//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- dr. Perendy Lszl: Patrologia
- dr. Perendy Lszl: Patrologia :

A II. szzadi grg apologtk

A II. szzadi grg apologtk


A II. szzadi grg apologtk

Az apostoli atyktl eltren az apologtk elssorban a pogny vilghoz fordultak. Azrt volt szksg erre, mert a kznp krben elkpeszt mendemondk terjedtek el a keresztnyekrl, az llam vezeti a puszta ltket fbenjr bnnek tekintettk, a mvelt rtegek pedig a birodalom ltt fenyeget babonnak tartottk a keresztnysget. Az egyhz ellensgei kztt talljuk Szamoszatai Lukianoszt, aki De morte peregrini (170) cm mvben kignyolta a keresztnyek testvri szeretett s hallmegvetst, Frontot, Marcus Aurelius neveljt s a platonista Kelszosz, akinek !Alhqh;" Lovgo" cm mve mg rigensz korban is veszedelmes volt. Az apologtk fknt hrom clt tztek maguk el. Kimutattk, hogy az Egyhz nem veszlyezteti az llam ltt, st a hitnek jelents szerepe van a vilg fenntartsban s jltben. Megvdtk a monoteizmust, Krisztus istensgt s a test feltmadst. Ezzel prhuzamosan kimutattk a pognysg erklcstelensgt s a mtoszok tarthatatlansgt. Vgl bizonytottk, hogy a filozfia nmagban csak a tredkes igazsg felismersre kpes, mert csak az emberi rtelemre hagyatkozik. Ezzel szemben a keresztnyek az abszolt igazsg birtokban vannak, hiszen a megtesteslt Logosz, Krisztus tantvnyai.

Az apologtkat tekinthetjk az els teolgusoknak is, noha pogny hallgatsguk miatt nem trekedtek hitk teljes kifejtsre. Nyelvezetkben s gondolatmenetkben koruk gyermekei, mgsem szabad trekvsket a keresztnysg hellenizlsnak tekinteni.19

Quadratus a legrgibb ismert apologta, de csak egyetlen egy tredk maradt fenn tle (Egyhztrtnelem 4,3,1-2). Valsznleg Hadrianus csszrnak nyjtotta t mvt, amikor Kiszsiban tartzkodott. A szerz azonostsa ms, ismert szemlyisgekkel mindeddig sikertelennek bizonyult.20

Euszebiosz szerint az athni Arisztidsz is Hadrianusnak nyjtotta t Apolgijt. Sokig elveszettnek hittk knyvt. 1878-ban azonban a velencei San Lazzaro kolostor szerzetesei kiadtk egy rmny fordtsnak tredkt latinra fordtva. 1889-ben pedig R. Harris felfedezte a teljes Apolgia szr fordtst a Snai-hegyn lev Szent Katalin kolostorban. J. A. Robinson szrevette, hogy a szveg hasonlt a Barlaam s Jozaft cm regny egyik rszlethez, amelyet Barlaam, a szerzetes mond el a kirly eltt az egyistenhit vdelmben.

Arisztidsz elmondja, hogy a vilgban lev harmnia szemllse kzben jutott el a mindensg teremtjnek s fenntartjnak ismeretre. t negatv attribtumokkal is csak bizonyos fokig lehet lerni. A rla szerzett ismeretek viszont alkalmasak a rgi vallsok rtknek megtlsre. Az emberek vallsi szempontbl ngy csoportra oszthatk: barbrok, grgk, zsidk, keresztnyek. A barbrok a ngy elemet tartjk isteneknek, de mindezek csak Isten teremtmnyei. A grgk istenei botrnyos tetteik miatt nem rdemlik meg ezt a nevet. A zsidk tiszteletet rdemelnek, mert istenfogalmuk s letmdjuk tisztbb. Ellenk szl viszont, hogy jobban tisztelik az angyalokat, mint Istent s nagyobb jelentsget tulajdontanak a kls cselekedeteknek, mint a bels htatnak. Egyedl a keresztnyek vannak igaz istenismeret birtokban, mert elismerik, hogy Isten egyetlen Fia s a Szentllek ltal teremtett mindent. Az Apolgia stlusa elg szraz, de egyszersge ellenre emelkedett.21

