„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A keresztnysget kvlrl a pognysg s a jdaizmus fenyegette, bellrl pedig a gnsztikusok s a montanistk. A gnsztikusok gy akartk talaktani az egyhzat, hogy illeszkedjk bele a kor kulturlis kzegbe, valstsa meg a Kelet nagy mtoszainak szintzist s fogadja el a grgk vallsfilozfijt. Nluk jval kisebb veszedelmet jelentettek a montanistk, akik pp ellenkezleg, a kzeli vilggsre vrva minden keresztny szmra megkveteltk volna a vilgtl val teljes elzrkzst.
A gnzis, gnszticizmus szavak gyakran kvetkezetlen hasznlata rszben abbl ered, hogy ltezett gnszticizmus mr a keresztnysg eltt is. Nagy Sndor hdtsaival megindult mr a keleti vallsok s a grg filozfia klns keveredse. Keletrl rklte az Isten s a vilg kztti abszolt dualizmus elfogadst, amely a test s a llek viszonyra is kiterjedt. Innen eredt a j s a rossz visszavezetse kt, gykeresen klnbz princpiumra, valamint a vgyakozs a megvltsra s a halhatatlansgra. A grg filozfiai spekulcik eredmnye volt, hogy a neoplatnizmus hatsra elfogadta az Isten s a vilg kztti kzvettk ltt, a neopithagreizmus misztikjt, s a neosztoicizmus egynkzpont etikjt.
A keresztnysg eltti gnszticizmus utols kpviselje lehetett Simon mgus, akivel Flp diaknus tallkozott Szamariban. Jusztinosz beszmol arrl, hogy Claudius idejn mg szobrot is lltottak neki Rmban ezzel a felirattal: Simoni deomagno. Hippoltosz neki tulajdontja A nagy kinyilatkoztats cm mvet, amely a mzesi teremtstrtnet interpretcijt tartalmazza, s az alexandriai vallsfilozfia hatst mutatja. Az tantja, Doszitheosz is szamariai volt, akrcsak egyik tantvnya, Menandrosz. mr messisnak tartotta magt, akit a lthatatlan hatalmak az emberisg megvltsra kldtek. A keresztny gnszticizmus fel val tmenetnek tekinthetjk a tevkenysgt, hiszen tantvnyai kztt talljuk Saturninust s Baszilidszt, akik mr az egyhzon bell okoztak zavart.30
A keresztny gnszticizmus kialakulsnak felttelei akkor jttek ltre, amikor a nagy keleti vrosokban sok mvelt ember keresztelkedett meg. Voltak kzttk olyanok, akik mr elzleg is gnsztikus szektk tagjai voltak. Hajlottak arra, hogy elz nzeteikhez hozztegyk a keresztny tants bizonyos elemeit. A keresztny hitet "felemeltk" a tuds szintjre s gy kvntk beilleszteni a hellenizlt vilgba. Tevkenysgk eredmnyekppen risi irodalom halmozdott fel mind a teolgiban, mind a kltszetben. Az apokrifok kztt mr felsoroltunk nhny ilyen anonim mvet, amelyek nagyon npszerek voltak. Ez a hatalmas propaganda-anyag jrszt elveszett.
Baszilidsz alexandriai tant evangliumbl is csak egy tredk maradt fenn. Exegetica cm mvnek mr tbb rszlett ismerjk. Az egyik a sttsg s a vilgossg harcnak lerst tartalmazza. Zsoltraibl s dibl semmi nem maradt fenn. Szent Ireneusz lersbl nzeteit a kvetkez pontokban foglalhatjuk ssze:
- a tuds megszabadt e vilg fejedelmeitl, az embereknek esetleg mg egy ezrelke sem birtokolhatja az igaz tudst
- a misztriumokat titokban kell tartani
- a mrtrium haszontalansg
- megvlts csak a lelkeket rinti, a test romlsnak van alvetve
- minden kls cselekedet, mg a legutlatosabb bn is, teljesen kzmbs a megvlts szempontjbl
- a keresztnyeknek nem a megfesztett Krisztust kell hirdetnik, hanem Jzust, akit az Atya kldtt
- a pogny ldozatok megvetendk, de lelkiismereti aggly nlkl rszt lehet venni rajtuk, hiszen semmisgek
A felsorolsbl Quasten szerint egyrtelm, hogy Baszilidsz mg nem vallott radiklisan dualista nzeteket.31
Valentinosz elszr Alexandriban terjesztette nzeteit, majd 140 tjn Rmba ment. Hyginus, Pius s Anicetus ppk idejn sok kvetre tallt szp klti nyelvezetvel. Zsoltrokat is rt. Lehet, hogy a Nag-Hammadiban tallt Igazsgevangliumt is rta. Hippoltosz emltst tesz keleti s itliai iskoljrl. Az itliai iskola legkiemelkedbb alakja Ptolemaiosz volt. Fennmaradt mve a Flrhozrt levl. A mzesi trvnyt hrom rszre osztja. Az els rsz Istentl, a msodik Mzestl, a harmadik pedig a zsid np blcs regjeitl szrmazik. Az els rszt beteljestette Jzus, a msodikat felfggesztette, a harmadikat spiritualizlta.32
Valentinosz keleti iskoljrl kevesebbet tudunk. Ehhez tartozott az edesszai szlets Bardeszansz. Nemesi csaldbl szrmazott s pogny pap nevelte. IX. Abgr kirly bartja volt, ezrt amikor Caracalla 216-217-ben elfoglalta szlvrost, rmnyorszgba meneklt. Ksbb visszatrt Szriba. Euszebiosz beszmolja szerint szembefordult Valentinosz tantsval. Szembeszllt a markionitkkal is. Szrl rt mveit annyira kedveltk, hogy mg grgre is lefordtottk ket. 150 himnuszt, amelyek olyan npszerek voltak, hogy Szent Efrm csak gy tudott kzdeni a hatsuk ellen a IV. szzad msodik felben, hogy is himnuszokat klttt. Nmely kutat azt a vlemnyt kpviseli, hogy a Tams aktiban lev szp Llekhimnusz is az mve. Theodotosz mveinek rszletei Alexandriai Szent KelemenStromata cm mvnek fggelkeknt maradtak fenn. Sokat foglalkozik a plrmval s hrom csoportra osztja az embereket.33
Karpokratsz alaptott egy j alexandriai szektt. Szerinte a vilgot olyan angyalok teremtettk, akik sokkal alacsonyabbrendek a szletetlen Atynl. gy vlekedtek, hogy Jzus Jzsef fia volt s pontosan olyan tulajdonsgokkal rendelkezett, mint minden ms ember, kivve, hogy tkletesen emlkezett azokra a dolgokra, amelyeket rgen az Atya szfrjban ltott. Ezrt er szllt le r az Atytl, hogy segtsgvel kiszabaduljon e vilg fejedelmeinek rabsgbl. Ireneusz arrl is beszmol, hogy a szekta tagjait igen nagy gg tlttte el, mert gy vlekedtek, hogy az lelkk kpes ebben kvetni Jzust, ezrt mg az apostoloknl is tkletesebbek.34
Sok bajt kevert Rmban Markion, aki a pontuszi Szinopban szletett. Miutn sajt apja s pspke odahaza kikzstette, hajkereskedsbl szrmaz nagy vagyona segtsgvel az rk Vrosban j vllalkozsba kezdett. 144-ben ott is kikzstettk. Ekkor - a tbbi gnsztikus tant szoksaitl eltren, akik csak j iskolkat alaptottak - egyhzat alaptott. Kiptette a teljes hierarchit, liturgikus sszejvetelei hasonlak voltak a rmai egyhzhoz. Jusztinosz beszmolja szerint a kikzsts utn mr tz vvel nagyon elterjedt ez az "egyhz". Mg az tdik szzadban is sok markionita kzssg volt Keleten, elssorban Szriban.
Markion egyetlen nagy mve elveszett, ezrt nem tudunk eleget tantsrl. Ireneusz szerint a szintn Rmban idz Kerdon szr gnsztikus hatsa al kerlt. azt tantotta, hogy a Trvnyben s a Prftkban hirdetett Isten nem azonos Jzus Krisztus atyjval. Az utbbi ismeretlen s j, a kinyilatkoztatott Isten azonban csak igazsgos. Harnack gy vlekedik, hogy Markion nem is volt gnsztikus, hanem a keresztnysg els megreformlja s a paulinizmus helyrelltja. Abban igaza van, hogy a tbbi gnsztikustl eltren Markion nem kvnja thidalni a vges s a vgtelen kztti rt aionok vgtelen sorval. Abban is klnbzik a tbbitl, hogy elveti az allegrit mint a Szentrs rtelmezsnek mdszert. Ugyanakkor Harnack nem veszi figyelembe, hogy Markionnl is megtallhat a gnsztikusokra jellemz sajtos keverke a pogny s keresztny eszmknek. A j istensg a harmadik gben lakozik, az igazsgos pedig alacsonyabbrend nla. Az utbbi teremtette a vilgot, mgpedig az rk anyagbl, amelyben megvan minden gonoszsgnak a magva. Az igazsgos isten azonos a zsidk istenvel, aki a trvnyt adta s akit a prftk hirdettek. Haragv, indulatos termszete a forrsa minden fizikai s morlis rossznak.
Krisztolgija is tartalmaz gnsztikus elemeket. Krisztus nem Szz Mritl szletett, hiszen szletsrl, nvekedsrl az esetben nem is beszlhetnk. Hirtelen manifesztlta isteni termszett a kafarnaumi zsinaggban. Azutn klsleg olyan volt, mint egy ember, egszen kereszthallig. Vrnek ontsval megszabadtott minden lelket a Dmiurgosz hatalmbl. A megvlts termszetesen csak a llekre vonatkozik, hiszen a test sorsa a felbomls lesz. Egyrtelmen gnsztikus sajtossg az az igyekezet is, amellyel "megtiszttja" az jszvetsget azoktl a kijelentsektl, amelyek Krisztus Atyjt a vilg teremtjnek tartjk. Az szvetsget teljesen elvetette. A tbbi gnsztikustl eltren azonban nem rt j evangliumot, hanem azokra az evangliumokra s evangliumi rszekre vadszott, amelyeket szerinte a zsidk csempsztek be az jszvetsgbe. Sajtos knonjbl kirekesztette Mtt, Mrkot s Jnost, s "megtiszttotta" Lukcsot a "zsid interpolcik"-tl. Szent Pl mvei kzl kizrta a pasztorlis leveleket s a Zsidkhozrt levelet. A Galatkhozrt levelet tette vlogatsa elejre. Vgl is kt rsmvet kapott, az "Evanglium"-ot s az "Apostol"-t. Ehhez rt egy "Antitzisek" cm gyjtemnyt, amelyben felsorolja az szvetsg azon rszeit, amelyek szerinte bizonytjk a. zsidk istennek rossz jellemt.35Markion tantvnya volt Apelles, de sszeveszve mestervel, Alexandriba tvozott. A gnsztikus iskolk vgletes feltagoldsnak j pldja az mkdse. Elvetette tantjnak dualizmust, ezrt gy vlekedett, hogy a Dmiurgosz is Isten teremtmnye. Jzusnak valdi teste volt, de nem Mritl kapta, hanem a csillagok ngy elembl szrmazott. Mennybemenetele utn visszaadta a testt az elemeknek. Az szvetsg tagadsban viszont mg messzebb megy, mint Markion. Trtnelmi dokumentumnak is alkalmatlannak tartja, annyira tele van meskkel s hazugsgokkal.36
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre