A II. szzadi grg apologtk
Az apostoli atyktl eltren az apologtk elssorban a pogny vilghoz fordultak. Azrt volt szksg erre, mert a kznp krben elkpeszt mendemondk terjedtek el a keresztnyekrl, az llam vezeti a puszta ltket fbenjr bnnek tekintettk, a mvelt rtegek pedig a birodalom ltt fenyeget babonnak tartottk a keresztnysget. Az egyhz ellensgei kztt talljuk Szamoszatai Lukianoszt, aki De morte peregrini (170) cm mvben kignyolta a keresztnyek testvri szeretett s hallmegvetst, Frontot, Marcus Aurelius neveljt s a platonista Kelszosz, akinek !Alhqh;" Lovgo" cm mve mg rigensz korban is veszedelmes volt. Az apologtk fknt hrom clt tztek maguk el. Kimutattk, hogy az Egyhz nem veszlyezteti az llam ltt, st a hitnek jelents szerepe van a vilg fenntartsban s jltben. Megvdtk a monoteizmust, Krisztus istensgt s a test feltmadst. Ezzel prhuzamosan kimutattk a pognysg erklcstelensgt s a mtoszok tarthatatlansgt. Vgl bizonytottk, hogy a filozfia nmagban csak a tredkes igazsg felismersre kpes, mert csak az emberi rtelemre hagyatkozik. Ezzel szemben a keresztnyek az abszolt igazsg birtokban vannak, hiszen a megtesteslt Logosz, Krisztus tantvnyai.
Az apologtkat tekinthetjk az els teolgusoknak is, noha pogny hallgatsguk miatt nem trekedtek hitk teljes kifejtsre. Nyelvezetkben s gondolatmenetkben koruk gyermekei, mgsem szabad trekvsket a keresztnysg hellenizlsnak tekinteni.19
Quadratus a legrgibb ismert apologta, de csak egyetlen egy tredk maradt fenn tle (Egyhztrtnelem 4,3,1-2). Valsznleg Hadrianus csszrnak nyjtotta t mvt, amikor Kiszsiban tartzkodott. A szerz azonostsa ms, ismert szemlyisgekkel mindeddig sikertelennek bizonyult.20
Euszebiosz szerint az athni Arisztidsz is Hadrianusnak nyjtotta t Apolgijt. Sokig elveszettnek hittk knyvt. 1878-ban azonban a velencei San Lazzaro kolostor szerzetesei kiadtk egy rmny fordtsnak tredkt latinra fordtva. 1889-ben pedig R. Harris felfedezte a teljes Apolgia szr fordtst a Snai-hegyn lev Szent Katalin kolostorban. J. A. Robinson szrevette, hogy a szveg hasonlt a Barlaam s Jozaft cm regny egyik rszlethez, amelyet Barlaam, a szerzetes mond el a kirly eltt az egyistenhit vdelmben.
Arisztidsz elmondja, hogy a vilgban lev harmnia szemllse kzben jutott el a mindensg teremtjnek s fenntartjnak ismeretre. t negatv attribtumokkal is csak bizonyos fokig lehet lerni. A rla szerzett ismeretek viszont alkalmasak a rgi vallsok rtknek megtlsre. Az emberek vallsi szempontbl ngy csoportra oszthatk: barbrok, grgk, zsidk, keresztnyek. A barbrok a ngy elemet tartjk isteneknek, de mindezek csak Isten teremtmnyei. A grgk istenei botrnyos tetteik miatt nem rdemlik meg ezt a nevet. A zsidk tiszteletet rdemelnek, mert istenfogalmuk s letmdjuk tisztbb. Ellenk szl viszont, hogy jobban tisztelik az angyalokat, mint Istent s nagyobb jelentsget tulajdontanak a kls cselekedeteknek, mint a bels htatnak. Egyedl a keresztnyek vannak igaz istenismeret birtokban, mert elismerik, hogy Isten egyetlen Fia s a Szentllek ltal teremtett mindent. Az Apolgia stlusa elg szraz, de egyszersge ellenre emelkedett.21
Pellai Arisztn Apolgijnak szvege egyltaln nem maradt rnk. Kelszosz lenzen nyilatkozott rla, rigensz azonban vdelmbe vette. Tle tudjuk, hogy a szerz az szvetsgi prfcik beteljesedst bizonytotta a zsidk szmra. A zsidkeresztny Jzon dialogizl az alexandriai zsid Papiszkosszal, mghozz eredmnyesen. Az els zsid hbor (66-70) utn sok zsidkeresztny meneklt Pellba. Az leszrmazottjuk Arisztn, aki pedig a Bar-Kokhba lzads (132-135) idejn rta ezt a rejtlyes krlmnyek kztt elveszett mvet.22
A legnagyobb II. szzadi apologta, Szent Jusztinosz Szichemben szletett, amelyet akkor Flavia Neapolisnak hvtak. Apja valsznleg rmai vetern volt. Sztoikus, peripatetikus, pithagoreus tantk utn a platnistknl tallta meg egy idre lelke nyugalmt. Az efezusi tengerparton stlva tallkozott egy titokzatos regemberrel, aki felvilgostotta, hogy Isten megismersre semmilyen filozfiai erfeszts nem elgsges. Justinosz a tallkozs hatsra megkeresztelkedett, a filozfusok palliumt azonban nem vetette le. Utazsai utn Rmban telepedett le s iskolt alaptott, ahol tantvnya lett Tatianosz is. A cinikus Crescens skldsai nyomn Junius Rusticus prefektus hallra tlte, s 165-ben lefejeztk. Vrtanakti fennmaradtak.
Justinosz sokat rt, de csak hrom mve maradt fenn egy rossz llapotban lev, 1364-ben msolt prizsi kdexben. Az I. Apolgia 68 fejezetbl ll, s Antoninus Pius csszrhoz intzte az apologta. Az gynevezett II. Apolgia mindssze 15 fejezetbl ll. Euszebiosz is kt apolgirl szl (Hist. Eccl. 4,16). Ez lehet az egyik oka annak, hogy valsznleg az egyetlen fennmaradt apolginak a fggelkt a jelenlegi I. Apolgia el helyeztk a kdexben. A keletkezs idpontja 138 s 161 kz tehet.
Az I. Apolgia bevezetsben Justinosz azt kri a csszrtl a keresztnyek nevben, hogy szemlyesen vegye kezbe gyket, mert a cscselk vlemnye megtveszt. Az els frszben a szerz kifogsolja, hogy a brsgok helyet adnak hamis vdaknak, s lnyegben a keresztny nv megvallsrt bntetnek. A keresztnyek egybknt nem ateistk, a pogny istenek imdatt azonban ostobasgnak tartjk. Ezzel azonban nem veszlyeztetik az llam ltt. A msodik frszben vllalkozik Justinosz a keresztnysg bemutatsra s igazolsra. A prfcik bizonytjk, hogy Jzus az Isten Fia s a keresztny valls alaptja. A pogny kultuszok a dmonok mvei, akik megksrlik utnozni az szvetsgi prfcikban lertakat. A filozfusok pedig az szvetsgbl klcsnztek, ez magyarzza a sok hasonlsgot. A keresztny kultusz lersa utn komoly figyelmeztetst intz a csszrhoz s csatolja Hadrianus csszr Minucius Fundanus proconsulhoz rt utastst a keresztnyekkel kapcsolatos brsgi eljrsrl.
A II. Apolgia emlti hrom keresztny kivgzsnek esett, akik ellen csak az volt a vd, hogy keresztnynek vallottk magukat. Justinosz szerint az ldzsek a dmonok mvei, akik gyllik a keresztnyek ernyes lett. Mesterkedsk vgs eredmnye azonban a keresztnyek rk lete s boldogsga, az evilgi ldztetsk pedig felhvja a figyelmet a keresztnysg pognysggal szembeni felsbbrendsgre.
A Dialgus a zsid Trifonnal a legrgebbi fennmaradt tanja a keresztnysg s zsidsg prbeszdnek. A teljes szvege ennek sem maradt rnk. Beszmol arrl a vitrl, amelyet 135-ben, Efezusban folytatott Jusztinosz a cmben szerepl hellenizlt zsidval. A patrolgusok vlemnye eltr arrl, hogy Trifon azonos-e a Mishnban emlegetett Tarphonnal. Ennek ellene szlnak a kronolgiai nehzsgek s a hres rabbi keresztnyellenes hre. A hossz mben beszmol Jusztinosz sajt szellemi fejldsrl is. Kifejti, hogy az szvetsg csak idleges trvnyt adott. Bizonytja, hogy Krisztust Istenknt imdhatjuk s a keresztnyeket tekinti az igazi vlasztott npnek.
Jusztinosz teolgiai nzeteinek elemzse kzben nem feledkezhetnk el arrl, hogy a kifejezetten teolgiai mvei elvesztek, teht csak tredkes kpet nyerhetnk nzeteirl. Az apolgiknak az a clja, hogy rintkezsi pontokat keressenek a pogny vilggal s bizonytsk, hogy a keresztnysg az egyetlen igazi filozfia. Semmi rendkvli nincs teht abban, hogy Platn hatsa mindentt rezhet.
Jusztinosz istentana is a kzpplatnizmus jegyeit hordozza magn. Istennek igazi nevet nem adhatunk, mert idben mindenkit megelz, hiszen eredet nlkli. A legmegfelelbb megnevezs szmra path;r tw'n o{lwn, hiszen mindennek atyja s teremtje. a mennybolt fltti rgikban lakozik. A sztoikus panteizmussal val vitjban Jusztinosz tagadja, hogy Isten mindentt jelen van. Transzcendencija miatt t kell hidalni azt a tvolsgot, amely teremtmnyeitl elvlasztja. Ezt a feladatot a Logosz ltja el, akin keresztl az Atya feltrja magt. eredetileg az Atynl volt az erejeknt, a teremts eltt nem sokkal azonban kiradt s megteremtette a vilgot. A Logosz nemzse nem cskkentette az Atya teljessgt. A Logosz is isteni szemly, de al van rendelve az Atynak. Krisztusban jelent meg kzttnk szemlyes teljessgben, de magva minden ember rtelmben jelen van. Jusztinosznak ez a tantsa teszi lehetv a kapcsoldst a pogny filozfihoz, hiszen nemcsak az szvetsgi prftk, hanem a nagy filozfusok is birtokban voltak ennek a spevrma-nak. Valjban mrk is krisztusiak voltak. A pogny filozfiban lev igazsgmagvak bizonytsra nemcsak metafizikai, hanem trtnelmi rvet is felhasznl: a pogny filozfusok tudsukat lnyegben az szvetsgbl mertettk.
Angelolgijnak rdekessge, hogy az angyaloknak is az emberihez hasonl testet tulajdonit. A bukott angyalok Krisztus visszatrte utn az rk tzre kerlnek, addig azonban mdjukban ll flrevezetni s bnre csbtani az embereke,t. Az eretnekek az eszkzeik, hiszen ms istent tantanak. Jzus nevnek segitsglhvsra azonban meghunyszkodnak.
Trtneti szempontbl is nagyon rtkes az, amit Jusztinosz a keresztelsi liturgirl s az eukharisztirl mond. Vasrnaponknt elszr az evangliumbl, vagyis az apostolok visszaemlkezseibl vagy a prftk knyveibl olvastak fel. Ezutn beszd kvetkezett a hallottak erklcsi elmlytse rdekben. Ezt kveten a keresztnyek imdkoztak valamennyi emberrt. A bkecsk utn adomnyokat vittek a liturgin elnkl szemly el, aki a konszekrci szavait elnekelte az adomnyok fltt. Jusztinosz kifejezetten megemlti, hogy ezutn mr Jzus teste s vre van a kzssg eltt. Hibsan vonjk le egyes szerzk azt a kvetkeztetst Jusztinosz nhny megjegyzsbl, hogy minden ldozatot elvetett. Tnyleg elveti az szvetsgi s pogny ldozatokat, az eukharisztit azonban logikh; qusiva-nak tartja, olyan lelki ldozatnak, amelyet a grg filozfusok is mltnak tarthatnak az imds kifejezsre, hiszen itt maga a Logosz az ldozat. Ezzel az azonostssal nemcsak keresztnyinek tekintette a grg filozfia rtkeit, hanem ugyanakkor kiemelte a keresztny istentisztelet jdonsgt s egyedlll voltt.
Eszkatolgiai nzeteit tekintve Jusztinosz khiliaszta volt, vagyis vrta Krisztus ezerves birodalmnak eljvetelt, de azt is kimondja, hogy nem minden keresztny vallja ezt. A zsidsgtl rklt futurisztikus csoporteszkatolgia mellett azonban foglalkoztatta a llek egyni sorsa is. gy vli, hogy a lelkek a hall utn alszllnak a Hdszba, s ott is maradnak a vilg vgig. A j lelkek azonban mr itt is elklnlnek a rosszaktl, s rvendezve vrjk rk megvltsukat. A vrtank lelke azonban a hall utn egybl a mennybe vtetik, nekik nem kell vrakozniuk.23
Ex Apologa prima sancti Iustni mrtyris pro Christinis: II/544-545, 564-565
Ex Actis martrii sanctrum Iustni eisque socirum: II/1410-1412, III/1193-1195
Tatianosz Jusztinosz tantvnya volt. Asszrnak mondja magt, de ezen valsznleg szriai pogny szrmazst kell rtennk. Mesterhez hasonlan is sok vndorls utn jutott el a keresztnysghez. Megtrsre valsznleg Rmban kerlt sor. Klns, hogy mennyire ms nzeteket vallott a pogny mveltsg rtkrl, mint tantja. Elvbl ellene van mindennek, aminek brmilyen kze is van a grg filozfihoz. A keresztnysg vdelmben annl nagyobbra becsli a barbrok kulturlis rtkeit, st vlemnye szerint a grgk csak ezeket prbltk utnozni. Annyira hajlamos a szlssgekre, hogy vgl visszamegy Keletre, mert szerinte a keresztnyek nem elgg vetik el a grg hatst. 172 krl megalaktja az enkratitk szektjt. A gnsztikus hatsokat mutat szekta tagjai erklcstelennek tartottk a hzassgot, tiltottk brmilyen hsnak a fogyasztst s a borivst, st mg az eukharisztiban is vizzel helyettestik a bort. Ezrt akvriusoknak is nevezzk ket. Tatianosz hallnak krlmnyeirl nem tudunk semmit.
Mindssze kt munkja maradt rnk. A Figyelmeztet beszd a grgkhz valsznleg akkor hangzott el, amikor megnyitotta iskoljt Szeleukeia Ktesziphonban. A szr rtor a platonizl sztoicizmussal mg csak-csak rokonszenvez, de a szkeptikus, empirikus irnyzatokat teljesen elveti. A bevezetsben elhangzik, hogy ami rtk egyltaln van a grg filozfiban, az mind klcsnzs. A grg kltszet, filozfia s retorika egybknt csak az erklcstelensg terjesztsre alkalmas. A vdbeszd ngy rszre oszthat. Az els lerja a keresztny kozmolgit, amelynek keretben ismerteti a keresztnyek istenfogalmt, a Logosz s az Atya viszonyt az ember teremtst, a feltmadst s az utols tletet. A msodik rszben talljuk Tatianosz dmonolgijt. Az asztrolgia a dmonok tallmnya. Az ember azrt lett a rabszolgjuk, mert visszalt szabadsgval. Szabadulsunk rdekben meg kell ksrelnnk az egyeslst a pneumval. A harmadik rszben kimutatja, hogy a grgk teolgija milyen les ellenttben ll a megtestesls teolgijval. A negyedik rsz rdekes eleme, hogy kimutatja a keresztnysg sisgt, arra hivatkozva, hogy Mzes elbb lt, mint Homrosz. A keresztnyek ellen elhangz vdak visszahullanak a vdlkra, hiszen pp a grgk vallsi kultusza tartalmaz ilyen elemeket.
Tatianosz npszer munkja volt a Diatesszaron. Ez az evangliumharmnia kikszbli a ngy evangliumban lev ismtlseket. Az evangliumokat exegtikai szempontbl alrendeli egymsnak: Mrkot Mtval, t pedig Lukccsal magyarzza, s a hrom szinoptikust Jnos idrendi keretbe illeszti. Hossz ideig a szr egyhz hivatalos liturgijnak rszeknt hasznltk, egszen az 5. szzadig. Tatianosz valsznleg grgl rhatta, s ksbb fordtottk szrre. Tbbek kztt arab s latin fordtsban maradt fenn. A grg eredeti 14 sort 1934-ben talltk meg Dura Europosban.24
Athnagorasz Tatianosz kortrsa volt. A grg kultra szerept jval kedvezbben tlte meg. Stlusa sokkal csiszoltabb Jusztinosznl, ebben kimagaslik valamennyi apologta kzl. Szvesen idz kltket s filozfusokat. Mveltsge arra vall, hogy rtoriskolba jrt. letrl szinte semmit sem tudunk, egyedl Methdiosz emlti. Csak kt mvt ismerjk.
A Krvny a keresztnyek gyben 177 krl rdott. Marcus Aurelius Antoninushoz s fihoz, Lucius Aurelius Commodushoz intzte. Elsdleges clja, hogy a keresztnyek elleni hrom f vdat elhrtsa. A keresztnyek nem ateistk. Monoteizmusuk nem elzmnyek nlkli, hiszen mr nmelyik pogny klt s filozfus is kzeledett ehhez a nzethez. A vilgot sem imdjk, hiszen lnyegben ez is blvnyimds lenne, hanem a vilg Alkotjt. A kannibalizmus vdja is alaptalan. Az emberi letet annyira tisztelik, hogy mg a cirkuszi jtkokat is kerlik, a csecsemk kittelt helytelentik s hisznek a test feltmadsban. A vrfertzs vdja pedig a keresztnyek elleni gylletbl fakad. A trtnelem bizonytja, hogy a gonoszsg mindig ldzte az ernyes letet.
A halottak feltmadsrl rt mvvel teljesti az elz knyvben tett gretet, vagyis rszletesen trgyalja ezt a tmt. A 914-ben msolt Arethas-kdexben az apolgia utn kvetkezik. Kt rszbl ll. Az els rsz foglalkozik Istennel s a feltmadssal. Kimutatja, hogy Isten blcsessgnek, mindenhatsgnak s igazsgossgnak nem mond ellene a feltmads ttele. A msodik rsz az ember s a feltmads viszonyval foglalkozik.
Athnagorasz teolgiai nzeteivel kapcsolatban meg kell llaptanunk, hogy foglalkozott legelszr a monoteizmus tudomnyos bizonytsval. Spekulatv ton kvnja altmasztani a prftk hitt. Jusztinosznl vilgosabban kijelenti a Logosz istensgt s az Atyval val lnyegi azonossgt. Elkerli a szubordincionizmus csapdjt, ami pedig a tbbi apologtnak nem sikerlt. Annak ellenre, hogy jval a niceai zsinat eltt lt, meglepen gyesen definilja a Szenthromsgrl szl keresztny tantst. Emelkedett nzeteket vall a szzessgrl s a hzassgrl. A korabeli rmai trvnyekkel ellenttben vdi a magzatnak az lethez val jogt.25
Antiochiai Szent Theophilosz pogny szlktl szletett az Eufrtesz vidkn s grgs mveltsget kapott. Felntt korban trt meg hossz tpeldsek utn, majd Szria fvrosnak 6. pspke lett. rsai kzl csak az Autolkoszhoz rt hrom knyve maradt fenn. Minden jel szerint hamarosan 180 utn rdtak, mivel a harmadik knyv kronolgiai lersa Marcus Aurelius 180-ban bekvetkezett hallig tart.
Az els knyvben Isten lnyegrl beszl, amelyet csak a llek szemei lthatnak. Trgyalja a blvnyimdst s a csszr tisztelete valamint az Istennek kijr imdat kztti klnbsget. A msodik knyvben szembelltja a Szentllektl inspirlt prftk tantst a pogny vallsok ostobasgval s a grg kltk kvetkezetlen nzeteivel. A harmadik knyv a keresztny erklcsi magatarts felsbbrendsgt bizonytja. Kronolgiai szmtsokkal kimutatja a prftksisgt a filozfusokkal szemben.
Szent Theophilosz elsknt hasznlja a triav" kifejezst a Szenthromsg megjellsre. A teremts els hrom napjt a Szenthromsg jelkpnek tekinti. Elsknt alkalmazza a Logoszra az ejndiavqeto" s a proforikov" jelzket. Jusztinoszhoz s Ireneuszhoz hasonlan a llek halhatatlansga szerinte nem tartozik a llek termszethez, hanem jutalom a parancsok megtartsrt. Az emberi llek nem haland, de nem is halhatatlan, hanem csak kpes mindkt tulajdonsg elnyersre.26
E Libro sancti Thephili Antiochni epscopi ad Autlycum: II/188-189
A lidiai Szardesz pspke, Melitn a 2. szzad egyik legtiszteletremltbb alakja. Nagyon keveset tudunk rla s szmos mve nagyrszt elveszett. 170 tjkn apolgit rt Marcus Aureliusnak, de csak tredkek maradtak fenn belle. Egyik mondata szerint a birodalom s az egyhz jl megfr egymssal, a keresztnysg ldst s jltet jelent a birodalom szmra. Hsvti homilijt csak 1940-tl ismerjk, amikor felfedeztk a Chester Beatty-fle papiruszkdexek egyikben. Nagycstrtkn s hsvthtfn olvassuk a Liturgia Horarumban. Eredetileg az Exodusbl vett olvasmny utn hangzott el, Niszan 14-n, hiszen a szerz quartodecimanus volt. Az Egyiptombl val szabadulst a krisztusi megvlt m elkpnek tekinti. Mindkett musthvrion, vagyis nemcsak egyszer trtneti esemny, hanem termszetfltti hatsuk is van. A m nyelvezete az zsiai stlus jeleit mutatja, a szerz kedveli az elegns stluselemeket.
Teolgiai nzetei kztt meg kell emltennk, hogy kiemeli Krisztus istensgt s preegzisztencijt. A kvetkez kifejezseket alkalmazza r: qeov", lovgo", pathvr, uiJov", oJ provtotoko" tou' qeou', despovth", oJ basileu;" !Israhvl, uJmw'n basileuv". Klns, hogy az Atya kifejezst is emlegeti Krisztussal kapcsolatban. Ha ez a monarchinus modalizmus megnyilvnulsa, akkor nem csoda, hogy mvei csaknem teljesen elvesztek. Nagyon pontosan fogalmaz viszont a megtesteslsrl s Krisztus preegzisztencijrl. szabadtja meg az embert a bntl, a halltl s a gonosztl.27
Ex Homila Melitnis Sardini epscopi in Pascha: II/349-350, 430-431
A Diogntoszhoz rt levl cmzettje taln Marcus Aurelius nevelje volt, a szerzrl azonban nem tudunk semmit. A levl tartalma kzel ll Arisztidsz gondolatvilghoz, de valsznleg nincs kzvetlen fggs. Egyes kutatk szerint szerzje Hippoltosz. A viszonylag ksei idpont mellett az is szl, hogy mr a keresztnysg ltalnos elterjedtsgrl beszl. De van olyan nzet is, hogy ez Quadratus elveszettnek hitt apolgija. A vitk eldntst megnehezti, hogy az egyetlen kzirat 1870-ben Strassburgban megsemmislt. A levl mltatja a keresztnysg felsbbrendsgt a pogny blvnyimdssal s a zsidk klsdleges vallsgyakorlatval szemben. A keresztnysg isteni eredett hangslyozza. Arra a krdsre, hogy mirt jelent meg olyan ksn, azt vlaszolja, hogy Isten nyilvnvalv akarta tenni az emberisg tehetetlensgt. A levl vgn a keresztny tants elfogadsra biztatja Diogntoszt a szerz. A levl a keresztny irodalom gyngyszemei kz tartozik. Szp stlusa miatt kedveltk a humanistk is, s mg az a lehetsg is felmerlt, hogy hamistottk.28
Ex Epstola ad Diogntum: I/268-270; II/658-659
Meg kell emltennk a Hermiasz neve alatt fennmaradt pamfletet. A pogny filozfusok kignyolst. Mivel a szerz mg nem ismerte az jplatonikusokat, valszn, hogy a II. s III. szzad forduljn rdott, de mg a 600 krli idpont sem elkpzelhetetlen. Felsorakoztatja a pogny filozfusok egymsnak ellentmond nzeteit s gy nevetsgess teszi ket. Hermiasz csekly tudomnyt csak a kziknyvekbl, az n. doxogrfikbl mertette. Mg az is bizonytalan, hogy keresztny volt-e egyltaln.29