Pellai Arisztn Apolgijnak szvege egyltaln nem maradt rnk. Kelszosz lenzen nyilatkozott rla, rigensz azonban vdelmbe vette. Tle tudjuk, hogy a szerz az szvetsgi prfcik beteljesedst bizonytotta a zsidk szmra. A zsidkeresztny Jzon dialogizl az alexandriai zsid Papiszkosszal, mghozz eredmnyesen. Az els zsid hbor (66-70) utn sok zsidkeresztny meneklt Pellba. Az leszrmazottjuk Arisztn, aki pedig a Bar-Kokhba lzads (132-135) idejn rta ezt a rejtlyes krlmnyek kztt elveszett mvet.22

A legnagyobb II. szzadi apologta, Szent Jusztinosz Szichemben szletett, amelyet akkor Flavia Neapolisnak hvtak. Apja valsznleg rmai vetern volt. Sztoikus, peripatetikus, pithagoreus tantk utn a platnistknl tallta meg egy idre lelke nyugalmt. Az efezusi tengerparton stlva tallkozott egy titokzatos regemberrel, aki felvilgostotta, hogy Isten megismersre semmilyen filozfiai erfeszts nem elgsges. Justinosz a tallkozs hatsra megkeresztelkedett, a filozfusok palliumt azonban nem vetette le. Utazsai utn Rmban telepedett le s iskolt alaptott, ahol tantvnya lett Tatianosz is. A cinikus Crescens skldsai nyomn Junius Rusticus prefektus hallra tlte, s 165-ben lefejeztk. Vrtanakti fennmaradtak.

Justinosz sokat rt, de csak hrom mve maradt fenn egy rossz llapotban lev, 1364-ben msolt prizsi kdexben. Az I. Apolgia 68 fejezetbl ll, s Antoninus Pius csszrhoz intzte az apologta. Az gynevezett II. Apolgia mindssze 15 fejezetbl ll. Euszebiosz is kt apolgirl szl (Hist. Eccl. 4,16). Ez lehet az egyik oka annak, hogy valsznleg az egyetlen fennmaradt apolginak a fggelkt a jelenlegi I. Apolgia el helyeztk a kdexben. A keletkezs idpontja 138 s 161 kz tehet.

Az I. Apolgia bevezetsben Justinosz azt kri a csszrtl a keresztnyek nevben, hogy szemlyesen vegye kezbe gyket, mert a cscselk vlemnye megtveszt. Az els frszben a szerz kifogsolja, hogy a brsgok helyet adnak hamis vdaknak, s lnyegben a keresztny nv megvallsrt bntetnek. A keresztnyek egybknt nem ateistk, a pogny istenek imdatt azonban ostobasgnak tartjk. Ezzel azonban nem veszlyeztetik az llam ltt. A msodik frszben vllalkozik Justinosz a keresztnysg bemutatsra s igazolsra. A prfcik bizonytjk, hogy Jzus az Isten Fia s a keresztny valls alaptja. A pogny kultuszok a dmonok mvei, akik megksrlik utnozni az szvetsgi prfcikban lertakat. A filozfusok pedig az szvetsgbl klcsnztek, ez magyarzza a sok hasonlsgot. A keresztny kultusz lersa utn komoly figyelmeztetst intz a csszrhoz s csatolja Hadrianus csszr Minucius Fundanus proconsulhoz rt utastst a keresztnyekkel kapcsolatos brsgi eljrsrl.

A II. Apolgia emlti hrom keresztny kivgzsnek esett, akik ellen csak az volt a vd, hogy keresztnynek vallottk magukat. Justinosz szerint az ldzsek a dmonok mvei, akik gyllik a keresztnyek ernyes lett. Mesterkedsk vgs eredmnye azonban a keresztnyek rk lete s boldogsga, az evilgi ldztetsk pedig felhvja a figyelmet a keresztnysg pognysggal szembeni felsbbrendsgre.

A Dialgus a zsid Trifonnal a legrgebbi fennmaradt tanja a keresztnysg s zsidsg prbeszdnek. A teljes szvege ennek sem maradt rnk. Beszmol arrl a vitrl, amelyet 135-ben, Efezusban folytatott Jusztinosz a cmben szerepl hellenizlt zsidval. A patrolgusok vlemnye eltr arrl, hogy Trifon azonos-e a Mishnban emlegetett Tarphonnal. Ennek ellene szlnak a kronolgiai nehzsgek s a hres rabbi keresztnyellenes hre. A hossz mben beszmol Jusztinosz sajt szellemi fejldsrl is. Kifejti, hogy az szvetsg csak idleges trvnyt adott. Bizonytja, hogy Krisztust Istenknt imdhatjuk s a keresztnyeket tekinti az igazi vlasztott npnek.

Jusztinosz teolgiai nzeteinek elemzse kzben nem feledkezhetnk el arrl, hogy a kifejezetten teolgiai mvei elvesztek, teht csak tredkes kpet nyerhetnk nzeteirl. Az apolgiknak az a clja, hogy rintkezsi pontokat keressenek a pogny vilggal s bizonytsk, hogy a keresztnysg az egyetlen igazi filozfia. Semmi rendkvli nincs teht abban, hogy Platn hatsa mindentt rezhet.

Jusztinosz istentana is a kzpplatnizmus jegyeit hordozza magn. Istennek igazi nevet nem adhatunk, mert idben mindenkit megelz, hiszen eredet nlkli. A legmegfelelbb megnevezs szmra path;r tw'n o{lwn, hiszen mindennek atyja s teremtje. a mennybolt fltti rgikban lakozik. A sztoikus panteizmussal val vitjban Jusztinosz tagadja, hogy Isten mindentt jelen van. Transzcendencija miatt t kell hidalni azt a tvolsgot, amely teremtmnyeitl elvlasztja. Ezt a feladatot a Logosz ltja el, akin keresztl az Atya feltrja magt. eredetileg az Atynl volt az erejeknt, a teremts eltt nem sokkal azonban kiradt s megteremtette a vilgot. A Logosz nemzse nem cskkentette az Atya teljessgt. A Logosz is isteni szemly, de al van rendelve az Atynak. Krisztusban jelent meg kzttnk szemlyes teljessgben, de magva minden ember rtelmben jelen van. Jusztinosznak ez a tantsa teszi lehetv a kapcsoldst a pogny filozfihoz, hiszen nemcsak az szvetsgi prftk, hanem a nagy filozfusok is birtokban voltak ennek a spevrma-nak. Valjban mrk is krisztusiak voltak. A pogny filozfiban lev igazsgmagvak bizonytsra nemcsak metafizikai, hanem trtnelmi rvet is felhasznl: a pogny filozfusok tudsukat lnyegben az szvetsgbl mertettk.

Angelolgijnak rdekessge, hogy az angyaloknak is az emberihez hasonl testet tulajdonit. A bukott angyalok Krisztus visszatrte utn az rk tzre kerlnek, addig azonban mdjukban ll flrevezetni s bnre csbtani az embereke,t. Az eretnekek az eszkzeik, hiszen ms istent tantanak. Jzus nevnek segitsglhvsra azonban meghunyszkodnak.

Trtneti szempontbl is nagyon rtkes az, amit Jusztinosz a keresztelsi liturgirl s az eukharisztirl mond. Vasrnaponknt elszr az evangliumbl, vagyis az apostolok visszaemlkezseibl vagy a prftk knyveibl olvastak fel. Ezutn beszd kvetkezett a hallottak erklcsi elmlytse rdekben. Ezt kveten a keresztnyek imdkoztak valamennyi emberrt. A bkecsk utn adomnyokat vittek a liturgin elnkl szemly el, aki a konszekrci szavait elnekelte az adomnyok fltt. Jusztinosz kifejezetten megemlti, hogy ezutn mr Jzus teste s vre van a kzssg eltt. Hibsan vonjk le egyes szerzk azt a kvetkeztetst Jusztinosz nhny megjegyzsbl, hogy minden ldozatot elvetett. Tnyleg elveti az szvetsgi s pogny ldozatokat, az eukharisztit azonban logikh; qusiva-nak tartja, olyan lelki ldozatnak, amelyet a grg filozfusok is mltnak tarthatnak az imds kifejezsre, hiszen itt maga a Logosz az ldozat. Ezzel az azonostssal nemcsak keresztnyinek tekintette a grg filozfia rtkeit, hanem ugyanakkor kiemelte a keresztny istentisztelet jdonsgt s egyedlll voltt.

Eszkatolgiai nzeteit tekintve Jusztinosz khiliaszta volt, vagyis vrta Krisztus ezerves birodalmnak eljvetelt, de azt is kimondja, hogy nem minden keresztny vallja ezt. A zsidsgtl rklt futurisztikus csoporteszkatolgia mellett azonban foglalkoztatta a llek egyni sorsa is. gy vli, hogy a lelkek a hall utn alszllnak a Hdszba, s ott is maradnak a vilg vgig. A j lelkek azonban mr itt is elklnlnek a rosszaktl, s rvendezve vrjk rk megvltsukat. A vrtank lelke azonban a hall utn egybl a mennybe vtetik, nekik nem kell vrakozniuk.23

Ex Apologa prima sancti Iustni mrtyris pro Christinis: II/544-545, 564-565

Ex Actis martrii sanctrum Iustni eisque socirum: II/1410-1412, III/1193-1195

Tatianosz Jusztinosz tantvnya volt. Asszrnak mondja magt, de ezen valsznleg szriai pogny szrmazst kell rtennk. Mesterhez hasonlan is sok vndorls utn jutott el a keresztnysghez. Megtrsre valsznleg Rmban kerlt sor. Klns, hogy mennyire ms nzeteket vallott a pogny mveltsg rtkrl, mint tantja. Elvbl ellene van mindennek, aminek brmilyen kze is van a grg filozfihoz. A keresztnysg vdelmben annl nagyobbra becsli a barbrok kulturlis rtkeit, st vlemnye szerint a grgk csak ezeket prbltk utnozni. Annyira hajlamos a szlssgekre, hogy vgl visszamegy Keletre, mert szerinte a keresztnyek nem elgg vetik el a grg hatst. 172 krl megalaktja az enkratitk szektjt. A gnsztikus hatsokat mutat szekta tagjai erklcstelennek tartottk a hzassgot, tiltottk brmilyen hsnak a fogyasztst s a borivst, st mg az eukharisztiban is vizzel helyettestik a bort. Ezrt akvriusoknak is nevezzk ket. Tatianosz hallnak krlmnyeirl nem tudunk semmit.

Mindssze kt munkja maradt rnk. A Figyelmeztet beszd a grgkhz valsznleg akkor hangzott el, amikor megnyitotta iskoljt Szeleukeia Ktesziphonban. A szr rtor a platonizl sztoicizmussal mg csak-csak rokonszenvez, de a szkeptikus, empirikus irnyzatokat teljesen elveti. A bevezetsben elhangzik, hogy ami rtk egyltaln van a grg filozfiban, az mind klcsnzs. A grg kltszet, filozfia s retorika egybknt csak az erklcstelensg terjesztsre alkalmas. A vdbeszd ngy rszre oszthat. Az els lerja a keresztny kozmolgit, amelynek keretben ismerteti a keresztnyek istenfogalmt, a Logosz s az Atya viszonyt az ember teremtst, a feltmadst s az utols tletet. A msodik rszben talljuk Tatianosz dmonolgijt. Az asztrolgia a dmonok tallmnya. Az ember azrt lett a rabszolgjuk, mert visszalt szabadsgval. Szabadulsunk rdekben meg kell ksrelnnk az egyeslst a pneumval. A harmadik rszben kimutatja, hogy a grgk teolgija milyen les ellenttben ll a megtestesls teolgijval. A negyedik rsz rdekes eleme, hogy kimutatja a keresztnysg sisgt, arra hivatkozva, hogy Mzes elbb lt, mint Homrosz. A keresztnyek ellen elhangz vdak visszahullanak a vdlkra, hiszen pp a grgk vallsi kultusza tartalmaz ilyen elemeket.

Tatianosz npszer munkja volt a Diatesszaron. Ez az evangliumharmnia kikszbli a ngy evangliumban lev ismtlseket. Az evangliumokat exegtikai szempontbl alrendeli egymsnak: Mrkot Mtval, t pedig Lukccsal magyarzza, s a hrom szinoptikust Jnos idrendi keretbe illeszti. Hossz ideig a szr egyhz hivatalos liturgijnak rszeknt hasznltk, egszen az 5. szzadig. Tatianosz valsznleg grgl rhatta, s ksbb fordtottk szrre. Tbbek kztt arab s latin fordtsban maradt fenn. A grg eredeti 14 sort 1934-ben talltk meg Dura Europosban.24

Athnagorasz Tatianosz kortrsa volt. A grg kultra szerept jval kedvezbben tlte meg. Stlusa sokkal csiszoltabb Jusztinosznl, ebben kimagaslik valamennyi apologta kzl. Szvesen idz kltket s filozfusokat. Mveltsge arra vall, hogy rtoriskolba jrt. letrl szinte semmit sem tudunk, egyedl Methdiosz emlti. Csak kt mvt ismerjk.

A Krvny a keresztnyek gyben 177 krl rdott. Marcus Aurelius Antoninushoz s fihoz, Lucius Aurelius Commodushoz intzte. Elsdleges clja, hogy a keresztnyek elleni hrom f vdat elhrtsa. A keresztnyek nem ateistk. Monoteizmusuk nem elzmnyek nlkli, hiszen mr nmelyik pogny klt s filozfus is kzeledett ehhez a nzethez. A vilgot sem imdjk, hiszen lnyegben ez is blvnyimds lenne, hanem a vilg Alkotjt. A kannibalizmus vdja is alaptalan. Az emberi letet annyira tisztelik, hogy mg a cirkuszi jtkokat is kerlik, a csecsemk kittelt helytelentik s hisznek a test feltmadsban. A vrfertzs vdja pedig a keresztnyek elleni gylletbl fakad. A trtnelem bizonytja, hogy a gonoszsg mindig ldzte az ernyes letet.

A halottak feltmadsrl rt mvvel teljesti az elz knyvben tett gretet, vagyis rszletesen trgyalja ezt a tmt. A 914-ben msolt Arethas-kdexben az apolgia utn kvetkezik. Kt rszbl ll. Az els rsz foglalkozik Istennel s a feltmadssal. Kimutatja, hogy Isten blcsessgnek, mindenhatsgnak s igazsgossgnak nem mond ellene a feltmads ttele. A msodik rsz az ember s a feltmads viszonyval foglalkozik.

Athnagorasz teolgiai nzeteivel kapcsolatban meg kell llaptanunk, hogy foglalkozott legelszr a monoteizmus tudomnyos bizonytsval. Spekulatv ton kvnja altmasztani a prftk hitt. Jusztinosznl vilgosabban kijelenti a Logosz istensgt s az Atyval val lnyegi azonossgt. Elkerli a szubordincionizmus csapdjt, ami pedig a tbbi apologtnak nem sikerlt. Annak ellenre, hogy jval a niceai zsinat eltt lt, meglepen gyesen definilja a Szenthromsgrl szl keresztny tantst. Emelkedett nzeteket vall a szzessgrl s a hzassgrl. A korabeli rmai trvnyekkel ellenttben vdi a magzatnak az lethez val jogt.25

Antiochiai Szent Theophilosz pogny szlktl szletett az Eufrtesz vidkn s grgs mveltsget kapott. Felntt korban trt meg hossz tpeldsek utn, majd Szria fvrosnak 6. pspke lett. rsai kzl csak az Autolkoszhoz rt hrom knyve maradt fenn. Minden jel szerint hamarosan 180 utn rdtak, mivel a harmadik knyv kronolgiai lersa Marcus Aurelius 180-ban bekvetkezett hallig tart.

Az els knyvben Isten lnyegrl beszl, amelyet csak a llek szemei lthatnak. Trgyalja a blvnyimdst s a csszr tisztelete valamint az Istennek kijr imdat kztti klnbsget. A msodik knyvben szembelltja a Szentllektl inspirlt prftk tantst a pogny vallsok ostobasgval s a grg kltk kvetkezetlen nzeteivel. A harmadik knyv a keresztny erklcsi magatarts felsbbrendsgt bizonytja. Kronolgiai szmtsokkal kimutatja a prftksisgt a filozfusokkal szemben.

Szent Theophilosz elsknt hasznlja a triav" kifejezst a Szenthromsg megjellsre. A teremts els hrom napjt a Szenthromsg jelkpnek tekinti. Elsknt alkalmazza a Logoszra az ejndiavqeto" s a proforikov" jelzket. Jusztinoszhoz s Ireneuszhoz hasonlan a llek halhatatlansga szerinte nem tartozik a llek termszethez, hanem jutalom a parancsok megtartsrt. Az emberi llek nem haland, de nem is halhatatlan, hanem csak kpes mindkt tulajdonsg elnyersre.26

E Libro sancti Thephili Antiochni epscopi ad Autlycum: II/188-189

A lidiai Szardesz pspke, Melitn a 2. szzad egyik legtiszteletremltbb alakja. Nagyon keveset tudunk rla s szmos mve nagyrszt elveszett. 170 tjkn apolgit rt Marcus Aureliusnak, de csak tredkek maradtak fenn belle. Egyik mondata szerint a birodalom s az egyhz jl megfr egymssal, a keresztnysg ldst s jltet jelent a birodalom szmra. Hsvti homilijt csak 1940-tl ismerjk, amikor felfedeztk a Chester Beatty-fle papiruszkdexek egyikben. Nagycstrtkn s hsvthtfn olvassuk a Liturgia Horarumban. Eredetileg az Exodusbl vett olvasmny utn hangzott el, Niszan 14-n, hiszen a szerz quartodecimanus volt. Az Egyiptombl val szabadulst a krisztusi megvlt m elkpnek tekinti. Mindkett musthvrion, vagyis nemcsak egyszer trtneti esemny, hanem termszetfltti hatsuk is van. A m nyelvezete az zsiai stlus jeleit mutatja, a szerz kedveli az elegns stluselemeket.

Teolgiai nzetei kztt meg kell emltennk, hogy kiemeli Krisztus istensgt s preegzisztencijt. A kvetkez kifejezseket alkalmazza r: qeov", lovgo", pathvr, uiJov", oJ provtotoko" tou' qeou', despovth", oJ basileu;" !Israhvl, uJmw'n basileuv". Klns, hogy az Atya kifejezst is emlegeti Krisztussal kapcsolatban. Ha ez a monarchinus modalizmus megnyilvnulsa, akkor nem csoda, hogy mvei csaknem teljesen elvesztek. Nagyon pontosan fogalmaz viszont a megtesteslsrl s Krisztus preegzisztencijrl. szabadtja meg az embert a bntl, a halltl s a gonosztl.27

Ex Homila Melitnis Sardini epscopi in Pascha: II/349-350, 430-431

A Diogntoszhoz rt levl cmzettje taln Marcus Aurelius nevelje volt, a szerzrl azonban nem tudunk semmit. A levl tartalma kzel ll Arisztidsz gondolatvilghoz, de valsznleg nincs kzvetlen fggs. Egyes kutatk szerint szerzje Hippoltosz. A viszonylag ksei idpont mellett az is szl, hogy mr a keresztnysg ltalnos elterjedtsgrl beszl. De van olyan nzet is, hogy ez Quadratus elveszettnek hitt apolgija. A vitk eldntst megnehezti, hogy az egyetlen kzirat 1870-ben Strassburgban megsemmislt. A levl mltatja a keresztnysg felsbbrendsgt a pogny blvnyimdssal s a zsidk klsdleges vallsgyakorlatval szemben. A keresztnysg isteni eredett hangslyozza. Arra a krdsre, hogy mirt jelent meg olyan ksn, azt vlaszolja, hogy Isten nyilvnvalv akarta tenni az emberisg tehetetlensgt. A levl vgn a keresztny tants elfogadsra biztatja Diogntoszt a szerz. A levl a keresztny irodalom gyngyszemei kz tartozik. Szp stlusa miatt kedveltk a humanistk is, s mg az a lehetsg is felmerlt, hogy hamistottk.28

Ex Epstola ad Diogntum: I/268-270; II/658-659

Meg kell emltennk a Hermiasz neve alatt fennmaradt pamfletet. A pogny filozfusok kignyolst. Mivel a szerz mg nem ismerte az jplatonikusokat, valszn, hogy a II. s III. szzad forduljn rdott, de mg a 600 krli idpont sem elkpzelhetetlen. Felsorakoztatja a pogny filozfusok egymsnak ellentmond nzeteit s gy nevetsgess teszi ket. Hermiasz csekly tudomnyt csak a kziknyvekbl, az n. doxogrfikbl mertette. Mg az is bizonytalan, hogy keresztny volt-e egyltaln.29

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!