„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A msodik szzad legfontosabb teolgusa. Szletsnek idpontja 140 s 160 kz tehet. Szlvrosa valsznleg Szmirna. Florinushoz rt levelben beszmol arrl, hogy fiatal korban hallgatta Polkarposz tantst. Ismeretlen okbl Galliba tvozott. 177-ben vagy 178-ban t kldte, immr presbiterknt, az ldztt lugdunumi egyhz Rmba, hogy a montanizmus krdsben trgyaljon Eleutherus ppval. Utazsa idejn Photinus pspk vrtanhallt halt, s Ireneusz lett az utdja. Amikor Victor ppa kikzstette az zsiaiakat a hsvt idpontjrl vallott nzeteik miatt, Ireneusz ebben az gyben eijrhnopoivo"-nak bizonyult. Ezutn mr semmit sem tudunk letnek folytatsrl, halla idpontja is bizonytalan, taln 202.37
Irodalmi tevkenysge elssorban a gnsztikus eretneksg ellen irnyult. A hagyomny alapos ismeretrl tanskodnak fennmaradt rsai is. Sajnos, a legtbb mve elveszett. Az eretneksgek ellen,avagy ahamis gnszisz cfolata cm mvt Adversus haereses cmen szoktuk emlegetni. A m els knyve az eretnek nzetek feldertsvel foglalkozik, a tbbi ngy pedig a cfolattal. A msodik knyv szrvekkel, a harmadik az egyhz tantsval, a negyedik az r szavaival cfolja a valentininusok s markionitk nzeteit. Az tdik knyv kizrlag a test fltmadsval foglalkozik, amit minden gnsztikus tagadott. Befejezsl sajt khiliaszta nzeteit ismerteti. Az Adversus haereses stlusa egyenetlen, gondolatmenete gyakran nem vilgos. Ez azzal is magyarzhat, hogy tbb rszletben rta, s utlag is kiegsztette illetve mdostotta. Forrsai kztt gnsztikus rsokat s korbbi hereziolgusok knyveit talljuk, mint pldul Antiochiai Szent Theophilosz elveszett mveit. Az Adversushaereses teljes szvege csak latin fordtsban maradt fenn. A grg eredeti szmos rszlett ismerjk Hippoltosz s Euszebiosz mveibl. rmny s szr fordtsnak rszleteit is ismerjk.
Msik rnkmaradt mve Az apostoli igehirdets feltrsa. rmny fordtst 1904-ben tallta meg Ter-Mekerttschian. Apologetikus rtekezs, amely Jusztinosz hatsrl rulkodik. Sokan inkbb katekzisnek tartjk, hiszen nem polmikus l. Ismerteti a keresztny tantst a hrom isteni szemlyrl, az ember teremtsrl s bnbeessrl, a megtesteslsrl s a megvltsrl. Befejezsl vja olvasit az eretneksgektl.38
Teolgijnak egyik rdeme, hogy kimutatta a gnszticizmus lkeresztny jellegt. Az egyhz tantsnak ismertetse s rtelmezse olyan alapos, hogy joggal tekinthetjk a keresztny teolgia megalapozjnak. Nem trekedett j elmletek megalkotsra, st ezeket kifejezetten gyanakodva fogadta.
Noha kortrsa, Antiochiai Theophilosz mr hasznlta a triav" szt, Ireneusz ebben nem kveti. A gnsztikusokkal folytatott kzdelmben hangslyozza, hogy az egy igaz Isten azonos a vilg teremtjvel, az szvetsg Istenvel s a Logosz Atyjval. Krisztolgijnak lnyeges tantsa, hogy Krisztus is csak egy van, aki az Isten Fia, a Logosz, az Istenember Jzus, a Megvlt s a mi Urunk. Taln mg fontosabb a recapitulatio, ajnakefalaivwsi" gondolata. Ez eredetileg Szent Pltl ered, de Ireneusz tovbbfejlesztette. Isten Krisztusban foglalta ssze lervidtett formban az emberisg egsz megelz lett, hogy megjtsa s helyrehozza mindazt, amit dm bne elrontott.
Ez a gondolat mariolgijban is megjelenik, amikor kifejti a mr Jusztinosz ltal felfedezett prhuzamot va s Mria kztt. Mria engedelmessge rvn az egsz megvltott emberisg anyjv lett.
Egyhztanban is megjelenik a recapitulatio gondolata. Isten Krisztusban nemcsak a mltat foglalja ssze, hanem a jvt is.t tette az egsz egyhz fejv. Meg van gyzdve arrl, hogy az apostolok tantsa vltozatlanul tovbb l. A hagyomny a hitnek forrsa s mrcje. A keresztelsi hitvalls tartalmazza az igazsg knonjt. Csak az apostolok ltal alaptott egyhzak tantsa megbzhat, mert a folytonos apostoli szukcesszi garantlja ezt. Az eretnekeknl ppen ez az apostoli eredet hinyzik, s nincs meg bennk az igazsg karizmja.
Rma primtusa fontos a szmra. A rvidsg kedvrt nem ll szndkban, hogy az sszes apostoli alapts egyhz valamennyi pspkt felsorolja, ezrt csak a legnagyobb egyhzra, Rmra figyel. Az eredeti grg szveget klnflekpp ksreltk meg rekonstrulni a kvetkez latin nyelv fordtsbl: Ad hanc enimecclesiam propter potentiorem principalitatem necesse estomnemconvenireecclesiam,hoc esteosqui sunt undique fideles, in qua semper abhis qui sunt undique, conservataestea quae est ab apostolis traditio (Adv. Haer. III.3.2). Ehrhard a propter potentiorem principalitatem kifejezst gy fordtotta: "hatkonyabb vezetse miatt". Ezt az egyhzat kt apostol alaptotta; erre is utalhat a fenti kifejezs, ha a principalitas mgtt a grg eredeti ajrchv-jt sejtjk, ahogyan Bardy tette. Nautin viszont azt vli, hogy a necesse est omnem convenire ecclesiam nem a rmai egyhzra, hanem az egyetemes egyhzra vonatkozik.
Meg van gyzdve arrl, hogy az Eukharisztiban az r teste s vre valsgosan jelen van. A test feltmadst szerinte ppen az teszi lehetv, hogy Krisztus teste s vre tpllta. Az Eukharisztia ldozat-jellege is nyilvnval a szmra, s Malakis jvendlsre hivatkozik.
Az jszvetsg knyveinek gyjtemnyt az szvetsghez hasonlan grafhv-nak tekinti, mert a sugalmazottsg ppen gy jellemz rjuk. Az. evangliumok szma ngy, nem tbb s nem kevesebb. Egy rs knonisgnak megtlsben nemcsak az apostoli eredetet, hanem az egyhzi hagyomnyt is figyelembe kell vennnk. A Szentrs tekintlyt szembelltja a gnsztikusok "titkos tradicii"-val. A Szentrst elssorban nmagval kell magyarzni, mgpedig az apostoli hagyomny alapjn. A szszerinti rtelmezs mellett alkalmazza a tipolgit, ahol az sszevetett kt tnyez kzl az egyik trtnelmi valsg.
A platni antropolgia azt tantotta, hogy az ember sszetevi a kvetkezk: fuvsi", yu. Ireneusz Szent Pl nyomn azt tantja, hogy a teljes emberhez hozztartozik a pneu'ma. Krisztus Isten Lelkt grte apostolainak s a hvknek. Ettl fgg az ember tkletessge, s hatssal vannak r az akarat cselekedetei, az ember erklcsi lete. Mg a llek rkkvalsga is fgg a cselekedetektl. Akkor vlik halhatatlann a llek, ha hls teremtjnek. Erre a klns elkpzelsre a gnsztikusok nzetei elleni kzdelmben jutott, akik az erklcsi let minsgtl fggetlenl rkltet tulajdontottak a lleknek. Sztriolgijnak tengelye az a gondolat, hogy minden ember rszorul a megvltsra s kpes is r. Az Isten Fia ltal hozott megvlts felszabadtotta az embert a Stn, a bn s a hall rabsgbl. A qeopoivhsi" kifejezst gondosan kerli, helyette a participare gloriae Dei-t vlasztja. Az ember, teremtett termszete szerint, imago Dei. A similitudo Dei csak az isteni pneu'ma rvn valsulhat meg. Az egyn megvltsa az Egyhz ltal, mgpedig az Egyhz szentsgei ltal valsul meg Krisztus nevben. Ireneusz az els, aki emltst tesz a gyermekkeresztsgrl.
Eszkhatolgija is tartalmazza a recapitulatio gondolatt. Az Antikrisztus Krisztus dmoni ellenfele, akiben a trtnelemben elkvetett valamennyi hitehagys, igazsgtalansg, hamis prftls s ruls jelen van. Jusztinoszhoz hasonlan is vrta az ezerves birodalom eljvetelt.39
Ex Tracttu sancti Irenaei epscopi Advrsus hae vreses: I/197-198, 230-231, 275-276; II/59-60, 138-140, 152-154, 570-571, 804-805, 1348-1349; III/43-44,78-79, 115-116, 1236-1238; IV/57-58
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre