„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A kzismert Symbolum Apostolicum jelenlegi formjban nem rgebbi a 6. szzadnl. Rufinus azonban mr a 4. szzad vgn hasznlja ezt az elnevezst. Elbeszlse szerint az apostolok sszelltottk a keresztny hit rvid summjt, mieltt a vilg klnbz tjaira indultak volna. A 6. szzadban tallkozunk elszr azzal az lltssal, hogy minden egyes apostol megfogalmazott egy hitcikkelyt. A kzpkor folyamn Nyugaton ltalnos volt ez az eredeztets. Annl nagyobb meglepetst keltett a ferrarai zsinaton 1438-ban Ephesus rseknek, Marcus Eugenicusnak a kijelentse, hogy a keleti egyhz nem ismeri ezt a fajta hitvallst s nem tud semmit az apostoli eredetrl. Jelenleg ltalnos az a vlemny, hogy a hitvalls tartalmi lnyege az apostoli korra vezethet vissza, jelenlegi formja azonban fokozatosan alakult ki. A kialakuls hossz trtnete szorosan sszefgg a keresztsgi liturgival s a katekumenek hitvallsval.
A katekumeneknek fejbl meg kellett tanulniuk egy hitvallsi formult s el kellett mondani a kzssg eltt. Ezt a rtust hvtk traditio s redditiosymbolinak. Az alapos kutats feltrta, hogy kezdetben kt formula ltezett. A krisztolgiai formula megtallhat pldul az Ap. Csel. 8,37-ben: Flp megkereszteli az etip fembert, miutn az megvallotta, hogy Jzus Krisztus az Isten Fia. Ksbb a "Megvlt" titulust is belevettk ebbe a formulba, gy alakult ki a npszer ICQUS rvidts, amirl az Aberkiosz-fle felirat s Tertullianus is tanskodik. Ebbe a csoportba sorolhat Antiochiai Szent Ignc hitvallsa is a Trall. 9-ben. A szenthromsgos formula eredete szintn az apostoli korra megy vissza. A keresztelsi parancs visszhangzik Jusztinosz beszmoljban is (1.Apol. I.61) 150 krl. Az ebbl a korbl szrmaz Epistula Apostolorum a Szenthromsg szemlyeinek felsorolsa utn mr az Egyhzrl s a bnk bocsnatrl is emltst tesz. A kombinlt formula mr nyolc vagy kilenc cikkelyt tartalmaz. A rmai keresztelsi rtusban szerepl hitvallst Hippoltosz rizte meg a szmunkra a TraditioApostolica-ban, amely a 200 krli llapotot tkrzi:
Credo in Deum patrem omnipotentem
Et in Christum Jesum, filium Dei
Qui natus de Spiritu Sancto ex Maria Virgine
Et crucifixus sub Pontio Pilato et mortuus est et sepultus
Et resurrexit die tertia vivus a mortuis,
Et ascendit in caelis,
Et sedit ad dexteram patris
Venturus judicare vivos et mortuos
Et in Spiritum Sanctum et sanctam ecclesiam,
et carnis resurrectionem.
Ezt a formult mr Tertullianus is ismerte. Alapos kutats kimutatta, hogy a Credo-nak a rmai vltozatbl alakult ki valamennyi nyugati hitvalls. A keletiek azonban valsznleg nem szrmaztathatk le a rmai vltozatbl. A kzs si vltozatra klnbz rtegek rakdtak, mivel a katekumenok oktatsa megkvetelte, hogy az alapvet dogmkat rvid formban belefoglaljk a hitvallsba. A sokfle keresztelsi szertartshoz hasonlan szmos vltozata volt a hitvallsoknak is. Legnevezetesebbek a jeruzslemi s a caesareai. A kutatk mg vitatkoznak azon, hogy a niceai melyikbl eredeztethet. A sokfle krd teht eredetileg az egyes pspkk sajt hitszablya, regula fidei-je volt, amelyeket azonban vgl elnyomott a konstantinpolyi hitvalls. A rmai misbe csak 1014-ben kerlt, mgpedig csszri parancsra.10
Didakh
A tizenkt apostol tantsa (Didach; tou' kurivou dia; tw'n dwvdeka ajpostovlwn toi'" e[qnesin) sokig csak idzetekbl volt ismert. Szerzjt nem ismerjk, Duchesne vlemnyvel ellenttben azonban nem valszn, hogy valamelyik apostol lett volna a szerzje. Csak 1873-ban tallta meg Philotheosz Brenniosz nikomdiai metropolita jeruzslemi zarndoktjn azt az 1057-bl val kdexet, amelyben a teljes grg szveg van.
Az els tz fejezet liturgikus instrukcikat tartalmaz. A msodik frszben (11-15. fejezet) egyhzfegyelmi utastsokat tallunk. Az utols fejezet Krisztus msodik eljvetelre irnytja figyelmnket. Az els hat fejezet a kor szoksa szerint a "kt t" mintja szerint erklcsi tantst ad a katekumenoknak. Az let s a hall tjnak szembelltsa a hellenisztikus kor zsinagginak bevett mdszere volt a prozelitk oktatsban. A 7-10. fejezet a liturgiatrtnszek szmra nlklzhetetlen: a keresztels elssorban almertssel trtnik, de kivtelesen megengedett a lents is. A keresztelendnek s a kiszolgltatnak egyarnt kell bjtlnie. A zsid szokstl eltren szerdn s pnteken bjtltek a keresztnyek.
A kor liturgijrl s imdsgairl mg egyebeket is megtudunk. Az r imjt naponta hromszor kell elmondani. A 9. s 10. fejezetben talljuk a legrgibb ismert eucharisztikus imt. A keresztsg s az eucharisztia szorosan sszetartozik: a megkereszteletlenek nem rszesedhetnek az eucharisztibl, amely lelki tel s ital (pneumatikh; trofh; kai; potovn).
A monarchilis episzkoptus ltezsrl nem rtest bennnket. A kzssg vezeti ugyan ejpivskopoi kai; diavkonoi, de nem vilgos, hogy az elbbiek egyszeren papok lettek volna vagy pspkk. Presbiterekrl ugyanis nem tesz emltst. A helyi hierarchia mellett nagy szerepk van mg a vndorprftknak, akiknek joguk volt az eucharisztit megnnepelni.ket brlni bn a Szentllek ellen.
A Didakhegyhzkpe az egyetemessg jegyeit hordozza. Az ejkklhsiva nemcsak az imra egybegylt helyi kzssget jelenti, hanem a keresztnyek j npt is. Az egysg s a szentsg klnleges hangslyt kap. Az egysget jl szimbolizlja a sok bzaszembl sszegyjttt kenyr.
Az eszkatolgiai vrakozs rezhet az arm Maran atha vgyakoz felkiltsbl is. Az r eljvetelnek rja azonban bizonytalan, s ennek minden keresztny a tudatban van. A parzia kzelsge arra serkenti a hivket, hogy gyakran gyljenek ssze s lelkk javn munklkodjanak. A parzia eljelei gyakran megprbltatst jelentenek a kzssg szmra. Akik azonban kitartanak hitkben, azok dvzlnek.
A Didakh els hat fejezete nagyon hasonlt Barnabs levelnek 18-20. fejezetre. Ez nehzsget okoz a m szletsi idpontjnak meghatrozsban. Quasten szerint inkbb kzs forrsrl, mint a Barnabs levl-tl val fggsrl beszlhetnk. Nehzz teszi a kronolgiai meghatrozst, hogy nem egysges mrl, hanem mr korbban ltez szvegek gyjtemnyrl van inkbb sz. Bels bizonytknak szmt az idpont meghatrozsban a zsidsggal val szembenlls, amely miatt nem helyezhetjk az apostolok korba. A zsinaggai szoksok elhagysa mr megkezddtt. Az a tny, hogy gyjtemnyrl van sz, mr egy bizonyos stabilizcis idszakot ttelez fel. Ugyanakkor nem lehet messze mg az apostolok kora, hiszen a liturgia egyszer, nincs nyoma egyetemes hitvallsi formulnak vagy jszvetsgi knonnak. Mindezek alapjn valszn, hogy l00 s 150 kztt rtk, mgpedig Szriban. A keresztny korban akkora tekintlynek rvendett, hogy sokan az jszvetsgi knyvekkel azonos jelentsget tulajdontottak neki. Mintul szolglt a ksbbi liturgikus s egyhzfegyelmi iratok szmra. Elterjedtsgt bizonytja az is, hogy tallkozunk latin, kopt, szr, arab, etip s grz fordtsokkal is.11
Ex antquo opsculo «Doctrna dudecim Apostolrum» nuncupto: III/375-376
Hermsz: Psztor
Noha az apostoli atyk kztt szoktk felsorolni ezt a mvet, mfajilag az apokrif apokalipszisek kz tartozik. A szerz kt szemlytl nyeri a kinyilatkoztatsokat: az els egy ids matrna, a msodik egy angyal, aki psztor kpben jelenik meg Rm-ban. A mben csak egy olyan kijelents van (4,3), amelybl kvetkeztetni lehet a keletkezs idpontjra: a szerz kt pldnyban kapja meg a kinyilatkoztatsok szvegt s ezt tovbbtania kell Kelemen-nek. pedig nem lehet ms, mint a Korintusiakhoz rt levl szerzje. A 96 krli idpont azonban ellene mond a Muratori-tredk kijelentsnek, amely szerint I. Piusz idejben, vagyis 140 s 150 krl szletett meg a knyv. Az ellentmonds azonban megoldhat, ha flttelezzk, hogy tbb rszben rtk, s a legrgebbi rsz mr Clemens Romanus idejn ltrejtt. Nem fogadhat el viszont rigensz vlemnye, hogy Hermsz ugyanaz a szemly, akit Szent Pl emlt a Rmaiakhoz rt levlben. Az r sok mindent elmond a magnletrl. Fiatal korban rabszolgaknt kerlt Rmba. A mben szerepl gyakori hebraizmusok arrl rulkodnak, hogy vagy zsid szrmazs vagy zsid tanti voltak. A falusi let kpei jelennek meg a knyvben, ami nem meglep, hiszen a Rmbl Cumae-ba vezet t melletti fldjnek megmvelsbl l. Azon bnkdik, hogy gyermekei az ldzsek idejn elhagytk hitket.
A knyv 5 ltomsbl, 12 parancsbl s 10 parabolbl ll. Ez a beoszts a szerztl szrmazik. Mivel azonban a parancsok s a parabolk is apokaliptikusok, a bels szerkezet alapjn inkbb kt frszre s befejezsre oszthatjuk. Az els ngy visio az Egyhzat megjelent matrntl szrmazik, aki a negyedik ltomsra ifj menyasszonny vltozik. Az els ltomsban bnbnatra serkenti Hermszt, a msodikban tad neki egy kriratot msols cljbl, a harmadikban pedig egy pl torony kpvel szemllteti az Egyhzat. Mivel mindegyik k nem alkalmas ptanyagnak, a megtrsre nem hajland bnsket ki kell zrni az egyhzbl. Sietni kell a bnbnattal, mert kevs az id. A negyedik ltoms egy flelmetes srkny kpvel rzkelteti a kzelg ldzseket. A msodik frszbe tvezet 5. ltomsban jelenik meg psztor kpben egy angyal azzal a cllal, hogy parancsaival s parabolival j letet adjon az egyhznak bnbnatra szlt kldetse rvn. A 12 parancs rviden sszefoglalja a keresztny erklcst. A parancsok s az egsz rsz vgn biztatst s gretet tallunk. Az elgynglket azzal biztatja, hogy a komolyan trekvknek megadatik a kitarts kegyelme s rk letk lesz. Valjban az els t parabola is parancsokat tartalmaz. Az tdik pldul a klsdleges bjtls ellen szl. Nevezetes a nyolcadik parabola, amely fzfhoz hasonltja az egyhzat, amelynek gai jra kisarjadhatnak. A kilencedik valsznleg ksbbi betolds, bizonyos rtelemben a toronyrl szl hasonlat korriglsa. j elem, hogy a torony ptse ksedelmet szenved, azrt, hogy sok bns megtrhessen s beplhessen a toronyba. A tizedik parabola alkotja a befejez rszt, amelyben Hermsz arra kap utastst, hogy tiszttsa meg sajt csaldjt s mindenkit bnbnatra hvjon.
Dogmatikai szempontbl legfontosabbak a bnbnatrl szl kijelentsek. Ezeknek lnyege, hogy van megtrs a keresztsg utn. Tveds lenne azt hinni, hogy ez Hermsz jtsa. ppen az eredeti tants vdelmben lp fel azok ellen, akik ezt tagadtk. A bnbnat lehetsge mindenfajta bns eltt nyitva ll. A megtrsnek gyorsnak kell lenni, hiszen kevs az id. A bnbnat clja a teljes metavnoia. Ez nemcsak megtisztulst jelent, hanem a Szentllek keresztsgi kiradshoz hasonl pozitvumot. Az egyhz mint intzmny szksges dvssgnkhz.
Hermsz krisztolgiai nzetei sok gondot okoztak mr a kutatknak. Se a Logosz szt, sem pedig a Jzus Krisztus kifejezst nem hasznlja. A 9. parabola elejn pedig a Szentlelket (to; pneu'ma to; a{gion) azonostja Isten Fival. Quasten szerint e mgtt az ll, hogy a szerz a Megvltt emberi termszete szerint Isten fogadott finak tekinti.
Az EgyhzatHermsz a legels teremtmnynek tekinti. Az kedvrt jtt ltre a tbbi teremtmny. A torony kpben megjelen gyzedelmes egyhz sziklra, vagyis Isten Fira pl.
A keresztsget olyan elengedhetetlennek tartja az dvssghez, hogy szerinte az apostolok s a tantk leereszkedtek az alvilgba, hogy megkereszteljk a Krisztus eltti korban l igazakat.
A dogmatikainl mg fontosabb Hermsz etikai mondanivalja. Figyelemreemlt, hogy mr itt megtallhat a megklnbztets a parancsok s az opera supererogatoria kztt. Ezek kz sorolja a bjtlst, a celibtust s a vrtansgot. Szmos kortrs keresztny szerzvel ellenttben a hzastrs halla utn megengedi az jabb hzassgot. Hzassgtrs esetn megengedi a bns elbocstst, de az rtatlan fl nem hzasodhat jra, st vissza kell fogadnia a bnst, ha megtr. Ht ernyt sorol fel, amelyeket ht ni alak szemlyest meg. Ez a kp gyakran megjelenik a ksbbi keresztny malkotsokon.
A keresztny korban olyan nagyra becsltk Hermszt, hogy mg Ireneusz, Tertullianus s rigensz is a sugalmazott knyvek kz sorolta a knyvet. Jeromos szerint a latinul beszl Nyugat viszont alig ismeri. A Muratori-tredk magnolvasmnyknt ajnlja csak. A szveget rz kdexek kzl a Codex Sinaiticus a IV. szzadban kszlt, de a mnek csak az els negyedt tartalmazza. A keleti elterjedtsget bizonytja, hogy etip, kopt s perzsa fordtsai is maradtak fenn.12
Apokrifok
Az jszvetsg keveset rul el Jzus gyermekkorrl, Mria letrl s az apostolok misszis tjairl. Nem csoda, hogy nagy volt az igny az pt clzat elbeszlsek irnt. Ugyanakkor az eretnekek is igyekeztek tantsukat evangliumi z trtnetekkel altmasztani. Ez a kt tnyez serkentette apokrif evangliumok, apokalipszisek, apostoli levelek s apostolok cselekedeteinek ltrejttt. Az apokrif kifejezs eredetileg nem jelentette azt, hogy valami hamis dologrl van sz. Jeromos beszmolja szerint nmelyiket kifejezetten sugalmazottnak vltk. Tl szentnek tartottk ket ahhoz, hogy mindenki tudjon rluk. Ezrt kellett elrejteni ket a nagykznsg ell, s csak a bennfentesek tudhattak rluk. riknak viszont szksgk volt nagy nevekre, ezrt apostolok vagy jmbor tantvnyok mveiknt tntettk fel ket. Azzal arnyosan vltozott a sz jelentse a hamis, elvetend irnyba, ahogyan kiderlt, hogy valjban nem apostoloktl vagy apostoltantvnyoktl szrmaznak. Sokszor mg a felletes olvas is lthatja, hogy gyngbb minsg mvekrl van sz, mint a knoni iratok. Az lltlagos csodk bvelkednek abszurditsokban. A kutat szmra mgis fontosak, hiszen ha tttelesen is, rtkes informcit szolgltatnak a korai egyhz letrl. A mvszetben annyira tovbb lnek a lert esemnyek, hogy a kzpkori vegablakok kpeit, a misztriumjtkokat, a moralitsokat s Dantt sem rthetjk meg nlklk.13
Mr az szvetsgi knyvek kr rakdott apokrif irodalom. Ezdrs III.knyve keresztny folytatsra tallt Ezdrs IV. knyvben. A Jeruzslem pusztulsa krli idk tanjaknt nagymrtkben befolysolta a keresztny eszkatolgit. Hasonlan keletkeztek az szvetsgi igaz embernek, Hnokhnak a nevhez fzd knyvek. Az els szzadban keresztny szerzk interpolcii nyomn gazdagodott az eredetileg zsid szerzk ltal rott Hnokh apokalipszise is. Nevezetes mg A tizenktptrirkavgrendelete, dmapokalipszise, Mzesmennybemenetele s Izajsmennybemenetele. ppen a sok trs miatt nagyon nehz meghatrozni keletkezsk pontos idpontjt. Nmelyikk esetben a keletkezs folyamata akr ngy vszzadra is kiterjedhetett. Az tdolgozs taln a legszembetnbb Izajsmennybemenetelben, ahol a prfta mr fntrl szemlli Krisztus lett. De rteslnk belle Nero tnykedsrl s Pter apostol hallrl is.14
Az jszvetsgi apokrifok egyik csoportja az apokalipszisek. Pter apokalipszisben jelenik meg elszr a krhozottak knzsnak motvuma. Perzsa, orfikus s jpitagoreus hatst egyarnt gyanthatunk e mgtt. A rkmaradt tredkekben nincs eretnek gondolat.
Az Oracula sibyllina pogny eredet jslatgyjtemnyt elszr zsid, majd keresztny redaktor dolgozta t.
A Jnos-apokrif mr kevsb rtalmatlan rs, eredetileg a kgyimd ofita szekta szent knyve lehetett, majd gnsztikusok dolgoztk t.
Nag-Hammadi-ban tallt kdex rsze Pl apokalipszise is, amelyben az apostol tjrl olvashatunk, egszen a 10. gig.
Jakab apokalipszisbl kettt is talltak 1945-46-ban. Az egyikben Jzus kzli Jakabbal, hogy valjban semmilyen szenvedst sem tudtak okozni neki a zsidk. A 72 eget feltr, doketista iratbl kiderl, hogy valjban Jakab a "szenved szolga".
A kopt nyelven olvashat dm apokalipszisbl rteslnk arrl, hogy dm eredetileg magasabbrend volt teremtjnl, de ettl az llapottl evilg fejedelmnek irigysge megfosztotta. dmot s vt szerencsre megvigasztalja hrom angyal, hogy a sok hnyattats utn eljn a gnszisz csillaga s megvdiket minden ellensgktl.
Szintn gnosztikus irat a Hv Blcsessg. A terjedelmes mbl megtudjuk, hogy a feltmads utn Jzus mg 12 vig tantvnyaival maradt, s az igazn nagy misztriumokat csak ekkor nyilatkoztatta ki. A pivsti" sovfia a megvilgostsra trekv llek szimbluma. A mvek felsorolsbl kiderl, hogy elssorban azok az apostolok voltak kzkedveltek az rk szmra, akik tani voltak Jzus csodlatos sznevltozsnak.15
Az apokrif evangliumok kzl ismert volt Alexandriai Szent Kelemen szmra Az egyiptomiak evangliuma. Csak tredkek maradtak fenn belle. Enkratita pognykeresztnyek kedvenc olvasmnya volt, amelyben Jzus s Szalome beszlget egymssal. Ksbb a szabellinusok is szvesen olvastk.
Egyiptomi zsidkeresztnyek szent knyve volt A hberekszerintievanglium, de Szriban is hasznltk. Meglep kijelentse, hogy Jzusnak a Szentllek az anyja.
Csak nhny tredk maradt fenn Pterkrgmjbl, hatsa azonban nagy volt a ksbbi patrisztikus irodalomban, hiszen az egyistenhit apolgija.
Pterevangliumbl megtalltak egy hosszabb rszletet az egyiptomi Akhmim-ban 1886-ban. A doketista hajlam rs szerzje szerint Jzus valjban gy kiltott fel a kereszten: „n erm, n erm, mirt hagytl el engem?” A szerz szerint Jzus ekkor rgtn a mennybe vtetett.
A British Museum evangliumnak egyiptomi szerzje sszedolgozta a ngy evangliumot, hogy elkerlje az ismtlseket. Eretnek vons nincs benne. Jelents szmunkra azrt, mert azt bizonytja, hogy 150 krnykn mr ismertk Egyiptomban a ngy knoni evangliumot.
Tams gyermeksgevangliuma a hellenista regnyirodalom hatsrl rulkodik. Benne Jzus agyagbl l madarakat gyrt, s halllal sjtja jtsztrsait. Eretnek zsidkeresztnyek olvasmnya volt.
Az ebionitkevangliuma a II. szzad vgrl. Egyes szm els szemlyben Mt szlal meg benne, tbbes szmban mind a tizenkt apostol. A pognykeresztnyek ignyeit nem tartja teljesthetnek. Ebben a krben fordthatta le az szvetsget grgre Szmmakhosz 161 s 180 kztt, aki maga is ebionita volt. Valszn, hogy ez id tjt, 185 krl rdott ez az evanglium is.
risi hatsa volt mg a kzpkori ikonogrfiban is Jakab sevangliumnak, amely lnyegben Mria szzessgnek legrgibb apolgija. Mria templomban val bemutatsnak nnepe mutatja a liturgira tett nagy hatst.
Gyanthat, hogy Valentinosz valamelyik tantvnya rta az Igazsg evangliumt, amely Jzus szenvedst doketista mdon rtelmezi. A feltmads szmra gnsztikus felbreds. Az elveszett grg eredeti kopt fordtst Nag-Hammadi-ban talltk meg. Nem rvid logionokbl, hanem hosszabb meditcikbl ll az irodalmilag ignyes knyv.
Az ugyanitt megtallt Tamsevangliumnak logionjai nagyon hasonltanak a knoni evangliumokra. Nem tudjuk, hogy milyen krben hasznltk az eredetileg grgl rt mvet.
Grandizus kpeivel nagy hatst tett Keleten s Nyugaton a Jzus kereszthalla idejn trtntek lersval Nikodmus evangliuma. Eretnek vonsok nincsenek benne. Elbeszlse szerint Jzus betri a Stn erdtmnynek rckapuit, s kivezeti az alvilgban szntelenl prftl szvetsgi igazakat, akik rgtn elmondjk ezt Jeruzslemben.16
Az apokrif aktk egy-egy apostol cselekedeteit meslik el. Pl cselekedeteiben fszerepet jtszik Thekla is, akit Pl trtett meg. A kiszsiai montanista mozgalom cljait szolglhatta a nk egyhzi szerepnek hangslyozsval. A prftls az feladatuk is, ezt igyekszik altmasztani Thekla cselekedeteinek prhuzamos lersval. Beszl s megkeresztelked oroszlnnal is tallkozunk benne, Pl szerencsjre s az arna nzkznsgnek lelki dvre. A rengeteg fantasztikus elem a hellenista regnyirodalom hatst mutatja.
Jnos cselekedetei szintn Kiszsiban rdott, s olyan doketista tanokat hirdet, amelyeket az evanglista teljesen eltlt. Jzus gyakori sznevltozsainak nem sok kze van Tbor hegyhez, annl inkbb a pogny istenek metamorfzisaihoz, s a testi valsg tagadsra szolglnak. gy vli, hogy maga Jzus tantotta az apostoloknak a gnsztikus himnuszokat. A II. Nikaiai Zsinat 787-ben hatrozottan eltlte a knyvet, mert a kprombolk Jzus testnek anyagtalansgt prbltk bizonytani belle.17
Pter cselekedeteinek rja szerint Pter tvolltben befszkeli magt Rm-ba Simon mgus, s ht ember kivtelvel mindenki elhagyja az igaz hitet. A szerz mr sok apokrif mvet is ismer, Ptert pedig a ppk kz sorolja, ezrt valsznleg csak a III. szzad elejn rta mvt.
Szlssges aszketizmust hirdet az Edessz-ban rdott Tams cselekedetei. Az apostol indiai tevkenysge tele van mandeus, gnosztikus s manicheus elemekkel s elssorban hzassgok felbontsbl ll. A szerz beptette a hres "gyngydalt", amely az egyik legszebb rnkmaradt gnsztikus kltemny a llek megvltsrl.
Az apostolok valdi leveleinek gyjtemnyeit gyakran megtoldottk nhnnyal, elssorban Szent Plt. Szent Pl s Seneca levlvltsa irodalmilag elg gyngre sikerlt, a tbbihez hasonlan.
Az Epistula apostolorum valamennyi apostol nevben rdott s v Kerinthosztl valamint Simon mgustl. Rejtlyes, hogy mirt vli Kfst s Ptert kt kln szemlynek.
Nemcsak apostolok neve alatt szlettek azonban levelek, hanem a III. szzadban mr egyenesen Jzustl kapott vlaszlevllel dicsekedett az Edesszban rdott Abgrlevl. A kprombols idejn. ppen azrt ragaszkodtak a szrek a kptisztelethez, mert lltlag Jzus hiteles portrja is a birtokukba jutott Abgr kirlyuk jvoltbl.
Az apokrifok kz soroljuk Kelemen II. levelt a korinthosziakhoz is, amely a feltmadsba vetett hitet igyekezett ersteni. Lehet, hogy Sztr ppa s a korinthoszi Dionsziosz pspk levelezsnek egy rszletrl van sz, de nem kizrt az alexandriai eredet sem.18
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre