumen-iskoljnak lre. rsai nem maradtak rnk, br Marrou szerint rta a Diogntoszhoz rt levelet.42 200 krl halt meg, s tantvnya, Titus Flavius Clemens kvette a katedrn. 150 tjn szletett pogny szlktl, valsznleg Athnban. Megtrse utn sokat utazott Dl-Itliban, Szriban s Palesztinban, hogy a legkivlbb keresztny tantktl tanulhasson. Vgl Pantenosz hatsra telepedett le Alexandriban. Septimius Severus ldzse idejn Kappadkiba meneklt s ott halt meg nem sokkal 215 eltt.43
Noha letrl keveset tudunk, rsaibl jl krvonalazdik egynisge. A keresztny tudomnyossg ttrjnek tekinthetjk, hiszen filozfiai, potikai, archeolgiai, mitolgiai s irodalmi ismereteit arra hasznlta fel, hogy a keresztny tantst szembestse kornak eszmivel. Igaz, hogy nem mindig nylt az eredeti forrsokhoz, hanem antolgikat s florilgiumokat idz, tudsa mgis a Szentrs, az apostoli s az eretnek irodalom alapos ismeretrl tanskodik. Bebizonytotta, hogy a hit s a filozfia, az evanglium s a vilgi tudomny nem egyms ellensgei, hanem a keresztnysg megkoronzza mindazokat az igazsgokat, amelyeket a klnbz filozfiai irnyzatok tartalmaznak.44
Hrom hosszabb mvt gyakran trilgiaknt kezelik, mintha az iskolai oktats klnbz fokozatainak felelnnek meg. A munkssga sem vlaszolt arra a krdsre, hogy vajon az egyhzi irodalomnak csak az-e a feladata, hogy fegyverknt hasznljk az egyhz ellensgei ellen vagy lehet-e bks eszkz is az egyhz bels ignyeinek szolglatra. A katekumenok kztt egyre tbb mvelt emberrel tallkozunk. Az oktatsukhoz szmos tanrt kellett kpezni, s ez vezetett a nagy keleti teolgiai iskolk ltrehozshoz. A legnevezetesebb s a legismertebb az alexandriai iskola. A vrost alaptotta Kr. e. 331-ben, s mr jval a keresztnysg megjelense eltt a keleti, az egyiptomi s a grg kultra tallkozsi pontjv vlt. Itt szletett meg a rtelmezsre. Protreptiko;" pro;" $Ellhna" (Intelem a grgkhz) apologetikus jelleg, hiszen tmadja a mitolgit s vdi az szvetsg sisgt. Nem tartja viszont mr szksgesnek a keresztnyek elleni rgalmak tisztzst. Rmutat a Logosz nevel szerepre, amely megmutatkozik az emberisg egsz trtnelme sorn. A knyv clja, hogy a j szndk olvast az egyetlen igaz filozfia, vagyis a keresztnysg elfogadsra biztassa.45
A hrom knyvbl ll Paidagwgov" azokhoz szl, akik hallgattak Clemens biztatsra, s elfogadtk a keresztny hitet. Most a Logosz fordul hozzjuk s letvitelk megvltoztatsban segti a megtrteket. A pai'de" a gnsztikus felfogstl eltren nem alacsonyabbrend beavatottakra utal, hanem minden megvltott s a keresztsgben jjszletett ember Isten gyermeke. Az szvetsg nevel ereje elssorban a flelemre plt, az jszvetsg viszont a szeretetre. Istenben azonban az igazsgossg s a szeretet nem zrja ki egymst, ezrt nha keser gygyszerekkel is gygyt. A flelem is j, ha vd a bn ellen. A msodik knyvben mr a mindennapi let gondjaival foglalkozik. A keresztnynek nem visszahzdnia kell a vilgtl, hanem meg kell szentelnie a vros kulturlis lett. Az egsz m a Megvlthoz szl himnusszal zrul, amelyet valsznleg maga Kelemen irt, s taln az iskola hivatalos imja volt.46
A „trilgia" harmadik rsze a Strwmatei'", vagyis "sznyegek". Eredetileg Didavskalo" cmen akarta megrni, de ez olyan szisztematikus trgyalsmdot ignyelt volna, amely messze llt lelkialkattl. Inkbb olyan mfajt vlasztott, amely szmos krds laza szerkezet trgyalst tette lehetv, a kor irodalmi szoksainak megfelelen. A Strwmatei'" nyolc knyvbl ll. Legfontosabb tmja a keresztny hit s a grg filozfia kapcsolata. Vlemnye szerint az isteni gondvisels a zsidknak a Trvnyt adta, a pognyoknak pedig a filozfit. Hasznos a keresztnyek szmra a filozfia is, amikor hitk tartalmrl gnw'si"-ra akarnak szert tenni. Messzebb megy, mint Jusztinosz, de mgis hangslyozza, hogy a filozfia sohasem veheti t az isteni kinyilatkoztats helyt. Isten megismersre csak a hit ltal lehet eljutni, s a hit minden tuds alapja. A grgk klnben is az szvetsgbl mertettk filozfijukat, Platn Mzest utnozta. A tbbi knyv a hamis gnzis cfolatval foglalkozik, elnk rajzolva az igazi gnzist. A m begrt nyolcadik knyve mr csak vzlatok formjban kszlt el.47
Az Excerpta ex Theodoto szintn csak vzlatokbl ll. A valentininus gnzis nzeteit s Kelemen eltanulmnyait talljuk benne. Nagyon nehz elklnteni, hogy mikor van sz sajt nzeteirl. A Melyik gazdag dvzl? cm rsa Mk.10,17-31-et elemzi. A tma aktulis volt, hiszen hallgati kztt voltak gazdag emberek is, teht foglalkoznia kellett azzal a krdssel, hogy az evangliumi parancsok szszerinti rtelemben veendk-e. Ha minden keresztny lemondana vagyonrl, akkor ki tudn tmogatni a szegnyeket? Biztatsknt fogja fel Jzus szavait, hogy szvnk ne tapadjon a pnzhez. A llek hozzllsa a dnt. A szenvedlyekrl kell lemondanunk s nem a gazdagsgrl.48 Kelemennek is sok mve veszett el. A Protreptikosz s a Paidagogosz az Arethas-kdexben maradt fenn, br hinyosan, s csak a kdex ksbbi msolataibl ismerjk az elveszett rszeket. A tbbi mvet ltalban 11. szzadi kziratokbl ismerjk.49
Clemens Alexandrinust tlzs nlkl tekinthetjk a spekulatv teolgia megalaptjnak. Kortrsa, Ireneusz a hagyomny embere volt, aki a kls hatsokat veszedelmesnek tartotta. Kelemen is tisztban volt a hellenizlds veszlyeivel, de a gnsztikusok nzeteit a hit s a tuds viszonyrl vgkpp nem tudta elfogadni. Ellenfelei a kettt sszeegyeztethetetlennek tartottk, azonban azt tantotta, hogy harmnijukbl szletik meg a tkletes keresztny s az igazi gnsztikus. A hit a filozfia kezdete s alapja. A filozfia azt is bizonytja, hogy a keresztnyellenes tmadsok alaptalanok.50
Logosztana teolgiai rendszernek alapja. A Logoszrl vallott nzetei konkrtabbak Jusztinosznl. A Logosz a mindensg teremtje, az szvetsgi trvny kinyilatkoztatja. Az idk teljessgben megtesteslt. Az Atyval s a Szentllekkel egytt alkotja a Szenthromsgot. A Logosz ltal ismerhetjk meg az Atyt, akinek nv nem adhat. Krisztus, a megtesteslt isteni LogoszKelemen teolgiai rendszere azonban nem teljes, mert istentant nem dolgozta ki.51
Egyhztana szerint az egyhz egyetlen, egyetemes, s a keresztnyek desanyja. Az egyhz ppen egysge ssi volta miatt klnbzik az eretneksgektl. A pognyok s a zsidk megtrsnek nagy akadlya, hogy a keresztnysget megosztjk a szektk. Az egyhzi hierarchia fokozatai az angyali hierarchia mintjt kvetik. Az angyalok ismerik az emberek gondolatait. rzkszerveik nincsenek, megismersk pillanatszer.52
A keresztsgrl vallott tantsbl kivilglik, hogy nem feledkezik el a misztriumokrl sem, mikzben a Logoszt teszi meg teolgiai rendszere kzpontjnak. Az jjszlets szentsgnek tbb nevet is ad: segtsgvel tmadtunk isteni letre. sfragiv", megvilgosods, stb.53
Az Eukharisztia ldozati jellegt nem tagadja, br nha gy tnhet, hogy csak a llek bels, lelki ldozatnak tekinti. Ez azrt van gy, mert a pogny s zsid rtelmezs ellen hangslyoznia kell a lelki jellegt, amely a tbbitl leginkbb megklnbzteti. Az ldozati trgyakrl beszlve megemlti, hogy a vz hasznlata bor helyett ellene mond az egyhz knonjnak.54
dm bnnek az volt a lnyege, hogy nem hagyta, hogy Isten oktassa s nevelje. Csak a szemlyes tettek ejthetnek foltot a lelken. Termszetesen nem fogadta el a gnsztikus nzetet, hogy az anyag a bn oka. A keresztny embernek letben csak egyszer lenne szabad bnbnatot tartania, mgpedig a keresztsg eltt. Isten azonban, az emberi gyngesg figyelembevtelvel mg egy megtrst engedlyez. A keresztsg utni teljes szakts Istennel mr megbocsthatatlan, de a nem teljesen tudatos szembeforduls nem tekinthet ilyennek.55
A hzassgot vdi a gnsztikusokkal szemben, akik megvetettk. Noha az "r irnti szeretetbl" nem nslt meg, hogy szabadabb legyen az szolglatra, mgis ajnlja a hzassgot, mert a teremt Istennel val egyttmkdsnek tekinti.56
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre